Vesnické nádraží jako velká stanice. Správa železnic začala se „sektorizací“ i tam, kde staví jen motorák
Označení sektorů ve stanici Hoštejn.
V železniční stanici Hoštejn na koridoru mezi Prahou a Přerovem zastavuje běžně jen motorový vůz Stadler nebo Regionova, přesto se
Když sleduji nové železniční stavby, tak mám někdy pocit, že je potřeba prostavět co nejvíc peněz, ať to stojí, co to stojí.
Podle mě to nemá smysl v malých zastávkách. S loko bych stavěl ke konci peronu a s motorákem zhruba uprostřed. Spíš by se na tyto zastávky (odkud jezdí trošku lidí) měli dát informační tabule, abych viděl jak vlak jede a zda má zpoždění, anebo dát rozhlas místo tabulí. Někde není ani tabule, ani rozhlas ané každý má internet v mobilu a v kopcích není mnohdy signál.
Má se stavět tak, aby to lidi měli co nejblíž. Takže když je přístup na peron zezadu (např. peron je za přejezdem), tak se má zastavit koncem vlaku na začátku peronu.
Naštěstí už návěst „Konec nástupiště“ neznamená, že se musí zastavit až u ní, jak to platilo dříve (a bylo s oblibou kontrolními orgány kontrolváno, zvláště v místech, kde takto zastavit odporovalo zdravému rozumu).
Stavět s každým vlakem jinak je neopodstatněný nesmysl.
Jsou způsoby, jak to řešit:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/ND_Modrany005b.jpg
Typická SŽDC. Zrušit okamžitě!
Me se to reseni dlouhych nastupist a malych vlaku libi. Neni lepsiho cestovatelskeho zazitku nez kdyz clovek ceka s kuframa na na konci 200 metru dlouhyho prazdhyho nastupiste (protoze je tam bouda a prejezd takze logicky vlaky budou stavet tady) aby videl jak zpozdeny trabant (stara 810) stavi na druhym konci nastupiste (protoze je tam vesnice). Taky je dobry kdyz clovek ceka na vlak na znameni a ten kolem nej profrci protoze zastavuje zase na druhym konci nastupiste. A ted babo rad: zacit sproste hulakat nebo cekat jestli nahodou zastavi (zatim vzdycky zastavil). A nekdy to nevi ani mistni kde… Číst vice »
Dopad vyhlášky je v současné době intenzivnější než dopad inteligence, ale to je pro státní železniční instituce tak nějak typické.
Otázka zní: je chyba, že nádraží v Hoštejně má značení dle normy, nebo je chyba v tom, že v Hoštejně je postaveno neadekvátní nádraží?
Ani v jednom neni. Podobne nadrazi je krasikov a uz jsem zazil jak tam zastavoval (mimoradne) posledni vlak z prahy plnych 10 nebo 12 vozu. Samozrejme by to slo vyresit aby si ti lidi prelezli dopredu. Jenomze podobne se rikalo ze je to prehnany na te soukrome zeleznici desna. A ted kdyz tam jede persing se trema vozama tak posledni v sumpekru zamknou.
Ještě přidám jednu otázku, je dobrá ta norma?
Na velkelkých stanicích to ještě pochopíme ale na zastávkách NE
Prave na dveste metru dlouhe zastavce je potreba vedet kde zastavi banan driv nez zastavi. Pokud teda nechceme aby kazdy pobyt zahrnoval cas presunu pajdajiciho dedy z konce A do konce F.
Pro takové zastávky je způsob zastavování lépe řešit nějakými intuitivními obecně platnými zásadami. Například místními zvyklostmi založenými na zkušenosti a zdravém rozumu. A pouze tam, kde tyto nástroje budou selhávat, to případně nějak direktivně usměrnit. Šest sektorů na jedné zastávce by mělo smysl například za podmínky, že by každé dvě minuty zastavoval motorák u jiného sektoru a bylo by vhodné zajistit, aby se čekající nemíchali dohromady – tedy jako to známe z nástupních hran v autobusových terminálech. V ostatních případech postačí vyznačit na jednom vhodném místě nástupiště prioritní místo pro nastupování (tj. místo, u kterého zcela jistě zastaví vlak nějakými… Číst vice »
Pokud jde o Hoštejn, nic se neděje. Ale všiml jsem si např. ve stanici Zábřeh na Moravě, že zaměstnanci instalující sektorové cedule zakryly pár metrů ceduli vlastní stanice. IQ ?
Úkol zněl jasně, umístit cedule se sektory. 😀
Když se plní rozkaz, nesmí se při tom myslet. To platilo v armádě a na železnici vždycky.
Ve větších stanicích to má určitě smysl, ale na menších – no nevím ???
Ve velkych to naopak zadny vyznam nema. Nechapu ty lidi co v pardubicich bezi kolem vlaku jako by netusili ze i vlakem se da dojit k jejich sedadlu. Tohle budou nejspis lidi co na zeleznici dostal jancura. Nejspis nejaka agresivni reklama ve stylu tady je vase misto a kdo bude jinde bude na miste zastrelen a vlacen za poslednim vagonem do cilove stanice. Zajimavy ze skoro vzdycky kdyz jsem s nema jel tak na mym miste nekdo sedel.
Lépe se jde po volném peroně než prodírá vlakem..
Akorát to pak zdržuje odjezd, jistě pokud je pobyt 3 minuty, tak to nevadí, ale při pobytech kolem minuty je to zdržující, když lidé běží kolem 3 vozů, místo aby nastoupili do prvního a v klidu prošli vozem.
Je pravda, že pak je tu druhý extrém, kdy se 20 lidí tlačí do jedněch dveří místo, aby šli o dveře vedle, kde nikdo není.
Pokud si dopravce neumí lidi na peróně zorganizovat před příjezdem vlaku, tak má asi času dost.
No a taky nechápu lidi, co začnou hledat svůj vagón až poté, co vlak zastaví, do té doby si prostě někde stojí a mají to v paži. Hlavně, že řazení je na netu i na plakátech na nádraží.
Strojvedoucí to jistě zvládnou, toho se nebojim, pokud to bude nějak označeno (třeba v TJŘ), akorát se holt prodlouží čas zastavení, protože se do perónu nebude vjíždět 60 (kde to lze), ale 30 (20), abych náhodou nezastavil o kousek dál (třeba půl sektoru).
Strojvedouci jsou uz ted instruovani aby zastavovali blizko vychodu. Co je problem kdyz ma nejake nastupiste vychody dva. Nejlepe na druhem konci nastupiste. A nevim kdo vam vykladal o praci strojvedoucich ale s nekym kdo se nahodou nezvladne trefit se zastavenim vlaku do jednoho sektoru bych nejel. To bych se bal ze se netrefi pod mostem:-))
Asi jste mě špatně pochopil, rozhodně jsem tím nechtěl říct, že by snad někteří jezdili na náhodu, zda to ubrzdí, či ne, ale to, že dnes, prostě do perónu vjede 60 km/h, protože ví, že se obvykle zastavuje v daných místech, a že to vyjde (+- 2 metry) a takto do perónu vjede raději 30 km/h, aby si byl 100% jistý, že v daném sektoru bude mít daný vůz a dveře nebudou o metr dál. Jistě velká část fírů si ty svoje body najde a zas bude do perónu vjíždět 60 km/h, ale pak tu stále bude ta část, co… Číst vice »
Kdo to neumí, zapne AVV (CB) a to trefí místo a je-li to možné i čas zastavení 😀
Metráky nebaví ploužit se do stanic (ani na béčku bez CB)
Dveře o metr dál nejsou problém 😀 stejně mohl jet řazený vagón s dveřmi o metr jinde.
Taky se už stalo, že nám kdysi zůstalo půl vagonu v tunelu, otevřely se dveře, lidí těmi dalšími začali chodit, pak se dveře zavřely, popojelo se dveře se otevřely znovu. Prostě to nevyšlo. 😃
V Plzni l.n. rozhlasem hlásí i sektory,ale jak to zjistím jako fíra, kde mám zastavit, absolutně netuším
Oprava: Plzni hl.n.
Ve značce vysvětlenou pod TJŘ. Pokud je použita. Předpisy znají tuto možnost už nejméně deset let…
Pokud není značka, zastavíte dle ustanovení D1.
Jsem jediný kdo nechápe význam toho ?
Vtip této hlouposti je v tom, že nikde v jízdních řádech ani ve staničních informačních systémech jsem ještě neviděl, že by byl sektor nástupiště uveden.
V nejlepším případě to je jižní či severní část nástupiště jako třeba na hlavním nádraží v Praze, ale tím to končí.
Navíc, většina dálkových vlaků je tak dlouhých, že (při obvyklé délce jednoho sektoru) zabírají těch sektorů více (většinou 3 a více).
Ale to je logické.
Nelogické by naopak bylo, kdyby byly sektory všude uvedeny, ale nikde na nástupišti označeny.
Není-li totiž možné udělat všechny věci na světě zároveň, musí se zvolit jejich pořadí.
A pořadí _nejdřív_ sektory označit na nástupištích a _potom_ je používat všude jinde je logičtější, než jakýkoliv jiný.
V Holešovicích už jsou vyznačené sektory asi 35 let, aniž by to čemukoliv sloužilo. Ale chápu, že u státních molochů není možné udělat všechny věci zároveň, a tudíž se musejí dělat nelogicky, nepromyšleně, bez koordinace a návaznosti. Něco jako v pražské MHD, kde se jednotlivé zastávky v uzlu už desítky let označují střídavě čísly a zase písmeny, ale vyhledávač spojení s tím stejně dodneška pracovat neumí.
V Holešovicích nějakou dobu sektory prý fungovaly, strojvedoucí to měli napsaný v sešitových JŘ.
Prahlavní nádraží je odstrašující příklad značení nástupišť. U toho jejich 3S se vždycky musím zamyslet, jestli je to South nebo Sever. 🙂 Přitom vyznačení sektoru už na jízdence by u dlouhých rychlíků nezkušeným cestujícím výrazně pomohlo. Jenže pokud se neví 10 minut dopředu ani nástupiště, tak sektory nepomůžou…
A navíc v podchodu špatně funguje kompas, takže kdo nemá v hlavě mapu Prahy, stejně neví, kde je sever a kde jih.
A nebylo by vhodnější nechat změnit vyhlášku? Nebo spíše vyhlášky, takových nesmyslů se najde určitě více a nejen v železničním oboru. Vyhlášky/zákony by měly sloužit lidem a ne naopak.
Vy jste heretik! 😀
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hereze
Spíš vůl 😂
Určitě je spousta lidí, kteří mají ambice měnit vyhlášky. Ovšem i když je změníte, stejně nebudete mít žádnou záruku, že ta změna bude smysluplná a logická a že v praxi tu vyhlášku budou aplikovat inteligentní lidé schopní pochopit a naplnit její smysl.
Typické mrha peněz a času ..to nám opravdu jde.
Přesně o tomhle to je! Jen teda ta cena je směšně nízká. To by takhle nešlo. Taková akce měla být alespoň za 3/4 mega.
Prostě klasická ukázka par. 4 Železničních dogmat: „Na to je předpis“…
A ten předpis spadl z nebe, železnice samotná ten předpis nemohla ovlivnit, podobně, jako když prší.
Předpisy na železnici jsou jako církevní dogmata. O těch se nediskutuje. Diskuse by ohrozila samotnou existenci Dráhy Svaté.
To mi připomíní … co bylo dřív? Železnice nebo předpis?
Zde je to ale jednoduché – samozřejmě že předpis 🙂
Naši předkové zjistili, že armáda ani církev nejsou ve své absurditě dokonalé, a proto založili železnici.
Nevidím v tom větší přínos, nicméně ani problém. Řekl bych, že existují mnohem větší díry, kam se nalévá mnohem více peněz…
Kuš, nekazit!
Sektory jsou delší dobu i na zastávkách na trati Ústí nad Orlicí – Lichkov.
V jakých zastávkách jsou na této trati tak dlouhá nástupiště?
Sektor jsou třeba i v Čeronovíru.
Téměř všude
Konečně vím, k čemu ty písmena sou, žádnej průvodčí, kterýho sem se na to ptal to nikdy nevěděl.
To uz je snad na trestni oznameni, jak tenhle statni urad vyhazuje nase penize. Ptam se znobu rychlovlak Liberec – Praha bude kdy?
Dobrý den, odpověď je jistě jednoduchá – je to ve vyhlášce. Pokud by tak SŽ nekonala, mohla by být napadána, že jedná v rozporů s vyhláškou. A jen tak mimochodem, SŽ není úřad ale státní organizace.
Ano, správně, SŽ není podnik, ale státní organizace specifického typu, který má blíže k úřadu. Spravuje státní majetek a reguluje jeho veřejné užívání. To už je vcelku charakteristika státního úřadu.
Až si zvolíte politiky, kteří ho (rychlovlak) začnou prosazovat.
Rychlovlak může být klidně skoro hned. Výstavka může být putovní.
Nechtělo by to ale napřed postavit nějakou trať, kterou by ten rychlovlak využil?
Přesně, tohle je přeci to nejdůležitější!!! Tak se mi to líbí! Yes!
Řekl bych, že naopak v tomto případě dává sektorizace či jiné rozdělení nástupiště smysl. Mám-li 20 metrů dlouhý vlak a 140 metrů dlouhé nástupiště, je velmi užitečné vědět, v kterém místě na nástupišti na něj mám čekat 🙂
Kde se tu informaci dozvíte?
Na další ceduli kvůli sektorovým cedulím…😂😂😂
Z mobilni aplikace.
Z odjezdove tabule.
Z hlaseni pred prijezdem vlaku.
Jistě. Správa železnic má problém s tím, že hlášení jsou příliš krátká, a proto zoufale hledá, jaké ještě informace do nich přidat. 🙂
Tak zrovna v Hoštejně je to zbytečnost. Vlak tam zastavuje vždycky u kraje nástupiště, kde je podchod, aby lidi nemuseli chodit daleko. Pro 15m dlouhé motoráky zastavit přesně není problém. A vyhodit 15 tis. jen proto, aby pak bylo napsáno, že všechny vlaky staví v sektoru A? To je zase jen byrokracie. Trochu mi to připomíná modré zábradlí.
Ve velkých stanicích to smysl dává, tady fakt ne!
Pokud tam přijde, někdo kdo to tam nezná, třeba turista, tak neví, kde vlak „vždycky“ staví.
Pokud přijdu na nástupišti v neznámé stanici zůstanu stát poblíž vyústění podchodu. V tomto případě je navíc poblíž příchodu na nástupiště přístřešek, takže mi připadá logické zůstat stát poblíž něj.
A co zastávky s více příchody (Stránčice mají na Benešovské straně přechod, na Pražské straně podchod) zastávky bez přístřešku nebo s více přístřešky?
Jo někdy to odhadnout lze
Nevím o jaké stanici to mluvíte, ale stanice Strančice má zhruba uprostřed nástupišt‘ nadchod, podchod ani přechod se tam nenachází.
Samozřejmě, myslel jsem Světice. Ale takových zastávek je víc.
Olomouc (nevim ktera stanice tusim smetanovy sady) stavi logicky ve smeru olomouc hlavni na strane kde NENI pristresek. Je to zrovna celkem kratka zastavka kde je to jedno ale na vyvraceni vasi logiky zustat nekde stat to snad staci.
Tam to navic znam ale na delsich nastupistich v neznamych dirach se mi stalo ze jsem to odhadnul spatne.
Pokud ale cestujete jen do prace a z prace (jak chtel nas predseda v dobe [s]koro[na]krize) tak je vam samozrejme znaceni kde to zastavi sumak. Nejspis trefite i plus minus svoje dvere do druheho vagonu.
Tak tomu bylo doteď, že motorák zastavil tam, kde čekají lidé, což je nejspíš blízko místa, odkud na nástupiště přišli. Až bude zaveden pořádek, tak budou muset všichnou courat až na samý začátek nástupiště, protože předpis je předpis a strojvůdce, který by se vzpěčoval, by byl po zásluze potrestán.
A kde je napsáno že strojvedoucí zastaví ve správném sektoru. Zbytečné plýtvání penězi které se dají využít smysluplněji.
Proč by neměl strojvůdce zastavit ve správném sektoru? Je to jeho práce. V Japonsku, a vlastně i v Německu nebo Rakousku, to zvládají docela dobře.
Kde se to strojvedoucí dozví? V kterém sektoru má zastavit?
Má to být v sešiťáku (TJŘ). Už nikdo ale neřekl, jak má strojvedoucí vědět, kde ty sektory jsou.
V tabelaru nic není.
Pokud nevim jak neco udelat tak to udelam tak jak jsem byl zvykly vzdycky. V pripade ze si nekdo stezuje a pouci me ze to mam delat jinak tak to priste udelam jinak.
Zazil jsem i hadku kde autobus dlouhodobe stavel kde nemel a protoze to vsem vyhovovalo tak si nikdo nestezoval. Dokud si nekdo nestezoval.
No takze ridic zacal stavet tam kde stavet mel a vsichni na to nadavali (jak to dopadlo nevim).
Ve značce pod TJŘ. Předpis tuto možnost zná už dobře deset let 😉
V tabeláru nic není.
Počkejme dvacet let, půlka tratí bude zrušená a na té druhé budou vlaky jezdit automaticky a zdravý rozum a jiné lidské faktory budou z procesu zcela vyloučeny. A sešity budou leda v muzeu.
Dostane to na začátku směny, tak jak to funguje už léta s velkými stanicemi
Od dispečera. Stejně jako mu dnes při křižování řekne, zda má zastavit vlevo, nebo vpravo od budovy.
Zhruba před pěti roky zněla odpověď od ČD, že to jejich strojvedoucí neumí.
Jo strojvedoucí neumí zastavit s přesností 10m.
Vzhledem k tomu ze cestujici stejne nevi jestli pismeno C je na zacatku nebo uprostred sektoru C tak staci 20 metru. A se strojvedoucim ktery nezvladne zastavit v useku 20 metru bych nikam nejel.
Jestli neumí zastavit přesně tak zautomatizovat, pak to bude stavět na desítky cm přesně a opakovatelně.
A pokud se o dva metry netrefí, tak to automat vyhodnotí jako chybu a vlak bude pokračovat dál bez zastavení, popřípadě se pokusí o druhé přistání o den později. 🙂
No já na tu odpověď tenkrát koukal jak blázen. Však s párou by si ani nenazbrojil vodu a to prý za přejetí jeřábu se platil metr piv.
V rozkaze? Nebo podle ceho si myslite ze firove jezdi?