Veřejná doprava podle nevidomého. Ptejte se Mikuláše Kopase
Mikuláš Kopas při kontrole přístupnosti nádraží. Foto: Správa železnic
Kopas pro Správu železnic testuje stanice a zastávky z hlediska orientace nevidomých a slabozrakých cestujících.
Jako člověk co toto stvoření zná osobně, nejsem příznivcem jeho práce. Víte, že postižení neznamená automaticky to, že se v dané problematice vyzná? Na VŠ dokonce nezvládl předmět Bezbariérová doprava, kde se probírají přesně ty věci, co tady ve článcích opevujete že kontroluje.
Na místě bych ho nejraději vyhodil a našel vhodnější a kvalitnější náhradu.
Dobrý den, jak vlastně dnes vypadají nejmodernější vychytávky pro cestující se zrakovým hendikepem. Můj laický pohled je, že se ergonomie zařízení, které je možné zaznamenat ve veřejném prostoru, nijak zásadně neposouvá. Ale předpokládám, že o to větší revoluce se odehrála třeba na úrovni aplikací a smartphonů…
Existuje třeba něco jako lidarový skener objektů, do řeči převedený popis scény z kamery a tak?
Dobrý den, když se na věc podíváme optikou financí. Nemyslíte, že přidávat majáčky je plýtváním financí, když je téměř nikdo nevyužívá? Jsem na nádraží v provozu denně a nevidomé, kteří je využijí jsem za poslednich 10 let nepotkal. Stejnou službu vám poskytnou zamestnanci dopravce, či cestující.
Já je třeba viděl využít dnes ráno při cestě z práce.
Cesta není jen pohyb po nádraží samotném ale i cesta ulicemi. Co říkáte, když se jediný přístup k nádraží zhoršuje.
Například v Kojicích n. L., nedaleko Pardubic byl v rámci stavby obchvatu přechod pro chodce zrušen. Nahrazen je, dá-li se to tam nazvat, místem pro přecházení. Tedy pro chodce jasné zhoršení, zároveň aut neustále přibývá.
Obec se s úřadem dokonce kvůli přechodu soudila. Výsledek neznám.
https://mapy.cz/s/gahefavebe
https://mapy.cz/s/kakumapuzo
Jak na vás neznalý člověk jako já pozná, že už potřebujete poradit nebo pomoct?
Dobrý den, jsem také prakticky nevidomý a velký fanda do železnice, v podstatě taky takový „slepý blázen“, jako Vy. Osobně si myslím, že my, fandové, zcestovalí a dost často znalí poměrů ve spoustě železničních stanic, se orientujeme přeci jen trochu jinak, než ti, co tak často necestují a na dráze se tolik neorientují. Já osobně, když se ocitnu ve stanici, kterou znám, jdu automaticky na dané nástupiště, zjistím si například, na které straně je lokomotiva apod. a podle toho zjistím, který vlak je ten, který potřebuji. Nepotřebuji se tak pídit po odjezdových tabulích, na které navíc nevidím. Máte to stejně?… Číst vice »
Dobrý den.
Chtěl bych se zeptat, zda má pro navádění radši zábradlí nebo hmatové pásy?
Dobrý den, Váš pohled na okolní svět mne profesně velmi zajímá a proto mám pár trochu delších otázek: Momentálně se pracovně zabývám stavebními navigačním prvky na železničních stanicích (velké i malé) a velmi by se mi hodilo, pokud byste mohl popsat, jakým způsobem se na nádražích pohybujete – ocitnete se někdy sám poprvé na úplně novém místě, nebo se vždy místo nejdříve ‚naučíte‘ v doprovodu jiné osoby? Měj by být cíl Vám umožnit úplně samostatný pohyb ve všech lokalitách bez předchozí návštěvy? Co by Vám k tomuto pomohlo? Které fyzické prvky jsou pro vás při orientaci užitečné a které v… Číst vice »
Dobrý den, odpovím předem, protože mne to zajímá, tak se chci zeptat, z jaké firmy jste a jak přesně Vás to profesně zajímá, to by bylo na delší diskusi, takže mne můžete třeba kontaktovat na mailu miki.kopas@gmail.com a můžeme to probrat trochu detailněji.
Sám jsem člověk se zrakovým hendikepem a zrak mám zbytkový. Myslím si, že se v poslední době – byť nepřímo – udělalo dost, aby za přispění technologií se ulehčila doprava i zrakově hendikepovaným. Aplikace typu IDOS a Můj vlak nabízí hodně informací (hlavně odjezdová nástupiště) a jsou špičkou. Ve spojení s fotoaparátem telefonu, kdy si nazoomuju i odjezdovou tabuli, tak můžu fungovat i v novém a neznámém prostředí. Ale v jednom stále tápu. Dotaz 1: Nějaký fígl pro kolegu, jak hledat místa ve vlaku dle místenky? Čísla jsou všude různě a mnohdy miniaturní. Mnohdy ani nepomůže takové to zapamatování si… Číst vice »
K bodu 2. Evropský průkaz ZTP je potřeba jako sůl. Navíc každá země má jiné podmínky k jeho získání. Takže v ČR jste pouze TP a už na Slovebnsku ZTP. Takže sjednocení podmínek je dnes číslo jedna v této problematice.
Jaké máte zkušenosti s předsedou Národní rady osob se zdravotním postižením ve vztahu jeho pomoci ke zlepšení podmínek VHD pro postižené. Snažil jste se ho někdy kontaktovat? A reagoval nějak?
Jak hodnotíte vnitrostátní slevy v dopravě pro ZTP? Je 75% dostatečná sleva? Neměla by být dálková vnitrostátní doprava pro invalidy 3. stupně popř. osoby neschopné řídit motorové vozidlo úplně zdarma?
(Já osobně se domnívám, že ano. Vyřeší se tak mj. často složitý a nepřístupný prodej jízdného a navíc to státní kasu zatíží zcela minimálně – např. v roce 2019 stáli ZTP pouhých 42 mil. Kč, což je z 5,6 mld. Kč zanedbatelných 0,749 %. – takže jde o pouhých 21 mil. Kč navíc)
A neměly by se slevy rozšířit a sjednotit třeba i po celé EU?
V základě lze s myšlenkou souhlasit. Bohužel jsou případy, kdy mají ZTP/P osoby jistého etnika, a to jenom díky tomu, že se jich posudkový lékař prakticky bojí…
První otázka: Jak si ve značení pro nevidomé stojí venkovská/vesnická vlaková i potažmo autobusová doprava oproti městu?
Druhá otázka: Má pan Mikuláš Kopas zkušenosti s tím, na jaké úrovni je podobné značení a přístupnost v zahraničí, např. v sousedním Německu a Polsku?
Odkud nejčastěji nevidomí cestující čerpají informaci, odkud jede vlak? Preferujete staniční rozhlas, informační tabule s funkcí čtení textu nebo aplikace v mobilu?
Jak kvalitně je nevidomý člověk informován o nepravidelnostech v provozu? Například výpadek linky / změna odjezdu u menších nádraží – zejména autobusových – musí být asi docela peklo
Jak je na cestování nevidomých připraven vlakový personál? Setkal jste se někdy s nezájmem nebo vyloženě „fauly z nevědomosti“, jako je tahání za hůl, vodění na sílu a podobně?
U velkých dopravců typu České Dráhy je pro mě velmi zastaralý jejich servis a na delších trasách jen nějaký minibar je nedostatečný a člověk v 21. století by chtěl nějaký standard? Nemáte nějaké informace proč takový standard na hlavních trasách nemůže být aspoň standardem? Mně se zdá, že se to spíše jen omezuje a standardem to bývá jen u Regiojet. Žádný jiný dopravce podle mne toto nemá jako nějaký velký standard.
A to je dotaz na Mikuláše? Přijde určitě zajímavá odpověď.
Chápu, jste fanouškem pana Jančury. Je tu určitě mnoho cestujících, kterým stačí při cestě vlakem drobnosti jako kávička a ňáká sušenka. Na trase Praha – Havl. Brod – Brno si cestující dávají nejčastěji toto. Třeba mě někdo poučí, kdo jezdí tuto trasu častěji než já
Co myslíte, co je výhodnější pro nevidomého? Muset dojít do nějakého jídelního vozu či minibar, co přijede za ním? 😉
Určitě když přijede za ním. Vysvětluje to jiným. Pro většinu lidí je Jančura bůh a ČD jsou absolutní lemplové a nikomu nic nevysvětlíte
Vy jste zároveň nick Moderní cestující? Dotaz je vysvětlování? 😉
Nemám nick Moderní cestující, ta bych ho tam rovnou napsal. Jen jsem reagoval, to je vše
Není výhodnější jen jedna aplikace pro nákup jízdenek než mít miliardu aplikací? Velice se mi líbí aplikace IDOS, kde si jednoduše najdu odjezdy z nejbližších zastávek a spoje jak v rámci MHD, tak také příměsta.
Tyto aplikace typu IDOS sjednocující veškeré jízdní řády jsou za mne skvělým pro klientským přístupem a usnadněním vyhledávání jednotlivých spojení.
Jak to vidíte vy?
Nevidomí toho asi moc neuvidí. Může leda tak hodnotit přístupnost aplikace pro nevidomé, např. přítomnost hlasového výstupu.
Zrovna IDOS moc dobře přístupný není. Ještě nedávno možná CG Transit, ale nyní taky už moc ne. Co se týče aplikací, tak asi nejlepší je Můj vlak, až teda na rezervaci konkrétního místa.
Ahoj Miki, jak osobně hodnotíš rekonstrukci tvýho domovskýho uzlu Pardubice?
Jaké další organizace se spolu podílejí na tvorbě materiálu pro nevidomé a jinak znevýhodněné? Proč jsou rozdílné organizace pro jednotlivé hendikepy a nemělo by se to nějak sjednotit? SONS skvěle vyhodnocuje podklady pro nevidomé a zase skupina kolem pana předsedy Krásy zase jen pro fyzický hendikep. Neměli by se domluvit na více jednotných setkáních a urychlit tak výstavbu a kolaudace jednotlivých zařízení pro cestující a mnohdy to je nejen kvůli tomu desítky let? Jinak za mne je to podle mne oběma skupinami velmi kvalitní odvedené práce a spíše by se mělo jednat o sjednocení skupin než nějaké rozdělování.
Mě by osobně zajímalo, jak často se používá ta zvedací plošina u 854?
To by byla spíše otázka na průvodčího. On řeší hlavně dopravní stavby.
Od kdy má 854 zvedací plošinu? Zrakově postižení využívají zvedací plošiny? Zvedací plošiny a nájezdové rampy se obecně využívají, když je někdo potřebuje a je úplně jedno, na jakém voze to je.
Jeden z vozů to má (přesné číslo Vám teď neřeknu). Ale jde, že jsem nikdy neviděl, že by to bylo použito a proto to nemá význam. Zvláště, když většina souprav je pro vozíčkáře nepoužitelná.
Mě by osobně zajímalo, proč se na něco takového ptáte nevidomého. 😉
Řekněme, že pro člověka se zdravotním omezením je vlak, který není bezbariérový, problém. A je jedno, jestli je slepý nebo nemůže chodit.
A to bude jako používat plošinu? 😁 Hezký pokus obhájit hloupost. Slepý schody zvládne, jen k nim potřebuje navést. Když nemá jak najít vstup ani plošina mu nepomůže. Vaše řekněme je jen ukázka nevědomosti. 😉
Ano, plošinu používat nebude, ale vzhledem ke strašným schodům, bude pro něj problém se do takového vlaku dostat.
Tak proč by měl vědět jak je využívána plošina? 😁 To co předvádíte jsou argumentační fauly a ty se používají při demagogii. 😉
Vlastní zkušenost? Já jsem teda s nástupem do žádného vlaku nikdy problém neměl a to ani do žebříků 560 nebo Bdmtee.