Automobily Silnice

Vláda schválila novelu: Na dálnicích až 140 km/h, za odmítnutí dýchnout až 75 tisíc Kč

Nehoda lineckého expresu na přejezdu jižně od Českých Budějovic. Pramen: Policie ČR
Nehoda lineckého expresu na přejezdu jižně od Českých Budějovic. Pramen: Policie ČR

Vláda tento týden po čtyřech letech diskusí a příprav schválila novelu zákona o pozemních komunikacích, která přinese řadu novinek do hodnocení řidičských přestupků. Zároveň umožní zvýšit maximální rychlost na nových dálnicích až na 140 kilometrů v hodině.

Nová úprava je podle ministerstva dopravy mírnější k bagatelním přestupkům a přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. Například za předjíždění v místech, kde je to zakázáno, bude hrozit místo deseti tisíc korun nově pokuta až 25 tisíc korun, v případě odmítnutí testu na alkohol a drogy bude možná pokuta až 75 tisíc (dnešní maximum je 50 tisíc) a odebrání řidičského průkazu až na tři roky (dnes max. dva roky). Právě možnost zakázat řízení až na tři roky je jednou z novinek v zákoně. Při způsobení dopravní nehody s následkem těžké újmy na zdraví či smrti se pokuta zdvojnásobuje až na 100 tisíc korun. Výrazně se zpřísňuje postih například i za zakázané vjetí na železniční přejezd (z pěti až na 25 tisíc korun). Podrobná tabulka změn je na stránkách ministerstva.

Body budou nově udělovány podle závažnosti přestupků ve třech sazbách (2, 4, 6). Původně ministerstvo navrhovalo pouze dvě sazby (4, 6), po připomínkách ostatních resortů, úřadů a veřejnosti však nakonec ponechalo v systému i dvoubodovou hranici například u překročení rychlosti o více než deset kilometrů za hodinu (km/h) a méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.

Přísnější bude stát u takzvaných „řidičských průkazů na zkoušku“, tedy u začínajících řidičů. Do dvou let od získání prvního řidičského oprávnění budou mít řidiči možnost páchat přestupky jen k hranici šesti bodů, poté přijdou o řidičský průkaz. Důvodem je vysoká nehodovost mladších řidičů.

Novela řeší i tradiční nešvar českých řidičů, kterým je nedodržování bezpečné vzdálenosti. Novela zákona navrhuje pokutu 2500 až 10 tisíc korun za situaci, kdy při rychlosti 80 km/h má řidič menší odstup než 30 metrů. Pro řidiče nákladních vozidel budou pravidlo ještě přísnější, budou muset dodržet vzdálenost 50 metrů. Dosud mohli policisté pokutovat nedodržení vzdálenosti až v momentě, když nastala nehoda.

„Návrh postihuje přísněji záměrné porušování předpisů jako jízda pod vlivem alkoholu, vysoké překročení rychlosti, ale také nevěnování se řízení kvůli telefonování nebo psaní zpráv na mobilu. Bodový systém zároveň zmírňuje postihy za špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h, kdy se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč a body se nezapisují,“ sdělil ministr dopravy Karel Havlíček.

U menších prohřešků může policie vyřešit na místě přestupek také domluvou. V rámci připomínek se do návrhu přidala i povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky v případě nouzového stání i v obci, nově bude v zákoně také výslovně zakázáno parkovat na chodníku. V Praze má dojít k přesunutí agendy projednávání přestupků z magistrátu na úřady městských částí, což má správní řízení urychlit.

Ministerstvo v novele navrhuje, aby bylo možné na některých dálničních úsecích zvýšit maximální povolenou rychlost na 140 km/h. Mělo by jít o nově vybudované úseky, nebo o některé modernizované. „Nebude to nic úplně zásadního, nebude to rozeseto po celé České republice,“ řekl Havlíček po jednání vlády.

Nyní čeká novelu zákona o silničním provozu projednání v Poslanecké sněmovně a následně v Senátu. Novela počítá s účinností k 1. lednu 2022. Jde o velké zpoždění, při předložení novely do mezirezortního řízení v únoru 2019 se počítalo už s letošním srpnem.  Bodový systém platí v tuzemsku od polovinu roku 2006. Loni přišlo o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu bodů téměř 40.000 řidičů.

Při dopravních nehodách umírá v České republice ročně přes 500 lidí a více než 2000 je těžce zraněno. S 58 usmrcenými na jeden milion obyvatel patřila ČR v loňském roce 17. příčka v evropské sedmadvacítce. V roce 2017 zemřelo na českých silnicích 502 lidí, v roce 2018 to bylo 565 osob a v loňském roce 547.

189 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radim

Zvýšení rychlosti na 140 km/h, navíc jen na některých málo úsecích, je v našich podmínkách z časového hlediska naprosto zbytečné, zpočítejte si časovou úsporu. Je to jen psychologická záležitost a malá legalizace té běžné stopadesátky. Smysl by trochu dávalo 180 či 200, to jde ale zase proti současným eko a safe trendům.

Michael

500 mrtvých za rok 250 o debilni ceskej strom kterej tam být prostě nemá 1m od silnice a 250 mrtvých na prejezdech protože nemáme nadjezdy podjezdy. Toto reste blbouni a samozřejmě rychlost to je ten zbytek. A nebuzerujte mladý. Proč jim neomezite výkon?.hodí řidičák do šuplíku a za 2roky bude ještě hůř.

Pavel

Rychlost by na všech dálnicích měli dát alespoň na 150 – 160 nebo ideálně neomezenou a jen omezit některé úseky jak je to v Německu kde je 70% neomezených.

Michael

Nemáš pravdu maj doporučeno 130km.a na dvouproudych dálnicích maj 100 nebo110 a jezdí tam hodně pomalu což se o češích říct nedá

Dave

A ze maji testy které potvrdí přítomnost návykových látek v těle i když jste nikdy nic neměl to je v pořádku jako ať jdou do prdele paštiky

Miky

Hezké, disciplína musí bejt, vy kluci pitomí. Jen mi tam chybí, jak se změní postih vyfetel a tuningářů, kteří jezdí v obci 120, řidičák nemají, protože místo něj mají 10-20 zákazů řízení, příjem ani majetek nemají, protože jsou na dávkách nebo kradou, nebo obojí…? Předpokládám, že budou beztrestní dál.

Spravedlnost

ZAvidis?

Bob

„Do dvou let od získání prvního řidičského oprávnění budou mít řidiči možnost páchat přestupky jen k hranici šesti bodů, poté přijdou o řidičský průkaz.“ – mně by se tedy zdálo logičtější naopak být přísnější jednak na zkušenější řidiče, kteří by se už chyb a přestupků dopouštět neměli, a jednak na ty držitele řidičáků, kteří ho mají třicet let v šuplíku a aktuální znění pravidel provozu už ani neznají.

ABC

držitele řidičáků, kteří ho mají třicet let v šuplíku

no a to se pozná jak? ostatně, výsledkem bude že mlaďas si udělá řidičák co nejdřív to půjde i když jezdit nehodlá. když mu ty dva roky proleží v šuplíku, dobře pro něj.

Bob

A až za těch pět let začne jezdit, tak už zase budou platit úplně jiná pravidla, než jaká se učil v autoškole. A to auto, na kterém dělal zkoušky, už bude v technickém muzeu.

Michael

90%čechů neumí najet bezpečně na dálnici. Mladí to zvládají.

Oran Gutan

Ve svý podstatě nebude lze někoho předjet, dojedu auto, 30 m za ním do protisměru, přejet 30 m před něj a zpět. ve většině případů neproveditelný.

Martin

Jo, bude to riskantnejsi… ale ona tak vetsina lidi jezdi i ted…
Ale je treba srovnavat dojezdove casy vlaku na koridorech s dalnicemi, aby nahodou to jednou nebylo rychlejsi vlakem..
Nicmene je to spise populisticke gesto, zacina volebni obdobi…

Bob

Tak proboha blíž než 30 metrů se na jiné auto snad nikdo normální nelepí ani dnes, pokud nejde jen o nějaké pomalé popojíždění.

Braník

Ten byl dobrej…

petr 5

Ještě se vám ve 140 nenalepil 5m za nárazník nějaký vypatlanec? Na D1 v levém pruhu téměř pravidlo.

nii

Psal tam „nikdo normální“.

Koro

Chci seznam pokut za bezduvodnou jizdu v prostrednim pruhu. Byla tato nekdy v historii ulozena?

Bob

Málokdy je bezdůvodná – většinou důvod má někdy i více důvodů. Pokud je v pravém pruhu tankodrom, tak je to v podstatě objíždění. Ale ono zase není tolik míst, kde by nějaký pruh byl prostřední a nebylo to v obci, že?

Koro

Docela nesmysl jste napsal. Jeďte z Ohy na Brno hned za Pruhonicema je dalnice cela zrekonstruovana plna stredopruharu. To same tunely na prazskem okruhu nebo cast od D5 k letisti a naopak.

Bob

Tak v zásadě je to pro všechny bezpečnější, pokud se osobáky neschovávají do šňůry kamionů v pravém pruhu. Když by z něj pak chtěli vyjet, nemají rozhled, a toho, kdo pojede v prostředním, to pak taky může zbytečně zaskočit. Ono pokud něco dělá hodně lidí, tak to většinou nějaký důvod má, ať se vám ten důvod líbí nebo ne.

Koro

Bobe vy jste opravdu nepochopil význam tří a vícepruhových dálnic.

Bob

A ten smysl je, aby všichni byli namačkani v pravém pruhu, zatímco v levém pojede frajírek 250 km/h, který si nepřeje být rušen?

Michael

Bobe máš pravdu. Konečně normální názor..jezdím s kamiónem a čeští řidiči josu u mě sebevrazi se furt cpou do prava vždyť kamión má 40tun .v levém jezděte tak jak v zahraničí a prestante poslouchat debilni kocourkouvskou vyhlášku

ABC

není žádný legální důvod kromě předjíždění

ABC

Praha – Mirošovice. Před Popovicema i čtyřpruh. Tam zažijete nevídané….

Greta

Proto je zbytečné tripruhove dálnice mimo příměstských úseku, dálničních křižovatek a stoupacích pruhů stavět.

Pavel

Tak vzhledem k tomu že 3 pruhy v jednom směru jsou před Prahou a pak před Ostravou a to cca 40km (takže 80) tak prostřední pruh v Čr fakt není problém.

sladlu

Udelal nekdo studii o kolik se zkrati zivotnost dalnice? Spodku atd?

D 27,5/120 je stabdartni norma u novych km dalnic.
Kde 120 je navrhovana rychlost. Od ktere se odviji dalsi parametry jako podelny sklon a oblouky…

Spravedlnost

Pokud 1 průjezd kamionu je jako 10 000 osobaku, tak rozdíl bude někde u 0,00001%.

Martin

No D1 je misty stavena jen na 110… ale nove dalnice maji lepsi parametry, teda pokud se nezvlni…

Miky

Pokud „navrhovanou“ rychlostí myslíte návrhovou rychlost, tak ta je vždy nižší, než výsledná. Zvýšení maximální rychlosti dle mého názoru žádný výrazný vliv na životnost dálnic mít nebude. Jednak hranice 130 km/h je dnes motoristy i PČR spíše chápána jako doporučená a její mírné překročení není nějak masivně kontrolováno a sankcionováno (na rozdíl třeba od 50 km/h v obci) a navíc mnoho řidičů ani 130 nevyužívá.
Za druhé hlavní, skoro by se dalo říci jediný, faktor „opotřebení“ dálnic jsou kamiony, zejména ty přetížené, fyzikální zákony jsou neúprosné.

Kráťa

Nějak mi tam chybí zákaz jízdy vozidel nad 3,5 tuny v pravém pruhu na dálnicích a silnicích 1. a 2. třídy. Ale jinak je to celkem výsměch – řidičák na zkoušku (jen ze zajímavosti – jak často během jednoho roku je průměrný český řidič kontrolován a jsou mu uděleny body – tedy jaká je šance, že v případě řidičáku na zkoušku o něj dotyčný skutečně přijde tzv. vybodováním), nedodržení bezpečné vzdálenosti – jak to budou konšelé měřit? Zastaví čas, vezmou certifikované měřilo… Takže zase jen výsměch. Jediný pozitivní jsou asi ty vesty.

Michael

Hochu nebo děvče vy tomu vůbec nerozumite zřejmě nemáte projetou evropu. Co věta to kravina ale strašná

Kráťa

Ano, mělo tam být samožejmě „…v levém pruhu…“, omlouvám se.

Dalibor

by mne zajimalo, co si od toho kdo slibuje. existuje nejaky vyzkum, kde by byl patrny ubytek nehod v zavislosti na vysce pokuty? a taky by mne zajimalo, jak budou fizlove tech 30m bezpecny vzdalenosti merit? metrem?? krejcovskym ??? kdyz zi dnes nechate mezeru 20 m od predchoziho auta (tj dylku kamionu) okamzite se tam nacpe jiny auto….

Hanzi

Zpráva je to dobrá, ale chtělo by to ještě hodně úseků dálnic předělat na tři pruhy. Výhledově to v plánu je, ale moc se zatím nekoná, když nebudeme počítat nějaké dílčí kousky.

Spravedlnost

A v případě, že souběžně se silnicí vede zbytečná lokalka, bylo by vhodné využít i jeho těleso, aby se rozšířila silnice. Napadá mě silnice do Velvar, nebo Třemosnice nebo hodne horskych lokalek lemuje silnice. Urcite by to bylo vhodne u preplnene silnice do adrspachu, kde take zeleznice brani jejimu rozsireni. V Portugalsku se takto efektivne rozsirilo hodne silnic.

Vít Jůza

Nápad rozšiřovat železnice na úkor souběžných silnic je dobrý, posuzoval bych tu možnost ale případ od případu.

Hanzi

Na řadě míst by to tak opravdu být mohlo. Ve Španělsku toho také dost využili. Dnes jsem zrovna přes Třemošnici na Čáslav projížděl a tam to skutečně vybízí. Vlak je tam stejně nepoužitelný a silnice by se dost srovnala.

Spravedlnost

Rozumní lidé to podporují.

Dalibor

a co je nam do Portugalska? Me fascinuje to vecne prirovnavani.. jako ve svycarsku, jako v Portugalsku, jako v Cine… porad se musi neco srovnavat, konfrontovat, kritizovat… na Milesovce je holt jinak naz na Mount Blanku

Lemmy

Ano, a v článku mi ještě chybí pokuty za prasojízdu prostředním pruhem.

Michael

No to asi ne.na d1 dělají mosty na 2plus2.A věř mi že dalších 100let tu nebudem. Jinak 3pruhy ano ale třetí musí uhybat do leva a ne do prava. Ať už ti mladí vymění dementni komunisty. Fakt v čr začít stavět od střechy.

Dan

Vláda možná navrhla novelu zákona, ale schválit ji musí až parlament. Už ten omyl, který Havlíček vypustil na Twitter, vysvětlovali na Seznamu…

Bob

Aby prošla, tak musí projít nejedním schválením. Napřed ji musí schválit to ministerstvo, které ji navrhlo, potom vláda, pak jedna komora parlamentu, druhá komora a pak se ještě podepisuje. A nakonec se ještě musí vyhlásit vydáním v nějaké sbírce.

ModráGuma

Spíše by se rychlost měla snižovat a ne zvyšovat tak jako to připravují v Rakousku

FrantaM

V Polsku zase mají už dávno limit na dálnicích 140km/h.

Palecek.M

No zrovna Polaky bych si jako vzor pro organizovani a provoz silnicni dopravy vazne nebral

Jiří Kocurek

Jo, měla by se snížit rychlost. I pro cyklisty. To aby chodec nebyl diskriminovám těmi, co používají dopravní prostředek. A zakázat pluh. Opět je to diskriminace člověka s motykou.
Vlastě zakázat zemědělství, je to diskriminace těch, co nemají ani zahrádku. Natož aby měli kozu, ta ať sousedovi chcípne. A celé to hezky zabalit do toho, že koza produkuje metan a to je skleníkový plyn.

Hojakar

Rychlost by se měla zvyšovat tak jak to mají v Německu : mimo obec 100, na dálnici neomezené ( samozřejmě mimo určené úseky kde je rychlost omezena)… Naopak důsledně scar na dodržování správného způsobu jízdy na který se u nás zvysoka- nesprávné predjizdeni, rozestupy atd atd

Bifidus

Přesně tak !

Dalibor

Rakousko? Naprosto zbytecna zemne…. ani auta neumi vyrobit, jaderou elektrarnu nedokazali uvest dochodu – svou neschopnost maskuji vymluvama na ekologii. jenze pravdou je, ze nejsou schopni vybec takovou technologii uvest do provozu a bezpecne provozovat.

Ten_z_Biliny

Zrovna Rakousko je dobrej příklad. Na testovacím úseku dálnic zvedli rychlost na 140km/h a nehodovost se snížila. Problém je, že po volbách přišla nová ministryně dopravy a ta je ze soczelených, takže to zrušila. Protože proti tomu je potřeba bojovat, aby neumírali lední medvědi…

Jiří Kocurek

Už to vidím, jak půlpolicajt přemlouvá řidiče, aby si dýchnul, jinak to bude mít s odběrem krve za 75 tisíc. Aniž by mu došlo, že se právě dopouští podvodu – uvedení v omyl pro cizí obohacení. Bohužel jsou takoví, kteří to zkoušejí slovy „dýchat nemusíte, vyřešíme to jinak“. Přičemž jinak znamená správní řízení – odmítnutí dechové zkoušky. A Dräger je v malých hodnotách výrazně nepřesný.

Dalibor

to je jednoduche. pozadujte pred jakoukoliv diskuzi kalibracni protokol…. netsina policajtu jak toto zminim prestane vyhrozovat, a to i pri mereni rychlosti. jednou mi ho predlozizli a byl o 2 tybny prolitlej…. takze jsem se jich slusne zeptal zda to sepiseme… to jste meli videt ty jejeich kysely rypaky!!!! rozdavat pokuty to jim jde, ale sami udrzovat vse dle predpisu, v tom sami kulhaj.

Ceky

Je tu jeste jedna vec, kterou nikdo nezminil. Kdyz v nemecku s nakladakem na 4 pruhove dalnici najedu do leveho pruhu a zacnu predjizdet jiny nakladak, vsichni za mnou pribrzdi a pockaji az ho predjedu a vratim se do praveho. Protoze vi, ze tu ztratu par minut brzo dozenou, protoze dalnice pokracuje dal a budou moci jet podle sebe treba i vyssi rychlosti. Cesky priklad: Silnice c 7. Stoupani od chlumcan kde se za nakladaky nebo pomalu jedoucimi osobaky tahnou dlouhe kolony. Pak prijde kratky cca 2 km usek ctyrproudovky kolem sulce. Najednou vsichni zacnou silet, bezhlave predjizdi jeden druheho,… Číst vice »

Marťas

Uvažování, že kdo nejede na hranici rychlostního limitu, ten se „pomalu vleče“ a „brzdí provoz“ je sice rozšířené, ale nevím, jak ho chcete změnit nějakým zákonem.

Dan

A vám přijde v pohodě, když typicky Fabie na rovném přehledném úseku za pěkného počasí jede svých 65 a vytvoří za sebou bezdůvodnou kolonu?

Marťas

Snažím se o to, aby mi to nevadilo a neprovokovalo k riskantním předjížděcím manévrům. Ve vašich očích jsem pak samozřejmě ten, kdo „nepředjede, když může“.

bifidus

Přestupek : Ohrožování bezpečnosti a plynulosti provozu na PK bezdůvodně pomalou jízdou.

Vít Jůza

Proč by se Fabie hnala rychleji? Aby za chvíli skončila za kamionem šinoucím si to svých 65 obec neobec??

Toulal

Proč zrovna Fabie? Já jsem se takhle coural za Pasátem. V Budějovicích je v tom místě 70 a on jel necelých padesát, aby náhodou rychlost. nepřekročil.

Dalibor

ridic prizpusobil rychlost svym sxhopnostem, pripadne stavy svyho vozu. nebo chcete, aby takovej sralbotka valil kilem, nezvladl zatacku a sestrelil dalsi auto???

Kráťa

Pokud nemá schopnosti udržet auto na silnici v rychlosti, která je řekněme tak nějak běžná a umořňuje ji stav vozovky, je otázkou, zda by takový člověk měl mít ŘP

Bob

V první řadě bych sebral řidičáky všem těm řidičům, kteří nedokážou dodržet ani jasně stanovené limity. Pak teprve bych se zabýval těmi, kteří v rámci exaktně stanovených mezí jedou o 10 km/h rychleji nebo pomaleji, než je za dané situace bezpečné.

Tady na Moravě

Me takhle pobavil Mustang GT cabrio na I/35. Ridicka jela mezi obcemi maximalne 80, ale nedala se predjet kvuli spouste protijedoucich aut. Obycejne byva jedine spolehlive misto pro predjeti takoveho auta na vyjezdu z obce, kde pomalu zrychluje. Jenze Mustang rozhodne nezrychluje pomalu a ridicka tomu vzdycky na vyjezdu z obce nalozila maximalni zrychlovacku. Ridicum fpasatech ftedeicku fkombiku (typicky predstavitel vyhrabanyho strelce za volantem) rupali za ni cevky :-)))

Dohlib

A odkdy to platí ?

K.S.

3. úplněk od podzimního slunovratu, ale až po volbách…

Viki

Proč úředně zvyšují rychlost na dálnici o 10km/h pro osobáky??? Když kamiony úplně všude překračují max rychlost o 10km/h a nic se jim neděje! Klidně jede do omezovače 90km/h přes celou Evropu a nic s tím policie nedělá.

Eduard

Každé úřední zvýšení rychlosti je dobré a pozitivní. Navíc nejde srovnávat kamiony a osobáky. Zkuste zastavit ze stovky na nuly s plně naloženým kamionem a osobákem. Až si zodpovíte na tuto otázku budete mít odpověď na to co jste se ptal.

Petr Šimral

Nikoliv. I zvýšení o 10 km/h znamená významné prodloužení brzdné dráhy a současně i zvýšení spotřeby, tedy zvýšení emisí.
Časová úspora je prakticky nulová.
Kdyby se věnovali spíše tomu, co na silnicích je opravdu problémem…

Asd

Tak nějak. Ten experiment z Rakouska ukazuje na jednoznačný pozitiva zvýšené rychlosti.

Petr Šimral

Tak je krásné, že tu máme články o bezpečnější vyšší rychlosti.
Tak si klidně odhlasujte 300, bude to ještě bezpečnější…

666

V Německu na neomezené rychlost je nehodovost nižší….

Bob

No to je logické. Protože v Německu ponechali neomezenou rychlost jen na těch opravdu super bezpečných úsecích. Jakmile jsou nějaké zatáčky nebo chybí odstavný pruh, bývá většinou značkami stanoveno 110.

ABC

Tak v tom případě jejich „opravdu super bezpečné úseky“ stále tvoří cca polovinu jejich dálníční sítě přičemž ta polovina stále představuje cca 4.5 násobek délky naší slavné DÁL NIC ní síte. Krom toho některé úseky před Berlínem mi spíš připomínaly D1 ale zřejmě jsou opravdu super bezpečné neboť neomezená rychlost tam je.

Kalanis

Bývá i 130. A třeba Sársko má 130 napevno. Ačkoliv jsem i v německu viděl „zblblou“ telematiku – na třípruhu z Magdeburku do Hannoveru měli nějakou práci ve středním pásu. No, telematika pruh zavírala levý a omezovala ostatní ještě následující 4 kilometry. I někteří místní to nevydrželi. A ano, měli německé značky.

Spravedlnost

Nikdo vám nenarizuje jezdit po dálnicích. Nazdar.

Spravedlnost

Reste si své nákladní vlaky a neptejte se do něčeho cemu nerozumíš, nikdo vas autem jezdit nenutí. Respektuje většinu.

Lemmy

Vzhledem k tomu, kde P.Š. bydlí bych řekl, že velmi dobře rozumí tématu – užívá si nejvytíženější kus české dálniční sítě.
A nevím, za jakou většinu mluvíte. Pokud se dá vyměnit déšť v létě za jízdu 100 km/h po dálnici, určitě je to rozumná volba.

Viki

Ok. Tak proč policie nepokutuje ty kamiony? Kdyz oni nemaji schvalenou 90tku a jezdi tak pořád a když je ta brzdná dráha o tolik delší. Proč to policie přehlíží? Bus muže 100 a omezovač je na 100. Proč nemají kamiony omezovač na 80????

Jiří Kocurek

A jak souvisí max rychlost pro A+B s tím, že D+E překračuje rychlost?

Jiří Kocurek

Pardon, C+E překračuje rychlost.

Ten_z_Bíliny

Novela je sice hezká, ale k čemu to, když policie se ve většině případů zmůže tak max na měření rychlosti na bezpečných a přehledných úsecích, kde by rychlost mohla být klidně i vyšší. To vše jen aby vybrali, naplnili statistiky a nazdar. Přínos 0. Bohužel dost krve mají na svých rukou právě dopraváci, kteří totálně kašlou na svoji práci a zmůžou se max na to měření za bukem. Denně je vidět mnoho nebezpečných manévrů. Nejde jen o agresivní a opilé lidi, ale bezdůvodná jízda v levém nebo prostředním pruhu. Nerespektování stopky a ukazatelů. Praha je svět lidi, kde i když… Číst vice »

Jan

Kdy se začne pokutovat přísněji .. zneužití jízdy v levém pruhu ? Nebo jízda uprostřed?? To bych taky uvítal..

Eduard

To je moc pracné a málo výnosné. Mnohem lepší je pro policii umístit radar na sjezdu z dálnice a pěkně kasírovat. Den práce a minimálně na týden splněný plán.

Jan

Chápu ale pak nedává smysl zvyšovat na 140.. protože to vždy nějaký blbec bude blokovat v levém nebo uprostřed .. který pojede 100-110 přitom v pravo bude místo..

Bob

Zneužití jízdy v levém pruhu k překračování nejvyšší povolené rychlosti? No to by se konečně řešit mělo. Jistě to vyřeší ti poslanci, kteří tam nejčastěji tak jezdí.

Core

A on je dneska problém v tom, že lidé v pohodě platí těch 50 000 Kč za odmítnutí nebo že po dvou letech odebrání řidičáku páchají tu samou činnost znovu, že nám má pomoct zvýšení na 75 000 a tři roky?
Nebo je problém někde jinde?

Lemmy

Chtěl bych vidět statistiku kolika lidem těch 50K skutečně napálili…

Džamel

Mám takový pocit, zeže řidič, který nebude „známá firma“, nevjede na dálnici nebo nepojede v nočních hodinách nebo nebude dělat vyloženě bordel má šanci na kontrolu maximálně tak dvakrát za 10 roků.
Jestli 130 nebo 140, to je asi takový nepodstatný detail, který nemá skoro žádný vliv.

Petr Šimral

Dle mých zkušeností spíše jedenkrát za deset let…

Marek

já jsem nebyl policí kontrolován ani jednou za posledních 16 let (vlastně od doby co mám řidičák). A to ročně najedu cca 30000 km a podle předpisů teda určitě nejezdím. Ale znám jejich oblíbená místa, takže se taky nenechám tak snadno nachytat.

Butrusik

Nějak mi uniká smysl toho vašeho příspěvku. Takže chcete být často kontrolován, abyste se jen díky represím naučil jezdit podle předpisů?

Jiří Kocurek

Tak 140 km/vh v noci, na prázdné dálnici (což vylučuje D1) postrádá amteriální aspekt, žeáno. Podobně jako zastavení autobusu na zastávce v zákazu zastavení.
A kdo dokáže odhadnout rychlost protijedoucího s chybou menší než 5 %.

Racionální řidič

Na dálnicích by bylo lepší zachovat současné rychlostní limity, případně mírné snížení na 110-120 km/h. V jízdní době se to skoro neprojeví a rychlost aut, autobusů a kamiónů bude méně roztahaná (= homogenizace dopravy). K tomu se o trochu sníží hlučnost, prašnost a spotřeba pohonných hmot = prospěch pro celou společnost i životní prostředí.

Panoramix

Z celospolečenského hlediska máte jistě pravdu a pádné argumenty mají logiku, ale bohužel v dnešní sobecké společnosti, kdy každý myslí jenom na svůj prospěch, to asi nemá šanci na úspěch. Však vidíte, jak Vám hned skáčou mínusy.

Ten_z_Bíliny

Jojo logika praví, když někdo nemá stejnej názor, tak je sobec, co dává mínusy.

Frantisek

Bohužel, o úsporu paliva a zdravější prostředí, v němž žijí, tu většině lidí nejde. Raději budou následně žádat lepší a levnější zdravotní péči a podporovat války o zdroje. Ještě štěstí, že kdo chce šetřit, má zatím alespoň tu možnost…

Eduard

Většina lidí chce jezdit v pohodě a klidu bez stresů z pokut. Navíc je každého věc jakou má spotřebu u svého vozu. Navíc automobily nemají zas tak hrozný vliv na životní prostředí a lidský život jak se nám snaží někteří vsugerovat.

Adamgolias

Jo , tak zkuste žít u silnice 1. třídy v obci bez obchvatu , bez chodníku a pro lepší prožitek s obvodovou zdi domu na hranici silnice . Děti ven samotné nepustite , přecházet budete 15 minut , degradaci domu si zaplatíte sám , celý rok , krom několika okamžiků kolem Vánoc otřesy , hluk , smrad. Nebuďte jako lidumil Kocáb , co odmítl nabídku týdenního bydlení v paneláku obývaném cikány s odůvodněním že tam není internet . Zkuste to . I lidé bydlící u silnic chtějí žít bez stresu a ve zdraví . A je ohromný rozdíl mezi třicítkou… Číst vice »

K.S.

To se ale nedá řešit omezením rychlosti a pokutami, to je idiotský návrh dopravní infrastruktury, navrhuji kontaktovat ministra 2v1.

Jiří Kocurek

Tak zkuste žít v ulici, kde ve 4 ráno začnou najíždět tramvaje na linku po rozbitých kolejích. Zakázat tramvaje nebo raději ty koleje opravit?

Spravedlnost

Trolling nebo vas mozek ma barvu jinak typickou pro plísně?

Eduard

Pro stát je mnohem lepší pokud lidé jezdí rychleji. Mají pak větší spotřebu, takže stát vybere více na spotřební dani. Jinak podle Vaší logiky by mohli mít elektrovozy neomezenou rychlost, protože neprodukují emise. Nebo se pletu? Jinak hlučnost a prašnost je zanedbatelná. Je mnohem lepší pokud lidé budou moci jezdit bez stresů a nervů rychleji než je zatěžovat zbytečně nízkým rychlostním limitem.

Vít Jůza

Pletete se. Elektrovozy mají emise jak při těžbě surovin, jejich dopravě a výrobě, tak související s výrobou elektřiny, tak nakonec při liquidaci, zejména, pokud k ní dojde během provozu.

Martin

Souhlas, ale berte v uvahu to, ze pokud budeme brat emise celkove, tak stejne emise jako u elektrovozu se tykaji i vozu na fosilni paliva, take se museji vyrabet a dopravovat a i u nich se pocita elektrina…
Rozdily jsou, vyroba baterii a jejich likvidace a elektrina pro nabijeni… vs. tezba a doprava fosilnich paliv vc. emisi z tezby… apod…

Martin

Hlucnost a prasnost je zanedbatelna, tak to teda nesouhlasim… to vam rekne kazdy kdo bydli u frekv. silnice, kolik prachu ma v byte kdyz otevre okna… nebo mate nejake zazracne pneu a bryzdy, ktere se neopotrebovavaji? Vite kolik prachu je v obcich napr. z poli a jak se to u silnic pekne drzi ve vzduchu? Polétavý prach v malém množství vzniká přirozeně v přírodě, například při sopečných erupcích nebo lesních požárech. V současné době vzniká ale polétavý prach především jako negativní produkt lidské činnosti. K jeho nadměrnému vytváření dochází především různými spalovacími procesy. Co způsobuje nadměrnou produkci polétavého prachu? –… Číst vice »

Martin

Tisíce tun škodlivých prachových částic odstraní ročně města a kraje při sezónním čištění komunikací. Pomocnou ruku jim nyní podává Ministerstvo životního prostředí. Z prostředků Státního fondu životního prostředí ČR uvolňuje na nadlimitní (tedy na častější, než stanovuje zákon) čištění komunikací ve městech se zhoršenou kvalitou ovzduší 50 milionů korun.

K.S.

Problém je výrazně rozdílná návrhová rychlost dálnic, kdysi dávno jsem na nějaké webu našel mapku s návrhovými rychlostmi dálnic ČSSR, rozdíly tam byly poměrně značné, D2 je navržená na vyšší rychlost než D1 atd.

Spravedlnost

43 minusu jen dokazuje jaký jste napsal nesmysl

Radovan Komíek

4 roky diskusí a příprav a máme novou novelu. Předpokládám, že většina řidičů, která jakž takž pravidla silničního provozu dodržuje ani nebude vědět, jaké byly za poslední roky novely a co v nich je, protože, když předpisy dodržujete, je vám celkem jedno, jak se mění bodové ohodnocení přestupků. Na využívání rychlosti 140 km/hod jsem osobně zvědavý, protože bude nutno vyznačit, co je považováno za novou dálnici a ještě zajímavější by bylo vědět, kolik % aut dosud využívalo rychlost aspoň 130 km/hod. A nejvíce jsem zvědav na to, zda se změní způsob vymáhání předpisů. Pokud ne, je celé 4 letá „práce“… Číst vice »

Adamgolias

Tak , a teď jste asi nevědomky odhalil největší průšvih řidičů. ,,Většina řidičů nebude vědět jaké byly novely ,, . A tito řidiči řídí dvoutunové plechovky . To je strašný . A co je horší , mnohý jich nezná ani základní předpisy , jako pravidlo pravé ruky , jednosměrný provoz , rychlostní a váhové limity , zákaz parkování … . Teď si představme , že je vydána novela předpisů D1 , upravující řízení drážního provozu. Dokážete si představit situaci , že ,,většina strojvedoucích nemá tušení co v novele je ,,? Většina řidičů by po přezkoušení z předpisů a průklepu u… Číst vice »

Spravedlnost

Lol. Vy asi musíte hodne závidět tem, co si dokázali vydělat na auto, nebo aspon maji řidičák a peníze na pujcovnu. 😀

Vít Jůza

Pokud řidič dvoutunové plechovky neví, že už může být až 65metrová tramvaj, tak to tak nevadí. A lepší opatrný řidič, který někdy neví, kdo má přednost, nebo jaká je přesně dovolená rychlost, než řidič „dokonale“ znající předpisy včetně těch nejnovějších, který na ně ale kašle, nevěnuje se řízení nebo mu chybí předvídavost, pozornost a opatrnost, ale jinak máte pravdu, silnice – naprostá džungle, zatímco na železnici častěji naopak až nadbytečná „bezpečnost“.

Jiří Kocurek

To si poněkud protiřečíte, ne? Nezná předpisy, ale dodržuje je. To bych mohl v obci jezdit 60, protože za mě to tak bylo legální, tím pádem dodržuju předpis.

Vít Jůza

Ano, kéž by všichni v obci jezdili 60!

Kamui

Co se týče alkoholu, to stále není možné udělat test na alokohol v krvi přímo na místě nějakým podobným přístrojem, co používají diabetici na měření hladiny cukru v krvi?

ABC

A to tam bude zdravotní sestra na odebírání vzorků? Vzniklý infekční materiál se pak zahodí do pangejtu? Jestli by nebyla jednodušší tolerance 0.5 promile jako všude na západ od nás i na převážné části Balkánu.

Kamui

Na tohle nepotřebujete snad zdravotní sestru, i ti diabetici si tohle dělají sami. Stačí osoba poučená. Vzniklé malé množství nebezpečného odpadu by se dalo do příslušného pytlíku a na konci směny odevzdalo k likvidaci.

ABC

Já si to sám dobrovolně dělat nebudu a od policajta na silnici už vůbec ne

Kamui

Chybně předpokládáte, že vám někdo dá na výběr. Buď budete spolupracovat dobrovolně, nebo budou použity donucovací prostředky.

ABC

nesmíte se tolik koukat na americký seriály

Jiří Kocurek

Rovnou kulku do zátlyku ne? A propadnutí veškerého majetku státu. Děcka do pracovního tábora… Nechtěl si nechat odebrat krev zavíracím špendlíkem.

Nekdo

Vy zkutecne nechate delat na sobe tenhle ukon osoby pouzivajici napr. „mozkove mysleni“?

Adamgolias

Jo jo , je vidět že se inspirujte na Balkáně . Ve střední Evropě máme na tento materiál takové malé kontejnery . Používají je i sběrací svinciku po fotkách . Do pangejtu člověk 21. století střední Evropy neodhazuje nic .

Adamgolias

Oprava :sběrači svinčíku po fetkách

K.S.

Na to stačí možná nějaké píchnutí do prstu. Problém je že u nás se spíš pořád razí bolševický přístup 0, 0 a zase 0, jinak kriminál. Ve většině světa i tom muslimském se s mírným množstvím alkoholu v krvi smí jezdit alkozona. cz/img/cms/alcohol-map-europe-cz. jpg Nechápu proč se stále musíme takto sebetrestat, jsme snad nějaký stát plný emařů?! (Vzpomínáte si na EMO, ne? takoví ti divní puberťáci co si barvili vlasy na černo, ve rtu nosili rybářský háček, nebo co řezali se, ne?) Proč si musíme dělat takovéto problémy? Myslím tu máme největší problém si přiznat že dva jevy jsou nedílnou… Číst vice »

Jiří Kocurek

Darkulíni. … odborně sadomasochisti.

ABC

myslím že BSDM by přirovnánání k EMO skutečně hluboce urazilo 🙂

Kalanis

Vím minimálně o jednom Němci, který by z tohoto přístupu nebyl nadšený. Východňák, zažil srovnání s normami na západě – a ne všude byl západ tak bezva – a uvolnění chlastu bral jako úplatek za přitvrzení jiných věcí. Hospoda v Rostocku, několik let zpátky.

K.S.

Asi chápu trochu na co narážíte, ale každý z předpisů se dá pak brát jako úplatek za něco. Nicméně právní řád by neměl být, v civilizované zemi, zejména demokratické a sekulární, v příkrém rozporu s činnostmi obecně branými za legitimní. Ano, v autě třeba asi nikdo moc po pivu nejezdí, ale za zcela legitimní se bere jet z hospody na kole, nebo tak sjíždět Vltavu, nebo je legitimní se na klasické pramici opilý přeplavit (nepřevrátíte to) přes vodu. Oficiálně to podle zákona nesmíte. Společnice jsou zcela legitimní záležitost, stejně jako je legitimní ji vyhledat, podle zákona ani neexistují a to… Číst vice »

K.S.

P.S. Ještě mne napadl jeden pěkný příklad ostrého kontrastu mezi legálním, legitimním a morálně správným, řekněme. Jsou to drobné krádeže jídla v nouzovém stavu. Ti lidi teď čelí podle zákona velmi přísným trestům, přestože ukradli za pár korun, jeden případ byly nějaké bulky, další bochník chleba a sýr, co si pamatuji. Z toho co jsem o těch případech četl to byly činy zcela legitimní, zůstali bez prostředků, navíc vykonané lidmi kteří nebyli nejbystřejší, a v době kdy je nelze odkázat aby si šli natrhat jabka k silnici. (Napadá mne že nevím jestli by si za pytlačení ryb neodnesli menší trest).… Číst vice »

Eduard

Za to zvýšení rychlosti jednoznačně chválím. Toto je krok správným směrem. V tomto ohledu bychom jsme si mohli vzít příklad z Němců, kde mají 100 km mimo obec a na dálnicích neomezenou rychlost. Ještě bych zavedl 10 km toleranci, kde by nehrozila ani pokuta, ani ztráta bodů, aby se lidé více věnovali řízení a ne pozorování tachometru.

Kamui

Lepší by bylo, kdyby auta byla vybavena omezovačem (uživatelsky nastavitelným). Vjedu na dálnici, nastavím 130 (140) km/h a už na rychlost nemusím koukat, protože vím že příliš rychle nepojedu.

Petr Šimral

Tomuto se říká tempomat a v základní verzi tupého udržovače rychlosti to má snad úplně každý, kdo nemá dvacetiletou plečku…

Tom Matoo

vsechny auta co jsem mel s obycejnym tempomatem mely i funkci omezovace. Prepinate rezim tempomatu mezi udrzovanim rychlosti a zabranenim jejiho prekroceni

ABC

to se tak nějak nevylučuje s tím že základní holobyty obvykle nemají ani omezovač ani tempomat

R.L.m.

Myslím že ne. Omezovač a (adaptivní) tempomat jsou jiné „systémy“. A píši z vlastní zkušenosti: řidil jsem auto, co mělo obojí a omezovač jsem nějakým záhadným způsobem dokázal zapnout (auto nebylo moje a i majitel se divil, co jsem mu to tam nastavil 😁), nastavení maxima tuším po 5km/h, možné „přetlačení“ sešlápnutím pedálu plynu „nadoraz“ a rychlost byla i nadále regulována řidičem do nastaveného maxima s výše popsanou výjimkou, přišlo mi to jako fajn, že se lépe dá regulovat rychlost v rámci (dopravní) situace a zároveň a hlavně se není třeba „bát“ překročení maximální povolené / nastavené rychlosti.

Petr Šimral

Omezovač mám samozřejmě taky, nicméně netuším, koho by asi tak mohl zaujmout proti tempomatu.

K.S.

Mno… nápad bych měl, pokud si tchyně půjčí auto na víkend, je pohodlnější tam nastavit omezovač než tahat závlačku z turba 🙂

Hajnej

Tempomat je něco jiného než omezovač.

Eduard

Za prvé ne každý má v autě tempomat a za druhé osobně nevidím nic špatného na tom, že chce někdo jet o něco rychleji. Daleko nebezpečnější a horší mi přijde, když po dálnici někdo soustavně jede v levém pruhu cca 120 než ten kdo jede řekněme 140 a drží se pravého pruhu.

Kandelábr

Možná v nějakém policejním státě toto zavedou

Eduard

Doufejme že ne. Protože něco takového by bylo opravdu hrozné. Pokud někdo chce jet pomalu po dálnici může. Nikdo nikomu nezakazuje se zařadit za kamion a kochat se krajinou i nízkou spotřebou. Jenom prosba na takové lidi, aby při předjíždění pořádně šlápli na plyn, aby nezdržovali ty rychlejší za sebou.

J.K.

Omezovač je blbost, pak budete potřebovat uhnout ( třeba pojede zase někdo v protisměru) a omezovač
rozhodne že ne… Velet vozidlu má řidič.

Hajnej

Sešlápnutím plynu až na podlahu se ten omezovač vyřazuje, takže ta blbost je někde jinde…

Nekdo

Docela premyslim, jestli jste troll, bavite se tim, nebo jste skutecne tak mdleho rozumu, ze to myslite vazne…

ABC

tak otázka je kolik jich reálně bude a kdy. viz slavné silnice pro motorová vozidla typu 4 proudové dálniční přivaděče, kolik let trvalo hádání se než tam blahosklonně povolili 110 (a to vůbec ne všude) i když tam lidi běžně dřív jezdili 110 – 120 aniž se tam odehrávaly nějaké masakry.

Eduard

Tak nějak. Lidé tam jezdí podle svého (podstatně rychleji než je dovoleno) a nic hrozného se tam neděje.

Jiří Kocurek

Chtělo by to zakázat couvání a otáčení. Je to jedna z 10 nejčastějších příčin smrtelných nehod. Narodíl od překročení povolené rychlosti, které v první desítce chybví.

Odpadlik

Totální kravina. Toleranci 10km bez postihu si každý vysvětlí jako „můžu jet 150“ a cucet na tachometr bude stejně.
Jinak si myslím že vzhledem k tomu ze okolní státy (Rakousko, Německo) jdou spíše opačným směrem, tak ten vyšší limit se zde moc dlouho neudrží.

Adamgolias

100km/h mimo obec na silnicích 2. a 3. třídy je omezování všech , co používají komunikaci jinak než v autě. Zde se účelové protestuje jedna skupina na úkor ostatních . Ve vaší optice totiž znamená vás návrh jízdu rychlosti 110 km/ h 30 cm od pravé ruky chodce . To je pokus o vraždu posvěcený zákonem.

Spravedlnost

Jste blázen.

noerf

Na dálnicích by to mohli zvýšit i na 150 km/hod, nebo neomezovat v Německu. Jsou dálnice, kde se to dá jezdit, naopak na některých je občas problém dosáhnout i rychlosti 110 km/hod z důvodu hustoty provozu a nevracení aut do pravého pruhu.

Eduard

Osobně to nevracení do pravého pruhu považuji za jeden z nejhorších nešvarů na našich dálnicích spolu s nedodržováním bezpečné vzdálenosti a nepoužíváním ukazatelů směru. Každý z nás jistě byl svědkem situace, kdy někdo v cca 120 předjížděl pomalejší vozidlo a svou pomalou jízdou vytvořil tak kolonu a potencionální zdroj nebezpečných situací.

Tom Matoo

tak toho jsme svedky na nasich dalnicich denne. Navic do leveho pruhu prejede tesne pred vami aby nahodou nemusel za kamionem ubrat. A pak jede v levem 110 dalsich 5km, protoze kdyz je mezera mezi kamiony 400m tak se prece nebude zarazovat do praveho..

Tady na Moravě

Oje, nekdo ti ublizil slecinko? Mam pro tebe prekvapeni, ten clovek se nedopustil zadneho poruseni predpisu. Naopak ty svym nervoznim chovanim bys, pokud mas dost sebereflexe, mel jit vratit ridicak a nikdy nesedat za volant, protoze jsi psychopaticky nervak.
Strasne tady chybi psychotesty…

Tom Matoo

Vazeny pane na Morave, ne nikdo mi neublizil a samozrejme, ze poruseni silnicniho zakona se dopustil. „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Netusim kde jste z meho prispevku vzal, ze jsem nervak, nikde tam neni, za na auto takto jedouci se lepim, blikam neb troubim. Myslim, ze dle vasi odpovedi jste adeptem na psychotesty rozhodne vy 🙂

Tady na Moravě

Kdyz je v pravem pruhu souvisly proud vozidel jedoucich pomaleji nez ridic, ktery provadi predjizdeci manevr, tak neni zadny duvod, aby „uhybal“ strelci, co se mu lepi na kufr. Naopak strelec by mel ubrat a klidne nechat prvnimu ridici dokoncit predjizdeci manevr, i kdyby jel 95 a kamiony v pravem 90.

Tom Matoo

coz ale neni ten pripad co jsem popisoval, psal jsem, ze se nezaradi ani kdyz je mezera mezi vozidly 400m…, navic jsem psal, ze ani nejede maximalni povolenou rychlosti, ale vyrazne pomaleji a nevim kde porad berete nejakeho strelce, nepsal jsem nic o tom, ze letim 180km/h a nekdo mi „prekazi“ protoze jede 130..
Takze priste nez zacnete s nervaky a psychotesty je lepsi cist co napsane je a necist co napsane neni..

nii

Maximální, jak už název naznačuje, je maximální, nikoliv přikázaná.

Adamgolias

Expresivně popsáno , ale tak to je . Za důkladné psychotesty se přimlouvam

Tom Matoo

Ne, je to napsano zle a hloupe. Taky se primlouvam pro psychotesty, ale pro lidi jako je pan z Moravy, kteri za vsim vidi utok a kteri si domysleji konani ostatnich podle nich samych..

Eduard

Narazil jste pane Tome hřebíček na hlavičku. To co nám všeobecně na cestách chybí je vzájemná ohleduplnost a slušnost. Přitom to nic nestojí. Zařadit se na chvilku do pravého pruhu a pustit před sebe rychleji jedoucí vozidlo.

Adamgolias

Ano chybí slušnost , jedu 30 km v pravém a pak předjíždíme náklaďák a hned přileti úchyl , najíždí na mě , troubí , bliká , gestikuluje . No debil . Vždyť může včas sundat nohu z pedálů a postupným zpomalováním vyčkat než pomalé vozidlo dokončí předjížděcí manévr . Většinou kdyby nejel 180km/ ale 130 tak ani nemusí zpomalit . Slušnost , tolerance. Ale v obou táborech . Zde se vnucuje klidným , pomalým právo rychlíku.

Tom Matoo

ale ja nepsal nic o 180 a blikani a troubeni, to vyfabuloval pan z Moravy. Psal jsem o 110km/h a neuhybani ani tam kde je to uz povinne.

Anonym

Tak jako 120 neni nejak extremne pomale. To z tech 130-140neni potreba skoro ani brzdit (pokud to tam neposle tesne prede mnou). Ono teda brzdy vetsinou nejsou potreba ani pri 150-160, staci vetsinou jenom predvidat a vcas vyradit.
Vetsi problem je to nevraceni. Mam vypozorovane, ze kdyz dojedu nekoho v levem a nastavim tam adaptivni tempomat, ktery drzi bezpecny odstup, tak ridic prede mnou pak ma tendenci zustavat v levem podstatne dele, pripadne se nezarazovat vubec. Vetsinou je potreba vyrazne snizit odstup, aby si uvedomil, ze ma jet vpravo.

Eduard

Ono je v celku jedno kolik kdo jede, ale záleží na tom jak. Prostě když jedete 140 a někdo kdo jede 120 (obojí tachometrových, ať mě nikdo nekamenuje za to, že nedodržuji rychlost) tak musíte přibrzdit stejně jako spousta dalších za mou a zbytečně se vytvoří kolona.
Kdyby ten kdo jede svých pro něj pohodových 120 chvilku zrychlil, tak by se ta brzdící kolona nemusela vůbec vytvořit.
Jak jsem psal výše. Je to o ohleduplnosti o uvědomění, že nejsem na cestě sám, že je tam spousta dalších jiných lidí.

Adamgolias

A další případ jak se vymlouvat . Proč řešíte 140 tachometrovych? Máte jinou možnost jak se orientovat v rychlosti než podle tachometru? Ukazuje 140 tak jedete 140 . Vám nepřísluší toto rozporovat . Měl jsem na stole podobný demagogicky omlouvání případ . Nehoda v obci , znalec uvedl min rychlost 70 km/h . Volat tvrdil že ví že mu proměřuje rychloměr a při 60 že jede 50 . A 5 km/ h je tolerance . Takže vědomě jel o 15km/ h rychleji . O 7 m delší brzdná dráha . Býval by poškozený neměl zprerazene nohy . Tachov ukazuje 140.… Číst vice »

Tom Matoo

Resime to proto, ze snad kazdy ma v dnesni dome mobil s navigaci a dokaze si porovnat kolik auto ve skutecnosti jede. Nektere auto promeruje o 2km/h, nektere o 5km/h a nektere pri vysokych rychlostech treba i o 10km/h. Protoze fyzika a zakony funguji podle skutecne rychlosti a ne podle te, kterou vam ukazuje (treba porouchany) tachometr.

Adamgolias

Výborně , děkuji . Nejsem v tom sám

nii

A díky tomu zkrácenému odstupu se pak ten řidič před vámi dopustí stejného přestupku při zařazování zpátky. Opravdu rozumné.

Tady na Moravě

Chronickych levopruharu jsem zazil fakt minimum. Naopak nervoznich strelcu jedoucich 180 a vyblikavajicich kazdyho, kdo jede 170 a min, tech jsou plny dalnice. Pokutovani nedodrzovani odstupu je teoreticky krok dobrym smerem, ale pochybuji, ze tohle dokazou cajti nejak kontrolovat, kdyz nedokazou ani kontrolovat rychlost.
Mame jeden z nejpocetnejsich policejnich sboru na pocet obyvatel v evrope, ale v ulicich ani na silnicich to vubec neni videt. Bud chrapou na stanicich nebo jsou zatizeni velkou byrokracii.

Eduard

Tak to jste se špatně díval. Zkuste vyrazit někam kde jsou tři pruhy. Zvláště když se jedná o stoupání. V tom nejpravějším moc osobních aut neuvidíte. Spousta lidí bezdůvodně jezdí prostředním či levým pruhem.
No a když už někdo jede rychleji, není jednodušší jim prostě uhnout ať si jedou? Kdo chce spěchat ať spěchá.
Když Němci mohou mít neomezenou rychlost na dálnicích, proč ji nemůže mít my? Myslím si, že nejsme o nich horší než oni.

Tady na Moravě

Tak bavime se tady o levopruharich nebo stredopruharich? Ano, stredopruhari jsou problem, ale tech relevantnich useku s 3 pruhy je v celym Cesku tak ca. 50 km.
Najezdeno mam po Ceski desitky tisic km, nemusite mit obavy. Jezdim hodne dlouhe trasy a s klidnym svedomim muzu rict, ze zvyseni rychlosti z 130 na 140 povazuji za uplnou zbytecnost a vzhledem k mnozstvi nevyzralych strelcu na nasich silnicich bych radeji sel cestou snizovani rychlosti v nebezpecnych usecich. Treba na D46 se 110 docela slusne osvedcila, smrtaku ubylo.

Gale

Jen na D1 je třípruhu celkem 91km, na D5 asi 40km, na D8 okolo 30km.
Tak snad máte za volantem lepší odhad…

Tady na Moravě

Co to meles? Za prvy pocitas kazdy smer zvlast, za druhy mi ukaz 15 km tripruhu na D8 anebo 20 km tripruhu na D5. To pocitas stoupaky, pripojovaky a kolektory, ze jo? 😀 Tady nekdo keca az se mu od huby prasi…

Tom Matoo

treba na D5 z Plzne na Rozvadov nejsou klasicke stoupaky, ale navic je levy pruh.

Gale

Relevantní úseky jsou ty, kde jste povinen jet úplně vpravo.
Stoupáky tedy ano, připojováky a průplety samozřejmě ne.
Pasparty jsou ostatně veřejně k dispozici, pane zkušený řidiči…

K.S.

Až nebude levý v takovém stavu že se tam rozpadá technika co přežila Afghánistán, tak že to nazpátek raději vzala slavná US Army vlakem, tak pak tam budou lidi jezdit i v osobáku.

K.S.

EDIT: myslel jsem samozřejmě pravý pruh.

Adamgolias

Kdo chce spěchat ať spěchá . ANO . Ale nesmí nikoho omezovat natož ohrožovat , vynucovat si volnou cestu , uvádět do stresu okolo jedoucí a hlavně , musí spěchat v souladu s předpisy. Mám pro vás reseni- vstavejte o deset min dříve.

Adamgolias

120 je pomalá jízda? I ti co jedou v rychlém pruhu jsou povinni dodržet předpisy . Prostě je tam pomalejší vozidlo , v pravém nemůže neb předjíždí TIR , a že si netroufne jet 140 není vaše starost . Vaší povinností je zpimalit- přizpůsobit jízdu podmínkám . Teď nepíší o situaci kdy jede v levém když je pravý prázdný . Píši o předjíždění , které začal , když v zrcátku měl volno.

nii

120 km/h je o zhruba 8 procent méně, než je povolené maximum. Tj. minimální rozdíl.

Problém spíš je, že když jsou v pravém pruhu kamiony šinoucí se 60-70 km/h a v levém pruhu se jede 160, tak je pravý pruh celkem spolehlivá past, ze které se nedá dostat.