Vítězství pražského letiště. Správní soud vrátil novou ranvej do územních zásad

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště PrahaPřistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Letiště řeší i další administrativní zádrhel. Už více než rok čeká na prodloužení kladného stanoviska EIA.

Letiště Václava Havla může pokračovat v přípravě stavby nové paralelní ranveje. Nejvyšší správní soud vyhověl kasační stížnosti letiště a vrátil plánovanou vzletovou a přistávací dráhu do zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Oznámilo to dnes vedení letiště.

To žilo téměř tři roky v nejistotě, zda bude vůbec možné v přípravách dráhy pokračovat. Krajský soud v Praze totiž v červnu 2020 novou ranvej ze zásad územního rozvoje Středočeského kraje vymazal. Vyhověl tak pražským městským částem Nebušice a Suchdol (a jedné fyzické osobě).

Proti tomu letiště podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který nyní rozhodl ve prospěch dráhy. Na území Středočeského kraje z ní bude ležet jen menší část, zbytek bude na území Prahy, kde se zásadami územního rozvoje letiště není problém.

„V souvislosti s dlouhodobým rozvojem pražského letiště jsme přesvědčeni, že bez moderního a bezpečného letiště s dostatečnými provozními kapacitami se neobejde žádná vyspělá ekonomika ani stát,“ uvedl šéf letiště Jiří Pos.

Nová ranvej má sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety. Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.

Stavba paralelní dráhy se přitom neustále oddaluje. Podle nedávného vyjádření mluvčí letiště Kláry Divíškové se nyní pracuje s termíny zahájení stavby začátkem 30. let. Dle původních plánů měla být dráha hotová už začátkem minulé dekády.

Letiště přitom aktuálně řeší i další administrativní zádrhel. Už více než rok čeká na prodloužení kladného stanoviska EIA.

Letiště získalo klíčový souhlas k ranveji po dlouhém a složitém procesu EIA v říjnu 2011; stalo se tak až na druhý pokus. Pokud kladné stanovisko EIA z roku 2011 (už jednou prodloužené o pět let) nebude podruhé prodlouženo, bude muset letiště projít celým procesem posouzení vlivů na okolí znovu.

Tagy letiště praha ranvej vzletová a přistávací dráha Zásady územního rozvoje
78 komentářů