Viadukt z Buštěhradky míří do technického muzea, o víkendu se bude demontovat a převážet

Starý most přes ulici Dukelských hrdinů u pražského Výstaviště. Pramen: NTMStarý most přes ulici Dukelských hrdinů u pražského Výstaviště. Pramen: NTM

Most od pražského Výstaviště je menším příbuzným železničního mostu pod Vyšehradem. Vlaky po něm jezdily 130 let.

Správa železnic věnovala Národnímu technickému muzeu (NTM) příhradový železniční viadukt z tzv. Buštěhradské dráhy, po němž přestaly jezdit vlaky v první polovině března. Jde o most, který musí ustoupit modernizaci železniční tratě z Prahy do Kladna a na letiště, nachází se u pražského Výstaviště mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Dejvice.

Historicky je podle ředitele NTM Karla Ksandra velmi cenný a má hodně společného s velkým železničním mostem na pražské Výtoni. „Oba mosty jsou klasickou ocelovou příhradovou nýtovanou konstrukcí, most u Výstaviště má délku 19,5 metru, výšku 3,5 metru a váží 35 tun. Domluvili jsme se se Správou železnic, že ho můžeme převést na Masarykovo nádraží do budoucího Muzea železnice a elektrotechniky. Bude součástí stálé expozice. Železnice v našem muzeu to nebudou jen vozidla, ale všechno, co k dráze patří,“ řekl Karel Ksandr při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz

Most byl zbudován v souvislosti s konáním pražské Jubilejní zemské výstavy v roce 1891, svou nýtovanou konstrukcí je podle NTM typickým příkladem drážního stavitelství přelomu 19. a 20. století. Vlaky po něm jezdily více než 130 let. „Příhradové nýtované konstrukce byly ve své době klíčovým stavebním prvkem mostních konstrukcí a jejich kvalitu prověřila desetiletí provozu po celém území dnešní České republiky,“ říká kurátor muzea Adam Horký.

V sobotu 15. dubna se bude viadukt snášet a v neděli nad ránem, v době, kdy je v Praze minimální provoz, se pak přesune do areálu bývalého depa na Masarykově nádraží.

Starý most přes ulici Dukelských hrdinů u pražského Výstaviště. Pramen: Správa železnicStarý most přes ulici Dukelských hrdinů u pražského Výstaviště. Pramen: NTMStarý most přes ulici Dukelských hrdinů u pražského Výstaviště. Pramen: NTMBudoucí železniční estakáda u pražského Výstaviště, vizualizace. Pramen: Správa železnicAreál historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorické depo na Masarykově nádraží se promění v muzeum mimo jiné zastřešením dvora. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Plánovaný harmonogram

Sobota 15. 4. Výstaviště
Příjezd jeřábu: cca 09:00
Nastrojování jeřábu: 09:00–11:00
Lanování, uvázání a zkouška uvolnění mostu: 11:00–14:00
Snesení mostu: 14:00–16:00
Odstrojení jeřábu a odjezd: 17:00–20:00

Neděle 16. 4. 2023 budoucí Muzeum železnice a elektrotechniky NTM
Přejezd na Masarykovo nádraží: 5:00–6:00
Usazování mostu v areálu depa: 6:00–9:00

„Po přesunu do areálu NTM bude uložen na provizorní podstavce umožňující jeho základní ošetření. V průběhu stavebních prací na novém Muzeu železnice a elektrotechniky pak bude most renovován do vystavitelného stavu a vyzvednut do výšky několika metrů. Stane se tak jednou z dominant a ústředním exponátem budoucího muzea,“ plánuje Ksandr.

Posel Buštěhradské dráhy

„Viadukt nevznikl jako prosté řešení technického problému, ale byl vědomým urbanistickým činem a součástí celkového záměru na rozšíření Bělského třídy pro chystanou Jubilejní výstavu v roce 1891.Jeho předchůdce z roku 1868 byl prostý trámový most o světlé šířce 7,45 m mezi oběma kamennými opěrami. A jelikož se předpokládalo, že nebude dostačovat provozním nárokům v čase výstavy, bylo rozhodnuto o nutnosti jeho rozšíření. Namísto dodatečného proražení bočních průchodů, jež bylo též navrhováno, dostal přednost velkorysý návrh v podobě nové konstrukce o jednom neděleném poli. Viadukt je s Jubilejní výstavou spojen též osobou svého tvůrce a výrobce, neboť projektová dokumentace z června roku 1890 je podepsána jménem inženýra Františka Plášila a konstrukci vyrobila mostárna První českomoravské akciové továrny na stroje v Libni – tedy jako v případě Průmyslového paláce. Hodnota viaduktu spočívá především v jedinečném zapojení do kontextu, které tvoří cílenou kompozici s Průmyslovým palácem v pozadí. Společné městotvorné působení obou staveb stěží bude možno zopakovat v případě budoucího nahrazení viaduktu jinou mostní konstrukcí,“ napsal 25. června 2011 o viaduktu na Výstavišti list Posel Buštěhradské dráhy.

Rozhovor s Karlem Ksandrem v podcastu Cesty Zdopravy.cz vám přineseme tento pátek v čase oběda.

Tagy Bubny-Výstaviště Buštěhradská dráha most Výstaviště NTM Správa železnic
43 komentářů