Vik: Náš hlavní byznys se vrátí zpět rychle, vyprodali jsme už první letadlo
Velké firmy z oboru dopravy by měly mít možnost čerpat záruky jako jiné velké společnosti. Dosud ji na rozdíl od
Velké firmy z oboru dopravy by měly mít možnost čerpat záruky jako jiné velké společnosti. Dosud ji na rozdíl od jiných společností z průmyslu nezískají. Jde o nové usnesení hospodářského výboru, podle kterého má materiál připravit ministerstvo dopravy. Poslanci přijali usnesení při projednávání státní pomoci Smartwings, o které se mluví už tři měsíce.
Podle ministra dopravy Karla Havlíčka se podpora Smartwings zbytečně ideologizuje, ale zapomíná se, že žádná firma v oboru dopravy nemá podle současných pravidel nárok na garanci za úvěry. Hospodářský výbor požádal ministerstvo dopravy o „hledání systémových řešení pro umožnění státních podpor a záruk subjektům podnikajících v hromadné dopravě“. Už minulý týden ministr dopravy upozornil na skutečnost, že podle současné legislativy to není možné. „Bohužel, historicky v takzvaných velkých zárukách není tento nástroj pro dopravní společnosti. S tím se nemohu smířit,“ řekl Havlíček. Podle něj o záruce nakonec bude rozhodovat banka, nikoliv stát. Zopakoval, že jiné letecké společnosti v Evropě pomoc získali, čímž jsou Smartwings znevýhodněny. Výbor si od Havlíčka vyžádal současně rozbor situace v letecké dopravě v souvislosti s epidemií koronaviru.
Jednání byl přítomen generální ředitel Smartwings Roman Vik. Ten se pustil do řady výpadů do historie letectví. Například se pozastavil nad tím, že Evropská unie podle něj zadotovala vývoj Airbusu A380, jehož výroba končí se ztrátou. „Všichni občané EU za to zaplatili biliony eur za vývoj letadla, které nakonec létá hlavně v arabském světě,“ podotkl Vik v narážce na rozhodnutí pořídit letadla Boeing 737 MAX.
Podle Vika firma přežila všechny krize a žádá o peníze poprvé v historii. Měsíční obrat společnosti podle něj spadl z 2,5 miliardy korun na 18 až 20 milionů korun. „Náklady nám ale z velké části zůstaly,“ dodal Vik.
Vik zopakoval argumenty pro pomoc Smartwings. „Do Česka jsme přivezli 2,5 milionů turistů. Dovolím si použít výraz kvalifikovaných turistů. To nejsou ti, kteří přiletí do Prahy, koupí si flašku vodky, vyspí se pod mostem a odletí,“ řekl Vik. „Je to jiný druh turistů než ti, které vozí nízkonákladové společnosti,“ tvrdí.
Podle Vika má firma studii, která ukazuje, jak se bude vývoj hospodaření vyvíjet, pokud letos bude létat na maximálně 49 % loňského provozu a příští rok 66 %. „Budeme potřebovat zhruba 1,6 miliardy korun. Čeští akcionáři přispěli již 700 miliony korun,“ tvrdí Vik. Jde o půjčku.
Hlavní byznys Smartwings, tedy přeprava lidí k moři a návštěvníků do Prahy, se podle něj vrátí na úroveň předešlých let velmi rychle. Jako příklad uvedl linku do Splitu, kde firma na poslední chvíli podle svých slov musela v sobotu nasadit své největší letadlo, Boeing 737-900, protože bylo úplně vyprodáno. „Hodně pomalu se obnoví provoz dálkových linek. Nás se to naštěstí netýká,“ dodal Vik. „Velký výpadek čeká byznys cestování, velké korporace objevily výhody videohovorů,“ míní Vik.
Do debaty se zapojili i poslanci se stížnostmi na prostor pro cestující. Například komunistický poslanec Leo Luzar uvedl, že se Smartwings necestuje, protože se do jejich sedaček nevejde, podle poslance STAN Petra Pávka nízkonákladové společnosti degradují cestování. „Nepřímo tím přispíváte k přetíženosti měst, má to velké negativní vedlejší efekty,“ dodal Pávek. „Lidi jsou rádi, že mohou do Egypta za 4 tisíce korun. A to jsou vaši voliči, nějak tu cestu vydrží,“ vysvětlil Vik.
Velký názorový obrat provedl poslanec ANO Pavel Juříček. Ten minulý týden uvedl, že je firma podle účetních závěrek zralá na bankrot. Dnes ale na jednání uvedl, že na základě dalších čísel zjistil, že firma není v tak špatném stavu. Podle Juříčka je vidět, že Smartwings a ČSA vedou schopní lidé. „Na férovku, oni ČSA zachránili,“ řekl Juříček. „Pokud vláda k pomoci nepřistoupí, v podstatě se u nás zhroutí letecký trh,“ dodal Juříček.