Vláda schválila rekordní rozpočet fondu dopravy. Počítá s půjčkou i dluhopisy
IV. koridor, nový úsek Doubí - Soběslav vede většinou v souběhu s dálnicí D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Příští rok mají být peníze ze SFDI využity například na nové úseky dálnic D6, D35 nebo D3.
Ach jo, ve 21. století ještě investovat do nových (!!!) silnic a dálnic, když už teď je u nás přeslinicováno a stát není ani schopen zajistit řádnou údržbu stávající silniční infrastruktury, to už je fakt na „přesdržku“. Ano, asi jsou nějaké opodstatněné výjimky typu obchvaty měst, kde se nedá přes rušnou silnici rozumně přejít z jedné „půlky“ na druhou, ale jinak by měl stát nastolit jen onu jedinou správnou cestu – pozvednout na soudobou úroveň železniční síť a motivovat veřejnost (a firmy) využívat v prvé řadě železniční dopravu. Dnes známé stavění „lepších“ silnic tam, kde už je železnice, je neskutečné… Číst vice »
Nevím, v jaké zemi žijete, každopádně u nás v Česku rozhodně není „přesilnicováno“. Jsme na tom dokonce tak špatně, že ještě 30 let od revoluce nemáme hotovu ani páteřní dálniční síť. Pražský okruh, D1 u Přerova, D35, D11 a dálniční propojení do Rakouska v podobě D3 a D52 jsou absolutně nezbytné infrastrukturní stavby, jejichž neexistence znamená každý den pro českou ekonomiku mnohamilionové ztráty.
Mnohamilionové ztráty plynoucí z čeho? Fakt nerozumím… Ano, přerušení dálnice u Přerova je samozřejmě věc, kterou je třeba dořešit, protože teď to je jak páteř bez jednoho obratle. Pražský okruh – no, budiž, ale bez toho ostatního se v pohodě obejdeme tak jako doposud. Trendem by mělo být převedení (nejen) nákladů na koleje, jde už ani ne o zbožná přání ekologických aktivistů, ale doslova o pud sebezáchovy nejen skrz problematiku ekologie, ale i to, jak se automobilizmus neutěšeně (a často zbytečně) rozrůstá, pomalu se všechna ta auta na silnice, parkoviště a další související infrastrukturu ani nevejdou. V mnoha městech už… Číst vice »
z Brna na Ostravu davno vede souvisly dalnicni tah D46 – D35 – D1. cela kauza Prerov je zbytecna
Ministerstvo spočítalo škody z nepostavení důležité části Pražského okruhu na 4 miliony korun denně: https://zdopravy.cz/ministerstvo-resi-jak-urychlit-prazsky-okruh-i-bez-povoleni-chce-zacit-vykupovat-pozemky-72526/
Uměl byste zdůvodnit věcně tu nezbytnost a seznámit nás s výpočtem rozdílu mnohamilionových ztrát v případě nepostavení dálnice a nemodernizace železnice?
Ministerstvo spočítalo škody z nepostavení důležité části Pražského okruhu na 4 miliony korun denně: https://zdopravy.cz/ministerstvo-resi-jak-urychlit-prazsky-okruh-i-bez-povoleni-chce-zacit-vykupovat-pozemky-72526/
Ano, ale jsou tu některé zbytečné dálnice, jako například D4, stavba D6 a D7 zároveň, D55 nebo D49, které nejsou vůbec potřeba. Ale rozhodně je potřeba dostavět dálnice do Rakouska a Polska, stejně jako D35 z Hradce do Olomouce a D0. Rovněž je potřeba dokončit městské okruhy a radiály v Praze a Brně. Železnice by se však také měla modernizovat, a to zejména trať Praha-Plzeň-Domažlice-Německo plně dvoukolejná a s tunelem Praha-Beroun, 4. koridor nejen do Budějovic, ale až do Rakouska, tunely Ústí n. O. – Choceň a hlavně VRT Německo-Ústí n. L.-Praha-Brno-Vídeň/Bratislava/Ostrava-Polsko.
Motivovat ve vasem slovniku je prepokladam termin pro vnucovat, sikanovat, omezovat, dotovat, krast a trestat.
To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou.
Dobré odpoledne všem, netušíte, proč ŘSD uvádí u přestavby křížení D0 a D7 (respektive MÚK Aviatická – MÚK Ruzyně 1. a 2. etapa) realizaci až 2024-26 a 2026-28, když tady nemá takové problémy s povoleními jako u zbytku okruhu? Navíc předpoklad ceny dohromady cca 2,1 mld není v porovnání s ostatními stavbami vysoký…
Moc nerozumím tomu nadšení zde, naprostá většina těch peněz jde na pokrytí inflace již rozestavěných peněz, těch nově zahajovaných staveb bude minimum. Doteď nebyly v rozpočtu pokryty ani rozestavěné stavby.
Když teď máme inflaci cca 18%, tak stavby na železnici a silnici taky zdraží o těch 18%?
Ted se bude dobře stavět peněz bude dost.
Evidentně je vaším domovem Saturn, nebo Mars.
Měl bych námět pro zdejší investigativní novináře:
zašlete dotaz na Dobrou Správu, co s těmi penězi plánují udělat. Ukazuje se totiž, že ŘSD hospodaří se svěřenými prostředky významně lépe. Ze strany Správy čekám megalomanské přestavby stanic, transfer miliard monopolním dodavatelům, stovky kilometrů modrého zábradlí a hektary křivé zámkové dlažby.
“ Ukazuje se totiž, že ŘSD hospodaří se svěřenými prostředky významně lépe.“
Pod to bych se podepsal.
Máte pravdu, na ŘSD se to v posledních letech výrazně zlepšilo. U SŽ bude zajímavé sledovat, kolik z těch 70 miliard půjde na investice. Obávám se, že to opět bude úplné minimum. Nevšiml jsem si, že by měla SŽ v pokročilé fázi přípravy desítky nových železničních staveb.
Úplně se nevyznám v cenách. Přijde mi, že železnice je celkově drazsi na stavbu a údržbu než silnice, ale zdá se mi, že ŘSD rocně rozjede při stejném obnosu peněz více staveb než SŽ. Je to tak? Nebo jde o můj subjektivní pocit?
Ano, protože jediné správné pražce, výhybky, jediný správný zabezpečovač a jediný správný projektant.
Tohle by měl konečně někdo rozhrábnout.
Pod tohle se samozřejmě podepisuji.
Vypadá to, že by Správa mohla stihnout zahájit příští rook NemaŠe, ale už nic dalšího. Spousta staveb je ve stavu DUR hotová, chystá se stavební povolení. To se příští rok nezahájí, ani za pytel buráků.
Pristi rok se NemaSe nezahaji ptotote ted si chvilku bude pan Cocek – ten co skoncil kvuli predrazene dalnicni znamce nyni zaparkovany na SZ – hrat s PPP projektem.
Železniční infrastruktura je o 40 let zastaralejší, třeba taková Česká Třebová – cestující to v podstatě nepozná, ale bez rekonstrukce nákladní doprava zkolabuje.
Tvrdím někde, že se nemá rekonstruovat?
Vážení dopravci na trati 322,
z dodatečných podkladů vyplynulo, že dlouhodobá výluka traťové koleje Střelice – Zastávka u Brna, tak jak byla oznámena na Portále provozování dráhy v dokumentu „Informace k přípravě JŘ 2023 – zapracování plánovaných omezení provozování dráhy do JŘ 2023“, se v průběhu Jízdního řádu 2023 konat nebude. Kapacita dráhy bude přidělována bez tohoto omezení.
Ing. Alexandr Vrtěl
ředitel odboru jízdního řádu
No prosím, tak doufám, že pan Vrtěl okamžitě teď – když jsou ty peníze – odvolá, co odvolal a slíbí, co kdysi slíbil:-))))
Ta dlouhodobá výluka se vztahovala k zahájení stavby na začátku roku 2022, vzhledem k odložení o rok ( na 2023), bude dlouhodobá výluka v roce 2024. Takže nic odvolávat nebude.
To je dobře, teď když se opravuje trať Brno-Česká Třebová tak aspoň poslouží jako alternativní spojení do Brna.
Ok, je to pěkné. Ale moc nechápu, proč se nic nedělá se silnicemi první třídy, na kterých dochází k nejhorším nehodám. Krom těch pár obchvatů se prakticky neřeší nebezpečná místa na nich – prudké zatáčky, nevhodné křižovatky, úzké krajnice, chybějící stoupací pruhy.
Momentálně se staví 102km silnic I. třídy v nových trasách popřípadě novém uspořádání (žádné rekonstrukce). To není úplně „pár obchvatů“. Dalsích 23km by se mělo zahájit letos, 45km napřesrok a 82km rok poté.
Nevhodné křižovatky se také řeší, obvykle se, k nevůli diskutujících na tomto serveru, nahrazují kruhovými objezdy.
Ano, těch 102km je pravda, ale není to trochu málo na celou Českou republiku? Podle mě je to tristní.
A co byste si jako představoval?
No jenže to není jako že letos je rozestavěných 102km tak za rok máme nových 102km a další rok 102km atd…to se bavíme o tom že ročně máme nových třeba 30-50km ..a to je teda dost málo
Přesně tak
1.9% nárůst rozpočtu tedy dělá pro SŽ něco jako +13mld korun. To v železničním oboru znamená až 7 opravených velkých nádražních budov (viz Pardubice za 1.7mld), či rekonstrukce 50km dvojkolejné elektrifikované trati včetně malých 7 nádraží (viz Poříčany – Velim za 3.8mld) a nebo rekonstrukce dvou velkých nádraží (viz Pardubice za 6.4mld).
A nebo vyhozené peníze za dublování činností v novém úseku SŽ VRT.
No tak schválně kolik z toho padne na DO. A možná by bylo dobré začít s propojenim D7 okolo Slaného kde už ta 1/7 fakt nestíhá. Viz třeba včera.
Nejdulezitejsim sekem je vychodni cast okruhu…
Mam na mysli D0
D0 nějak vázne na penězích?
Píšu snad že vazne? Ptám se kolik do toho půjde peněz. Nebo snad stavba dálnice se platí až od doby kdy do pole vjede první bagr?
Může mi někdo prosím objasnit jaký bude mít přínos utratit na železnici 70mld, když se nestaví nové úseky trati a vlastně se nestaví ani potrebne tunely jako např. údolí Tiché Orlice, nebo před CB, či Praha-Beroun?
Většinu rozpočtu jak je známo sž opět využije na její směšnou propagaci VRT, třeba se zas otevře novej ,,informační“ stánek, jako je tomu třeba v Ústí, kde jsem snad nikdy nikoho neviděl. Sž si hold postavila jméno na naprosto zbytečných investicích a špatnym hospodářství s penězi daňových poplatníků.
Třeba na opravy a zlepšení úseků již existujících, v optimálním případě. Nebo si myslíte, že pár tunelů – jakkoli by některé bezesporu pomohly – vyřeší problémy v celé síti, její nízkou kapacitu a rychlostní propady?
Tak třeba tunel z Prahy do Berouna či z Ústí do Drážďan by vyřešil nízkou kapacitu i rychlostní propady v daném úseku dost razantně. (Ano vím, že ty nejsou zatím téměř v žádném stupni rozpracovanosti projektu).
Je zajímavé že v ČR se SZ nebo MD nebo možná vlády boji začít ty zásadní stavby. Viz. třeba nejzásadnější stavba na české železnici: UnO-Chocen.
Zvláštní, že tak zásadní stavba jako Nové Spojení již slouží provozu. A z Ústí do Třebové a dál za Třebovou až do Přerova/Brna to taky šlo.
Ovšem za 30let…tunel do Berouna nic, tunely bezpráví nic – takže to bude do šedesáti let?
Nemluvě o tom že minimálně tunel na Beroun je nesrovnatelný s čímkoliv co se ti do teď stavělo.
Tunel do Berouna má jednu nespornou výhodu: Stejně jako ten Ejpovický bude během stavby omezovat dopravu naprosto minimálně.
Což se nedalo napsat o Novém spojení.
Přesně už se měl stavět před 12 lety za Béma, pak přišel Slovák co si myslel že vše ví a jak to dopadlo, 8 let hledal jiné trasy až se zjistilo že jiná není. Bravo, gruluji všem voličům kdo toho zmatence a chaota co neumi ani mluvit volil i podruhé.
Tam se stavelo neco noveho? Krasikovske tunely aka sklepy na brambory na 130 za novou vec nepovazuju
A co byste si představoval v tom horském terénu místo původní trasy na 70 km/h a s nevyhovujícím průjezdním profilem? 😀 Přeložky v úseku Třebová-Zábřeh znamenají nejen zvýšení rychlosti místy skoro na dvojnásobek, ale pomohly i ke zkrácení úseku. Jízdní doba se zkrátila o nějakých 20 minut. V náročných geologických podmínkách, kde se vyskytují i pohyblivé jíly v podloží, asi nelze čekat až takové zázraky…
Stejně tak tunely v Bezpráví nebo VRT Moravská brána. Zhruba dvojnásobný nárůst kapacity v úzkých hrdlech, které se rozumě nedají objet. Přes Polsko a Głuchołazy fakt ne.
Přesně, je třeba odstranit úzké hrdla i když to bude drahé a na dlouho. Moderní lokalky jsou nám k h.vnu, nemyslím tím příměstske a mezimestke vlaky.
A proč nejsou rozpracované? Sz o tom mluvi celkom dost, či je to chyba? Mají snad málo peněz?
Někde se začít musí a já vypsal klíčové infrastrukturni stavby, ktere se postavit musi s hlavne budou trvate dele nez klasicke polozeni koleji. Vy si snad myslíte že opravou lokální tratě a zraceni doby na 40km až o 4 min něco vyřešíme??
A zase tady máme blbečka který si myslí, že se všechno začne dělat bez veškeré přípravy. Informační stánky stojí proti přípravných prací vlastně jen kačku a pomůžou vytvořit blízkost k obyvatelům, jinak se zase nadává že je všechno jen v Praze a tady se nikdo nic nedozví.
Zase tu máme blbečka co je ochotný tolerovat že SŽ vyhodí mraky našich daní (námi vydělaných peněz) za nic! Přípravy nestojí 70mld!!! a že se někde zrychlí čas o 3 min mě fakt nezajímá. Chci časové a rychlostní posuny, klidně na příměstské, či meziměstské tratě jako třeba Olomouc-Šternberk. Kdy se začne opravdu stavět trať Ova – F-M (je to nejvytíženější dieselová trať v čr) a Ostravice, tahle trať se slibuje 15 let to už by snad mohli zvládnout naprojektovat a postavit. Kde je projekt slušné tratě do Liberce? Kde je výstavba paralelní tratě Hradec K.-Praha. V jaké fází je x… Číst vice »
A v kontextu toho chceme budovat VRT. Samozřejmě kéž by se to podařilo ale nemůžu se zbavit dojmu že se to bude nekonečne dlouho připravovat a prezentovat ale skutek utek.
Az se kopne a začne dělat první úsek budu rád budu mlčet, ale úsek Prosenice – Ova, se taky má budovat v roce 2025 ale me nezacne. Zajímalo by me taky kdy se dokončí dustojna trat z Otrokovic do Zlina, nebo z St.m.u UH do Luhacovic či do Veselí, stejně jako trať Breclav – Znojmo. Pojďme tyto meziměstske tratě udělat na 120-160kmh. Za ty peníze SZ opravdu nedělá nic a nechápu ministra dopravy, že jim peníze neustale dáva v tomto rozsahu. Navíc trh na železnici je neuvěřitelně skostranteli, je třeba jej více otevřít, at je více konkurenční a to jak… Číst vice »
Je zvláštní kolik let, nebo lépe řečeno desítek let se odkládají stavby jako zlínka, FM, Kladno…jaktože se usilovně neplánuje, neschvaluje, nestaví. Jaktože to nemá někdo konkrétní na starost s termíny a rozpočty a není kontrolován a popotahován.
A na druhé straně nám MD prezentuje „JŘ“ vlaku na VRT.
Protože je každý rád že ty stavby nejsou připraveny a nemusí se na ně hledat peníze. Ty stavby totiž zdaleka přesahují naše rozpočty. Dnes schválený rozpočet sotva pokryje inflaci.
Inflace tedy zvýšení spotrebitelskych cen se zároveň rovná zvýšení cen staveb na silnici to železnici?
Zdraží li napr. máslo, musí poměrně k tomu zdrazit stavba nádraží? 😀
Místo ceny másla sledujte radši pohyb cen u stavebního materiálu… cement, armovací železo, atd., atd.. A ceny energií pro jejich samotnou výrobu. Na to vám ta inflace 18% možná ani stačit nebude 😀
Přesně? Ministr nemá za nic zodpovědnosti? A URAD UZ VUNEC NE? Nebo oni na něj tak prdi? Vyhodil bych demonstrativne 10% lidi a řekl bych že půjde dalších 10% pokud neudělají konkrétní úkol do konkrétního termínu. Jsou placení z našich peněz, z našich daních o to že 4. koridor staví je fajn, ale co dustojne spojení s Mnichovem? A to se vyloženě bojím zeptat jak je na tom trat Plzeň – České Budějovice, případně Praha – Kladno, nebo v jaké fázi rekonstrukce je zrychelni uzlu CT. Pak můžeme nadávat nejsou kapacity, ale kdyz se vlaky plouzi, tak jak mohou být!
70 mld bude cely rozpočet pro SŽ. Za to se moc jako nezvládne. VDE v Německu stala ~ 260 mld Kč. To by byl spíš rozpočet pro vaši představu aby se nejen plánovalo. A o těch 3 minut nejde, ale hodně tratí je v špatném stavu a musí se tam něco udělat. Tak už se oblouky vylepší atd. Pokrok je potřeba, ale to je dopředu nutná velká reforma. A navíc bych objednal expertní tým od SBB.
Ale jako za 70mld se toho moc nezvládne.
Kolik takových a nebo jim podobných rozpočtu sz má, či měla? Dlouhodobě nešla pod 50 mild, takto vy vymlouvamaly i silniční stavby před rokem 2014, že to nejde a světě divse máme rozestavěných 150km dálnic a cca 40 km otevíráme rocne, tak proč by to nešlo? Nebavme se o jednom jediném rozpočtu, ale o rozpoctech za 5 let. To je minimálně 220mild a nic nejde na železnici vidět..
Stačí otevřít oči. Před 1990 a dlouho potom se zásadně nic moc nedělalo. Až od 2005 se začalo něco dělat pomalu. Nádražní budovy bez omítky, bez světla, nástupiště byli tak akorát na zakopnuti, lokálky a hlavní tratě se tak kroutili, že se cestujícím skoro dělalo špatně. Všude chátrající údržba. Jediná záchrana byla, že po 1990 nákladní železniční doprava se moc snížila, na opak šlo víc této dopravy na silnice které na to nebyli stavěné. SŽDC měla dlouho hlavní starost dohnat chátrající údržbu, to je věcně dražší než plánována údržba občas. A ano, dodneška to není dohnáné, ale je to podstatě… Číst vice »
Kde jsou ti, kteří tady vykrikovali,jak za Babiše bylo VŠE lepší???
PS: Minus je pro mě kompliment.
Tak ono nalijme si čistého vína… to navýšení opravdu pokryje sotva rychle rostoucí inflaci, nominálně to navýšení je, ale reálně to tedy asi navýšení nebude… a tím nechci rozhodně obhajovat vládu ANO, jen ukázat na realitu. Ta je taková, že Správa železnic stejně řadu staveb odsouvá dál a dál s ohledem na nedostatek peněz.
Tak ode mě máte“kompliment“za dvě věci:
1) kdo to tady konkrétně vykřikoval? Pokud nevíte, tak jste si jen vymyslel jakýsi pseudo argument pro to abyste ukázal jaký je váš politicky názor
2) nevím co je lepší nebo horší ale minimálně je k zamyšlení tak zásadní navýšení rozpočtu za cenu stejně vysokého navýšení dluhu aniž by bylo předem konkrétně dane jaké stavby z toho budou financovány a jak velký bude jejich přínos pro ČR
A dát důchodcům 500 Kč, aby to probrali v Kauflandu, přínos má jaký?
Jak to mám vědět???
Copak já jim něco dával nebo jsem se někde vyjadřoval ze to schvaluju?
Nenávist k důchodcům, nenávist k mladým, nenávist k postiženým, …. Nepřekvapujeme mě, že jsme tam kde jsme. Tu karmu si tady děláme sami.
Aby v zimě nepomřeli mrazem a chřipkou. Načež by odsud pracující (bez vidiny alespoň mírně důstojné budoucnosti) utekli do USA, Rakouska a Německa.
Super… Doufám tedy, že se tím odšpuntuje železniční úsek Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, který se na jaře zabrzdil kvůli nedostatku peněz.
Nevíte, jak to s tím projektem vypadá? Vím, že se vykopnul tendr, ale žádné závěry nevím. Podle SŽ by realizace měla začít příští rok… ale žádný humbuk kolem jsem nezaznamenal.
Možná i proto, že stejně, když se postaví, budou po něm ještě pár let jezdit jenom diesely. Pochybuju, že se některý elefant bude točit na výstavišti. Je to holt cena za to, že úsek po něm (tunel pod Prahou 6) je vůbec nejnáročnější.
Samozřejmě bych byl rád, kdyby na sebe všechny úseky plynule navazovali, ale to bychom nepostavili s tímto přístupem nic.. hold musíme po kouskách.
Navíc i samostatně má tento úsek přínosy. Jednak nové zastávky Výstaviště a Bubny (ty budou logicky navázané na metro při Vltavské) a také odbrzdí další projekty jako je rekonstrukce Vltavské a nová vedení TT, Vltavská filharmonie, odblokování rozvoje brownfieldu Bubny-Zátory nebo třeba vyřeší problém s úrovňovým přejezdem nebo nízkým podjezdem.
Ale jo, já neříkám, ať se to nestaví teď. Jen když se začne třeba až klidně ve 2024, tak se v podstatě nic nestane. I když, kdo ví, co bude za x let, takže možná radši to postavit co nejdřív. Filharmonie a Bubny budou růst až hodně pozdější dvacátý léta.
Myslím si, že nejefektivnější by bylo dočasně (třeba i na pár desítek let, kdy se megalomanská varianta tunel bude stále jen připravovat) zadrátovat i tu jednokolejku z Dejvic do Veleslavína, aby mohly elektrické vlaky jezdit v celé trase. Možná by pak Dejvice přišly na to, že jim to vlastně až tolik nevadí – vždyť už teď je to proti hluku aut z Evropské pohoda.
Nene, ta trať nemá váznam kvůli trasování a jednokolejnosti. Dráty tomu nepomůžou. Jezdím kolem ní denně a neumím si představit ji efektivně využívat. Ať už z Kladna nebo po Praze.
Doplním jen vyšší zranitelnost závislé trakce na jednokolejce, kdy pak dlouho nejede nic.
Dvojkolejný eS bahn je megalomanský, stačí zadrátovaná 1 kolej. V milionové aglomeraci a do města se 70.000 obyvateli + na největší letiště v zemi.
Podobné nápady jsou důkazem toho, že největší nepřítel železnice je potrhlý šotouš.
… prohlásil genius a jal se sledovat další příspěvky s cílem koho zase sejme. Není to zbytečné? Copak pan František nesmí mít názor?
Nelze, ve Stromovce není prostor na trolej.
Vzhledem k tomu že na stavbu není stavební povolení není potřeba odspuntuvavat.
Podpis smlouvy zřejmě blokuje MD, ale s tim schváleným vyšším rozpočtem by se to melo spustit. Navíc je už na projekt schválená dotace přímo z EU…, stavební povolení buď už je nebo velmi brzy bude, v tom to není problém.
Nejenže tím právě prokázali své nestoudné předvolební lži o nezadlužování, ale je to i systémově špatně, když v energetické krizi nesmyně navyšují právě na příští klíčový rok spotřebu masové oceli a betonu.
Slušelo by se dodat, že primární orientací na nové silnice a individuální přepravy též spotřebu ropy, plynu a elektřiny. Jo, možná z toho kápne více na daních (vyšší spotřeba, vyšší cena, ovšem i nižší hodnota peněz), ale to se zase utratí na údržbu těch cest i zdraví lidí.
Jenže spotřeba při plynulé jízdě je o poznání nižší, než když musíte přes město několikrát zastavit a znovu se rozjíždět. K tomu i ušetřená pracovní doba v případě nákladní dopravy. U individuální dopravy záleží už víc na řidiči, jaký režim jízdy zvolí, např. využití tempomatu, nebo o trochu nižší rychlost. Stačí třeba jen porovnat nový úsek D35 s původní trasou třeba přes Pardubice, kolik ušetří času a kilometrů, tedy i paliva.
ČR je v srovnáním míň zadlužená než průměr EU. A navic, má se vzít místo betonu bambus a rákosí? Anebo jak si to představujete?
Představuju si tak úděsně nelhat ve volebním programu hlavně o dluzích, když je máme jedny z nejmenších v EU, a zaměřit se příští rok primárně na optimalizace, rozvoj opravárenství a zateplování. Cokoliv těžce energeticky náročného omezit minimálně o třetinu.
Škoda, že jste před volbama neměl důkazy o tom, co nastne po novém roce v březnu a jaké budou následky. Mohl si ČEZ nakoupit uran o rok dřív, ještě před invazí.
Ale ČEZ si nakoupil uran na léta dopředu, jenže pak prodal naši levnou elektřinu spekulantům na německé burze. Ale stejně velkou vinu nesou samozřejmě i kapitáni našeho průmyslu, kteří se vykašlali na uzavírání dlouhodobých smluv na své klíčové vstupy s firmymi přiliš velkými pro pád, a místo toho tu poslední roky vítězili nesolidní podomní prodejci.
Půjčit si na investici do budování infrastruktury dává smysl (pokud jsou ty peníze smysluplně využity). Vrátí se to na vyšším HDP.
No, s tím vyšším HDP bych byl opatrnější…
Vliv by to mělo, pokud by došlo k podstatnějšímu zkracování cestovních dob.
Dojde. V individuální automobilové dopravě, alespoň dokud se nové silnice nepřeplní. Ovšem zisky je potřeba vždy poměřovat i se ztrátami, nejen přímo finančními. Pokračující odklon od kolejí spolu s rostoucí „potřebou“ přeprav nedává v tomto směru moc dobré vyhlídky.
To si myslim neni uplne tak efektivni, u dalnic to plati u dalkovych cest, ale u prijezdovych komunikaci do mest se to miji ucinkem, ztratite usetreny cas v kolonach…
V tomhle je efektivnejsi primestska kolejova doprava, a na dalkove cestu pomuze dalnicim i VRT… To muzete videt hodne na trase Praha-Ostrava, kde rada lidi voli vlak misto auta…
Taková investice vydrží max. 5 let, pak se nové silnice zaplní a jste kde jste byl. Vyhozené peníze.
Při preferenci silniční dopravy to asi bude platit (větší výkony = vyšší tržby z prodeje aut, PHM, údržby silnic, apod.). Problém je, že HDP je mantra, která nemusí mít souvislost s důležitějšími skutečnostmi, jako je čistý disponibilní důchod, kupní síla, stav veřejných rozpočtů, apod. Vyšší HDP je na dvě věci, když připadá na import energií, odliv kapitálu, apod.
„odliv kapitálu, apod.“
To vykládejte těm, kteří jasají nad krachem průmyslu a pak se morálně zhroutí nad tím, že se jim pokazila lednička. A nová se nedá přivézt na bicyklu – tím se jim zhroutil svět, ve kterém se všechno dá přepravit na kole a kdo veze jinak je zdechlák – a za dovoz se platí.
No vliv bude mít třeba nižší nehodovost. Jenom nehody nás stojí každý rok cca 1.4% HDP. (Největší podíl na tom čísle mají zemřelí a těžce zranění v produktivním věku).
Jojo, je to jedna z mála položek, u který mi fakt nevadí zadlužování státu.
Asfaltování dalších kusů krajiny s rostoucími objemy přeprav a stagnací relativně nízkého podílu i na stávající kolejové síti (většina tratí má ještě dost rezerv) mi nepřijde jako dobrý důvod pro další dluh.
No evidentně nemají rezervy ty správné a potřebné tratě. Nikoho nezajímá jeden vagon měsíčně z Horní do Dolní, ale vlaky na nosných tratích. A v okamžiku, kdy není místo na další osobní, nebo nákladní dopravu na hlavních tratích, tak nemá smysl řešit lokálky s minimálním nebo nulovým vytížením. Co s tím, že se vagon doveze z odbočné tratě na nádraží, když už se nedostane v rozumným čase dál ? Železnice může být ještě ráda, že jí silniční doprava odlehčuje.
Ono je zapotřebí postupovat systematicky. I ty „nenosné“ tratě (kam nepatří jen vyloženě lokálky), je nutno řešit, protože z důvodu jejich neřešení by se mohly případně i rušit, přestože po zvýšení výkonnosti by se rušit zdaleka nemusely. Příkladem je správný postup ŽESNADu v případě tratě z Havl. Brodu do Ždírce, kde požadují elektrizaci. Ta, vč. PEÚ bude-li rozumně PEÚ provedeno, zrychlí a zefektivní příměstskou dopravu do Havl. Brodu a stane se zárodkem pro pokračování elektrizace dále do Pardubic.
Díky za kompliment, ale nám jde o nákladní dopravu 😉 Ještě bude Kralupy – Kladno (Jeneč – Hostivice) a Jaroměř – Trutnov.
Jeneč – Středokluky, pardon, píšu blbosti.
Však ano, ve Ždírci je dřevozpracující závod a vozíte ucelené vlaky. Elektrizace do Ždírce jen pro osobku by neměla valného smyslu.
To se bavíme o nějaké „rychlé přednostní elektrizaci bez velkých dalších úprav“…?
Totéž platí o silnici. Postavte si výpadovek a obchvatů kolik chcete, stejně skončíte v koloně na vjezdu do města.
Silnice „odlehčují“ železnici proto, protože se do železnice 60 let nic neinvestovalo a těch nejbližších 15 let to fakt nezachránilo.
Železnice je kapacitněnjší.
Nemůžu si pomoct, ale tak to asi posledních 60 let dělali blbě v celé evropě. Ano železnice je kapacitnější, ale leckde je ta kapacita zbytečná. A jinde chybí. Na hlavních tratích se bez přidání 1-2 kolejí toho moc dělat nedá. A ty jsou neprůchodný přes městský celky. Takže jedině těm tratím odlehčit od osobky, tu převést na VRT a tak se něco uvolní i pro náklady. Ale hromada místních tratí nevygeneruje za rok nic, co by ospravedlnilo elektrifikaci, nebo jiný zkapacitňování.
Kapacita hlavních tratí se zatím snižuje s navýšením rychlosti. Když bude 200 na 1. TK zvýší se rozdíl mezi nej-pomalým/rychlým vlakem a provezete méně. Větší městské celky lze u 4kolejné trati od nakládky odlehčit obchozí trasou, tj. 2 koleje přes město osobní a 2 koleje mimo město nákladní – (např. i v takovém Brně většina nákladů nezačíná/nekončí), a ty dlouhé vzdálenosti v osobce realizovat po VRT. Zatímco Západ budoval, tady se flikovalo nebo rušilo a slavná „výstavba koridoru“ znamenala jen prostou rekonstrukci ve stávají stopě (čest výjimkám) zpravidla s poloperonizací, která je sabotáží plynulé dopravy. Bohužel zatím přibývají kilometry dálnic… Číst vice »
Otázkou je, zdali je dostavba D6, nebo D3 (v dálničních parametrech) na hranice smysluplným využitím. Z pohledu intenzit dopravy a dopadů na veřejné rozpočty spíše ne…
Jojo, ale autíčkářům to je jedno.
Ten vycet na te zeleznici je opravdu obrovsky…
To by mohly naše monopoly (AŽD, ŽPSV, EŽ a další) zase trochu poštelovat ceny, když je teda víc peněz.
Rána do bubnu: Co má Správa připraveného k realizaci?
Těžko říct, jestli je to dobře. Doba blaha na rozhazování úplně není, všechny materiály a energie na špici, zejména SŽ má problém to vůbec proinvestovat na prioritní stavby, které nemá připravené, a přestřelená poptávka po stavebních firmách, která není nafukovací, akorát všechny stavby prodražuje.
Suma sumárum, udělá se toho skoro stejně, ale dráž, a přednost dostanou stavby vypapírované před prioritními.
Přednost dostanou hlavně silnice. Tedy bez změn.
I ty vypapírované stavby musí mít nějaký význam, když se připravují a dokonce se dotáhly až do konce. To tedy dle Vás znamená, že by se např. mělo čekat s výstavbou ostatních dálnic do doby, než se podaří prosadit za současné legislativy neprosaditelný pražský okruh? Takže raději nestavět nic? To nemyslíte vážně… Mělo by se stavět cokoliv, co je připravené. Jinak se tady dál opravdu neposuneme…
Význam mnohých staveb je sporný. Potíž je v absenci dlouhodobé dopravní strategie ČR, která by vycházela z reálného fiskálního a kapacitního rámce. Máme rozplánované stavby, které nedokážeme postavit ani za 50 let. Při tomto stavu je potřeba prioritizovat, aby se stavělo zejména to, co bude mít zásadní dopravní přínos, a ne to, co naplní něčí politické ego.
U kterých staveb, – když jich je tak mnoho, – je význam sporný? Tu nejdůležitější informaci jste nesdělil, tak jak tuto premisu máme uchopit?
Třeba D6, D3 na jih od Třebonína, D11 severně od Trutnova, D55 jižně od Starého města (všude by kapacitně stačila silnice I. třídy s obchvaty a předjížděcími pruhy), na železnici lokálky, na vodě Plavební stupeň Děčín a obecně prakticky všechny investice do prodlužování / zkapacitňování vodních cest.
Děkuji, s výčtem souhlas, až na ty lokálky šmahem. Ty, které generují dostatečnou frekvenci na hlavní tratě by naopak měly mít jistotu dalšího rozvoje a ty, které mají k tomu blízko nejprve prověřit, zda jejich využití lze zvýšit.
Ne, nemělo by se stavět cokoliv. Bylo by dobré si říci, kam (!) se chceme posunout. S dalšími a dalšími silnicemi k ještě vyšším objemům přeprav a ještě nižšímu podílu kolejí, ještě větší centralizaci a vytváření dalších rozsáhlých periferií? Jako fakt? Proč nikdo nechce posunout třeba stagnující železnici blíže lidem? Proč se vše „odmávne“ projektem „rychlý vlak do 20 minut autem z celé země“, zastávky jsou stále místy odsouvané zbytečně daleko od obcí, aniž by na to navíc reagovaly návazné autobusy (neřku-li byla ponechána trasa přes obce pro zastávkové vlaky)? Tady bych třeba viděl prostor k posunu – zvyšování kvality… Číst vice »
Protože VRT do 20 minut by nejspíš měl větší význam pro přepravu po železnici, než většina lokálek dohromady.
„Proč nikdo nechce posunout třeba stagnující železnici blíže lidem?“
Napsal odpůrce tunelů pod Prahou 6 v touze mít vláčky na povrchu.
Spousta staveb se jak u SŽ tak u ŘSD pro nedostatek peněz letos odložila, šuplíky s připravenými stavbami jsou plné.
to navýšení akorát pokryje inflaci, ale i tak dobré zprávy.
Kde jsou ti chytrolíni, co tu psali, že od příštího roku už nebude na nic?
Mohli by se tu přihlásit, nebo dát aspoň mínus?
Taky jsem radši mlčel, člověk nikdy neví. Nakonec bude peněz víc, můžeme jásat 🙂
Vždyť není na nic. 97 % příjmů státního rozpočtu jde na mandatorní výdaje a veškeré investice jsou na dluh.
coz je uprimne sebevrazda, pokud to zustane na tech 97%…
Já jsem tajně doufal, že bude snaha se z krize alespoň částečně proinvestovat, takže jsem spokojen.
Investice do periferní dálnice fakt není recept na proinvestování se z krize.
Takže rozpustit firmy, lidi poslat na pracák se všemi negativními dopady.
Z energetické krize se proinvestovat spotřebou energie, oceli a betonu.
Takže seďme doma na zadku a poslední zhasne. Když jsem psal příspěvek na který reagujete, nevěděl jsem o díře v NS2. Tak snad bude po vašem.
Tak pokud je dopravní stavba smysluplná v tom, že stávající trasu třeba zrychlí či zkrátí nebo aspoň umožní jet konstantní rychlostí bez zbytečných propadů rychlosti, tak dlouhodobě přinese úsporu energie při provozu a také i časovou úsporu.
No tak to by kocne mohly opravit ty PJ mezi Brnem a Krenovicemi. Cely vikend tu byl nickolejny provoz a pomale zustaly. Minimalne na ty mezi Brnem a Chrlicemi se vubec nesahlo. Tomu se rika pracovni nasazeni.
Mimochodem. Brno Krenovice je 25km s tim ze 3 PJ daji dohromady 2,6km. Tedy vice nez 10% trasy. A za 2 dny nickolejneho provozu, kdy musely jezdit autobusy, nezvladne Dobra Sprava jednou podbijeckou opravit 2,6km trati. Vsude je jen rozvezeny sterk, ale podbito neni. Tedy 2 dny trvalo rozvezeni sterku na 2,6km trati (+ presahy).
Asi bude další výluka, kdy to dodělají…
Otázkou je, zda bylo možné udělat obojí při jedné výluce.
To netrvalo dva dny 😀 to trvalo 2x pracovní dobu SŽ. Tedy 2x od 8hod do 12hod 😀
Je úplně k pláči vidět některé nepřetržitě výluky kde lidi jsou třeba týden nuceni jezdit busem, nákladní dopravci najezdit o desítky kilometrů více a na vyloučeném úseku pracuje 10 lidi 4 hodiny denně…
Včera jsem jel po dlouhé době po Karlovarce. Kutá se tam snad už 30 let a nemám šanci dožít se dostavby celého úseku. Kdyby byla nějaká soutěž o národní ostudu, hlasoval bych pro Karlovarku.
Zrovna na D6 bych si fakt nestezoval…
To je právě ten případ, kdy se staví dálnice, která co se týče intenzit a priority nejméně důležitá a je tak někde co se týče priorit někde vzadu. A proto by se měla stavět až nakonec za pražským okruhem a ostatními dálnicemi. Tedy vlastně nikdy. Ale díky tomu, že vede liduprázdným (obrazně) územím, je kvůli malému odporu připravena. Dle názoru některých zde by se tedy vůbec neměla stavět do doby, než budou ty ostatní neprosaditelné stavby. Byť je to pro mě na druhé straně republiky, nikdy jsem tam tudy nejel, říkám naplno, ať se staví, co to jen jde. Tu… Číst vice »
blbe to chapes. nemela by se stavet na dluh.
Staví se to, co má stavební povolení. O nic jiného nejde.
Anebo taky nepostavila. Pomník vám nikdo nesebere, tomu říkám důvod. 🙂 Co třeba železniční průtah přes KV dolní, výrazné zlepšení tratě (Praha -) Kladno – Chomutov, nebo jen její oprava a doplnění rychlým vlakovým spojením Praha – letiště – Kladno – Slaný – Louny – Most? Už teď třeba v Bílině nevědí, kam s auty (jasně, nová čtyřpruhovka, a dál?). Chtělo by to myslet trochu dále, efektivněji, úsporněji.
„výrazné zlepšení tratě (Praha -) Kladno“
To mají být ty tunely, které jsou podle tebe megalomanské?
A kde jinde jezdíte? Zrovna na té D6 se maká docela solidně, zrovna tak D35 a D3 za Budějkami, na Moravě třeba kolem Otrokovic a mohl bych psát dál.
To, že nevystrčíte frňák z baráku, jak je rok dlouhej není důvod ke kritice.
Kéž byste u té D35 měl pravdu. Sice se tam teď finišuje úsek do Ostrova, ale pak se minimálně rok nekopne do země… Je to škoda, že se nepovedlo plynule navázat s úseky přes Homoli a obvat Mýta.
To je pravda. Ale „pouze“ rok pauzy je jeste dobrej. Co bychom dali za to, kdyby byl „jen“ rok pauzy u vystavby D0 nebo stredoceske casti D3. Tam to snad budou desitky let. Asi jsem moc skromnej, ale jeste mi to neprijde jako uplna katastrofa – ikdyz nejasam, samozrejme.
I s tímto souhlasím. 🙂 D0 je tak moc potřeba! Zvláště ta do Běchovic.
Co se týče D35, psal jsem „minimálně rok“… bohužel u ní není také nic jistého. Na druhou stranu snad to opravdu nebude přes 10 let jako u pokračování Pražského okruhu.
Myslíte, že ten, kdo nejezdí obden po D6, nevystrčí frňák z baráku?
Zrovna D6 se staví úspěšně… na to, že není z nejdůležitějších dálnic…
Pochopil bych ale, kdyby si někdo zoufal, že dálniční obchvat Varů (v komplikovaném terénu) se vůbec neposouvá a všechna doprava jezdí městem.
Dálniční obchvat Varů? To jsem nikde snad neviděl ani jako studii…
Tady se můžete pokochat: http://www.kr-karlovarsky.cz/region/uzem_plan/Stranky/dokum-kraj/US-SZ-casti-obchvatu-KV.aspx
Přesně tak. Čekám na to, až ve Varech po dostavbě D6 začnou skuhrat, že jim tam jezdí moc kamionů…
… rusky.
Souhlas… přitom by to dávalo smysl naopak – nejdříve obchvaty velkých měst a až poté těch menších… 🤷♂️