Vídeňský experiment: 40 domácností se na tři měsíce zbaví aut, za 1 500 eur přesednou do MHD

Udržitelná mobilita ve Vídni. Zdroj: Město VídeňUdržitelná mobilita ve Vídni. Zdroj: Město Vídeň

„Nevěříme, že je skutečně nutné mít ve městě auto, a chceme to dokázat,“ vysvětluje experiment vídeňský dopravní podnik.

236 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Ten experiment by měl probíhat od prosince do března, aby se ověřilo jak se to různým Tomům líbí.

Rypáček

Celých 40 let života žiju v Praze. Po městě jsem se vždy pohyboval MHD a nikdy minto nepřišlo divné, jen občas o víkendu jsme k babičce jeli autem, protože víkendové spojení po okraji Prahy nemá mkc s autem konkurenci, ale jinak vše MHD. Po přestěhování od rodičů jsem 10 let ajto ani neměl a nikdy jsem necítil potřebu si ho ani půjčit. Když se nám narodily děti, koupil jsem staršího kombíka, trochu ho zkultivoval abychom mohli na výlet mimo město, najedem nějakých 7000 km ročně a pri ceně provozu auta je to cca 1:1 s taxíkem, ale jde mi o… Číst vice »

Jan

V dnešní době plné modrých čar není stejně kde zaparkovat a auto je ve městě jen na obtíž a pomalejší jak MHD. Ovšem pokud potřebujete jet mimo město situace se obrací.

stan

Proč jezdíte denně 200 m do práce autem?
Když mám auto, nebudu přece chodit pěšky.

Logika měšťáka je jasná.

Mirek3

Můžu jezdit třeba na kole
Do 3 km ideální

vagonář

Kolo je fajn, ovšem bývá to často o hubu.

Apex

Ve městě, jako je Vídeň (nebo i Praha), s kvalitní a rozšířenou MHD, asi skutečně není nutné mít auto pro každodenní běžný pohyb, i když nejsem přesvědčen, že při dnešním životním stylu se bez něj lze zcela obejít, ale to je asi věc osobního nastavení. Nicméně, z mého pohledu, aby data z experimentu byla plně relevantní, tak by asi měl probíhat v průběhu všech ročních období a ne jen v době (od května do července), kdy se dá očekávat velmi příznivé počasí, kdy jsou nejdelší dny a obecně je vybrané období k takovému experimentu nejvhodnější. Je totiž velmi pravděpodobné, že… Číst vice »

PetrV

Tohle je nesporně experiment pečlivě připravený tak, aby měl určitý výsledek. Pro poctivý výsledek by musel trvat alespoň 12 měsíců a musel by zahrnovat lidi ze všech částí města – tedy i těch hůře dostupných.

M.Z.

33 let jsem žil bez auta. Prostě jsme na něj jako reálné „socky“ neměli (narozdíl od rádobysocek co mají na automaty, vodku, olítané passaty i spreje). A jsem hrozně rád, že teď s malými dětmi můžeme v ulici do pár stovek metrů od domu auto zaparkovat. Protože kočár a dvě sedačky neřeší ani kolo, ani carsharing…

Možná kdyby splátky hypoték nebyly 50-60kKč měsíčně a byty nestály 19 ročních platů, cítil bych se špatně za stání na blikačky pod domem kdykoli potřebuju stěhovat rodinu nebo nábytek. Je to pakárna. Ale narozdíl od pipiny v X7 bavoráku já nejedu sám…

Kamil Maršálek

Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody. Tisíciletí to bez auta šlo a najednou to nejde? Ale …

Dejf

Šlo to i bez internetu, co nám to názorně předvést?

Kamil Maršálek

Tak to klidně zkuste, když Vám to udělá dobře. Ale bez ubrečených komentářů točvolantů, jak jsou na ně všichni zlí, by to tu přece nebylo ono 😀

Jan

Šlo to i bez cihlového baráku. Hurá všichni do jeskyní.

Michal Bartoníček

No a my to máme opačně. Celé dětství v zapadlé díře, s autem, do školy autobusem. Tak jsem se přestěhoval do města, založil rodinu a jsme spokojení, že nemusíme řešit kraviny s autem. 🙂
Za stání na blikačkách jste se necítil špatně?

Kebab

Jste až tak spokojený, že tady pravidelně kádrujete a nálepkujete každého, kdo si dovoluje vidět svět jinak.

Michal Bartoníček

Nápodobně. 🙂 Až lidi nebudou cpát auta tam, kde nemají co dělat, změním k nim přístup. To je fér nabídka, ne? 🙂

M19

Když si půjčíte auto, neumíte do něj instalovat dvě autosedačky a naložit kočárek? Možná, kdybyste si nekupoval dům nad vaše možnosti, když musíte splácet takové peníze, pak byste si nemusel obhajovat své špatné parkování a ještě si myslet, že ta vaše pipina nemá také děti. Jste stejný jako ona. A ano, bez auta se dá žít docela dobře ve velkém městě. Chápu to na vesnici atp, i když i tam to jde. Ovšem ve velkém městě, to vůbec není potřeba. 😉 Ale asi to Rakousko bude chudá rozvojová zěmě, když tam je na obyvatele méně aut. Nebo ne? 😉

Michal Bartoníček

Překvapuje mě, jak jsou lidi s dnešní technikou v některých ohledech naprosto neschopní.

Jan Šlezingr

Z praktického hlediska: Naše rodinné auta je nonstop plně vybavené na cesty. Sedačky, hračky, náhradní oblečení, kufr s vercajkem, kempovací kufr, řetězy a startovací kabely. Na sedačkách pratelné potahy, na podlaze gumové kobece, v zapalovačích nabíječky, v kastlíku mapy.

Na půjčovacích autech mě právě štve, že se jedná o sterilní dvouletý důz, kde není nic potřebného a ještě k tomu mě někdo bude peskovat za každý škrábaneček.

A. Mikulka

Splácím extrémně drahou hypotéku (bral jsem si ji až v padesáti) 36 k měsíčně, tak nevím, jestli vy máte na hypotéku Tugendhat…

Jaroslav

Tý jo! 36k měsíčně? To je 1a půl mýho hrubýho platu ! A vůbec víc než bere 3/4 lidí v týhle zemi!

Jarda

medián mezd je někde 40 500, to vám do toho moc nesedí

Toada

Celou diskuzi bych shrnul slovy „Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody“

hroch.obojzivelny

V tom případě jsem světlá výjimka. Já nechci a nemám potřebu hledat žádné důvody. Nechci je důvod.

Michal Bartoníček

To by na ty sobecké primitivy i sedělo. 😀

M19

Vy už jste důvod našel, ovšem způsoby to vám uniká… 😉

not just bikes

Městům by hodně pomohlo, kdyby se výrazně omezilo noční veřejné parkování. Lidé by museli parkovat na vlastním pozemku/garáži mimo město. Je neuvěřitelné, jak každá ulice ja plná zaparkovaných aut a lidem to přijde jako „pokrok“.

Honza

Na tohle snad ani nemá cenu reagovat.

czhunter

Já bych klidně zareagoval – v Japonsku to tak je (že se auto obecně nesmí parkovat na ulici – mát to nějaké výjimky, ale není jich moc) a nic zásadně problematického to nepřináší.

Václav Pašek

Všiml jste si také, že v Japonsku je také naprosto odlišný přístup ke stavění a bourání domů? Památková ochrana tam téměř neexistuje, čtvrti s úzkými, křivolakými uličkami se tam bez sentimentu asanují, velká města mají v každé větší ulici několik parkovacích domů, jinak se parkuje na povrchových parkovištích po zbořených budovách, nebo libovolné skulině, která není dům, silnice nebo park. Kdyby se tento přístup aplikoval na Prahu, nebo nějaké jiné české město, tak z nich moc nezbyde. Pokud chcete aby lidé parkovali jen na svých pozemcích, tak už jim nesmíte kecat do toho, co na nich staví.

Márty

Ano, ale je také důležité zmínit, že všechny parkovací domy jsou soukromé a nabízí parkování za tržní ceny – a to rozhodně není 1250kč na rok.
Praha a Česká města mají podzemních parkovišť náhodou hodně, jen většinou nejsou veřejná/k pronájmu – protože na ulici je parkování dost a je nesmyslně levné.

Václav Pašek

Cena 1250 Kč za rok taky není za garantované parkovací místo, ale pouze za povolení parkovat v určité oblasti. To se absolutně nedá srovnávat s cenou za parkování v garážích.

A neveřejná parkoviště jsou pro většinu lidí irrelevantní, když tam si tam nemůžou místo pronajmout.

Márty

Ano, pouze narážím na nesrovnalosti ve vašem srovnání. Nesrovnáváme, co za cenu dostanete, ale jaké jsou nabízené možnosti.
Neveřejná parkoviště jsou pro většinu lidí irelevantní, jenže z neveřejných parkovišť se samozřejmě mohou stát parkoviště veřejná – když se to majiteli vyplatí, což za současných podmínek zcela určitě není. Vyvracím tím Vaše tvrzení, že z českých měst by při ‘tokijském’ systému nic nezbylo. Není to pravda.

Radek

Oni to nechtějí slyšet. Trh a osobní zodpovědnost jim přijde fajn jen v momentě, pokud se nejedna o parkování. To najednou vymysli tisíce důvodu proč to nejde a proč by to nefungovalo.

Filip Jirsák

Všimněte si, že v těch částech pRahy s památkovou ochranou, ve čtvrtích s úzkými a křivolakými uličkami (a nejen tam) většina domácností auto nemá. Třeba na Malé Straně, ale i na Vinohradech. A víte proč? Protože ho nepotřebují, protože město je v těch čtvrtích postavené pro lidi a ne pro auta.

A. Mikulka

A víte, kolik lidí byste na stejné ploše za dnešních podminek umístil?

Filip Jirsák

Výrazně méně. Protože dneska se to, co se ve městě může postavit, řídí v první řadě podle aut, lidé jsou až na druhém místě.

Jan

Myslíte pro lidi co jezdili na koních?

Filip Jirsák

Myslím, že na to přijdete sám. Zkuste se zamyslet, jestli měli lidé v činžáku na Vinohradech zaparkovaného koně na čtvrtém patře v předsíni.

not just bikes

Tak proč reagujete? Je jasné, že my dva se neshodneme. Stačí mi dát palec dolů.

Michal Bartoníček

Jistě že na to nemá smysl reagovat. To je samozřejmost, že by auta neměla stát tam, kde je řidiči odloží. Nic pokrokového na tom, že jsou ulice obsypané válejícím se neproduktivním gumokolem, které chodec musí přebrodit, totiž není.

Václav Novotný

Možná by to chtělo omezit ty léky co berete.

Toada

Můžete s výše napsaným názorem souhlasit či nesouhlasit (obojí je zcela v pořádku), ale „rady“ o omezování léků do věcné diskuse nepatří. Smysluplná diskuze má obsahovat relevantní argumenty, ne nesouvisející urážky.

Václav Novotný

Já nevím no, ale „omezovat noční veřejné parkování“, to myslím taky nepatří do slušné diskuze 🙂

Toada

Z jakého důvodu? Máte nějaké argumenty pro, či proti? Nevidím, proč by výše uvedený nazor měl být něčím neslušný.

Michal Bartoníček

Do diskuze ne, do porady na vedení města ano.

Filip Jirsák

Proč by to nepatřilo do slušné diskuse? Špatně je jenom to, že se to omezuje jen na noc. Parkování na ulici má určené především pro krátkodobé parkování – pro kurýry, pro vystoupení/nastoupení, vyložení nákladu. Pro řemeslníky, případně pro návštěvy. Cena by měla být nastavená tak, že čím déle bude někdo parkovat, tím dražší bude mít hodinu parkování.

Do slušné společnosti nepatří to, že svůj soukromý majetek odkládám ve veřejném prostoru a ještě prakticky zadarmo.

not just bikes

Rozumím tomu, že pro některé lidi jsou všudypřítomná auta stejně samozřejmá jako každodenní východ slunce, a každý, kdo navrhne něco jiného, je považován za blázna. Já mám kolo v bytě a neblokuju veřejný prostor.

medical_examiner

Co to zkusit obráceně – že by tam mohli parkovat pouze bydlící…
A do Prahy a některých dalších měst by mohli vůbec vjíždět autem jen ti co tam bydlí nebo pracují…

czhunter

To by bylo prakticky dost složité zjišťovat, protože v žádném dokladu (ani auta, ani řidiče) není napsáno, kde bydlí a pracuje ten kdo v něm jede.

To by musel vzniknout mohutný „Big brother registr“, ve kterém by takové údaje byly – pak by to mohly kontrolovat třeba kamery s AI.
Ale to se pak rychle blížíme Čínské technototalitě a jejímu Sociálnímu kreditu.

Asd

A co Ti co chtějí přijet na návštěvu? Nebo turisté? Ti by mohli?

Vavrroch

To se nejspíš nedovíte. Jednou jsem potřeboval vědět, jestli několik mých známých může přijet autem do obvodu Prahy 7, která krátce předtím vyhlásila klimatickou nouzi (dále KN), jež snad trvá dodnes. Říkal jsem si, že by asi bylo slušné se zeptat, i když mě trochu mátlo, že sousední obvody k podobnému kroku nesáhly, ač fyzicky jejich klima od toho „sedmičkového“ odděleno není. Napsal jsem tedy na Úřad městské části Prahy 7 žádost o vysvětlení, jaká omezení jsou návštěvníkům Prahy 7 v souvislosti s vyhlášenou KN uložena (v prohlášení o KN to nebylo). Vrátil se mi mnohomluvný odmíták ve vznešené novořeči… Číst vice »

Krocan

Ono by stačilo eliminovat z Prahy NEPražáky a zas by to bylo hezké město, ve kterém se dá autem, považte!, i jezdit. Zbytečně se srocují v Praze CCCP, Moraváci, Slováci, Balkánci a Afričani.

Asd

Pokud by se něco takového povedlo, tak by Praha jako město přestalo fungovat neb by nebyl kdo by makal. Buďte rád za náplavy, které se starají o to abyste se měl v Praze dobře.

A. Mikulka

Akorát, že byste neměli co žrát vy lingvisti.

Michal Bartoníček

I to bude málo. Naše ulice je dlouhá 200 m, parkovat se dá jen na jedné straně, protože je jednosměrná, je v ní 13 čtyřpatrových domů. Řekněme, že v každém patře toho domu bydlí 4 lidi, což je 208 obyvatel v naší ulici. Auto má v průměru délku nějakých 5 metrů. Takže i kdyby neměli řidiči prostor pro manévrování, vejde se na tu ulici 40 aut. Takže mě od těch podporovatelů IAD zajímá, kam se mají uklidit vozy ostatních obyvatel. Mají parkovat na chodníku, kde už tak je dost málo místa? Má se vybourat jeden činžák a místo něj bude… Číst vice »

Toman

Takže pan „not just bikes“ by rád diktoval jiným, co mají dělat. Přitom jenom ví, co BY CHTĚL

Filip Jirsák

Ano, přitom právo diktovat ostatním, co mají dělat, mají jenom automobilisté. Chtěli byste tady na tom místě ulice strom, posezení, dětské hřiště? Nemáte nárok, co tam bude vám nadiktují automobilisté, kteří si tam odloží svůj soukromý majetek.

Jarda

proč diktovat? Jen ať si lidi svoje auta parkují u sebe, co je na tom špatného?

Pavel Skládaný

Vídeň je ve vývoji v dělbě přepravní práce mimořádné úspěšná. Za posledních 20 let poklesl podíl IAD na dělbě přepravní práce z 40 na 27 %. A snaží se evidentně jít dál. Na naše poměry neuvěřitelné, že např. 87 % obyvatel ulice odhlasuje, že chtějí ulici předělat na obytnou zónu a zlikvidovat několik desítek parkovacích míst, aby měli víc životního prostoru. Přitom magistrát jim dojedná výhodnější podmínky pro parkování v garáží v docházkové vzdálenosti do 10 minut. Tohle třeba aktuálně předvedli ve čtvrti Neubau.

Kebab

Pokud těm lidem opravdu magistrát zařídí parkování v garážích, které už reálně existují a je v nich místo, ne že “již brzy”, tak mi odhlasování obytné zóny a zrušení parkování v jejich ulici vůbec nepřijde neuvěřitelné, ale naopak naprosto pochopitelné a logické. Stejně jako to, že u nás jsou lidé pochopitelně proti rušení parkování, když za něj nemají žádnou náhradu, natož garáž.

Jan Tichavský

Ještě je otázka za kolik tam budou parkovat a fakt, že se nebouří kvůli tomu, že nemůžou parkovat hned pod oknem, což je u nás základní požadavek.

Pavel Skládaný

Vy jste to pochopil přesně – za největší šlágr lze ve srovnání s ČR považovat právě to, že lidi akceptovali, že auto nebudou mít přímo před barákem, ale půjdou k němu kus pěšky. To je výsledek výchovného působení na veřejnost ze strany magistrátu po řadu dlouhých let. Motivační je samozřejmě i cena – magistrát dohodnul lidem slevu na parkovném, takže stání v garáži přijde na pouhých 100-120 Euro měsíčně (přibližně polovina).

Asd

Obávám se že většině lidí by se nechtělo platit 200 euro za parkování. Na druhé straně pokud za ty peníze máte svoje garantované misto, tak ve městě jako je Vídeň to zas tak hrozné není.

Pavel Skládaný

Není, ono by to nebylo moc ani např. v Brně, ale málokdo by akceptoval chodit k autu (byť na garantovaném místě) třeba 500 metrů.

A. Mikulka

Já dávám vždycky za příklad čtvrť Vauban ve Freiburgu (im Breisgau). Tam můžete u baráku zastavit jen za účelem vyložení nákupu, stavebních prací a podobně, jinak musíte fofrem vyfičet do Parkhausu na okraji. Freiburg je pravidelně hodnocen jako místo s nejvyšší kvalitou života v Německu.

Pavel Skládaný

Ano, zde je to stejný princip. Dostupnost autem zůstává, ale jinak je prostor k dispozici pro hry dětí, setkávání sousedů a radost z nových kytiček a zeleně.

Václav Pašek

Věřte, že lidé budou radši parkovat v suchu, teple a za vraty, než na ulici. Ale to by ta možnost musela existovat.

mimochodem

To teda fakt ne. V teple garaze clovek v zime muze s trochou nadsazky slyset, jak to koroze rozezira.
V zime parkovat jedine venku. Se mrknete, co je treba obsazeno v INKA testu, kterak za par tydnu dokazi nasimulovat protikorozni odolnost auta odpovidajici dvanacti letum provozu… Parkovani auta po prujezdu solankou ve vyhrivane garazi je v podstate pulka jednoho testovaciho cyklu.

Nejlepsi parkovani je „altanek“ vykouslej z pozemku primo s vyjezdem do ulice. Zadny teplo, zadny zdrzovani se s oteviranim/zaviranim. Super vec. Jen teda do centra mesta jaksi obtizne vecpatelna.

Radek

Proto kdo ty garáže poloprazdne a ulice plne…

Pavel Skládaný

Je to „pochpitelné a logické“, ale zkuste českým obyvatelům sídliště nabídnout, že půjdou půl kilometru do garáže, kde budou parkovat za zvýhodněnou cenu dva až tři tisíce korun měsíčně.

Asd

Tak to je samozřejmě neprůchodné. Ruku na srdce Vy sám by jste něco takového sám chtěl?

Pavel Skládaný

Vidíte a pro obyvatele např. Bernardgasse to nejen že bylo průchodné, ale ještě to po radnici čtvrti Neubau sami požadovali. Namísto asfaltového skladiště aut v původně úzké ulici teď mají atraktivní zónu pro sousedské setkávání a hraní dětí, přičemž přístup pro auta malou rychlostí (třeba vyložení velkého nákupu) zůstává zachován. Pouze konstatuji, procházel jsem to se zástupcem tamní radnice osobně. Zda bych to já chtěl je jiná pohádka a záleží na okolnostech a porovnání výhod a nevýhod v konkrétní situaci.

Asd

Pokud je to přání těch lidí a touží po něčem takovém, tak proč jim to nedopřát.
Otázkou je zdali by i u nás něco takového lidé chtěli.

Pavel Skládaný
Michal Bartoníček

A proč ne? Co je na chůzi špatného? Obchodní centra jsou tak rozlehlá, že z toho nejzadnějšího parkovacího místa k nejbližšímu vchodu je to dál než na zastávku. A jak se lidi špacírují přímo po galerii, už ani nemluvím.

Asd

Samozřejmě že na chůzi není nic špatného. Ba právě naopak. Je velice zdravá a tělu prospěšná jedná se o jeden z nejpřirozenějších pohybů. Jenže člověk je tvor pohodlný a chce parkovat co nejblíže svému domovu. Navíc pro spoustu lidí ujít každý den minimálně 1 km je docela dost velký výkon.

Michal Bartoníček

Stačí trénovat. 🙂

A. Mikulka

Já se považuji za velikého hospodského a kavárenského povaleče. Navzdory tomu povazuji za normální ujít denně cca. 8 km, už jen proto, abych to hospodské povalování a žraní něčím kompenzoval.

Kebab

Proč bych jim měl nabízet rakouskou, navíc vídeňskou cenu za české parkování při v lepším případě polovičních českých příjmech? To nestačí, že je to tak prakticky ve všem ostatním? Kdyby to bylo za odpovídajících 1000 až 1500 za garantované místo v garáži výměnou za klidnou ulici, možná bychom se divili.

Jan Sůra

Tak máte super tip na byznys, postavte garáže s cenou 2000 Kč měsíčně. Přeji hodně velký zisk s takovou kalkulací.

Michal Bartoníček

Ona ta náhrada kolikrát je. Ale lidi jsou líní. Mnohokrát vidím, jak řidič nezaparkuje za vraty u sebe na dvoře nebo v garáži, když už si ji postavil, ale nechá ho stát před vraty na silnici, na veřejném pozemku a překáží.

Radek

Jojo, pak tady ti koumaci mají garantované místo ve vlastní vjezdu, kde nikdo jiný zaparkovat nemůže a garáž mají zapraskanou bordelem.

Radek

Co třeba kdyby si tu garáž sami koupili? Jako proč fakt čekáte, ze vám to někdo zařídí? Byt vám přeci taky nikdo nekoupí ani to neočekávate.

Michal Bartoníček

To je ta autíčkářská logika, která mi stále uniká. Asi nebudu mít šanci něco takového pochopit.

medical_examiner

Co si půjčit jejich experty?…

Asd

Ono by hodně pomohlo kdyby se rovnou s byty či kancelářemi museli rovnou stavět podzemní garáže. Chápu že něco takového by se developerům moc nelíbilo, neb by měli menší zisky, ale o to lépe by se žilo nám všem ostatním.

Pavel Skládaný

To nepochybně.

Asd

Přesně tak. Chtělo by se to inspirovat nejen Skandinávii kde je něco takového běžné. Je sice fakt že tam nemalou roli hrají i klimatické podmínky, i u nás by lidé přivítali takový model bydlení.

Radek

Vždyť to se děje..celkem standardní praxe. Akorát je pak problem ty garáže prodat, protože lidi radši budou parkovat na ulici zadarmo.

Petr

1500€ neni to nějak moc? Celodenní jízdenka stojí ve vídni 8€ (snad ještě pořád), lítačka tam určitě bude stát míň než 90*8€.
40 lidí, neni to nějak málo?
Ono pokud někdo potřebuje jezdit z míst v dosahu MHD (nějaký ten max. kilometr na zastávku neni problém), je to v pohodě. Ale jsou i případy, kdy někdo jezdí mezi místy s blbým spojením a ještě s invalidní manželkou (což byl případ mého kolegy, platil si lítačku, ale stejně jezdil, ač nerad, po Praze autem právě protože mezi místy, kde jezdil se MHD dalo jezdit blbě a se ZTP-P ještě hůř).

ak20

Rocni kupon stoji 365 eur.

Filip Jirsák

Není těch 1500 € vyčíslení nákladů, které má město s provozem osobního auta?

Nikdo neříká, že se mají auta zrušit úplně. Naopak ti, co autem jet opravdu potřebují, což může být případ někoho se ZTP/P (protože mu nemusí vyhovovat to, co nabízí veřejná doprava), na tom vydělají, protože nebudou muset trčet v kolonách a nebudou muset hledat parkovací místo, které nakonec bude o ulici dál. Oni na tom teda vydělají všichni, ale ti lidí, kteří musí jezdit autem, to uvidí přímo při té jízdě autem.

pum

jistě, že to jde, ale věci, které nevyhnutelně autem vozit musíte nepovezete vy, ale objednáte si na to firmu, takže to auto to poveze stejně – obří nákup, nábytek, převoz dědy na hřbitov apod

Jan Tichavský

Což se i tak vyplatí, objednat si občasný dovoz než vlastnit auto, platit za jeho provoz a více férovou cenu za parkování. Výhoda pak je více prostoru v ulicích, protože to auto, které převeze vašeho dědu zase v jiný čas vozí další lidi a dovoz nákupu zvládne jednou dodávkou obsloužit několik domácností najednou.

hroch.obojzivelny

Případně vám to auto může přivézt nákup a odvézt dědu při jedné cestě, tím se ušetří životní prostředí ještě víc.

medical_examiner

Ale to tam bude to auto překážet jen chvíli, a pak pojede dál.
Oproti tomu to vaše auto tam bude překážet celý týden…

Kamil Novotný

Mám rád cestu MHD, jezdil jsem s ní po Praze furt.
Ale posledních 14 dní. 3x smradlavý bezdomovci, až na zvracení smrad, 4x smažky s chlastem a čokly bez ničeho, jednou nalitej týpek co řval po tramvaji že zabije každýho ukrajince.
Fakt hnus a nedivím se, že spousta lidí do toho nevleze. Pomalu co den, to problém.

Dejf

mě se k řešení těchto problému osvědčilo oslovit řidiče. jednou dokonce řidička tramvaje vykopla smradlavýho beznoráče tak ostře, že se v tramvaji začali lidi očichávat, jestli nejsou další na řadě. řidič sice může dělat, že to nevidí, ale když ho osloví cestující, tak už pro něj neexistuje jiná cesta, než to řešit. s asistencí policie nebo bez….

Michal Mann

Vy ste výbornej, s asistencí policie, takhže zdržíme dopravu na půl hodiny, než se s prominutím nějakýmu policajtovi uráčií dorazit,,, Nesmysl. Myslíte to hezky, ale je to nereálný ,,,

Dejf

To se prostě stává, řidič to odignorovat nemůže a pokud to nevyřeší sám, tak nemá jinou možnost. Taky si můžete vzít kýbl s teplou vodou, houbu a beznoráče omýt, jestli nechcete zdržovat dopravu.

Daniel Jablonecký

A souvislost s článkem? Řeč je o Vídni, Vídeň je v Rakousku. Praha už 106. rokem do Rakouska nepatří.

frank

no jezdím MHD každý den a za poslední rok jsem nezažil tolik případů co vy za pár dní , na druhou stranu jsem za tu dobu viděl i rvačku řidičů aut kteří kvůli tomu blokovali křižovatku , aktivní blokování autobusu MHD řidičem kterému se nelíbilo, že autobus vyjel ze zastávky , napadení chodce řidičem a viděl něco okolo stovky aut , ze kterých se valil takový kouř, že jednou auto zakouřilo celou ulici…

pumpim

mě baví jak si tu všichni stěžují, to prostě k metropoli patří. jeďte se podívat do paříže nebo jiných velkých západních měst jak to tam vypadá. ale to je klasické české buranství, nic nového

Filip Jirsák

Jo jo, s tím se nedá nic dělat, to holt k městům patří – stejně jako kouřící komíny továren a hluk parních strojů, koňský trus v ulicích, splašky tekoucí po ulicích. Když to tak jednou je, nedá se s tím vůbec nic dělat a nikdy se to nezmění.

medical_examiner

No…ono taky záleží kdy a kde jezdíte.
Když jsem jezdil 20 nebo 26 do Thákurovy, tak bylo všechno v pořádku.
Jen jednou na 1 nebo 25 měl řidič puštěné rádio…

Petr

Jo někdy se to stane, ale až na ty volně pobíhající čokly (a to má prý DPP nějaký systém na jejich odhalování z kamer, chlubili se tím asi před 15 lety) to ostatní je spíš ojedinělé (ale když už, tak je to několikrát po sobě). A většinou si pro takový týpky přijedou benga, od toho je tam řidič, v metru dozorčí, který je zavolá. (Taky jsem viděl, jak bezďáka na lavičce na hlaváku obešel revizor a říkal jsem si, jestli by s tím neměl něco udělat; no asi udělal, než přijelo další metro, byly tam benga.) I na zastávce jsem… Číst vice »

Pavel Dvořák

Aby byl experiment „směroplatný“, měl by zahrnout i opačnou variantu. Tedy vybrat 40 rodin a těm dát 500 EUR měsíčně na to, že nebudou jezdit MHD a pořídí si nějaké osobní vozidlo. K tomu by tam měl být ještě příspěvek na palivo/dobíjení odpovídající stávající dotaci na provoz MHD a příspěvkům na provoz placeným městem pronajímatelům tzv. sdílených dopravních prostředků. Po nějaké době by si to ty rodiny prohodily a na konci by měly za úkol vyhodnotit, co je lepší z hlediska času, efektivity, nákladů apod.

Pavel Dvořák

Ještě doplním, že za 500 EUR (12 500 Kč) se dají pořídit na operák klidně i dvě menší auta, nabídka začíná na nějakých 5000 za měsíc včetně DPH. Na ježdění po městě i mimo město takové auto bohatě stačí. Jen to z nějakého záhadného důvodu nikdo z veřejných zdrojů nedotuje 😀

Jan Tichavský

Jedna věc je náklady na pronájem vozu, druhá pohonné hmoty a třetí náklady na parkování (které má být více tržní, ne jak u nás doslova za pár korun)

Pavel Dvořák

Povedzte mi Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom tržní?

Tržní cenu těžko určíte, když není trh. Aby byl trh, muselo by se město (jeho pozemky) nejdřív rozprodat. A pak by se muselo platit za všechno tržní cen, ne jen za parkování ale i za ostatní dopravu. Jinak to pořád nebude skutečně tržní cena.

K ostatním nákladům jsem psal, že by to mělo být stejné jako u dotace na MHD a tzv. sdílené dopravní prostředky. Tedy že by měly rodiny dostat vypočtenou poměrnou část, co připadá na každou osobu u dotovaného jízdného.

Filip Jirsák

Perfektně jste ukázal, v čem je největší problém automobilové dopravy. Že si většina lidí neuvědomuje, jaké jsou její náklady. Dotoval byste pořízení auta a jeho provoz. Ale obec dotuje provoz auta ještě dalšími způsoby – platí výstavbu a provoz infrastruktury, kterou auta využívají. Všichni platíme náklady znečištění životního prostředí, náklady důsledků nehod. Všichni platíme náklady toho, že infrastruktura je přizpůsobená autům. To vaše rovnání by dávalo smysl jedině tehdy, pokud by ty rodiny musely platit veškeré náklady na provoz aut. Experiment by to byl zajímavý, nicméně jak by dopadl je jasné – ukázalo by se, že s tak obrovskými náklady… Číst vice »

Broge

Tak pro tento experiment jsme se v Praze rozhodli cca pred 4 roky a kupodivu funguje. Vsechny pracovni i soukrome cesty jdou delat VHD, vcetne kol a lyzi. Jako pojistku mam clenstvi v carsharingu, ale kupodivu jsem ho jeste nepouzil. Naposledy jsme vezli kuchynskou desku z Obi metrem 🙂

Jan Tichavský

Dají se vozit různé věci, obecně je lepší to dělat mimo špičku a ne přes centrum, ale pro ty větší je taky dobré si objednat doručení až ke dveřím. Například pračku jsem si před lety objednal včetně donášky do bytu a zapojení, takže jsem žádné auto řešit nemusel. To je dnes snad běžná věc.

Martin Grill

Pokud někdo žije ve městě, v němž pracuje a toto město nabízí MHD, je každodenní používání auta totální rozmazleností.

Dejf

hmmm no otázka je, čím se živí… já třeba většinou nepotřebuju skoro nic, ale třeba kámoš zahradník by vaší poučku asi neocenil.

Michal Bartoníček

Jenže takových zahradníků, instalatérů a zedníků se tohle netýká. 😉

Dejf

Zatim…

Václav Novotný

To vůbec není pravda. Dojíždím do Brna z první obce hned za Brnem vlaky S2 a S3 a málokdy se dostanu pod hodinu. Když jedu autem tak tu cestu zvládám za 15 minut. Stejně tak když potřebuju z jednoho konce Brna na druhý – např řečkovice slatina a jedu večer kolem osmé, tak je to cesta přes hodinu MHD, autem 15 minut. MHD je pro lidi co mají dostatek času výletničit, ale každodenně se tak v dnešní době fungovat nedá.

Jaaa

Ale jistě, Brno, kde postavili další a další stavby pro autíčka a SJKD furt nic, to vy vám těch 15 minut trvalo. Navíc chtějí odsouvat nádraží. To rozhodně není o dnešní době, ale o tom co si volíte za lidi.

Nicméně Řečkovice – Slatina i se zaparkováním za 15 minut nedáte.

PetrV

Záleží na tom, jestli má děti, pečuje o seniory nebo nemocné atd. Tohle je názor typicky pro lidi, kteří mají v dobré dostupnosti místní dopravu a řeší jen svou přepravu. A pak si mysli, že všichni ostatní to budou mít stejně.

lokomotiva

Úplně zcestný experiment s nulovou vypovídací hodnotou. Sice se „bude dbát na co nejrozmanitější zastoupení obyvatel“, ale protože to není povinné, tak můžou vybírat jen z těch, kteří se přihlásí.
A přihlásí se spíš příznivci MHD nebo příznivci IAD?
Pro mne už teď je výsledek jasný. Nemluvě o tom, že test pořádá dopravní podnik a už teď ventiluje své přání, jak by chtěl, aby dopadl:
„Nevěříme totiž, že je skutečně nutné mít ve městě auto a chceme to dokázat“.

Michal Bartoníček

Já v to taky nevěřím, pokud to není nevyhnutelně nutné k výkonu povolání.

Krocan

Tak furt lepší příznivci MHD a IAD, než ADHD.

superhero

Mohli by to zkusit i jinak 🙂 -kdo chce jezdit autem nebude mít nárok jíst maso, -kdo chce jíst maso musí jezdit na kole, VHD nebo chodit pěšky Přibylo by jak vegeteriánů, tak cyklistů a uživatelů VHD.. WIN-WIN situace 🙂 A teď reálně: Z dlouhodobého hlediska dojde nejspíš k racionalizaci a lidé, kteří jezdí na delší vzdálenosti než 10km a není tam prozatím dostatečně kvalitní VHD, tak prostě přesednou z auta na skútr, ideálně elektroskútr. Vozit se v průměru s 80kg váhy ve vozidle těžkém 1,5 tuny je absolutní energetický nesmysl a tento současný model dřív nebo později narazí tvrdě… Číst vice »

none

Tak pokud nevozí každý den padesátiklový nákup jako zdejší průměrný městský člověk, problém nebude 😁

Martin Grill

A manželku do porodnice, s pytlem cementu a ledničkou v kufru!

Václav Novotný

Oni skutečně existují lidi co i pracují a vozí často pytle cementu, Vy to možná neznáte 🙂

PetrK

o nich ale řeč není, to víš sám… nebo jsi taky ten typ, co do diskuse o home office tahá soustružníky?

none

Tak tahnout do pateho patra soustruh… To bych nechtel 🙂

Toada

A kolik takových v populaci je?

none

Ano, vzdyt o nich pisu. Je jich, podle diskuse, kolem 98,5% 😀

Michal Bartoníček

Docela odvážný experiment. A u Rakušanů si myslím, že by mohl vyjít. U nás by to byla ztráta času, protože čeští zoufalci budou plácat něco o levičáctví, omezování svobody a podobné pitomosti.
Držím palce, aby experiment vyšel. Vídeňská doprava je skvělá. 🙂

Mouka

Minusy dokazují, že jste s českým publikem měl pravdu.

Dachs

Asi vědí nebo jsou srozuměni s tím, co udělá 3měsíční stání s baterkou jejich auta, co asi tak způsobí „kvalita“ E10 v nádrži, bych tedy i auto pošoupával kvůli zamezení poškození pneumatik (nebo je přehustit). Ve městě se dá bez auta žít zcela v pohodě, dokonce i na periférii s mizerným intervalem MHD (za mě určitě, jen to nikomu nevnucuju, je to každého věc, někdo třeba má takovou povahu zaměstnání, že bez auta jaksi těžko…). Dovolím si maximálně nechápat, že někdo jede velkým SUV 500 metrů na poštu vyzvednout malý balíček, nebo denně masochistí v Ječné či Žitné. I ten… Číst vice »

frank

masochisti jsou všude dnes asi všude 🙂 Stát kolonu z Říčan do Uhříněvsi, z Koloděj do Dubče či skrz Újezd nad lesy do Běchovic aby se na Spojce pokojně zařadili do kolony na Černý most nebo do Štěrbohol, to chce masochismus. No a neznám moc míst které bych o víkendu či půlnoci dal za 22 a v pracovní době za méně než 2,5 násobek. Léta jsem dojížděl na kole na Budějovickou a pak dom§ za obdobný čas jako autem ( trasa 23 km jedním směrem) ale ty výkyvy typu místo 50 minut hodiny v autě 1.5 -2 hodiny jsem tam… Číst vice »

vladki

Nechápu tu poznámku o dětech a doktorovi. Ve městech to k doktorovi nebývá tak daleko aby to nešlo zvládnou pěšky nebo pár zastávek MHD. Nebo sem měl jen kliku vždycky bydlet do 1 km od doktora?

Hafan

Mel jste kliku… sehnat doktora (pediatra) aspon limitne v dochazkove vzdalenosti nebo aspon +-stejne ctvrti je docela uspech. O vlastnich doktorech pro dospele nemluve…

Frantisek X

Oni je často „zabírají“ také ti, kteří sem jezdí (auty) pracovat odjinud. Mamku v důchodu, která už hůře chodí, pak systém honí ke specialistům na opačný konec Prahy. Auto jsme kvůli tomu zatím nepořizovali, i s ním by byl potřeba doprovod, a v těch kolonách by to asi ani nebylo rychlejší než s přestupy pomalou chůzí; aspoň se hýbe, za což je ráda, byť to chce už větší časové plánování.

Jan Tichavský

Tak my nemáme dětského doktora pár bloků v pěším dosahu, nicméně právě díky MHD mi stačí sednout na tramvaj a do 10 minut jsem tam. Polikliniky, nemocnice, i specialisti jsou všechny v dosahu zastávek, často taky u metra (Motol, Vinohrady). Za zubařem sice musím přes půl města, ale to jen jen občas. Při nejhorším se dá vždy zavolat záchranka či taxík (to je opravdu ojedinělé, naposledy jsem to využil na cestě z porodnice).

Vojtěch

My máme v Plzni doktorku pro děti 1,5km daleko. Horší je to s nemocnicí, protože zatímco k doktorce v ordinační době jezdí autobus každou chvíli, tak s dítětem ve špatném stavu na pohotovost do FN je to výlet MHD přes město klidně na hodinu. O návratech v noci ani nemluvím. Nechtěl bych jít pěšky v jedenáct večer z FN s dítětem s rukou čerstvě v sádře, jako se nám to stalo v červnu.

Tím určitě neobhajuji zbytečné ježdění autem po městě, nicméně v takových chvílích je jeden za auto doma rád.

Zbynek

Na nocni cestu ze sadrovny se da vzit taxi. Na to neni potreba auto vlastnit.

Vojtěch

Tak ta potřeba není ve městě skoro nikdy, i tam se dá dojet taxi, když na to přijde. Ale stejně, navzdory dotaci z našeho DP (zaměstnanecké jízdné) rozhodně neuvažuji o tom, že bychom auto neměli.

Jan Tichavský

To je pak otázka dopravní politiky města, nemocnice by měla mít vždy dobré spojení s okolím. V Praze to je často metro, tramvaj, někde jen bus (Na Františku). Domovy důchodců mají speciální linky napojené na polikliniky, což pokryje většinu návštěv lékařů. Nedávno jsem byl v Německu a v menších městech to měli taky pěkně zařízené, například Gotha má zastávku Krankenhaus pro všechny tramvaje (teda z těch pár co tam jezdí, ale i meziměstské spoje), Zwickau má zas konečnou Klinikum a jezdí tam spoje jak v noci tak v brzkých ranních hodinách. Pro vážné případy je tu vždy k dispozici sanitka.

František

Praha je plná lidí od kde kud + migranti. Jste rád, když vůbec nějakého dětského doktora seženete. Často se i na termín čeká několik měsíců. Takže pak máte praktika třeba 3km, zubaře 5km, logopedii na druhé straně města … A pořád máte relativně zdravé dítě bez alergií apod.

Navíc ty cesty s dítětem by MHD trvali i půl dne, to má zaměstnavatel toho rodiče vůbec nejraději.

Daniel Jablonecký

Buďte rád. Díky migrantům není situace ve zdravotnictví ještě horší.

Frantisek X

No jo, nejdřív jedni migrovali na západ od nás a pak další na západ k nám. 🙂 Ale je to spíš kvůli nastavení systému, než kvůli konkrétním lidem.

medical_examiner

Třeba že mohli a mohou existovat různí „Mirečkové“…

Jan Tichavský

Taky kdyby lépe fungovalo uznávání diplomů a praxe (nejen zdravotníci, ale i učitelé), tak by více těch uprchlíků mohlo pracovat jak pro nás tak pro své spoluuprchlíky. Bohužel se často stává, že vysokoškolsky vzdělaní Ukrajinci dělají podřadné práce, protože jim česká byrokracie hází klacky pod nohy.

medical_examiner

Myslíte kvůli emigrantům?

Frantisek X

Migranti jsou snad vždycky lidé odkdekud (jinud než z daného místa). 🙂 Půldenní volno v práci párkrát do roka třeba u nás není problém, ale může to být někde i jinak. Ono to ani tím autem nebude přes den o moc rychlejší. Situace, kdy není lékař v místě, je ovšem dost hloupá, což by ale mělo být řešeno stejnou samosprávou. Nešikovná může být i centralizace, kdy je všechno postupně z většiny míst vzdalováno, i když nemusí.

Jiný Petr

Měl jste kliku – dneska jste rád, že seženete doktora (některé profese) alespoň v sousedním okrese a že nemusíte pře půl kraje nebo dokonce do jiného kraje

Mickey

pak jsou ovšem dny, kdy to tím autem trvá hodinu, i když byste tam byl MHD za 20 minut, protože tím autem jedou i ti, co to nepotřebují a zdržují kolonami ty, kteří tím autem potřebují.

Tomáš Záruba

Kde se můžu přihlásit o odpovídající částku za posledních 20 let…? 🙂

opičák

Proč všichni chceme dokazovat těm druhým, že to mají mit jinak? Ja bych občas na verejnou dopravu rad prestoupil. Řízení mám někdy už dost, ale jezdím po zakázkách i mimo město, objet čtyři firmy za den se proste v mhd s věcma nedá, k tomu nějaký velký nakup, něco do dílny. Jako pracovat v kanceláři a mit byt, tak to asi nějak půjde, ale jaky poměr lidí tak dnes ještě pracuje…

micat1

Kolik lidí tak dnes ještě pracuje? Pravděpodobně víc než kdykoliv jindy v historii.

Zase jsme u těch výjimek. Ano, 5 pytlů cementu tramvají nepovezete. Ale nevím ani o nikom, kdo by se snažil tvrdit opak. Snaha je dostat lidi, kteří 5 pytlů cementu běžně nevozí, z aut do MHD a silnice nechat volné pro ty, kteří je opravdu „potřebují“. Potřeba se nejlépe pozná tak, že jsou ochotni si za ně zaplatit.

none

Pytle cementu vozí každý druhý člověk denně. Proto musí jezdit autem 😁

medical_examiner

Jojo…v Radotíně v cementárně je nestíhají nakládat 😀

Michal Bartoníček

Protože ve městě není tolik místa, aby měli auto všichni. Vy jste jeden z mála, který to auto nejspíš potřebuje a jste ochoten za jízdu autem zaplatit víc, protože jinou možnost nemáte. Ale ostatní ji mají.
Přijde mi nepochopitelné, že se lidi nastěhují do místa s perfektní dopravní obsluhou, ale stejně jezdí autem. A ti, kdo auto nechtějí nebo nemohou mít, tak bydlí někde v zapadákově, kde je veřejná doprava horší.

Daniel Jablonecký

Vždyť to je v pohodě jezdit autem. Jenom to parkování by v Praze nemělo být zdarma nebo za hubičku. Není normální, aby celoroční cena za parkování byla nižší než cena roční jízdenky na MHD.

medical_examiner

Tak tady je jádro pudla…

Jenda

Proč to není normální? Třeba ta skutečná cena tak opravdu vychází. „Holoprostory“ (nevybavené tovární haly, sklady ve špatném stavu, natož pak venkovní dvory a zahrady) se v Praze pronajímají za 200Kč/m2/měsíc, pro parkovací místo je to 30 tisíc Kč/rok. Samotný DPP má rozpočet 25 miliard ročně, ale v tom nejsou zahrnuté třeba pozemky na metro, stavba metra a tramvajových tratí (platí přímo město/stát/EU), pronájem prostoru (depa, tramvajové trati, zastávky), opotřebování silnic těžkými autobusy atd. Takže reálně to klidně bude 40 miliard. I kdyby jezdil v Praze milion lidí, tak to je 40 tisíc Kč/rok na člověka, tedy víc než parkovací… Číst vice »

czhunter

Problém je v zásadě tom, že auta žijí ve městě NA ÚKOR lidí, a ti za to nedostávají žádné kompenzace.

Někde se postaví větší silnice, řidiči kteří tam během vteřiny prosviští mají radost, místním co tam žijí dekády klesne hodnota nemovitosti o miliony korun, zhorší se kvalita jejich života a nedostanou za to nic.

Za auta by se mělo platit vysoké mýtné a to pak vyplácet obyvatelům podél trasy kudy to auto jelo, protože jen tak by to bylo fér.

czhunter

Edit: a ony by se samozřejmě tyto náhrady externalit (to že svým chováním a jednáním ničíte život lidem okolo sebe) měly týkat jiných věcí – a i MHD.

To by aspoň nutilo dopravní podniky kupovat kvalitnější, ekologištější (ve všech aspekteh toho slova – ne pouze CO2 fetiš) tišší a lepší vozidla a ta rozpočítaná náhrada za jednoho pasažéra autobusu by byla mnohem nižší, než u auta obsazeného pouze řidičem.

Metro by mělo externality blízké 0 (kromě stavby).

medical_examiner

Jojo…podle najetých kilometrů, čímž se zruší i kšefty s falšovanými tachometry…

medical_examiner

No to víte. Až budou šéfové poměry donuceni přistupovat k „home office“ častěji, tak bude pusto prázdno kolikrát i v těch tramvajích…
A těch, kteří si s sebou vozí pracovní potřeby, zas tolik nebude.

frank

mě se líbí i tento experiment který zlidštil ulici od Karlskirche po Elizabethkirche https://www.wien.gv.at/wieden/argentinierstrasse

Doktor Trychtýř

Dělali to cca rok. Během toho roku byla velká část zbytečně zavřená. A policie vybírala pokuty když někdo jel po “staveništi” na kole. Wow!

Tucek

Auto nemam. Po Praze a strednich Cechach neni treba. A ti co argumentuji detmi – at se podivaji kolik jejich milacci vazi, a ze umrou dik autum na infarkt

Pavel Dvořák

Dvě děti, obě hubené jak lunt a pořád se ptají, jestli tam (kamkoliv) aspoň pojedou autem. Co tam máte dál? 😀

Frantisek X

A Vy jim to potěšení musíte prostě dopřát. 🙂 Jo, není pravidlem, že jsou všichni „autisti“ tlustí. Umřít ale mohou nejen oni i na rakovinu. Dělá se kampaň proti kouření obecně (byť párkrát do roka), proti pití byť jen piva (a třeba v malém množství), ale auta, která kolikrát převážejí více sama sebe než nákladu, a to podél i frekventované trasy hromadné dopravy, na ta se sahat nesmí. 🙂 A když stojí na chodníku, OK, ale běda, jak já vlezu do vozovky, abych je třeba jen obešel. A tímto viděním světa se řídí i naše dopravní politika („lidi to přece… Číst vice »

Pavel Dvořák

Vždycky nedopřeju, záleží na efektivitě, jestli se to vyplatí. A protože nevím, jak se co komu vyplatí, protože neznám jejich denní plán, kam a kdy musí jet, co musí vézt atd., tak do toho ostatním nekafrám 😉

Jan Tichavský

U nás se jedno ptalo jen proto, že spolužačka jezdí autem častěji (a zřejmě zbytečně). Ale to naše nijak nestrádá a na výlety jezdíme pravidelně vlakem, když už mu nestačí trajdání po různých koutech města.

AFO

Cože, ve městě se dá žít bez auta???Neuvěřitelné, co přijde dál?

František

Me by asi chyběly cesty na víkend z města – na chalupě jezdí tak 3-4 autobusy za den. Autem je to něco přes hodinu a veřejnou tak půl dne. S malými dětmi bez šance.

Filip Jirsák

Když nebude město přizpůsobené autům, ale lidem, nebudou mít lidé potřebu utíkat z města pryč na chalupu.

Dejf

no jo, ale jak to vysvětlit tý chalupě…

Vojtech

Tak jak v rakousku. Je paradoxní že vinný sklípek na moravě stojí třeba 20000 € A v rakousku 2000 €. Před 50 lety to bylo opačně

Franta

Chalupa se dá prodat. Je to akorát přítěž.

Dejf

Vskutku. Ale kdybych na chalupě neprovozoval rekreaci prací, tak bych otravoval někde jinde, tam jsem relativně neškodnej.

Michal Bartoníček

Ta se dá prodat. 🙂

Frantisek X

Nebo nabídnout někomu, kdo chce žít naopak tam, aby nebyli ve městě všichni a to kvůli tomu nebylo přebetonováno. Základem by ale musela být určitá změna politiky přílišné centralizace.

scoffer

Tak to je jasný. Postavíme sdílené chaty ve stromovce a problém vyřešen.

watslaw

Často se zdrhá někam, kde nejsou právě ti lidé (v takovém množství) a stavby, takže vyklizení města od aut v tomhle nepomůže.

Filip Jirsák

Že to tak děláte vy neznamená že „se“ to dělá často. A dostat se z města do místa, kde je méně lidí, se dá bez problémů i veřejnou dopravou.

frank

Do Třebáně jsem běžně jezdil za manželkou na tchánovic chatu vlakem nebo na kole ( od náměstí Míru v Praze) , akorát tam nebylo méně lidí 🙂 Ty chatový oblasti byly a jsou taková sídliště naležato…

Frantisek X

Samo o sobě ne, ale částečné vyklizení pomůže v něm tomu množství alespoň lépe žít. Změnit by bylo dobré více věcí.

Kebab

Chalupaření začalo dávno předtím, než začala být auta problém. Na chalupu se nejezdí uniknout před auty ve městě, ale před městem jako takovým. A ani to není primární motivace, na chalupě je zahrada, záhony, ohniště, dílna a navíc je to všechno jen vaše. Nic z toho ve městě nebude ani kdyby zmizela všechna auta.

frank

Chalupaření( posléze chataření) u nás vzniklo jako určitá odpověď obyvatelstva na dva faktory, první bylo režimem omezené cestování a snaha o únik od od “ uličního vejbora a domovní důvěrnice“( na chalupě vás nikdo nekontroloval jestli máte vyvěšený praporky) , druhý jako reakce na obrovskou nabídku chátrajících nemovitostí a pozemků po odsunu. Je to takový fenomén ČR

watslaw

To nebylo jen odsunem, spousta těch chalup byla na prodej spíš vlivem stěhování obyvatelstva do měst. A chaty byly úplně na zelené louce nebo v zeleném lese. A počátky také byly už trochu dřív než uliční výbory (i když tehdy se to bez těch aut obešlo), např. legendární osada Ztracenka je z roku 1919.

frank

ano čundr, vandrování a chatová osada byla už dřív, jenže po ČSSR vzniklo tisíce “ ztracenek“ až dávno po převratu 48

medical_examiner

No výborně. Tak co jim připomenout, že uliční výbory léta neexistují?

Filip Jirsák

To, že začalo dávno před tím, neznamená, že to dnes pro významnou část lidí není únik před městem stavěným pro auta. Ten důvod se třeba může v čase měnit. Například dříve byl vzduch ve městech otrávený továrnami, dnes je to spalovacími motory aut. Navíc v době, kdy chalupaření začalo, chalupařilo výrazně méně lidí. Lidé neutíkají před městem jako takovým, ale před něčím, co to město způsobuje. Fetišizmus, že musí vlastnit chalupu, vlastnit auto, vlastnit záhon, má jen malá část lidí. V postkomunistických zemích to asi bude více, že si užívají, že něco mohou vlastnit, ale stejně to nebude nic významného.… Číst vice »

watslaw

Ti, co radši bydlí v jednom podstatně lepším, to podstatně lepší obyvkle neseženou v předraženém a přehuštěném centru a panelákové sídliště jim lepší nepřipadá, tak to seženou někde, kde ta MHD právě moc dobrá není, a ta auta mají v 90% alespoň dvě na rodinu.

Filip Jirsák

Širší centrum Prahy není přehuštěné, právě naopak – je tam ještě spousta místa. Významný podíl na tom má i to. že se staví pro auta a ne pro lidi – takže se postaví „pozemní“ garáž a na to už se pak může postavit jenom tolik pater, aby vyšel koeficient parkovacích stání na byt. Takže jsou tam pak třeba jen čtyři patra, přestože bych jich tam klidně mohlo být osm. Což mimochodem také způsobuje to, proč jsou ty byty tak drahé. No a pokud si někdo postaví barák za Prahou, kde není dobrá MHD (což zase není tak častý případ, PID… Číst vice »

Tomáš Záruba

…autem. 😉

Ares

To je hodně hloupé tvrzení.

Michal Bartoníček

Není. Ale na to časem taky přijdete. 🙂

Frantisek X

To také, ale i ty 4 autobusy za den pro cestu na chalupu mi přijdou (pokud tam nevezu novou výbavu) v pohodě, pokud na ně navazují ostatní spoje – když už má člověk tu potřebu. Vždycky si vzpomenu na pana Svěráka ve filmu Co je vám, doktore? a nepochopení okolí, které jej po vyslovené tohoto názoru div nelynčuje.

medical_examiner

Třeba se podaří je přimět, aby se tam vůbec přestěhovali…

mgr.pavel

Takže si kupujete auto za plácnu půl milionu, abyste se jednou za pár týdnů mohl dopravit na chatu?

To je hodně neefektivní a drahé, ne?

Na takové případy je mnohem lepší sdílení aut nebo půjčovna aut, ne?

watslaw

Je to drahé, ale stále to často stojí za to (navíc pro toto použítí hodně lidí koupí poněkud levnější ojetinu). Musel byste do půjčeného auta tahat dětské sedačky a zase zpět, po návratu auto uklízet od zablácených bot. Když chcete trochu větší auto, mají jich půjčovny (a hlavně ty puliční „sdílecí“) o dost méně, a o prodloužených víkendech kupodivu téměř nejsou k sehnání (ono se to auto požívané jednou za několik týdnů nevyplatí ani té půjčovně). Když pojedete na týden do zahraničí, už se to půjčovné také docela prodraží. Svoje auto si můžete upravit, vyšperkovat, půjčené nikoli. Z mé zkušenosti… Číst vice »

František

Přes milion, odepsány DPH. Tím samým autem se taky dá jezdit po klientech a nebo i do dětských parku za městem. Po klientech můžu teda i taxíkem/sdíleným autem…ale když už auto mám (a i s parkovacím místem). Po městě se dá zajet třeba i večer po práci do sauny. MHD by to bylo i hodinu a to už bych nikam nejel. Individuální mobilita pomáhá službám, víme?

Kebab

Jen do toho okamžiku, kdy si chcete půjčit auto a zjistíte, že už žádné není k dispozici. To se vám s vlastním autem nestane, pokud ho někdo neukradne a jistota holt dražší bývá. Navíc většina provozovaných aut zdaleka nestojí půl milionu.

Pavel Dvořák

Sdílení aut skoro neexistuje, pouze tu máme dotované komerční pronájmy, která se označují jako „sdílená auta“ i když se sdílením nemají nic společného. Je to vlastně jen o tom, že lidé, co si nechtějí koupit vlastní auto přejí, aby jim někdo jiný dotoval půjčení auta z veřejných zdrojů. Protože jak z nedávné kauzy víme, parkovací karta pro celou Prahu má hodnotu nějakých 300 000, a každá takováhle půjčovna aut má desítky aut po celé Praze s parkováním zdarma. Takže z daní se tu dotují komerční půjčovny částkou ve výši milionů korun ročně.

XXXD

Tak ono na chalupu se nejezdí asi každý víkend. Auto si lze třeba půjčit a není třeba ho hned vlastnit a nechat ho většinu času prostát před panelákem v ulici.

czhunter

Nechyběly – auto na chalupu má stát na kraji města, kde si ho vyzvednete a odjedete do tramtárie.

medical_examiner

Například na Spojovací by se takhle vešlo 1 500 aut…

Tonda

Ve Vidni jsem zil rok a pul, naprosto skvela MHD a auto bylo jen na vikend na delsi vylety. Vse hezke ciste nove ..

watslaw

Vše hezké, nové, čisté? Asi jste nejel např. linkou U6. Jinak myslím že kvalitou vozidel i množstvím bezdomovců je to s Prahou srovnatelné, ale výhodou je tam hlavně více linek metra a S-Bahny centrem města.

Daniel Jablonecký

Psát o MHD jako o pouhé alternativě bolí. MHD by měla být automaticky první volba a ne „alternativa“ k IAD.

Ares

Musí být dostatečně kvalitní. Jsou MHD provozy, které jen parodují fungující systém.

mgr.pavel

No ale mizerná MHD se netýká Vídně (viz článek) ani Prahy (část diskutujících) ani Brna (zatáčka mezi těmi městy).

Jirka K.

Ano, mnohdy je to pouhá alternativa. Cesta do práce mi ráno trvá 16 minut autem nebo 56 minut veřejnou dopravou. Měřeno od vchodu k píchačkám.

Daniel Jablonecký

Jasně, takové cesty jsou, zpravidla když člověk ani nebydlí ani nepracuje v centru města. Takže auto je ve vašem případě dobrou alternativou k MHD, nikoli naopak.

watslaw

A takových, kteří nebydlí ani nepracují v centru je většina.

Mickey

A já jezdím MHD a denně předjíždím v tramvaji dlouhou kolonu aut. Kdybych se do ní s autem postavil, tak je cesta o polovinu delší.

Jan Tichavský

To by chtělo zkusit hlavně v Praze, protože tady je aspoň dvakrát tolik aut na obyvatele než ve Vídni a přitom síť MHD je hustá, že běžný cestující auto nepotřebuje prakticky vůbec, když se trochu snaží a nehledá výmluvy typu mastná tyč, špinavé sedačky a podobně.

vlachjan

Z pohodlí svého Holešovického bytu s vámi souhlasím, nicméně, pokud bych bydlel někde na Zbraslavi, v Kunraticích, Štěrboholích, nebo, nedej bože, v Řeporyjích, asi bych se na to díval zcela jinak.

Vojtech

Bydlím v totálním centru a zároveň mám domek v Čakovicích a můžu říct že se dá bez problému bez toho auta fungovat z obou lokací.

frank

Souhlas skoro každý den teď dojíždím do nemocnice s třemi přestupy a klidně můžu říct, že autem je to prakticky časový nesmysl a v případě Bulovky musím říct, že pohyb chodců a aut v areálu blokují právě auta která jsou tam zaparkovaná doslova všude nebo neúnavně krouží aby našli místo…

Michal Bartoníček

Proto bych se do takových lokací ani nestěhoval. To je snad logické, ne?

Pavel Dvořák

Zlaté novotňácké Řeporyje! Bydlet v bažině zvané Holešovice s tím jejím šíleným vedením, tak si to asi hodím 😀

medical_examiner

Asi že takové Řeporyje jsou jinak venkov…

Tonda

V Praze je MHD lepsi nez auto. Souhlasim s tim, ze je az moc aut na to kolik je tam lidi. Problem je ze dnesni mesta jsou staveby pro auta ne pro lidi. Az bude mit prioritu clovek a kolo, chodnik, zelen nebude tolik aut.

Michal Bartoníček

Na to se snaží odpovědět přestavba magistrály, ale řidiči jako obvykle fňukají, že je to špatně a že tam nebude tolik chodců a cyklistů, kolik si autoři studie představují.

medical_examiner

Holt si budou muset začít zvykat…
A bude hůř!

noerf

Otázka jestli většinou společnost motivuje jezdit souckou. Nebo se jedná o službu na úrovni, jejíž cenu je ochotný cestující zaplatit.
Jinak řečeno chceme do MHD přetáhnout cestující, kteří jedou ráno do práce a odpoledne z práce, ale řešíme slevy pro důchodce a děti.

watslaw

Sám po Praze jezdím téměř výhradně MHD, ale v některých časech a směrech je to opravdu opruz. Když máte třeba o víkendu přestup ze zpožděné tramvaje na bus, co jede jednou za půl hodiny (např. Libuš na 154), nebo MHD jede neskutečnou oklikou přes zácpy (zkuste, klidně v pracovní den, třeba z Hostivaře do Hloubětína). Co se už trochu zlepšilo, ale za trest bylo jezdit některými linkami, kde provozovala Arriva vozy v rozkladu (např. před nedávnou dodávkou nových vozů linka 204). Nebo přeplněná prázdninově oslabená linka 125 během konání výluky na lince metra C.

frank

obecně většinu zpoždění MHD způsobují převážně zácpy tvořené auty, krásně je to vidět v úsecích kde je MHD vedena mimo auta a s prioritou na křižovatkách nebo na metru tam jsou zpoždění maximálně tvořená technickou poruchou…

watslaw

To je sice pravda, ale jednak tramvaje jsou schopny nabrat 5 minut zpoždění i v neděli ráno, kdy skoro žádná auta nejezdí, a i busy jezdí celkem včas, (je to i tím, že většina tramvají jede skrz centrum, i když já s ní jedu jen kousek na bezproblémové periferii), jednak při jízdě autem i když se zdržím o 5 minut, tak se zdržím o 5 minut, ale v tý tramvaji mi může ujet ten autobus jedoucí po půl hodině. A taky tím autem často vůbec nemusím zajíždět do toho místa, kde ta zácpa je.

frank

takových míst kde “ zácpa není“ je v Praze jako šafránu 🙂 respektive třeba tolik moderní navigace vám poradí jak se zúčastnit zácpy na místech která jste ještě neznal 🙂 Tramvaje nabírají zpoždění v zásadě na křižovatkách, zrovna včera jsem na Bulovce sledoval , usazen za řidičem v tramvaji na “ vyhrazeném tělese“ , jak nám auta která odbočila doleva na semaforu blokují průjezd i když má tramvaj již puntíky nastavenou “ zelenou“ . V centru typicky Jindřišská tramvaje stojí když se někdo pokouší parkovat …

watslaw

Míst, kde zácpa není je docela dost, a i v nejhorším období jsou někde horší, někde lepší. Často jede bus do nějakého krizového místa kvůli důležité přestupní zastávce, kam vy ale nepotřebujete. Např. ve zmiňovaném případě cesty z Hostivaře do Hloubětína se dá po celkem průjezdné Průmyslové, a nemusí se (jako dnešní linka 183) po zacpané Českobrodské a Spojovací. A na té Průmyslové směrem na jih autem nemusíte stáv v zacpaném pravém pruhu kvůli nedávno zřízené zastávce Zamenhofova. No a s tou Jindřiškou – právě, proč mi to má při jízdě na okraji Prahy jezdit příšerně kvůli nějaké Jindřišské, která… Číst vice »

medical_examiner

Nenabírala ta zpožděná tramvaj vozíčkáře?

Pohoda tv

Tak 204 ma sice nove vozy ale stejne by s tema ridicema jel jen sebevrah, vzdyt to je o zivot