Velmi drahé e-maily. České dráhy musí platit 806 milionů za vyšachování RegioJetu z nákupu vagónů

Vůz Českých drah Bmz 226. Foto: České dráhyVůz Českých drah Bmz 226. Foto: České dráhy

České dráhy se chystají napadnout rozhodnutí o soudu, jde o kroky bývalého managementu z roku 2015.

Odebírat
Upozornit na
guest
226 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Mě spíš zaujaly ty ceny. 80 000 EUR bylo v roce 2012 cca 2Mio Kč, s inflací dnes o trochu víc… Počítám,.že osobní vůz dnes vyjde na nějaké desítky mlionů Kč, viz vozy pro Trenialia.
Docela by mě zajímalo, za kolik se dnes běžně prodávají ojetiny, je to v poměru podobné jako tehdy nebo se k nám vozily nějaké totálně vybydlené střepy – viz ten vůz, co se Jančurovi zlomil v Pardubicích?

Pepa

Kartel jde za exmanažery Českých drah. Stamilionovou pokutu hodlá stát vymáhat
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-kartel-jde-za-exmanazery-ceskych-drah-stamilionovou-pokutu-hodla-stat-vymahat-40494634

Pavel

Předpokládám, že Radek je svéprávný a za svoje chyby zaplatí v plné výši.
Pokud ne, tak to po něm budou ČD vymáhat.

Petr Novotný

Podá současné vedení ČD žalobu na to bývalé s úhradou škody? Asi ne, aby jejich následovníci zase nežalovali pro něco to současné… kravaťáci se vzájemně podrážet nebudou.

Karl vB.

Docela by mně zajímalo vysvětlení kompetentních osob, jak je napadené jednání pana Dvořáka s paní Kaupa v souladu s Etickým kodexem společnosti České dráhy, a.s.
https://www.ceskedrahy.cz/pro-partnery/eticky-kodex
V podobném dokumentu Českým drahám nadřízeného Ministerstva dopravy ČR (Řád č. 10/2012 MD ČR ze dne 1. 9. 2012) se mimo jiné píše:
„Při rozhodování nesmí zaměstnanec Ministerstva dopravy preferovat osobní či skupinové zájmy ani se nechat ovlivnit pozitivními či negativními vztahy ke konkrétním osobám. Zaměstnanec Ministerstva dopravy se zdrží také všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost jeho rozhodování.“

mlp

A kde teď těch 806 milionů české dráhy asi vezmou. No zřejmě si to dají do nákladů a zaplatíme to všichni buď v jízdném nebo platbách za dopravní obsluhu. Nakonec to dopadne tak, že EU přispěje těmito penězi, které předtím sebrala.
Výmluva, že je ve vedení někdo jiný je blbost. České dráhy se odvolávají na víc jak stoletou tradici, čímž říkají, že to je pořád jedna firma, bez ohledu na to, že za těch víc jak 100 let se jistě celý personál obměnil mnohokrát.

Zdendik

Zatloukání nosu mezi očima – i to je důsledek „chování řádného hospodáře“. Že se to prolátlo, to se vědělo už tehdy před lety a není mi jasné, co s tím chce vedení ČD dělat.

Martin Grill

Je jedině dobře, že se tohle mafiánské chování potrestá. Jančuru nemusím a jeho vlaky používám jen když není zbytí, ale tady jde o princip.

hroch.obojzivelny

Potrestat mafiána je sice pěkné, jenže on si na to odškodné vezme z vaší kapsy.

Pavel Skládaný

Klid, nic se neděje, již od prosince ČD zvýší jízdné a ztrátu kompenzuje. Rozvoj modernizace vozového parku není ohrožen.

dvoráku dvořáku

doufám, že bude pokuta v celé výši vymožena na bývalém vedení

Pavel Skládaný

To by bylo asociální a cestující to rádi zaplatí v jízdném.

Náhodný

Možná mám špatný názor, ale musím souhlasit s panem Sehnalem.

Karl vB.

Pane „Náhodný“, vám k vysvětlení podstaty závadového jednání ČD a ÖBB nepomohly ani vysvětlující alegorické příspěvky pod panem Sehnalem?
Poslední vyjádření ČD a zatloukání „až do roztrhání těla“ našemu největšímu národnímu dopravci na renomé zcela jistě nepřidá, byť se jedná o vcelku starý případ, mimo působnost současného vedení – o to víc setrvalý postoj k události udivuje. Tím ČD vytvářejí akorát představu, že jsou schopny se podobného jednání dopustit i opakovaně.
Naproti tomu ÖBB pochybení přiznaly a spolupracovaly, čímž potvrdily, že šlo o levárnu vůči „žlutému“.

Tonda Sehnal

Může mě to prosím někdo polopaticky vysvětlit?
Dvě firmy se dohodnou na odprodeji zbytného majetku. Jedna nabídne druhé, která koupí.
Jak konkrétně je poškozena třetí?
Jaký má nárok na majetek, který patří první firmě?

Když si v krámu kopím rohlík, může mě za kasou někdo dát facku, protože – dle něj – má nárok koupit ten rohlík on?

Jan Šlezingr

Jedná firma prodává, druha nemá zájem, ale ukeca tu první, ať to neprodá tě třetí.

xyz

U rohlíků je několik milionů spotřebitelů na trhu, tzn. žádný z nich nemá dominantní postavení na trhu (kterého by se dalo využít k poškození „nedominantních“ hráčů na trhu).

old

Trochu vám to s fackou kulhá. Spíš vám ten rohlík odmítnou prodat a prodají ho kupujícímu stojícímu ve frontě za vámi.

Leinad

Když v postavení dominatního hráče na trhu zařídíte, aby si někdo jiný nemohl koupit rohlík, tak se dá facka sehnat.

***** Petr

Srovnání s rohlíkem je infantilní. Zvlášt když se už Slovák i Rakušák přiznal úřadu a plně souhlasil s vinou. Proč se zastávat podrazáka s mafiánskými praktikami? Zvlášť u státní firmy na státu závislém i vlastním businesem a zde nižší cenou či neprodejem okrádajícím potažmo své daňové poplatníky. Toto jednání není jen neetické ale i nezákonné, to doufám ocení ještě soud, kde by mělo být ČD inicionátorem a vyčistit si vlastní řady konzerv. Nidko nikdy nezpochybnil pravost meilů. Takže je hotovo, není o čem.

Vojta Svobodný

Tohle je upřímně velmi smutná zpráva. Jsem zvědav jak zásadně tato pokuta ovlivní rozvoj moderních souprav pro ČD. Ať to už v rozporu se zákonem bylo nebo ne, RegioJet je bohužel naprostá tragédie a špína a krom občas levných jízdenek do ČR nic nepřináší. ČD je jediný skutečný dopravce co do ČR přivezlo západní standard na kolejích (alespoň na části tratích, kterých ale rozhodně přibývá)

Dfg

To zdejším kafezdarma fanatikům nevysvětlíte

Vojta Svobodný

Jo taky nemusím jejich koláč za 10 Kč :D. RegioJet použiji pouze když se stane že kupuju na poslední chvíli, kdy ČD častokrát bohužel jízdenku zdraží na dvojnásob.

xxyy

Tak ho nepoužívejte vůbec a jezděte si s Čekej Dlouho

xyz

Nejsem žádný „kafezdarma fanatik“, přesto příspěvek p. Svobodného považuji za objektivně nepravdivý.

Pohádkár

Nazdálo se ti dneska o šukafonu v najbrtu?

xyz

Proč nepočítáte Ústecký kraj s novými Pesami Elf?

Co se týče komerčních výkonů, tak mám pochopení pro to, že (aby to vůbec umělo být pokryto tržbami či aby aspoň byly ztráta co nejnižší) v komerčním provozu se u nás holt neuživí echt-nové soupravy. (Něco jiného jsou expresní spoje ČD „v závazku“, tzn. s úhradou ze strany MD)

Leinad

Standard přivezl původně Regiojet, který byl ve svých počátcích lepší než ČD. Je fakt, že RJ dlouho stagnuje, ale nakopnutí trhu a přimění ČD k nějakému zlepšení přinesl.
Jinak rozpočet ČD to ovlivní minimálně – budou přeci vymáhat škodu od (bývalých) zaměstnanců, když se prokáže úmysl nebo je podepsaná odpovědnost, tak i nad čtyřnáskobek. A úmysl tu nejspíše byl, email se nenapsal omylem.

Zdendik

No, mám takový pocit, že právě RJ donutil zdejšího „Národního dopravce“ něco s kulturou cestování dělat.

vladimir.hadraba

Dopis k vánocům:

Milí zaměstnanci: my, vedení ČD ve snaze o navýšení svých odměn jsme to podělali. Z uvedeného důvodu vám sdělujeme, že nejbližší 3 roky neuvidíte zvýšení mezd, ať je inflace jakákoliv. Současně vám sdělujeme, že již přislíbené roční odměny ani kolekce k vánocům pro děti bohužel neuvidíte. Někde se ty prachy sehnat musí a na své prebendy si šáhnout nenecháme, to snad chápete.

Greta

Jo, hlavně ty hnusný kolekce s obsahem 30% kakaa jsou zásadní benefit. To vážně ještě někde takhle ničí zdraví svých zaměstnanců? I když odboráři jsou na to blbý dost. Dodnes si pamatuji jak jsem je rozdával babkám, že to děti nežerou.

Vít Jůza

30% kakaa je jako málo, nebo příliš??

labem

Může mi někdo vysvětlit, jaký zájem měl ÖBB na vyřazení regioJetu? Obzvláště pokud by to vedlo ke snížení prodejní ceny?

Jaaa

Kolegiální vztahy.

Pan průvodčí

Konkurence. Státní dopravci si do zelí nelezou a konkurenci nepotřebují.

noerf

Požadavek byl od vedení ČD, první várku vagónů koupili tuším Slováci a zbytek pak ČD za cenu vyšší než Regiojet, protože nikdo jiný neměl zájem a ÖBB chtěli prodat. Proto také spolupracovali s vyšetřovací komisí.

Vojta Svobodný

Lidé v stejném císařství si rádi pomáhají :DD

Flek

Však RJ v Rakousku jezdí a OBB se k nim vyjadřovali ve stylu vyzobávání rozinek.

Zdendik

Osobní špinavé známosti – oboustranně

Motýl Emanuel

Plácáte nesmysly, tady jde o porušování Evropského sekundárního protikartelového práva, přestože ÖBB vozy prodala podle ABGB, dapadá na transakci právo EU, které je nadřazeno právu členského státu…

Jan

Jestliže samotný prodej proběhl podle jak rakouského, tak evropského práva, tak se nestalo nic trestného.
Je to jako pokutovat člověka za to, že sice přešel na zelenou, ale kdyby byla červená, tak by přešel taky.

Motýl Emanuel

Aspoň jednou si vyhledejte o čem je tady řeč a nemelte nesmysly. Jedna věc je obchodní transakce provedená v souladu se soukromoprávní úpravou závazkového práva dle ABGB a druhá věc jsou nezákonné obchodní praktiky při této transakci dvou subjektů s cílem vědomě a cíleně poškodit třetí stranu, které jsou ZAKÁZÁNY veřejným právem rakouským a notabene právem Evropským, tak nemelte zmatiny, když tomu absolutně nerozumíte!!!

Netris

Podle českého (a předpokládám i rakouského) trestního práva jsou kartely trestný čin. Jen ten kartel prvně někdo musí prokázat, což se teď stalo. Pokud tedy chtějí české orgány činné v trestním řízení začít stíhat kartel, mají k tomu možnost.

Leinad

A nebylo by to dvojí trestání? Za jeden čin je přeci max jeden flastr. Dveře to otevírá hlavně občanským žalobám, kdyby RJ prokázal výši jemu vzniklé škody (a fakt že by vůbec vyhrál, kdyby OBB normálně dražily).

Motýl Emanuel

Ne nebylo. Za prvé sankce od orgánů EU není výsledkem trestání trestněprávního nýbrž “správněprávního” antikartelového. Tady nebylo nic řešeno trestněprávně. A poškozené straně vůbec nic nebrání občanskoprávně vymáhat újmu proti škůdci v případě, že ji žalobce prokáže. Vymáhání újmy není trestem, ale následkem odpovědnosti toho kdo porušil veřejné právo a jinému subjektu tím přivodil újmu, no a zhojením té újmy se bude RJ domáhat v samostatném řízení u českých a rakouských soudů v občanskoprávním řízení. Je to stejné jako když po pachateli, který byl odsouzen, občanskoprávně vymáhate škodu kterou vám způsobil.

Netris

Teď byla potrestaná fyzická osoba, je ale možné začít trestně stíhat odpovědné fyzické osoby.

Netris

Správně to mělo být samozřejmě:
Teď byla potrestaná právnická osoba, je ale možné začít trestně stíhat odpovědné fyzické osoby.

kubi

Actually primárního práva :), zákaz kartelových dohod je přímo ve Smlouvě o fungování EU (čl. 101) 🙂

Motýl Emanuel

Ano, Tam je základ a obecná deklarace. Ale přímo a konkrétně to řešite podle sekundárního práva, tedy Nařízení Rady 1/2003 ve znění pozdějších změn. 😉 viz Celex 32003R0001

Netris

Ani ne. 1/2003 je procesní úprava (upravuje vyšetřovací pravomoci Komise apod.), veškerá hmotněprávní úprava zakázaných dohod je opravdu v čl. 101 SFEU

Jan

Hlavní otázka je, jestli byly vagóny prodány podle platných rakouských zákonů. Jestliže byly, jsou emaily bezpředmětné.

Motýl Emanuel

Plácáte nesmysly, tady jde o porušování Evropského sekundárního protikartelového práva, přestože ÖBB vozy prodala podle ABGB, dapadá na transakci právo EU, které je nadřazeno právu členského státu…

janvagala

Ještě to sem napiš aspoň desetkrát…

***** Petr

A zřejmě je to furt málo aby se i trouba zamyslel 🙂

noerf

Vzhledem k tomu, že se ÖBB jako právnická osoba přiznala a spolupracovala při vyšetřování, tak se dá předpokládat, že rozhodnutí bude těžko vyvratitelné.

Karl vB.

Naprosto formální a nepodstatná připomínka/ dotaz:
– Proč je na konci článku Tag „kartel v železniční NÁKLADNÍ dopravě“?

Obhájce

Nic jsem neplatil a ta částka taky nesouhlasí!

hor411

Ne že bych to schvaloval, je to prasárna… ale když už do toho šli… to si proboha museli posílat maily a vyrobit tak důkazy? Existují telefony. A nebo ještě lépe se měli prostě sejít a probrat to někde osobně

Jan Sova

Otázka je, zda rakouská protistrana stála za osobní návštěvu….

Rudolf

Smazáno pro šíření bludů.

Medvěd JihoČech

nějaký důkaz máte? nebo jedna paní povídala?

franta

Já prostě nevidím jinou možnost než rozpad EU. Všechno co dělají stojí za nic. Na co sáhnou, to pokazí. Nemyslím si, že tato organizace je napravitelná. Všichni ti odtržení úředníci, poslanci komisaři.
Toto oni hlavně řeší v dnešní době.. Stejně to někdo zaplatí, cestující, daňový poplatník v čr. Nebo to poškodí NAŠÍ firmu.

franta

Auto Euro normy jsou totální paskvil. GDPR.. IT.. Dotace. atd. Paskvil za paskvilem. A reálné problémy se neřeší.

rodilyslavkovak

ETCS!

troglj

Auto normy jsou užitečné, protože z výfuků jde dlouhá řada toxických látek, které právě normy Euro X regulují a chrání tak prostředí měst.
GDPR je užitečná, dříve s našimi daty nakládal kde kdo, teď nemůže.
Dotace tvoří zanedbatelnou část HDP (celý rozpočet EU odpovídá cca 1% HDP EU, což je více než má většina států jen schodek, čest výjimkám).

Pavel Skládaný

Zákon o ochraně osobních údajů tady byl dávno před GDPRC.

hroch.obojzivelny

Dovolím si doplnit, že ochrana osobních údajů před GDPR v ČR fungovala v podstatě bezproblémově, bez diskusí a skandálů, takže pro mnoho lidí byla tak nějak neviditelná. Aneb: „Když děláš věci správně, nikdo se o tom nedozví.“

Zato GDPR přineslo takový administrativní oser, že o tom slyšel snad každý a mnoho lidí si to bude dlouho pamatovat.

Pak to ovšem vypadá, jako kdyby nic jiného než GDPR nikdy neexistovalo.

A. Mikulka

To, co se tady diskutuje, nemá nic společného s EU. Ale chápu, že primitiv ptřebuje jednoduché vysvětlení.

Jaaa

Pokud má trh fungovat (a je jedno jestli v EU nebo jinde), nesmí existovat kartel. To je první semestr ekonomie.

Nebo vy raději chcete vyhazovat prachy oknem?

Mengo

A on kartel neexistuje jinde snad? Co treba mobilni operatori. Ceny v Cechach a jinde v Evrope. Jak nas pekne doji zde.

Jaaa

Proto tam taky trh nefunguje. Kartel se “prokázat nepodařilo”.

troglj

EU jsme my. V tomhle případě tedy Evropská komise, která má některé pravomoce ochrany společného trhu. Nicméně předsedu komise navrhuje Evropská rada (předsedové vlád vzešlý z národních voleb) i s programem. Schvaluje ho pak Evropský parlament vzešlý přímo z voleb. Musí tedy reprezentovat většinu vlád i většinu občanů. Komisaře za každou zemi navrhuje vláda vzešlá z voleb a jako celek pak znovu schvaluje parlament. Legislativu navrhuje Evropská komise, nikoliv ale svévolně, ale podle programu nebo přímo na zadání Evropské rady (tedy po shodě předsedů vlád) a schvaluje Evropský parlament vzešlý z voleb. Rámcové směrnice si pak navíc po svém implementují… Číst vice »

libor

Doufám, že se na složí současnej a minulej management. Tato práce je dobře placená, ale taky nese velká rizika, takže 4,5 násobek nenene, pěkně celé zaplatit. Ať jim to strhnou nebo zabavit majetek!

Gwann

Proc soucasny?

Leinad

Někdo může za tehdejší podvod. Jeho nástupce může za to, že místo mimosoudka a zacpání úst Jančurovi to dotlačil až k plné palbě.

asdf

Dobre jim tak, jen at klidne zkrachuji…
Celou dobu pomoci nekalych praktik branili rozvoje drahy. Je to stejny jako Telekomunista, dnes Telefonica O2, co desitky let misto toho aby budouval poradne internetove pripojeni, jen hazel ostatnim klacky pod nohy.
Puvodni statni monopolisti jsou v „kapitalistickem“ system ti nejhorsi, protoze jim jde jen o to vysachovat mensi konkurenci. Vsem preji krach!!!

Martaus

Pokud přejete krach ČD, které vlastní český stát, přejete vznik škody nám všem daňovým poplatníkům. Spíše je třeba volat po osobní zodpovědnosti jednotlivců typu p. Dvořáka.

Cedník

Přesně tak. Vrcholné funkce jsou a byly (nejen) u ČD velmi dobře honorovány a když před lety bylo toto kritizováno, tak jedna z odpovědí zněla: Víte ale, jakou mají tito lidé zodpovědnost?
Tak teď může být ukázáno, jak to s tou velkou zodpovědností vlastně je.

hroch.obojzivelny

Škoda je, když přijdete o něco, co vám nese zisk. Pokud se zbavíte něčeho, co vám prostředky naopak odčerpává, nazývá se to úspora.

Tj. škoda by byla např. ČEZu, nikoliv však ČD.

Gwann

Teda nevim, jaky je rozdil mezi novyma byvalym monopolistou, ale ta urvana zloba a ukrivdensoz z vas strika

SYN

České dráhy mohly zvolit cestu OBB, přiznat a s vyšetřováním spolupracovat, a „mít to za půlku“. Rozhodly se že to „uhádají“, všechno maximálně zdržovaly, a teď budou argumentovat že to moc dklouho trvá?? Směšné! Ale hlavního cíle bylo dosaženo, tehdejší vedení je mezitím pryč, nové vedení může hrdě prohlašovat „my tu tehdy nebyli“ (mimochodem, to neznamená že to byla jiná firma, firmu takhle snadno neočistí, leda by založili dceřinky jak Metrostav) no a holt za tuhle „osobní čistotu“ zaplatí (potažmo my všichni z daní) o nějakých 400 mega víc… z pohledu dotčených osob jistě dobrý kšeft (z jejich platu půjde… Číst vice »

Erik85

„přiznat a s vyšetřováním spolupracovat, a „mít to za půlku“.“ Právě že by to za půlku neměly: Action for damages Any person or company affected by anticompetitive behaviour as described in this case may bring the matter before the courts of the Member States and seek damages. The case law of the Court of Justice of the European Union and Regulation 1/2003 both confirm that in cases before national courts, a Commission decision that has become final constitutes binding proof that the behaviour took place and was illegal. Even when the Commission has fined the cartel participants concerned, damages may… Číst vice »

SYN

Ano jistě, ale ta šance že rozsudek nebude „binding proof“ pokud tomu rozumím se nyní rozplývá v dáli… ale „vrátit se zpátky“ ke spolupráci s vyšetřováním už nepůjde.

Dušan

České dráhy mají očividně peněz dost – koupí si 20 ComfortJetů + k nim sólo Vectrony za bratru 715 mil. Kč dohromady a DB si koupí ICE-L (Talgo) za bratru 545 mil. Kč včetně lokomotiv Travca (BR 105) na V = 230 km/h – to je rozdíl 170 mil. Kč na jedné soupravě, při 20 ks to je 3,4 mld. Kč. Takže asi úplně v pohodě si myslím:-)

Erik85

Jak jste přišel na tu cenu 715 milionů Kč?

Dušan

Vzal jsem cenu za soupravu nějakých 615 mega nebo kolik a připočetl k tomu minimálně za 100 mega nového Vectrona (= okometricky):-))

Erik85

A jak jste přišel na cenu 615 mega?

Dušan

https://zdopravy.cz/comfortjet-ceske-drahy-maji-nazev-pro-nove-vlaky-na-230-km-h-vyroba-zacne-behem-pololeti-103821/
Hodnota kontraktu je téměř 12,5 miliardy korun. Konsorcium dodá pro České dráhy až 180 vozů tvořících 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí až 230 km/h.

Erik85

To jsem čekal. 🙂 Ale těch 12,5 miliardy není jen za 20 souprav. V ceně je i dodávka souboru náhradních dílů pro servis výměnného typu (jde například o kompletní sadu podvozů pro celou soupravu), dále je v ceně například i 1. vyvazovací oprava atd. Tedy cenu soupravy nelze jen počítat vydělením částky 12,5 miliardy dvaceti. Takže to porovnání cen je míchání jablek s hruškama.

Dušan

Takže čistě cena za soupravu je pak kolik hm ?:-))

Dušan

No, hlavně jde o to, že pořád tam hapruje ta cena za ty Vectrony, takže i kdyby sada podvozků, vyvazovačka a já nevím co všechno srazila tu cenu o těch 170 mega na cenu ICE-L tak pořád to máme bez lokomotiv, kdežto ICE-L je i s mašinana – no a o to jde:-)).

MoKo

Nějak si protiřečíte, původně jste do těch 170 milionů započítal i ty lokomotivy. Pěkně jste se do toho sám zamotal. 🙂

SYN

Na techniku jim vcelku kdekdo půjčí…

Jano

Priatelia, dobehla vás tá vaša národná česká vychcanost!!! EÚ je bandu pod vedením Nemcov a Francúzov , malé krajiny musia spolupracovať, nie tlačiť sa do zadku ako premiér Fiala . Pekný večer kolegovia!😀

A. Mikulka

Že by Rommel z Gayreportu?

Zdrasa

Necítím potřebu to nějak rozporovat nebo tvrdit, že to není prasárna. Proč ale trest je jen pro ČD a ne i ty konkrétní lidi, co to provedli? Já vím, protože jsou takhle nastavený zákony, ale přijde vám to fér?

Ad absurdum – to takhle můžou obcházet jednu společnost za druhou, kor státní, kde nelze v průhlednym řízení uchazeče jen tak odmítnout, a způsobovat nový a nový škody s nulovou odpovědností.

Luk

Protože tohle nebylo trestní řízení, nýbrž řízení v oblasti hospodářské soutěže. Nicméně vznikla škoda na majetku ČD, takže by mělo současné vedení podat trestní oznámení na ty osoby, které to zavinily – a tam už se můž jednat o trestný čin např. podle §248, odst. 4 (škoda velkého rozsahu) se sazbou 2 – 8 let, kdy lze zároveň uplatňovat nárok na náhradu škody (ať už přímo v trestním řízení nebo v řízení občanském).

Vít Jůza

A nebude už to promlčené?

123

Jestli to nebude tím, že se jednalo o řízení EK.

Navíc je to prosté, buď dotyčný jednal se souhlasem/vědomím vedení společnosti, a pak je jeho individuální vina poněkud diskutabilní, nebo nikoli, a potom je na společnosti aby vůči němu dle toho postupovala.

A EK fakt řízení vůči jednotlivým osobám nevede.

Navíc zde k tomu je nutno přičíst, že ČD tvrdí, že bylo v cajku a vůči jednání dotyčného nemají tedy zjevně žádné výhrady.

RJD

Jako současný management u toho nebyl, ale rozhodnutí nespolupracovat při vyšetřování jde i za nimi a tím pádem i část pokuty, nehledě na zvýšené náklady na právní služby. To jsou stovky milionů. Myslíte, že bude vyvozena nějaká odpovědnost?

Anonymni anonym

Jako OeBB má s těmito nekalostmi, kdy potom spolupracují s úřady bohatou zkušenost.
Přitom tady mi přijde, že jsou hlavním viníkem, neboť jen ony zabránily prodeji vozů RegioJetu a mohly tak činit naprosto samostatně.
Rozhodnutí více trestat ČD než OeBB mi přijde úchylné.

Juraj

Ač RegioJet ležel nepochybně v žaludku i ÖBB, lze argumentovat, že na skutečnou levárnu je navedly až ČD. Druhá věc je ochota spolupracovat s vyšetřováním, proto ten vyšší trest pro ČD.

Anonymni anonym

Takže když pověsím za koule do průvanu jednoho pána v ulici, kterýho nikdo nemá rád a špatně o něm mluví. Můžu potom říct, že mě k tomu navedl soused a ten je hlavní viník?

Fujtajblik

Za objednání vraždy je vyšší trest než za její vykonání.

Anonymni anonym

… safra… co se člověk tady nenaučí. Děkuji za informaci, to je zajímavé. A dává to smysl.

SYN

Trapné, to chcete říct že iniciativa vzešla od OBB, že oslovily ČD „hele nebude to pro vás trochu problém když bude mít Jančura čím nejzdit, neměli bysme to ve spolupráci trochu podusit?“ Tomu přeci nemůžete sám věřit…
První krok zcela jistě vzešel ze strany ČD.

Vendelin

Ví se u koho ty vozy nakonec skončily. Tedy komu je ÖBB prodaly??

NightmareFreddy

Jo no. Upřímně mě překvapuje, že samotné „přání“ může být trestné 😀 Jsou to vagony ÖBB a ona se rozhodla, jak s nimi naloží. Ne ČD ani její prosebníček…

Dfg

Asi tak, celá ta aféra je podivná…

Dejf

no OBB si to ještě vyžere jinde. buď čd za vagony nabídly víc, nebo je jančurovi neprodali, i když nabízel nejvíc. no a pokud úmyslně prodali vagony za míň než mohli, tak bych se nechtěl dostat pod ruku rakouskejm cifršpiónům…

hbf

Myslel jsem, že takové pletichy vznikají výhradně dohodou mezi 4 očima. Nebo aspoň mezi anonymními čísly na Signalu.
I Ivánek s Milánken šli cestou telefonních hovorů, faxů, osobních návštěv a „metafor“…

Petr

Ja teda nejsem pravnik, ale pripada mi to jako zcela umyslnej kriminalni cin Dvoraka a Kaupy. Klidne by si to zaslouzilo par mesicu kriminalu. Zrovna tak nevim o co jde CD, kdyz je nachytali na svestkach.

Petr

Nehlede na to, ze stacilo nabidnout 85k eur za vuz a ted jsme tady mohli mit X Bmz misto tech pitomejch Becek.

Martin Toman

Přesně.

Jiří

Proč regiojet nepodá trestní oznámení pro porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže podle § 248 odst. 2 alinea 1 trestního zákoníku?

Luk

Měly by ho podat i ČD, protože jim také vznikla škoda (a její náhradu vymáhat).

Jiří Kocurek

Si to přesdstavte, Kelišová, s jakým šrotem by se tady jezdilo, kdyby ty vagony koupil Jančura!

Erik85

Vzhledem k jeho údržbě…u ČD prošly vozy alespoň modernizací a ne jen žlutou fólii a nic víc.

Jiří Kocurek

Vy máte informace, že nedodržuje ECM?
Modrznizace Bdmtee je již hotová?

MoKo

Co je to Modrznizace? Jako natření na modro? Ano, Bdmtee jsou modré i když se ve velkém vyřazují.

SYN

Už?? Čili už jich není ani celá stovka, to je panečku tempo…

JendaVenda

A vy máte informace, že se dodržuje ?

Martin Toman

Ano. Ta modernizace je vidět třeba na lince R11 nebo když u rychlíku Svitava modrá guma přistaví namísto Pantera retrosoupravu vytáhnutou někde z kopřiv atd.🤪

Erik85

Béčka na části rychlíků Svitava jsou důsledek instalace ETCS na Pantery a jedá se o plánovanou dočasnou změnu, kterou odsouhlasil i objednatel. Co se týče R11, tak tam se plánuje výměna po dodávce ComfortJetů. Ostatně to bylo i součástí nabídky na balíček Jih. co tam máš dál ty gumídku?

Martin Toman

Sám jsi gumídek.

Medvěd JihoČech

a kde berete tu jistotu že by je nakonec koupil Regiojet?

Jiří Kocurek

Já? ČD se proti tomu potřebovaly pojistit až tak moc.

Avlaky

regiojet kupoval vše co se dalo, a hlavně kde se dalo …

Dfg

Tak funguje pořád, větší provozovatel šrotu u nás není

Honzik

Na R20 taky bych rád viděl kvalitnější 1. Třídu než staré Áčko z minulé století…

SYN

Je tu jeden větší, co do objemu zcela bez diskuze…

Dfg

A který? 😀 ať se zasměju…

***** Petr

Tak to je hodně vtipné, až trapné. Zvlášť po té rozvrzané umatlané špíně z minulého pátku. Doporučil bych se alespoň trošku zamyslet …

Dfg

Jakou špínu máte na mysli?

noerf

První várky vagónů koupil Regiojet, pan něco malého někdo jiný a pak kupovali ČD za cenu vyšší než nabídl Regiojet, protože jiný zájemce nebyl.

Marek Janík

A to ještě nejsme u konce. RJ na to bude reagovat a chtít náhradu na základě tohoto rozhodnutí.

Martin Toman

Však ať ČD cálujou.

Jaaa

To záleží na tom, jestli se jim podaří prokázat, že by vozy rozhodně koupili.

Vojta Svobodný

Bohužel se obávám, že RJ ty peníze zpět do vlaku neinvestuje. A opět raději nakoupí za pár frců vyřazené jednotky ze západu co nikdo nechce.

Karl vB.

1. Vaše druhá věta popírá obsah té první věty.
2. Významnou roli při rozhodování, co za ty peníze nakoupit, mohou u RJ hrát:
a) požadavky objednatelů závazkové dopravy a dodací lhůty výrobců železničních vozidel
b) úroveň „prahu bolesti“ potenciálních klientů komerčních spojů RJ (poměr cena jízdenky x cestovní luxus)
c) případná možnost další výhodné koupě dalšího hotelu v Alpách
3. Ty „vaše vyřazené jednotky ze západu co nikdo nechce“ pojal za svůj byznys pan Leoš Novotný jr.
Možná mu jejich pronájem přináší menší podnikatelské riziko, nebo větší zisk, než provozování osobní železniční dopravy v Česku.
https://zdopravy.cz/zakladatel-leo-express-na-nakupech-v-nizozemsku-poridil-desitky-vozu-224904/

Juggernaut

Nejsem právník, ale zeptám se, je za tyhle škody někdo odpovědný? Management má pohádkové příjmy, vychází z toho nějaká hmotná odpovědnost?

RJD

No hmotná odpovědnost je nám popravdě dost k ničemu. Při nejhorším se peníze odkloní, vyhlásí osobní bankrot atd. Spíš by mě zajímala trestněprávní odpovědnost. Odsoudit, znemožnit po zbytek kariéry vystupovat v představenstvech firem, atd. A to se nebavím o zdiskreditování jména, což si nejspíš daní lidé naprosto zaslouží.

Vlastimil Kocurek

Nasal bych vám k tomu dlouhé pojednání, ale budu stručný, pojem hmotná odpovědnost pusťte z hlavy. To jste úplně na slepé koleji a v minulém století a tím i tisíciletí. Ani nechápu, jak jste na to přišel, cožpak nesledujete dění. U firem, v menších případech se to řeší vyhozením zaměstnance, právní cesta je to poslední, co by firma zvolia, z mnoha důvodů, už kvůli medializaci.

Martin

Tak oni maj nasyslenou miliardu a zamestnancum navrhuji pridat 0%? Ze se nestydi.

moza14

To myslíte vážně, nebo je to vtip?

tarten

Takové hlášky vtip nebývají. Zdaleka ne všichni lidé chápou, že v účetnictví je nutné splňovat zákonné povinnosti, jako třeba při soudním sporu vytvořit takovou rezervu.

xyz

Jestli je tím myšlena účetní rezerva, tak (i zde zopakuji) jde o prostý účetní zápis Má dáti 574 / Dal 451 (nebo 459) 1 000 000 000 Kč. Nic víc. Nejde o „syslení“ v podobě kumulace/odložení peněžních prostředků (myšleno peněz na účtě).

František

Teď určitě budou rušit i vánoční večírky, aby měli na pokutu!

Vlastimil Kocurek

Naopak ten bude bujarý a bohatý, oslaví tam, že peníze nakonec zaplatí stát, my všichni, a posílí je to v dalších podobných činech.

Petr Frýdlant

Kdo tenkrát při těchto nákupech seděl v dozorčí radě?

JendaVenda

Konečně se někdo ptá správně.

Jan

Akorát, že to ve skutečnosti zaplatí cestující a také daňoví poplatníci.

Rychlé Eso

Místní režijkáři z toho mají očividně hysterický záchvat.

Vlastimil Kocurek

Prozatím jsou v převaze. Oni ty diskuse berou jako boj proti ostatním, nic jiného.

jaroslav.dohnalik

Když je někdo uznán vinným, tak asi proto, že něco spáchal. Tak to neobhajuju jen proto, že u toho druhého mi režijka neplatí. A to já vůl si myslel, že diskuse zde jsou mezi fundovanými čtenáři…………

Vlastimil Kocurek

Práve to psal výše další bojovník ČD proti zbytku světa.
Těmi fundovanými čtenáří asi myslíte zaměstnance ČD, ale píšou tady i lidé, jako já totiž za cestující. A vám asi zapomněli na železničním učilišti (SŠ Ž, VŠD) říct, že ta vaše práce slouží lidem. A kdyby bylo vše v pořádku, nemuselo by tady být pod každým článkem více než sto obranářů – někdy je to až tragikomické.

jaroslav.dohnalik

Asi jsme se nepochopili. Za fundovaného čtenáře beru každého, kdo má smysluplný názor a umí se racionálně vyjádřit k tématu. Asi jsem měl tu ironickou část svého komentáře dát do uvozovek. Každopádně jsem žil v domnění, že úroveň diskuse je zde nepoměrně vyšší, ež třeba na novinkách. Ale když čtu tu obhajobu ČD, zvedá se mi kufr. Bylo rozhodnuto více než jasně.

Rudolf

Smejdi! a toto sedi na GR …….

Medvěd JihoČech

už nesedí, ty co to mají na svědomí už jsou dávno pryč, jeden má teplé místečko u Arrivy 🙂

happy-barney

hm a to ako ČD vôbec neuvažuje vymáhanie škody po tom zamestnancovi? … aha, by mohol začať spievať a vyslalo by to zlý signál k politicky orientovanému managementu 🙁

Tomáš Záruba

Miliardu, jo?

Jiný Petr

Je to po bývalém zaměstnanci. A prokázat mu úmysl poškodit ČD bude těžké. Asi jim to nestojí za tu práci. Navíc na to mají v účetnictví rezervu. Takže na hospodaření v tomto roce to nemá vliv.

xyz

Zde bych jen vypíchl – účetní rezerva (554/459, resp. obecně Má dáti: náklad, Dal: „čtyřkový“ – pasivní – účet) je účetní akt, který v danou chvíli nemusí mít nic společného s reálným odložením peněžních prostředků.

(Pozn. tohle si pamatuji dobře, že v našem 3. nebo 4. ročníku OA toto část spolužaček/spolužáků nechápala, protože šlo o jednu z „účetních abstraktností“, které nemusejí souviset s pohybem peněz).

Jiný Petr

Ano, souhlas, že s pohybem peněz to nesouvisí, ale v době jejího vytvoření – to snížilo zisk nebo prohloubilo ztrátu.
teď sice peníze vyplatí, ale na hospodářský výsledek to teď mít vliv nebude.

SYN

Ale musí ten cash na to mít, pokutu nemůžou platit v lokomotivách – veteránech…

Jiný Petr

Podle výroční zprávy měly ČD na účtech 5,810 mld. Kč (čili z téměř 6 miliard těch 800 mil zaplatit ljde)

vladki

Kdyžtak mě opravte, ale myslím že pokutu si do nákladů dát nemůžou. Takže pokud si před lety snížili zisk odložením rezervy tak ji stejně budou muset zdanit.

Netris

Prokázání úmyslu je extrémně jednoduché, pokud ten email nenapsal v nepříčetnosti. Vědomě se dopustil jednání, které je trestné jménem svého zaměstnavatele. Je tam potenciální občanskoprávní i trestní odpovědnost.

Jakub

Nejak nerozumiem, pred čím sa chcú brániť z keď to OeBB priznali. V konečnom výsledku zaplatia len viac.

Jiný Petr

No, pokud vím, tak toto je jedno z posledních rozhodnutí stávajícího složení Evropské komise. Už brzy bude složení změněno. Takže je dost velká šance, že nové komise rozhodnutí buď úplně zruší (jako třeba když šetřila ceny na trase Pha-Ova)
nebo zmírní.
Šance tu je, tak proč by to ČD nezkusili.

SYN

Ta šance „stojí“ cirka 400Mkč. Normální „byznysmen“ by měl udělat C&B analýzu. Ale tu už udělali předtím jiní, s prioritami ovšem aby to hlavně „nespláchlo“ je, to ostatní je už jen okrajové…
Takže otočit dneska by jim už nejspíš nic nepřineslo. Čili zůstávají ve vlastním tvrzení nevinní… takových je plný kriminál.

Netris

Na Praha-Ostrava nikdy žádné rozhodnutí o tom, že došlo ke zneužití dominantního postavení, vydáno nebylo. Došlo ke sdělení námitek, ČD se proti námitkám ohradily, Komise jim dala za pravdu a řízení bylo skončeno bez prokázání viny a trestu.

Nová Komise rozhodně rozhodnutí rušit nebude, to už je normálně pravomocné a závazné. Zrušit to může jen Soudní dvůr EU na základě žaloby ČD.

František

Mi na tom trochu vadí, že se jakoby potrestají 2 státní podniky, bez toho by hlavní aktéři šli někam na Mirov. Peníze z pokut pak půjdou do černý úředníci díry a poškozený RegioJet z toho nebude mít nic. Jo, teď díky tomu se může soudit o náhradu škody – akorát, že podle českého práva, takže dostane tak leda nějaký slevový kupóny do Lidlu.

V tomhle sporu tak nějak prohráli úplně všichni a nikomu se nepomohlo.

Petr

Evropska komise prece nemuze poslat nekoho na Mirov. To si musime poresit tady u nas.

123

Proč by EK posílala někoho do krimu? A je na těch společnostech jak se k jednání těch zaměstnanců postaví. Pokud budou chtít, tak jak zpívá Načeva … možnosti tu jsou.

Jinak je samozřejmě blbé, že s ohledem na vlastníky těch firem to tak či onak zacáluje sprostý lid, ale třeba si pak bude dávat většího bacha, koho vlastně volí. I když beru, že na výběr v pohrobcích monarchie fakt moc není … ale to už jsme někde úplně jinde.

Daddy

Proti čemu chtějí bojovat? Lepší by byla spolupráce a ukázat na jasného viníka

Jan

Rakouskouherská monopolní soudržnost, ty internety a Jančury zakážeme…

Erik85

Já bych jen dodal jedno jméno, které zde nezaznělo. V té době byl Radek Dvořák ředitelem kanceláře člena představenstva Michala Štěpána. Předpokládám tedy, že jednal na základě pokynů, které dostával.

Rudolf

Podat TO na oba

Daniel Jablonecký

Já se divil, že Štěpánovo jméno není v článku v této souvislosti zmíněno. Teď už je mi to jasné.

Twistr

Radek Dvořák byl u Michala Štěpána kancléřem, tzn. že byl odpovědný za ÚŘEDNICKÉ A ORGANIZAČNÍ fungování jeho kanceláře a víceméně odboru.

Manažerskou, hospodářskou a víceméně „politickou“ odpovědnost za vznik situace s rakouskými vozy měl jako náměstek pro osobní přepravu Michal Štěpán.

Dvořák email odeslal (a věc vykomunikoval) na přímý příkaz Štěpána, a to z jediného důvodu – Štěpánovy mizerné znalosti cizích jazyků.

Jan

Oba dva patřili mezi prvotřídní hochštaplery na ČD, Dvořák byl předtím Štěpánova super podržtaška……..

Cupra

Škoda, že zde není vyjádření pana Dvořáka

Strojženoucí

Nebylo by lepší spolupracovat s vyšetřovateli a dostat poloviční pokutu jako to udělaly ÖBB, než kolem sebe zbytečně kopat?

XXyy

Bylo ale to ČD ne prostě

Marek Janík

Jim je úplně u zadku výše pokuty, vždyť to nejde z jejich kapsy

Avlaky

Však zaplatí to daňoví poplatníci

Jakub

Veď ČD pokračujú aj v tom nevýhodnom predaji pozemkov na Smichove, kde prichádzajú o ďalšie peniaze. Evidentne to nikomu nevadí.

Jaaa

Mně to vadí, ale co můžu dělat?

Gajda

Tím, že se OBB přiznaly, tak oni ať udělají cokoliv, výsledek je už teď jasnej. A čím víc budou kolem sebe kopat, tím víc se bude komise těšit na další přešlap, kterej se jí dostane na stůl.

Avlaky

ať má RJ každý nazor jaký chce, tak tady je jasné že RJ mohl mít na počátku, doopravdy 3x tolik vozů,

takže teoreticky i 3x větší zisk

(o uklidu se zde nebavím)

Avlaky

Byly v plánu i repas lokomotiv, které nyní v Česku doopravdy jezdí, jen nemely co vozit

Hasak

Jo 3x více žlutých vozu by stálo v kopřivách.

OndraS

Na začátku jezdilo všechno co mohlo

JendaVenda

Víte. ono se dají i koupit vozy nové.

Clovek

A proto je v zivote nekdy lepsi telefonovat

rodilyslavkovak

v DPP si taky telefonovali a pak si to napsali do excelu 🙂

hor411

Protože prostě id*oti 😀

Avlaky

RJ si teď v klidu nakoupí 9 nových traxxu nebo kolem 170 jetých vagonu DB

Michal M

Nedovezl mu náhodou teď něco Leoš? 🙂

Avlaky

Bylo by zajímavé kdyby to pro RJ bylo

Sedačky uvnitř odpovídají těm co jsou v původní Ampz ve velkoprostoru

Michal M

Ale zase – k čemu by mu to bylo a jak by to zaplatil.
Má hoch co dělat s cash flow a to i na dotovaných linkách, což je teda opravdu majstrštyk.

Znalý

Jako za co? Ty peníze dostane EU, ne RJ. Než něco napíšete, přečtěte si nejprve pořádně článek.

Jiří Kocurek

Pozdě, fáma už je venku: „Regiodžet ožebračil ČD o mylyjardů!“ Pomocí lží dosáhneme likvidace cizáka a bude líp!

old

Pokud byste si přečetl i něco jiného než jen článek, asi byste zaregistroval vyjádření, že bude chtít odškodnění pokud bude ČD potrestány..

Znalý

To je sice pravda, ale zde je článek o pokutě EK. Pokud Jančura ČD zažaluje, uběhne mnoho let, než soudy pravomocně rozhodnou. To možná už Jančura RJ ani nebude vlastnit.

Jan Levínek

Njn, vyhýbat se korunovými dluhopisy daním (jako STB Agent Bureš) v pořádku. Ale jakmile mu někdo zboří bábovičku, hned je oheň na střeše.
3x větší firma by to byla, kdyby uklízela vagóny venku i vevnitř, kvalitně informovala cestující o výlukách a NAD a nelhala o zpožděních.

XXyy

To fakt myslíte vážně to co jste napsal???? Takže to je v pořádku ta prasárna ČD a ÖBB?

Stráťa

Bojím se že to myslí vážně. Hodně lidí tu uvažuje stylem „modrý vláček = dobro, žlutý vláček nebo autíčko = zlo“ a složitějšího myšlení nejsou schopni nebo ochotni.

Medvěd JihoČech

ne, pán to myslí tak že na jednu stranu co dělá sviňárny se ukazuje prstem a na druhou co dělá sviňárnu tak tam to problém není viz korunové dluhopisy. Nic víc. Nic míň.

Jiří Kocurek

Jedno z toho bylo nezákonné… Na to pomůže jedině změnit zákon, ale už to nelze trestat zpětně. To, co provedly ČD je mimo zákon už od devadesátek.

Daniel Jablonecký

To dělá ta režijka.

JendaVenda

Ale takhle to normálně v byznysu funguje. Jen tady se to provalilo. A vy nemáte jakoukoli páku to změnit.

XXyy

Tak co vy šotouši, kteří kvičíte, že Regiojet si stále stěžuje? Toto je v pořádku? Taková prasárna, pan Dvořák by měl část pokuty zacvakat ze svého a krom toho by měl být i trestně stíhaný, stejně tak ta krůta z ÖBB. Nehoráznost, doufám, že Jančura dostane velké odškodnění.

LetecJaromír

a Vám přijde v pořádku, že za to platí celá firma? Lidi co s tím nemají co společného a odpovědný člověk co to způsobil je úplně v pohodě? Nesmyslné.

Milouš

Smazáno pro celoživotní tupost autora.

El Barto

To má být vtip nebo pomluva?

tarten

Spíš trapná trollí provokace.

XXyy

Opravdu? A o jaké zločiny se jedná? Zatím vidím zločin ze strany ČD a ÖBB a z vaší jako pomluvu

Petr Dvořák

Mě by nejvíce zajímalo, zda někdo z účastníků oné vagonové transakce nemohl už tehdy tušit, že mezi prodávanými vagony mohou být takové, které se nárazem zlomí. (Jako 4 mrtví při havárii u Pardubic.)

Michal M

Ona krůta opravdu bude, když Dvořákovi na ten mail odepsala i když je vzděláním právnička…

Detaily toho, proč z OeBB šla k autobusákům, ale nějak moc nedává… 😀
https://www.femalefactor.global/post/in-conversation-with-silvia-kaupa-gotzl

vlachjan

To máte těžko: Jako zaměstnanec ČD jednal v zájmu společnosti, za což mu můžete sebrat až 4,5 násobek průměrného měsíčního výdělku. Musel byste mu prokázat, že takto jednal naopak se skrytým úmyslem ČD poškodit, tudíž že celou dobu předpokládal, že se na věc přijde a EU vystaví ČD skoro miliardovou pokutu, abyste po něm mohl chtít více.
A zcela upřímě – jakého majetku by se ČD domohly – maximálně několik desítek milionů, zatímco na druhé straně by sporu by byl člověk se zničeným životem a nesplatitelným dluhem. To by ničemu neprospělo.

Jiří Kocurek

„jednal v zájmu společnosti“

Trestná činnost se nedá obhájit zájmem firmy, žeáno. V zájmu firmy … když přeženu … na Jančuru vraha.

S druhým odstavcem souhlas, nicméně bez trestu by vyjít neměl.

Vít Jůza

Netrvalo to tak dlouho právě proto, aby zatím uplynuly promlčecí lhůty k trestnímu řízení??