Veřejná doprava vynáší Libereckému kraji více, než čekal. Peníze chce přesunout na opravy silnic

Motorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Zastupitelé budou řešit současně zdražení jízdenek.

140 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

No co, budeme jezdit raději autem, ono to vyjde levněji, většinou se dá skoro všude najít nějaké to parkování zdarma.

MarekF

Kraj za dopravní obslužnost platí výrazně více, než se vybere na jízdném. Vloni se v kraji na jízdném vybralo necelých 400 milionů. Letos by to mohlo být přes 450 milionů. Zdražením jízdného a zvýšením příspěvků od obcí v roce 2024 se to výrazně nezmění, to může být úhrnem cca 100 milionů navíc. Kraj platí letos za dopravní obslužnost 1,1 miliardy. Kraj z principu musí dopravu dotovat, protože ten systém by bez krajských peněz nemohl vůbec fungovat, respektive nevím kdo z cestujících by byl ochoten nebo schopen platit za VHD cca dvojnásobek. Už vidím tu nasranost majitelů vozidel, kteří VHD nevyužívají,… Číst vice »

Jiří Kocourek

a z daní se neplatí silnice pro majitele vozidel?

Bob

Do silnic dá kraj ročně několik miliard a na mýtném od řidičů aut vybere nula Kč.

ušatá

To se mně snad jenom zdá. Takže z peněz na veřejnou dopravu budeme platit silnice a uživatelé silnic si nadále nebudou platit své náklady? Pak se mluví o tom, jak nejde nic převést na koleje? Bodejť by to šlo při takovém hospodaření a koncepci. Nebylo by lepší toho využít a snížit třeba jízdné, ceny předplatních jízdeneky zlepšit vybavení zastávek a stanic, zajistit kepší přčestupní uzly a návaznosti , přispět k modernizaci železnice, atd.??? Tady chybí jedno, peníze na veřejnou dopravu, příspěvky státu na železnici apod. mít pevně dané a účelově vázané, čili nesměly by se použít jinde. Čili opět –… Číst vice »

Já I.

To se mi snad zdá… ty uši rostou pod zády??

Trumway

„Takže z peněz na veřejnou dopravu budeme platit silnice a uživatelé silnic si nadále nebudou platit své náklady?“

No, pak by tedy asi bylo třeba zavést silniční daň tak jak byla, aby bylo z čeho ty peníze na silnice brát.

Jirik

Dyť vybavení stanic se vám zlepšuje a modernizuje…teď budou nasazovat pítka, ovládaná přes mobil :DDD

MarekF

Tady dochází k dezinterpretaci a manipulaci. Kraj za dopravní obslužnost platí výrazně více, než se vybere na jízdném. A zdražením jízdného a zvýšením příspěvků od obcí v roce 2024 se to výrazně nezmění. Kraj z principu musí dopravu dotovat, protože ten systém by bez krajských peněz nemohl vůbec fungovat, respektive nevím kdo z cestujících by byl ochoten nebo schopen platit za VHD cca dvojnásobek.

Jarda

Kdyby ty peníze místo do silnic investovali do tramvají a treba i vlaků.

Jiří Kocurek

Kraj je provozovatelem tramvají?

Jiří Kocurek

To je tak složité pochopit, je Kraj je pouze správce veřejných statků, nikoliv jejich majitel a tak si nemůže dovolit ty peníze jen tak uvalit do něčeho, co ve správě nemá?

ušatá

Je to jen otázka priorit, dohody, způsobu řešení!

Okoloiduci

Tak to sú iní ťažkí myslitelia.

danaceks

Tak to je logické 🙃

Jan

Naplánovali si ztrátovou veřejnou dopravu, ale jezdili jim v ní cestující…

petr

postavil si hospodu ale začali mu do ni chodit lidi

Jan

Odhalil jste moji inspiraci, Hospodu na mýtince…

Jiří Kocurek

A došlo pivo. Přivézt 2 sudy piva po silnici mu přišlo jako příliš individuální zásobování a tak čekali na vlak.
Jenže jak střízlivěli, tak jim začalo docházet, že ke vlaku je to docela daleko, přes les a po cestě bez veřejného osvětlení. A rudl je moc silniční, naznali. Načež otevřeli flašku tvrdého, a pokud jim nedošel, tak nemají pivo dodnes.

NightmareFreddy

Ale jo, daří se, tak jim pusťme žilou 😛 😀

Cestující

Nejmenuje se to tam náhodou Kocourkov? Jo, tak zdražit a dát to do silnic, tomu říkám přímo reklama na motivaci k využití VHD…
To spíše zní jako záměr, jak dát najevo, proboha hlavně nejezděte hromadnou….

Laborec425

A to mají zdražit MHD o 10 Kč a parkoviště ve městě také zdražit. Co to tam proboha vládne za mafiánský hova*a?

Pája

Těžko říct. Někdo určitě použije argument s menším opotřebením autobusů VHD, ale je klidně možné, že ten samý člověk používá pouze IAD…. Chtělo by to víc informací pro nás zdaleka, kteří do místní politiky nevidíme.

Jiří Kocurek

A ta VHD sdilnice nepoužívá?

Petr David

Jenom z části.

sonypolicka

A jak velká je ta část?

Petr David

Já nevím v jakém poměru se nachází veřejná kolejová a silniční doprava kraje.

Leinad

Jo bylo by hezčí rozpočítat to na mýto. Osobně tipuji, že hlavní tahy moc ne(kamion je těžší než autobus) ale na trojkách je často autobus docela těžký a rozměrný.

David

Může se nám to nelíbit, ale je to regulérní a validní politika. Kraj prostě ze svého rozpočtu nechce tolik dotovat VHD a chce se zaměřit na kvalitnější infrastrukturu pro auta.
Já osobně bych preferoval jinou politiku, ale vím, že jsou mé politické názory v rámci Česka spíše marginální a tak jsem smířený s tím, že se prostě investuje do silnic. Jsem však rád, že na to server Zdopravy upozorňuje aby si byli všichni voliči vědomi toho, jaké jsou ty politické priority současného vedení kraje, tedy STAN, ODS, a Pirátů.

David

Jinak ale třeba Praze by silně prospělo, kdyby se VHD zdažila (hlavně pro místní co platí 10,-/den) a za ušetřené peníze se rekonstruovaly ulice města (ne silnice, ale ulice, tedy včetně chodníků, stromů, chráněných cyklostezek, parkovacích míst, atd.)

Trumway

A hodinky s vodotryskem byste náhodou nechtěl? Běžte na úřad a přihlašte se, že chcete platit vyšší daně.

Juraj

Jenže oni si to lidé v Praze tak jako tak zaplatí. Pokud ale dnes MHMP přispívá na MHD skoro 25 miliard ročně, pak něco z toho jde na úkor jiných služeb.
I kdyby to po zdražení jízdného byly provozní výdaje „jen“ 23 miliard, pořád ty dvě miliardy udělají ve městě velkou parádu – mj. by to šlo okamžitě reinvestovat do plynulosti MHD.

To je prostě otázka rozpočtových priorit.

Vlakem s kolem

A vy jste obyvatel Prahy, ze nám do toho chcete kecat? Mně ta cena 10kc/den vyhovuje, pokud vám ne, nikdo vám nebrani jezdit dráž.

Trumway

Stejnou otázku jsem chtěl položit Davidovi.

Jan Tichavský

Pokud vám vyhovuje 10 Kč/den, tak si hlavně nestěžujte že tu pořád jezdí staré tramvaje T3, a opravují se ojeté kačeny z Maďarska. Já bych klidně platil 3x tolik abychom trochu pozvedli kulturu cestování a rozpočet města nebyl zatížen dotací 90% výdajů dopravního podniku.

Trumway

A co Vám brání? Klidně si můžet koupit tři roční s tím, že budete jezdit na jednu a ty dvě zbylé necháte jen tak propadnout

Vlakem s kolem

Ja si někde stěžuji? 🙂

ušatá

T3 vyhovuje!

Jirik

Komu?

MartinS.

Kvalitnější infrastruktura pro auta je zároveň kvalitnější infrastrukturou pro autobusy krajského IDS. To se přece nemůže oddělovat.

Trumway

Co se oprav silnic týče…Třeba autobusové linky jezdí převázně po hlavních tazích, které jsou ještě v jakž takž stavu, ale místní komunikace jsou často ve stavu více než špatném. Navíc autobus s pneumatickým pružením případné nerovnosti odfiltruje snáze než osobní auto s hydraulickými tlumiči a vinutou pružinou (o listech ani raději nemluvím) i koncepce náprav je u autobusů mnohem robustnější než u osobních aut . A to nemluvím o tom, že na hlavní tahy se neinstalují příčné prahy.

hank

Infrastruktura nejsou jenom silnice.

Jiří Kocurek

A z jakého titulu byl měl kraj investovat do něčeho, co má ve správě někdo úplně jiný, například vodní cesty nebo železnici, nebo by to dali ČEPSu na dopravu elektřiny.

Mohli by to dát VaKu na dopravu potrubní. U kohoutku s vodou možná ne, ale na záchod i pan král chodil sám.

hank

Přešlápni si.

Infrastruktura VHD vedené po silnicích nejsou jenom silnice.

Trumway

Ne-e, na záchod i král chodí pěšky 😉

M19

To by platilo pouze v případě, pokud by se peníze určené pro VHD nesnižovali. Což se právě neděje.

MartinS.

Peníze určené pro VHD se ale přece nesnižují. VHD dostane peněz stejně, jen se změní poměr toho, co jde z rozpočtu kraje, a vybraných tržeb.

M19

Ale ano. Vy jste nečetl článek? Výhledem k vyšším tržbám, nepůjde tolik peněz do VHD, tedy tyto peníze jež by mohly být využity ke zlepšení VHD, do ní vůbec nepůjdou. Jde tedy o snížení celkového objemu alokovanych finančních prostředků na VHD.

MartinS.

Tak jinak. Kraje mají dohodnuté nějaké služby za nějaké peníze. Když dopravce vybere víc peněz od cestujících, kraj mu nemusí tolik platit a zbydou mu peníze, které dá na opravu silnic. Nemůže je jen tak dát dopravcům, protože to má vysoutěžené za nějaké ceny.

Trumway

Jo a jaká politika by to byla smím li se zeptat?

Clovek

Je potřeba si uvědomit, že VHD infrastruktura je v Libereckém kraji katastrofální a není to něco, s čím by kraj mohl něco dělat. Je pak pochopitelné, že chce obyvatelům usnadnit především ten způsob dopravy, který mohou prakticky využívat (IAD).

M19

Aha, takže místo aby se zlepšilo, to co podle vás nefunguje, a co je veřejnou službou, tak místo toho podpořím to, co tu veřejnou službu podkopává?

MartinS.

Ne všechna VHD jezdí po kolejích. Takže opravy silnic pomáhají i VHD.

M19

Máte na mysli tuto větu? „Je pak pochopitelné, že chce obyvatelům usnadnit především ten způsob dopravy, který mohou prakticky využívat (IAD).“ Zkuste chápat napřed kontext, pak na něco reagujte. Děkuji. 😉

MartinS.

Ne, mám na mysli větu „místo toho podpořím to, co tu veřejnou službu podkopává?“. Opravy silnic nepodkopávají veřejnou službu, pomáhají sice IAD, ale také VHD.

M19

A to jste z toho vyvodil jak? Kontext, kontext, to je to co vám chybí.

Jiří Kocurek

Myšlenkový experiment: Most spadnul. Jezdila po něm autobusová linka, týká se jí to? Tak vidíte.

M19

Vidím falešné dilema, krásnou ukázku vaší. On někde hrozí pád mostu? Co třeba omezit školství? Most spadnul, děti se nedostanou do školy. Tenhle myšlenkový pseudoexperiment máte na mysli? 😉

peter

Akurat citam o Spiskej Novej Vsi. Pred 3 rokmi im spadla jedna lavka pre pesich a cyklistov. Dalsiu uzavreli a tretia je v stave, ze v podlahe ma diery. Ak by napriklad usetrili na MHD a opravili tieto lavky, tak by podporovali IAD ?

M19

Proč nešetřili na něčem jiném? Vy vidíte příčinou souvislost? Kde? A kdyby omezili penize do školství, aby opravili lávky, tak by to nebylo omezení kvality vzdělání?

Trumway

IAD v našem kraji rozhodně VHD nepodkopává. Jsou to to dvě možnosti kdy pro někoho je dostupnější ta a pro jiného zase tahle., Tydy nejsme v Praze kdy každý má ve svém dosahu několik zastávek různých druhů VHD a kde spoje jezdí v několikaminutových intervalech.

M19

A co třeba vylepšit VHD? Já se o Praze nezmiňoval ani v ni nebydlím, tak nevím, kde jste na ni přišel. Vy ano? Méně peněz do VHD ji nepodkopavá? To jenom v Praze? Opravdu?

Trumway

Já neřekl, že Vy bydlíte v praze. Bylo to myšleno obrazně, protože sytý hladovému nevěří. Nebudu hodnotit jestli to je podkopávání nebo ne. VHD má podle mě prostě své uživatele stejně jako je má IAD a těžko si představit, že po zdražení všichni sednou do aut nebo si poběží auto koupit. To se rozhodně nestane, protože ne každý to auto má (na něj má) a ne každý má ŘP atd.

M19

Nedostatečné financování, malý rozsah VHD a investice místo do ní do zlepšení IAD samozřejmě podkopává VHD, a ne že ne. A je zcela jedno, kde to je. I když to auto potřebujete, tak mnohdy právě kvůli nedostatečnému rozsahu a kvalitě VHD. Proč by si všichni měli kupovat nové auto po zdražení? Bohužel postačí, pokud budou jezdit VHD méně často. A VHD není jen o těch co nemají ŘP či na auto. Tenhle přístup právě podkopává VHD.

Trumway

„Proč by si všichni měli kupovat nové auto po zdražení? “
Ná neřekl nic o tom, že by si měl někdo jít kupovat nové auto. A proč by po tom zdražení měli jezdit méně často? Myslíte si, že lidi co jezdí do práce do ní budou jezdit jen obden a to samé děti do škol? Že by tam chodili jenom jeden den v týdnu?

M19

Vy už odporujete sam sobě. PProstě začnou více využívat auto, ti co už ho mají. Nebo si myslíte, že VHD používají jen lidé bez řidičáku? Takže je správné si brát cestující jako rukojmí? Prostě maji držet hubu a krok? Oni to prostě zaplatí?

MartinS.

Ve vší úctě, máme jednu z nejlepších, nejkapacitnějších a nejlevnějších VHD v regionu i v Evropě. Mnoho zemí by nám mohlo závidět. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-cesko-je-prvni-v-evrope-ve-vyuzivani-verejne-dopravy-215484 Vždy je co zlepšovat, hlavně v některých regionech, ale prostě dobré věci nemohou být levné. A u nás je VHD příliš levná. O to více se do ní musí cpát veřejné peníze, které ale potom chybí někde jinde. Doprava není jen o VHD. I IAD je důležitá, protože VHD mnoho spojení o minimální obsazenosti prostě nemůže zajistit. Nebylo by to efektivní. VHD má být z principu hromadná, musí ze zakona zajistit dopravní obslužnost, ale prostě role IAD… Číst vice »

M19

V Libereckém kraji? To bych se docela zasmál. A vůbec, to má být argument, proč omezit výši příspěvku do VHD, protože stačí usnout na vavřínech? A až bude drahá, pak bude lepší než dnes? Méně spojů, méně cestujících? Celosíťová měsíční jizdenka v Německu za 49,- EUR je dražší než u nás? Ale nepovídejte…

MartinS.

Ekonomika ČR a HDP na obyvatele jsou srovnatelné s ekonomikou Německa a tamním HDP na hlavu? Asi ne, že? Takže v Německu si mohou dovolit mít síťovou jízdenku za 49 EUR, my ne.

Jiří Kocurek

Vylepšit VHD – že by se třeba vyměnil most, který neunese autobus, za nový, únosnější?

Jsou takové mosty, někdy je to jediný přístup do vesnice. Na autobus se přes něj chodí pěšky, děcka přes něj chodí pěšky do školy do sousední vsi, chodník se na něj šířkově nevejde. A když ano, tak neprojede IZS, což efektivně znamená odepření akutní lékařské péče – O.O.

M19

Hezké falešné dilema.

Klenot mezi muži

Liberecký kraj je velmi pokrokový a má jeden z nejlepších IDS.

Aleš

A Vy jste, tuším, právě utekl z Bohnic, že ?

ušatá

Tak ať si to uživatelé silnic platí i s těmi zdravotními dopady na obyvatele, na krajinu, mikroklima atd. Není potřeba šetřit na VD, ale naopak toho využít, posílit ji, snížit jízdné aj.

Trumway

No ale moment. Nebyla tady náhodou nedávno zpráva, že kraj chce od obcí více pěněz za každého občana na dopravní obslužnost? Pan Sůra mi vysvětlil, že se to týká jen VHD. Proč tedy když jim to tak vynáší chtějí od obcí více peněz? To ty peníze co vyberou na dopravní obslužnost potom převedou na opravy silnic? Nebylo by lepší aby ty peníze obce využily samy na opravu místních komunikací namísto toho aby se z nich zafinancovaly opravy krajských? Víte co je často vidět? Silnice mimo obec pěkná, ale jak přijde značka začátek obce kvalita je pryč. A takových obcí je… Číst vice »

Radim

Někde je to zase opačně, to si nevyberete…

Honza R.

VHD „vynáší“ kraji minus 1 miliardu korun. To jen k těm Vašim počtům a převodům.

Trumway

„když jim to tak vynáší“= výnos byl vyšší než bylo očekávání.
„Výnos v ekonomii podniku představuje peněžní částky, které podnik získal z veškerých svých činností za určité období (měsíc, rok) bez ohledu na to, zda v tomto období došlo k jejich úhradě.“
Pokud budeme hovořit o výnosu z pole taky to bude informace o tom kolik z toho pole bylo.

Nikde jsem nenapsal slovo ZISK.

hank

Výnos je především účetní kategorie. O hotových penězích na účtech neříká nic. Peníze, které přitečou na účty, jsou příjem. Výnosy se sledují ve výsledovkách (dneska se moderněji říká výkaz zisků a ztrát), zatímco příjmy ve výkazech cash-flow. Když se to tu převrátilo a ve fabrikách šéfíci začali trpět utkvělou představou, že bez zahraničních poradců ani ránu, tak nám blbým provozním inženýrům všech ranků ti poradci mlátili do palic, že je úplně jedno, jaký máme zisk (nebo ztrátu), ale že je důležité, abychom pořád měli peníze na účtech. Starší chlapi (někde i ženské), kteří to po převratě měli za pár do… Číst vice »

hank

Ten mínus za shrnutí základních informací ze slabikáře vnitropodnikové ekonomie pro začátečníky jsem nepochybně dostal od některého kvalifikovaného šotoekonoma.

Trumway

Mínusy nic neznamenají! Sakra, kdo mi to jen říkal?

hank

Ano, hlásím se k tomu.

Jiří Kocurek

Tržba a náklady. Pokud je tržba menší než náklady, tak to… vynáší?

hank

A to říkal kdo?

MartinS.

Příliš to zjednodušujete. Kraj má rozpočet, v tom rozpočtu je část peněz alokována na dopravu. Rozpočet dopravy má mj. kapitoly VHD a opravy silnic. Když jsou v kapitole VHD vyšší příjmy (z jízdného, od obcí), je možné část peněz z té kapitoly převést na opravy silnic. Ale není to tak, že cestující nebo obce financují opravy silnic, protože jestli jde do VHD 1,1 mld, tak tržby z jízdného a příspěvky obcí jsou jen malou částí toho rozpočtu.

hank

Tak například v mé domovské obci (Olomoucký kraj) i v několika okolních je tomu právě naopak.

Vlakem s kolem

To je ale pokrokový kraj 😀 😀

Trumway

„Veřejná doprava vynáší Libereckému kraji více, než čekal. Peníze chce přesunout na opravy silnic“

Sice by bylo fajn mít silnice na kterých podvozkové skupiny vozidel netrpí víc než je zdrávo, ale pokud dojde ke zdražení jízdného asi by se ty peníze měly vložit zpět do dopravní obslužnosti tedy do VHD. Prostě yb lidé za tu vyšší cenu dostali třeba možnost více spojů.

MartinS.

A ty silnice se opraví z čeho? To není krajský rozpočet?

Trumway

Třeba z výběru daní? Ježiš mě je to jedno. Tak nebudou opravené no. V Lomnici nad Popelkou je tankonrom pomalu přes celé město a nikoho to netrápí, na silnici 284 u Tuhaně se už x let propadá propustek nebo co to je za příčnou nerovnost a taky to nikoho netankuje.
https://www.vymoly.cz/

Jiří Kocurek

Se propadá propustek. Musí se propadnout ideologicky správě, tedy tak aby linkové autobusy neomezil a cyklisté nemuseli sesedat z kola. 😀

Trumway

Pravda.

MartinS.

No a oni snad ty silnice chtějí opravovat z něčeho jiného než z výběru daní? Vybralo se víc peněz na jízdném, takže se o tuto částku poníží rozpočet na veřejnou dopravu, který je z většiny z výběru daní, a o stejnou částku se zvýší rozpočet na opravy silnic, který jde také z výběru daní. Prostě se zvýší „spoluúčast“ uživatelů veřejné dopravy (cestujících) a ušetřená částka se dá na opravy tankodromů.

Trumway

Vlastně máte pravdu. Teď jste to řekl moc hezky. „Prostě se zvýší „spoluúčast“ uživatelů veřejné dopravy (cestujících) a ušetřená částka se dá na opravy tankodromů.“ Až k někomu pojedou hasiči, police nebo záchranná sluzba rozhodně nepojedou vlakem nebo autobusem. A jestli se do oprav silnic dá počítat třeba i takový rekonstrukce a rozšíření komunikace tak jo. Taková probíhá na silnici 283 mezi Libštátem a Bělou. Kdo to tam zná ví, že autobusy tam jezdí a na té silnici byl problém se s protijedoucím často vyhnout (a to nemluvím o tom jak to tam dokázalo vypadat v zimě). Takže pokud i… Číst vice »

ušatá

Z výnosů té “ výdělečné a levné“ silniční dopravy!!!!!

M19

Výše jste obhajoval, že podpora IAD nepodkopavá VHD. Tak jak to je?

Trumway

„IAD v našem kraji rozhodně VHD nepodkopává. “
Kde píšu něco o tom, že podpora IAD nepodkopává VHD?Já píšu, že IAD (jako taková) nepodpokopává VHD, že to jsou dvě možnosti sobě rovné a nikde nepíšu nic o podpoře.

Martin Švancar

veřejná doprava nic nevynáší, pouze se více nebo méně dotuje

hank

Ono především smyslem a úkolem veřejné dopravy není, aby něco vynášela.

vbba

Je to – velmi zjednodušeně řečeno – tak jak Hanku píšete. Martin Švancar má též částečně pravdu, ale je to jen pravda týkající se účetnictví.
Hodnota, efektivita, produktivita atd. u veřejné dopravy se dá z ekonomického hlediska vyjádřit i v jednotkách peněz.
I zde se můžou jednotlivé faktory projevit jako nesporné plusy.
Jednoduchým příkladem budiž přínos školních autobusů. Jaký to má celkový užitek pro společnost. Ano v Africe se do škol chodí pěšky, nebo vůbec, ale buďme prosím moudří a ne jednoduší 🙂

Petr

Někdy se dost špatně hledají slušná slova.

Trumway

Tak nebuďte slušnej a řekněte to 🙂

hank

Já bych mu to neradil. Nestojí za ním armáda právníků ani kasa s veřejnými penězi, ze kterých by je mohl platit, až se někdo z věrchušky rozhodne, že se mu za veřejně vyslovený názor pomstí soudní žalobou.

Petr

A hlásit se to musí viz tweet MV. 🙁

Zdrasa

U takových zpráv by myslím bylo příhodné dopisovat, kdo v současnosti vládne v kraji nebo kdo je navrhovatel. Aby čtenáři věděli, koho, dle svého postoje, volit či nevolit.

michal.s

Ještě politickou agitku tady z toho dělat. To dík teda. Ať se občan zajímá.

Trumway

Tak je logické, že třeba někdo z východní části republiky nemusí mít ponětí o stavu na severu nebo západě. Nevidím problém v tom, aby se taková informace řekla a třeba u jména v závorce uvést pol.příslušnost.

Zdrasa

Přesně tak. Nechci agitku, stačí mi taková informace. Protože často vidím, že lidem se konkrétní kroky politiků nelíbí, ale pak je ve volbách volí, protože si nepamatují nebo vůbec neví, kdo za to mohl. Ať mají co největší politickou odpovědnost vůči voličům.

Trumway

Špíše to první. Lidé rádi zapomínají a navíc hledí často na svůj osobní prospěch a podle toho převlékají kabát.

Pokud nevědí je to ta lepší varianta

Trumway

A vidíte to? Využívám převážně IAD a tak bych měl jásat nad tím, že se silnice opraví, jenže já nejásám, protože kdybych používal VHD očakával bych za dražší jízdné třeba lepší dostupnost nebo kratší časový interval mezi spoji.

hank

Jak agitku? Ono to nezávisí na tom, kdo je zrovna u koryt? Ono to není tak, že až se k těm korytům příště dostane dnešní opozice, že současné projekty zadupe do země a ty její budou často přímo opačné než ty dnešní?

Michal Bartoníček

Ve Švýcarsku zpoplatňují IAD a silniční dopravu, aby výnosy použili na kultivaci veřejné dopravy. U nás veřejná doprava vydělává, aby se opravily silnice. To je prostě absurdní. 😀 😀 😀

Martin

Veřejná doprava je silně dotovana,takže výnos se pouze přesune na jiné projekty.

ušatá

A silniční doprava je dotována poněkud víc. Tak co s tím?

Tom

A nakonec T3 v Liberci na věčné časy 😀

Jarda

T3 neřeší kraj – ale liberecko-jablonecký dopravní podnik… To že nemal prach na nákup nových tramvají je třeba tím, že staví tramvajovou trať doslova několik metrů od souběžné železniční trati – navíc obě jednokolejné…. To mi prostě hlava nebere….

hank

Asi je to jednodušší než překonat byrokratické překážky, které by umožnily vznik vlakotramvaje, nebo donutit ke spolupráci soupeřící kohouty, kteří si hájí každý své vlastní hnojiště.

vbba

Až budeme mít příjmy na úrovni Švýcarska, tak budeme mít i takové výdaje. A až budeme mít chytřejší politiky, tak se vzbudíme ze sna a hurá do reality, to se fakt nestane.

Michal Bartoníček

Proč nemůžeme mít příjmy na úrovni Švýcarska?

vbba

Dobrý den Michale,
použiji jako příklad příjmů třeba průměrnou mzdu, tu máme v současnosti násobně nižší než Švýcarsko.
A u výdajů použiji třeba průměrné náklady na zubní ošetření, ty jsou u nás násobně nižší než ve Švýcarsku. U dopravy se dá použít přímo srovnání průměrné výše mzdy řidiče u nás a ve Švýcarsku, a i naopak nákladovost těchto položek.
Jen trochu bych vylepšil Vaši otázku: „Proč nemáme v ČR průměrnou mzdu na úrovni Švýcarska?“
I když musím přiznat, že je Vaše otázka dobrou řečnickou otázkou.

Michal Bartoníček

Proč nemůžeme mít příjmy na úrovni Švýcarska?

Petr

Tak např. plánované výdaje na armádu jsou skoro 2x vyšší (v poměru k HDP) než má Švýcarsko. Tak proč ne hromadná doprava že.. ta je aspoň lidem užítečná.

vbba

Dobrý večer Petře, myslím že dobře rozumíte tomu, že výše HDP je obrovsky rozdílná mezi oběma zeměmi. ČR bohužel zdaleka nemá HDP na obyvatele ve výši jako Švýcarsko, proto je férové uvádět přesné částky z jednotlivých zemí a ty porovnávat. Myslím si, že v posledních 50 letech byly obě armády naprosto rozdílně financovány a vybavovány (vyzbrojovány). Stejně nespravedlivé je i nezmínit to, že jízdenky ve Švýcarsku jsou násobně dražší než v ČR. To má svou logickou souvislost s tím, jak vysoké příjmy – tedy mzdy a důchody obyvatelé v dané zemi mají a co si mohou dovolit zaplatit. Pokud budou… Číst vice »

Trumway

Taky mi to tak přijde. Ale na druhou stranu se do VHD cpe ze státního rozpočtu a z evropských peněz což do oprav silnic nikoliv a kraj si je musí zafinancovat sám.

PN-001

Cože to? Kolik silnic se opravovalo, nebo stavělo právě z dotací. Evropských i státních. Pravda, dnes už ty evropské tolik do silnic nejdou (i když zejména na stavby nových silnic a dálnic toho jde z EU pořád dost), ale po vstupu do EU šla do silnic rozhodně velká část EU dotací. Asi máte krátkou paměť. Nebo jste mladý a tak to už nepamatujete. Já ano.

Trumway

Že by to bylo tím, že mi byla dříve nějaká doprava šumák?

Trumway

A mladý opravdu nejsem. Ostatně to si myslím jde poznat z mých názorů.

PN-001

No, pokud vám byla v době vstupu do EU doprava šumák, jak píšete výše, tak mlád jste. A nebo jste žil jen v hranicích jednoho většího města. Protože každému, komu bylo více, než 18 let a nedojíždí jen v rámci jednoho města, nemůže být doprava šumák 😉

Trumway

Já jsem byl vždy …jak že se to dnes nazývá? Petrolhead? Jo, vždycky jsem využíval buď auto nebo motorku a VHD jsem využíval minimálně. Tak asi tak.A odkud a kam jdou jaké peníze mě vůbec nezajímalo.

ušatá

Zjistěte si kolik se toho investuje do silnic a z jakých zdrojů. Ale na celou silniční síť a příslušenství silniční dopravy. Tedy jak státní, krajské, obecní a EU peníze. To veřejná doprava nikdy nedostane.

mimochodem

Autobusy snad po silnicich nejezdi?

Michal Bartoníček

Ale ano, jezdí. Jenže VHD neprobíhá jen na silnici a VHD nejsou jen silnice.

Jiří Kocurek

A proto kraji vyčítáte, že opraví silnice?

Na železnici by dával peníze do cizího, na tramvaje taky. Tak kam?

Jiří Kocurek

PS: Převedení regionálních tratí ze SŽ na kraje je tabu. Stačí se podívat na rekace k minulým pokusům o odprodej či převod.

Honza R.

„U nás veřejná doprava vydělává“ – na to jste přišel jak? Ve zprávě je napsáno, že na dopravní obslužnost dává kraj 1,1 miliardy. Teď to tedy bude „jen“ 1,032 mld.
Kde vidíte výdělek?

MartinS.

Veřejná doprava nic nevydělává. Jen se o tržby vybrané nad plán poníží příspěvek kraje na VHD a ten rozdíl se dá do opravy krajských silnic, po kterých ta VHD také jezdí.

Jiří Kocurek

„použili na kultivaci veřejné dopravy“

Veřejná doprava ve Švýcarsku se na silnicích nerealizuje? Tak vidíte, i tam je potřeba pro autobus silnice.

ušatá

Právě. A když to připomenete (např. na MD), tak vám řeknou, že u nás to nemůžeme přejímat, že my máme jiné podmínky a pak že na to nemáme peníze (??!!)