Více cyklostezek a propojení s veřejnou dopravou. EU slíbila větší podporu jízdy na kole
Ulice Amsterdamu. Foto: amsterdam.nl
Deklarace obsahuje závazek zlepšit podmínky pro dopravu na kolech.
Deklarace obsahuje závazek zlepšit podmínky pro dopravu na kolech.
Pumpička: v provozu překáží už od roku 1890.
Obrázek jistě všichni znáte.
cyklostezky v českém provedení jsou spíš tunel na peníze. u nás cca 3km cyklostezky v trase stávajícího chodníku + 7 úrovňových křížení s 2pruhovou silnicí = 20milonů z obecního rozpočtu. ted, po 6 letech již boule na asfaltu.
Pumptrack no, to je teď moderní.
Jeste by to chtelo pohlidat, aby nove cyklostezky v podani ceskych firem za evropske dotace byly opravdu cyklostezky.
Moje dosavadni zkusenosti jsou takove, ze tam kde byla pohodlne sjizdna polni/lesni cesta je ted dotovana cyklostezka tak nekvalitni, ze tam clovek musi jet krokem i na odpruzenem kole, pricemz odpovedne uredniky to vubec nezajima…
Je prekvapujici, ze u nas se do cykloinfratsruktury investuje velmi malo. A pri tom je to nejlevnejsi a nejefektivnejsi reseni dopravni situace v nasich mestech, ktera jsou ucpana IAD.
Brání tomu ideologie. Jinak si to neumim vysvetlit.
tak ono to pomocí kola není do/z práce tak moc rychlé 🙁 pro vzdálenost nad 5km/nad 20min.
Jenže my se bavíme slov situaci, kdy pětina všech jízd autem po Praze je do 2 km. Nikdo neočekává, ze tady budou lidi jezdit do práce 20 km na kole.
Sama velká Uršula jde osobně příkladem:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/sefka-ursula-von-der-leyenova-z-vidne-do-bratislavy-letadlem.A211105_065714_zahranicni_ajez
Ale vždyť to je přeci jasné. V historii se i chudí lidé snažili o to stavět se na roveň k bohatým a vlivným. Třeba jen tím, jaké nosili oblečení. Nejvíce se to týkalo měšťanů.
Podle mě je celá ta podpora cyklistiky hlavně greenwashing resp. takové alibi, ze “pro to ZP už něco děláme”, aby už se nikdo raději moc neptal na tu skutečnou alternativu, tedy podporu VHD. :-/
VHD fakt není reálná alternativa na většinu cest do 5 km. Nebo jen za nesmyslný peníze. A těch fakt není málo. Tohle bohužel vídám od příznivců VHD a železnice v ČR často, že považují kola za konkurenci, kterou by bylo snad nejlépe vymýtit. Realita je ovšem taková, že při rozumném nastavení jsou to dopravní prostředky, které můžou skvěle spolupracovat ku prospěchu obojího. Viz NL, kde třetina cest vlakem začíná cestou na nádraží na kole. A nemít možnost snadného kombinování. řada těch lidí by radši jela ode dveří ke dveřím autem. Ale tam na tom železnice pracuje – bezpečné garáže na… Číst vice »
Jenže tohle (přičemž těch 5 km jsou spíš tak 2-3) je něco dost jiného než budování „páteřních“ a dalších rozsáhlých cyklostezek. Úplně by na to stačilo oficiálně povolit kola na chodníku (s nějakým rychlostním limitem). Plus ty úschovny, což samozřejmě nezpochybňuju.
Ale ještě spíš než o kolej je to o (skládacích) koloběžkách, resp. bylo by, kdyby proti nim nebyla taková hysterie.
Mimo větší města pak nevidím řádný zločin v tom dojet k tomu vlaku třeba i autem (pokud to není v pěší docházce).
Ono je to jednoduché uvažování , sám skladací koloběžku mám( nemám na mysli kolostojku s motorem). Jako přisunovadlo na nádraží do 2 km cesty je naprosto nepřekonatelné. Hysterie proti koloběžkám nastala až s jejich motorizací a hlavně s tím, že valná většina uživatelů je navíc má “ vytuněné“. Před pěti lety na mě nikdo s koloběžkou nezahlížel, dneska je to odznak “ piráta veřejného prostoru“, díky tunění. Ps : nezapoměnte na povrchy českých veřejných komunikací, koloběžky to opravdu ohrožuje …
Nestačilo. Jízda po chodníku na kole fakt není nic příjemného nebo lákavého. Legalizace chodníků je znouzectnost na krátké úseky, kde to nejde jinak, ale jako hlavní řešení je to nanic. Skládací koloběžky můžou být fajn, ale jak psal frank, to je taky o kvalitě infrastruktury. Trochu rozbitější terén nebo horší dlažba a koloběžka (zejména ta skládací s malými kolečky) je nahraná. Plus kolo výrazně vede v možnostech přepravit nějaký náklad. Že mimo větší města dává smysl i ta dojížďka autem k vlaku souhlas, ale pokud tam to auto má zůstat přes den, znamená to ve větších počtech obrovské plochy. Kola… Číst vice »
Pokud mají cyklostezky saturovat VHD, tak musí věst co nejkratší trasou mezi body A a B a ne vyhlídkou okolo měst, takové trasy jsou vhodné pro turistickou vyjížďku. Ideálně musí být celé mimo provoz aut, bílá čára mezi auty to fakt neřeší, stačí kousek mezi auty a spousta lidí to z důvodu bezpečnosti nebude používat. Dále bezpečné parkování přibližovadla v místě dojezdu. Elektrokoloběžky mohou dobře saturovat tzv. poslední míli (vlastní, ne ty pohozené půjčovací). Potom možnost vzít kolo, koloběžku do většiny spojů. Ideálně nějaký nosič nebo oddělený prostor. Pak je u nás problém počasí. Jezdit se dá reálně tak do… Číst vice »
„Jezdit se dá reálně tak do 10st. C a v suchu.“ ?
Proc? Jezdit se da i na ledovce
Teď ještě vyřešit, aby šlapající cyklisté nemuseli dýchat ty zplodiny z aut.
To už dávno není relevantní, moderní auta vzduch dokonce v některých ohledech spíše čistí. Produkované zplodiny jsou absolutně bez zápachu. Je pravděpodobnější, že cyklista ucítí parfém pasažérů projíždějícího auta, než jeho výfukové plyny.
To je dobrej hoax. 🙂
Jisteeeee. A úsporná žárovka po zapnutí spoří..
Auta vzduch čistí? Povídejte:)))
Ano, a není na tom nic kontroverzního. Výfukové plyny mohou obsahovat méně prachu, než vzduch nasávaný motorem. Samozřejmě nejde o žádné perpetuum mobile. V motoru prostě dojde ke spálení spalitelných částí prachu, disperzi nespalitelných částí na částice mnohem menší velikosti, a záchytu některých látek ve výfukovém traktu (především u naftových motorů, které mají explicitně filtr pevných částic = prachu). Pokud jde o prach, problém u aut už dávno není motor, ale brzdy a pneumatiky, tj. otěr abrazivních materiálů.
Mnohem kontroverznější je tak tvrzení, že v roce 2024 někdo „trpí dýcháním zplodin z aut“.
Takže nebrzdíte a vaše auto nemá pneumatiky?
Prach z kotoučových brzd sice vzniká, ale ve velkém ulpívá na vnitřku rotujícího ráfku kola který obvykle „stojí “ mezí brzdovým třmenem a vozovkou a ten ráfek pak podle toho vypadá. U bubnových brzd prach zůstává uvnitř a do okolí se dostává minimálně k čemuž mu slouží jen spára mezi bubnem a štítem.
V roce 2024 po silnicích jezdí strašná kvanta starých dieselů s brutální produkcí sazí a otřesným zápachem. Stačí se projít kolem silnice.
Tak každý spalovací motor ke své funkci potřebuje vzduch a stává se z něj jakýsi vysavač. Pokud jedno auto zvíří částice ležící na silnici auto jedoucí za ním tento rozvířený vzduch nasává spolu s jemnými prachovými částicemi. Kdyby tomu tak nebylo nepotřebovali bychom mít na motoru vzduchový filtr sání a nebo bychom ho mít mohli , ale mohli bychom ho měnit v delších intervalech než je třeba. Pokud by nám šlo o motor a nezajímal by nás sběr těchto prachových částic mohli bychom na auta montovat zvýšené sání které by nebylo tak exponované tím, že je obvykle blízko přední části… Číst vice »
teorie je to hezká. praxe dost pokulhává. podle vaší teorie by totiž okolí silnic musely být čistší než ve vzdálenosti 10m. udělejte si praktický test. stoupněte si na 30min k frekventované silnici v bezprostřední vzdálenosti a 10m od ní. vemte si do ruky bílý papír a potřete ho vazelínou.
je mi to líto, ale uvěřil jste blbosti. trochu mě mrzí, že s touto teorií někdy operoval i p. Michal Vojtíšek.
To není proto, že by auta prach produkovala, ale proto, že víří existující prach. Pokud chcete dělat pokus, a nechcete z toho mít psuedovědeckou slátaninu, musíte izolovat jev, který testujete.
Ideálně aby to nemusel dýchat nikdo. Člověka může napadnout, že ti, kdo jedou v těch autech, si to dělaj sami, ale jsou mezi nimi i např. děti, které za to fakt nemůžou. A za cestu se těch sajrajtů nadýchaj víc, než kdyby jely na kole venku.
Třeba vzít děti v zimě na lyže do Špindlu na kole, pěkně s báglem a lyžema na zádech, ty budou nadšené, jen teda možná u vás zazvoní pak sociálka.
Jasně, hlavně cesty takovými tunely třeba pod Prahou jsou hodně výživné.
Ono bohatě stačí přejít přes ten přechod v ústí výjezdu z Blanky na Prašňáku a sakra to praští do nosu.
Proto se taky tunely regulujou, aby pokud možno nevznikala zácpa v nich. Ale stejně si na tu regulaci bude řada motoristů, kteří nejsou schopni pochopit souvislosti, stěžovat jako by to byla nějaká samoúčelná buzerace…
Regulace vjezdu do tunelu hodně souvisí s tím, že hodně takyřidičů baví poskakovat.
Nedrží rozestupy. K mistu kde zpomalí (konec kolony) musí jet pod plynem, aby mohly lépe brzdit. Ale když se má plyn použít (zařadit z připojováku před někoho, rozjezd na zelenou,…) tak nejedou a drží provoz za sebou.
Za mě má být ve městě propagováno a podporováno hlavně MHD a bus pruhy apod.
Představa jak v 50 přijedu do práce zpocenej a smradlavej na kole a půjdu se převléci do sprchy je směšná. No a v 60 vysoce legrační až trapná. A s batohem na zádech a dámy s kabelkou.
Vaše představa, jak v době elektrokol přijedete do práce zpocený a smradlavý, je směšná až trapná. 😀
No tak nepřijede zpocený, ale přijede promočený od deště . To máte to samé. V obou případech když mu dýchne za krk klimatizace tak nazdar. tedy pokud to nazdar nenastane ještě během cesty.
A když jdete pěšky… třeba od auta nebo od zastávky… a prší, nejste mokrý/á? 😅🤷♂️😏
Třeba pěšky nechodí. Třeba se plazí jako had. 😀
Máte pořád nějaké výmluvy. Že vás to baví. 😀
Vaše představa, že jediné cesty po městě jsou ty do práce je směšná, trapná, ale v důsledku bohužel není ani moc legrační.
Máte recht, třeba se dá jet na kole pro nový obklady, malbu do Hornbachu.
Nebo pro novou skříň do Ikey.
Jasně, takové nákupy děláte denně, žejo.
Já tedy denně dávám dítě do školky a chodím nakupovat potraviny.
Asi jsme každý jiný, já potřebuju denně potraviny, vy zase dlaždičky.
Proč by někdo pro takové zboží jezdil na kole? To jste vymyslel sám nebo vám to někdo poradil? 😀
Tohle je reklama IKEY ve vyspělejších zemích: https://www.ikea.com/images/c7/d0/c7d08bd3eab0860ec298edf879372ed6.jpg?f=xxxl
Jsou dokonce místa, kde IKEA dokonce půjčuje vlastní cargokola. Nehledě na to, že takové nákupy fakt neděláte každý den, tak je to reálné a je to pouze otázka mindsetu.
Jako na druhou stranu když se fakt podíváte do těch západních měst, tak přesně tyhle skupiny na těch kolech jezdí. Kravaťáci, dámy v lodičkách a právě senioři, pro které je cyklo často velmi dostupná volba. Koneckoncu i ve svém okolí mám několik seniorů co často jezdí na kole, byť už toho třeba tolik neujdou kvůli kolenům.
Bohužel tohle u nás furt málokdo chápe. Většina lidí bere kolo jako sportovní náčiní, s běžnou délkou jízdy vyšší desítky km a víc, speciálním oblečením a převlíkáním, zpocením a sprchováním, přípravou, atd. Ve městě je ale kolo ve skutečnosti nejužitečnější na cesty řekněme od 1 do 5-6 km (pravda e-kola tu horní hranici posouvaj přes 10 km). Který jsou pro většinu už moc dlouhý na chůzi, ale MHD (zejména pokud to není na jedný lince s krátkým intervalem a zastávkama velmi blízko ke startu/cíli) nebo auto na ně maj nesmyslně velkou režii. A jo, takovejch cest je i v našich… Číst vice »
Ono stačí kopcovité sídlo a rázem z toho sportovní náčiní máte, nehledě na skutečnost, že významná část populace na to zrezignuje, pokud ovšem běžné kolo nevymění za elektrické.
On to nikdy nebyl tak důležitej problém, jakej z něj mnozí dělali (byť samozřejmě reálně to nějakej rozdíl udělá, o tom není sporu). A s rozmachem e-kol je to míň a míň důležitý.
Ono i v hodně kopcovitých městech často najdete nemálo rovinatých částí nebo aspoň tras vedoucích +- po vrstevnici.
Za první republiky jezdili na kolech četníci, jsem pro obnovit tuto tradic a zrušit policii všechna auta.
Měští je často mají, ale stejně jezdí auty.
Checht, loni jsem na Sumave videl policejni auto s nosicem na kola, na nemz meli dve policejni elektrokola (s tema jejich pruhama apod., ale bez majacku 😀 ).
Co kdyby v lese nekdo kradl houby, nebo pachal nejakou jinou zavrzenihodnou cinnost, zejo.
A to počkejte, až se dozvíte, že v řadě měst (např. Londýn) už na kolech (většinou e-carga) jezděj i záchranáři. A dost si to pochvalujou, že jsou tak u pacienta např. s infarktem dřív s vybavením, který by v ruce nikdy neunesli. Zejména ve velkejch budovách s velkými výtahy, kdy jedou nahoru i s tím naloženým kolem.
Sanitka pro transport do nemocnice v případě potřeby samozřejmě následuje (a i pro její dojezdovej čas je úbytek automobilových kolon sakra důležitej). Je to podobnej systém jako když u nás jede lékař v menším a rychlejším autě a dodávková sanitka následuje…
Taky je dobré se podívat jestli jezdí na tom „městském“ kole.
Proč? To je každýho věc. Já bych na sportovním kole po městě už pravidelně jezdit nechtěl, ale jsou tací, kterým to vyhovuje. Nebo třeba nevyhovuje, ale je to pro ně lepší kompromis než jezdit na výlety na městským nebo mít kol víc. To ať si každý vybere sám. Jen mi přijde škoda, že u nás mnoho lidí kvůli tomu tlačení jen těch sportovních kol, kvalitní městské ani nezkusilo a netuší, jakej je to rozdíl a o co přicházej. Takže v tomto jsem jednoznačně pro osvětu, ale rozhodnout si to musí každej sám za sebe.
Mě je ale opravdu jedno, že někdo někde má hloupý nápad jezdit do práce na kole. Já mám vlastní hlavu, do práce na kole jezdit nebudu. Je to pro mě výhradně nástroj sportovní rekreace a turistiky. A většina cyklistů v ČR to má stejně.
Neustálá snaha někoho kopírovat je jedním z příznaků té typické malosti.
Předpokládám, že létáte do práce vzducholodí, aby jste někoho nedejbože nekopíroval a zůstak tím velikánem.
Přemýšlím, kde z toho mého příspěvku dedukujete, ze to snad po Vás bude někdo vyžadovat, respektive na co reagujete. Však v pořádku, dělejte si co chcete, já jen píšu, ze kupodivu na západě to užívají velmi různorodé skupiny uživatelů, včetně seniorů, žen nebo lidi pracujících v kancelářích.
Ano, tam to tak dělají, tak ať si dělají, to je jejich věc. V ČR to tak nedělá a ani dělat nebude téměř nikdo, takže kvůli nim není třeba rekonstruovat celá města.
Vy myslíte, ze na západě ty lidi někdo donutil? Nebo jim k tomu jen vytvořil vhodne podmínky? Není tedy pravděpodobné, ze by to tady bylo stejně? Ze při vytvoření vhodných podmínek by na to Češi reagovali stejně? V tom případě chcete někomu odpírat svobodu volby? Pokud tyhle věci na západě funguji a lidi jsou s nimi spokojeni (zjevně ano, když je používají), pak blokovat to tady u nás není nic jineho než zaslepená ideologie. Poznámka pod čarou: byl jste se někdy v těch západních městech podívat? O jaké přestavbě tady mluvíte? Ve Vídni probíhá nějaká přestavba kvůli cykloinfrastrukture? Co to… Číst vice »
Tak pokud nikdo nechce vytvářet vhodné podmínky pro cyklisty zaváděním mýta, brutálním zdaňováním aut a kydy o jejich omezování, tak cajk. V opačném případě, to nucení je.
Vy to furt nechápete 😀
Ne, nikdo je samozřejmě nenutil. Vybrali si to sami. ČR je jiná země, máme vlastní kulturu, máme jiné podmínky, jiné problémy a jinou nedávnou minulost. Lidé u nás tak přirozeně delají jiná rozhodnutí. V případě použití kola jako městského dopravního prostředku v ČR prostě je a bude jiný výsledek, než v mnoha jiných zemích.
Naopak, vy považujete dopravu za nějakou přirozenost / danost. Ale tak to není, doprava je v první řadě politika. Zkrátka dopravní indukce platí. Postavte dálnici a dostanete hodně IAD, postavte cyklostezku a dostanete hodně cyklistů. Dobře to jde vidět na úplně libovolném městě a korelaci mezi investicemi do infrastruktury a množstvím uživatelů. Třeba nárůst podílu cyklodopravy v Paříži za poslední roky pravděpodobně nebude dán změnou mentality obyvatelstva (vaše představa), ale pravděpodobněji spíše zlepšením infrastruktury. „Cycling traffic on bike lanes increased by more than 71% in 2022 compared with 2019.“ – snad nechcete tvrdit, že se jim najednou změnila kultura, mentalita,… Číst vice »
V ČR není ani žádná Paříž, a češi nejsou francouzi. Děláte pořád tu stejnou logickou chybu. I předpoklad dopravní indukce aplikujete chybně. Dopravní indukce funguje, pokud existuje potenciální poptávka. V ČR není potenciální poptávka po masivním využití kol ve městech, indukce tak bude minimální až žádná. Podle vaší logiky by po postavení tisíce stájí po městech lidé začali hromadně jezdit do práce na koni. To by ve skutečnosti samozřejmě nezačali, protože o to nemají zájem ani potenciálně.
Preference se liší. Podmínky se liší. Prostě přestaňte agumentovat jinými zeměmi, je to nesmysl.
Neodpověděl jste mi. Ptal jsem se, čím to, že se v Paříži ten trend změnil – což je pro nás relevantní. Argumentoval jste vlastní kulturou, podmínkami, problémy a minulostí. To ale zjevně nemůže vysvětit tu změnu (nárůst), který se mj v Paříži stal. Nebo si opravdu myslíte, že během pár let nastal ten nárůst užívání cyklo protože se změnila kultura, minulost, problémy? Jinak zjevně nerozumíte pojmu dopravní indukce. Doporučuji nastudovat. „Dopravní indukce je jev v dopravě, kdy nabídka nové kapacity spojení (například zprovoznění nové dálnice, sítě cyklostezek, pěší zóny, autobusové nebo železniční linky, mostu atd.) vyvolá nárůst poptávky po ní.… Číst vice »
Vždyť je to jen trochu sofistikovanější trol, nahoře psal o autech čistících vzduch. Myslím, že je na čase přestat ho krmit.
Asi mate pravdu no.
To je o změně paradigmatu. V BeNeLuxu, Dánsku, ale i nyní v mnoha Evropských městech využívají miliony lidí kolo jako každodenní dopravní prostředek a používají ho i staří lidé (kteří jsou právě i díky kolu vitální) a nejsou ani zpocení, protože nešlapají jako blázni. Když jdete po městě pěšky, chodíte, nebo utíkáte na maximum do spocení?
Doplním osobní zkušenost – když jsem bydlel v Gentu, můj vedoucí diplomky, vitální 70 letý profesor, přijel vždy do školy na kole a při dlouhých konzultacích rozhodně nesmrděl potem.
To je hezká, ale zcela nepodstatná anekdota. Že lidé někde jinde něco delají, samozřejmě automaticky neznamená, že něco podobného budou dělat v ČR. Lidé v různých zemích žijí v různých podmínkách a mají různé preference.
Náhodou jsem narazil na zajímavou statistiku týkající se věkových skupin využívající kolo. 33% uživatelů kola ve Francii jsou lidé starší 65 let. https://www.statista.com/statistics/1017378/cyclists-bike-use-by-age-france/
Jen houšť. Myslím, že česká města by měla mít tu vidinu a la Vídeň nebo německá města – alespoň těch 10 – 20% podílu modal splitu. Cyklo má tu výhodu, že je zkrátka levné a efektivní v poměru cenu/výkon. Velmi srozumitelně to vysvětluje jednoduché srovnání Allocation of Space for Transport Infrastructure – Example of Berlin, která srovnává modal splitu s poměrem prostoru dedikovanému jednotlivým typům dopravy. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allocation_of_Space_for_Transport_Infrastructure_-_Example_of_Berlin.png
Vídeň a mnohá velká německá města mají značné problémy s přehuštěním. V ČR takové problémy nemá žádné město, ani Praha se tomu neblíží (protože v samém historickém centru skoro nikdo nebydlí). Dopravní řešení v našich městech nelze zakládat na dopravních řešeních, jaká kvůli svým specifickým problémům používá Vídeň nebo velká německá města.
To se rad podívám na nějakou analýzu hustoty obyvatelstva, ze Viden nebo Freiburg (a jakékoli jine uváděné města) jsou na tom nějak hodně odlišně než Prahy. Prosím o odkaz. Pokud takovy odkaz nemáte, tak by me zajímalo na základě čeho to tvrdíte. Každopádně ta pointa toho mého příspěvku byla, že podpora cyklodopravy mi přijde na místě jednoduše proto, ze je proste velmi efektivní. To srovnání na případu Berlína říká, ze zatímco IAD v Berlíně tvoří 44% modal splitu, tak vyžaduje 79% prostoru pro dopravu, zatímco cyklo tvoří 18% modal splitu ale potřebuje na to pouze 8% prostoru. Zkratka pokud tolik… Číst vice »
Příklad Berlína je irelevantní, v ČR žádný Berlín není.
Pokud by to nestálo žádné peníze a nezpůsobovalo problémy jinde, bylo by mi to jedno. Ale vy chcete utrácet enormní peníze a omezovat jiné ve jménu řešení problému, který v ČR neexistuje.
Vadí mi i to, že v praxi se vaše řešení kupodivu vyznačují tím, že mi cyklistiku naopak znechucují a ztěžují.
Chtěl jsem po vás podložit vaše tvrzení o rozdílných hustotách českých a zahraničních měst a nedodal jste nic. Na základě čeho to teda tvrdíte? Ten zbytek..na to asi ani nejde reagovat. Přesto se pokusím, byť to k vám pravděpodobně stejně nedoputuje. Je asi zřejmé, že principiálně funguje cyklodopravy všude stejně. Minimálně co se tyce prostorové efektivity (stejně jako IAD). Tudiz ty čísla v Berlíně samozrejme relevantni jsou i pro ČR (a pro jakoukoli jinou zemi), protože nám neco vypovídají o prostorové náročnosti a efektivitě jednotlivých typu dopravy ve městech. Nevkládejte mi do úst co chci anebo nechci, buďte tak laskav.… Číst vice »
„Podle deklarace je jízda na kole udržitelnou a dostupnou dopravou s velkou přidanou hodnotou pro Evropskou unii.“
Takové báječné myšlenky měli ministři pro cyklistiku a švihlou chůzi schválit už v pondělí a pro jistotu zveřejnit se znělkou Monty Python’s Flying Circus.
Jo. A nebo taky můžeme jen chodit pěšky, poskakovat u toho a tlouct o sebe kokosy.
Nejde ani tak o to, jak budeme chodit, ale jestli kolem toho poskakování bude dost byrokracie a na kokosy dotační titul.
To je správně. Auta se v minulosti podporovala až moc. Tak moc, že města tím trpí. Není třeba se vymlouvat na to, že auta trpí kvůli cyklistům nebo MHD. Města trpí i tam, kde MHD není a cyklistika se podpoře taky netěší.
Hlavní teda je mít nějakou koncepci a ucelenou síť, jinak je celý nápad k ničemu. A čím méně se během cesty dostanu k těm psychopatům, co mají v ruce volant, tím líp.
Mám jako jeden z Vámi zmíněných psychopatů s volantem shodně paušalizovat o psychopatech s řídítky ?
To rozhodně nesmíte a navrch byste mohl dostat ban.
Takže jste se dobrovolně přihlásil. 😀
Záměrně jsem psal o psychopatech, protože slušný řidič slušného cyklistu na silnici prostě neohrozí. Jen psychopat dokáže ostatním účastníkům, nejen těm na kolech, udělat z cesty peklo. Takže slušných řidičů se moje výtka netýká. Jen psychopatů.
Paušalizovat samozřejmě můžete, ale moc si tím nepomůžete. 😀 Vlastně ani nevím, co s tím mám společného, když se na kole chovám slušně a maximálně ohleduplně ke všem ostatním. Nebo jste snad mě konkrétně na kole viděl?
Mě stačí cyklisté co jezdí po chodníku, těch je až až.
Přesnĕ tak. Normální človĕk se chová slušnĕ ať řídí cokoliv.
Bohužel ovšem s tím, že agresivní člověk za volantem několikatunového stroje schopného akcelerovat na trojcifernou rychlost za jednotek sekund může nadělat výrazně větší škody než za řídítky stroje vážícího pár (desítek) kilo a poháněného jen vlastní silou, max. s pomocným motorkem.
Základ, který by měl platit obecně je, že čím větší výkon řízeného „stroje“ tím větší odpovědnost. Bohužel to u nás při nastavování pravidel a stavbě infrastruktury často neplatí.
Souhlas, je vidět jak autoškolu „dávají“ lidi, co opakují na řidičák. Jak říkám, jednou za deset let by neměla stačit výměna na úřadě, ale zajít si někam na trenažér, pár interaktivních videí, pokud by plnohodnotná zkouška z jízdy byla moc náročná.
V EK si zřejmě zapomněli zjistit, kde že se ta kola a jejich komponenty ve skutečnosti vyrábějí: v Asii. V Evopě se typicky jen designují a kompletují.
Situace s komponentami kol je dost podobná té ve výrobě pokročilých čipů. Většina značek si nechává všechno vyrábět v Asii, a velmi disproporčně v Tchaj-wanu. V pozadí je oligopol (resp. kvůli neschopnosti Italů už de facto jen duopol, Shimano/SRAM), kvůli kterému odvětví trpí úplně stejně, jako všechny ostatní technologické oligopoly dneška. V Evropě se typicky vyrábějí jen velmi drahé speciality.
„He“ ? Málokdy tuhle reakci používám, ale popravdě vůbec nechápu , proč by si EU “ měla zjistit“, zejména kvůli deklaraci podpory jízdy na kolech, “ kde se kola vyrábějí“ . Vždyť valná většina věcí sloužící účastníkům provozu “ k provozu“ a jeho řízení/regulaci se už dávno v Evropě kompletně nevyrábí, ale stala se plně závislou na dovozu komponentů z vámi jmenovaných lokací. Tak se tedy ptám proč vaše brvy vidí břevno zrovna v kolech ?
To není otázka na mě, ale na EK. EK říká, že chtějí podporovat evropské výrobce kol z důvodu „vytváření řady lokálních pracovních míst“. Z toho plyne, že EK si myslí, že se kola v Evropě ve značném množství vyrábějí. Což není pravda – pokud by došlo k zvýšení výroby kol, pracovní místa by vynikala v Asii, ne v Evropě.
Od EK očekávám fakticky správné výstupy, k čemuž zde nedošlo.
No ale takhle je to u valné většiny “ evropské výroby“ už dávno navíc tam přímo píší cituji : “ Zavazujeme se: 24. vytvoření podmínek pro zvýšení evropské výroby široké škály jízdních kol (včetně elektrokol a jízdních kol pro osoby se zdravotním postižením) a jejich součástí, včetně přístupu k materiálům, vybavení a zachování rovných podmínek v celosvětovém měřítku prostřednictvím stávajících nástrojů EU na ochranu obchodu; 25. podpora odvětví služeb pro jízdní kola, včetně subjektů sociální ekonomiky, a oběhového používání jízdních kol (opětovné použití, opravy a pronájem); 26. vytváření příznivých podmínek pro stimulaci vysoce kvalitních pracovních míst a cyklistických klastrů, včetně… Číst vice »
„Výroba kol je důležitou částí evropského průmyslu, vytváří řadu nových lokálních pracovních míst,“
V takovém případě by to vědět meli.
Hm tak si přečtěte odkaz v článku a zamyslete se nad ním…
A je ta zářná budoucnost (jak ta dopravní funkce, tak pracovní místa) zbožné přání a realita bude jiná? Například si představme, že by cyklodoprava měla opravdu významný dopravní podíl , třeba 20% u osobní dopravy. Jenomže zaprší, nasněží … a co se v tu chvíli stane? Ano, cyklisté použijí VHD … bude tam pro ně místo? Bude pro ně místo i za „normálního“ počasí, u kombinované dopravy ? Realita je taková , že v elefantu není kde stát i bez kola, natož s ním, a vůbec ne s nějakým větším počtem kol… má tedy VHD trvale jezdit s tou 20%… Číst vice »
Co se zkusit nejdřív podívat, jestli ty problémy, které vás napadají, nejsou už někde jinde velmi slušně vyřešený? Na kvalitní a udržovaný infrastruktuře se běžně jezdí v dešti i sněžení. Jedinou výjimku hlásí Oulu v severním Finsku, tam se jim prý počty lidí na kolech začnou dost citelně propadat, když teplota klesne pod -20°C. Naopak v Praze se při každým dešti rozmnoží plechový deštníky. Že by ta MHD taky měla s deštěm problém? Možná ve výsledku větší než to kolo? Že by to bylo tím, že vzít si nepromokavou bundu na kolo je menší problém, než co s ní pak… Číst vice »
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/kvuli-covidu-19-se-jinak-cestuje-lide-jezdi-spis-auty-ubyva-spoju-hromadne-dopravy-43585
Stejně tak těžko povezete nemocné dítě v noci na pohotovost VHD natož na kole.
Nepozoruju žádný kolony v nočních hodinách v blízkosti dětské pohotovosti…
a ještě tu o nemocné babičce přidejte 🙂
Je to o tom proč je v některých situacích lepší auto než jízdní kolo nebo VHD.
ale to přece každý ví a stejně se to objeví “ co argument“ prakticky v každé diskusi o něčem, co podporuje cyklisty 🙂
Až nebudeme muset číst označení jako např.“ plechový deštník apod……. Ať se každý dopravuje jak chce a jak mu to vyhovuje, ale ať se do toho ne…re druhému.
Takže chcete zakázat auta?
Protože jestli nějakej dopravní prostředek silně omezuje možnosti dopravy ostatním kolem, je to jízda automobilem.
Já osobně nejsem zdaleka tak radikální, mě by bohatě stačilo, kdyby města jako Praha přestaly automobilovou dopravu a pohodlí jejích uživatelů upřednostňovat před vším ostatním, například před bezpečností lidí, kteří se po ulicích pohybují bez ochranných klecí.
Přeci jen jsou situace, kdy je automobil nejvhodnější dopravní prostředek. A v rozumném množství je město v pohodě snese. Je to opravdu hlavně to jejich přemnožení, co způsobuje tolik problémů nespravedlivě dopadajících na ostatní…
Že je aut víc než je zdrávo na tom se shodneme, ale to je dáno životní úrovní a možnostmi které dnešní doba nabízí. A rovněž nejsem pro zákaz aut. To si myslím je z mých příspěvků jasné stejně jako nejsem proti výstavbě nfrastruktury pro cyklisty pokud nebude tato nahražovat železniční traťě atd. A nakonec nejsem pro tyhle zabomyší války. Váš příspěvek je celkem fajn až na jedno a tím je : „mě by bohatě stačilo, kdyby města jako Praha přestaly automobilovou dopravu a pohodlí jejích uživatelů upřednostňovat před vším ostatním,“ Skutečně si myslíte, že lidé používají auta k dopravě jen… Číst vice »
Jo, skutečně věřím něčemu, co je dávno popsáno a prozkoumáno a je to naprostej základ řešení dopravy ve městech. A nechápu, co je na tom tak překvapivého. K nalezení např. pod názvem Downs-Thompson paradox. Který stručně řečeno říká, že aut se objeví ve městě vždycky tolik, že kolony jimi vytvořené zpomalí (v průměru) cesty autem na rychlost nejrychlejší alternativy. Což je přesně ten důvod, proč je takový problém, když město rezignuje na to, jak automobilová doprava blokuje ostatní druhy dopravy. Pokud MHD trčí ve stejné zácpě, cesta na kole je díky přemnoženým autům nepříjemná až nebezpečná a cesta pěšky podobně,… Číst vice »
To jsem neznal (ten termín), díky za nej. Můžu se Vás zeptat, co by profesně delate? Jen tak ze zvědavosti. Často se s vašimi názory shoduju, tak by me zajímalo.
Moje profese s tímto nesouvisí, nebo jen okrajově. Rád se orientuje a učím různé obory a téma dopravy, urbanismu a života měst je něco, co se samozřejmě citelně dotýká většiny z nás, ať si to uvědomujeme a hledáme informace nebo ne.
Vždyť to nikdo nerozporuje…vytváříte falešné dilema. Doporučuji si nastudovat argumentační fauly, protože tohle je jeden z nich. Odkaz zde: https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/manipulativni-obsah/falesne-dilema/
Na opačné straně fronty motoristy tolik „oblíbené starostlivosti“ ovšem stojí třeba problémy hasičů a velkých záchranných týmů se přes zaparkovaná auta vůbec dostat na místa zásahů. Stejně tak je obvyklé, že leckde neprojede ani MHD….
Od toho je odtahová služba a záchytná parkoviště. Problém vyřešen.
Nechci tu teorii o nemocném dítěti úplně zbourat, ale takovou věc jako taxi znáte?
Taxi je opět jen další auto. V takovém případě který jsem uvedl máte na výběr tři možnosti. Buď si zavoláte rychlou nebo si zavoláte taxi na které budet čekat, budete platit cestu tam, platit jeho čekání u nemocnice atd a nebo prostě použijete auto vlastní které zajistí absolutní nezávislost na jízdních řádech nebo na tom, jestli zrovna nějaké taxi bude volné aby vás odvezlo a nebudete ani odčerpávat kapacity ZZS. Víte, v dobách nedávno minulých kdy lidé neměli auta tak, jako jimi disponují dnes bylo zcela běžné, že lékař vyjížděl domů. Navíc v dnešní době se dostupnost zdravotnické péče omezuje… Číst vice »
Taxi je jedno auto, který za den využijou desítky lidí. Není to auto, které celý den (nebo i několik dní/týdnů) stojí (u nás často na ulici, kde zabírá cenný prostor pro svého majitele zadarmo nebo za symbolickou cenu) a čeká na svou příležitost. Což je v nemálo případech cesta, kterou by bylo triviální provést jinak… Zkuste si fakt uvědomit jednu věc – jen jednu: Na to, aby kola mohla být užitečným dopravním prostředkem, který pomáhá řešit problémy s nedostatkem prostoru tam, kde jsou nejpalčivější, tedy ve velkých městech, fakt nemusí být stoprocentním řešením pro úplně všechny situace a to i… Číst vice »
Přesně, já jezdím řekněme 2/3 až 3/4 roku na kole do práce a nelimituje mě až tak okamžitý stav počasí jako spíš prostý pud sebezáchovy, jezdit v prosinci-únoru ráno a odpoledne za úplné tmy po okrskách “ příPraží“ se mi, při běžném chování českých účastníků provozu, tedy zejména nepřizpůsobení se podmínkám provozu a valit to dál co to dá i když okna nemají ještě odmlžená a oškrábaná, není vidět, je mlha, leje jako blázen, prostě moc nechce … Moje žena jezdí na kole celý rok, protože má kratší trasu a zastaví ji skutečně jenom brutální ledovka či vichřice s krupobitím… Číst vice »
ledovka na kole ale neni zadny problem.
to je otázka do pranice, ač najezdím na kole každý rok pěkných pár tisíc km, tak říkám, že ledovka je problém pro všechny účastníky provozu a valnou většinu dopravních prostředků včetně VHD
Ledovka je samozrejme problem pro auta. Ale na kole muzete pouzit plaste s hreby. Da se jet i po zmrzlem rybniku
Dá se to, ale to neznamená, že to není problém.
Samozřejmě není neřešitelný, jsou postupy, jak cykloinrastrukturu udržovat v pohodě sjízdnou v podstatě za každého počasí. Ale musí se chtít, když se nechce, je to horší než když to nejde. a u nás v ČR se většinou nechce.
No jo, ledovka na kole asi problém nebude, ale ledovka na komunikaci po které na tom kole budete chtít jet už problém bude.
„Že by ta MHD taky měla s deštěm problém? Možná ve výsledku větší než to kolo? Že by to bylo tím, že vzít si nepromokavou bundu na kolo je menší problém, než co s ní pak v přetopený tramvaji poté, co člověk vymrznul na zastávce?“
No a pak jsou ty hřibodesigny zastávek kam pořád prší..
No a vy si vážně myslíte, že “ Elefant“ frekventovaně používá většina cyklistů s kolem když přijde špatné počasí ? 🙂 To samé přece platí i v případě automobilistů. Je to krásně vidět právě v tom Elefantu, padne ledovka, chumelenice jako blázen a rázem ze Středočeského kraje „přijíždi Eelefanty do stanic v Praze až po okraj našlapané motoristy a někteří ještě do telefonů skuhrají, jak je ta VHD poddimenzovaná, když oni se ted musí tlačit ve vlaku 🙂
Co jste od nich čekal? EP a EK je ta parta bláznů, co už léta razí šílený nápad, že energetiku postaví na slunci a větru a když náhodou v zimě nebude svítit a foukat, tak to nevadí, protože v létě se vyrobí 2x tolik. Teda pokud tu novou energetiku náhodou nerozvrátí bouřka s krupobitím – pak by právě ale vzrostl podíl cyklistiky, když veškerá ostatní doprava bude na elektřinu, takže bude všechno v pořádku. Jsou to prostě koumáci – hlavně jim nezapomeňte v červnu hodit svůj hlas, ať to můžou dotáhnout.
Vy se tváříte, jakoby to bylo něco neozkoušeného, ale vždyť je spousta měst, kde s podobnými nebo i horšími podnebnými podmínkami má cyklodoprava velký podíl na modal splitu – Amsterdam 45%, Kodaň 49%, Vídeň 10%, Berlín 18%, Freiburg 28%, Tokyo 13%. Mnichov 14%, Helsinky 11%, atp. A pokud to funguje jinde, tak proč by to nemohlo fungovat u nás? Často mám pocit, že z té veřejné debaty to může vyznívat, jakoby doprava ve městě byla nějaká přirozená danost. Tak to ale není, primárně je to politické rozhodnutí. Nastavte pravidla výhodná pro IAD a budete mít velký podíl IAD, udělejte podmínky… Číst vice »
Chcete snad říct, že už možná za 20 let bude možné dostat se z okraje Prahy do centra a nemuset se bát o život, když současné cyklotrasy vedou po nájezdových rampách na okruh kde je 80, po Chlumecké kde je 70, nebo po Magistrále? Kde se za cyklostezku považuje i 60cm široký chodník, na který se napíchne cedule „sdílená stezka pro chodce a cyklisty“? Kde se malují cyklopruhy i tam, kde nedodržují legální požadavky na šířku, jenom aby řidiči nemuseli dodržovat bezpečný odstup, a politici se mohli chlubit „rozsáhlou sítí cyklotras“?
Ne, jezdit po Praze na kole bude o hubu furt. Ale zato na rozhlednu povede cyklostezka…
Tak to je základ, postavíme stovky kilometrů kvalitních asfaltových cyklostezek v Jeseníkách, vedle nich P+R, a pak z Prahy širokou dálnici, aby se tam dalo pohodlně dostat 🙂 Kdo se chce v ČR rekreovat na kole, musí si pořídit auto, a kdo se chce na kole nedejbože dopravovat na krátké vzdálenosti, to je sebevrah a blázen…
…a z rozhledny dolů povede singletrail…
Akorát tam mezi tím zase nebude ta rozhledna, protože po době udržitelnosti uhnije. 😀
Nevidím žádný problém v cyklistické rekreaci bez auta. Odkudkoliv v ČR se na kole po vlastní ose dá dojet do cyklisticky zajímavých lokalit. Z Prahy máte za rohem třeba Křivoklátsko a Sázavsko. Kdo chce dál, může překlenout vlakem nebo autobusem, není s tím žádný problém. Problém nebývá ani případné ubytování s kolem, pokud to vidíte na dvou či více denní výlet. Osobně nevidím problém ani v jízdě po běžné silnici spolu s auty, klidně po silnici první třídy.. Pravidla provozu k tomu uzpůsobena jsou a drtivá většina řidičů se chová rozumně. Dokonce bych řekl, že v ČR řidiči velmi dobře… Číst vice »
Je plno „cyklistů/ek, kteří když nevidí cyklopruh, tak považují jízdu na kole za nemožnou nebo život ohrožující… Jako cyklista se bezpečněji cítím mezi auty (nevyžaduji odstup 1.5m – zrovna na silnicích v křivoklátských lesích je to mnohde nemožné), než na společné stezce pro chodce a cyklisty.
O hubu mi to tam vzdycky prislo kvuli tramvajovym kolejim. Treba takova Sokolovska kolem Karlinskeho namesti je skvela. Budto jedu uprostred a jsem za blbce, kdo brzdi auta. Nebo jedu u kraje, kde je ale docela malo mista od aut. No a nebo jedu ve zlabku koleji, coz je skutecne o hubu. Nebo jsem mel jenom blbej rozmer gumy…
Karlín by jako sůl potřeboval aplikovat nizozemskej princip „disentangling“ česky asi nejlíp „rozplétání“.
Karlínem jen projíždějící auta všechna bez milosti na Rohaňák. Sokolovskou vyparkovat a nechat jen pro tramvaje a kola, auta jen pro zásobování a v určený hodiny. Ulice mezi Sokolovskou a Vítkovem neprůjezdný skrz – kdo potřebuje do míst mezi Křižíkovou a Invalidovnou, ať najede z Rohaňáku Šaldovou a zase se jí vrátí. kdo potřebuje mezi Křižíkovu a viadukt, ať najede od viaduktu a zase se tudy vrátí. To vše samozřejmě v třicítkové zóně a s cykloobousměrkami, jak už to tam většinou je.
A to s tou Sokolovskou by IMO mělo platit obecně – na ulici, kde jsou tramvaje a nejsou na odděleným tělese, nemá co dělat parkování aut. Možná se najde nějaká výjimka, ale reálně je tohle věc, která dělá strašně moc problémů a má minimální přínos. Pro člověka na kole je taková ulice prakticky nepoužitelná, tramvajím tam hrozí každou chvíli zdržení auty, která zrovna zajíždí do parkovacích míst, často jsou to hlavní ulice se spoustou obchodů, kde by chodci potřebovali přecházet kdekoli (např. potřebujou do dvou krámů skoro naproti sobě) a muset chodit na přechody na nejbližší křižovatku je pro ně… Číst vice »
A cyklisté ten bezpečný odstup vždy dodržují, třeba při podjíždění kolon nebo objíždění chodců ?
Co udělá zvýšený podíl pomalé cyklistické dopravy s kapacitou silničních komunikací, kde cyklisty nelze s dodržením bezpečného odstupu předjet?
Vůbec pro mě, městského cyklistu, není vzácné když jedu kilometr či dva podél stojící kolony. Nu a o kilometr dal se to rozjede a spousta lidí má rázem dojem, že největší překážkou není těch 300 poloprazdnych aut co tam staly kolonu ale jeden cyklista který je předjel…
Kapacita na 30 km/h je v městském provozu totéž, co 50 km/h. 😉
Tak to dopadá, když hlavním kritériem rozvoje cykloinfrastruktury v Praze není aby se co nejvíc pomohlo cyklistům, ale aby se co nejvíc uškodilo automobilistům.
Jinde vedou cyklostezky schválně vedlejšími ulicemi, zatímco u nás se srdnatě bojuje za cyklopruh na magistrále…
Jako člověk co toho po Praze najezdí víc na kole než autem doufám, že konečně opustíme tyhle hloupé třídní boje a začneme se řídit rozumem, ale asi marně :-/
No ono je to někdy ještě divnější, u nás vedla páteřní cyklostrasa, značená vedlejšími ulicemi, pak přišli místní zelení a piráti a prosadili jednosměrky. Tím pádem se celé úseky páteřní cyklotrasy staly místem pro “ chodce s kolem“ a. Nu a ještě se od té doby brojí, že cyklisté jezdí v protisměru bývalými obousměrkam. Přitom třeba mému synovi se cesta do školy na kole vlivem “ předpisů“ prodloužila ze 2 na 3 km jen proto, že nějaký zelený svazák vymyslel, že naše zona 30 klidná a tichá potřebuje větší bezpečí…
No jo, pro začátek byste nesměl nechat Fillera a ten jeho Auto*mat předstírat, že to jejích „dobro“ páchají vaším jménem.
Ono je to někdy až k pláči, u nás třeba měli udělat cyklostezku přímo podél hlavní silnice a zároveň , v rámci stejného projektu rozšířit silnici o bus pruh . Člověk by jako cyklista čekal, že místní zelení a pirátstvo to podpoří všemi deseti. Ale to ne, cyklostezka jako nejkratší propojení městských částí podél silnice jim přišla zbytečná a padala slova jako “ ve spojení s bus pruhem je to předražený projekt „, proč tu cyklostezku nevést jinudy ( rozuměj místo 1,1 kilometru přímé rovné cesty ji mít dvoukilometrovou, nabrat a pak ztratit nějaké vrstevnice), že ten bus pruh budou… Číst vice »
Vy Prazaci jste strasne zpovykani. Za mych mladych let jsem na kole jezdil normalne po okreskach, kde jezdilo i dost kamionu.
A vy tu mate problem s cestou, kde jezdi temer vyhradne osobaky a sotva 70… 🙂
A Kupka se o tom ani nezmínil. U nás je politická podpora ve městech dost vlažná.
Myšleno s nadsázkou, ale když teď půjdou „čerpat“ dotace na cyklistiku, tak se třeba i politici rozhýbou. 🙂
Čerpat se bude určitě, ale jestli to pomůže cyklistům, v tom jsem dost skeptický.
Protože pro podporu něčeho takového v ČR neexistuje reálný důvod. V ČR nemáme žádná katastrofálně přehuštěná města s nefunkční MHD.
Jj, akorát to MHD má klidně 20 minut sekeru.
To je přece „mimořádná“ (reálně už minimálně obdenní) událost „zpoždění kvůli intenzivnímu provozu IAD na trasách dotčených linek (většiny sítě)“ to se organizace dopravy, rozdělení veřejného prostoru, atd. nijak netýká…
Ale cyklodoprava ve městech nemá primárně nahrazovat MHD, ale spíše IAD..
Kupka řídí ministerstvo autodráhy, tam pro cyklisty není místo.
„„Jízda na kole snižuje znečištění ovzduší, snižuje riziko kolon a přispívá k zdravějšímu životnímu stylu. Výroba kol je důležitou částí evropského průmyslu, vytváří řadu nových lokálních pracovních míst,“ uvedla eurokomisařka pro dopravu Adina Vălean.“
Hlavně by se taky měli zaměřit na to jak se jízdní kola vyrábí a jaká je jeich kvalita. Doby kdy řetěz byl pevný jsou pryč. Dnes se řetěz vyrábí ze slabých plíšku kdy se kroutí a je velmi snadné ho překroutit tak až se článek zdeformuje. Pak takový zkroucený řetěz spadává a poškozuje ostatní komponenty ani rámu z lehké slitiny nevyjímaje .
Nemáte si kupovat to nejlevnější na trhu.
Vždyť má pravdu. Dřív mi běžný řetěz vydržel pomalu deset let a to prakticky bez jakékoli údržby a rozhodně mi nikdy nepraskl. Dnešní řetěz měním, případně praskne průměrně jednou za rok a to opravdu není ten nejlevnější. Kola z devadesátek budou jezdit dokud nezreznou, stačí občas promazat hnací ústrojí, ta novější sice nezreznou, ale mimo mazání se několikrát do roka musí něco udělat, aby to jezdilo.
Třeba kazetu jsem měnil za posledních 5 let už třikrát, vždycky za stejný typ, jako byl na kole původně. Na kole ze začátku 90. let je stále původní a to má za sebou věci, o kterých se tomu novějšímu kolu ani nezdá. Je to podobné jako s auty a prakticky se všemi výrobky.
Fajn, tak si kup dva Favority (auto a kolo) a mas po problemu, ne?
Na kole z devadesátek jste měl tak 6-7 kvaltů, to je úplně jiná šířka řetězu. Kolik Vás tenkrát stál měsíčních výplat?
přesně
21, teď mám 27, klasika 3×9. Kolik stál nevím a není to podstatné, dneska nevydrží nic, ani levné ani drahé. Kdybych mohl koupit řetěz za 5000 místo za 500 s tím, že vydrží desetkrát déle, koupím ho, bohužel takový nikdo nevyrábí. S tou výdrží, s cenou možná jo. Za mě je nakonec právě tohle jeden z největších ekologických průs*rů dneška, kde dřív stačil jeden výrobek (jedny suroviny, jedna doprava…), teď potřebujeme tři, to opravdu recyklací a jinými sexy termíny nedoženeme.
Jestli potřebujete něco do města, ptejte se u Holanďanů, jestli na cesty, hledejte expediční kolo.
Nebo si poskládejte svoje, není to žádná raketová věda….
Je to tak.Minimum materiálu. A nemyslím si, že by zrovna řetěz byl něco na čem by se mělo šetřit a honit nižší hmotnost.
Hele a co takové duše? Jak často musíte dofukovat pneumatiky? Nikdy dříve jsem nezažil aby docházelo k takovým rychlým ztrátám tlaku jako je tomu nyní.
Duše nechci ani komentovat, mám Libertu z počátku 90.let a kromě plášťů vše původní. Na druhé kole jsem vyměnil duše s plášti a duše vydržely tak v průměru 3 týdny a začly utíkat, našel jsem dírku, zalepil a za týden díra hned vedle záplaty. Takto jsem vystřídal asi 10 duší z lisované tmy, než se mi je povedlo pracně sehnat z Rubeny a ty už jsou lepší.
Ale stejně to pořád není ono,co? Já porovnal současný řetěz a řetěz na polském Univerzalu (skládačka). Současný má šíři necelých 7 mm a starý 10mm. Ovšem tloušťka materiálu ze kterého je vyrobený je u obou 1mm. Takže co se týče tuhosti a odoslnosti v krutu řekl bych, že to bude hlavně v použitém materiálu. Kdybych měl možnost nějakých vzorků vezmu nůžky a zkusím porovnat jak půjdou přestřihnout. Předpokládám, že u toho současného mi to nedá ani moc námahy článek přestřihnout a u starého to půjdě těžko.
To máš pravdu, řetěz je to samý. Starý jsem vytahal, nový roztrhnu. A další zajímavost, na 60 let starý plečce vyslapu kopec v pohodě a na novějším kole mám roblem i když má přehazovačku.
stará plečka mívá v zásadě horský převod nafurt…
To těžko. Asi jste nikdy nejel na kole zvané po jednom státu o kterém už nějakou dobu čtěme dnes a denně.
! čteme“ tak od hnusného ruského útoku, útoku který mimochodem zničil i fabriku, kde se ta kola tehdy vyráběla. Od hnusné invaze která třeba měla za cíl krom žen, dětí, starých lidí třeba i tramvajová depa a československé tramvaje ( abychom zůstali u tématu) . To kolo samozřejmě znám …
Charkovskej zázrak jsem, pravda neměl, ale v ekodvoře jsem si za kilo koupil Esku skládačku. S tím převodem co má, se dá rozhodně vyšlapat nahoru prudší kopec, než co to torpédo zvládne ubrzdit cestou dolů….
Chceš-li poznat, co je dřina, kup si kolo ….. Jo, ty kola vydržely hodně, ale ta vlastní energetická náročnost…
To bych se hádal, přepočítávali jsem převod, průměr kol byl stejný. Další možností je zkouška jízdního odporu v které ta plečka taky vyhrává.
popravdě nikdy jsem to nepočítal, tak vám budu věřit neb nemám takové kolo dispozici. Co takhle vliv délky klik ?
Zrovna ten díl talíř s klikou je stejný. Hele tomuhle jsem taky nechtěl věřit, ale oni opravdu ty starý plecky šli líp v ložiskach. Tohle jsem si vyzkoušel před x lety, kdy jsme jako kluci jezdily od března do října do školy na kolech a měl jsem možnost vyzkoušet různá kola na jedné a té trasy. Kam jsem to které kolo a na jaký převod v kopci utáhnou, jak se rozjede samo z kopce a kam dojede bez šlapání a podobné ptákoviny.
Dejte si tam Schwalbe, přinejhorším Kendu. A kompresůrek stojí pár stovek…
A ten kompresůrek to bude hlídat a nafukovat sám?
Ne. A kroutit pedálama a otáčet řídítkama taky nebude….
No to bude věkem, taky už mám vánoce často…
Subjektivně taky dofukuju častěji, hlavně mi chybí klasický autoventilek, to stačilo zajet na jakoukoli benzínku. Netuším, co na něm bylo tak špatného…
hm, no ale on nezmizel , je zcela běžně k dostání, spíš jste si koupil ráfky do kterých se nedá prostrčit což ?
Jistěže nezmizel fyzicky, ale na nových kolech už třeba 10 let zpravidla nejsou ráfky s autoventilky, přestože dřív to byl standard. Myslím v kategorii XC. Výhody dnešních ventilků proti klasice nevidím.
když to nechci tak si koupím príslušné ráfky ne ?
Nebo si kupte redukci, stojí pár korun a vejde se kamkoliv
Tu samozřejmě mám.
Ono to u kol někdy jde naopak. Čím dražší komponenty, tím míň vydrží, protože výrobci se primárně snaží o nižší váhu, rychlejší řazení, vyšší rychlost (efektivitu přenosu síly). Pro sportovní nebo dokonce závodní využití do dává smysl (samozřejmě s pravidelným seřizováním a včasnou výměnou), pro to dopravní, kde je třeba odolnost daleko důležitější než pár gramů hmotnosti je to nanic. Neříkám kupovat to nejlevnější, ale pozor i na ty dražší. Může to být super, ale vyžadovat neúměrnou péči, údržbu a mít omezenou životnost. Jeden známý výrobce má např. tři v podstatě identické kazety. Liší se detailem. Ta nejlevnější je celá… Číst vice »
15 000 není zrovna nejlevnější a pokud musíte řetěz měnit po ujetí 100-200km je to na hlavu. A to nemluvím o tom jak rychle se opotřebovávají ozubená kola a jak řetěž na ozubeném kole sedí tedy spíše sesedí.
taky záleží jak se o to staráte, prach a písek na řetězu brousí…
Super řešení, no když bude stat kolo jako nové auto, to už moc udržitelné není.
To se nestane, ta opravdu drahá kola se šplhají k cenám ojetých aut, rozhodně ne nových. A to je pořizovací cena, celkové náklady jsou vzhledem k zanedbatelné ceně paliva (i u e-kol) a výrazně nižší ceně servisu a spotřebního materiálu samozřejmě u těch kol furt výrazně nižší.
řetěz na kole, které jsem odkoupil od sousedky je možná starší než já a pořád slouží. je pravda je už trochu vytahaný, ale drží pevně. to ovšem nijak nesnižuje pravdivost celé deklarace.
Já chtěl říci hlavně to, že je nutné vyrábět kvalitní věci.
Kupte si kolo s kevlarovým řemenem a převodovkou Rohloff. Ale za 8 litrů jak v Decathlonu to nebude…
jj, třeba takový GSD. Velmi povedený, obratný, skladný kolo, který zároveň uveze i spoustu nákladu. Jel jsem na něm (byť ne v té Rohloff variantě) a sakra mě bavilo. Akorát holt s tím Rohloffem stojí čtvrt mega. A už v základu je cenovka šestimístná…
Ale aby nedošlo k mýlce, to je opravdu extrémní luxus a samozřejmě elektrika. Akustický městský kolo s karbonovým řemenem a nábojovou převodovkou od jiný značky se dá samozřejmě koupit o řád levněji. Za tu osmičku to nebude, ale kolem 15-20 se to dá.
8 a 15 je rozdíl. Hele jako když na takovém kole má výrobce problém namontovat plastové cosi co výrobci těch levných běžně montují aby to cosi zamezilo možnosti řetězu spadnout jak na vnější stranu tak na stranu vnitřní a nemá zájem na tom aby takový spadlý řetěz ke středu se neměl možnost šprajcnout mezi ozub a trubku tvořící vidlici zadního kola kterou rozerve tak to je fakt k pláči.
Lidi chcou lehký kolo na víkendové projížďky, za rozumnou cenu. Až budou chtít kolo co vydrží, bude to těžší a dražší. A pojede to hůř. Viz stránky výrobců typu Gazelle nebo Batavus…
Myslím že vám uniká, že se obor cyklistiky posunul za posledních 30 let asi tak o galaxii dopředu. Je možné vybírat ze spousty rámových platforem a spousty komponentů přesně dle zamýšleného využití stroje. Na kole pro courání po městě se síťovkou na řídítkách není nutné mít moderní 12 rychlostní řetěz a kazetu. Zase tyhle systémy dokážou podivuhodné věci, třeba řadit v plném tahu celý převodový rozsah. Samozřejmě že je to na úkor nutnosti to řádně udržovat. Se servisem drahého auta tak nějak všichni počítají, ale že řádný servis potřebuje i drahé kolo a drahé lyže je pro leckoho velké překvapení,… Číst vice »
Přesně tak, bohužel u nás jsme se nechali dotlačit do toho, že máme nabídku v obchodech silně omezenou na jeden z těch diferencovaných segmentů – ten sportovní. Ale zlepšuje se to, pomalu ale jistě i k nám proniká nabídka z těch ostatních segmentů. Furt to ale chce od zákazníků, kteří chtějí „užitkové“ kolo, aby se nenechali zblbnout prodavači těch sportovních a chtěli něco, co je stavěné pro jejich zamýšlené používání kola. I když to bude stát trochu víc hledání, servisy se možná budou tvářit kysele (protože s některými jejich komponentami tolik nepracujou a nemají je tak zmáklé). Najdou se i… Číst vice »
Mno to je ale ovšem následek toho , že chcete mít mnoho převodů, čili výrobci museli zeslabit ozubení kazet aby se tam vešly a do těch se původní řetěz prostě nevleze… Pořiďte si kolo s řemenem a přehazkou v náboji a máte klid na 10-15 let ( při průměrném nájezdu českého cyklisty možná i navíc 🙂