Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje Zprávy

Vinohradskou čeká dlouhá tramvajová výluka, DPP se pustí do rekonstrukce tratě

Vizualizace rekonstrukce tramvajové trati na Vinohradské ulici. Foto: DPP
Vizualizace rekonstrukce tramvajové trati na Vinohradské ulici. Foto: DPP

V dolní části pražské Vinohradské třídy utichne od soboty 9. března na čtyři měsíce tramvajový provoz. A částečně i automobilový. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se na dvou kilometrech od magistrály po Sudoměřskou ulici pustí do opravy téměř 40 let staré tratě.

Až do 12. července nebudou jezdit tramvaje v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora. Místo tramvají budou úsek obsluhovat náhradní autobusy, které pojedou přes náměstí Míru. „Snažili jsme se, aby doba realizace byla pokud možno co nejkratší,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Podle vedení podniku je oprava nebytná, neboť trať z roku 1980 dosud neprošla významnější opravou a je na hraně své životnosti. „Trať je velmi stará a zanedbaná, což si logicky vybírá svou daň na opotřebení kolejí,“ uvedl šéf DPP Petr Witowski.

Náklady celé akce se odhadují na 190 milionů korun. Pro obnovu tratě budu použity antivibrační rohože a žlábkové kolejnice s tlumícími a izolačními prvky, jakými jsou například pryžové bočnice. Dělníci obnoví i odvodnění, trolejové vedení nebo dráhové kabely, vzniknou bezbariérové přechody pro chodce.

Naopak zastávky si na vylepšení budou muset ještě počkat. V úseku jsou celkem čtyři: Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad a Radhošťská. Definitivní podobu dostane pouze zastávka Italská ve směru do centra, kterou bude tvořit nástupní ostrůvek se zábradlím. Všechny ostatní zastávky budou tvořit provizorní mysy, definitní (a bezbariérové) podoby se dočkají v budoucnu za peníze magistrátu a na základě studie pražského Institutu plánování a rozvoje.

Stavba si vyžádá zábor části ulice, čímž omezí i automobilovou dopravu. Otevřen bude pouze směr od centra nahoru od ulice Španělská k náměstí Jiřího z Poděbrad. V opačném směru bude provoz sveden do Mánesovy ulice.

Rekonstrukce v dolní části Vinohradské je druhou etapou projektu. První etapa se týkala zhruba 700 metrů kolem Olšanských hřbitovů mezi Hradeckou a Želivského ulicí. Tu DPP provedl loni v létě. Původně mělo jít o jediný projekt, v zájmu umenšení dopadů na dopravu přistoupil podnik na rozdělení na dvě etapy.

Změny tras tramvajových linek
Linka č. 11 bude v úseku I. P. Pavlova – Flora obousměrně odkloněna přes zastávky Náměstí Míru, Šumavská, Vinohradská vodárna a Orionka.
Linka č. 13 se ruší.
Linka č. 23 bude ve směru od Královky ze zastávky I. P. Pavlova odkloněna přes zastávky Náměstí Míru a Ruská na Čechovo náměstí, kde bude ukončena (výstup v Moskevské ulici, nástup v Minské).

Náhradní autobusová doprava
Z důvodu reálných možností průjezdu oblastí stavby bude náhradní autobusová doprava X11 (v denním provozu) zavedena v trase Náměstí Míru – Vinohradská tržnice – Jiřího z Poděbrad – Vinohradská vodárna – Jiřího z Poděbrad – Vinohradská tržnice – Náměstí Míru.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Xxy
Host
Xxy

zmenšenie dopadov? takže miesto jednej dlhsej vyluky kedy by sa spravilo vsetko to radšej rozkuskuju co beztak znepríjemní život po celej dlzke…

Gwann
Host
Gwann

Dopravně rozhodující je ten úsek, co už udělali loni. Pro tramvajovou dopravu. Jsou tam vedeny linky 10, 16, 5, 15, 11 a 13. Přičemž 10 a 16 patří mezi nejvytíženější linky. Část od Flory po muzeum je méně vytížená, v horní části po Náměstí Jiřího z Poděbrad je o dva bloky alternativa na Korunní (právě ty linky 10 a 16), na Jiřáku je metro. Problém může být pouze část pod Jiřákem směrem k Riegráčům, jinak je tramvaj na Vinohradské bez napojení na Václavák trochu navíc. Což je jasně vidět na tom, že tam např. ani nejezdí noční tram.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Noční linka tam nejezdí především proto, že se z Vinohradské ulice nedostane rozumně na centrální přestupní zastávku „Lazarská“ – chybí čtvrtý oblouk na křižovatce na „Tyláku“. Bude-li někdy zase TT na Václavském náměstí, i po Vinohradské ulici noční tramvaje nepochybně zase jezdit budou.

Ondra
Host
Ondra

Bude zároveň provedeno napojení přes magistrálu na nový kus kolejí u muzea?

bkp
Host
bkp

V rámci této akce nebude.

Ondra
Host
Ondra

Takže příští rok zase křižovatku překopat, to není chování dobrého hospodáře. Aspoň výhybku, místo prostého oblouku, by teď osadit mohli.

Radek
Host
Radek

Křižovatka se nepochybně nechá bez rekonstrukce, max. se vymění sjeté kolejnice. Ono dát tam teď výhybku, tak za chvíli musíte měnit aspoň jazyky.
Spíš je škoda, že se rekonstrukci nepovedlo udělat už loni – kvůli nezvládnutým dopravním opatřením v Husitské.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Maslí-li současné vedení Prahy vybudování TT na Václavském náměstí skutečně vážně, tak by to předstihové vložení „maxima nyní možného“ i za to jednostranné ojetí jazyků výměn asi stálo …

Partneři