Velký úspěch pro Škodu v Africe. V Egyptě získala zakázky za více než miliardu eur na modernizaci lokomotiv

Egyptská lokomotiva pro modernizaci. Foto: Škoda GroupEgyptská lokomotiva pro modernizaci. Foto: Škoda Group

Zakázky se týkají i servisu lokomotiv, zaškolení Egypťanů bude probíhat v Šumperku.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mikemp

Zepředu vzhledove nic moc lokomotiva. Ale na vzhled to nejezdí.

Leinad

K čemu slouží pruhy na čelním skle?

vagonář

Ocelová mřížka pro ochranu strojvedoucího.

Nemel

…a tak se v Egyptě dostane úroveň cestování konečně na úroveň roku 1985 🙂

Miloš M

Pokud Ful Servis bude fungovat jako v Brně na Ibalginech tak to potěš, náhradní díly berou od ČD. To aby už v Egyptě začaly chovat velký počet velbloudů a mají na výběr z dvou řád Dromedár a Drabař

Lukáš Chytil

Něco jiného je „jistý“ státní dopravce potažmo kraj a něco jiného zahraniční trh.
Na východě (teď nevím jestli Litva nebo Lotyšsko) tak dlouho dlabali na kvalitu, až si objednali Stadler.

hank

Litva. Ale prodávají i do Lotyšska a Estonska

Jak asi vypadají jejich exportní obchodní případy, o tom svědčí například tato mezinárodní aféra:
https://hlidacipes.org/vysetrovani-kauzy-skody-transportation-v-lotyssku-trva-jde-o-uplatky-v-radu-milionu-eur/

qěcy

Tak vypadá jeden jejich obchodní případ. Jo, je to zlo. Které jsou ty další?

PS: asi. Asi jsem toho viděl a slyšel. Asi všechno může smrdět levárnou.

hank

Mám z práce s partnery ze Středního Východu dost přímých zkušeností, abych mohl konstatovat toto: Tamní prostředí zvýhodňuje ty subjekty, které jsou zvyklé používat podobné móresy, jaké předvedla Škoda v Pobaltí.

Kubrt

Do Egypta momentálně dodávají Siemens, Talgo, TMH, před pár lety i GE a EMD.

hank

Budiž jim přáno. Čím větší korporace, tím líp v tom umí chodit.

PvvS

A on ten přístup někoho překvapuje ? Prodali jednou a na mítním trhu moc konkurence nemaj.. Tak proč se snažit..

Augusto Pinochet

…jenom pro místní škodomilce, Siemens dodá do Indie 1200 lokomotiv, včetně servisu na 35 let…a už se těším na zkušenosti s domácícmi technickými odborníky…

qěcy

Tak Škoda To je stále nicka oproti Siemensu, který dělá drážní vozidla. Tedy Siemens si může dovolit vydat odhadem o řád až dva více na propagaci a celé obchodní oddělení.
Vono ve ŠT zaměstnat dost kvalitních poctivých obchodníků nejde ze dne na den. To samé menežment. Plus chování s vztahy majitelů.

hank

To má být řečeno na obranu ŠT?

To „ze dne na den“ trvá současným majitelům ŠT už asi 6 let.

qěcy

Nejsem obráncem ŠT.

hank

Děkuji.

hank

„Siemens si může dovolit vydat odhadem o řád až dva více na propagaci a celé obchodní oddělení.“
Ano. Na tohle doplatila řada českých podniků hned po privatizaci. Každý tuzemský výrobce, který není součástí zahraniční/nadnárodní korporace, na to dodnes naráží.
Ale ona je to taky otázka priorit. Mnozí čeští majitelé – zvlášť když jde zároveň o fyzické osoby přímo zasahující do řízení podniků – dávají přednost jiným způsobům utrácení peněz.

Vlastimil Kocurek

tak nevím, proč vyzdvihujete propagaci, to je jen součást většího marketingového mixu 4P product, place price, promotion (produkt, obchodní síť, cena, podpora.
V této branži je důležitý produkt, = kvalita produktu a výrobní kapacity.

PavelZ

Kdyby mohla tak zhruba dojet do Špk

Zlámalík

To je zbožné přání nebo otázka? 🙂

PavelZ

Ajoo, chybí otazník, otázka 😀

PavelZ

+ ještě kdy by, ach jo, co se mnou dneska je 🙃

Jirka

Kdo je výrobce těch lokomotiv? V Evropě Škoda ztratila trh úplně a kdysi lokomotivy ze Škodovky byla třída. Ještě dnes jich dost jezdí, ale to byla léta 60 – 70 minulého stotetí, kdy vyráběli elektrické lokomotivy. Dieselelektrické snad Škoda nikdy ani nevyráběla, to snad ČKD.

hank

Odpověď je na samém začátku této diskuse: Henschel v licenci GM.

hank

Na samém začátku této diskuse se píše, že Henschel a diesel je GM.

Apollo 17

Jaký trh v Evropě ztratila Škoda? Ta dodávala elektrické lokomotivy v rámci RVHP jen do SSSR, několik do Polska, NDR a Bulharska. Po pádu RVHP jen 6 lokomotiv do Německa a 2 na Slovensko za 30 let 🙂 .

Jirka P

Ještě jste zapomněl Itálii.

Kubrt

Ano, krásných 9 lokomotiv, které původně nikdo nechtěl. Ale ano, svůj kus práce tam odvedly.

qěcy

Ale ani tam to nebyly lokomotivy světové třídy, že né?

Michal Němčanský

Pak určitě Škoda dodávala nebo se nějak podílela na nějakých funkčních celcích, elektrovýzbroj apod. do kolejových vozidel. Napadá mne nějaká subdodávka pro lokomotivy do Turecka, něco pro vozidla FART Centovallia a asi by se našli další. Jen na okraj: nedávno jsem narazil na pozoruhodný článek v Minirex SER 10/1990 – loko 372.001 bastard měl být v r. 1990 testován a pak zapůjčen SOB (Schweizerische Südostbahn AG). Proběhla prezentace v Praze a tehdejší vlastník ČSD s SOB dokonce dojednali smlouvu případném pronájmu. Skoda-Werke projevila velký zájem dokonce dle požadavků údajně připravila i pár upravených podvozků ze zesílenými brzdami. Byl i termím… Číst vice »

Kubrt

Z tou „ztrátou trhu“ to už popsal Apollo17. My tady máme občas tendenci si lokomotivy Škoda (a ČKD) zbožšťovat, ale to nemá moc reálný základ a hlavně ani žádný dopad na dnešek.
Škoda DE lokomotivy historicky nevyráběla, ale to je úplně fuk. Pokud se bude dělat GO stávajícího motoru, bude jí provádět nějaký partner/subdodavatel, pokud se bude zastavovat nový motor, je tohle téma o ničem. A v obasti elektrických výzbrojí a mechanické části lokomotiv Škoda know-how má.

hank

Omlouvám se za duplicitu, první post zřejmě bůhvíproč spadl do schvalování… Admin jeden z těch dvou klidně může smazat.

Jiří Kocurek

Eso, plně srovnatelné se zahraniční produkcí, jen se nesmělo srovnávat s BR120 a Sybic.

qěcy

Ano, nesmělo se srovnávat s těmi lepšími. 😁

Však si vzpomeňte, z čeho se skládaly veškeré měniče peršingoidů. Co se tu za elektroniku vyrábělo a co se sem vozilo za mazroš za devizy a jakej vopruz to byl.

qěcy

Komunistické lokomotivy že Škody/ZVIL nebyly žádná světová třída. To leda v tom komunistickém. Tam jo.

Han van Meegeren

To bude švanda!

Peeetr

Čeští manažeři jsou většinou neschopní dobře řídit kohokoliv jiného než vysoce odborně vzdělaného českého dělníka.
Škoda Group má nedostatek zaměstnanců a přestává je zvládat školit i v Česku, v Egyptě si to nedovedu vůbec představit, jak to chtějí arogantní nmanažírci uřídit.

Dave

Tak si to nepředstavujte a otevřte si dalšího bráníka.

hank

„Čeští manažeři jsou většinou neschopní dobře řídit kohokoliv jiného než vysoce odborně vzdělaného českého dělníka.“

To není neschopnost, ale přirozená kulturní a jazyková bariéra. Kolik českých manažerů umí arabsky? Kolik jich umí velet negramotným dělníkům? Kolik jich dokáže respektovat pauzy na muslimské modlitby? (V Indii jsem ve fabrikách viděl hinduistické oltáříky, v Saúdské Arábii klidové prostory pro muslimské modlitby. Byly v neustálé permanenci i v nepřetržitých provozech.)

Přímé řízení místního dělnictva v mimoevropských kulturách je lepší nechat na místních předácích a mistrech. Včetně často drsných metod přikazování a zadávání úkolů.

Obi-Wan Kenobi

Tak tady bude zase dobře nabito od antiškoda šotoušů a Simonek co ani neví co je tcms. Zítra se budu v práci příjemně bavit nad touto diskuzí.

Lukáš Chytil

A přínos do této diskuze je?
Jinak co se kvality týče výrobků ze Škody, tak když za rok 20* přijedete do práce pozdě, protože měl vlak zpoždění 30+ minut, nebo vůbec nejel, tak vás to moc nenadchne (Plzeňské pantery).

Jen pro srovnání. Flirt Stadler u LE (řada 480) měl za celý rok 2018 5x neschopnost, kdy vlak vůbec nevyjel.

Vin

Vychází to na 86milionů na jednu loko … časem uvidíme jak to dopadne. Ale nevzpomínám si že by škodovka dělala hodně, resp. vůbec do diesel-elektro loko …

Kubrt

Dělat se to bude v Egyptě, zjevně ve spolupráci s nějakým místním podnikem nebo přímo dráhami. Jak už zaznělo, zatím není zřejmé co se bude dít s dieselem, nicméně zbytek je cosi, s čím Škoda má zkušenosti.

Lapil Z.

Diesel dostane generálku. Viz článek. Přesněji- generalku dostanou „pohony“.

Kubrt

No právě, „pohony“. Pak tam jsou taky „elektrické rozvody“. Obé může znamenat leccos. S nějakými soudy bych počkal na přesnější a konkrétnější informace, než je tato tisková zpráva.

hank

Zákazník nepožadoval reference? Kolik takových generálek dieselů GM už Škoda udělala? To se sami budou učit na těch dvou prvních a pak to rovnou budou učit Egypťany?

Lukáš Chytil

Tak Škoda dodává a dodávala elektrickou výzbroj už leckde (tramvaje, vlaky, trolejbusy), takže s referencemi bych strach neměl.

Jiří Kocurek

Jestli se dobře pamatuju, tak dokonce pro GE.

hank

Můj dotaz se týká dieselových motorů.

Cxc

V Šumperku má diesel tradici sice se tam vyráběly a repasovaly motoráky ale někteří chlapy tam dieselům opravdu rozumí

Dave

Pokud ta částka obsahuje modernizaci a servis na 15 – 20 let, nevidím na tom nic neobvyklého.

PvvS

Tak to zas bude mezinárodní ostuda..

Simona

Většinou tady píšete antiŠkoda bludy a lži, ale dnes s Vámi nelze než souhlasit.

Vlastimil Kocurek

Zajímavé je, že tu zakázku dostala Škodovka, ale nevěřím, že největší a nejrenomovanější společnosti by do něčeho podobného šly.

Dave

Proč ne? Je to zakázka snů, která mimo jiné otevírá dveře na další trhy.

Augusto Pinochet

…zakázka snů je 1200 lokomotiv do Indie a stavba tisíců kilometrů rychlodráhy včetně dodaných ICE…Siemens…

PvvS

Spíš nočních můr. Pročpak po tom asi neskočil nikdo jinej ?

Kubrt

Ono bylo nějak zveřejněno, kdo se o zakázku ucházel?

qěcy

Máte nějaký důkazy, nebo jenom podezření? A co když skočil, ale nevyhrál?

Aha, už vím, vy jste jedním z těch, kteří ten obchod připravují.

qěcy

Bez ohledu na schopnosti Škody: proč to píšete? To máte tak malý sebevědomí, že musíte celými světu ukazovat, že všechno, co je spojeno s Českem, stojí za hovno? Víte, proč to stojí za hovno? Protože vy a vám podobní to tak chcete.

PvvS

Je tu dost firem, který jsou na světové úrovni a mají co nabídnout. Ale tahle firma to s jejím přístupem není. A
To jen vy tu vyskakujete jako advokát schadewerku. Je k ničemu podporovat všechno na čem je česká vlajka.

Simona

Opět jste nezklamal. Hnus.

hank

Ono těch otázek je víc. Třeba jestli v lokomotivách zůstanou původní diesely. Jak si v Šumperku poradí s generálkami motorů GM? Nebo dojde k jejich výměně? Za co? To se v té zprávě taky neuvádí. Nebo jestli a jak to mají ošéfované v egyptském prostředí prolezlém korupcí; zvlášť když jde o státní dráhy. Několik let mě živil exportní prodej, mj. i na Střední Východ. Bez patřičně zainteresovaných místních lidí si tam evropská firma ani neškrtne a při každém jednání se na straně kupujícího odněkud vynoří nějaká dubiózní postava nějakého emeritního profesora nebo penzionovaného plukovníka v roli poradce nebo něčeho podobného,… Číst vice »

Os5600

Lokomotivy byly vyráběny v letech 1976−1980. Pochybuju, že by v tom zůstal původní motor. Protože technicky po skoro 45 letech provozu už i tyto robustní motory jsou z důvodu opotřebení a stáří zralé na výměnu.

hank

„Lokomotivy byly vyráběny v letech 1976−1980.“
Omyl. 1976 – 1993.
(Zdroj: https://locomotion.fandom.com/wiki/Type_AA22T_Diesel_Locomotive)

Haxor

Popisek u ilustračního fota jsem přečetl jako „po modernizaci“ a říkal jsem si, že kvalita u Škodovky šla nahoru.

Petr

Vzpomínám na článek v časopisu o tramvajích pro Káhiru…

Lukáš Chytil

A výsledek byl?

Kubrt

Výsledek byl, že se po pár letech rozpadly, což byl v té době bežný stav egyptských travají, ale pravděpodobně meziválečné vozy byly v totmo stavu schopnější provozu, než složitější tramvaje Tatra.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Trams_in_Cairo#/media/File:Kairo-sl–tatra-gtw-2200-798084.jpg

Na druhou stranu, ty diskutované lokomotivy jezdí 40+ let, takže se lze domnívat, že technická úroveň egyptských železničářů je dnes přece jen výš, než tramvajáků před 50 lety. Na egyptské železnici jezdí dnes mimo jiné i moderní americké lokomotivy, takže taková tragédie, jak někteří zde naznačují, to asi nebude.

hank

Není mi jasné, jak to souvisí s předmětem článku.

DjDD

Nebyla by to spíš zakázka vhodná pro CZ-LOKO?
Ale tak snad Škoda ví, co dělá…

Jerys

Hlavně ne cz loko

hank

Proč?

Jerys

Zkušenosti s lokomotivou řady 742.7

hank

Jsem sice jenom mírně poučený laik, ale pokud jsem si stačil všimnout, tak veřejně prezentované zkušenosti strojvedoucích ČDC jsou spíš kladné.

Jerys

Jo to určitě .. 742.7.. zkušenosti otřesné .. přetechnizovaný počítač na kolečkách.

hank

No jo, no… Když něco nejde opravit na trati stylem „Pepo, podej mi to kladivo“, tak to někteří zkrátka neskousnou.

Kubrt

Přišla někdy na české koleje nějaká řada vozidel, na kterou by část personálu nenadávala?

qěcy

Typické českej jouda. Všechno stojí za hovno, Češi jsou kreténi, hrdej umí být tak max. na fotbal (ha ha) a pivo. A na skvělý světový výrobky z dřívbylolípu.

qěcy

Naštěstí o tom nerozhoduje nějaký strojvedoucí.

Michal Němčanský

Jestlipak víte jakou má 742.7 přezdívku? Neveřejně…

hank

Jakou?

Chleba Nakup

Fiškuntér

hank

„Ale tak snad Škoda ví, co dělá…“

Někdy o tom lze důvodně pochybovat…

Kubrt

A vy víte, co se reálné s těma lokomotivama bude dít? Co bude opraveno a co bude nově vyrobeno? Mě to z toho článku není jasné.

hank

Ani mně ne.

Simona

Ono to totiž není jasné nikomu, ani Škodovce.

hank

😀 😀 😀

Jerys

Píšou go.. rozeberou to a pak zjistí stejně že toho na výměnu bude více.

Kubrt

Taky se tam píše o modernizaci, zásadní revizi a obměně komponent. Takže je otázka, co kdo jakým výrazem reálně myslí.

Vlastimil Kocurek

Ani v tom to není pane Kubrte. Společnost – korporace musí mít svou strategii, která zahrnuje rozhodování, které věci dělat, a které nedělat, a to se nedá spočítat na kalkulačce.

Pája

Připusťme, že hlavní rám zůstane původní…

hank

V tom případě je to ekonomický hazard. Umím si představit, že teprve v Šumperku se zjistí, co všechno vlastně konkrétně bude potřeba, až po rozebrání těch dvou prototypových kusů. Pak ale nevím, na základě čeho stanovili nabídkovou cenu. V Egyptě jim asi případné dodatečné zvýšení ceny neprojde. Riskují, že zakázka spadne do ztráty. A jestli kvůli tomu nedodrží termíny, tak je zákazník formou sankcí, které si do smlouvy určitě dal/dá, orve dohola.

Lapil Z.

No však. První dvě si proťuknou v Šumperku a do Egypta pošlou návod a pár šéfmontážníků. Samozřejmě prudce zjednodušuji.

Vlastimil Kocurek

V tom to není. Jde o úplně něco jiného. To, že vzala zakázku, kterou zřejmě nikdo soudný nechtěl, a že vyspělá firms má svůj výrobní program, priority a nečeká na nějaké takové zakázky jako suoi na kořist

hank

Ano.

Vlastimil Kocurek

přeci pro ŽOS Zvolen, to je taková opravna na všechno, a budou za několik let největší opravnou v Evropě.

Elb

A to nedávno někdo ze Škody říkal, jak diesl nemá perspektivu, už tehdy jsem si o tom myslel svoje.

Lapil Z.

V nových mašinách při předpisech EU. Egypt nesplňuje ani jedno.
Připomínám, že Československo má v podobných exotikách slušné strojařské jméno a že snaha dodávat do „rozvojovych“ zemi místo snahy konkurovat špičkovým firmám u zmlsanych zákazníků vůbec nevypadá jako hloupá strategie. Vzpomeňte, jak dopadly Emilové Zátopkojc: dostaly glejt asi tak měsíc po tom, co už nebylo možné čekat a najaly „se“ Vectrony. Napsal bych, že siemensácké, ale trapně si teď nejsem jist.

hank

„Československo má v podobných exotikách slušné strojařské jméno…“
… a taky bohatou historii všelijakých ostud a průserů, a to nejen za bývalého režimu, ale i za I. republiky a po r. 1945.

Elb

Jakých za první republiky?

hank

Např. účinkování jistého švýcarského občana ing. Fontanellaze ve službách Škodovky v letech 1924 – 1930 při ztrátových exportech lokomotiv do Řecka a Portugalska doprovázených vysokými náklady jmenovaného „na reprezentaci“. Nepovedený pokus o export boosterů do Číny v letech 1927 – 1929 (doprovázený interními spory o patentová práva, který v r. 1928 stál místo hlavního konstruktéra lokomotivky Škoda ing. Oscara Dolcha – sice ho „vykopli nahoru“ do Prahy na generální ředitelství podniku, ale pro něj to byla osobní potupa). Nebo cenový dumping při exportu lokomotiv do Indie a Egypta v r. 1938 kritizovaný zahraničními konkurenty Škodovky, který si v květnu 1938… Číst vice »

Elb

Prodávat lokomotivy pod cenou, to musel být zákazník velice zklamaný.. Zrovna v Číně měly ale Čs. zbraně ty nejvyšší preference, Zbrojovka Brno byly Chiang Kai-shekovi nejoblíbenější zbraně.

hank

Dobré jméno se dá získat/ztratit i jinak než jen ve vztazích se zákazníky.

Elb

EU není celý svět, zatímco peníze se dají vydělávat na celém světě. S tím jménem bych si nebyl jistý, že se v průběhů dekád dodalo trochu toho sem a tam ještě neznamená, že si nás tam někdo pamatuje, nebo že máme nějaké jméno, vyhrála to skoro určitě cena, kde globální trh s velkými mašinami mají pod palcem snad pořád hlavně USA.

Jan T.

Snad ty modernizace dopadnou líp než Tatry K5 v Káhiře, to by se Škodě ten fullservis dost prodražil.

Lukáš Chytil

A zeptám se znovu. Co se tam nepovedlo? (zvědavost)

hank

Viz třeba tady.
https://czwiki.cz/Lexikon/Tatra_K5
Nechápu ale, nakolik je případ ze 70. let relevantní pro dnešní situaci.

Radek

tak naučit Egypťany strojařinu, to si nenaložila Škoda malý úkol 🙂

Vlastimil Kocurek

Přesně. Prostě část svého inženýrského, technického a jiného potenciálu budou věnovat tomuto, a jinde jim to bude chybět.

hank

No nazdar…

Aspoň tam mohli napsat typ a původ těch modernizovaných lokomotiv.

hank

Mám to: Henschel AA22T stavěné v licenci GM v letech 1976 – 1993. Mají 3 různá provedení pro Vmax = 80, 120 a 140 km/h.

hank

Ještě nechápu tohle: V tiskové zprávě se píše, že dodají minimálně 280 modernizovaných lokomotiv. Egyptské dráhy jich z výroby dostaly právě těch 280 s tím, že do r. 2004 už jich bylo 6 vyřazeno (novější čísla jsem nenašel).

Jerry

Vyřazeno neznamená sešrotováno, takže možná projdou modernizací i tyto.

Jan

Takže minimálně je zároveň i maximálně…

Jerry

Může být.