Vláda podpořila konec dopravního regulátora, agenda má přejít pod antimonopolní úřad
Návrh na zrušení kritizuje sdružení nestátních dopravců Allrail.
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) čekají zřejmě poslední měsíce jeho krátké existence. Vláda dnes podpořila novelu zákona, která přesune jeho působnosti a pravomoci na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) s účinností k 1. 1. 2024. Od této změny si stát slibuje úsporu nákladů. Změnu musí schválit ještě poslanci a senátoři.
Agenda, která musí mít svého nezávislého arbitra podle evropských zákonů, je v některých zemích rovněž pod antimonopolními úřady. V Česku se o této možnosti také uvažovalo, povinnost řešení této agendy se ale objevila v době napjatých vztahů mezi vládou a tehdejším předsedou ÚOHS Petrem Rafajem.
„První kroky vedoucí k začlenění agend ÚPDI pod ÚOHS započaly už na podzim loňského roku, kdy proběhl rozbor možností jeho fúze s různými kontrolními nebo dozorovými institucemi a ÚOHS z této analýzy vzešel jako nejlepší možná varianta. Tento krok znamená větší efektivitu, finanční úspory a snížení počtu úřadů, které v České republice máme. Železniční dopravci se přitom nemusejí ničeho obávat. Všechny dosavadní činnosti budou vykonávány i nadále, a to úřadem, který je větší a který představuje stabilitu, stejně tak jako nezávislost,“ říká ministr dopravy Martin Kupka, který je jedním z předkladatelů zákona.
Úspora šest milionů korun
Úřad reguluje přístup k drážní a letecké dopravní infrastruktuře, řeší cenovou kontrolu v oblasti užívání drážní dopravní infrastruktury a poskytuje podporu provozování evropské služby elektronického mýtného.
Přesun má ušetřit šest míst, což představuje čtvrtinu z celkového dosavadního počtu 23 zaměstnanců samostatného úřadu. Roční úspory v mzdových nákladech jsou odhadovány ve výši 6 milionů Kč. Spolu s tím dojde i k úspoře provozních nákladů v řádu nižších jednotek milionů korun.
Úřad vedl do začátku letošního roku Pavel Kodym. Ten vyhrál i nové výběrové řízení. Ministr dopravy Martin Kupka se ale rozhodl Kodyma nejmenovat a pověřil řízením Kodymova zástupce Miloslava Kotheru. Podle serveru SeznamZprávy se tak stalo poté, co Kodym poslal na Evropskou komisi dopis, v kterém upozornil na chystanou pozemkovou transakci Českých drah.
Kvůli tomu se za Kodyma postavilo i evropské sdružení nestátních železničních osobních dopravců Allrail. „ V minulosti hrál ÚPDI velmi aktivní roli v zajištění rovných podmínek pro všechny. Bohužel, převod této agendy pod ÚOHS budí řady otázek o průhlednosti celého kroku,“ uvedl šéf Allrail Nick Brooks.