Veřejná doprava za 9 eur na měsíc. Německá vláda schválila výrazně levnější cestování
Nádraží v Norimberku. Foto: Jan Sůra
Někteří dopravci se obávají přehlcení veřejné dopravy.
Někteří dopravci se obávají přehlcení veřejné dopravy.
Materiály ministerstva zatím neuvádí, zda jízdenku budou moci využít i zahraniční občané.
je k tomu někde již upřesnění ? Zd ano ?
Není ještě v prodeji, ale dle zpráv z pokladny v Německu by měla platit pro všechny občany EU.
220 Kč při troj až čtyřnásobné mzdě. Tady slepenec v rámci antibabiš akce zrušil 75% slevu pro děti a tak pokud cestuji se dvěmi dětmi 6+ to zase dává největší smysl autem (mimo nějaké akční destinace). To je prostě jen sen.
Však využití auta třemi, ba čtyřmi lidmi je v pořádku jak co do využití prostoru, tak i ve spotřebě PHM na osobu.
Není problém.
Přesně a ještě nezabírá místo ve VHD a stát to nestojí ani těch 50 % z jízdného 😉
Mimochodem, do 31. 8. 2018 jste s dětmi tedy taky cestovali výhradně autem?
Weiterer Zeitplan:
27. April 2022: Kabinettbeschluss
19. Mai 2022: 2./3. Lesung Bundestag
20. Mai 2022: Bundesrat
Němci řekli, bude to moc bolet (přechod z laciných ruských surovin na jiné), tak lidem dáme možnost cestovat laciněji do práce a škol. Správné. Jen my nevíme, co nám vláda zahraje v 3. dějství. Až lidi opravdu začnou šetřit, tak se ukáže …. reálná ekonomika.
Tak lacině, že možná že se do těch dopravních prostředků v té špičce ani nevejdou.
Mimochodem budou se tlačit mj. v dopravních prostředcích poháněných naftou, eventuálně elektřinou vyrobenou z plynu.
„Jen my nevíme“ – tzn. ostatní státy vyjma Německa vědí, co jejich vláda zahraje?
Už ji veřejné rozpočty dotují. Někde i dost velkoryse.
A v souvislosti se zvyšujícími se náklady + nezvyšovaným jízdným ji dotuje ještě víc než dřív.
Řešit nějaké další zlevňování je podle mě mimo. Snad s výjimkou toho, kdyby 2-3 děti jezdily s (pra)rodiči, resp. v doprovodu nějakých dospělých, zdarma nebo za symbolický poplatek až do cca 15 let, čímž by se eliminovalo takové to „no ale do jednoho auta se vejdeme za jen málo navýšenou cenu všichni“. Daleko větší význam by mělo posílení rozsahu objednávky výkonů: trestuhodně neřešené večery a víkendy v některých oblastech, nějaké přinejmenším použitelné intervaly i v sedle, aspoň něco v noci, a především řešit v ploše území nejenom „ten hlavní“ („ty první dva hlavní“) směr(y), nezapomínat na rekreační dopravu. Přinejmenším na… Číst vice »
Tak ty večerní a noční spoje bych podepsal a dvakrát podtrhl. Nějaký vymeták o půlnoci v pátek a sobotu by nebyl v celé objednávce nijak zásadní, ale lidi by se měli jak dostat z oslavy, z plesu, takhle musí vždycky někdo řídit, nebo se jezdí pod vlivem na kole.
Paradoxní je, že třeba u nás kraj objednává hromady vzduchovozičů v 5 ráno, ale na nějaký základní noční rozjezd aspoň do hlavních směrů prý nejsou peníze.
nechodí mi upozornění z tohoto chatu na mail. Výše mám nastaveno a stejně nepřijde. Děkuji.
Nemáte zač.
budu si moci koupit tuto jizdenku jako občan CR ? Nebo je to jen pro rezidenty ?
Budete muset prokázat rasový původ do 3. kolene.
(ironie)
Možná to vnímáte jako ironii, ale vtipný to neni. Zkuste se zamyslet.
A protože jste to nepochopil, tak polopatě.
Němci si po svých zkušenostech dávají sakra pozor, aby nikoho nediskriminovali.
Možná by to chtělo si ten článek přečíst: „Materiály ministerstva zatím neuvádí, zda jízdenku budou moci využít i zahraniční občané.“
Neplati v letadlech, dálkových vlacích a dálkových autobusech. Kde to vlastně plati?
Osobní vlaky, spěšné vlaky, MHD ve městech… Dokonce se i těmi spěšnými vlaky dá přesouvat na delší vzdálenosti, jen to trvá déle a chce to víc přestupů. Kdysi dávno jako pracující student jsem takhle jezdil na nějaké bayern tickety a wochenende tickety, které byly levnější než normální lístek.
Tři měsíce budou tak akorát na to, aby si Německo vyzkoušelo, jestli to cesta správným směrem je, či nikoliv. A dál se uvidí.
Zajímalo by mě, jestli tvůrci toho návrhu definovali ten „správný směr“ – přeplněná MHD? „Zvědavé“ jízdy sem a tam?
A pokud by ceny PHM po nějakém čase opět poklesly, tak by to automaticky znamenalo zrušení toho jízdného byť po méně než roce? Nebo by ten rok každopádně „doběhl“ a až po roce by se nepokračovalo?
Atd. atd.
No kazdopadne by to chtelo nejake systematictejsi a jasne deklarovane dlouhodobe reseni. Ne spustit v lete cestovatelskou kalamitu a za 3 mesice ji zase vypnout.
Některé věci vyzkoušíte jenom v praxi.
No tak urcite, jen mi tady chybi ten duraz na dlouhodobost. Kdyz se ted verejna doprava preplni, dopravci s tim asi nebudou moct nic delat, kdyz to maj na 3 mesice. Kdyby vlada davala jasne najevo, ze cilem je nejaky zmeneny pristup k verejne doprave drzet jako normalni stav, pro dopravce by to znamenalo, ze rozsirovani kapacit tam, kde by to bylo treba, neprijde za par mesicu vnivec.
Zde by se naše vláda měla inspirovat.
Docela by mě zajímalo, pokud by se tak stalo, jestliže by ti lidé, kteří označují snižování spotřební daně z PHM za rozpočtově neodpovědné, by takříkajíc měřili stejným metrem a označili by za rozpočtově neodpovědné i takové „státním befelem“ učiněné snížení jízdného ve veřejné dopravě, že by vyžadovalo vysoké kompenzace ze státního rozpočtu směrem k rozpočtům krajským, resp. k jednotlivým dopravcům zajišťujícím regionální dopravu.
No samozřejmě.
Snižovat spotřebí daň z paliv je rozpočtově nezodpovědné, stát se populisticky připravuje o finance potřebné na „investiční opravy“ silniční infrastruktury – především mosty. Jedna / dvě koruny na litru nikoho nevytrhnou … Podobně se stát „okrádá“ tím, že odpouští silniční daně, neboli poplatek za použití dopravní cesty, který by měl platit každý vlastník silničního vozidla … včetně zahraničního. Na železnici musí každý dopravce, jak ten tuzemský, tak zahraniční platit „poplatek … PŽDC“, totéž v zahraničí …. Říká se tomu harmonizace podmínek pro podnikání … Každý vlastník „soukromého“ vozidla je současně dopravcem, buď dopravuje sám sebe nebo příslušníky své rodiny ….… Číst vice »
Spotřební daň sama o sobě je výkonovým poplatkem za dopravní cestu (zato silniční daň moc ne, protože její výše není závislá od počtu ujetých km).
Doufejme, že ne.
U nás se jde opačným směrem, tady je kdokoliv kdo dostane slevu na MHD třídním nepřítelem.
On někdo platí na MHD plnou cenu?
Pravda, turisti snad.
V době existence koňské tram, kdy si na sebe, kočího / průvodčího a amortizaci vozu / trati musel koník táhnoucí vůz vydělat …
Inspirovat by se měla nejdřív tím, jak to všem dopravcům adekvátně kompenzovat. Pokud toto v Německu pořešené mají, pak se dá uvažovat dál.
Za to u nás se prakticky zastavily investice do železnice, dostaví se co se staví a šlus
O VRT jste asi neslyšel.
O VRT v Česku je slyšet už asi 20 let…
On je trochu rozdíl mezi „je slyšet“ a těmi studiemi proveditelnosti či dokonce územním řízením nebo posudky EIA, které se v poslední době rozběhly.
Tak studie na Brno- Přerov je z roku 2006 a EIA je z roku 2010, na vrt už byly studie taky před deseti lety a teď se dělají znova, tunel z Berouna to samý, taky schválené přes deset let.
Politici si dělají reklamu. Nic víc.
Vrt,koridory,reko nádraží..investice u vozu jak cd tak soukromníci at…vnímat realitu
Zkuste dojet z Prahy do Brna nebo Ostravy vlakem, vy zastavená investice…
Já taky mluvím o přípravě a ne o realizaci stačí umět číst.
Ano, jsme v diskuzi, kde každý může projevit svůj názor. Ale tohle je vážně mimo…
To si nemyslím, když pracuju na investiční složce železnic.
Ale lepší jsou fakta viz zakázky sž https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_index.html v období 1.7.2021-30.4.2022 vypsáno (velké stavby): realizace – Bubny-Výstaviště, Kladno-Kladno-Ostrovec, VB Teplice, ETCS Uhřiněves-Praha, pár mostů mezi Brnem a Třebovou – kromě mostů nic nezasmluvněno DSP nebo DUSP – Prackovice-Ústí, Lovosice – Prackovice, Jaroměř-Stará Paka – nic nezasmluvněno DUR – Horažďovice-Sušice, VRT Velká Bíteš-Brno, VRT Poříčany-Světlá, VRT Praha-Lovosice – Zasmluvněno pouze Sušice-Horaždovice pro srovnání období od 1.7.2019-30.4.2020 realizace:Poříčany-Velim, TNS Rostoklaty, most u Mikulášovic, Brno-Zastávka 1.etapa, Bohosudov, sanace Hájek-Dalovice, VB České Budějovice, podchod Praha hl.n., ETCS Beroun-Plzeň, Dětmarovice-Petrovice, Pardubice, Roztoky u Prahy, mosty Louny-Libochovice, VB Beroun, Plzeň 5, TNS Stéblová, DSP nebo DUSP:… Číst vice »
Tak když pracujete v investiční složce železnic, můžete nám, prosím, uvést, kdy se opravdu začne stavět trať Brno-Přerov? Ne nějaké smyšlené termíny do letáků, ale reálný odhad na základě reálné situace. Díky předem.
Takže trochu reality do toho pláče nad tím, jak „česká vláda sníží dočasně spotřební daň a umožní občanům strávit ještě více času v autě a v kolonách, německá jde cestou podpory veřejné dopravy“. Jsem pracovně delší dobu v Basileji a bydlím pár kilometrů vedle v Bádensku-Württembersku, kde je veřejná doprava i na německé poměry velmi silně podporována. Výsledkem jsou příměstské vlaky jezdící v intervalu 15 – 30 minut, které jsou mimo špičku zaplněné tak z 10 – 20 %, zato v celá oblast pomezí CH-D-F je v pracovních dnech jedna velká zácpa. Důvod je i přes vysokou cenu pohonných hmot… Číst vice »
Velice rozumný rozbor, děkuji za něj.
Hezká ukázka „jízd za vyššími příjmy“, zato v opačném směru „jízd za nižšími cenami“.
Snad Švýcaři nemají problém s tím, že „v sousední zemi je levněji“, srov. s obdobnou kritikou, že v Polsku jsou PHM nyní (mj. i vlivem silné koruny vůči zlotému) pro Čechy docela levné.
Taky bych si dovolil zaspekulovat nad vlivem německého i švýcarského zákazu nedělního prodeje na o to větší „nákupní“ kolony aut v ostatních dnech, resp. o to volnější provoz právě v neděli.
V německých spolkových zemích (jinde v Evropě) se nikdy o mandát voličů neucházela ODS = Občanská Demagogická Strana ….
Jednoduchá matematika. Pokud by ti ,,úspěšní,,Němci , podnikatelé atd neodváděli daně, pokud by svá auta , náklaďáky, stroje nechali pár dni doma, těžko by si socky mohli vozit prdel za devět eur.
A cenu za nestupidnejsi komentar roku vyhrava….
Zbam spoustu lidi kteri jsou daleko usoesnejsi nez ty, a jezdi verejnou dopravou a auto mnohdy nemaji. Uz se to naopak dostava do faze, ze na auto nedaji dopustit kdejake socky, ktere sice nemaji prachy, ale auto si koupi co nejlepsi, aby ukazali, ze maji. Pak splaci, a breci, ze jsiu drahe PHM a stat se nepostara :-)… Trend moderniho a uspesneho a rozumne mysliciho cloveka je se aut zbavovat, a v Praze a zejmena midernich zapadnich velkomestech uz je ti zcela evidentni
Dovolil bych si citovat starostu (dnes už možná byvaleho) Bogoty, „Vyspělá společnost neni ta, kde chudi jezdí autem, ale ta, kde bohatí jezdí berejnou dopravou“.
To o těch kolonách je trochu blbost , nebydlíme všichni v Praze… ( Naopak třeba na Tachovsku se bez auta skoro nikam nedostanete, není obsluha veřejnou dopravou ani na směny do větších sídel)
Jinak na tohle jsem zvědavý, jestli to bude platit i na dálkové vlaky a člověk si místo jednosměrné jízdenky koupí měsíční?
Na dálkové vlaky ne – viz článek.
A mmch. v přilehlé části Bavorska (za Tachovskem) to s veřejnou dopravou (mimo železnice, resp. přesněji – mimo ty hlavní železnice, které jako jediné tam byly zachovány) taky není nic moc.
Bude platit i pro neNěmce?
Přesně, to mě zajímá 🙂
9-Euro-Ticket je na jméno, tedy nepřenosná jízdenka. Výjimka platí pro držitele „Plus-Tickets VVS“, který je ve své podstatě přenosný.
Myslím, že Němci nebudou řešit dilema „cizinec – našinec“, považovali by to za diskriminační. Navíc v Německu žije-pracuje hodně obyvatel bez německého občanství.
9-Euro-Ticket se dá koupit:
a) v elektronické formě (Mobilitätsapps, SSB Move, VVS-Mobil)
b) v analogové formě (jízdenkové automaty a klientská centra)
Více info např.na:
https://www.ssb-ag.de/tickets/9-euro-ticket/
Na občanství se nikdo ptát nebude. Ale rozhodný bude pobytový status. Takže pro cizince bez německého občanství bude pro nákup jízdenky podstatné, zda mají povolení k přechodnému nebo trvalému pobytu na území Německa. Takový doklad bude vyžadován při nákupu či kontrole jízdenky.
Ono už i s běžným JobTicketem v NRW chtěl vidět průvodčí za několik posledních let několikrát doklad, že jsem oprávněným držitelem této jízdenky. A tím není rozhodně česká občanka nebo cestovní pas…
Pletete hrušky s jabkama…
Přesně, jaké povolení k pobytu? Vždyť jsme v Schengenu…
Tak asi pro občany Německa. Těžko to bude pro Čechy, který by tam hromadně začali cestovat a krást v obchodech 😀
Tak hned v úvodu článku stojí: „si budou moci občané koupit“. Předpokládám, že když je to uvedeno takto, tak jen občané Německa. Navíc by dávalo smysl, že turisty dotovat nebudou. Z nich naopak každý stát potřebuje vytřískat co se dá.
Občané znamená všichni. Tedy i neNěmci.
Opakuji znovu, viz můj příspěvek výše. Jízdenku si budou moci koupit pouze ti, kteří v Německu nějakým způsobem platí daň z příjmu, sociální a zdravotní. Tedy jinými slovy, podílí se na německém sociálním systému. Jedná se o zlevněnou dotovanou jízdenku nikoliv o komerční nabídku daného dopravního spolku. Např. 5-zónový měsíční lístek VRS stojí 222,20 EUR jako přenosný. Nepřenostný stojí 194,90. To si může koupit každý, tedy i turista. Pokud na území spolku VRS pracujete nebo tam máte bydliště nebo obojí, pak máte v rámci firmy nárok na 5-zónový měsíční JobTicket a tam už je cena úplně někde jinde. Jde pouze… Číst vice »
Pořád ještě motáte hrušky a jabka.
Ale nevadí, motejte…
Ne, nemotám. A pokud si myslíte, že ano, tak to tedy rozeberte, ať se ostatní pobaví.
Motáte… Ale rozmlouvat vám to nebudu.
Občané planety, myslíte? 😀
všichni jsme občané EU 🙂
Všichni jsme Gogo.
https://www.youtube.com/watch?v=C9d3GsaZqe0
doufám že ano, na Slovensku se taky vozili všichni neSlováci zadara a u nás slevu 75% (50%) dostanou. Na tohle EU pravidla pamatují. Není možné to segregovat na Němce a neNěmce.
Myslím, že by bylo proti pravidlům EU, kdyby to platilo jen pro Němce.
Samozřejmě.
„Zatímco česká vláda sníží dočasně spotřební daň a umožní občanům strávit ještě více času v autě a v kolonách, německá jde cestou podpory veřejné dopravy.“ Kolony reálně jsou jen na některých místech. Rozhodně ne všude. A jestli vlivem snížení spotřební daně budou PMH „jen o něco méně“ dražší než předtím, tak toho času v kolonách lidé stráví max. stejně jako předtím. Ne více. Úleva od spotřební daně může být (to „může“ je proto, že není jisté, jestli to fakt povede ke snížení cen PHM) úlevou i pro podnikatele, pro které jsou ceny PHM také přítěží. Německý přístup nic neřeší např.… Číst vice »
** A ještě jsem zapomněl – snížení spotřební daně může být úlevou i pro dopravce ve veřejné dopravě, protože i pro ně znamená zdražení PHM zvýšení nákladů, které by pak – jde-li o závazkovou dopravu – předložili objednateli s požadavkem na (ve smlouvách „ošetřené“ – viz různé inflační doložky) zvýšení kompenzace, resp. zvýšení ceny dopravního výkonu.
Tzn. snížení spotřební daně z PMH může přinést úsporu (resp. přesněji řečeno „nenavýšení“ či „ne tak vysoké navýšení“) i krajským rozpočtům ve výši úhrady za dopravní obslužnost.
Já myslím, že drážní trakční nafta by spotřební daní vůbec zatížena být neměla, stejně jako je to u leteckých a lodních paliv.
jenže letecké ani lodní palivo si nenatankujete do své ofce f tédéíčku
To máte myšlenku správnou, nicméně obtížně realizovatelnou. Kdysi (cca 2005 – 07) byla na Slovensku červená drážní nafta. Tankovali jsme jí. A když jsme přejeli do Německa, tak jsme spáchali hrdelní zločin, protože v Německu je červená nafta topným olejem pro vytápění…
** A ještě by se dalo dodat: kolony dnes jsou obvykle tam, kde dost lidí jezdí i ve veřejné dopravě (tedy velká města či jejich okolí) a kde tento druh dopravy je v přepravní špičce už tak dost vytížen. Tzn. masivnější přesun cestujících v těchto oblastech by skutečně mohl vést od „zmírnění kolon aut v ulicích“ směrem k „zhoršení ‚kolon‘ lidí v příměstské a městské dopravě“. Dalším aspektem je, že německé jízdné dosud je relativně drahé (ne vůči německým příjmům, ale vůči cenám PHM), na rozdíl od relativně nízkého českého jízdného. Tzn. přiměřené snížení německého jízdného by v tomto ohledu… Číst vice »
Otázka zní, koho chcete do veřejné dopravy dostat, pokud cestující, kteří jsou ochotní platit a je to pro ně zajímavé časově, ekonomicky. Či jestli do vlaků dostanete bezdomovce, kteří za 9 euro budou žít ve vlaku a vyženou pravidelné platící cestující do aut.
Jde o to, jestli chcete, aby maximum cestujících jezdilo veřejnou dopravou a objednatele to stalo spoustu peněz nebo jestli chcete získat cestující, kteří pokryjí maximum nákladů a objednatele to bude stát minimum prostředků.
Je to experiment, jehož výsledky bude zajímavé sledovat. Podle toho to pak bude buďto vzor, nebo odstrašující příklad i pro ostatní země.
Tak se musí nastavit podmínky, typu zákaz pití alkoholu v dopravních prostředcích a bezdomovci zmizí.