Vláda schválila jednu jízdenku na vlaky, povinná bude od roku 2020

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Poprvé v historii se do české legislativy dostane jednotná jízdenka pro železniční dopravce. Zavedení takzvaného systému národního tarifu dnes schválila vláda

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
A.R.

Není mi jasné, proč nemůžeme jít švýcarskou cestou.

David

Že by to bylo tím, že nejsme Švýcarsko?

A.R.

To není odpověď na moji otázku :-). Jihomoravský kraj taky není v zahraničí, ale tamní IDS vykazuje známky inspirace ze zahraničí. 🙂

AAA

myslíte třeba všeobecná referenda a nečlenství v EU? 🙂

železničář v důchodu

Nějaké takové řešení mohlo a hlavně mělo vzniknout hned v počátcích té zcela nepovedené pseudoliberalizace českého (železničního) rádoby „trhu“ – tehdy mohl být třeba „i s chlupy“ převzat tarif i ceníky ČD jako „státní“ tarif platný (uznávaný) povinně u všech dopravců fungujících na státní železniční síti s tím, že pokud si někteří vytvoří navíc i nějaké vlastní tarify a ceny (včetně slev), nic jim nebrání jich ve svých spojích využívat, budou-li o ně cestující mít zájem, ale „stát“, „kraje“ ani nikdo jiný jim na to nijak přispívat nebude. Na to mohla být okamžitě navázána i regulace intenzity osobní dopravy, kdy… Číst vice »

aldik

A bude i ‚státní verze‘ Skupinové víkendové jízdenky, Celodenní a Letní jízdenky?! Hlavně ta poslední si získává čím dál větší popularitu… Plus by určitě byla super i aplikace do mobilu (podobná té od ČD), soukromí dopravci stejně pokladen na nádražích moc mít nebudou a průvodčí by pak taky nedělal nic jiného než jen prodával lístky.

jan

Říkejme tomu další náklady spojené s fragmentací železniční dopravy.

petr.r

jsem zvědav, jestli to příjmou na pendolíno ostrava-praha

coudy

ja jestli to přijme RJ když měl keců plnou pusu že to blokují ČD

babilon

Jančura měl plno keců ohledně vzájemného prodeje jízdenek (nedohodli se na výši provize), nikoliv jejich uznávání. Uznávání v povinně místenkových vlacích stejně nedává moc smysl.

coudy

Podle majitele společností Student Agency a RegioJet Radima Jančury mohl totiž jednotný tarif fungovat již dlouho, kdyby ho neblokovaly právě České dráhy. „Již před časem chtěli soukromí dopravci na železnici podepsat dohodu o vzájemném uznávání jízdenek. ČD to ale i přes rozhodnutí vlády bojkotovaly,“ řekl.
https://www.novinky.cz/ekonomika/470996-jedna-jizdenka-umozni-cestovani-se-vsemi-dopravci-napric-ceskem.html

Radek Janata

Což je samozřejmě jen jedno z jeho velkohubých prohlášení. Pokud to tedy tak chce a ČD ne, proč se nedohodl alespoň s Leoexpresem? K Interailu se připojil až letos, mezinárodní jízdenky neuznává stále. ČD si nazvájem uznávají jízdneky s desítkami společností.

Nebo další taková prohlášení, jak hrozně chce soutěže. Ale když se nějaká konala, nepřihlásil se, zatímco jiní ano (Liberecký, Jihočeský kraj). Poprvé až letos.

noerf

Radek Janata: Podminky pro soubor trati Šumava v Jižních Čechách pro něj nebyli zajímavé (povinnost mit vlaky rok předem), na další dvě zakázky se přihlásili pouze ČD.
U ostatnich soutěží či poptavek záleží, zda se jedná o izolovanou trať (například Plzeň – Most), či nějaký logický soubor tratí.

Petr.R

RJ to ze zákona na určitých tratí má povinné.

Dušan

Místo vytváření naprosto pochybného národního nejdražšího kilometrického tarifu tímto způsobem, který má jediný účel a to „vydojit“ při jízdě s více dopravci (= dnes to jde bohužel jen jen s jedním, a to ČD a.s.) ty, kteří si neumí přes mobil/Internet koupit levný lístek z A do B bych naopak čekal spíš komplexní aplikaci, kde si zadám dva body přepravy (výchozí a koncový) a appka mi sama nabídne koupi jednotlivých jízdenek u všech na dopravě participujících dopravců podle mnou nastavených filtrů (nejlevnější, nejrychlejší, včetně rezervace místa, s donáškou jídla na místo, volbu vozové třídy, volbu dětského kina atp.) s tím,… Číst vice »

coudy

“ appka mi sama nabídne koupi jednotlivých jízdenek u všech na dopravě participujících dopravců“
a platit budu třeba třikrát…

Tomáš Záruba

A hlavně žádný paušál a žádné garance při ujetém přípoji a žádná možnost operativně jet s prvním na trase…

noerf

Dušan, coudy: Přes bileto by to mohlo postupně začít jít nakupovat a možná i s rezervací místa.

jan

ale notak..

Petr Novotný

A kdopak zaplatí těch 255 milionů za ten systém….

Milan

Celosíťová jízdenka ČD IN 100 na rok stojí 19 990Kč, doplatek na první třídu ČD na rok je 4990Kč. Celosíťová jízdenka za uvažovanou cenu 25000Kč bude platit pro první třídu? Bude k dispozici i celosíťová jízdenka pro 2. třídu, tj. obdoba základní ČD IN 100 za dosavadní cenu 19 990Kč?

Radek Janata

Myslím, že se ptáte na věci, které nikdo neví. Schválen byl pouze naprosto obecný zákon, nic víc.

Jinak já nepředpokládám, že by měla cena 25000 platit pro první třídu. Proč?
Ten systém má zahrnovat více, než jen vlaky ČD, tak proč by cena nemohla být vyšší.

Bery

Nojo, ale ta soucasna pokryva cca 99% trati, takze pokud by ta „nova“ mela byt o tolik drazsi, tak by tam bud mela byt zahrnuta 1. trida, nebo treba MHD, aby to bylo v pomeru k soucasnemu stavu. Vzdyt preci s liberalizaci na tom budou cestujici lepe, jak vsichni tvrdi… takze to preci nemuze byt horsi. 😛

Martin K

In100 není nic jiného než obchodní produkt jedné soukromé společnosti, byť vlastněné státem. Přeneseně vzato, permici do sítě kin Cinestaru nelze použít do Cinema City. Nelze to brát jinak i kdyby sami chtěli, protože přesně to jsou důvody (že jsou akciovka) plateb ze SŽDC na ČD za převody nádraží, kolejí, květináčů, zábradlí, poklopů kanálů, stříšek nad kuřáckými koutky,…. 🙂

Radek Janata

IN100 nepokrývá 99% tratí a ani nikdy nepokrývala. A především – neplatí v autobusech a MHD. Stačí, aby v tom byl PID, a hned máte cenu 25000 ospravedlněnou, protože Praha stojí 3650 Kč, první pásmo stojí 3010 Kč, atd.

Bery

Radku, priznam se, ze jsem to nepocital a ta procenta jsem strelil od boku. Nicmene, ktere zavazkove trate IN100 a drive tedy IN-Gold nikdy nepokryvala ?

Milan

Někde se píše, že uvažovaná celostátní jízdenka za 25000Kč má platit i na autobusy a MHD?

Milan

Za cenu 19.990Kč lze aktuálně cestovat prakticky po celé železniční síti ČR (nepočítám pár bezvýznamných lokálek) a jelikož se neplánuje stavba nových tratí a rozšiřování sítě ani po příchodu soukromých dopravců, tak bych rád předpokládal, že podmínky pro cestování se pro pravidelné cestující s příchodem soukromých dopravců minimálně nezhorší.

Martin K.

Odpověď: Ne. In100 obsahuje jízdenky na MHD v krajských tarifech?

Martin K.

PS: „Ne“ vychází z mé úvahy, nikoliv z nějakého psaného podkladu.

Milan

Někde se píše, že uvažovaná celostátní jízdenka za 25000Kč má platit i na MHD?

petr.r

jednička do té doby bude zrušená u vlaků které jezdí za peníze krajů nebo státu. Kraje už to nechcou a stát to nebude dotovat. Třeba už u nás jsou 1 přelepené na 2.

Flatt1

Petr. R: I vy obecný komiku, v Praze a Středočeském kraji se jedničkou jezdilo, jezdí a jezdit bude v míře poměrně značné. Já osobně ani ničím jiným nejezdím.
P.S.: Ze začátku jsem z Vás měl běsy, ale postupem doby jste se vypracoval v neodolatelnou součást každé diskuse. Něco tak dokonale mimoňovitého se jen tak nevidí, i Marcel Štancl bledne závistí 😊

Petr.R

no my zase na moravě máme děs co si kupují u nás 1 a ve vlaku ji nenajdou, nebot červené sedačky jsou v oddílu 2 a ještě mám tady děs z lidí, co nečtou článek a jdou hned na diskuzi. V článku by se dozvěděli, že diskuze bude o vlacích, které jezdí na objednávku státu nebo krajů.
Už i na zdopravy byl článek, že kraje nechou vlaky s jedničkou, ale kdo nečte články a chodí jenom ze sebe dělat mistra na diskuzi, tak to asi neví.

venkov4ever

Buď máte holé zadky, nebo jste držgrešle…jedno ovšem nevylučuje druhé.

Petr.R

Já ve vlaku jezdím na červených sedačkách a jestli se zajímáte o dopravu, tak když je něco dotovaný z EU, tak se nesmí rozlišovat bohatství cestujících a tudíž 1 musí být přelepena na dvojku.

Dominik

Nebýt nesmyslné liberalizace nemusíme řešit, takovéto blbosti, nemuselo se zřizovat zařízení služeb, atd..

Martin Chovanec

Nesouhlasím. Systém má v budoucnu zahrnovat veškerou veřejnou dopravu, takže i kdyby nedošlo k liberalizaci, stále by bylo nutné řešit vyrovnání mezi ČSAD, ČD a jednotlivými dopravními podniky.

Dominik

Společná jízdenka se více, ale řeší až od doby, co jsou snahy zliberalizovat železnice, u busů se to tolik snad nikdy neřešilo, takže nebýt tohoto, tak se o tom třeba vůbec nemluví.

noerf

Dominik: Protože regionální autobusy ma několik společností a většina lidi zpravidla neprestupuje a historicky je zvyklá koupit si lístek u řidiče. Dálkové autobusy nejsou dotované, takže je nikdo nemá tendenci řešit a kupodivu si valná část cestujících kupuje jizdenky on-line.
A hlavně se v této dopravě pružněji přizpůsobuje doprava poptávce a rozvoji nových spojů.

Petr Novotný

Tak pan ministr nejspíš jako cestující vlakem nikdy nejel, vyjma výletů s Babišem…, tak do toho bude furt strkat noc.
Všichni budou jezdit za stejný tarif, příště budou mít zaměstnanci stejnou uniformu, potom bude na všem stejný nátěr/ to abychom rozeznali vlak od autobusu/…

petr.r

položme si otázku proč jel s babišem leo expresem?

Nekdo

je zajimave, ze v letecke doprave na to prisli dopravci sami a funguje to velmi dobre, zatimco ve vlakovych jizdenkach cely pokrok spociva v tom, ze uz nejsou na kartonovych obdelnickach 😀

Servác

Oni jsou letenky síťové? Možná je pár prémiových dopravců v nějaké alianci,ale nízkonákladovky, které využije nejvíce cestujících nic takového v podstatě nemají. Když chci letět s více dopravcema, musím koupit více letenek a trnout, zda mi následný spoj kvůli zpoždění neuletí, protože mám pak prostě smůlu. Ano, může letěl nějakou velkou aerolinkou, ale tam se pohybujeme úplně v jiných cenách.

Netris

Ona existuje nějaká „síťová jízdenka“ pro leteckou dopravu? Pořád přeci musíte na každou aerolinku mít její letenku (jediný rozdíl je, že je prodávají i třetí strany typu kiwi.com).

Martin Chovanec

Existuje. Například Round the World ticket. Není to sice letenka platná na úplně všechny aerolinky, ale aspoň na ty, které jsou součástí Star Alliance. Přirovnejme to k jízdence InterRail, který taky neplatí úplně všude.

Radek Janata

RTW tarify jsou tarify jako všechny ostatní. Platí na určitou množinu spolupracujících aerolinek, na předem dané trase určitých vlastností, v určitých bookovacích třídách. Lety lze přebookovat ja jiný, ale opět je plno podmínek, které to muslí splnit.

Nic síťového na nich není, s velice flexibilním Interrailem, kdy se až po příchodu na nádraží můžete rozhodnout, kam za pár minut pojedete, bych to určitě nesrovnával.

Michal

Jinde to funguje, my na to musíme mít paragraf, jinak se nehne kolo.

Tomáš Záruba

Dobrý začátek, ale dokud to neobsahuje MHD, vždy to bude „poloviční“. Prakticky vzato se zachovává/vrací „jízdenkový komfort“ z doby před nástupem konkurence, ale chtělo by to pokračovat a dosáhnout nějakého pokroku oproti tehdejší době.

I kdyby mělo jít o nějaký příplatek k základnímu jízdnému (paušálu). Pořád lepší než pokaždé zjišťovat, jak se zrovna v tom či onom městě (před)prodávají jízdenky a to případně podle času vzdálenosti/pásem nebo, (ne)označuje začátek platnosti, (ne)nastupuje jedněmi dveřmi, (ne)smí přestupovat atd.

X 1

Tomáš Záruba
Zrušit papírové jízdenky MHD?
Chlape, vy tancujete na tenkým ledě.
Chcete snad vzít panu Rittigovi živobytí? Tomu jedinému člověku, který dokázal udělat MHD výdělečnou.
Samozřejmě pro něj. 🙂

babilon

Já žádné rušení papírových jízdenek nevidím – ani v příspěvku TZ, ani v citovaném zákoně.

železničář v důchodu

To nic – to jen „X1“ zase musí hloupě zaprovokovat, aby se zviditelnil a ukojil si své ego …

vašek

Jestli to správně chápu, tak podmínkou k zakoupení jízdenky bude vlastnictví nějaké elektronické fízlkarty. Papírový lupen zakoupený anonymně zase nebudou dopravci vzájemně uznávat.
Jo vlastně já zapoměl, že slušný a zákonů dbalý ovčan se nemusí státního fízlování a sledování bát

venkov4ever

Pokud vyloženě nežijete jako již bohužel nestárnoucí pan Mertlík (TV dokument „Živý obraz lepšího světa“), jste tak jako tak demokraturně profízlován až do morku kostí. O jednu fízlkartu víc nebo míň.

Dominik

Ale je to zbytečná komplikace, pro ty, co zas tak často nejezdí, či nejedou více dopravci při jedné cestě, plácnu, třeba většinu času se pohybuji v kraji, kde jezdí jen ČD, takže mi stačí tarif ČD, ale třeba 3x za půl roku pojedu na vysočinu, kde jezdí GWTR a já si zase budu muset kupovat extra 2 lístky, jelikož nebudu mít kartu. Ano, je to asi nejideálnější cesta, pro správné rozdělení jízdného, ale to jen v případě,že v ZDO jezdí v kraji více dopravců, jinak to půjde rozdělit tak, že 80% cesty pojedu s ČD, jelikož jiný dopravce tam nejezdí… Číst vice »

Radek Janata

Myslím, že opravdu není problém, že pár paranoiků, kteří si nechtějí (či jsou líní) někde na webu zaregistrovat kartu do systému (nebude třeba zvláštní karta, bude to patrně systém jako dnešní „Lítačka“), si bude muset koupit „3x za půl roku“ lístek na víc.

Tento systém holt pro vás není.

Dominik

Jakýpak paranoismus? Hlavně já osobně těch karet tolik nemám, takže se mi klidně může stát, že nebudu mít takovou, s kterou to bude spolupracovat. A taky tu jde o režijky, teď to jen pár tratí, ale čím víc tratí, tím čekám větší rozbroje od odborů, jelikož dojde k masivnímu úbytku její použitelnosti, a jsem zvědav co budou dělat, až odbory řeknou a dost a vyhlásí se stávka, protože takovýto úmyslné omezování jejího použití nelze nechat jentak projít.

Dean

Asi to ohledně režijek bude, jak tvrdíte, pak se naplní scénář, který by mohl být realizován klidně hned. Já jsem již před časem prohlásil, že je možné zrušit režijky okamžitě a kompenzovat ho finančně. Režijka je benefit namísto peněz. Pokud se zruší režijka, budou muset stoupnout platy, jinak část lidí z dráhy odejde. Pokud stoupnou mzdy, cestování se zdraží.

Dominik

Režijky se jentak nevzdáme, to by plat musel vzrůst, alespoň o 8 – 10 tisíc, aby mě to vynahradilo režijku.
A jsme u toho, cestování se zdraží a lidé zas budou řvát, jak máme drahé železnice, což řvou i teď, když máme jednu z nejlevnějších železnic v Evropě, v průměru cestující platí kolem 1 Kč/km.

Radek Janata

To myslíte o 8-10 tisíc ročně? To přece klidně vzrůst může. To není skoro nic.

Dominik

Ano, abych oželel režijku, tak kolem těch 10 tisíc minimálně nahoru, a to bych se jí vzdal nerad, má pro mě docela význam, holt nejde zrušit normálně tak jí vyruší omezením použití.

Tomas Hanak

Bože kdy už takovýhle individua konečně vymřou…

Bery

To neni nic ? 10k cisteho, to je cca 14,5k nakladove a k tomu navrat k vypisovani sluzebnich jizd, protoze rezijka slouzi tak na 95% pro sluzebni jizdy… to mame i znacny narust administrativy. Nejak mi to nevychazi…

Bery

Zde se primo nabizi mnohem jednodussi reseni. S narodnim tarifem se za stavajicich podminek presune i rezijka, takze bude platit celositove pro vsechny dopravce a samozrejme i SZDC. Pro vsechny to pak bude levnejsi, protoze financni kompenzace se pro CD a SZDC nevyplati a ani Jancura pak nebude muset firum kupovat IN100, aby mu neutekli. 😉

noerf

Dominik: Odbory ČD již moc stávkovat nebudou. Do většiny velkých měst z Prahy mimo několika autobusových dopravců jsou i soukromý železniční dopravci a u regionálních linek to bude obdobné. Takže stavka ze strany ČD by neochromila dopravu jako v 90. letech a pouze by snížila relativní vypravenost vlaků ČD oproti konkurenci, čímž by se ČD poškodily především sami.

Dominik

A kdo tu mluví o ČD? Co provozovatel dráhy? Když to někde vysoutěží soukromník, tak natom budou byti i výpravčí, atd… a bez nich se nehne ani kolo. Resp. Většinovým podílem se podílí na provozování drážní dopravy ČD.

Dominik

Nebýt toho nesmyslu s liberalizací nemuseli jsme takovou blbost, jako jízdenky řešit, ZDO z logiky věci má jezdit dopravce vlastněný státem (hlavně u rychlíku to rozhodně není chování řádného hospodáře,podkopávat vlastní podnik). Ale jo, jen to drobte, snaha likvidace či privatizace ČD je více jak jasná (začalo to změnou v akciovku).

noerf

Na koridorových tratích se dá jezdit bez dotací a mělo by se jezdit bez dotací na všech. A stát by nepotřeboval svého dopravce dotovat miliardami za objednané vlaky, když to soukromníci jezdí bez dotací.

Dominik

Soukromník ať si tam jezdí třeba s povozem, ale ZDO zajišťuje to, že ty vlaky tam jedou i v méně vytížené časy, že zastaví i tam, kde jinak soukromník nestaví, že třeba během týdne nezruší spoj. Ne ZDO je potřebná i na koridorech.

Petr.R

vy nemáte platební kartu? perete špinavé peníze?

Dominik

Mám, ale nejsem blázen, abych jako nosič jízdenek využíval platební kartu.

Petr.R

a proč?

X 1

A co cizinci? Turisti, studenti nebo gastarbajtři.
Ti si budou muset u nás koupit „fízlkartu“, nebo můžou použít nějakou domorodou?
Třeba má kartu DB, Indické Šangri-la banky nebo Ukrajinského Nemiroff clubu.
Paní Babišová a pan Kellner mají platinové Visa karty. Tam to bude fungovat taky?

Nekdo

tak ono platinova Visa je celkem dostupna i beznemu ovcanstvu – staci se zeptat v bance 😀 dokonce ani „ultrapremiove karty“ typu AmEx Centurion uz dnes nejsou nikterak vyjimecne…

venkov4ever

Nehodnotím faktickou (ne)využitelnost plánovaného opatření, nýbrž obavy ze špehování občanů. Někdy v roce 1994 vyšel zajímavý článek v magazínu 100+1, který se týkal (tehdejších) technických možností a vymožeností pro fízlování občanů. Mezitím uplynula spousta vody, přičemž právě v tomto odvětví technika upaluje zdaleka nejrychleji, neboť pro tyto účely se prostředky najdou vždy, i kdyby na chleba nebylo. Obávat se další fízlkarty tudíž připomíná strach občana, který odmítá vlézt do nádrže s hladovými krokodýly, poněvadž se u dna drží pijavice.

Petr.R

už to mělo bý dávno, ingognito se nemá cestovat.Já bych dal rušičky aji na předplacený telefony na veřejnosti.

Radek Janata

Nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat jako u pražské „Lítačky“, kterou lze navázat na normální platební kartu, kterou má dneska každá socka, tím spíše cizinec, který cestuje po světě. Do roku 2020 už bude bezkontaktních karet velká většina.

Nevím, proč do toho taháte „platinovou“ kartu.

X 1

Radek
To byl vtip. 🙂
To abychom se v tomhle přebyrokratizovaným maglajzu neposr…i.
😉

bkp

V době platebních karet a mobilních telefonů je takováto poznámka bezpředmětná.

vašek

Mobil můžu vypnout. Nebo můžu vzít starý tlačítkový bez OS a s neregistrovanou SIM kartou. Platit se dá taky v hotovostí, pokud máte účet tak vybírat hotovost z bankomatu v místě bydliště. Lidi jsou blbí a nechávají za sebou elektronickou stopu a ještě si někteří dobrovolně vedou elektronický kádrový profil na Fejsbuku.

Jenže já chci být svobodný člověk. Co je komu do toho kdy a kam cestuji.

Radek Janata

A alobalovou čepičku máte?

Jinak možnost koupit si jízdenku v pokladně dopravce za hotové vám nikdo nebere.

Petr.R

je tam kamera

Petr.R

nám druhým cestujícím, protože ti co jsou inkognito se nechovají k cizím věcem dobře.

Bery

Prosim ? Kdyz je nekdo inkognito, tak to automaticky znamena, ze se neumi chovat slusne ?

petr.r

ano, je to bohužel tak.

a8n

Tak doufám, že do vlaku nastupuješ zásadně s identifikační kartičkou na klopě.

J.L.

Z čeho vyvozujete existenci nějaké elektronické karty? V návrhu zákona se nic takového nepíše.

Dominik

V článku se o NFC kartě píše.

železničář v důchodu

To sice ano, ale není tam nic o tom, že by byla výhradním a jediným možným způsobem využití jednotného „státního“ jízdného – mně to spíše připadá, že zmínka o kartách se vztahuje k dlouhodobějším a síťovým jízdenkám.

Jan262

Jízdenku bude možné zakoupit i papírově. Viz následující část smlouvy s Cendisem:
V případě nákupu jízdního dokladu prostřednictvím obchodního místa smluvního
dopravce/smluvního dopravního systému nebo smluvního prodejce Systém realizuje prodej
s následným tiskem jízdního dokladu. V tomto případě bude v prodejním zařízení, které
jízdní doklad Systému vydává, pomocí asymetrické kryptografie vygenerován a s použitím
privátního klíče zajištěn příslušný QR kód, jako nosič jízdního dokladu, který bude předán
pokladní aplikaci, která provede tisk na papír.