Velký tendr na 30 tramvají pro Košice vyhrála polská PESA, porazila Škodu
Tramvaj Pesa Twist v Katovicích. Foto: Marek Mróz / Wikimedia Commons
Pro polského státního výrobce jde o první zakázku na tramvaje na trhu bývalé federace.
Uz som nasiel link na spravny clanok s rozstrelujucim sa kbrzdovymi kotucmi z roku 2019 z Kosic:
https://kosice.korzar.sme.sk/c/22039468/dpmk-musi-pancierom-vystuzit-vsetkych-46-elektriciek-vario.html
Na co došli?
Ze treba vystuzit podlahy elektriciek takou ochranou…..
Před pár dny jsem se vrátil z Katovic, kde tyhle tramvaje jezdí. Chodové vlastnosti jsou vcelku OK. Překvapivá jsou malá okna a široké sloupky mezi nimi. Nepůsobilo moc vzdušně, spíše jako dlabaný ingot. A co mě překvapilo nejvíc- v Katovicích byly teploty nad 30 stupňů, ale ani jeden vůz tohoto typu neměl puštěnou klimatizaci. Ostatní typy, pokud klimatizaci měly, tak ji měly i puštěnou. Tak nevím, zda to bylo její špatné provedení, nebo údržba, nebo náhoda.
Jako pozitivní vidím velkoryse otevíratelná okna ( Skodovka tvrdila, že to nejde) a fukary u dveří. (Škodovka považuje za nadstadard).
Škodovka má v nových vozech klimatizaci, proč otevíratelná okna?
Nutné to není, spíše takový nadstandard. No ale v případě 15T velká okna neuměla, i když je dodávala bez klimy.
A nemohlo by to být opravdu tím že se to v tu dobu nesmělo a bylo to následně změněno? Protože takové provedení mají kromě 15T i Varia (příklad z tramvají) a autobusy. Ve všech případech mají novější verze normální posuvná okna.
V Katovicíchale jezdí úplně jiné tramvaje od Pesy, to je extra typ pro Kraków.
Urráá!!
Snad uměji v Polsku uděšlat lepší sedadla než dřevěná v autobusecvh pro Ostravu. To bych Košičany litoval.,
Sedadla obvykle vyrábí jiný výrobce než tramvaj.
Ale výrobce je tam namontoval.
Montáží snad sedadla neztvrdnou
…když si to zákazník přál a takto si to objednal.
Naposledy ako kupovali sa nové briky (teda električky), podľa slovutného vtedajšieho primátora brali sa „po známosti“ vraj stroje pre 21.storočie.
Na otázku prečo tam nie je klimatizácia? Vraj načo aj tak sa každú chvíľu vetrá cez otvorené dvere. Snáď tentokrát lepší výber bol.
To záleží na tom, jak si to objednali.
Pokud jsou k***ti, a vymyslí si dřevotřísku (15T), tak je to potom těžký…
dřevotřísku si vybrali cestující v referendu
To bych chtěl vidět, ty cestující. V Praze se musíte držet, jinak ze sedadla sklouznete do uličky. Lepší nje stát.
https://zpravy.aktualne.cz/regiony/praha/dpp-meni-sedacky-v-tramvajich-drevene-vyjdou-levneji/r~i:article:763392/
Řekl bych, pane Králi, že z dřevotřísky zcela jistě nesklouznete, ale možná budete po případném smyku řešit zcela jiný problém. 🙂
To je překližka, ne dřevotříska.
Pravda, překližka…
Já zase lutujem všetkých, ktorí si kúpili 13/14T a som zvedavý na porovnanie nových električiek napr. zo Stadlermi nOVA.
13/14T je ale už dost jiná doba…
Pravda, aj ked posledne boli relativne neskoro (2016)…
https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=13T&dopravce=DPMB
Ale to jsou hipsteři v Brně… :-/
Když už, tak snad i v Polsku umějí udšěladě kepší sedadla, než ta dřevěná v jejich autobusech, co jezudí v Ostrasbě.
Výrobce dodá taková sedadla, jaká zákazník chce a objedná.
Pane Králi, používáte také „automatickou klávesnici“?
Docela by mě zajímali náklady na provoz za těch 15 let provozu, cena tramvaje, údržby, El. Energie za tramvaj,/celková kapacita mezi jednotlivými výrobci.
No, myslím si, že měli vybrat Škodu. Je to tradiční (česko)slov enský výrobce.
Proč? To by žádné soutěže nemuseli ani dělat a byla by to cesta do pekel…
Ne, měli si vyrobit tramvaje vlastní, ve Vrútkách. Aby za to nemuseli platit do zahraničí. Podoporovat domácí průmysl. Ikdyby byly 3x draží a nespolehlivé. Sarkasmus.
Boha jeho
Tradiční bylo ČKD.
A jak… 🙂
Tisíc tramvají ročně exportovaných „do celého světa“ – kdo to dneska má… Aneb díkybohu za to, že se u nás udržela výroba kolejových vozidel ve slušném rozsahu i po revoluci v tradičním tržním prostředí, a ne v tom centrálně plánovaném hnoji.
Dneska to nemá nikdo, protože tramvaje jsou dneska kusová výroba dle individuálních požadavků zákazníka. Druhá věc je, že dneska se vyrábí tramvaje o daleko větší přepravní kapacitě, takže jich není zapotřebí tolik.
Trúfam si povedat, že problem byl bol iba vtedy, ked by boli nove električky z Madarska.
No tak kdyby měly typové označení 2RF, proč ne 😉
Škoda nemá s tramvajemi zas tak dlouhou tradici. Správně byste měl navrhovat tradiční Rakousko-uherské Kotěrovy vozy z tradiční Ringhofferovy vagonky.
Asi chtěli konečně něco pořádnýho.
PESA postupně vyrostla v docela efektivní konkurenci Škodovce na východních trzích. Kvalita jejich výrobků není vůbec zlá a náklady dokážou oproti Plzeňákům ještě víc podstřelit, což je výhoda hlavně v tendrech orientovaných převážně na cenu (ve východní Evropě dost obvyklý jev). Očekávám, že to není zdaleka naposledy, kdy PESA Škodě nějakou ze zajímavých zakázek na východě Evropy „vyfoukne“ před nosem.
V CR by se se pri takovemto vysledku zrusila soutez, pro nesplneny podminky a vypsala se nova jeste vice na miru predem urcenemu vytezi.
No nevím, v Ostravě nakoupili Stadlery i před odpor podporovatelů domácího průmyslu.
A v Brně kompletují jednu EVO 2 za druhou, to taky není Škodovka. I přes hlasitý odpor, že jsou potřeba úplně jiné tramvaje a že K2 ještě vydrží.
Evo2 je Schadewerk…
Hmm, a přineslo to úspory v té Ostravě…
Však taky hned následující tendr na dodávku dalších tramvají do Ostravy už dopadl „tak, jak měl“. I s tím, že na metr délky jsou nové Škodovky dražší, než nOVA od Stadleru. Nebyl ten náhodou z tohoto tendru vyřazen pro nějakou marginálii?
No…a do 20 let si už Scheißewerke ani neškrtne…
To bych neřekl (i když kdo ví, co bude za 20 let). Škoda je nastartovaná slušně a v tramvajích patří už teď k předním evropským výrobcům. Je ale evidentní i ze strany Škodovky prosadit se intenzivněji na západních trzích, protože si dle všeho uvědomuje, že na východě Evropy být (skoro)hegemonem nejde do nekonečna (když byla PESA před krachem, ve Škodovce se jásalo, ale poté, co byl tento polský výrobce zestátněn a z veřejných peněz sanován, se dá očekávat spíš jeho další a další posilování). To se jim např. v Německu už slušně daří a jestli se podaří dotáhnout akvizici závodu… Číst vice »
Škoda hlavně neměla produkt (tramvaj) na západě konkurenceschopný. To se změnilo s akvizicí Transtechu, Artic jí otevřel dvěře na západní trhy. Tahle finská dnes už dcera byl skutečně kauf. Bohužel u jednotek ta nekonkurenceschopnost na západě platí stále, bylo by hezké kdyby si laťku posadili trochu výše.
Souhlasím. Transtech byl pro Škodu v segmentu tramvají obrovský skok dopředu a zároveň vstupenka do západní Evropy. Co se týče jednotek, i zde bych 100% souhlasil, a zdá se, že si to uvědomuje i samotná Škoda, která se na tom poslední dobou snaží intenzivně pracovat – viz celkem povedená Škoda 13EV, už zmíněná akvizice továrny Alstomu ve Francii s vlastním produktem, schválený vývojový záměr nové soupravy i v rámci stávajících kapacit, který se již realizuje apod. Ono se ale heslo „posadit laťku výše“ snadno řekne, a hůře realizuje – kór po té dlouhé řadě let, kdy Škoda Plzeň sloužila majitelům… Číst vice »
To ano, posadit si laťku výše a prosadit se proti dravcům s kapitálem typu Alstom nebo Siemens není snadné a mít odpovídající produkt stojí peníze, ale potěšilo by mě, kdyby si dokázali ukousnout i jen malinký kousek jejich koláče a nehráli jen místní ligu. Uvidíme jakou referenci jim přinese NIM Express, přeci jen DB jsou DB. 🙂
Doufám, že takovou jakou zasloužej….
Nestraš 🙂
Nojo, Škoda musí počítat, že ani na východních trzích není bez konkurence a bude se muset dost snažit. Když to povede k dalšímu zlepšení kvality, jedině dobře.
No, hlavně aby vyráběla PESA. kvalitně. O polských výrobcích se říká, že je to navoněná krása. Něco jako navrch huj, vespod fuj. Tak uvidíme.
Bývávalo Jindro, bývávalo. Zrovna např. v dopravních prostředních se v posledních desetiletích slušně pozvedli, viz právě PESA nebo Solaris.
Pesa a kvalita? Minimálně lokomotivy Gama jsou totální odpad a když jsem vlezl poprvé na stanoviště, tak jsem měl pocit, že tu mašinu stavěl Jacek s Grzeszkem někde ve stodole z dílů na traktory a kombajny. Tak odfláknutá konstrukce, to je hnus. A co se jízdy týče, tak kdybych vzal trafo k modelovému vlaku, tak i s ním bude regulace jízdy a brzdy lepší…
Tak tragicky bych to neviděl. Musíte vzít také do úvahu kontext, tj. kde Poláci začínali. Výroba kolejových vozidel i autobusů u nich byla vesměs lokální a kvalitativně spíše podprůměrná. A taková PESA startovala po revoluci od nuly jako opravárenský podnik. To se s naší výchozí pozicí v podobě výrobců typu Škoda Plzeň, ČKD Tatra, ČKD Lokomotivka nebo Vagónka Studénka nedá vůbec srovnávat.
Věřte nebo ne, ale věstím PESE další posilování – hlavně potom, co byla přes polský státní fond znárodněna a dostala přísun ke slušnému zdroji financování.
pesa výrobky nejsou moc populární ani v polsku (jak railfains, tak mezi jejich konečnými uživateli), konečně, před pár lety je musela vláda „znárodnit“ aby vůbec přežili, odpad jako SOR to úplně není, ale srovnávat se solarisem který prodává autobusy po celé evropě, to zas asi ne
Jenže ona ta PESA prodává EMU/DMU i do Německa, tramvaje do Maďarska a samotné Polsko není malé. A to tam mají domácí konkurenci a 2 konkurenty ze zahraničí.
Z vašeho příspěvku nepřímo čiší samé pozitivní zkušenosti a spokojenost s výrobky Škoda nasazovanými v posledních letech v Pražské MHD. 🙂
Hodně pamatuji, včetně tramvají na Václaváku. Ikdyž v Praze již nebydlím, byl bych moc nešťastný, kdyby po kolejích mého rodného města jezdily plechové konzervy z Polska místo krásných českých tramvají. To samé by mi vadilo v Plzni, Olomouci, Brně a v Liberci.p. s. Mám k tomu důvod, ale nekupuji ani polský jogurt v našich suprrmarketech, hledám kvalitu.
Tak to máte dobré.
Ono vyrobit tramvaje (396 pro Prahu, 50-60 Brno, obdobně Ostrava atd.) bude dostatečně dobrý kšeft pro nějakou pobočku v ČR..
Ale třeba Siemens už pobočku v ČR má…
To jo, takže echt český jogurt od Babiš holdingu?
Kvalitu nedělá národnost, kvalitu dělá konstrukce.
Pokud máte preference nastavené takto, tak vám k dopravě doporučím ještě jeden legendární a léty prověřený československý kolejový dopravní prostředek: Motorový vůz M152/ 810 a jeho klony. Když se v něm o víkendu pár hodin povozíte, budete, kromě dobrého pocitu, mít jistě dlouhotrvající zážitek.
Krásnou tramvaj si zcela jistě každý z nás představuje jinak. Já např. za krásnou tramvaj vůbec nepovažuji tento český výtvor: https://fanshop.dpp.cz/produkt/pohlednice-nizkopodlazni-tramvaj-skoda-14t-196#ItemImage
Asi je zatížen částečnou hluchotou, a neslyší ten vodopád hřebíků po dlažbě (jak se dá popsat zvuk kozí 15T)
Myslíte třeba i ty autobusy, které se během pár let staly evropským světovým vzorem mezi městskými autobusy? (Ne, nemluvím o Autosanu :))
A také se o Polsku říká, že tam nemají jedinou pořádnou dálnici. Už 30 roků se to říká. Tak to musí být pravda.
Což je tím záhadnější, že se v Polsku taky opravdu staví.
Snad sa polskym elektrickam nebudu rozvijat odstredivou silou brzdove kotuce (ako sa to stalo Skodovackym elektrickam). Link na clanok neviem najst.
Pardon, to je znacka Vario LF2 :
https://kosice.korzar.sme.sk/c/7528263/viacere-nove-kosicke-elektricky-maju-rovnaku-poruchu.html
Článek z roku 2014 a nešlo o vadu brzdových kotoučí, ale o to, že se vůz v zastávce nechtěl rozbrzdit. Přepdokládám, že je to už dávno opravené.
Neni, vuz stoji v zastavce dodnes 😀
Jojo, dali ho stranou jako čekárnu 😀
Uz som nasiel link na spravny clanok s rozstrelujucim sa kbrzdovymi kotucmi z roku 2019:
https://kosice.korzar.sme.sk/c/22039468/dpmk-musi-pancierom-vystuzit-vsetkych-46-elektriciek-vario.html
No já nevím, kde je ten „huj“, mě případají zatím všechny tramvaje od PESy hodně škaredé (čili navrch fuj)