umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Velký problém pro KLM. Nizozemsko odmítá další státní pomoc, piloti nechtějí zmrazení mezd

Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM
Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM
Nizozemsko další pomoc aerolinkám podmiňuje snížením nákladů.

Letecké společnosti KLM hrozí, že jim brzy dojdou peníze. Nizozemská vláda odmítla pokračovat v dříve domluveném financování záchrany letecké skupiny Air France-KLM.

O odmítnutí další pomoci informoval nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra na twitteru. Důvodem je především přístup odborového svazu pilotů VNV, kteří odmítli zmrazení svých mezd až do roku 2025. Podle něj tak nedochází k plnění podmínek restrukturalizace.

Je nevyhnutelné, aby KLM dál snižovaly své náklady,“ uvedl Hoekstra. Vedení KLM sdělilo, že bude dál pokračovat v jednáních.

Se snížením a následným zmrazením mezd souhlasilo pět odborových organizací KLM, proti byla jediná: VNV sdružující piloty.

KLM teď nezbývá nic jiného než přesvědčit piloty, aby ze svých požadavků ustoupili. Zpráva přichází v době, kdy aerolinky podle očekávání ohlásily další velkou ztrátu kvůli oslabené poptávce. Nizozemský dopravce dosud vyčerpal 942 milionů eur z vládního úvěru a zajištěných úvěrů od bank. Celá skupina Air France-KLM získala původně státní pomoc ve výši 7 miliard eur, uvolňovat se měla postupně.

Piloti ve svém prohlášení uvedli, že už přistoupili na snížení mezd o 20 % a další požadavky jsou pro ně v tuto chvíli nepřijatelné. KLM měly z celého sedmimiliardového balíčku získat 3,4 miliardy eur.

Air France-KLM za poslední čtvrtletí prodělaly 1,05 miliardy eur (28,8 miliardy Kč). Firma v pátek také varovala před dalším zhoršením, neboť rostoucí počet případů nákazy novým koronavirem přináší v mnoha zemích další cestovní omezení.

 

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymus

Tak si udelejte srovnani. Kdyby KLM / Air France patrila soucadnym majitelum Smartwings Group, jak ti by se zachovali?

Martin

Jak jste už někde psal, tak letectví vůbec nerozumíte. Tak proč se chcete pouštět do těchto úvah a srovnávat nesrovnatelné? K čemu Vám to bude?

Anonymus

Protoze se tady Cesi vyjadruji ke KLM a je to uplne jina firma. Ja osobne jsem proti statnim dotacim. Nepodporuji ani pomoc statu vuci Smartwings, ani vuci jinym aerolinkam typu ztrstovych Alitalia.

Jirka

a zeptám se o kolik šly dolů platy manažerů?

Tomas

aaa, plebs se ozval …

boris

tvl, ty jsi jako co Tomas, hrabě, baron nebo prezident? Buď k sobě upřímný ty nadčlověče, nebo snad tvoje bobky nesmrdí? To bys pak byl ale morče, to také požírá vlastní lejna.

Nereknu

Na jedné straně chápu, neboť jsem sám „postižen“ krizí v oboru, že airlines mají téměř nulové příjmy, takže najednou platit mzdy a další náklady je problém. Na druhou stranu nepodporuji ty komentáře „ať je vyhodí“ a zbytek se lekne a vyměkne… To může napsat, pardon za ten výraz, závistivý blbec. Autor článku napsal, že si již snížili mzdy o 20% a to je, myslím, dost. V absolutních číslech je to obrovská suma. Kam si až managemety představují, že by si měli snižovat mzdy? Na úroveň koho/jakou? KLM a mnohé další firmy vydělávaly stovky milionů EURo ročně, 15-25 let dozadu, tak… Číst vice »

Kalanis

Napíšu jediné – TENERIFE.

Vašek

Argumentovat 43 let starou nehodou je poněkud pomýlené…

Ota Z.

Tenerife je krásný ostrov, byl jste? Musíte jej navštívit 😀

boris

To je prostě kapitalismus! Privatizace zisků a socializace externalit a ztrát. Zaměstnanci (nádeníci) neusilovali o socializaci zisků, těm trumberům stačilo pár drobných, pivo, vepřová se šesti a nekonečný seriál v TV Nova. A pak koukají jak puk, když si předtím nevybojují právo, aby rozhodovali o podniku, že se najednou rozhoduje o nich bez nich a na jejich úkor. Platí to i opačně, ti nádeníci o ničem nerozhodovali a tak ať teď letí ze schodů vlastníci, protože zodpovědnost za stav společnosti mají oni, jenže na to nádeníci nemají páky, protože svá práva a svobodu už směnili za pár stříbrných.

boris

Výborně! 7 mínusů, to je asi kvalifikací čtenářů pochycenou v 90. letech, taková VŠ marxismu- kapitalismu á la Klaus. To tu není ani jeden anarchista nebo pravý marxista, jen hromada ega pár nadlidí, kteří mají místo myšlení razítko se správným názorem?
To, že mám 100 mega ze mně určitě nedělá o nic menší nicku a nádeníka, než někdo, kdo umývá nádobí v nádražní restauraci.

Y.K.

Máte poněkud jednostranný pohled, vlastně hodně jednostranný. Argumentujete tu kapitalismem s podobou před více než 100 lety a nic, opravdu nic takového v Evropě neexistuje. Evropa je opravdu hodně socialistická, zaměstnanci mají celé zákony na svou ochranu a práva. Ta poslední věta se mi dokonce trochu hnusí. Nějak mi z toho plyne, že nikdo nemá právo po vás chtít pracovat, odměna neodměna. Nějak u vašeho Marxisticko-leninského proslovu přemýšlím, jak mohl takový běžný dělník ovlivnit chod firmy za komunistů. Jo, vlastně nijak. A podílet se na bohatsví firmy, tedy pardon všeho dělnického lidu? Jo aha, firmy bohaté nebyly, hospodářství také, vlastně… Číst vice »

Anonymus

Kdyby palubni personal byl to nejcennejsi, tak proc cesky Smartwings propustil piloty a letusky?

Pepa

Vy máte opravdu otázky na úrovni žáka prvního stupně

Petr

AF-KLM na tom nebyly buhvi jak ani do letosniho roku. Muze to bejt skvela aerolinka, muzete se tu nad nima rozplyvat jak chcete, ale jestli na nich nekdo neco pred 20 lety vydelal, tak to urcite nedelal proto, aby to do nich ted nasypal zpatky.

mgr.pavel

Na jednu stranu chápu, že pilot je prestižní povolání s obrovskou zodpovědností a nutnou kvalifikací, ale.. trvat na svých obrovských příjmech placených z daní v průměru mnohem chudších spoluobčanů? A skoro se nebýt ochoten uskrovnit? Že se nestydí..

Gajda

Tak to vypadá, když se zaměstnanci postarají o krach zaměstnavatele. Ještě by mu teda odbory pak mohli ten krach zakázat. A pak nebudou mít o trošku míň, ale o dost míň a i na to si nějakou dpbu počkaj a pak budou rádi za Wizz a 3000€ měsíčně. Ale když si tu větvičku na který si pojodlně sedí musí podřezat, proč jim v tom bránit.

Kalanis

Problém se zaměstnanci je ten, že i oni mají závazky, které nepočkají. Jako třeba úvěry nebo hypotéky. Takže ve finále vydělávají majitelé bank, účetní a právníci (a tratí všichni okolo).

boris

Bože můj, ti zlí zaměstnanci, sice se jich nikdy nikdo na nic neptal a jediná jejich vyjednávací síla spočívala v jejich human resource, ale přivedli by do krachu kapitalisty tak velké, že se s nimi nikdo z nich osobně ani nikdy nesetkal! To je troufalost! Policii a četnictvo na ně!, třeba jako v Duchcovské stávce, ti by si s nimi už poradili!
https://cs.wikipedia.org/wiki/Duchcovská_stávka
(pro natvrdlé: jistě chápete, že poznámka je ironická)

Aleš

Kolik jste zaplatil za Vaši kvalifikaci? Předpokládám, že jen nějaké školní pomůcky, bydlení na koleji, dojíždění apod. Tedy nějaké relativně drobné. Jako třeba já. Zjistěte si, kolik musí zaplatit pilot na to, aby mohl létat. A ty peníze samozřejmě nemá a musí si na to vzít úvěr a splácet ho i s úroky.

ABC

To je sice smutné, ale ne každá investice holt vyjde. Když se pilot třeba onemocní nebo se vlastní chybou zraní a pak už nebude způsobilý létat, tak mu ty peníze taky nikdo nevrátí.

Aleš

Jasně, je to riziko podnikání, ale moje reakce byla na mgr.pavla a jeho „obrovské příjmy placené z daní chudých“

Anonymus

Statni pomoc je z dani, kam prispiva kazdy obcan.

Adolf

Je potřeba přistoupit k výpovědím a to od těch pro firmu nejnákladnějších….mohou to zredukovat klidně na 25%.

Jirka B

Je otazka jak maji nastavene smlouvy a senioritu v nich. Neni to tak jednoduche, jak to na prvni pohled vypada. Stari piloti s nejvyssimi platy jsou tak prakticky nevyhoditelni.

Šťoura

V čem je problém?
Letadla nelétají, aerolinie nemají příjmy – jen režii, piloti nechtějí zmrazit mzdy…
Buď budou šetřit a propouštět, nebo zkrachují definitivně. I se státní pomocí bez úspor nemohou přežít – piloti snad vědí, co stojí denně letadlo, které nelétá… Představu, že zítra někodo mávne kouzelným proutkem a všechna letadla budou opět létat vyprodaná a v rozsahu, jako dřív, může mít jen idiot!

švestka

Nicméně podmínit státní pomoc úsporami včetně snížení mezd je velmi rozumný požadavek a měl by se aplikovat i u nás. Přeci jenom jsou to prachy, které vydělali daňoví poplatníci, tak ať si příjemci utáhnou opasky. Třeba ČD teď všude brečí, že chtějí pomoct a místo úspor ještě chtějí zvyšovat platy a my jim to máme cvakat.

ABC

Tak třeba se u ČD inspirovali. Modří jako modří 🙂

Peeetr

Piloty nad 50 vyhodit, měli by mít už našetřeno dost, aby mohli pracovat jen rekreačně.
Piloty mladší a svobodné poslat do bývalé kolonie Indonésie.

aldas

Škoda, že jim to na ředitelsví KLM takto neprezentuje, nepochybně by ocenili Vás zcela úchvatný příspěvek….

Kalina

Stačí zahájit vyhazovy a zbývající brzy vyměknou;)

Karl vB.

Teď bude volných pilotů…

aldas

Tak pánové piloti z KLM doposud nebyli povyhazováni ve větším množství. Až budou, přistoupí i na 40% snížení platu jako mnohde jinde. To jsou ty obrovské státní podpory…vezeme se klidně co to dá, at´to stát platí….

Kalina

To bude, ale o jejich existenci netřeba mít obavu, mají naspořeno pro několik generací dopředu.

ABC

Tak vyhazovy v Holandsku jsou ještě komplikovanější než u nás

Martin K.

Dlouho jsem neslyšel o SW, šla některá z bank do rizika?

aldas

To by musela být leda banka Kamikadze, tedy nepochybně žádná není a nebude. Hodně dlouho nebude.

Jana

Zadna banka do rizika nepujde. Na konci Listopadu skonci moratorium a pohadky bude konec

Ogden

Nebude. Stav moratoria se prodlužuje o dalších pár měsíců vzhledem k situaci Covid. Nepamatuju si to přesně, ale je to podle vlády, tuším, že až snad půl roku.

Lukáš

jj, můžou prodloužit až o další 3 měsíce

Anonymus

Myslim,ze s klasickou bankou pusobici b Cesku typu Komercni banka apod se vubec nejedna. Jedna se o uplne nekakou evropskou banku / instituci, ktera se zameruje na obdobne extremni zachranne situace. Jestli to ale majitele vyjednaji, tot ve hvrzdach. Tak to bylo v mediich nekdy v zari.