Více místa pro lidi, méně pro auta. Kritizovaný malý tramvajový ostrůvek na Staroměstské rozšíří „lego“

Práce na rozšíření nástupního ostrůvku zastávky Staroměstská zasahují do části vozovky. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPráce na rozšíření nástupního ostrůvku zastávky Staroměstská zasahují do části vozovky. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Po úpravě bude velmi frekventovaná a nijak nechráněná zastávka o něco bezpečnější.

Na tramvajové zastávce Staroměstská v Praze začalo rozšiřování nástupního ostrůvku ve směru k Palachovu náměstí. K současnému, asi 1,5 metru širokému ostrůvku, přibude cestujícím další stejně velký prostor.

Cestující zde dosud vystupují na ostrůvek, který není od projíždějících automobilů nijak chráněn – kromě svého vyvýšení. Nově budou mít k dispozici alespoň více místa. Po úpravě tak bude jedna z nejvytíženějších pražských tramvajových zastávek o něco bezpečnější. Denně ji využije asi 13 tisíc lidí.

„Není na co čekat. K rozšíření musí nyní dojít prakticky bezokladně, kvůli nefunkčnímu eskalátoru v blízké stanici metra. Bezpečnost zvýšeného množství cestujících, kteří se na Staroměstské nyní pohybují především na povrchu, je na prvním městě,“ řekl Zdopravy.cz náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Stavba zasahuje do jízdního pruhu pro automobily, konkrétně do jednoho ze dvou – odbočovacího. Doprava z něj byla dočasně převedena na tramvajovou trať.

Asfalt, po kterém ještě před několika dny jezdili řidiči, byl vyfrézován a ohraničen plastovými bloky přezdívanými lego. Jde o zákonem definované přechodné dopravní značení.

Prostor mezi bloky a stávajícím ostrůvkem bude vydlážděm a výškově srovnán. Podobné řešení mohou cestující znát například z dříve rozšířených zastávek Malostranská.

Nástupní ostrůvek je nejrozšířenějším typem tramvajové zastávky v Praze. Ostrůvky a přístupy na ně jsou průběžně upravovány tak, aby byla zajištěna bezpečnost chodců-cestujících a jejich komfort při vyčkávání i při nástupu do vozidla.

Zastávka Malostranská po rozšíření nástupních ostrůvků. Foto: Pražská integrovaná doprava

Zastávka Malostranská po rozšíření nástupních ostrůvků. Foto: Pražská integrovaná doprava

Rozšířeno se zpožděním

Současné úpravy jsou dočasné, kompletní rekonstrukce čeká až na celkové úpravy prostoru Palachova náměstí. „Proto se zde zvolila forma dočasné úpravy, aby se zaroveň odzkoušelo, jak to funguje z hlediska provozu,“ vysvětlil Zdopravy.cz Adam Scheinherr, který v minulém volebním období zastával funkci náměstka primátora pro oblast dopravy a změnu během svého působení inicioval.

Projekt jednoduchého rozšíření nevyhovujících úzkých tramvajových ostrůvků byl podle něj kompletně připraven i povolen. DPP už měl i nakoupené plastové bloky. Zastávka se měla rozšiřovat v rámci úprav Smetanova nábřeží. Ostrůvek ve směru z centra měl být rozšířen na úkor odbočovacího jízdního pruhu.

K úpravám mělo dojít v březnu 2023, chvíli před tím se však změnila koalice a ta projekt podle tvrzení Scheinherra zrušila.

„Rozšířením tak prošly jen tramvajové zastávky Malostranská a Hlavní nádraží. Staroměstská následuje podle původního projektu až nyní,“ řekl Scheinherr.

V opačném směru chybí prostor

Možnosti rozšíření ostrůvku ve směru Karlovy lázně jsou podle informací Zdopravy.cz prostorově omezené, k dispozici je jen 20-25 cm.

Směr se má upravovat později, vzniknout by zde měla tzv. zastávka brněnského typu.

Tagy ostrůvky pro cestující praha Staroměstská tramvajové ostrůvky
58 komentářů