pruvodce

Více místa pro stromy a kola. Obyvatelé Curychu v referendu odhlasovali omezení aut

Limmatquai je jednou z ulic Curychu, kde už dříve k redukci parkovacích míst došlo. Foto: Roland Fischer, Zürich /Wikimedia CommonsLimmatquai je jednou z ulic Curychu, kde už dříve k redukci parkovacích míst došlo. Foto: Roland Fischer, Zürich /Wikimedia Commons

V referendu se pro omezení aut vyslovilo přes 60 % hlasujících.

Curych ubere v příštích deseti letech prostor pro auta a uvolní ho udržitelnějším způsobům dopravy a zeleni. Rozhodli o tom obyvatelé města v referendu. Dva související návrhy řešící omezení aut prošly s více než 60 % hlasů.

Referendum proběhlo o víkendu, paradoxně v době, kdy lidé zažívají i kvůli kolům omezení: ve městě se koná mistrovství světa v cyklistice.

Obyvatelé hlasovali o víkendu o několika otázkách, dvě témata se týkala dopravy a omezování aut. Za oběma návrhy stála iniciativa Umverkehr, která vyprovokovala místní vládu k protinávrhu. Ten se ale aktivistům zdál nakonec tak dobrý, že svůj radikálnější návrh stáhli a podpořili návrh radních. Jde o první město ve Švýcarsku, kde se svými plány na postupné omezování individuální automobilové dopravy uspěli. Výsledky jsou na stránkách města.

Podle výsledků hlasování má dojít během deseti let k přeměně 145 000 m² ulic na zelené plochy. Dalších 462 000 m² bude během deseti let proměněno na stezky pro pěší a cyklisty a pro autobusové a tramvajové pruhy. Vše na úkor aut. Deník Neue Zürcher Zeitung plochu přirovnává ke čtyřiceti náměstím Sechseläutenplatz, což je jedno z největších náměstí v Curychu.

Město zatím neuvedlo, jaký konkrétní dopad na počet parkovacích míst změna bude mít. Už dříve soud potvrdil rozhodnutí zrušit šest tisíc stání pro auta.

Curych může zrušit až šest tisíc parkovacích míst, rozhodl soud

Curych je největším a nejbohatším městem Švýcarska. Výsledky referenda ukazují, že si v některých zemích váží veřejného prostoru více, než v myšlenkově zaostalejších státech, kde je auto stále sociálním symbolem a kvůli špatné organizaci veřejné dopravy často jedinou možností, jak se přepravovat.

Tagy Curych omezení individuální automobilové dopravy
141 komentářů