dkv-spojujeme

Veřejná doprava podle nevidomého. Ptejte se Mikuláše Kopase

Mikuláš Kopas při kontrole přístupnosti nádraží. Foto: Správa železnicMikuláš Kopas při kontrole přístupnosti nádraží. Foto: Správa železnic

Kopas pro Správu železnic testuje stanice a zastávky z hlediska orientace nevidomých a slabozrakých cestujících.

Hostem právě připravovaného dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude Mikuláš Kopas. Je to prakticky nevidomý mladý muž, který právě studuje na dopravní fakultě v Pardubicích. Je nadšeným fanouškem dopravy, sám o sobě mluví jako o šotoušovi a na internetu si říká slepý blázen.

Není nevidomý od narození, ale o zrak postupem času téměř přišel. Dnes je konstruktivním kritikem přístupnosti dopravní infrastruktury pro nevidomé a zdravotně postižené, přichází s řadou námětů na zlepšení. Pro Správu železnic oficiálně testuje stanice a zastávky právě z hlediska orientace nevidomých a slabozrakých cestujících.

„Přístupnost je na velmi dobré úrovni, ale pořád jsou místa, kde by to pro nevidomé mohlo být lepší. Dobrým příkladem jsou autobusová nádraží. Udělají se hmatové úpravy, tím myslím vodící linie pro nevidomé na zemi, udělají se hmatové štítky v Braillově písmu na označnících, ale už tam nikdo nenaistaluje orientační akustický majáček, který by pomohl nevidomému lépe se v celém prostoru přestupního terminálu zorientovat,“ řekl pro Zdopravy.cz Mikuláš Kopas.

Ve třinácti letech zaujal veřejnost, když si před televizními kamerami potykal s Karlem Schwarzenbergem, kterého později podporoval v prezidentské kandidatuře. Byla to doba, kdy o něm jako o velmi výjimečném chlapci vznikl také televizní dokument Občan Kopas, po jehož zhlédnutí Mikuláše někteří diváci označili za malého českého Rainmana.

Jak se cestuje v Česku nevidomým? V čem spočívá jeho práce pro Správu železnic? Co by doporučil změnit dopravcům ve veřejné dopravě? Jak jsou pro zrakově postižené přístupné dnešní aplikace, kde si kupujeme jízdenky a vyhledáváme spojení? Co by pomohlo v cestování neslyšícím a lidem s dalšími druhy hendikepů? A jak si stojí Česko ve srovnání se světem ve snaze pomoci cestujícím, kteří nemají možnost pohybovat nebo orientovat se jako ti zcela zdraví?

Své otázky pište Mikuláši Kopasovi zde v diskusi až do úterního večera.

Tagy Doporučeno Mikuláš Kopas podcast Cesty Zdopravy.cz přístupnost veřejné dopravy
41 komentářů