Vítězství pražského letiště. Správní soud vrátil novou ranvej do územních zásad

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště PrahaPřistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Letiště řeší i další administrativní zádrhel. Už více než rok čeká na prodloužení kladného stanoviska EIA.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Za mě zbytečný. Jednak ta stavba paralelní dráhy vyjde u nás tak, že by bylo levnější jí postavit ze zlata.
Za druhé daleko lepší by bylo využívat obě stávající dráhy jak to dělají v CGN (stejná kompozice, přílet na 06 je taky od města) přesto tam v noční vlně příletů (10 + letadel seřazených za sebou na 14L) není problém vyžádat si přílet na 24.
Noční zákaz letů také není výhoda, kvůli nové dráze ve FRA snížili objemy nákladu a místo LH Cargo posiluje LH Group radši AeroLogic z LEJ

Erik

ja s vami sice souhlasim, ale budeme uminusovani 🙂

Pavel

Srovnejte provoz na CGN (oproti Praze nicotný).

A to ze v nocnim klidu, i kdyz maji vlacek z carga, tam daj i prilet na jinou drahu, o nicem nevypovida (tu mezeru tam v tech priletech udelat mohli, neb jde jen o par priletu).

To jde udelat jednou, ale ne v situaci, kdy v lete mate provoz na same hranici a tu diru tam neudelate.

Mmch, je rozdíl kombinace přílet přílet a přílet / odlet.

Tomáš

Provoz na CGN bych rozhodně oproti PRG nenazval nicotný:
Pohyby 2019: CGN 120975 , PRG 154777
Pax 2022: CGN 8,756,712 PRG 10,734,880

Pavel

No, pravda – malinko jsem to prehnal.

Tomáš

Ještě bych doplnil pro názornost STN s jednou jedinou dráhou: 2019 Pax 28,139,051 pohyby 199,925

Pavel

Ach jo.

Stansted je letiste, ktere je vytizene vicemene stejne v prubehu celeho roku.

Praha je v tomto typicke “letni letiste”, kdy v zime ma kapacity dost, ale v lete ma problemy a funguje na hranici (ci spise za hranici) sve kapacity a nema moznost dalsiho rustu

Ruzyne pred covidem delala ve spickovych letnich mesicich jen mirne pod 2 mega PAX.

A o pohybech plati totez.

Tomáš

To pořád není zdaleka tolik kolik musí dělat v běžném měsíci STN (2 mil x 12 = 24 mil pax). Co se řízení provozu to tam prostě odsejpá.

Pavel

Tady jste si malinko naběhl. Praha má ve špičkových měsících reálně dosažených přes 15 700 pohybů za měsíc. Přepočteno na celý rok zaostává o nepatrný počet pohybů.

Od stolu v obýváku se to včíl mudruje.

Tomáš

To je dobře, každopádně i kdyby byly vyrovnané tak je to s letištěm s jednou dráhou.
Otázka zní potřebujeme navyšovat kapacitu na dvojnásobek?

Pavel

Jednoznačně ano. Už v 2018/2019 letiště v létě odmítalo nové linky.

Už nyní je je pozdě. Kdyby nebyl Covid a válka na ukrajině, tak je nyní situace ještě výraznější.

Tomáš

Za mě ne. Kde bude letiště (potažmo handling) shánět lidi pro ten nárůst? Už teď má problém. A to je pořád pohoda proti AMS kde omezují lety. LH zrušila kvůli nedostatku personálu tisíce letů. Naopak díky válce na Ukrajině má SW stewardky, které by horko těžko sháněl.
Přijde mi to jako postavit někde novou nemocnici do který ale nemám doktory a sestřičky (a ty si na harfičce nenabrnkám)

Pavel

Budou je shánět tam, kde vždy. A nebude to větší problém.

Řiká se tomu organický růst a ten nezpůsobuje problémy.

Problémy, o kterých mluvíte, byly jaksi způsobeny tím, že provoz celosvětově prakticky ze dne na den stoupl na násobky provozu.

A naokraj – nová dráha neznamená růst provozu na dvojnásobek. Ale zejména podstatné zvýšení bezpečnosti, snížení zpoždění atd.

Tomáš

Je mi jasné, že provoz nebude dvojnásobný. Viděl bych to třeba na nárůst o 20%
Moc nechápu to zvýšení bezpečnosti. To jsou všechny letiště bez paralelních drah teď nebezpečná???
Provoz stoupl skokově, ale ani po roce jej v AMS nevyřešili a shání zaměstnance -studenty mimo jiné v ČR

Pavel

Aby Praha a její dráhový systém zvládaly letní nápor, jsou nastavené postupy, které jsou na samé hranici dovolených minim (rozestupů, momentů, kdy jsou udělována povolení k přistání apod). Nová dráha umožní zase toto uvolnit.

Zkusím vám to přiblížit jinak – v automobilismu se považuje za bezpečný rozestup 2 sekundy od auta, které jede před vámi. Pěkné, ale pokud budete udržovat 3 sekundy, bude to podstatně bezpečnější – např v tom, že budete mít možnost delšího reakčního času na nějakou externalitu.

Už chápete?

Tomáš

Chápu. To je taková ta pseudo bezpečnost. To je jako stabilizace v 500’ za VMC a 1000’ za IMC. Teď to udělali 1000’ vždycky že je to prý bezpečnější. Ano v několika případech z 1000 tomu tak je. Ale pak zas přijde někdo chytřejší s tím že ve 2000’ to bude ještě bezpečnější. S tímhle přístupem budeme jezdit autem max 60 že to je nejvíc bezpečnější 😉 Na STN jsem dostal povolení k vzletu když 737 přede mnou odlepila kola od dráhy a já už byl na dráze. Myslím že do toho je v Praze ještě daleko.

Apex

Pokud jde o cenu stavby, tak nevím, co se pořád řeší. Veřejnost to nebude stát ani korunu, vše půjde z peněz letiště. A předpokládám, že to si to umí pohlídat.

Tomáš

Jako si umělo pohlídat prodej a následně několikanásobně dražší nákup pozemků pod projektovanou paralelní drahou 😀

PetrH

Kdo je majitel Letiste Praha?
Jediným akcionářem Společnosti je stát zastoupený Ministerstvem financí ČR.

Taky dřív odvádělo letiště něco do státního rozpočtu, ale to už je pasé. Samozřejmě, že když budete odepisovat investici (loňský odhad je 9 miliard korun), tak je ta šance na odvody státu ještě nižší (nemluvě o dani ze zisku). A návratnost té investice, to je otázka. Nikde není psáno, že se to vrátí.

Pavel

Budovy se odepisují 30 let. Roční odpis tak odpovída 300 milionum.

To není tak tragické.

PetrH

Prostě těch odepsaných 300 (spíš více) milionů státu neodvede, takže to ve finále tratí daňoví poplatníci.

Pavel

Takže nejlepší bude … když tu budou stát chatrče z hlíny?

Zdeněk

Proč by přes noc nemohla být povolena aspoň přistání na stávající dráze? Vždyť přistávající letadla produkují mnohem menší hluk, než startující.

VíKo

A až se letiště náplní, bude se čekat na hodinu, která uvolní odlety. 🙂 do té doby tam bude slušný parkoviště letadel.

PetrH

no bydlím 20 km od letiště, ovšem v ose té vedlejší dráhy a přistávající letadla v létě ve dvě ráno mne i tak štvala, těm blíže nezávidím už vůbec.

Hedgehog

Pojďte si vyzkoušet ten „mnohem menší hluk“ třeba na Smíchov, a vsadím se, že rychle změníte názor. Dům, kde bydlím, ani nestojí v ose přistávací dráhy, a přesto je hluk z přistávajícího letadla v noci víc obtěžující než např. hluk helikoptéry, která letí do Motolské nemocnice.
Mluvím z vlastní zkušenosti – vždycky, když je na hlavní ranveji údržba a všechen letecký provoz je převeden na náhradní dráhu, tak se těším, až to skončí.

Vrana

No vida, a já zase bydlím hned pod Motolskou nemocnicí. Občas přistávají přes protější kopec Vidouli letadla a celý rok mi lítají 100m nad hlavou vrtulníky.
Ty vrtulníky teda dělají o dost větší kravál 🙂 Ale předpokládám, že ti, co jsou těch vrtulnících přepravováni, si to dobrovolně nevybrali.

Jiří

Přesně to mám stejně. Rok 2022 3 měsíce provoz přes Prahu!!! I v noci!

Polabský

Proč, protože lítají přes Suchdol a Nebušice.

Cestovatel

Snad se někdo odvolá. Neni relevantní důvod pro rozšiřování

Jan Najbrt

Bohužel si nevidíte ani na špičku nosu. Používat jednu dráhu pro vzlety a druhou pro přistání je už dnes naprostý standard na letištích v takových metropolích, jako Praha nebo chce být. A to je z hlediska kapacity, tak bezpečnosti.

ViaE

Mám otázku – noční uzavírka, tím se myslím žádný odlet / přílet přes noc? Je to vůbec možné? Resp. funguje to tak někde na letišti bez toho, aby to poškodilo samotný provoz na letišti? Díky moc za odpovědi. 🙂

Apex

Všechna hlavní v Německu, například. Nebo Curych, Varšava. Ale pochopitelně, jsou tam výjimky, např. pro nouzové stavy apod.

Jan Sůra

Funguje, například většina německých letišť, např. Frankfurt.

VíKo

Funguje. To letiště bude připravený jen na nenadale události a pak na opožděné prilety. Ty jdou ale, pokud vím, pod penále. Takže letecky společnosti delaji co můžou aby to stihly včas. Letiště pak tyto mimocasove aktivity kompenzuji prilehlym obcím. Snad si to pamatuju dobře.

Jiří

Funguje – Řím Fiumicino. Letiště Praha má na prvním místě peníze!

IBM

Dotaz: 1) Jak daleko od sebe budou ty dráhy? 2) Bude jedna na přílety a druhá na odlety?

Y.K.

Baj voko jsou od sebe 1,5 km. Zbytek je v článku.

IBM

Díky, přehlédl jsem.

Tomáš

Nějak nerozumím argumentaci proti stavbě. Připadá mi, že lidé si myslí, že až se postaví a zprovozní druhá – paralelní , tak snad stoupne provoz o X desítek procent. Letiště Praha Ruzyně má i dnes dvě dráhy. Problémem je, že se tyto dráhy kříží, tudíž využití má svá omezení a právě tato vedlejší dráha (12/30), je využívána jako vedlejší , když je zavřena hlavní. Co se týče hlukové stopy, je právě v koridoru od města více znát. Paralelní dráha bude ve stejné hlukové „stopě“ jako současná a hlavně je lze využívat obě současně. Teoreticky jedna může sloužit pro vzlety a… Číst vice »

Jan

Jde o to, že a) ta kapacita tam bude a bude snaha ji co nejvíce zaplnit. Tedy provoz stoupne o X desítek procent, jen ne naráz,ale stoupne. b) problémem je, že současnou hlukovou zátěž, která je na Horoměřicích (hlavní dráha) a Řepích (vedlejší dráha) přesunete na Nebušice a Suchdol (Přistávací dráha) c) Navíc, když bude opravována současná hlavní dráha, tak celou zátěž ponese Nebušice a Suchdol a když povolí jihozápadní směr na nové dráze tak To odnese Jeneč, který je hend za terénní vlnou. Jde o to, že změnou se někomu současný stav zlepší (letiště, Řepy, Nebušice) a někomu zhorší… Číst vice »

Martin Peterka

Legitimní podávat odvolání samozřejmě je, o tom snad nikdo nepochybuje. V tomto případě ovšem neměli odpůrci dráhy evidentně relevantní argumenty, soud je odmítnul a dráha se tak může realizovat.

VJY

Když si někdo ostaví barák v přistávacím koridoru letiště, tak se potom nesmí divit, že mu tam lítaj letadla. A pokud si myslí, že si postaví barák a pak bude požadovat zrušení letiště….takých je třeba poslat …kam patří

Jan

A když je to naopak? Když si někdo postaví letiště tak, že bude mít v přistávacím koridoru barák? Jestli půjdeme sriktně kdo dřív přijde ten má větší právo, pojďme tak u všeho.
Jinak to lze obrátit taky tak, že se letiště nesmí divit, že mu lidi bojkotují cokoliv, když si nad jejich domy bez jejich souhlasu projektuje leteckou dráhu.

Katka

Dráha je takto v plánu už od 60. let, rovnou se plánovaly dvě paralelní ranveje, jen se tehdy realizovala jen jedna.

Jan

není relevantní co se tehdy plánovalo ale co je v územním plánu jako rezerva. Pokud to do územního plánu přidali až potom co si tam kdo postavil nebo koupil, tak jsou v právu ti, co to vlastní. Je jedno kdo co plánuje, ale to, co je úředně zaznamenáno a dohledatelné.

Zdeněk

Těm, kdo si tam postavili domy, to dříve nejspíše bylo tak nějak jedno, nebo si naivně mysleli, že si za čas na hluk zvyknou. Mnohem větší peklo pak zažívali dříve lidé u vojenských letišť, takové startující sůčko nebo tři Migy 21 nebo 23 zároveň dělaly nepopsatelný kravál…a lidé to věděli, a přesto si stavěli domy i v ose VPD, nemnoho set metrů od jejího prahu – např. v Malšově Lhotě u HK. Létalo se samozřejmě i v noci, byť většinou do půlnoci, ale někdy i po ní. Nelétalo se sice každý den, ale když se létalo, stálo to za to.

PetrH

taky jde asi o frekvenci těch letů, na letiště to přistává ve špičkách každé dvě minuty, samozřejmě každý den, tolik vojenských letadel přece jen nebylo.

Zdeněki

Praha není Dubaj, tam dvouminutové intervaly v noci nehrozí. Jde právě tu noční dobu, ve dne tomu je samozřejmě jinak.

kik

Tak ta Malšova Lhota byla je od letiště několik kilometrů a ne několik set metrů. Horší to bylo na pouchově a Slezském Předměstí kde se okna třásla při překonávání rychlosti zvuku. A také to bývalo večer a občas i v noci.

Apex

Tak to ale není tento případ, letiště tu prostě bylo dříve. Takže ti, co to dnes mají snahu blokovat rozvoj, rozhodně tento argument použít nemohou.

PetrH

co tam bylo za letadýlka a kolik někdy ve 30. letech? Kdo tehdy mohl tušit, že fakt zavedou proudový motor?

kik

Přečtěte si – dnes už starou knížku Letiště – a tam se dočtete že už někdy v 70. letech se tohle řešilo. Tam je krásně popsáno jak si lidé postavili domy tak že jim na hlavou startovala proudová letadla a to přes to že před výstavbou byly na dotyčných pozemcích cedule že tam ta proudová letadla budou létat. Takže je to něco jako Hlava 22

PetrH

Ano, když jsem byl malý, taky jsem Haileyho četl, ale nepovažoval jsem to ani tenkrát za literaturu faktu.

Honza

Ten problém je trochu širší. Třeba my nejsme v přistávacím koridoru. Nicméně během Covidu šlo letiště na ruku aeroliniím a povolilo jim dřívější obrat. Tím pádem letadla, která dřív letěla rovně až k Vltavě začnou točit už nad Horoměřicemi a přelétají přímo přes nás. Pokud budou novou dráhu provázet jasná pravidla (vč. zákazu nočních letů) v takové podobě, aby si např. Smartwings nemohly prolobovat výjimku pro svoje lety ve 4:15 do Burgasu, tak to může být pouze zlepšení současné situace.

Pavel

Buďte si jist, že letiště jen tak z plezíru na ruku nešla. Protihluková opatření jsou dost striktní a měřená neustále.

To o čem mluvíte jsou normální odletové tratě (dnes konkrétně označené VENOX/DOBEN/BALTU 7D) , která se už dlouhá léta využívají (a jsou vyhrazeny pro turbovrtulová letadla)

Jiří

Neskutečný argument. Když je to opačně: postavite dům nebo ho koupíte a letadla Vám začnou létat nad hlavou, můžete se pouze odstěhovat a objekt je neprodejný. To se Vám líbí? Paralelní dráha bude mít dopad na stovky tisíc lidí ohledně ekologie hluk a spaliny. Zkuste ty lidi poslat kam patří. Myslím že oni pošlou Vás do blázince.

TU 134

Jestli bude zrušena vedlejší dráha, pak by mě zajímalo, jak budou na Ruzyni přistávat menší letadla při silném SZ/JV větru

Zdeněk

Taky mám za to, že rušit tuto dráhu není dobrý nápad. Nemusí být pravidelně používána, ale pokud nastane situace, o které píšete, pak ta dráha přijde velmi vhod.

Apex

Bude to fungovat přesně tak, jako na jiných letištích, kde jsou paralelní dráhy nebo jen jedna dráha. Ale třeba ATR42/72 má crosswind limit až 35 uzlů, 737 mají podle typu 33-36 uzlů, 320 38 uzlů. Vždy ale záleží na šířce dráhy a stavu povrchu (suchá, mokrá…).

Pavel

Úplně stejně jako na jakémkoli jiném z letišť, která maji jen jednu (či jen paralelní) dráhu.

Takových letišť je dokonce většina.

Martin Peterka

„Záměr postavit na pražském letišti paralelní dráhu ke stávající hlavní dráze není žádnou novinkou. Už při stavbě současné hlavní dráhy v 60. letech se počítalo s tím, že v případě potřeby bude dráhový systém paralelní dráhou doplněn. Na počátku 70. let byla tato dráha zapracována do územně plánovací dokumentace.“

Takže česká klasika „postavili si levně dům u letiště a teď se diví, že jim tam budou létat letadla“. Správné rozhodnutí soudu, díky za něj.

Frantisek

Pokud byli proti lidé ze staré zástavby, pak si letiště postavilo dráhu u domů, nikoli naopak. Navíc v 60. letech tam asi nikoho nenapadlo, že bude část společnosti chtít létat doslova o život, málem za každým prdem, a jaký to bude mít vliv na zdraví.

Lukáš F.

Na druhou stranu jsou dnešní letadla tišší než ta z 50. a 60. let.

PetrH

Ale taky je daleko větší provoz…

VíKo

Ve tricatych letech, dokonce ani v šedesátých, nikoho nenapadlo že si do lidlu 2 km od baráku pojedu autem a druhým bude žena u kadeřníka. Přesto se to děje. Nevím jestli lítám za každým prdem, ale radši za ním 2 hodiny letím, než den jedu.

Roman Soudný

Pokud si někdo v 60. letech postavil dům u letiště a bylo v té době 20 let, tak už ho hluk z paralelní dráhy nemusí zajímat. Bude už dávno hluchý nebo mrtvý.

Martin Verner

A jeho dědicové mají držet ústa, měli se narodit někomu jinému.

Zdeněk

Ono se tehdy ale létalo. ČSA neměly flotilu 40-50 letadel jen proto, aby se na ni lidé chodili dívat. A tehdejší letadla, např. TU-104, TU-134, TU-154, IL-62, JAK-40, BAC-111, B727 nebo první verze B-737 byly hlučné ažaž, a přesto se i v noci létalo ostošest. Hlavně v létě s koupáky k Černému moři.

Pavel

S argumentem “dnes je větší provoz” se dá zcela souhlasit. Procoz dnes je zcela nesrovnatelný s tím, co bylo dříve.

Vytížení letadel tehdy bylo v porovnání s dneškem výrazně nižší.

To, že by tehdy letadlo za den stihlo 4 kompletní rotace, jako dnes celkem bězné i u klasických dopravců? Nemyslitelné.

To, co tehdy ulítaly aerolinky s 30 letadly, dneska ulítáte s polovinou.

Jan

Hlavním problémem ranveje je hluk. Nedivím se, že kdokoliv kdo tam žije se proti tomu brání. a) současná ravnej vznika dřív než okolní zástavba a tak se okolo ní vytvořil koridor kde nic není. b) Jakmile se jednou postaví, tak nejsou žádné garance, že se nikdy a za žádných okolností nezruší „noční klid“ a že se nikdy nezmění odletová a příletová dráha (třeba při opravách). Blokovat to než to bude postavené je nejefektivnější, protože když už to bude postavené tak už je to jenom úřednické lejstro od povolení jinak než původně slíbeného provozu. Můžeme se podívat jak stát a Praha… Číst vice »

Petr

Ano hluk a pořádný, navíc blíže ku Praze než stávající dráha. Lidi tam bydlí dávno a postaví jim tam dráhu a znepříjemní život. Navíc před několika desetiletími byl provoz minimální, takže i hluková zátěž o hodně nižší.
Navíc ta dráha je úplně zbytečná. Letadla jsou neekologická a v Evropě je trend rozvoje železniční dopravy a omezování letecké.

Apex

Přesně jste udeřil hřebíček na hlavičku…jen vaše závěry jsou s tím poněkud v rozporu. Letiště bylo postaveno (a to jak původní před 2. sv. válkou, tak nové v šedesátých letech) v lokalitě, kde v okolí byla minimální zástavba. Takže každý, kdy se tam přistěhoval nebo se nechal developery nalákat na levné bydlení, zejména po roce 89, musel vědět (nebo si mohl snadno zjistit), že bude bydlet u letiště a co to znamená. Takže pro blokování přirozeného rozvoje letiště opravdu nevidím důvod, všichni věděli, do čeho jdou. Navíc, pominu-li, že dnes jsou letadla mnohem tišší než před dvaceti, třiceti lety, tak… Číst vice »

Jan

Od kdy je v územním plánu rezerva na druhou dráhu a také její ochrané pásmo s povolenou vyšší hlukovou zátěží než určuje norma? To je ta otázka a rozhodné datum. Všichni, kdo si postavili nebo koupili pozemek do této doby mají právo na to, aby jim byla zachována hluková pohoda taková s jakou pozemek úředně kupovali. Ti, co si postavili/koupili nemovitost v pásmu schválené zvýšené hlukové zátěže si nemají právo na ni stěžovat ale mohou si stěžovat na cokoliv co přesahuje limit nebo když se ho kdokoliv pro své zájmy snaží posunout. Je ireleventní jestli jsou letadla tišší než před… Číst vice »

VíKo

Tak to teď hlavně nenatahovat než přijdou další čolkaři.

V. K.

Tady je problém NIMBY.

Frantisek

Vy víte, že všichni ti lidé chtějí létat, jen odjinud? Tady je úplně jiný problém, a to nenasytnost konzumní společnosti, které pořád nic není dostatečné.

Martin

Věřím, že bydlíte v jeskyni a napsal jste to na stěnu.