Viadukt z Buštěhradky míří do technického muzea, o víkendu se bude demontovat a převážet
Starý most přes ulici Dukelských hrdinů u pražského Výstaviště. Pramen: NTM
Most od pražského Výstaviště je menším příbuzným železničního mostu pod Vyšehradem. Vlaky po něm jezdily 130 let.
Autor mostu byl František Plášil, nikoli Prášil
Asi jste to otočil…
Proč se SŽ tak často zbavuje starých konstrukcí darováním? To už ve výkupu nic nedostanou?
Protože je to majetek státu a předává to do muzea což je taky státní složka – příspěvková organizace.
OK, ale žel. muzeí závislých na státu je až moc a SŽ by dostala ve výkupu něco do rozpočtu…
Oproti novému mostu to něco bude velmi symbolické.
Protože ten most nebude v živé dopravní cestě, tak mě vůbec neuráží jeho zachování pro muzejní účely jako příklad nýtované konstrukce.
Ostatně je někde takovýto most zachován? Řekl bych, že je to naopak vhodný exponát, je přiměřeně velký.
Až pánům (a dámám) nahoře konečně dojde, že stavět další veřejné muzeum v Praze a stahovat do něj exponáty z celé ČR je bobost, budou se k mostní konstrukci na místě budoucího soukromého developmentu přivazovat na protest muzejníci, nebo se most ekologicky zlikviduje? Když už ho chtěli zachovat, měli ho umístit někam jako lávku a nekomponovat ho do vzdušných zámků.
Především nechápu, proč se dělá železniční muzeum na nejdražších tuzemských pozemcích.
Takže prodat developerovi a postavit tam mrakodrapy?
Pozemek je sevřený mezi tratě a opěrné zdi Nového spojení, jdou přes něj mosty magistrály a NS, obtížný příjezd (v podstatě jen přes bývalou poštu)… asi to moc lukrativní nakonec nebude, i přes „polohu v centru
Tunel by nechtěli? Portál by byl: https://pamatkovykatalog.cz/portal-19082948
A vedle tohoto exponátu bude malý vyřízlý kus konstrukce mostu Smíchovského jako poslední památka na tento most.
Hlavně aby nový most vydržel aspoň pětinu toho, co tento starý…
Vsadím se, že tohle nějaký Pepík říkal i v roce 1900 když tenhle most stavěli.
V čem je most příbuzný? Je to klasická nýtovaná konstrukce. Ovšem žádnou jinou historickou příbuznost nemá.
To je jako tvrdit, že pražské metro je příbuzné k pařížskému.
Snad už konečně NTM zahájí stavbu muzea.
Ty mosty mají stejné kontrukční řešení, pocházejí z (plus mínus) stejného období, na obou se podílel Ing. Prášil, byť tedy pod hlavičkou jiných firem – ovšem sídlících na jedné ulici vedle sebe – jak víc by ještě dva mosty mohly být příbuzné? Jako že by jeden vypučil na těle druhého a později odpadl?
Díky za vysvětlení, beru zpět. Nevšiml jsem si, že je (byl) projektant stejný a bylo to myšleno takto.
Mohly, oba jsou Bailey. 🙂
JInak metoda výpočtu příhradoviny je stále stejná, mění se jen zatížení, délky prutů a jejich úhel.
http://www.zbynekvlk.cz/vyuka/rocnik1/priklady/p13_1/p13_1.html
Naštěstí aktivisty v Praze zajímá jen jeden nýtovaný most…
Divím se, že se nepřivazují ke konstrukci. Přeci most tvoří nedílný esteticko kulturně historický celek s Průmyslovým palácem na Výstavišti! Staromilcům musí téct slzy a bulvární magazíny musí být plné „zasvěcených“ článků.
Nebo je to vše jen tím, že tento most není tak nějak dost politicky (populisticky) vidět? Styďte se vy aktivističtí kašpárci.
Tento most se příliš neuplatňuje v charakterisktickém pohledu na vyšehradskou skálu… A i při pohledu z dukelských hrdinů na Průmyslový palác spíše zaclání, než aby vytvářel hodnotnou kompozici. (Pozn: autor tohoto příspěvku se domnívá, že most na Výtoni by měl být nahrazen, ale na jeho náhradu by měla být vypsána nová, tentokrát mezinárodní soutěž, a zadání by nemělo omezovat architekty na nutnost aby most „měl tři oblouky“ či „použití původních pilířů“ což by vedlo k podobně tristnímu výsledku, jako při posledním pokusu)
tri oblouky a puvodni pilire jsou snaha o kompromis s pamatkari. a na vysledku nic tristniho rozhodne neni.
Původní pilíře jsou pod ochranou a tudíž bohužel budou muset zůstat.
No, mě zase překáží most na Výtoni ve výhledu na Vyšehrad z náplavky… Nový most tak vadit nebude 😉 . A to tam zatím vlaky jezdí 40 až 60 km/h. Až se tam bude jeden plazit desítkou, neuvidím už vůbec nic. Jen konstrukci s na ní vlak…
Účast Dissing+Weitling není dostatečně mezinárodní?
https://novymostvyton.cz/navrhy
Použití původních pilířů je logické.
Snížením počtu pilířů by vzniky ještě monstroznější oblouky než navrhl vítěz soutěže. Navíc by se musely krajní postavit znova, protože by pravděpodobně novou konstrukci neunesly.
Vodní doprava je na jejich umístění zvyklá.
Povodí by sice přivítalo zrušení pilíře ve vodě, ale přidání dalších hypotetických zamítne určitě.
Oblouky vychází z daných rozpětích a mají obecně snahu o úsporu materiálu. Bez oblouků by vám vznikl velký hranatý paskvil.
Ono je to s tím uplatněním trochu jinak: dnešní most se uplatňuje v charakteristickém pohledu Z vyšehradské skály (oblouky ladí s ostatními mosty za ním), kdežto v charakteristickém pohledu NA vyšehradskou skálu se mnohem lépe uplatňoval jeho předchůdce (lichoběžníková konstrukce s hradebními zdmi).
Jen to nezakřikněte. Do dne a hodiny příjezdu jeřábu stále mají možnost se přilepit k silnici.
Tak si ty blbečky natočíme, nafotime, řekněme Výstižný komenty a navždy zveřejníme na zdi a YouTube aby se vědělo kdo a co jsou zač. A Pak je odlepime klidně i když by kůže měla zůstat na silnici aby je ta blbost bolela a navždy přešla…
Já bych je ani neodlepoval, počkal bych, až odpadnou sami. Jen bych okolo nich postavil plot s cedukami „Zákaz krmení“ (a důsledně bych to vyžadoval).
Schválně, jak dlouho by vydrželi?
Se bojí, že by spadli i s mostem..
když se cokoli staví, je spousta aktivistů, kteří proti stavbě budou protestovat. Když se po letech stavba má bourat, tak se zase vyrojí aktivisté a budou protestovat proti jeho bourání…. Co na to říct.
Výborně. Menší zachovat pro muzeum a větší hned zbourat a umožnit stavbu nového pro budoucnost…
Ještě raději bych ho viděl po renovaci použitý jako nějakou lávku pro pěší…
Je to sice dál, zato horší cestou.
Tzn. najít místo, kde by pasoval most přesně této délky, pak ho tam komplikovaně dovézt, zrenovovat a získat tak za víc peněz míň muziky.
Má-li se vozit na Masaryčku, může se klidně odvézt jinam. Renovací jsem myslel otryskat a natřít. Je-li most hodně prorezlý, pak samože do šrotu. Moc nerozumím snaze ho vystavovat v muzeu….
>může se klidně odvézt jinam
A tam jinam se dostanete stejně bezproblémově jako na Masaryčku? Ono stačí, aby po cestě byl (silniční) most s malou únosností a „klidně“ už to nebude.
Renovace by znamenala vyrobit ho znova. Ten most je tak prorezlý, že ho s mírnou nadsázkou drží pohromadě jen ta nedávno zrenovovaná lávka pro pěší.
A pavučiny okolo v noci osvětlovaných plavebních znaků…
To není viadukt. Ale jen most, nebo mostovka.
Máte recht. Viadukt je dle více obdobných výkladů mostní stavba převádějící dopravní komunikaci přes terénní překážku (většinou široké, často říční údolí) a to soustavou mnoha stejných nebo obdobných polí, která jsou většinou oblouková (tuto podmínku by splňoval určitě Branický železniční most). Při novějších konstrukčních postupech se pak jedná o inženýrské dílo značných rozměrů a odvážného řešení (viadukt Millau).
V češtině se slovo „viadukt“ celkem tradičně a hojně používá i pro malé jednopolové nadjezdy, nízké i vysoké – řekl bych, že zejména pro ty klenuté, ale zdaleka ne jen pro ně. V angličtině se tak opravdu nazývají spíš jen dlouhé inundační estakády.
Z etymologického hlediska není podstatným znakem viaduktu to, že je obloukový, aní délka či překážka, ale to, že nese (převádí) nějakou cestu. Každopádně viadukt je vždycky most, čili z toho, že něco je most, nijak nevyplývá, že to není viadukt.
Přesně. Třeba v Železném Brodě takto běžně označovali šikmý železniční most přes Masarykovu ulici.
Teď už ne, teď už žádnou cestu nevede. Ale předtím to viadukt byl.