Vítr zastavil provoz na řadě tratí, problémy jsou i na silnicích
Odstraňování spadlého stromu na Českolipsku. Foto: HZS LK
Nejvíce komplikací v dopravě je na Českolipsku, stojí koridor na Slovensko u Lanžhotu.
Nejvíce komplikací v dopravě je na Českolipsku, stojí koridor na Slovensko u Lanžhotu.
To, co krájejí hasiči na fotce, může jít rovnou do kamen, to už je vyschlé dostatečně. Štěstí, že to na nikoho nespadlo.
Dávám plus, jen si myslím, že takový strom bude mít proschlé hlavně slabší větve, ale kmen bude možná nacucaný jak houba a bude se spíše drolit. Navíc takové stromy moc tepla nedají, protože hustota takového dřeva bývá prachbídná
Spodek bude nacucaný a uhnilý, vršek ale suchý.
Další odřeknuté: EC 131,277. Taky nejezdí vlaky mezi Skalicou na Sl. a Kútama, některé vlaky jsou nahrazeny autobusy.
Odřeknuté vlaky Břeclav-Bratislava:
EC 130,274,275,276,278,279.
ZSSK doporučuje pro cestující do ČR pouzít vlaky REX do Vídně a od tamtud dálkovými vlaky do ČR. Průvodčí ÖBB budou zakoupené jízdenky mimořádně uznávat. Podobně je to i z Prahy a Brna do Budapešti.
Vysočina taky neprůjezdná, ani objížďkou pod Pernštejnem, všude spadlé stromy. Zrovna v nedělní podvečer, kdy jsou vlaky natřískané.
Nenaděláme nic, pevné nervy všem na cestách
Odkaz smazán.
70 cestujících ve vlaku z Budapešti, to je prakticky prázdný vlak, když lokomotiva většinou táhne osm vagónů.
„Slovenská strana podle Kubáta přerušila provoz z Bratislavy do Kút“
Proboha, proč? Kúty jsou podle pomnožného vzoru hrady, takže nikoliv do Kút, ale do Kútů, přesně podle vzoru „do hradů“. Jako pardon, kdyby to bylo tady v diskusi, tak to neřeším. Ale když někdo tento neustále přetrvávající nesmysl dokáže napsat do článku na zpravodajském serveru, tak to mne dost irituje. Přitom je to učivo prvního stupně ZŠ! Tak proč to nejde napsat správně?
Tak redaktory to zpravodajského webu pouč,aby psali bezchybně. Co tady s tím.
Obsah jiného webu si řešte prosím v diskuzích tam. Děkuji.
Kúty se těžko budou skloňovat podle vzoru hrad, když je to slovenské město. Písmeno ů ve slovenštině vůbec neexistuje.
Dobrý přehled MU je i zde:
https://www.facebook.com/omezeniprovozu.cd
Okříšky-Střelice uzavřeno do půlnoci, NAD za dálkové i osobní vlaky NENÍ zavedena. Tam se tedy musí dít věci…
hmmm, su v Třebíči a potřebuju do Brna, tak se těším…
PS: už rano rychlík jel na foukaci rozkaz
Otázka jestli má cenu nějakou ND shánět? Teda nechtěl bych teď cestovat třeba z Brna na Č. Buďejovice. Trať 240 Okříšky- Střelice+Trať 225 H.Cerekv-Kostelec a Jarošov-Hradec. To už můžou ČD vyslat rovnou z Brna autobus.Opravdu souhlasím, tam se musí dít věci… :-O
Další věc je, jestli sinice v okolí jsou sjízdné. Pokud se tam něco stalo i na silnicích, pak se těžko zajišťuje jakákoliv náhradní doprava. Bohužel pro cestující.
sjízdné jsou, právě do Třebíče dojel bus z CB
Od 30.1.2022 15:25 do 16:30; na silnici 23 u obce Kralice nad Oslavou okres Třebíč; padlý strom, průjezd se zvýšenou opatrností; probíhají odklízecí práce; HZS na místě. Zdroj JSDI – ŘSD ČR – http://www.dopravniinfo.cz
jinak uzavření protazeno do 5 rano.
Mezi Lanžhotem a Kúty spadl strom a strhl TV.
A je to tady zase. Co je levnejsi? Prorezat stromy nebo zastavovat dopravu?
To je hezká naivní představa, ale prostě nejde vyřezat 40 m koridor kolem každé komunikace. Možná by pomohlo sledovat nemocné dřeviny, třeba ten strom na hasičské fotce je evidentně suchý.
Zdaleka nepadají jen nemocné stromy.
To je pravda, ale padají nejčastěji a mají nejmenší hodnotu.
Zase ta dezinformace o 40,nebo 60 metrových vyřezaných koridorech. Deset metrů od komunikace klidně může být 8 metrů vysoký strom(jako dvoupatrový barák, 20 metrů od komunikace třeba 15 metrový strom…
Takže to jde lehce.
Jenže ony stromy mají tendenci růst. A to, co před 5 léty byl 8 metrů vysoký jasan (pro rýpaly: Fraxinus excelsior), tenký jako proutek, je teď vysoké skoro 12 metrů a roste to jako z vody, u potoka obzvláště. A za 15 roků mu bude lehce přes 30 roků a doroste do 20 metrů a bude pokračovat v mohutnění.
Což znamená to tam každých 4 až 5 let prořezat. Naprosto zbytečně, neboť mladé stromy jsou pružné a vítr je neláme. Zato ty straré umí rozštípnout a odnést půl stromu 10 metrů od kmene.
Přesně. Ono je rovněž třeba zohlednit druh stromu. Smrk jde obvykle z kořenů a nebo u země (uhnilý). Borovice se zase láme a její špička ráda s pomocí větru cestuje. Ale už jsem viděl i ulámané špičky u modřínů.
„A za 15 roků mu bude lehce přes 30 roků a doroste do 20 metrů a bude pokračovat v mohutnění.“
Tak ho pak pokácí. V čem je problém?
10 m je strom záprdek. Smrky mohou dorůstat až 50 m, typicky to bude někde přes 30 m. Takže 40 m koridor je velmi konzervativní (nějakých +-15 m od kraje vozovky/svršku, takže vám na to stejně něco spadne).
A strom nelze pokácet dřív,než bude mít výšku 50 metrů? To jsou pořád jen kecy a výmluvy. Nemusí být žádné koridory, stačí pokácet jen stromy,které jsou vyšší, než jejich vzdálenost od koleje.
Takže SŽ naběhne v Praze do Královské obory a půlku jí vykácí? Asi nechápete, že nemůžete jen tak vzít motorovou pilu a kácet si na cizích pozemcích co chcete. SŽ může porazit strom který dráhu ohrožuje, ale zdravý strom nic neohrožuje a navíc majiteli musíte zaplatit škodu. Svět je složitý a lesní a podobné zákony též, není to jen „pryč s tím stromem, je vysokej“.
Takové stromy jako je ten na fotce jsou problém. Nejen v tom, že může spadnout celý, ale suché větve z takových se válejí po silnicích a jiných komunikacích. Když je takový strom přímo u cesty pro chodce měl by být okamžitě odstraněn. To se však neděje.
Kůra se začne loupat zrhua po roce. Tenhle uschnul loňskou zimu a na jaro nejspíš ani neobrašil. Koncem léta (po hnízdní sezóně) měl jít dolů.
Za ten mínus: No neděje. Prostě to tak je. Zrovna na jeden přesně takový koukám. Zatím drží. Zatím. Nikde není psáno, že půjde dnes za větru. Stačí, aby ho dnes vítr narušil (naštípl v rozsoše) pak do rozsochy začne pronikat voda a spadne něco klidně zcela nečekaně až za naprostého bezvětří.
Ne všechny stromy jsou z pozemků SŽ a u těch ostatních je někdy dlouhý a složitý proces než se donutí majitele stromů je pokecat.Není to jenom černé nebo jen bílé.
Poakácíš, necháš SŽDC pokácet, nebo neseš plnou zodpovědnost za škody včetně odškodnění cestujících, NAD, nutné přesčasy, zásah hasičů, atd (včetně úřadů, které o tom rozhodují)
Jenže to by se dalo aplikovat jen na stromy evidentně suché či nemocné. Takový smrk, který roste na svahu může být úplně zdravý a nemusí jeho pád hrozit. Začne až ve chvíli, kdy bude svah podmáčený a opře se do něj vítr. V takovém případě by bylo nutné vykácet všechny svahy kolem tratí v dostatečné šířce. Tím však mohou vzniknout místa, kde se působení větru změní a následně bude horší, než kdyby tam porost byl.
Z hlediska bezpečnosti vždy platilo, platí a nejspíš platit i bude „Better safe than sorry“, překládat asi nemusím. Jak píšete v jiném komentáři, je to sázka do loterie. SŽ loterii hrát nechce, prootže ztráta při prohře může být příliš velká, proto chce kácet. Jestli chce hrát loterii vlastník nebo úřad, tak ať zaplatí případnou prohru.
Zkuste si ten zákon přečíst. Opravdu je potřeba majiteli vyhrožovat? To se pak nesmíte divit, že je to složité…
Nejde o vyhrožování, jde jen a pouze o odpovědnost za své vlastní rozhodnutí.
Přijede SŽ, že chce kácet. Na žádost vlastníka nebo úřad sám od sebe toto kácení omezí nebo zastaví. Pokud nějaký ze stomů, které chtělo SŽ pokácet padne na trať a způsobí škodu a vícenáklady, platí ten, kdo zastavení nebo omezení kácení daného stromu způsobil. Když padne na trať strom, který SŽ ani kácet nechtěla nebo se na to vykašlala, jde to na její vrub.
Takový přístup určitě zajistí dobré vztahy s lidmi žijícími kolem trati a usnadní získávání povolení při stavbách a rekonstrukcích… Jak kdyby už teď pro většinu lidí nebyla trať ve vesnici (natož za barákem) otravná zbytečnost.
To je marný, když pokácíš, tak sice zajistíš provoz a bezpečnost, ale půjdeš do basy za porušení zákona o ochraně přírody a krajiny.
Už jsem to semka dával asi 3x… Lesní zákon.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-289#p22
Ze zákona má SŽ právo pokácet strom v lese i na cizím pozemku, majitel lesa je povinen toto strpět, pokud jde o bezpečnost provozování dráhy.
Je to jako v případě prořezávání porostů pod elektrickým vedení. Přijde výzva a je na vlastníkovi zda odstraní sám a nebo odstraní firma. Ta pokácí a dřevo nechá ležet.
Jeden se to snažil prořezat sám. 6 kV je sviňa, po třech dnech na JIP zemřel na popáleniny mimo jiné i vnitřních orgánů.
Nutit majitele pozemku, aby kácel stromy u vysokého napětí (3 kV, 25 kV) prostně nelze.
Lesní zákon platí pouze na lesním pozemku, kterých je okolo tratí tipuju cca 5 %…
Za sucha nelze říci, který strom se v případě výrazného podmáčení svahu v kombinaci s větrem vyvrátí. Tohle je taková sázka do loterie. Jiná věc je v případě suchých stromů. Tam je poškození vidět. Ale rovněž ten suchý strom může vydržet a vedle něj stojící zcela zdravý se může položit.
To je neprávně položená otázka. Klíčové je, jak přesvědčit zelené o nutnosti kácení kvůli bezpečnosti a zajištění a přitom vyhovět Zákonu o ochraně přírody a krajiny. V praxi tyhle situace docházejí až do absurdních situací, kdy nejmenovaná krajská správa silnic zažalovala sama sebe, aby se od soudu domohla pravomocného rozhodnutí, neb podle zákona o silničním provozu měla stromy pokácet (kvůli bezpečnosti provozu), ale podle druhého zákona nesměla. Ať uděláte cokoli, vždy je to špatně a výkonní pracovníci jsou kriminalizováni.
Fouká pořádně a chvíle relativního klidu střídají velké poryvy větru. K tomu ještě protivný déšť a následně podmáčená zem, jenž k výrazně přispívá k vývratům 🙁 Už by se to mohlo uklidnit a malinko začít mrznout, aby bláto trochu zmrzlo.