Dopravci Infrastruktura Železnice

Více rychlovlaků mezi Británii a kontinentální Evropou. Ve hře jsou tři nové linky

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar

Jen pár týdnů po spuštění nové přímé vlakové linky z Amsterdamu do Londýna začínají dopravci a provozovatelé vysokorychlostních železnic řešit nová přímá spojení mezi Velkou Británií a kontinentální Evropou.

Ve hře jsou zatím tři destinace z Londýna: Bordeaux, Ženeva a Frankfurt. „Od otevření spojení Londýn – Amsterdam vnímáme poptávku od dopravců po dalších mezinárodních spojích,“ citoval The Guardian Dyana Crowthera, šéf vysokorychlostní železnice HS1 ve Velké Británii, která vede z Londýna k tunelu pod kanálem La Manche.

Zatím nejdále jsou podle něj jednání o lince z Londýna do Bordeaux. Podle Railway Gazette by neměl být provozovatelem Eurostar, který dosud zajišťuje všechny vlaky pod kanálem.

Nové spojení do Bordeaxu by mělo zcela minout Paříž díky nové vysokorychlostní trati přes Tours, cesta by neměla trvat déle než pěti hodin. Vyhnutí se Paříži může být výhodou, řadu lidí dosud odrazuje přestup ve francouzské metropoli. Obě země musí ale vyřešit bezpečnostní kontroly, které vyžaduje Velká Británie. I kvůli nim se protáhl start vysokorychlostního spojení do Amsterdamu.

Provozovatelé vysokorychlostních tratí míří hlavně na zákazníky leteckých společností. To ukazují zkušenosti z jiných spojení, například mezi Barcelonou a Madridem.

Další variantou spojení s Londýnem je obnovení linky TGV z Ženevy do Lille a její protažení pod kanálem. Vlaky mezi Lille a Ženevou jezdily jen jeden rok. Několik let se mluví i o přímých vlacích ICE z Frankfurtu do Londýna. Přímý spoj by měl cestu zvládnout za 5,5 hodiny. Podle HS1 patří nyní Frankfurt mezi trasy, u kterých se zkoumá ekonomika provozu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Je to hezké, otázka je na jakou cenu jsou schopni se v Evropě dostat .

MildaIV
Host
MildaIV

5 a púl hodiny a celní kontroly jako u letadel už je podle mě za hranou časové výhodnosti vlaku proti letadlúm. Tím budou jezdit hlavně lidi, kteří neradi lítají. U Amsterodamu a Roterdamu je jízdní doba ještě OK, v součtu z cestou na a z letiště múže vyjít lépe než letadlo. Zurych vlakem je nesmysl.

Asdf
Host
Asdf

Mno jsem zvědavý, jak se na provozu projeví Brexit. Aby se zase ty linky netušily…

Petr.R
Host
Petr.R

zdržení bude jisté na celnicích.

Pavel Novotný
Host
Pavel Novotný

Těžko říct, UK není v Schengenském prostoru ani dnes. Takže teoreticky by se nemuselo nic změnit.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jel jsem kdysi (před už mnoha roky) „tunelem“ z Paříže do Londýna a odbavení v Paříži připomínalo už tehdy odbavování leteckých cestujících na letištích, takže ani „Brexit“ na takovém stavu nemusí zřejmě příliš mnoho změnit – spíše bude zajímavé, zda a jak se projeví na počtu cestujících (i když ani na ten nemusí mít nepříznivý vliv).