pruvodce

Více místa pro stromy a kola. Obyvatelé Curychu v referendu odhlasovali omezení aut

Limmatquai je jednou z ulic Curychu, kde už dříve k redukci parkovacích míst došlo. Foto: Roland Fischer, Zürich /Wikimedia CommonsLimmatquai je jednou z ulic Curychu, kde už dříve k redukci parkovacích míst došlo. Foto: Roland Fischer, Zürich /Wikimedia Commons

V referendu se pro omezení aut vyslovilo přes 60 % hlasujících.

Odebírat
Upozornit na
guest
141 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Jako zajímavost k tématu bych dodal že tam po chodnících (místy vyhrazenou částí, místy žádná vyhrazená není) jezdí nezanedbatelné procento „souprav“ elektrokolo + přívěsný vozík pro dítě(děti?)… taková souprava překonává dělkou mnohá kratší auta a šířku má tak dvě třetiny (když teda neberu rostoucí (jako)SUV a podobné tanky)…
Projhlížel jsem si některé odstavené u vchodu do domů.

Honza

V curychu jsem zil 2 roky. Uz bylo na case aby neco poradneho udelali. Svycarsko se kdysi vydalo cestou cmarani zlutejch cyklo pruhu na kraje silnic aby se na papire dalo zdalo ze delaji cyklo infrastrukturu. Az ted se ukazuje ze takovy trik ma sve limity.

Michal Bartoníček

Proč už tam nežijete?

Zbyněk

Nerozumím co chtěl autor článku říci cit: “ kvůli špatné organizaci veřejné dopravy často jedinou možností, jak se přepravovat.“

Nemám pocit, že by naše VHD byla špatně organizována. Spíš je to o tom, kolik peněz do ní nalít a ve větších městech i o preferenci ve veřejném prostoru.

U nás ale zcela chybí třetí pilíř dopravy – cyklodoprava. Zpevněné cyklostezky mezi obcemi prakticky nejsou, ve městěch taky ne, pokud se nejedná o chodník, kde je zlegalizovaná jízda na kole. Vozovka na ulici s cyklisty nepočítá vůbec, cykloobousměrky jsou vyjímkou.

Ondra

Ano, politici v podstatě staví cyklostezky na zelené louce na kraji města (případ Prahy). Uvnitř se většinou bojí sáhnout na prostor autům a udělat tam aspoň cyklopásy.

Ares

Cyklopás je asi stejná kravina jako legalizace jízdy po chodníku.

L.

V místě kde je malý provoz chodců je cyklopás dobré řešení.

SYN

No dobré… sám ho moc nepoužívám (mám to do práce tak daleko a s výškovým rozdílem že bych po příjezdu potřeboval sprchu) ale pravidelně bohužel vidím každých 100-200m namalovaný pruh zablokovaný převážně „narychlo odstaveným“ autem… to je pak těžké, zastavovat před každým při objíždění, nebo důvěřovat že mě zezadu někdo při objíždění nesejme?? Takhle se bohužel bezpečnost nevytvoří…
Ale teda jezdit místo toho po chodníku není taky řešení. Netřeba si namlouvat že mezi cyklisty jsou samí svatí.

Kubrt

V některých krajích je VHD dost zoufalá. A když člověk žije na vesnici, byť s dost dobrou nabídkou VHD, tak auto je velmi užitečným pomocníkem. Já třeba přes týden do práce jezdím VHD, mám slušné spojení, časově srovnatelné s autem (chronické zácpy), ale na víkendové aktivity – výlety, návštěvy – je to auto na vesnici velmi dobrým šetřičem času a poskytovatelem flexibility.

MP22

To je samozřejmě i v Praze, třeba na výlety z Prahy člověka brzy omrzí jezdit jen tam, kam jede slušná VHD. Občas je také potřeba převézt něco většího a nebo jet tam kam to MHD trvá 3x déle. Na to všechno je v pohodě použít auto, problém ale nastává v momentě kdy se autem jezdí hromadně i tam, kde je MHD skvělá a kam se veze jeden zadek do kanceláře a to každý den a ještě k tomu ve špičce, například. A takových příkladů je mnoho. Druhý problém je s parkováním, odstavených aut je moc. To je často špatně řešitelné… Číst vice »

Šalina na Špilas

Pravda. S parkováním u jedné technické vysoké školy je to teď pro chodce peklo. Nechávají to na chodníku, v zákazu stání a někdy i na trávě v přírodní památce.
A když MP rozdá pokuty, tak „jsou to ti zlí policajti, co nás jenom šikanují“.
Ne všichni studenti to dělají, ale jako sorry, když nezaparkuju, tak to mám nechat na P+R a dojet MHD, které danou lokalitu pokrývá výborně, a ne že se pak chodci musí brodit podmáčenou trávou (jako minulý týden), protože plechovka musí stát na chodníku.

digi

Tak ono záleží z jaké části republiky se na to díváte … Okolo velkých aglomerací je VHD opravdu dobrá… když vyjedete mimo, zjistíte že poslední spoj k vám jede v pátek v 18:00 a příští až v pondělí… Tadyhlecto házení republiky do jednoho pytle z toho dělá nesmysl kde se míchají jablka a hrušky…

Frantík

Já to vážně nechápu že doprava od 18:00 v pracovní den se za ZDO nepovažuje?

Kuba2

Švýcarsko má taky trochu jinou strukturu osídlení – třeba nemá rozsáhlé oblasti s vesničkami obývanými pár desítkami obyvatel. Nebo kterou řadu míst máte na mysli? Pochopitelně ne všude je organizace dopravy perfektní, ale tolik špíny bych tedy na organizátory neházel – většina objednatelů se dost snaží a v posledních letech šla kvalita výrazně nahoru.

Ares

Tak zkus třeba MHD Žatec a uvidíš :)))

Kuba2

Tak o čem se teda bavíte? Nebuďte slušnej a řekněte jméno.

peter

Svajciarsko nema povinne kvoty na platnost referenda ? Pozeral som, ze ucast na referende bola nejakych 45% a z toho za bolo 66%. Takze vyse polovica volicov v meste to mali na salame a takze na rozhodnutie za stacila 1/4 volicov v meste.

Jožin z bažin

Tomu se říká teror menšiny 🙈

happy-barney

väčšina mala šancu povedať svoj názor. nevolíš? tak sa nesťažuj, ak sa ti rozhodnutia nepáčia.

frank

tomu se říká nevyužití práva na referendum , Švýcarsko od roku 1891 tvrdí, že lidé kteří nepřišli k referendu mají smůlu, přijít mohli a mohli hlasovat jak chtěli. Chcete snad tvrdit, že stát který má takovou tradici referend je státem kde nic nefunguje, státem “ teroru menšin“ ??

peter

No, ono s tym referendom je asi tiez odtial potial. Co som nasiel, tak napriklad Svajciarsko nevypisalo referendum o nakupe F-35, pricom odporcovia nakupu zozbierali vraj dostatok podpisov na vyhlasenie referenda.

Sepp

Našiel si blbo. Iniciatívu stiahli samotní členovia prípravného výboru.

frank

zde je vidět, že ve Švýcarsku vládne rozum…

peter

Nech sa paci. Citujem z clanku.

Odpůrci nákupu amerických stíhaček v polovině srpna nashromáždili dostatek podpisů, aby vyvolali referendum. Vláda však jejich snahu odmítla s tvrzením, že voliči už o této zakázce rozhodli a dohoda je krátce před podpisem.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/svycarsko-americke-stihacky-referendum_2209192025_mar

Lukáš F.

Já jsem to tehdy trochu sledoval a myslím že referendum bylo, ale bylo před výběrovým řízením a ne po něm.

peter

Nie. Referendum o nakupe konkretne F-35 nebolo. Bolo referendum o tom, ci maju nahradit existujuce lietadla F/A-18 a F-5.

peter

Mozno to zle dekodujem, lebo po nemecky viem maximalne guten tank :-).

frank

No , nevím proč by mělo mít povinné kvóty na referendum , zjevně nemají když referenda Švýcaři pořádají dvakrát až čtyřikrát do roka a průměrná účast je u federálních referend u voličů žijících ve Švýcarsku 46,2%, volí ale i lidé mimo Švýcarsko, zdůrazňuji to u voličů… referend se smí účastnit jen lidé s voličským právem. Základní pravidla platí od roku 1891 , klíčem je, že se musí sehnat dost podpisů ke konání referenda, jinak se proste nekoná . Další základní pravidlo je, že pro platnost výsledku referenda (je závazný!) není žádný limit účasti občanů. Může jich přijít 1 % nebo… Číst vice »

Frantík

Hlavně jde ale o to, jak moc je tato možnost přijít k reverendu prezentována , když je to hlasování o kterém se neví.. .

ale tipuju že Švýcarsko to má vyřešené dobře.

Dálnice

Tohle téma vylozene visi v prazskem vzduchu a ceka, kdo se ho ve volbách ujme. U nas to tedy ještě bude trvat dlouho ale drive nebo později se do toho rizne. Takze kdo z vas v Praze trvale parkuje na ulici, připravte se na zmeny…Ne dnes, ne zítra ale jednou to prijde…

Ondra

Já v tom doufám. A to auto sám mám ale v Praze se to s auty už velice přehnalo.

looking4bucho

Nebyl bych takovej optimista. U nas se naopak chopili prilezitosti Motoriste a neco mi rika ze jejich vzestup bude jeste par volebnich obdobi pokracovat. Takze jednou to asi urcite prijde, ale bude to tak kolem roku 2050…

Jirka Kriz

Ja bych se aktivity Motoristu neobaval… to neni spolek, kterej sel neco konkretniho delat (pokud prazdny reci nepovazujeme za „neco“). Ale obecne souhlasim, ze k tomu hned tak nedojde, pze mit auto je tu norma ktere se vsecko prizpusobuje. Zmena mentality bude trvat desitky let…

SYN

Takových je ale mezi kandidáty voleb víc…

pzag

„si v některých zemích váží veřejného prostoru více, než v myšlenkově zaostalejších státech, kde je auto stále sociálním symbolem“
Mám neblahé tušení, že se to tu neobjeví a rád se budu mýlit, nicméně tohle je naprosto ubohý komentář.

PetrN

Ne, komentář je naprosto trefny a sedí jak pr..l na hrnec. Trapná cca 20 let stará mentalita určitě skupiny Čechů o tom, že auto je symbolem společenského statusu bohužel v lidech stále přetrvává. Z mé zkušenosti ale paradoxně hlavně u „socek“, co si myslí, že když si naskrabou či dokonce vemou úvěr na 20 let staré bwm, ze jsou něco víc, než ten, kdo jede vlakem. Přitom ten člověk ve vlaku či busu mnohdy bere daleko víc a společensky je daleko výš, než ten zoufalec v BMW 😀 „Sockou já teda nejedu“, řekl mi nedávno člověk, co bere 25 hrubého…takže… Číst vice »

Daně

Ze spousty věcí ve Švýcarsku bysme si měli vzít příklad, třeba s počtu ministrů. Švýcarska vláda jich má 8, Česká 18, tím bych začal.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Taky je ale důležité zmínit jejich státní zřízení. My nejsme federace. Jako federalista bych si pochopitelně přál více pravomocí pro kraje a následné snížení počtu ministrů, bohužel krajské volby mluví tak, že jsem skoro sám

SYN

Už jsme federací byli, úplně klidně to tak mohlo zůstat. A kraje mají zodpovědností docela dost. A navíc když beru že nejmíň polovinu ministerstev mají „neaprobovaní“ politici (polotici kteří mají v dané oblasti malé, místy až žádné zkušenosti) kteří na „detaily“ mají aparát…

Kubrt

To se takhle nedá srovnávat, Švýcarsko je silně decentralizovaná federace, takže kdyby se sečetli všichni kantonální úředníci, řešící to, co u nás řeší ministerstva, výsledek by možná byl méně příjemný.

frank

Přesně . Jednotlivé kantony ( celkem 26) mají vlastní parlamenty s počtem od 58 do 200 křesel

Sepp

Akorát jsou jejich poslanci placení jen za dny zasedání, nikoliv paušálně měsíčně. Defakto jim jenom proplácí ušlý příjem ze zaměstnání / podnikání.

frank

tak u českých krajů by to neprošlo 🙂 …

Kubrt

Být krajským zastupitelem v ČR není full time job 🙂

frank

vida, neznalost neomlouvá, tak díky za informaci a příště již nekváknu k tomuto tématu blbost

Sepp

Akorát, že vůbec: „Switzerland has one of the lowest rates of public employment as a percentage of total employment (11.2%), 7 percentage points below the OECD average.“

https://www.oecd.org/en/publications/government-at-a-glance-2023_c4200b14-en/switzerland_8f88ce47-en.html

L.

Nevím jak ve Švýcarsku, ale u nás je veřejnými zaměstnanci i většina učitelů, policisté, hasiči, … úředníci tvoří jen menší část. Takže úplně to porovnávat nejde.

Honza

To je spis ucetni trik. Spousta statnich zamestnancu se skryva v akciovkach vlastnenych ze 100% statem.

Franta

Jenže kantony si řeší svoje finance – každý kanton má například jinou daň z příjmu. Určitě mají i svoje školství atd. Kdyby tady měl třeba Liberecký kraj daň z příjmu 11% a Praha třeba 16%. Nebo by základní škola v Libereckém kraji měla 8 tříd a v Plzeňském 9 tříd, tak se z toho většina obyvatel ČR zblázní. Vtipné také je, že svátky mají taky v každém kantonu jinak. Představte si, že třeba Jihomoravský kraj by měl 1.května volno a Zlínský ne. Švýcarsko je konfederace – tj. volný spolek kantonů.

frank

V USA jsou také daně a daňové úlevy rozdílné podle států a celkem to funguje , zejména ve smyslu“. Mimochodem v Německu jsou také různé svátky, různé prázdniny , čili se může stát a stává se, že v době svátku třeba v Bavorsku se v Sasku pracuje…

frank

zejména ve smyslu “ lákání “ obyvatelstva na nižší daň „

Kebab

Rád bych jen tak pro zajímavost aspoň jednou v životě potkal člověka, pro kterého je auto sociálním symbolem… Symbolem čeho, úspěchu? Vždyť dneska mají auto i nezaměstnaní. V 90. letech po otevření trhu bych tomu možná věřil, ale dnes je to úplný nesmysl, ta úvaha je zcela přežitá.

Kubrt

Samozřejmě, drtivá většina aut na silnicích je spotřební zboží, užitečný pomocník. Jako sociální symbol ho má menšina – např. Turek a jeho fanoušci.

Radek

To si myslím, že pořád lidí opravdu tak pořád má. VHD je „socka“, kola jsou pro zelené fanatiky a pořádný chlapák má auto. Ne, že by to byl převažující pohled, ale je tady. A upřímně třeba ve stavebnictví se na to pořád hodně hraje – kdo přijede jakým autem na schůzku.

Jan Tichavský

Bohužel to tak je. V autech je převaha řidičů chlapů a když se podíváte kdo MHD jezdí, tak jsou to převážně ženy, studenti a důchodci.

Kebab

To ale přece může být způsobeno celou řadou důležitějších faktorů, než že by auto obecně mělo být jakýmsi symbolem. Do školy se zpravidla VHD dostanete a to i z většiny vesnic. Důchodci standardně nepracují, takže mohou svůj program VHD snadno přizpůsobit. A třeba na úřadech, v obchodech nebo ve školství pracují převážně ženy. A právě tato zaměstnání jsou většinou “od – do”, tedy méně náročná na flexibilitu, takže na těchto pozicích spíš auto nebudete pracovně potřebovat a vystačíte si s VHD. Manažerka naopak auto mít bude, stejně jako její kolega, protože potřebují být mnohem flexibilnější, než jakákoliv VHD, zvlášť mimo… Číst vice »

SYN

Vzpomínám když jsem učil, a teď když jsem zaměstnán, tak učitel měl/má rozhodně méně pravidelnou dobu… ještě tak možná na prvním stupni. Jakmile začne specializace na předměty, je to jinak.

Kebab

Jasně, aspoň pokud jde přímo o výuku. Pořád to ale bude na jednom místě v čase cca 7:00 – 15:30 podle dané školy a v tuhle dobu skoro vždycky něco pojede. Nestane se, že máte být v 9:00 někde na druhé straně republiky nebo dokonce v zahraničí.

SYN

Cože, většina řidičů? Ne tedy po městě v mém okolí, zde je to přibližně rovnoměrné…

Dan

Ano i nezaměstnaní dezoláti mají auto a jsou patřičně hrdí, že mohou někam přijet svojí vyzdobenou rezavou popelnicí, než aby jeli sockou. Takže auto sociálním symbolem je.

Kebab

Zřejmě je dobře znáte, možná jste dokonce i jeden z nich, když máte takové insider info🙂

frank

ono je to jednoduché rozlišit , většinou jsou ti “ co tankují za tři stovky“ 🙂

Dan

Většinou je poznáte podle přelepeného znaku EU na SPZ a propagací Ortelu, SPD apod.

libcha

Moje (mladší) kamarádka mi to otevřeně řekla. Že když si s partnerem pořídili vlastní auto, vnímá to jako určitý symbol dospělosti. Bydlí na okraji Prahy a autem jezdí typicky na (ne každý) víkend někam k příbuzným nebo na výlet po ČR a okolí.

Radek

S tímhle jsem se taky hodněkrát setkal.

Radek

Přesně tak. I tady se velmi často v diskuzích ozývá takové to – vy odmítáte IAD, protože závidíte, že sami nemáte na auto apod.

superhero

A jako užitečného pomocníka ho mění každé 2-3 roky nebo třeba i 5 let. Bohužel je tady vrstva lidí (bohužel často ti s rozhodovacími pravomocemi), kteří to jako sociální statut mají. A ti, kteří by do této vrstvy chtěli také patřit, jejich uživatelské chování jen kopírují a tím se motáme v bludném kruhu. Je to jeden z nejstarších marketingových triků. Masová populace se chová jako stádo (https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1dn%C3%AD_chov%C3%A1n%C3%AD) , které následuje ty, kteří určí, co je „IN“. Celá behaviorální ekonomika je na tomto principu založená. Vytvořit v lidech iluzi (pocit studu), že oni jsou ti poslední, kteří danou věc nemají nebo… Číst vice »

frank

jednoho máme v Bruselu, nějaký Turek …

Juraj

Já takových lidí znám celou řadu. Nejde o to, mít auto, ale ukázat, na co mám. Doporučuji výlet do Karlína nebo na Pankrác, exemplářů je tam víc než dost.

Jo a jeden takový zakomplexovaný kretén mi každý večer projede pod okny s upraveným výfukem, aby všichni věděli, že puberta u něj ještě neskončila.

SYN

Případně plynule přešla v senilitu 🙂

Michal Bartoníček

Švýcarsko je prostě jiná galaxie. My obdivujeme, jak jim to jde, ale nechceme vidět ty kroky a činy, kterými se k tomu námi obdivovanému stavu dostali.
Kdyby bylo referendum u nás, dopadlo by to dobře pro auta, špatně pro lidi. Jenže jako národ nejsme na takové mentální úrovni, abychom si ty následky uvědomili. Takže je dobře, že podobný systém referend tady není.

Kubrt

Nejsem fanoušek zavádění přímé demokracie v ČR, nicméně k tomu Švýcarsku: ten jejich systém přímé demokracie taky prodělal nějaký vývoj, během celého 19. století se postupně konstituoval a zažíval do povědomí společnosti. Nelze si představovat, že si řekli „od teď rozhodujeme v referendech a basta“ – ta společnost k tomu současnému systému zrála po několik generací (první referendum 1802). Stejné je to s tím přístupem k autům, veřejnému prostou apod – všechno trvá nějaký čas, kdy se společnost posouvá názorově. A nakonec – to, že v Curychu teď proběhlo toto referendum s tímto výsledkem, neznamená (to nepíšu pro vás :-)),… Číst vice »

Michal Bartoníček

Taky neříkám, že to má nastoupit od zítřka a ani že jsme toho schopni. Ten přerod musí někde začít. A zatím se neumíme dohodnout ani na obecní úrovni. Jak by to vypadalo, kdyby bylo referendum vypsáno celostátně? Většina by chtěla opustit EU, NATO a podobně. Takhle máme zpoždění 150 let.
Taky si nedělám iluze o tom, že se houfně vzdávají aut a ani si to nemyslím. Myslím si to, co píšete na konci – dokážou si to za určitých okolností odpustit.

Jan Tichavský

Neřekl bych, že by referendum v Praze dopadlo dobře pro auta. Zvlášť ne v částech bližších centru. Například při anketě pro rekonstrukci ulice Seifertova se místní obyvatelé vyjádřili, že více by si jich přálo sázení stromů a příjemnější prostředí pro neřidiče a to i za cenu rušení prakovaích míst. Což dává smysl, protože v takového husté zástavbě zaparkuje bez vlastní garáže jen zlomek obyvatel. Na zbytek není místo ani kdyby stály tři auta na sobě a jsou odkázání na kombinaci MHD, kolo(běžka) a chůze.

SYN

No nevím jestli si uvědomují že i když tu vlastní garáž (nebo stání) mají, tak ještě zbývá (pokud auto pravidelně používají) míto(a) KAM s ním jezdí a tam to parkovací místo potřebují taky…

MP22

Tak schválně jestli si to do voleb v Praze už konečně někdo vezme za jedno z hlavních témat a slíbí revoluci v přístupu k veřejnému prostoru i zde.

Třeba Hřib o tom plácá hodně, jenže nesedí na radnicích MČ. Je potřeba strana která to takto vidí jak na magistrátu, tak na samotných MČ a která do toho jde s odvahou. Třeba Praze sobě ještě trochu povyrostou koule.

Vesper

Obsazení radnice je obrazem voličů. A většina lidí to tak jak to je teď chce. Hezky je to vidět když se řeší jakákoli tramvajová trať a s ní spojená redukce parkovacích míst. Pro lidi je prostě důležitější možnost zaparkovat před domem, než nějaká tramvaj, kterou doteď nepotřebovali

Radek

Kéž by to bylo tak jednoduché. Podle této logiky by pak bylo naprosto obhajitelný postup Prahy 6 v případě evropské, stejně jako blokování všelijakých liniových staveb místními. Zkrátka tyhle zájmy jdou velmi často proti sobě a otázkou je, jestli naše stavební právo příliš nepřihlíží k zájmu jednotlivců vůči zájmům společnosti. Koneckonců to jsou ty debaty o tom, proč máme tak dlouhá stavební řízení a jakou roli v tom hrají nimby.

MP22

To že se to určité početné skupině nelíbí neznamená, že to nechce většina. Zrovna na Budějovické, na kterou asi narážíte, to tak jednoznačné není. Ale samozřejmě od toho tu ty volby máme a ať si lidé volí co je jim příjemnější, proto hádám jestli taková strana přijde a byla by úspěšná.

frank

tu tramvaj potřebovali jejich rodiče a prarodiče, tramvaj tam už byla …

xyz

Zrovna o tramvajové trati bylo v Curychu (ovšem stejnojmenném kantonu) referendum – konkrétně o Limmattalbahn – příměstské tramvajové trati vycházející z Curychu a směřující na západ od něj.

Zajímavý je příslušný odstavec článku na Wikipedii https://de.wikipedia.org/wiki/Limmattalbahn. Zatímco v samotném městě Curychu (shodný s okresem Curych) hlasovalo 72,69 % hlasujících pro, tak v okrese Dietikon, kterým prochází převážná část trat, bylo 54,10 % hlasujících lidí proti.

Michal Bartoníček

Z mnoha stran čtu a slyším, že Hřib svými rozhodnutími Prahu totálně zabil a navrhuje nesmysly, ale nikdo už nevidí, k čemu vlastně směřuje. To, jaké má pravomoci, pak navozuje dojem, že všechno dělá polovičatě a kýžený efekt se nedostaví. Nebo jen málo.

Jožin z bažin

Že by Hřib uvědoměle mířil na politické smetiště za Bartošem? 😂

dig

Jasně měl nedovazet léky jako válek nebo 2 roky blokovat železnici jako soudruh Kuba.. to by mu naší účelový novináři tleskali…

Jan Tichavský

Hřib může sebelíp prosazovat svoje priority (a myslím, že by ještě trochu přitlačit mohl), ale nakonec je limitovám ochotou zbylých koaličních partnerů to prohlasovat v radě. A přes SPOLU toho tolik prostě neprojde.

Ondra

Tak ono se stačí podívat na Prahu 2. Ta je rozdělená magistrálou, protínají jí stoky jako je Ječná a Žitná a volební výsledek je, že tam vládne Spolu a ANO. Zelení se tam ani nedostali. Z toho usuzuji že obyvatelům buď smrádek a hluk nevadí, nebo netuší že svojí volbou můžou něco změnit a mají za to, že ten stav tam takhle bude do nekonečna.

MP22

Zelení nejsou jediná strana, které jde o taková témata. Na Praze 2 jsou strany které jsou mnohem úspěšnější a ty změny slibují. No a k tomu zbytku, asi je to tak i tak. Některým je to vážně jedno, někteří mají auto jako prioritu, jiní nechodí volit a další řeší jiná témata která jim třeba ta ODS splní lépe… Ale odspoda se to lepší jak se obměňují generace

Franta

Už jsem to psal výše. A nebo je to tím, že většina voličů v Praze 2 nebydlí. Svoje byty pronajímají a bydliště potřebují kvůli rezidentnímu parkování pro každodenní dojíždění z okolí Prahy.

Franta

Jenomže u nás je bordel ve všem. Takže lidi, co v Praze skutečně bydlí, trvalý pobyt v Praze nemají a nevolí. Lidi, co v Praze nebydlí, trvalý pobyt v Praze mají, a volí. Takže o osudu Prahy rozhodují ti, co se vystěhovali do domečku za Prahou. Zářným příkladem jsou zastupitelé. Kdy Patrik Nacher bydlí někde na Sázavě, ale je hlášený v Praze. Takže má nárok na rezidentní parkování, je v zastupitelstvu a bude chtít být primátor. V Anglii trvalý pobyt neměli, ale pro doložení pobytu chtěla banka nájemní smlouvu na byt, faktury od dodavatelů energií na vaše jméno a adresu… Číst vice »

MP22

Dvojí metr bydlí v Mnichovicích.

xyz

To co píšete ale platí jen pro část lidí. A troufám si říct, že to je snad jen menší část všech lidí. Mimochodem s tím souvisí další věc – do „baráčku za Prahou“ se stěhují i pražští rodáci – např. když mají založit rodinu. Někteří lidé by si mysleli, že se do nich stěhují výhradně lidé, kteří v Praze začali pracovat a zamířili do ní z odlehlých částí České republiky. Jinak, i v pracovním prostředí jsem se s vámi uvedenými jevy setkal a pamatuji si i argument těch lidí (když se na to mezi řečí stočila zmínka), že pražský trvalý… Číst vice »

Nose Peak

Neomarxisti ovládli Curych…to by se pražským Motoristům z IVK nestalo…

Bobik

Nojo, jenže ve Švajcu především zvládají to základní – vymáhání pravidel. U nás by ta tráva (záhonky, cokoli) rychle padla pod koly všemožně parkujících hlavně Uberů, Boltů, Rohlíků, Košíků a podobných. Stačí se podívat tam, kde zásobovací místa jsou a i jsou volná – než aby to zásobovač nechal na nich, raději složitě zajede kamkoli, jen aby nemusel udělat dva kroky navíc. Mimochodem, kdyby se skutečně měla vymáhat pravidla, tak nejmíň půlka těch rozvozových firem skončí, protože ten byznys je postavenej na jejich porušování. S dodržováním pravidel by přestali stíhat limity (už teď je mnohdy sotva stíhají i s kašláním… Číst vice »

Juraj

Bolty a Wolty fakt nejsou v Praze největším problémem.
To jsou všichni ti magoři, kteří nechají auto kdekoliv, protože „přeci nebudu chodit dvěstě metrů k domu“ a „město se má postarat“. Nedejbože platit za vlastní parkovací místo.

A tak není dne, že bychom v naší čtvrti neřešili situaci, kdy pár idiotů zaparkuje na jediné příjezdové silnici k parkovišti, čímž zablokují i popeláře a IZS. A když tam MČ dala značku zákaz zastavení, tak ji do druhého dne někdo povalil.

Nose Peak

Ehm…jsme v zemi, kde točvolant klidně zablokuje záchranku a zabije tím sousedku…jen tak, z plezíru…

Kubrt

To byl jeden debil, nemyslím si, že by to byl reprezentant nějakého masového trendu v chování.

martin749

To byl jen extrémnější příklad běžného chování autmobilistů. Chování typu – ty mně nepřekážej a já to auto nechám tam kde mně to upadne, i kdybych sebevíc překážel, protože to potřebuju – se bere jako úplně normální.

Michal Bartoníček

Jednoznačně. A když se s takovými lidmi bavím o tom, proč parkují tam, kde se to nesmí, tak ještě nasadí takový ten vyčítavý pohled – a kde jako mám zaparkovat? A snaží se navodit pocit lítosti a beznaděje. To si pak připadáte jako arcilotr, který někomu brání v žití.

Bobik

Bolty, Wolty a všemožní rozvážkáři jsou problémem hlavně pro MHD. A jestli se mají dostat lidi z aut, musí ta MHD nějak vypadat a především fungovat.

Radek

Spíš nějak musí fungovat cyklo a celkově aktivní mobilita. Vždyť ty západní státy nemají o nic lepší MHD, ale výrazně větší roli v jejich modal splitech hraje aktivní mobilita.

Bobik

Ale ono cyklo funguje. Například v Hradci, nebo Pardubicích a to vlastně „odjakživa“, přirozeně, už od dob, kdy o nějakých cykloopatřeních nikdo neslyšel. Jenom v té Praze to nikdy fungovat nechtělo a ani miliony nalité do podpory tomu zjevně nepomáhají.

Radek

Nezlobte se, ale to je asi tak naivní představa jako že rozmach IAD je přirozený řád věcí. Kupodivu ze západních příkladů vidíme, že první postavili cykloinfrastrukturu a až pak jim tam začali jezdit lidi. Mrkněte na historii čísel v Amsterdamu nebo v Kodani, v poslední době třeba v Paříži. Na to člověk nemusí být datový analytik, aby tu posloupnost pochopil. Auta vám taky nebudou jezdit tam, kde nemáte silnice. ůbec nechápu, jak tyhle věci dokázali prosadit na západě, když neměli ty příklady už realizovaných příkladů z jiných měst. My ty příklady máme a stejně je ta diskuze točí pořád dokola… Číst vice »

Bobik

Srovnávejte srovnatelné prosím. Kodaň, či Amstr jsou „placka“, stejně jako Pardubice, či Hradec, proto píšu úmyslně o nich. A představu, jak by lidi rádi, jenže není kudy, jednak považuju za poněkud naivní a jednak ji ani nepotvrzuje realita, jak je vidět právě na uvedených příkladech. Pokud lidi jezdit chtějí, tak prostě jezdí, i když není infra. Dobudováním infra se ten počet maximálně o něco zvýší, ovšem musí tam být ten základ, tedy ochota vůbec jet. Pokud ten základ není, ani pozlacená infrastruktura s tím nic nesvede. V obou uvedených městech ten základ právě je, v Praze není.

Radek

Jasně, ale mají zase jiné podnebí. Stejně to teď vyplynule z té brněnské cykloankety – problémem nejsou kopce, ale bezpečí a případně déšť/sníh. (nehledě na elektro) Dneska jezdit po Brně/Praze je fakt docela o život, s dítětem je to napůl vražda. Fakt si to párkrát zkuste, než budete na internetu vykládat, jak to není problém. Tyhle knížecí rady od klávesnice jsou jednoduché. Ale jak říkám, Vám by člověk mohl dát data/příklady z jiných měst a vy stejně budete věřit tomu, čemu věřit chcete.

Bobik

Vzpomínáte na devadesátky a tehdejší „hit“ – Messengery? Tenkrát byla nějaká cykloopatření jenom sci-fi, auťáků fůra, v dopravě džungle a přesto jich bylo jak much, kam se na to hrabe těch pár dnešních bedýnkářů s natřesenými nudlemi. Nějakou dobu to fungovalo a pak to umřelo samo, přirozenou smrtí. Z toho plyne jednak to, že cykloopatření nejsou nutnou podmínkou pro vznik cyklodopravy – to by ti messengeři ani nevznikly a jednak nejsou ani nutnou podmínkou pro to, aby cyklodoprava, pokud už vznikne, mohla i fungovat – to by se ti messengeři neudrželi tak dlouho a zanikli by už vzápětí. Jistě, cykloinfra… Číst vice »

Radek

Tak třeba švýcarská města, Luxemburg, Brusel, Bristol, Nijmegen. Navíc v době elektrokol argumentovat kopci + teda Praha nemusí být Kodaní, ono i těch 10% modal splitu by udělalo velký rozdíl. Nemusíte pokaždé šlapat na letnou, 20% cest autem jsou cesty do 2 km + doplněk k MHD na poslední míli – obojí s využitím sdílených kol je zkrátka velký potenciál. Co se týče cykloprahy devadesátých let – vedle máte článek o trojnásobném nárůstu aut za dané období – není tohle náhodou ta kauzalita kterou hledáte? + teda na závěr tady máte výzkum, který tu vaši premisu vyvrací. Ale jak říkám,… Číst vice »

Bobik

No a to jsme zase na začátku. Základem je vymáhání pravidel.Bez toho ten zbytek, ať by byl sebelepší, prostě bude haprovat.

Jistě, ty půjčovny kol jsou dobrá alternativa, jenže k/místo MHD, nikoli místo auta. Což s problémem množství aut nijak nepomáhá.

A ano, ti messengři mohli zmizet, protože jednou z příčin bylo vzrůstající množství aut. Ovšem nemyslím že jedinou a stejnětak nemyslím, že primární. Pokud něco v tomhle bylo primární příčinou, tak ta stará známá neschopnost vymáhat pravidla.

Radek

Ale to já vůbec nezpochybňuji, že je velký problém to nedodržování pravidel. V momentě, kdy čtvrtina aut v centru Prahy parkuje nelegálně apod. Jen jsem reagoval původně na to, že se MHD musí zlepšit. Ano, možná že ještě má trochu kam růst, ale to primární pole neorané, kde maji česká města obecně rezervy vidím v té aktivní mobilitě. A pak dál jsem reagoval na vaše „nemáme cyklodopravu protože kopce“, což jednoduše neodpovídá datům z jiných měst. A jasně, když budete mít nakonec cyklostezku, ve které co deset metrů stojí auto (leckde reálný dnešní stav), tak to posun není, to máte… Číst vice »

Bobik

Jenže zrovna v Praze lidi na tom kole prostě jezdit nechtějí. Dlouhodobě. Data tomu odpovídají, i přes miliony nalité do cyklo ta čísla prostě nerostou. A jako jeden z hlavních důvodů je uváděna právě ta kopcovitost. Nakolik je to důvod hlavní, nebo jen zástupný, nedokážu posoudit, realitou zkrátka je, že jezdit nechtějí. I přes různá řešení v podobě elektrokol, možnosti brát kola do MHD a podobně. A vzhledem k tomu, že podpora cyklo je enormní, vyzkoušelo už ledasco a ta čísla růst pořád nechtějí, je na místě otázka, zdali není spíš rozumnější akceptovat daný stav, zbytečně nevyhazovat miliony kvůli něčemu… Číst vice »

Radek

Ok, tak jo, dejte mi srovnání poměr cena výkon v Praze mezi investicemi do cykla a počet uživatelů a to stejné do IAD. Dejte mi čísla o tom, že cyklo neroste + teda data o tom, že v Praze je důvodem ta kopcovitost. Jinak to jsou všechno fakt žvásty, který chcete věřit. Jako já se tady s Vámi namáhám, dohledávám Vám ty studie apod a vy tady budete střílet od pasu co Vás napadne na první dobrou. Dejte mi čísla, kterými podložíte Vaše tvrzení, jinak se nemáme o čem bavit.

mic

Nepomáhají, neboť v rámci Prahy se pohybujeme na mnohem větším teritoriu než v Pardubicích. Zatímco v PA jsem drtivou většinu věcí obstaral na kole, v Praze ani náhodou. Je to ale tím, že v PA moje teritorium měřilo v průměru 15 km, zatímco v Praze 40.

frank

O na je to otázka s tím teritoriem , mám do práce na kole v Praze jednu cestu 23 km ( kvůli klidu si zajíždím, autem je to asi 18) a popravdě neznám moc lidí, kteří by se pohybovali na kole na delších trasách, průměr soutěžících “ Do práce na kole“ v době když jsem to jezdil byla 8.9 km za den a v celé ČR 11.6 km za den čili jinde se jezdilo víc než v Praze . Mimochodem průměrná cesta pěšky byla 3.9 km za den . Takže ono bydlet ve velkém městě ještě automaticky neznamená větší nájezd…

L.

Třeba takový Stockholm má 2x tolik stanic metra co stejně velká Praha. O příměstské železnici ani nemluvě.

Jan Tichavský

Bohužel vymáhání pravidel je u nás v ulicích na bodu mrazu. Dám jeden aktuální příklad: řidiči dojíždějící ze severu do Prahy po Ústecké neradi stojí v kolonách a proto zkoušejí alternativu Klapkovou ulicí, kde ale jezdí tramvaj od vozovny Kobylisy. Pohledem do Google map se dá zjistit, že tato zratka je spíše pocitová a nakonec tam ty auta ztratí víc času než kdyby pokračovali Horňáteckou. Drtivá většina je prostě tranzit, který způsobuje v ranní špičce zdržení linek 24 a 17 o 10 až 20 minut a to i později po deváté hodině. Na úseku dlouhém necelý kilometr. Koncem minulého týden… Číst vice »

Dan

Snad se dožiju toho, že naše společnost jednou také zmoudří.

Ondra

Tohle je skvělá investice, která se jim mnohonásobně vrátí. Lepší klima v létě, zdravější lidé používající více kolo po městě. Za pár let se budou divit, jak to bylo předtím hrozné. U nás zatím zcela nemyslitelné.

ABCD

Asi jsem divnej, budu klidně jezdit autem, které nevypadá atraktivně, pokud bude funkční.

Tu druhou část beru, ale ta první? „kde je auto stále sociálním symbolem a kvůli špatné organizaci veřejné dopravy často jedinou možností, jak se přepravovat.“

Pokud má člověk, řekněme pubertální myšlení, tak asi ano, pak ten status asi ano, ale jinak?

Pojďme tedy vychovat lepšího člověka českého 😀😀😀.

Kuba2

Nemáme. Nesuďte jenom podle toho, jak dlouho se jede vlakem do Liberce.

Kuba2

Tak kde je teda to auto jedinou možností dopravy? Ve vesnicích o pěti lidech pochopitelně ano, ale pokud máte na mysli takovéto případy, tak asi rozumíme každý jinak slovu „často“.

Michal Bartoníček

Takže místo toho, abychom tlačili na vedení samospráv, které mají schopnost veřejnou dopravu zlepšit, „vezmeme zákon do svých rukou“ a koupíme si auto. No tak se pak nedivte, že jiné možnosti dopravy nemáte, když jste se o ně svým dobrovolným rozhodnutím připravil.

Kebab

Tak jo. Zavolám do práce, že zítra už nepřijdu, prodám auto a místo toho budu tlačit na zlepšení veřejné dopravy. Znovu přijdu, až se veřejná doprava zlepší a auto nebudu potřebovat. Plat chci dostávat pochopitelně pořád, protože to myslím dobře a dělám to pro naše děti, pro naši budoucnost, pro budoucnost člověka jako druhu a pro budoucnost planety. Takové Holidays for Future. Tak nějak si to představujete, abych tedy “nebral zákon do svých rukou”?

Michal Bartoníček

(facepalm)

Kebab

Zajímavý argument. Když to podle vás všichni dělají blbě, tak bych čekal, že budete vědět, jak by to mohli dělat lépe. Ale v konfrontaci s realitou zjevně nevíte ani to. Ne že by mě to překvapovalo…

Michal Bartoníček

Vtipné, co všechno považujete za realitu. 😀 A ještě vtipnější je, když o tom druhém nevíte nic a myslíte si, že žije mimo ni. Ale nic, co by mě od vás překvapovalo. 😀

Kebab

Takže stále žádný návrh, jak by se to tedy mělo dělat lépe, jen kličkujete jako zajíc.

Michal Bartoníček

To jste si mě s někým spletl, panáčku. 😄 Nejsem v pozici, ve které bych měl tvořit nějaké návrhy. Od toho jsou námi volení zástupci. Navíc ani nejsem v situaci, kdy by mi moje životní nastavení nevyhovovalo.
Ale když teda chcete návrhy, tak určitě vy přijdete na to, jak dostat do měst víc aut. 😉😄 Vy jste v pozici, kdy vám ubírání prostoru pro auta a omezování jejich pohybu vadí. Zatím jste se zmohl jen na fantasmagorické představy.

Kebab

Oficiálně to po vás naštěstí nikdo nechce 😀 Ale když už někoho kritizuji, tak většinou mám aspoň hrubou představu, jak bych na rozdíl od něho postupoval. Uznávám, že jsem to zjevně chybně považoval za normální i u ostatních, viz podle sebe soudím tebe, ale co už. A jak jste přišel na to, že chci do měst dostat víc aut, to mi už uniká úplně.

František

Jako jo, takhle by to mělo být. Referendum u rezidentů. Ne, že jim o tom rozhodne radnice poskládaná kdo ví z jaký koalice, která navíc odmítá presunout vlastní auta o pár stovek metrů.

MP22

Švýcarská demokracie funguje jinak než ta naše a na referendech je postavena. Nemůžete chtít referenda jen tam, kde se vám to líbí, my fungujeme zcela jinak a je v pořádku, aby o takovýchto otázkách rozhodovalo námi zvolené zastupitelstvo. Od toho se chodí k volbám.

Juraj

Souhlas. Speciálně Praha navíc trpí na hroznou fragmentaci samosprávy, kdy dvě sousední MČ často nemají schopnost a vůli se domluvit na čemkoli, takže je extrémně těžké vůbec tomu městu dát nějakou vizi a směřování.

A samozřejmě miniaturní okrajová MČ často nemá sama kapacity a rozpočet na ambicióznější změny.

Frantisek

To s tim volenym zastupitelstvem a slepym poslouchanim je ukazkova demagogie. Zadna ze stran nemela v programu zruseni mist kvuli travaji, zruseni viceproudek a pridani cyklopruhu, co bude prazdny apod. To, ze nekdo nechce na radnici treab komunisty a nebo populaci automaticky neznamena, ze souhlasi s tim vyse!

MP22

Já myslím že každá strana dávala dost jasně najevo který dopravní systém chce podporovat nejvíce. A spousta stran to tam měla explicitně zmíněno. To co říkáte není pravda. Pokud volím ODS, volím dopravu přikloněnou k IAD, to je snad jasné už z vyjádření Svobody. Pokud volím PS, volím odklon od IAD a více MHD a cyklo, to je také jasné už z vyjádření představitelů strany a z programu. Takže ano, toto se rozhoduje u voleb, ne trapných referend.

Jan

Jenže ono se k těm volbám moc nechodí. Přesto si někteří myslí, že kdyby byly o všem referenda jak ve Švýcarsku, tak by tam někdo chodil…

MP22

Jako v Paříži kam nechodí k referendech o dopravě ani 10 % lidí…