Veřejná doprava na východě Čech zdraží. Stejná cena zůstane jen s kartou IREDO
Jednotka 847 RegioFox v barvách Pardubického kraje. Foto: České dráhy
Kraje slibují zrychlení odbavení, stále však cestujícím nenabízejí možnost on-line nákupu jízdenky.
Trošku pohled z druhé strany:
Předplatné Iredo: 3 vteřiny,
jízdné v hotovosti: 5-10 vteřin,
jízdné Iredo karta: 3-8 vteřin,
platba kreditní kartou: 20 vteřin až pět minut (pokud se sekne strojek).
Za mne ideální varianta je předplatné na Iredo kartě. Dokud budou nastávat situace, že při platbě kreditkou zamrzne strojek, což znamená v průměru cca 2 minuty zpoždění, tak mi dává Iredo karta daleko větší smysl.
Zdražit celodenní ze 160 na 200 = 25% zdražení??? To jako myslí vážně?
Zdražit po nějakých 10 letech ? O kolik se vám zvýšil plat ?
Po 10 letech? Ještě nedávno byla síťová 1denní za 140 Kč.
Nejdivnější na této 1denní jízdence, je ale to že platí jen do půlnoci.
Zatímco ve Středočeském kraji má 1 den celých 24 hodin, tak jak se to učí děti základní škole ve fyzice, tak podle výkladu IREDO končí „1 den“ v Královehradeckém a Pardubickém kraji vždy o půlnoci. 🙂
To ještě po víc v roce 2011 se rozšířilo IREDO o Pardubický kraj a síťová už v té době stála 160 Kč… a třeba bude 24 hodinová….
Ta síťovka je min od roku 2011 za 160 Kč
V IDS JMK letos na jaře zdražili celodenní ze 190 na 250, tedy necelých 32%. Vzhledem k území, které IDS JMK a IREDO pokrývají, mi to IREDO přijde ještě levné. Tedy pro jednoho. To zdražení u síťové pro 5 z 350 na 500. Ale furt je to jen 2,5 násobek normální. Nicméně proti IDS JMK, kde o víkendu můžete procestovat celý kraj ve dvou dospělých a třech dětech, to docela pálka je. Ale zase to v IREDu platí i v pracovní dny a bez ohledu na věk. Tím se to asi nějak srovná.
Iredo umožňuje nákup jízdenek online! Ale musíte si kartu Iredo objednat přes internet a pak na webu: https://eshop.oredo.cz/ ,ale dají se koupit pouze vícedenní jízdenky. Další výhodou je blokace karty přes internet. Ovšem co mě mrzí je to, že když si tu vícedenní jízdenku objednáte je, že to nějakou dobu trvá, než se to na tu kartu skutečně nahraje.
Při průjedu IREDEM je mi vícedenní jízdenka na dvě věci.
Jak tak tady (už delší dobu) pozoruji aktivity východočeského dvojkrají v oblasti veřejné dopravy, tak jsem moc rád, že když se Jihočeský kraj konečně rozhoupal k vytvoření svého IDS, nechává si vše zpracovat od osvědčeného (a sousedního) IDS Plzeňského kraje.
To jsou ty reference v praxi, které v diskusi u článku k 25. výročí nasazení vozů M1 do pražského metra někteří diskutující tvrdě zatracovali.
Pokud by Jihočeský kraj reference ignoroval, mohl by se vydat svou vlastní cestou slepých uliček, nebo by si mohl systém IDS nechat připravit třeba právě od těchto východočeských šikulů.
Hmm, takže další systém, který, místo aby jednoúčelové karty likvidoval a přešel na moderní platební metody, zejména pak bezkontaktní platební karty, raději postaví platby platební kartou na roveň plateb v hotovosti a bude dál zvýhodňovat svoji kartičku. Paráda. Vítejte v roce 2023. Ach jo.
A soustava systémů, kde každý má namísto karet vlastní a navzájem nekompatibilní mobilní aplikace je podle vás lepší?
Je, protože dnešní telefony mají dostatečnou kapacitu, aby pár aplikací navíc nepůsobilo takový problém, oproti kartičce, pro kterou si zpravidla musíte někam zajet, zaplatit za ni, hlídat si její platnost a navíc vám zabírá místo v peněžence, kde je těch kartiček i tak dost. Ideál to samozřejmě není a budu přešťastný, pokud jednou vznikne jedna zastřešující aplikace, která bude fungovat pro všechny. Ale pořád je pro mě lepší aplikace navíc v mobilu, než kartička navíc v peněžence.
IREDO ještě existuje?
Kdy konečně pujde kupovat listky v ty jejich posraný appce k hovnu. Stale funguje jako jizdni rady, na ro je tu idos.
Pomalu, pomalu. Nedávno znovuzavedli přestupní jízdenku!
Dle vyjádření IDSKHK dojde k integraci nákupu jednorázových jízdenek v roce 2024.
A zdraží i parkování, anebo budeme zase trestat jen cestující ve veřejné dopravě?
Rodinná denní ze 350 na 500 se stala v mém případě zcela nepoužitelná ve srovnání s autem…
Především je potřeba vyměnit vedeni Oreda. Ti co jsou tam teď jsou evidentně co se týče IT naprosto neschopní.
Systém funguje poměrně dobře ale měli by daleko důsledněji vymáhat standarty typu klimatizace a WiFi především vůči ČD…
Pro ČD ultras, myslel jsem funkční klimatizaci a Wi-Fi…
Jak by to měli vymáhat, když žádnej takovej vlak, až na těch pět panterů a cca dvou sharků nemají v objednávce?
Jakousi krabici s nápisem wifi v sobě vozí dokonce i 810, což nutně neznamená že to funguje…
14 krajů, kupa tarifů krajů, tarifů dopravců, kupa aplikací. Každá aplikace se chová jinak. Kupa účtů k jednotlivým aplikacím. Jiné nároky na přihlášení (jiné hesla). Každá aplikace se chová jinak. Někde platí to a někde zase tohle… One ticket je předražený. Jo, je radost cestovat po naší republice. Během mé poslední cesty do Liberce jsem si připadal jak v „bordelu tarifowem“. Ve vlaku platil tarif Arrivy, tarif IDOL, tarif PID, tarif One ticket a ještě a to jsem čumel i tarif IREDO.
Roman Svačina
A autobusem jste nejel proč?
To bych musel do Prahy… Už tak je cesta do Liberce z Moravy do Liberce na pořádnou dávku Lexaurinu,nebo něčeho podobného. Díky za tip ale nechci
Ješte chybí taxík a sdílený kolo…
Nejsmutnější na tom je, že v IREDO je integrace MHD v krajských městech sprosté slovo. V Pardubicích i Hradci MHD jezdí hluboko do regionu (např. Dříteč je 3 zóny od Pardubic!!!), přesto by si zájemce o možnost jet všemi spoji musel koupit dvě předplacenky, takže radši jede autem a dopravní situace ve městě vypadá tak, jak vypadá…
Pokusil se někdo o integraci MHD nebo se to tak nikdy nedělalo a proto to prostě nejde?
V Praze a jejím integrovaném systému to s menšími či většími výtkami funguje…
Z vlaku či meziměstského autobusu na MHD na jednu jízdenku nejde.
Proč to nejde? Je tu nějaký insider nebo alespoň znalec? Díky.
Možná ještě dotaz doplním o podstatnou část, je to možné pro náhodného cestujícího, který jede jednou za uherský rok? (Protože tam prostě nepotřebuje…).
https://www.oredo.cz/vyjimky/
Hradecký i Pardubický dopravní podnik se bojí poklesu tržeb.
Nekompatibilita Iredo systému s čímkoli dalším. Třeba systém DPMP dokáže využít peněženku nejen na svojí kartě, ale i na IN kartě a na Iredo kartě, a samozřejmě lze bez problémů platit klasickou platební kartou, mobilem, hodinkami. Iredo neumí využít nic kromě vlastní karty a jak vidno z aktuální změny tarifu, penalizuje se už i používání klasických platebních karet, protože ani s těmi to leckdy nefunguje. Smutné je jedno – že to krajští úředníci omlouvají a kryjí, místo aby se snažili o nápravu.
Krajský integrovaný dopravní sytém bez integrace MHD v krajském městě (v tomto případě ve dvou krajských městech)?
To je opravdu k smíchu. Základ každé dopravní integrace je právě MHD a tím se vždy začíná.
Tady na to šli úplně opačně. 🙂
Jen protože se úředníci a politici krajských měst nedokážou domluvit a každý si hraje na svém písečku….
Proč každý kraj má vlastní kartu, kredit na ní, aplikaci, e-shop? Nemohla by na to vše sloužit App můj vlak a inkarta s EPIKem? Resp ČD kreditem. Bez ohledu na to že někde už ČD jízdenky neplatí/ nebudou platit. Prostě ušetřit náklady za vývoj a správu.
Zkušenost z Norska: mám aplikaci na státní dráhy Vy.no, přes aplikaci lze koupit lístek i na dálkové spoje jiných dopravců (za poplatek cca 20 Kč, cena samotné jízdenky je třeba 1000 Kč), ale co je hlavní, skrze aplikaci lze koupit jízdenky na MHD v Oslu a na stejný zákaznický účet sbírat zvýhodněné jízdné (sleva už při 2. jízdě daný měsíc). Takže tuto výhodnou věc bych nejraději okopíroval (poplatky za přeprodej nikoliv).
V pardubickém kraji a královehradeckém to chvilku fungovalo, ale, když jsem si chtěl nedávno nahrát iredo systém na inkartu, tak mi zaměstnanec čd řekl, že to kazilo čipy na kartě a zrušilo se to
Nesmysl. Cipy to kazit nemuze. Snad vsechny ty karty jsou stejne – od jednoho dodavatele (dcerinka CD). Samozrejme placnout lze cokoliv.
Docela trapné chtít za síťovou jízdenku pro jednotlivce dvě stovky, když PID ji má za 240 vč. Prahy a ještě platí skutečně celých 24 hodin od aktivace, nikoliv pouze v daný kalendářní den.
Co je na tom trapného? Praha má ceny jízdenek na nesmyslné nízké úrovni a kvůli tomu by se tím měli řídit všichni kraje?
Píšu snad o celém PIDu, nejen o Praze.
Zrovna jednotlivé jízdné má Praha nastaveno rozumně. Nesmyslně nízké jízdné je u předplatních kuponů, kde roční stojí stejně jako před 20 lety.
Dokonce méně než před 20 lety, tenkrát to byly 4 tisíce.
No IREDO je hlavně obrovský kus světa. Svitavou na to dojedete od Kolína po Letovice…
Tisíce Kolíňanů i dnes zaplnily letovické náměstí.
Síťové celodenní IREDO zdraží obě varianty? Tedy jak při platbě hotovostí/platební kartou, tak z elektronické peněženky? Pokud ano, pak nechápu argumenty kraje o zdlouhavém odbavení cestujících.
Já mám aplikaci s názvem IDS IREDO.
Která dokáže přesměrovat na portál, kde by měla jít zakoupit časová jízdenka.
Nemůžu najít teď přihlašovací údaje co jsem dostal tak nemohu ověřit. Ale minimálně to přímo v aplikaci píší.
Tedy určitá možnost nákupu je. Otázkou je kolik lidí to ví a zdali to opravdu funguje.
Aplikace IDS IREDO dokáže přesměrovat pouze na „Portál držitele karty IREDO“, kde časové jízdné nekoupíte, jedině něco jako šalinkartu, nicméně na to pořád potřebujete onu plastovou kartičku, takže je to k ničemu
Tak jsem to myslel. Většina těch školáků totiž tu kartičku má. Jelikož dříve jste nemohl bez karty mít časové jízdné. Dnes to myslím již znovu jde.
Ovšem i to časové jízdné na kartě platíte hotově.
A tedy kdyby tam šlo koupit časové jízdné tak by to mohlo urychlit odbavení.
Ale jestli jen to jen něco jako hromadná časová a ne na konkrétní úsek tak to asi nemá cenu no.
Ano vícedenní jizdenka lze zakoupit na portálu. Ale musíte si jí nahrát kartu. Bohužel řada řidičů to neumí a vůbec neví o čem je řeč a byl jsem tak donucen koupit si jednotlivou jízdenku ačkoliv jsem zakoupil měsíční na webu.
Citace z webu Iredo :
Nahrání kuponu nebo dobití elektronické peněženky na kartu IREDO je zaručeno až od 4:00 hodin následujícího dne.
Nahrání je technicky možné:
v pokladnách dopravce ČD, a.s.,
u autobusových Dopravců,
na kontaktních místech IDS IREDO.
Doporučení: K nahrání síťové roční jízdenky upřednostněte kontaktní místa IDS IREDO nebo Obsazené osobní pokladny dopravce České dráhy, a.s.
Mohu potvrdit, ten portal (resp
cely system) je grafikou i funkcnosti bohuzel poplatny dobe sveho vzniku (10+ let zpet, z dnesniho pohledu tedy „pravek“), a sice umoznuje koupi predplatnich jizdenek a dobiti kreditu, ale s nutnosti nasledneho fyzickeho „nahrani“ na kartu – coz vetsina ridicu opravdu nezvlada…A neumi to ani tak esencialni funkcnost, jako je zjisteni zustatku kreditu, nerkuli treba notifikaci pri poklesu kreditu pod nastavenou hodnotu… Takze stejne nejjednodussi zpusob je dat kazdemu diteti cas od casu dve stovky, at si dobije…
Ano bohužel opravdu neskutečný pravěk.
Jojo, z kapsy si můžu koupit letenku do Tokia, ale časovou jízdenku Oredo jen s legitimací na okýnku ČSAD.
Borci jak hovado…
Na kolejích pět panterů a zbytek Honekrů, v bus dopravě převaha Sorek… A podmiňování lepší ceny pochybnou kartičkou, která je krom dopravy úplně k ničemu. Tady vše zamrzlo před deseti lety a jakákoliv změna je jako, kdyby se nic nedělo nebo dokonce krok zpět. Dříve jsem autem skoro nejezdil, dnes je veřejná doprava HK kraje ve stavu, že auto je nutností a vlak/bus jen když se nespěchá nebo pro zábavu…
Tak já nevím, ale SOR autobusem už jsem nějakou dobu nejel.
Od změny dopravce tu jezdí Setry.
Ta „pochybná“ kartička platí v autobusech, vlacích a v MHD v Pardubicích i v HK.
A co se týče vlaků tak přibudou další nové.
U nás to je opačně, od výběrka nejezdí Setry, ale Sorky…
No, pokud ty Setry byly od ICOMu s podfinancovanými ukrajinskými, bulharskými, či bůhvíjakými, jen ne českými, řidiči, se kterými je těžká domluva na čemkoliv, pak jsou SORy s českými řidiči spíše změnou k lepšímu, to si říkejte co chcete. Ať je autobus sebelepší, pokud se v něm nedomluvím s řidičem, tak příště, bohužel, jedu autem. Navíc, ty turecké Setry stejně nejsou oproti SORům, vyráběným v Pardubickém kraji, o tolik lepší. V něčem jsou naopak dokonce horší. Bohužel, v JMK budeme muset ty Setry a bzučící hybrid Mercedesy s řidiči, kteří nejsou schopní, nebo spíš ochotní, se naučit pořádně česky, trpět… Číst vice »
Řidiči jsou stejní… Jen mají jinou barvu oblečení… Ale místo Setry, která měla lepší sedadla, dvojitá skla, klidnější podvozek a tišší interiér je Sorka… V tomto bodě krok zpět…
Setra lepší sedadla? To nemyslíte vážně, že ne. Právě sedadla jsou to, v čem je SOR výrazně lepší. Měkčí, vyšší a pohodlnější opěradlo. Zejména na delší cestu výrazně lepší. Cestovat delší dobu na sedačkách v Setře od ICOMu je za trest. O Mercedesech ICOMu ani nemluvě. Tam jsou sedačky skoro městské, jak jsou tvrdé a úzké. A že jsou řidiči stejní vám také nevěřím, protože je všeobecně známo, že aby vykryl nové výkony v JMK, tak ICOM svoje řidiče z Pardubického kraje stáhl zejména na Boskovicko a Blanensko a ti pak chyběli v PK. Jen jste si možná změny řidiče… Číst vice »
O této oblasti moc přehled nemám, hodnotím oblast RK, NA, kde řidiči převážně jen vyměnili barvu oděvů…
V čem se podle vás veřejná doprava v KHK tak zhoršila? Jistě jsou i lepší systémy, ale to, že jezdí nové Sory přeci neznamená, že auto je nutnost. Auto je nutnost pokud není dostatek spojů, nefungují návaznosti apod. a v těchto věcech se to v KHK průběžně zlepšuje, byť pozvolným tempem.
Sorky jsou sice drobný problém, ale mnohem větší problém jsou návaznosti a jejich funkčnost, dříve byla na jižní části 026 jen pomalá vrstva, takže se z Dobrušky jezdilo na vlak do Opočna… Po seškrtání podstatné části pomalé vrstvy se sice rychlou vrstvou zlepšila doprava na Moravu, ale výrazně se zhoršila dostupnost ve směru Čechy. Teď je nejlepší jezdit na vlak směr Čechy do Rychnova, ale věčná loterie linky 309 NA-RK znamená, že každý druhý pokus skončí hodinou v Rychnově navíc, což je jaksi nepraktické… Je také možnost jet linkou 111, Dobru-HK, ale ta je vyhlídková, takže od odjezdu z Dobrušky… Číst vice »
U nás se měnili různé vraky na nové Setry. Troufnu si říct, že 99% cestujících si všimlo jen že je bus nový nikoliv značky (a její ceny)
Ať žije IREDO.. v roce 2023 bazírování na předpotopní plastové kartičce a neschopnost zprovoznit vlastní aplikaci..
Přitom se na jízdenkách používají QR kódy, tak by aplikace neměla být problém, stačilo by naprogramovat do aplikace IDS Iredo online placení…
Rovnou to poskytnout i do aplikace IDOS a Můj Vlak (tam je IDPK).
Včera jsem využil DUKapku, kde to šlo po nainstalování appky krásně jednoduše bez registrace, platba přes Google Pay. Tarify jsou si typově blízké, takže je tu v podstatě hotové řešení…
Jděte někam s (další) aplikací. Pokud nějaká aplikace, tak to má být aplikace SJT, která bude všechny tyhle místní tarify zastřešovat.
Bohužel z vlastní zkušenosti, Iredo je počítačově negramotné. Snad nejhorší integrovaný systém v republice co se týká obsluhy přes pc nebo mobil.
Chtělo by to konečně zavést možnost nákupu jízdenek on-line v aplikaci, to už umí ve většině krajů. Snad kromě Vysočiny to umí všechny sousední kraje/IDS. Dost to chybí.
Nejsou už zveřejněny nové ceny tarifu ČD? Zatím jsem je nenašel.
ČD zdraží km tarif o 9,5 %, stejně jako OneTicket, článek tady byl snad už někdy v září. Kompletní znění nového tarifu bývá k dispozici koncem listopadu.
O tom vím, ale mě spíš zajímá tarif jako celek, zejména cena za aplikace, tratové jízdenky apod. To právě ještě zveřejněno není, jen to obecné %.
Tarif je dostupný na webu iredo.info
Mluvím o tarifu ČD.
Ano, Vysočina je jedním z těch, které to neumí, snad už co nejdříve to půjde v rámci EOC. Určitě je ale pořád více krajů, které nemají ani tu aplikaci.
Nepovažuji za ideál, aby každý kraj, každé město a každý dopravce měli svoji vlastní aplikaci.
Ideál to není, ale pořád lepší, než aby každý kraj, město, či dopravce měli svou vlastní jednoúčelovou kartičku. Pokud už nechtějí, z jakéhokoliv hloupého důvodu, který si pro obhajobu takové nehoráznosti vymysleli, poskytovat slevu na klasické bankovní karty, pak ta aplikace, jakkoliv je to také hloupé, může být dobrou alternativou.
No nejlepší by byla jedna aplikace pro všechny IDS a MHD pod záštitou státu
Obecně uvítám aby to šlo jakkoliv, nemusí na to být extra aplikace. Šikovné je to např. ve Zlínském kraji, kde to na vlaky umí Můj vlak od ČD.
Mluvit o zrychleném odbavení je mírně řečeno komické. Každý, kdo nahrával peníze na el. peněženku, nebo jízdenku na kartu u pokladny ČD může potvrdit zdlouhavost tohoto úkonu.
Já jsem zase viděl nabíjení peněženky v autobusech u různých systémů a trvalo to stejně dlouho jako koupě jízdenky.