Vídeňský experiment: 40 domácností se na tři měsíce zbaví aut, za 1 500 eur přesednou do MHD

Udržitelná mobilita ve Vídni. Zdroj: Město VídeňUdržitelná mobilita ve Vídni. Zdroj: Město Vídeň

„Nevěříme, že je skutečně nutné mít ve městě auto, a chceme to dokázat,“ vysvětluje experiment vídeňský dopravní podnik.

Odebírat
Upozornit na
guest
52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Tak pokud nevozí každý den padesátiklový nákup jako zdejší průměrný městský člověk, problém nebude 😁

Michal Bartoníček

Docela odvážný experiment. A u Rakušanů si myslím, že by mohl vyjít. U nás by to byla ztráta času, protože čeští zoufalci budou plácat něco o levičáctví, omezování svobody a podobné pitomosti.
Držím palce, aby experiment vyšel. Vídeňská doprava je skvělá. 🙂

Dachs

Asi vědí nebo jsou srozuměni s tím, co udělá 3měsíční stání s baterkou jejich auta, co asi tak způsobí „kvalita“ E10 v nádrži, bych tedy i auto pošoupával kvůli zamezení poškození pneumatik (nebo je přehustit). Ve městě se dá bez auta žít zcela v pohodě, dokonce i na periférii s mizerným intervalem MHD (za mě určitě, jen to nikomu nevnucuju, je to každého věc, někdo třeba má takovou povahu zaměstnání, že bez auta jaksi těžko…). Dovolím si maximálně nechápat, že někdo jede velkým SUV 500 metrů na poštu vyzvednout malý balíček, nebo denně masochistí v Ječné či Žitné. I ten… Číst vice »

frank

masochisti jsou všude dnes asi všude 🙂 Stát kolonu z Říčan do Uhříněvsi, z Koloděj do Dubče či skrz Újezd nad lesy do Běchovic aby se na Spojce pokojně zařadili do kolony na Černý most nebo do Štěrbohol, to chce masochismus. No a neznám moc míst které bych o víkendu či půlnoci dal za 22 a v pracovní době za méně než 2,5 násobek. Léta jsem dojížděl na kole na Budějovickou a pak dom§ za obdobný čas jako autem ( trasa 23 km jedním směrem) ale ty výkyvy typu místo 50 minut hodiny v autě 1.5 -2 hodiny jsem tam… Číst vice »

vladki

Nechápu tu poznámku o dětech a doktorovi. Ve městech to k doktorovi nebývá tak daleko aby to nešlo zvládnou pěšky nebo pár zastávek MHD. Nebo sem měl jen kliku vždycky bydlet do 1 km od doktora?

Hafan

Mel jste kliku… sehnat doktora (pediatra) aspon limitne v dochazkove vzdalenosti nebo aspon +-stejne ctvrti je docela uspech. O vlastnich doktorech pro dospele nemluve…

Tomáš Záruba

Kde se můžu přihlásit o odpovídající částku za posledních 20 let…? 🙂

opičák

Proč všichni chceme dokazovat těm druhým, že to mají mit jinak? Ja bych občas na verejnou dopravu rad prestoupil. Řízení mám někdy už dost, ale jezdím po zakázkách i mimo město, objet čtyři firmy za den se proste v mhd s věcma nedá, k tomu nějaký velký nakup, něco do dílny. Jako pracovat v kanceláři a mit byt, tak to asi nějak půjde, ale jaky poměr lidí tak dnes ještě pracuje…

micat1

Kolik lidí tak dnes ještě pracuje? Pravděpodobně víc než kdykoliv jindy v historii.

Zase jsme u těch výjimek. Ano, 5 pytlů cementu tramvají nepovezete. Ale nevím ani o nikom, kdo by se snažil tvrdit opak. Snaha je dostat lidi, kteří 5 pytlů cementu běžně nevozí, z aut do MHD a silnice nechat volné pro ty, kteří je opravdu „potřebují“. Potřeba se nejlépe pozná tak, že jsou ochotni si za ně zaplatit.

none

Pytle cementu vozí každý druhý člověk denně. Proto musí jezdit autem 😁

Michal Bartoníček

Protože ve městě není tolik místa, aby měli auto všichni. Vy jste jeden z mála, který to auto nejspíš potřebuje a jste ochoten za jízdu autem zaplatit víc, protože jinou možnost nemáte. Ale ostatní ji mají.
Přijde mi nepochopitelné, že se lidi nastěhují do místa s perfektní dopravní obsluhou, ale stejně jezdí autem. A ti, kdo auto nechtějí nebo nemohou mít, tak bydlí někde v zapadákově, kde je veřejná doprava horší.

frank

mě se líbí i tento experiment který zlidštil ulici od Karlskirche po Elizabethkirche https://www.wien.gv.at/wieden/argentinierstrasse

Doktor Trychtýř

Dělali to cca rok. Během toho roku byla velká část zbytečně zavřená. A policie vybírala pokuty když někdo jel po “staveništi” na kole. Wow!

Tucek

Auto nemam. Po Praze a strednich Cechach neni treba. A ti co argumentuji detmi – at se podivaji kolik jejich milacci vazi, a ze umrou dik autum na infarkt

AFO

Cože, ve městě se dá žít bez auta???Neuvěřitelné, co přijde dál?

František

Me by asi chyběly cesty na víkend z města – na chalupě jezdí tak 3-4 autobusy za den. Autem je to něco přes hodinu a veřejnou tak půl dne. S malými dětmi bez šance.

Filip Jirsák

Když nebude město přizpůsobené autům, ale lidem, nebudou mít lidé potřebu utíkat z města pryč na chalupu.

Dejf

no jo, ale jak to vysvětlit tý chalupě…

Vojtech

Tak jak v rakousku. Je paradoxní že vinný sklípek na moravě stojí třeba 20000 € A v rakousku 2000 €. Před 50 lety to bylo opačně

Franta

Chalupa se dá prodat. Je to akorát přítěž.

Michal Bartoníček

Ta se dá prodat. 🙂

scoffer

Tak to je jasný. Postavíme sdílené chaty ve stromovce a problém vyřešen.

watslaw

Často se zdrhá někam, kde nejsou právě ti lidé (v takovém množství) a stavby, takže vyklizení města od aut v tomhle nepomůže.

Filip Jirsák

Že to tak děláte vy neznamená že „se“ to dělá často. A dostat se z města do místa, kde je méně lidí, se dá bez problémů i veřejnou dopravou.

frank

Do Třebáně jsem běžně jezdil za manželkou na tchánovic chatu vlakem nebo na kole ( od náměstí Míru v Praze) , akorát tam nebylo méně lidí 🙂 Ty chatový oblasti byly a jsou taková sídliště naležato…

Kebab

Chalupaření začalo dávno předtím, než začala být auta problém. Na chalupu se nejezdí uniknout před auty ve městě, ale před městem jako takovým. A ani to není primární motivace, na chalupě je zahrada, záhony, ohniště, dílna a navíc je to všechno jen vaše. Nic z toho ve městě nebude ani kdyby zmizela všechna auta.

frank

Chalupaření( posléze chataření) u nás vzniklo jako určitá odpověď obyvatelstva na dva faktory, první bylo režimem omezené cestování a snaha o únik od od “ uličního vejbora a domovní důvěrnice“( na chalupě vás nikdo nekontroloval jestli máte vyvěšený praporky) , druhý jako reakce na obrovskou nabídku chátrajících nemovitostí a pozemků po odsunu. Je to takový fenomén ČR

watslaw

To nebylo jen odsunem, spousta těch chalup byla na prodej spíš vlivem stěhování obyvatelstva do měst. A chaty byly úplně na zelené louce nebo v zeleném lese. A počátky také byly už trochu dřív než uliční výbory (i když tehdy se to bez těch aut obešlo), např. legendární osada Ztracenka je z roku 1919.

Tomáš Záruba

…autem. 😉

Ares

To je hodně hloupé tvrzení.

Michal Bartoníček

Není. Ale na to časem taky přijdete. 🙂

mgr.pavel

Takže si kupujete auto za plácnu půl milionu, abyste se jednou za pár týdnů mohl dopravit na chatu?

To je hodně neefektivní a drahé, ne?

Na takové případy je mnohem lepší sdílení aut nebo půjčovna aut, ne?

watslaw

Je to drahé, ale stále to často stojí za to (navíc pro toto použítí hodně lidí koupí poněkud levnější ojetinu). Musel byste do půjčeného auta tahat dětské sedačky a zase zpět, po návratu auto uklízet od zablácených bot. Když chcete trochu větší auto, mají jich půjčovny (a hlavně ty puliční „sdílecí“) o dost méně, a o prodloužených víkendech kupodivu téměř nejsou k sehnání (ono se to auto požívané jednou za několik týdnů nevyplatí ani té půjčovně). Když pojedete na týden do zahraničí, už se to půjčovné také docela prodraží. Svoje auto si můžete upravit, vyšperkovat, půjčené nikoli. Z mé zkušenosti… Číst vice »

František

Přes milion, odepsány DPH. Tím samým autem se taky dá jezdit po klientech a nebo i do dětských parku za městem. Po klientech můžu teda i taxíkem/sdíleným autem…ale když už auto mám (a i s parkovacím místem). Po městě se dá zajet třeba i večer po práci do sauny. MHD by to bylo i hodinu a to už bych nikam nejel. Individuální mobilita pomáhá službám, víme?

XXXD

Tak ono na chalupu se nejezdí asi každý víkend. Auto si lze třeba půjčit a není třeba ho hned vlastnit a nechat ho většinu času prostát před panelákem v ulici.

Tonda

Ve Vidni jsem zil rok a pul, naprosto skvela MHD a auto bylo jen na vikend na delsi vylety. Vse hezke ciste nove ..

Daniel Jablonecký

Psát o MHD jako o pouhé alternativě bolí. MHD by měla být automaticky první volba a ne „alternativa“ k IAD.

Ares

Musí být dostatečně kvalitní. Jsou MHD provozy, které jen parodují fungující systém.

mgr.pavel

No ale mizerná MHD se netýká Vídně (viz článek) ani Prahy (část diskutujících) ani Brna (zatáčka mezi těmi městy).

Jan Tichavský

To by chtělo zkusit hlavně v Praze, protože tady je aspoň dvakrát tolik aut na obyvatele než ve Vídni a přitom síť MHD je hustá, že běžný cestující auto nepotřebuje prakticky vůbec, když se trochu snaží a nehledá výmluvy typu mastná tyč, špinavé sedačky a podobně.

vlachjan

Z pohodlí svého Holešovického bytu s vámi souhlasím, nicméně, pokud bych bydlel někde na Zbraslavi, v Kunraticích, Štěrboholích, nebo, nedej bože, v Řeporyjích, asi bych se na to díval zcela jinak.

Vojtech

Bydlím v totálním centru a zároveň mám domek v Čakovicích a můžu říct že se dá bez problému bez toho auta fungovat z obou lokací.

frank

Souhlas skoro každý den teď dojíždím do nemocnice s třemi přestupy a klidně můžu říct, že autem je to prakticky časový nesmysl a v případě Bulovky musím říct, že pohyb chodců a aut v areálu blokují právě auta která jsou tam zaparkovaná doslova všude nebo neúnavně krouží aby našli místo…

Michal Bartoníček

Proto bych se do takových lokací ani nestěhoval. To je snad logické, ne?

Tonda

V Praze je MHD lepsi nez auto. Souhlasim s tim, ze je az moc aut na to kolik je tam lidi. Problem je ze dnesni mesta jsou staveby pro auta ne pro lidi. Az bude mit prioritu clovek a kolo, chodnik, zelen nebude tolik aut.

Michal Bartoníček

Na to se snaží odpovědět přestavba magistrály, ale řidiči jako obvykle fňukají, že je to špatně a že tam nebude tolik chodců a cyklistů, kolik si autoři studie představují.

noerf

Otázka jestli většinou společnost motivuje jezdit souckou. Nebo se jedná o službu na úrovni, jejíž cenu je ochotný cestující zaplatit.
Jinak řečeno chceme do MHD přetáhnout cestující, kteří jedou ráno do práce a odpoledne z práce, ale řešíme slevy pro důchodce a děti.

watslaw

Sám po Praze jezdím téměř výhradně MHD, ale v některých časech a směrech je to opravdu opruz. Když máte třeba o víkendu přestup ze zpožděné tramvaje na bus, co jede jednou za půl hodiny (např. Libuš na 154), nebo MHD jede neskutečnou oklikou přes zácpy (zkuste, klidně v pracovní den, třeba z Hostivaře do Hloubětína). Co se už trochu zlepšilo, ale za trest bylo jezdit některými linkami, kde provozovala Arriva vozy v rozkladu (např. před nedávnou dodávkou nových vozů linka 204). Nebo přeplněná prázdninově oslabená linka 125 během konání výluky na lince metra C.

frank

obecně většinu zpoždění MHD způsobují převážně zácpy tvořené auty, krásně je to vidět v úsecích kde je MHD vedena mimo auta a s prioritou na křižovatkách nebo na metru tam jsou zpoždění maximálně tvořená technickou poruchou…

watslaw

To je sice pravda, ale jednak tramvaje jsou schopny nabrat 5 minut zpoždění i v neděli ráno, kdy skoro žádná auta nejezdí, a i busy jezdí celkem včas, (je to i tím, že většina tramvají jede skrz centrum, i když já s ní jedu jen kousek na bezproblémové periferii), jednak při jízdě autem i když se zdržím o 5 minut, tak se zdržím o 5 minut, ale v tý tramvaji mi může ujet ten autobus jedoucí po půl hodině. A taky tím autem často vůbec nemusím zajíždět do toho místa, kde ta zácpa je.

frank

takových míst kde “ zácpa není“ je v Praze jako šafránu 🙂 respektive třeba tolik moderní navigace vám poradí jak se zúčastnit zácpy na místech která jste ještě neznal 🙂 Tramvaje nabírají zpoždění v zásadě na křižovatkách, zrovna včera jsem na Bulovce sledoval , usazen za řidičem v tramvaji na “ vyhrazeném tělese“ , jak nám auta která odbočila doleva na semaforu blokují průjezd i když má tramvaj již puntíky nastavenou “ zelenou“ . V centru typicky Jindřišská tramvaje stojí když se někdo pokouší parkovat …

Pohoda tv

Tak 204 ma sice nove vozy ale stejne by s tema ridicema jel jen sebevrah, vzdyt to je o zivot