lot
Letecké společnosti Letectví

Vik: Náš hlavní byznys se vrátí zpět rychle, vyprodali jsme už první letadlo

Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha

Velké firmy z oboru dopravy by měly mít možnost čerpat záruky jako jiné velké společnosti. Dosud ji na rozdíl od jiných společností z průmyslu nezískají. Jde o nové usnesení hospodářského výboru, podle kterého má materiál připravit ministerstvo dopravy. Poslanci přijali usnesení při projednávání státní pomoci Smartwings, o které se mluví už tři měsíce.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka se podpora Smartwings zbytečně ideologizuje, ale zapomíná se, že žádná firma v oboru dopravy nemá podle současných pravidel nárok na garanci za úvěry. Hospodářský výbor požádal ministerstvo dopravy o „hledání systémových řešení pro umožnění státních podpor a záruk subjektům podnikajících v hromadné dopravě“. Už minulý týden ministr dopravy upozornil na skutečnost, že podle současné legislativy to není možné. „Bohužel, historicky v takzvaných velkých zárukách není tento nástroj pro dopravní společnosti. S tím se nemohu smířit,“ řekl Havlíček. Podle něj o záruce nakonec bude rozhodovat banka, nikoliv stát. Zopakoval, že jiné letecké společnosti v Evropě pomoc získali, čímž jsou Smartwings znevýhodněny. Výbor si od Havlíčka vyžádal současně rozbor situace v letecké dopravě v souvislosti s epidemií koronaviru.

Jednání byl přítomen generální ředitel Smartwings Roman Vik. Ten se pustil do řady výpadů do historie letectví. Například se pozastavil nad tím, že Evropská unie podle něj zadotovala vývoj Airbusu A380, jehož výroba končí se ztrátou. „Všichni občané EU za to zaplatili biliony eur za vývoj letadla, které nakonec létá hlavně v arabském světě,“ podotkl Vik v narážce na rozhodnutí pořídit letadla Boeing 737 MAX.

Podle Vika firma přežila všechny krize a žádá o peníze poprvé v historii. Měsíční obrat společnosti podle něj spadl z 2,5 miliardy korun na 18 až 20 milionů korun. „Náklady nám ale z velké části zůstaly,“ dodal Vik.

Vik zopakoval argumenty pro pomoc Smartwings. „Do Česka jsme přivezli 2,5 milionů turistů. Dovolím si použít výraz kvalifikovaných turistů. To nejsou ti, kteří přiletí do Prahy, koupí si flašku vodky, vyspí se pod mostem a odletí,“ řekl Vik. „Je to jiný druh turistů než ti, které vozí nízkonákladové společnosti,“ tvrdí.

Podle Vika má firma studii, která ukazuje, jak se bude vývoj hospodaření vyvíjet, pokud letos bude létat na maximálně 49 % loňského provozu a příští rok 66 %. „Budeme potřebovat zhruba 1,6 miliardy korun. Čeští akcionáři přispěli již 700 miliony korun,“ tvrdí Vik. Jde o půjčku.

Hlavní byznys Smartwings, tedy přeprava lidí k moři a návštěvníků do Prahy, se podle něj vrátí na úroveň předešlých let velmi rychle. Jako příklad uvedl linku do Splitu, kde firma na poslední chvíli podle svých slov musela v sobotu nasadit své největší letadlo, Boeing 737-900, protože bylo úplně vyprodáno. „Hodně pomalu se obnoví provoz dálkových linek. Nás se to naštěstí netýká,“ dodal Vik. „Velký výpadek čeká byznys cestování, velké korporace objevily výhody videohovorů,“ míní Vik.

Do debaty se zapojili i poslanci se stížnostmi na prostor pro cestující. Například komunistický poslanec Leo Luzar uvedl, že se Smartwings necestuje, protože se do jejich sedaček nevejde, podle poslance STAN Petra Pávka nízkonákladové společnosti degradují cestování. „Nepřímo tím přispíváte k přetíženosti měst, má to velké negativní vedlejší efekty,“ dodal Pávek. „Lidi jsou rádi, že mohou do Egypta za 4 tisíce korun. A to jsou vaši voliči, nějak tu cestu vydrží,“ vysvětlil Vik.

Velký názorový obrat provedl poslanec ANO Pavel Juříček. Ten minulý týden uvedl, že je firma podle účetních závěrek zralá na bankrot. Dnes ale na jednání uvedl, že na základě dalších čísel zjistil, že firma není v tak špatném stavu. Podle Juříčka je vidět, že Smartwings a ČSA vedou schopní lidé. „Na férovku, oni ČSA zachránili,“ řekl Juříček. „Pokud vláda k pomoci nepřistoupí, v podstatě se u nás zhroutí letecký trh,“ dodal Juříček.

Odebírat
Upozornit na
guest
114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Všichni občané EU za to zaplatili biliony eur za vývoj letadla, které nakonec létá hlavně v arabském světě,“ podotkl Vik – Ale no tak, to musí být hloupoučký manažer…

kanafasik

to je prostě Roman. :))

Trp

Kde můžu koupit se Smartwings letenku do Egypta za 4000? To je zas lež jako věž, pane Viku.

Bob

přes cestovku, která vám to ale prodá jen v rámci jejich zájezdu

BoBo

4000,- je „jízdné“ , k tomu palivový příplatek, letištní taxy a ono to těch 6990,- kolik za to zaplatí zákazník v součtu dá 😀

Milan Novák

CSA měla kdys úroveň , SMW neznám ..a to vše padlo . Nevím proč dávat multimil.a čínskému státu podporu ? Kdo vypadl z přízemního okna ven ? Vyhnat přič tento plebs . Bez servisu a jiné .

Kirak

No tak v tomto případě už nepotřebujou žadnou injekci. Miliardáři si svoji aerolinku zadotujou a bude konečně klid. Aerolinky se brzy vschopí. Dále dost lidí je proti zadotování tak proč by teda si Vik a Šimáně nemohli udělat výběrko jako na charitu a kdo jim nějaký ten drobák dá. Tak s ním si vyžijou.

RHood

A tak jednoznačně hlavním aktérem je dle mého názoru pán poslanec Juříček. Jeho saltu mortale se snad může vyrovnat pouze zlatý olympijský skok Aleše Valentu s názvem „Ledový dech“. Rozdíl je v tom, že Aleš si hubu nenabil, ale poslanec Juřička ano. Ten musel dostat kapky.

Pavel

Pokud někomu měsíc co měsíc za fake podstrčenou směnkou odtéká 1/4 mega z účtu a jemu je to úplně egál/jedno, tak pan Juříček je pak nejlepším správcem našich daní, co říkáte???
A není divu, že se našly vůči němu argumenty, proč udělal Salto Mortale!
Ten pán buď nevlastní v jeho firmách v reálu ani kliku od dveří – a je jen nastrčená proxy, anebo je případ pro odborníka v medicíně.
A tohle, zřejmě voděné někým jiným na nitkách, rozhoduje ve sněmovně a výborech o našich daních a prodloužení na náš účet agonie a černé díře jménem SW?

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/firma-poslance-hnuti-ano-juricka-prohrala-u-soudu-spor-o-smenku-76335

Alan

… ten jsem dočetl konec. Se SmartWings a do Egypta za 4000 Kč? .. Ano, jednosměrně a bez kufrů. Z Německa za 2000,- obousměrně. A pokud je Egypt za 4000 Kč tak rozhodně ně, že by to bylo výnosné, ale že i cestovka se to snaží udat. Cestovní kanceláře nakupují od SmartWings letenky do Egypta od 6000 Kč, takže asi těžko za 4K

Viťa

„Například komunistický poslanec Leo Luzar uvedl, že se Smartwings necestuje, protože se do jejich sedaček nevejde“

Mně je sice jasné, že pan poslanec Luzar má při své konstituci problém se nasoukat do normální economy sedačky, respektive když se tam nasouká, tak je to hlavně problém pro ty, co musí sedět vedle něj, nicméně by mě zajímalo, s kým teda létá, vzhledem k tomu, že 189 sedadel v 737-800 je standardní konfigurace, kterou mají i další dopravci. Hádám, že s Aeroflotem do Moskvy v byznysu?

The HU

A proto se budou snižovat mzdové náklady o 40%?

beija

Zajímavý je obrat pana poslance Juříčka – asi se s ním pan Vik nebo Šimáně dal schůzku ( některý poslanec to v médiích zmiňoval, že se s ním některý z těchto pánů sešel osobně) a je otázka, co mu nabídli. Za rok budou volby, tak by to mohlo být financování kampaně ANO, používání bizjetů (aerotaxi) za směšnou částku, atd. Tak to v politice a lobbingu chodí. A Šimáně s Vikem jedou setsakra drsný lobbing. (Pro méně znalé – kdyby to nebyl tvrdý lobbing, tak by panovala v minulých měsících větší shoda ohledně podpory. Záměrně píšu v minulých měsících, neb i… Číst vice »

Pavel

Pan Šimáně má Zambijskou lobbistickou školu ještě z PZetky za Socíka. Tam se dlouho okolo horké kaše nechodilo. Cukr/cink + bič/kompro. Proto tak po 1989 pan Šimáně ovlivnil naše letectví, že je na Ruzyni provoz v noci jak ve dne – pro jeho Koupáky a business jety! A jednomotorový let s 200 pax a crew je „jen“ naopak kavalírský počin!

Nekdo

a jejich podržtašky to tady ve dne v noci obhajují, že měli 61999 letů na dva motory!

Alan

Mám dost přátel v SGW, vedení je poslalo na poloviční úvazky. V takovém případě nepotřebují státní garanci, personál na sezonu ještě nebyl najat, navíc mají většina DPČ, výpovědní lhůtu 14 dní bez odstupného, všechno vysokoškoláci jako každý rok. Nic pro záchranu businessu nedělají, neotevírají nové linky, nedělají žádné akce pro cash-flow a konkurence ano. Proč do takové aerolinky cpát peníze? Pokud má možnost letenky snížit a zajistit si větší přísun peněz, pokud zaměstnanci nemají celý plat, a 90% businessu u SWG jsou lety do Středozemí, které budou od 1.7. létat, proč dotovat takovou společnost.

Tomas

Jak souvisí plné a poloviční úvazky s garancí? mzdové náklady jsou víceméně to nejmenší, co je nejspíš v tuto chvíli trápí.

nové linky … a co by nové linky vyřešily? snaží se lítat tam, kam lítali, a kam to opatření v evropě umožní + obnovit základ toho, co je živilo doteď – čili chartery

no .. a ad lety do středozemí … ty sice létat budou, ale je otázka jak moc budou plné. na dovolené se sice může, ale spousta lidí bude sedět (nedostatek peněz, strach) …

Kolemjdouci

Právě jste vyjmenoval 3 důvody, proč Smartwings garanci za úvěr neposkytnout. Bravo.
Ad 1) až skončí podpora státu na pokrytí mzdových nákladů, půjde již o vysoké sumy a vyhodit lidi bude prostě nutné
Ad 2) Smartwings staví na tom, že nejsou charterovou aerolinkou, ale strategickým podnikem pro dopravu z ČR. K tomu mi chartery do Egypta, Bulharska apod. tedy moc nesedí. Logické by bylo nalákat cenou cestující do nedovolenkových destinací. Ale toho se u Smartwings nikdy nedočkáme.
Ad 3) pokud lidé nechtějí lítat, jaký je tedy potom důvod garantovat vládou (zvolenou právě těmito lidmi) chod soukromé česko-čínské aerolinky?

R.A.

Ad 1 ) možná mate pravdu … Ad 2) pokud si stáhnete výroční zprávu firmy rok 2016 tak na stránce 27 zjistíte ze nepravidelná doprava je 43% Vs 37% pravidelná …. a ten trend růstu pravidelně vs nepravidelne je jasné patrný poslední roky, takže to co píšete a často se to tu opakuje ze firma jen vozí cestovkare za přemrštěné ceny je proste lež Ad3) pokud je těžba uhlí nerentabilni proč stát koupil OKD? Proč Američané nalily miliardy do svých aerolinek? …. holt někdy se stát nemůže chovat jak trhovec s fuseklema, ale musí myslet i na konsekvence (ztráta míst,… Číst vice »

Alan

Ano, poměr pravidelné dopravy u SWG opravdu roste, ale proč? Protože cestovní kanceláře už nechtějí a nemají peníze na full chartery (objednat si celé letadlo) ale místo toho 3 cestovky řeknou mi chceme létat na Madeiru, tak SWG udělá pravidelku na Madeiru, a 189 míst nabídne 3 cestovkám. Protože kdyby to byl full charter, tak to musí objednat jedna cestovka pro 189 a od konkurence přece nebudou cestovní kanceláře nakupovat letenky, protože „pořadetel“ si dá nejlepší cenu a ostatním to bude prodávat z profitem, hlavně kde má garantovaný odběr, navíc pokud by to byl full charter, tak ta cestovka musí… Číst vice »

R.A.

Nejsem si úplně jistý těmi čísly, ale nevadí …, je to v podstatě jedno protože co je pravidelná a co je nepravidelná je tak rigidně definováno že i když polovinu letadla zabere cestovka tak se nevylučuje to ze je to furt pravidelná letecká doprava

Alan

Tomáši, pokud se zajímáte o leteckou dopravu, víte, že 99% kapacity do Středozemí vlastní cestovní kanceláře. Linka je otevřena jako pravidelná, dle poptávek CK, které se dají před otevřením linky dohromady, pak tedy určují, jestli se to bude létat 3x denně, nebo 1 týdně a podle toho se to i plní. V praxi to vypadá. (Příklad) Exim – chce 90 míst PO-ST-SO Fischer – chce 90 míst ÚT-ČT-NE Blue-Style – Chce 90 míst PÁ tak se udělá Praha – Malorka 1x let denně na každém letu mají garantovaných 90 míst, což už pokryje náklady, každá cestovka dostane letenku +/- za… Číst vice »

R.A.

No doufám ze jste se přátelům s tím názorem pochlubil …. myslím ze spis ne, protože by začínal větou Měl jsem dost přátel v sgw

Letecká firma není jen personál a pokud jste někde na pod 2% letu, tak v pohodě rozhodne nejste.

Ostatní firmy dělají hodně pro cashflow, no funguji ve stastnejsich státech, to bude asi nejsilnější argument pro jejich cashflow

Třeba me opravíte jak pokračuje ta žaloba na aerolinky, co dostali financí pomoc od státu …. sliboval ji ceo Ryanair …. už jsem o ni nějakou dobu neslyšel a vůbec nevím čím by to mohlo být

https://pelipecky.cz/ryan-soud-prispevky/

Pma

Přestaňte tu mudrovat nad něčím o čem nic nevíte. Já být majitelem smartwings tak ženu Českou republiku k soudu. Za nekalou podporu podnikání. Uvědomte si že cestování důchodců a děti vlakem a busy stalo ČR 6 mld. Oni snad taky prepravuji lidi. Je to Česká firma, zaměstnává Čechy. A jak je napsáno vozí turisty i do ČR. Tzn. Že ti tu nechají jejich peníze. Navíc chtějí jen garancí. Nebo opravdu myslíte že Ryanair který se sem tlačí pozvedne kulturu cestování? Ten který zavedl poplatek i za úsměv letušky? Na jedné straně chcete pomáhat českým lidem a podnikatelům a na druhé… Číst vice »

Kolemjdouci

„A jak je napsáno vozí turisty i do ČR. Tzn. Že ti tu nechají jejich peníze.“ Stejný argument se dá použít i na druhou stranu. Vyváží české peníze do zahraničí. Místo toho, aby je češi utratili doma. Je velmi naivní si myslet, že „jen garance“ s sebou nenese pro stát žádná rizika. Prostě jen další blábol, pane.

Y.K.

Lidi vycestovat chtějí, chtějí k moři a nic jim v tom nezabrání. Jediné co se mění je, kdo na tom něco trhne. Úplně „nejprázdnější“ varianta je když cestují s cizí nebo v cizině usazenou cestovkou a s cizí aerolinkou. Úplná nula to je když ke všemu letí letiště mimo ČR.

RHood

Můžu se vás zeptat, četla/četl jste někdy články, analýzy, statistiky, které pojednávají o tom jak je na tom ČR ve vztahu k EU rozpočtu, myslím tím čistý příjemce/čistý plátce. Tak prozatím ČR je čistý příjemce. Tak si to teď trošku srovnejte v hlavě.

Y.K.

É… Ano. Jak to souvisí? Dotační programy EU mají nějaký vliv na výběr daní v ČR?

Petr766

No vidíš a i s poplatkem za úsměv letušky je Ryanair většinou o dost výhodnější. Co nabízí SW oproti Ryanu? Je to podobný lowcost, věčně zpožděný a s problémy. Akorát tam neplatíš za kufr, protože je to charter pro cestovky, tak to nemůžou tolik zpoplatnit.

eLKá

Můj zatím poslední let ČSA byl operovaný SWG letadlem TVS, za kufr jsem si musel připlatit víc než v Ryanair (možná právě proto, že to nebyl charter) na podobnou vzdálenost. Služby stejné, cena letenky ČSA násobně vyšší.

RHood

Co to tady píšete za nesmysly. To, co uvádíte ve vztahu k důchodcům a dětem okopíroval pan premiér Babiš ze své rodné hroudy od bývalého premiéra SR, pana Fica. A bylo to gesto, které má i nadále zaručit určité politické straně volební body. Pak tady porovnáváte neporovnatelné. SWG poskytuje přepravu v rámci ČR ? Nevím nic o tom, že by mezinárodní vlaková nebo autobusová doprava pro důchodce nebo děti byla dotována ze státního rozpočtu. Hnát ČR k soudu, můžete mi napsat proč? O jaké nekalé podpoře podnikání to píšete. Doporučil bych vám rovněž nemudrovat.

Tomáš Kubeš

Tom 1233

Kirak

Houby. Sami miliardáři mají dost peněz. Když chcete dotovat Smartwing tak seskupte armádu všech co jim ty dotace přejía pošlete jim peníze. Nedělají žádné lety v závazku mají jen na open acces tedy na vlastní riziko. Už se navracejí do svých kolejí a za chvíli budou v normálu. Pročpak takhle teda neženou ČR k soudu ti kteří kvůli tomu přišli o práci

Jiří Kocurek

Co to melete? To jsou zákonem nařízené slevy ve VNITROstátní dopravě.
Smartwings snad někde provozuje VNITROstátní dopravu? Ale jo, tu žalobu můžete zkusit. Bude to veselé.

Palecek.M

„kvalifikovaní turisté žádají kvalifikované aerolinky“ … To je námět na billboardy, to bude mět úspěch. anebo „ti co spí pod mostem s láhví vodky, nechť volí Lufthansu“ 😀

Zdeněk

Hezké PR, ale státní záruky soukromé společnosti v tomto stavu NE… Tím tuplem ne, když si je takto nárokuje a tlačí…

Zdeněk

A už mě SW tak štvou, že s nima nikdy nepoletím… Takhle se byznys nedělá…

Thomas

Me uprimne nastval v tomto zase stat. Vyvoj dotaci a jednani ruznych statu sleduji docela peclive v teto krizi a takovy nejednoznacny postoj, bez vypracovani analyz…z toho mi sedivy vlasy a to to ani neni moje firma 😅. Jednou je to na schvaleni, pak zase ne, pak mozna s podminkami, potom v zadnem pripade zadny zvyhodnovani nejake firmy atd atd. Prestavam se jejich natlaku divit. At se konecne vymacknou 🙈

Thomas

*sedivi

dada

no vidite, jak to jde. takze statni pomoc netreba

R.A.

Usuzujete z čeho? To tam někde Vik napsal?

Kandelábr

Kvalifikovaní turisté, co tu cestu nějak přetrpí 😀 proboha, kdo jim dělá PR?

Filip

Nikdo. To je Vik ve své nahotě.

Frequn

Vik známý expert na leteckou dopravu…něco jako Bureš premier….

R.A.

Cítím v tom ironii? Chápu ze Vik nemůže dosahovat kvalit skutečných expertu: lidi na tomhle fóru, pana Lipavskeho z Pirátů, Kalouska ….. vůbec netuším jak by někdo kdo 25 let řídí leteckou společnost o tom mohl něco vědět

Pavel

Nerad bývám sarkastický: Podle Víka oni jsou v SW tak zdraví, bohatí, prosperující a žádaní, zejm. Koupáky za 4k do Egypta, že by pro ně záruka na vrub daňových poplatníků byla urážkou a tísnící se banky v dlouhé fronté, by jen a jen záruka odradila! Jakmile si totiž banky uvědomí, jaká hvězda se v podobě SW uchází o jejich finance, poskytnou úvěry dokonce se záporným úrokem, protože u SW budou nejlépe bezpečně uloženy! Na CO tedy garanci na vrub daní občanů??? SW je nejvýnosnější business, koupe v Egyptě za 4k Čechy! Mámo pojď, přemluvíme na golfu Víka, ať nám pustí… Číst vice »

Tomas

slušnej matroš.

kde se to dá koupit?

PS: sedačky pro severekorejce? 😀 vždyt prostoru je tam uplne stejne jako v klm, air france a dalších aerolinkách 😀

Jirka

Přesně tak. Já sám jsem vysokej a současný trend zahušťování sedaček nesnáším, ale vyčítat to zrovna Smartwings, když to bohužel dělaj úplně všichni, není fér. Bohužel většina lidí kupuje letenky podle ceny. A tomu se aerolinie přizpůsobujou.

Kolemjdouci

Problémem Smartwings je jejich absolutně nekonzistentní flotila. Tady letadla po brazilcích, tady po indech, támhle po kdo ví kom. A tomu odpovídá i jiné rozložení sedaček, kdy se může stát, že ve druhé řadě (která je prodávaná u ČSA například jako business) je méně místa na nohy, než v řadě páté apod. Nechcete nám snad nalhávat, že každá kabina 737 u Smartwings je stejná? Vrcholem jsou pak renovace interiéru za pomocí starých sedaček bez pořádné hlavové opěrky, za který by se i severokorejci styděli.

Pavel

Souhlas! Je to hnus hnusoucí, pokaždé přiletí od Šimáně jinak pomalované a i v interiéru dobastlené éro.
Jako „Vlajkový“ přepravce se nestydí Vík i Šimáně reprezentovat ČR s fragmenty předchozích cizích livery, ba i log! Připomíná to ZigeunerLager, tuhle blatník základovkou, NL ještě na kufru, taky nějaký to ferry, Arlberg a hodně starých dálničních vignet ze Švýcarska, Rakouska. A plyšovej had, aby se víc mlžili okna.
To je flotila „Vlajkového“ přepravce a žebratele našich daní. To je VlajkoBránou a první impresí návštěvníka naší země!

eLKá

Tak s Air Koryo jsem opravdu neletěl a velmi doufám, že nikdy nepoletím. Stačily aerolinky lidové Číny…

Petr Novák

„Úžasnej“ byl 738 najatý od Mongolian airlines, často v sezóně nasazovaný na PRG-Valencie jako QS 1054/55. Letitý šmejd s mongolskou crew. Vzpominám, jak před několika lety vyšel článek, kdy koupákům z ničeho nic padly v tomto stroji v 36000 ft jako překvápko na hlavy kyslíkové masky, ačkoli tlak v kabině neklesl.

Ota Z.

jak píše Tomáš, vždyť ty sedačky jsou stejné jako v jakémkoliv jiném letadle 😀 Stejný rozteč u AF, KL, IB, VY, Ryan atd….
to jsou zase hlody…

Neříkám, že ten článek je ideál, ale ty komenty jsou ještě horší

Kolemjdouci

No, ne tak zcela. Zkuste si někdy vyzkoušet třeba flyDubai na cestě do Dubaje a zpět letět nějakou vyklepanou 737 od Smartwings. To poznáte rozdíl.

Pavel

Už asi 20 let existuje Seat Guru a další. Měl byste se vrátit k Vaší paní Dufkové pro lepší nalejvárnu propagandy.

R.A.

Já nevěří svým očím poprvé něco co ma nějakou informační hodnotu …o těch stránkách jsem opravdu nevěděl

Mno jestli SW je 29-31 u 737 /800 tak je to docela standart

Takže díky za tip byť Vám to udělalo medvědi službu Je evidentní, ze SW není jediná firma, co se pokouší o trombozu u svých cestující, ale je to bohužel trend doby

Pavel

Já diskutuju fér. Jen se divím, že zdejší „odborníci“ a světoběžníci i od Šimáně nahnaná klaka nemají tuchy ! Chápete, že „tohle“ nám tady nejen káže o letectví, ale často se i prsí, že jsou v letectví zaměstnání ci dokonce, že obory spojené s dopravou a cestováním „vystudovali“! Ten web je starý 18 a půl roku. Pokud je učili kantoři, tak klackem by zasloužili i oni! Měřím přes 180cm, ale „jsem skladnej“ a na dálky klasickýma dobytčákama nelétám. Takže křeslo pro mě není otázkou života a smrti. Už jsem ale v předposlední řadě u Šimáně letěl na křesle s vyrubanou… Číst vice »

R.A.

Teda člověk by nečekal, co to u tebe vyprovokuje, když řekne ze nezná nějakou stránku …..

Roman

No s FlyDubai do DXB zpět SW. Rozdíl nula. Obě naprosto stejné.

Kolemjdouci

„Budeme potřebovat zhruba 1,6 miliardy korun. Čeští akcionáři přispěli již 700 miliony korun,“ tvrdí Vik. Takže vlastně akcionáři do firmy už nic nedají. Stát jim rozdílových 900 mil. poskytne formou garance a kecy o tom, že přispějí číňani za podmínky participace státu jsou také lži, jak jsme již od této firmy zvyklí. Navíc se nikdo nepozastavuje nad tím, že těch 600-700mil. čeští akcionáři poskytli firmě již v roce 2019! To není čerstvá aktuální pomoc. Jen žijí z peněz původně určených k zalepení něčeho jiného a teď se jim to hodí do krámu.

beija

Doufejme, že nemají na mysli těch 700 000 miliónů, co tam dal Šimáně vloni kvůli svému podnikatelskému riziku a sázce na špatného koně Boeing-Max. Trochu se mi to nepozdává, když mluví v minulém čase a čistě náhodou je částka shodná. Měli by (vládě/podvýboru) jasně deklarovat bankovními výpisy, že tu částku vložili do Smartwings v rozmezí duben-květen 2020. Nejsou to žádní Hoši od Bobří řeky, takže lze od nich očekávat i takovouhle účelovou manipulaci kvůli cca miliardě ze státního. (Po státních zárukách by si jednoduše tu částku stáhli zpět a zbytek by jim byl jedno.)

beija

Samozřejmě 700 miliónů.

Kolemjdouci

Samozrejme, ze tim mysli penize, co do firmy dali loni, kvuli problémům s 737MAX. Protože to sám ministr Havlíček před pár týdny přiznal v rozhovoru. Že se jedná o 600mil, které už akcionáři poskytli dříve (2019).

R.A.

Samozřejmě ze ne …..168 hodin 2:45

Vzhledem k tomu jak jim tam umyli prdel, tak by jim to určitě neprošlo kdyby argumentovali starým dluhem

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/220452801100517/video/768104

beija

Takže se úplně shodujeme..

kanafasik

„kvalifikovaní turisté“. :)))

RHood

To je sranda, do ČR přivezl kvalifikované, tak když měli zpáteční letenku, tak je rovněž odvezl. Naopak z ČR odvezl mnohokrát a ve velkém počtu nekvalifikované (pantofle, sandálky, ponožky, igelitky, nemluvící jinou řečí, než řečí kmene CZ, atd….) a rovněž je přivezl zpátky. To je leader, to je vůdce.

kanafasik

do Čech vozí kvalifikované turisty, z Čech koupáky.

mgr.pavel

Já bych si i dokázal představit nějakou pomoc firmě, které takto zmizel prakticky celý trh. Podobně postupují i jinde v Evropě. Ale… Ale: 1) jen horko těžko se zbavím dojmu, že pomoc je kvůli známosti Andreje. 2) NIKDO zatím nedokázal pořádně vysvětlit, v čem je veřejně prospěšné nalít miliardy pomoci či záruk právě za tuto firmu. Zatím slyším jen populistické lži typu „bez nás se Češi nedostanou na koupák k moři“. 3) Chybí nezávislá analýza (viz předchozí bod) – jediné, co MD má, je ve skutečnosti pamflet od Smartwings. 4) Chybí mi pořádnější zapojení současných vlastníků. Teď už se trochu… Číst vice »

eLKá

+1, není co dodat.

R.A.

1) Mno jsou dojmy a pojmy myslet si můžete, co chcete otázkou je jestli se jim ma, nebo nemá pomoci 2.) Mno určitě jste slyšel i čísla kolik by to stát stalo kdyby ta firma krachla, pokud ne doporučuji třeba to vyčíslení skody, od ministerstva dopravy, ale samo pokud je to všechno babiso koblihove spiknutí, tak Vás asi těžko něco přesvědčí, i kdyby to bylo sebelogictejsi 3.) viz bod 2. Na druhou stranu, kritici finanční pomoci nějakou nezávislou analýzu nemají. Oni nemají ani nějaký pamflet. Jako ze nějaká bába z reifky řekne nepomáhá a Lipovsky z pirátů řekne pravé piráti… Číst vice »

Anonymus

Do Egypta za 4 tisice? Kde to vzal? Holt musi jeste zapocist i zpatecni letenku. 🙁

mgr.pavel

No psal DO Egypta, a ne už zpátky 😉

Janina

To bude cca cena pro cestovku za zpáteční letenku, odhaduji.

Tomas

a kolik asi myslíš, že účtují cestovce?

Majkl

cestovce účtují 5200-5600 kč v závislosti co za destinaci v egyptě to je.

MartinS.

A protože v těch 5200-5600 budou i poplatky, tak cena letenky skutečně může být kolem 4000

Tomas

takže úplně normální cena.

Anonymus

Tak v tom pripade zadnou ststni garanci za bankovni pujcku nepotrebuji. Coz je dobre, protoze aby se aerolinky mely furt zachranovat jako Alitalia, tak je mi z toho spatne

R.A.

Furt zachraňovat jako Alitalia. Nějak jsem v historii firmy od 1997 nepostřehl, ze by ji FURT zachranoval.

kanafasik

jen v tomto století minimálně dvakrát

R.A.

Já samo mel na mysli Alitalia jejich zoufala situace je známa proto to roubovat na SW je scestné

Tomas

jen za poslední tři roky ji zachronovali nekolikrat….

ono se to slilo do jednoho zachranovani. takze to nevypadá. nicméně aliatlia je chronicky v mínusu, a za posledí dvě desetiletí tak dvakrát zbankrotovala a párkrát ji před bankrotem zachranoval stát.

Zdeněk

Přirozeně, že ji zachraňoval stát, když se jedná z poloviny o státní společnost. To je pak na rozhodnutí státu, jestli ji nechá padnout nebo jestli ji podpoří. SW jsou čistě soukromá společnost, pokud vím, která nemá se státem společného vůbec nic, tak nevím, co se tady furt tlačí.

Tomas

lufthansa, ryanair, brussels, austrian , … …. …. … kvanta společností, které jsou ryze soukromé … a taky je státy zachranuji.

takze, co se tady furt tlačí?

Jiri

Je to ze strany statu dobrovolne. Ne ze si budou davat jeste inzeraty. tohle je mozne jen v cr.

R.A.

Ne v ČR je možné ze se o tom bude tak dlouho jednat až ta firma krachne a až se pak za par let se bude řešit proč jsme orientovaný jen na automobilový průmysl. Jestli by nebylo dobrý rozvíjet i jiná odvětví třeba logistiku a české Budějovice budou dotovat linky Ryanairu, tak mi praskne Žilka

eLKá

Technická: SWG je soukromá společnost, kde téměř 50% drží stát prostřednictvím svého fondu registrovaného v daňovém ráji.

R.A.

Já samo mel na mysli Alitalia jejich zoufala situace je známa proto to roubovat na SW je scestné

marf

tak tomu kde vzal pan Vik 2.5 mil kvalifikovanych turistu uplne nerozumim. vetsina cestujicich jsou česti dovolenkari. a ti snad jako turisti v čr nejsou. ale.ma pravdu v tom ze jich vetsina nespi pod mostem. ale u sebe doma

Jirka

Smartwings Group není jenom Smartwings, ale taky ČSA a ti vozej většinou cizince do ČR.

marf

tak jestli csa priveze 2 mil turistu rocnne jsem vesemi 10 pro okamzitou pomoc. ale realne si myslim ze čsa udela max 250 tis turistu a to jsem jste optimista.

Tomas

ČSA + smartwings za lonsky rok převezli 8 mega cestujících.

vzhledem k tomu, že (alespoň podle místních remcalů) češi smartwingsem vůbec nelítají (kromě dovolených), tak prakticky vše kromě prázdninového provozu (cca 4 měsíce) jsou příletající cizinci . rozhodně toho bude víc, jak 250 tisíc .)D

Kolemjdouci

Do 8 milionu cestujících se ale jistě počítají i cestující, které se převezli na různých kontraktech pro jiné společnosti. Například v Kanadě. Nebo pro Eurowings v Německu. Či poláci a maďaři na dovolenou ze své vlasti. Zase jen hrátky s čísly, jako tomu je s vymyšlenými 2500 zaměstnanci!

marf

no ale prosim korektne. 8mega cestujicich ma cele swg + čsa. ale myslim ze turiste kteri letaji z polska slovenska ci madarska jsou ceskemu statu na nic! ano pripoustim ze z nich muze mit neco malo na danich ktere swg odvede u nas. ale k 2,5 mil v cesku je to hodne daleko. a ti si skrknete vse co priveze z ruska, protoze to nepocita pan Vik protoze to jsou ti s lahvi vodky …. uznavam ze presna cisla neznam a jen odhadem kalkuluji. ale presna čisla zna jen pan Vik. poslanci ani ministerstvo o tom taky moc nevi!

Janina

Dá se dopočítat přibližného čísla z veřejných zdrojů. Pražské letiště loni odbavilo 17,8 mio cestujících. Smartwings s ČSA dělá přibližně 1/3 kapacity na Ruzyni. Tedy do/z Prahy přepravili něco okolo 6 mio. Cizinci mohli být cca 50% z toho celku, takže mi vychází tak 1,5 mio příchozích cizích turistů do ČR, což není vůbec málo. Létají i z Brna a Ostravy, ale to jsou ryze čeští turisté směrem ven, a pak létali i něco z Polska a půjčovali letadla do Kanady, Dubaje, Německa, což taky nepočítám.

eLKá

Jo, to zní jako velmi rozumný odhad.
Nejsem si jist těmi 50% cizinci, ale bez dat ze SWG se k přesnějšímu odhadu dostaneme jen těžko.
Ale poměrně průkazně ukázal, že SWG nadsazuje počet přepravených cestujících na česká letiště.

R.A.

Tak opět toho co nemáte moc rádi …. čísla a pravda

Češi jsou cca 35% cestujících 2. Polsko 14% 3. Francie 12%

Opět výroční zprava smartwings

Kyblik_2

Jsou to klauni a celé je to šaškárna na blití.
Odkdy toho sedmilháře zajímá, koho sem vozí? Ten se akorát stará o to, aby měl plnou šrajtofli.

Fresh Z

Mně se vážně líbí Vikovy záchvaty upřímnosti: Smartwings – nějak to vydržíte.

RHood

Ale, no tak. Víď to je druhá matka Tereza, která řekla umirajīcīm chudým: „Když příjde můj čas, lehnu si mezi vás“.Přišel čas a ona si lehla na nejlepší soukromou kliniku.

Andy

Tak super, to tu státní podporu teda ani potřebovat nebude:).
Jsem rád, že se to tak rychle vyresilo!

jozka

Prvni, co mne napadlo taky.

Petr

Juříček a hodně ostatních zřejmě poletí s celou rodinou letos na dovolenou se Smrtwings ….

Kyblik_2

Nejspíš jedním z jejich bizjetů. Tam se to vydrží lépe než mezi lůzou v prasečáku 😀

Jižan

Pozor, bizjety už nejsou Smartwings. Ty už pánové vyvedli do jiné firmy.

Roman

Která ale patří do Smartwings Group

Tomas

ono videno optikou nekterych mistnich hateru je to dukaz podvodu (tunel)

to, ze jde o vec normalni a beznou, nechapou (nechteji a nemuzou)

Kyblik_2

Proč by měl stát (my všichni) ručit za půjčku soukromé firmě? Proč si nepůjčí u bank? Proč vydírají a určují si podmínky, za kterých chtějí pomoci? Proč by měl stát (my všichni) řešit jeden z jejich problémů, který se jmenuje MAX?
Letiště Praha je za vodou, řádně hospodaří a přesto propouští?
Smartwings je na huntě a jediné na co se zmůžou je, že střídavě dělají haury a nebo plačky podle momentální potřeby.

Pma

Smartwingsu spadl nějaký Max na zem? Ne. Oni to letadlo je asi špatně navrženo, ale lítat s tím dokázali. Smaetwi gs je na hu tě protože nemůže létat. Ale treba takový vlak s dotací 75% na busines třídu je naprosto řádný hospodář

Kyblik_2

Problémy s pochopením psaného textu? Píšu něco o spadlém Maxu?
Píšu o klumpru, co se nepovedl, který už X měsíců hnije na letišti, ale leasingovce se za něj platit musí.
Pochopil?

Roman

Proc by měl stát davat milodary osvc?

Nekdo

nadclovek z QS nam prinesl praudu! dekujeme, mily pane, ze jste nam to vsem vse vysvetlil!

Kolemjdouci

Kamarádům ze svatby se prostě pomoc musí nějak zařídit. To bylo jasné už před 3 měsíci.