Velký posun pro vlaky na letiště. SŽ získala stavební povolení pro novou stanici
Návrh železniční stanice na letišti Václava Havla. Zdroj: dh architekti

Nová stanice vznikne pod Aviatickou ulicí.
Nová stanice vznikne pod Aviatickou ulicí.
Je smutné, že přes letiště nepovede VRT, jak to prosazovala Hospodářská komora, ale MDČR bohužel prosadilo svou variantu, že VRT na severozápad povede nejdřív na východ, aby se pak stočila zpět na západ.
Navíc mi 2 koleje připadají málo, kdyby jich bylo víc, mohly by tam zajíždět aspoň některé dálkové vláky třeba z Brna nebo Budějovic, jako je tomu třeba na letištním nádraží v Ženevě.
Nedávno jsem letěl z Prahy do a z Kodaně a jel i pak vlakem a říkal jsem si, že tam to mají polohou cca jak to asi jednou bude v Praze a že to bude dobrý příklad pro srovnání. Že nebude přímé nápojení na cestu vestibuly mě nenapadlo…
Jedním ano.
Napojení vlakové stanice je plánováno do obou terminálu. K T2 přímo a směrem k T1 pak spojovacím “tunelem”.
Ok, tak fajn, že se to aspoň separátně taky plánuje, když už ne zároveň společně prezentuje v rámci vlastního projektu a povolání samotné stanice…..
povolování..
Už to tady zaznělo v různých příspěvcích několikrát, ale ještě si to pro sebe shrnu: 1. Opuštění letištní budovy, orientace v okolním prostředí plném parkovišť a taxíků, hledání železniční stanice, překonání venkovní vzdálenosti 250m.. – to všechno jsou činnosti, které pro člověka neznalého místního prostředí (představme si třeba Neevropana) určitě vytváří bariéru, ne-li přímo stres navíc. A je dost možné, že k vyhnutí se takovému stresu zvolí cestující raději ten taxík. OK, s napojením na letištní budovu se počítá v budoucnosti, ale proč ne už teď? Skoro to (na symbolické rovině) vypadá, jako by cestující, kteří budou pokračovat dál vlakem,… Číst vice »
Pořád bych čekal, že i když to nebude přímo pod terminálem, tak aspoň půjde dojít suchou nohou. To ostatně už dneska jde mezi parkingem a terminálem.
Ta vzdálenost není nic tragického, leckde ve světě je to stejně nebo víc. Jen musí být dobrá navigace.
Metro problém není – S55 bude napojena na všechny tři linky (Veleslavín, Bubny, Masaryčka).
Hlavně ta absurdita, že z terminálu 1 k taxíku to bude 10 metrů, ale k vlaku 300 metrů.
Nojo, ale co chudáci taxikáři ???
😁😁😁
Díky „již brzo vlakem“ budou tou dobou už v důchodu.
Co asi, budou stát před terminálem a říkat „No train today, train broken“.
Budou vzpominat na Rubese
Tak nějak bych očekával, že z nástupiště vyjedu eskalátorem přímo do vnitřních letištních prostor.
Takhle to vypadá, že turista musí z letiště ven, tam potká nejdřív taxíky, potom autobusy a až kdesi za parkovišti je vlez do vlaku…
Ještěže metro na Hln tenkrát plánovali jiní kumštýři…
To jsou ta česká kulturní specifika. Nakonec budeme rádi za eskalátor, aby cestující nemuseli tahat kufry v rukou jako na Veleslavíně.
Pro schengenský terminál to tak ale bude.
V té době už možná nebude T2 schengenský terminál, když je v plánu rozdělit teminály podle aerolinek.
ještě je dobré pro úplnost dodat, že pokud bude chtít kaštan pokračovat vlakem dále, tak ještě bude muset vystoupit na Masaryčce, jelikož na hlavák tyhle vlaky zajíždět nebudou
Až bude Nové spojení 2, tak u na hlavák…
Nebo vystoupí na Bubnech a popojede metrem na hlavák. Vyjde to rychleji.
Až Vám bude zase zahraniční společnost vysvětlovat, proč dává do ČR výrobků sladidla a v DE cukr, tak přesně tohle je ta česká specifika, kterou to vysvětlují xD
Úpřimě, na to jak dlouho čekáme a ještě čekat budeme, tohle je pro mě velké zklamání. Je to zbytečně daleko od terminálu, a nejde jenom o těch zbytečných cca 250m navíc, ale i o to, že cesta ze stanice k terminálu bude venkem a cestující budou must přejít přes hned několik silnic a parkovišť. Architektonicky taky klasická železniční bída, ale to jen můj soukromý názor. Neříkám, že je to tragédie. Ale když už se to dělá do píky, nanovo a dlouho, proč to už neudělat nejlíp jak to jde, komfortně, přívětivě, s hromadnou dopravou opravdu na prvním místě. Protože i… Číst vice »
Letiště chystá přímé podzemní napojení T1 na železniční stanici. Takže se tam cestující dostanou aspoň suchou nohou.
A co trať z Ruzyně do Kladna? Výběrové řízení začalo 20.12.2023.
Myslím že se nebude jednat o koncovou stanici, protože se všechny useky( 4 stavby ) soutěží najednou v rámci PPP.
Dokud se nezačne kopat v Dejvicích ten tunel, tak nevěřím žádnému termínu.
Bez toho tunelu v Dejvicích je pořád úsek Veleslavín – Letiště/Hostivice – Kladno provozuschopný a s omezeními kapacity a trakce i z centra.
Bateriový panter by to řešil, po dostavbě tunelu pak případně přesun jinam.
To spíš prostá elektrizace Bubny – Veleslavín.
obávám se, že je to neprůchozí už skrz tunel ve stromovce, o křiku nimby radši ani nemluvit.
Kapacitně a intervalem by mohl jakš takš řešit letiště, ale to důležitější, totiž Kladno, ne.
jenže on je zatím ve hvězdách i úsek Veleslavín – Ruzyně, a to už je poněkud problém.
To uznávám je větší problém.
Již brzy. 😀
Tak hlavně začít něco dělat s Dejvice – Veleslavín. Co postavit tu druhou kolej nad tu současnou? V asijských zemích jsem to několikrát vidět.
Sice jsme na východ od Berlína, ale Asie pořád ještě nejsme 🙂
Podívejte se kudy ta trať vede a pak si tam představte „v patře“ další kolej. Takovou ohavnost bych ani Pražákům nepřál 🙂
No tak by se ta druhá kolej dala pod tu současnou. Spokojen?
Obávám se, že když místním vadí pod tou současnou kolejí, tj. v tunelu, ty dvě nové, tak by měli problém i s jednokolejným tunelem 🙂
Je to stavba, takže potřebuje povolení. Tím to končí. To už má ten tunel větší šanci.
Se tam až na výjimky vejdou 2 koleje i s normální rychlostí, ale pomsta politikům (přesněji političce/dříve herečce/málem manželce málem prezidenta) je to sladká
Málem manželce málem prezidenta?
No Stropnický přece měl být Ano kandidát na prezidenta… a kdyby se nerozváděl, tak by i byl
Nejdřve jsem četl „kdyby se to nedozvěděl, tak by i byl…“
A jak to souvisí? Ta bydlela/bydlí úplně jinde…
A odkdy je političkou? 🤔
A trať bude tvořit bariéru ve městě. Zrovna teď, když jedna v Bubnech zmizela. Silnici může člověk legálně přejít i bez přechodu, koleje nikoliv.
To je zase kravina. A co třeba přestat navrhovat řešení ve věcech, o kterých nic nevím? Ve vyspělých evropských zemích jsem to několikrát viděl.
Škoda, že se návrh té stanice nesoutěžil. Není to žádná hrůza, ale takové nijaké. Mohlo vzniknout něco trochu zajímavějšího než prázdné šedé stěny a jedna zelená stěna, která Správě železnic na 100% chcípne kvůli tradiční neúdržbě.
Oproti jiným výtvorům Metroprojektu je tohle ještě hezké. Ale souhlasím, že měla být architektonická soutěž a ideálně na celé území včetně toho terminálu. Nebo alespoň napojení.
a to fakt potrebujeme akademickeho architekta na kazdou blbou dopravni stavbu?
Ano potrebujeme! (I kdyz nemusi byt nutne akademicky, protoze je jedno, jestli vystudoval architekturu na akademii nebo na technice).
Je to presne videt, kde jsou dopravni stavby delane dobre (souteze, kvalitni architekti) a kde se to presne hodi nejakym neumetelum jako prilepek zakazky na projekci.
Staci se podivat na kontrast puvodniho metra A od Otrubu a pak na jeho pokracovani do motola od projekcni kancelare metrostavu…
až na ten drobný detail, že to metro navrhuje pořád ta samá „kancelář“ a pořád ty samý lidi… (a ne metrostav nic nenavrhuje)
Mea culpa, metroprojekt. Neni to vsak ta sama kancelar. Narozdil od dob sociku tam dnes uz evidentne nepracuje spicka oboru. A taky neprojektuji uplne vse. Jenom jeden priklad za vsechny. Metro Kolbenova (cca rok 2000) dokoncili architekti Stepan a Marek Chalupovi.
To je jinak super priklad, protoze ta stanice dodnes pusobi jako zjeveni mezi ostatnimi, ze stejne doby od… metroprojektu.
Potřebujeme lékaře na každou blbou operaci?
blba a netrefena analogie
lekare na operaci potrebujem.
stejne jako na stavbu potrebujeme projektanta a stavbare.
architekta urcite ne
Potřebujeme všechny, ale každý musí dělat jen to své. Spolupracovat, ale nedělat si naschvály. Což se bohužel děje.
Aha, a ani na Airbus nepotřebujeme pilota. On to ten autobusák už nějak odřídí. 😀
Na propustek, malý most nebo tramvajovou zastávku architekta netřeba, ale s větším mostem nebo objektem velikosti stanice už je to jinak.
Ono by se hodilo i na ten propustek, malý most a zastávku, pokud by se to pak dalo aplikovat do více míst se stejnými parametry. Třeba typizované stavby za císaře pána byly praktické a dlouho vydržely.
Tohle je dost nebezpečný názor, který je v české společnosti bohužel stále častý. A proto to u nás všechno vypadá tak na hovno.
Ano, architekta potřebujeme na těměř každou dopravní stavbu. Projektanti (stavaři) nemají nic navrhovat, jen projektovat to, co navrhl někdo s odbornou znalostí navrhování.
Ale máte pravdu, lepší než analogie s lékařem je analogie zubaře (architekt) a zubního technika (projektant). Pokud jste při smyslech, tak taky nenecháte operaci ve své puse na zubním technikovi.
Ano, to je český postoj, podobně jako proč se dobre oblékat, stačí hodit pytel přes hlavu, hlavně, že je to funkční. Ale mění se to.
Zrovna v tomto případě, kdy se pro mnohé bude jednat o první setkání s naší zemí, bych to považoval za správné.
takze takovou potemkinovu vesnici?
vezte, ze architektura mezta na letisti je kedna z poslednich veci, kterou nekdo resi.
Tak já ji třeba reším. Když někam přijedu poprvé je letiště a navazující dopravní infrastruktura to první, co uvidím. A i na základě toho, si na dané místo začnu vytvářet vlastní názor.
no, vidite … a prvni, o resim ja, je, jak je tam cisto, a jak moc to na me pusobi “bezpecne”
a to, jestli to ma hezke nejake efektni steny s milionem krivek, s milionem cetek, nebo jednoduche betonove steny, je minuplne sumak. uz jen proto, ze na te zastavce stravim kolik – deset patnact minut max?
… jenze esteticka kvalita mista ma na subjektivni pocit cistoty a bezpecnosti naprosto zasadni vliv. A “deset patnact minut” je docela dlouhej cas na to se nekde cejtit nekomfortne. Viz verejny prostor na metru Florenc. Funkcni mnamka bez cingrlatek. 😉
Vetsinou jsou nase nazory ve shode, ale tohle je teda hodne smutny pristup. Architektura verejneho prostoru je strasne dulezita. Ano, v centru mesta asi trochu vic nez na letisti, ale v roce 2025 uz snad nemusime resit jak dulezita je i esteticka kvalita techto mist. Velmi pravdepodobne totiz je, ze kdyz udelate utilitarni a hnusne misto, lide ho taky utilitarne a hnusne budou pouzivat. Ano, je bez diskuze ze funkcnost je v tomto pripade estetice nadrazena – nebo by mela byt. Ale to rozhodne neznamena ze jedno byt musi a druhe vubec ne. Existovat to ma spolecne. Nevim co je… Číst vice »
Architekt je podle vás člověk, který je určený pro vytváření potěmkinovských vesnic?
Pak se nedivím vašim názorům.
a tohle je ukazkove vytrzeni z kontextu 🙂
chtel jsem tim rict, ze nejsem priznivce toho, aby bylo neco navrch huj a vespod fuj. cili, jak uz jsem zminil, o par prispevku driv, ze proste pro me je dulezitejsi, ze je tam cisto a bezpecno, nez ze tam bude binec ale bude to mit lustry z kristalu a steny s miliony krivek.
ono je nekdy mene lepsi nez vice.
Vy asi nechápete, co je to architektura, že?. Architektura nejsou prdelatý andělíčci a zlatý lustry, jak tady píšete
Architektura je přesně to, že někdo navrhne čistý, jednoduchý a bezpečný prostor bez nepříjemných koutů, který bude přehledný a udržovatelný. A to je přesně role architekta, kterou drtivá většina projektantů nezvládne.
Jaký navrch huj a vespod fuj? Takhle se díváte na architekturu? Jak na tomhle serveru jsou Vaše příspěvky často zajímavé, tak v téhle problematice jste (i dle komentářů ostatních) nějak hodně ujel. Architekt nenavrhuje jenom fasádu. A s kvalitou architektonického návrhu pak má dost co dělat i třeba možnost danou stavbu udržovat. Byla tu zmíněna Florenc. Já bych třeba ještě jako další odstrašující příklady uvedl Černý Most. Nebo vzpomeňme Patrika Kotase a jeho díla jako stanice metra Střížkov (aka chcíplá velryba) nebo zastávky na tramvajové trati na Barrandov. Tyhle stavby sice někým byly i oceňovány jako architektonicky zajímavé – ale… Číst vice »
Když jsme u toho navrch huj a vespod fuj, nešla ta slavná barrandovská trať navrhnout tak, aby tam mohla bezpečně jezdit i KT8? 😀
Tak hlavně, že to dělal nearchitekt a dostal za to „úžasné“ ocenění. Kdyby se onen autor méně zabýval „křišťálovými lustry“ a bombastickými neudržovatelnými stavbami (jako některé známé stanice metra, ale nejen metra), a víc se staral o to co by umět měl, bylo by to lepší.
Ano, potřebujeme architektonickou soutež na téměř každou veřejnou stavbu. Speciálně tu, kterou projdou desetitisíce lidí za den.
Jak dopadají dopravní stavby bez soutěže už jsme si vyzkoušeli mnohokrát v minulosti a s jejich následky se bohužel musíme potýkat.
ne. na takovou stavnu architekta nepotrebujete.
i kdyby tam chodilo milion lidi za hodinu, tak takovou vec nepotrebujete “krasnou”. takovou vec potrebujete funkcni.
ukazkovym prikladem pro me je provedeni tramvajovych stanic na barandove. jo, je to i celkem hezke, ale potrebujeme to? nestacila tam obycejma tramvajova zastavka?
odpovim si – nepotrebujem. normalni zastavka by tam stacila a bylo by to podstatne levnejsi.
1. architekt neni profese, ktera zabezpecuje pouze nejake „krasno“ navic.
2. tramvajove zastavky na barrandove jsou presne priklad spatne architektury od spatneho architekta zadane bez souteze (zjednodusji).
Ad 2. Myslíte tu tramvajovou trať, co v roce 2004 získala ocenění Stavba roku za vytvoření originální dopravní stavby s výraznou architekturou a s významným městotvorným významem?
Ano, přesně tu trať, která stála jak kdyby stavěli železnici a ne tramvaj a půlka konstrukcí už urezla, protože je špatně navržená a proto neudržovatelná.
To je právě ten problém, když architekt sbírá jen ocenění a fotky do portfolia a ještě bez soutěže, za draho. Snad nejde o to mít zajímavý originál který vypadá hezky první rok od dokončení, ale aby to bylo použitelné, udržovatelné i 20 let poté.
No já reagoval na to, že je to příklad špatné architektury od špatného architekta. To si samozřejmě může kdokoliv myslet, ale Stavba roku je odborná cena a tudíž bych řekl, že ti, co tomu rozumí si to nemysleli, že je to špatná architektura od špatného architekta, když to ocenili.
Dobre, tak jeste tady reakci. Stavba roku je (podle me) z hlediska architektury dost pochybna cena, ktera slouzi hlavne k zviditelneni ruznym potentatum, ktery potrebuji ukazat, jak „jejich“ projekt (at uz verejny nebo developersky) uspel. Relevantni ceny za architekturu (t.j. za kvalitni architektonicke dilo) budou spis opravdove oborove ceny jako grand prix obce architektu nebo cena za architekturu (porada ceska komora architektu). Staci se podivat na slozeni porot, aby to bylo videt. V puvodnim prispevku jsem taky napsal, ze zjednodusuji a to i z duvodu, ze po dostaveni mela trat na barrandov docela (jak by se dnes reklo) hype. Preci… Číst vice »
Toto! Dekuji.
Dokud se nebudou stavět kvalitní dopravní díla jako třeba v Nizozemí, tak ano, potřebujeme. A ještě schopnou komisi, která dokáže vybrat něco praktického.
Standardem je, že vlak nebo metro je dostupné přímo z budovy termínálu a ne chodit k halám venkem. Nyní vystoupíte z trolejbusu před terminály a potom budete chodit 250 m???? To není vhodné řešení.
Jak kde, třeba v Sofii 400m
Nemají tam v provozu ještě ten druhý terminál, který vlastně metrem ani dostupný není a musí se poměrně dlouho jet shuttlebusem?
V Sofii vyjdu z terminálu a po pár desítkách metrů jsem v metru. Tam je větší problém, že zjistím, že na nákup jízdenek berou jen hotovost a ne karty, takže musím jít zpátky vyměnit si prachy za nevýhodný kurz a pak jíz znovu do toho metra.
zkuste na to koukat v sirsim kontextu 🙂
prazske letiste je neskutecne kompaktni a od gejtu k landside (a naopak) je to v podstate par metru, i kdyz jdete od/do nejvzadelenjsiho gejtu a celkova vzdalenost bude porad o dost mensi, nez na vetsine letist, ktere maji zastavku jakoze “soucast” terminalu.
a nezlobte se na me – 250 m je doslova par kroku.
„Od nejvzdálenějšího gejtu k landside to je pár metrů … a 250m to je pár kroků“ 😃 Liborzima má samozřejmě pravdu, ta vzdálenost má bejt minimální, a cesta venkem je špatně vždycky i krátká. Proč bychom to měli stavět jako v AMS kde vás jediné schody z terminálu dostanou přímo na nástupiště, když to můžeme mít 250m daleko? 🙂
sorry, ale pro me je 250m pesky zcela zanedbatelna vzdalenost a ze ji nekdo je schopen takhle resit a delat z toho tragedii kosmickych rozmeru je pro me … sokujici.
Až potáhnete kufry a pár křížků, resp. takové sedmé, osmé ojeté gumy, tak už to nebude taková legrace jako naspeedovaný mládežník s baťůžkem.
O umístění železniční stanice rozhoduje víc vlastník letiště než SŽ. Ano, bylo by pěkné mít podchod od vlaků do terminálů, ideálně i s travelátory, ale na vzdálenosti by to nezměnilo nic.
V kontextu toho, že taxi je hned vedle terminálu, je 250m navíc pro budoucí hlavní, ekologický a nosní systém dopravy (250m je někdy i vzdálenost mezi 2 zastavkami MHD), zcela jistě nezanedbatelné. Jsou to pro každého jednoho člověka z miliónů v průměru 4 minuty cesty navíc tam a daší 4 minuty navíc zpátky, obvykle s kufry.
Dramatická tragédie to není. Ale proč nedělat věci prostě dobře?
tohle je ale demagogie 🙂 tvarite se, ze jen vase varianta je “dobre” 🙂 a jakekoli jine reseni je spatne.
to, ze taxik je bliz, na veci nic nemeni.
Ano, moje varianta s vlakem blíž k terminálu je dobře. Za tím si stojím.
Taxík by neměl být blíž než hromadná doprava.
proboha proc? svata valka? anti-taxi djihad?
Míň hluku, emisí, a provozu ve městě.
a to myslite, ze umisteni taxiku a vlaku ma vliv na to, kolik lidi pojede taxikem, a kolik vlakem?
Taxi by zcela jiste melo byt bliz nez VHD. Proto tomu tak na drtive vetsine letist i je.
Protoze nabozenske duvody, ktere uvadite, jsou v rozporu s mnoha mnohem dulezitejsimi faktory.
Ono se to nestaví na zelené louce, kde by se řeklo, tady bude zastávka vlaku a kolem postavíme terminály. Staví se to v místech, kde už většina staveb stojí a kvůli vlaku je nikdo nerozbourá. A zabrat staveništěm železnice prostor za hotelem a parkovištěm je pro běžný provoz letiště menší problém, než kdyby se měl zabrat prostor pod parkovišti před T1. Nehledě na to, že by potom vlak musel podjíždět pod T2, být tím pádem o to hlouběji a jen to přináší komplikace.
250 m není nepřekonatelná vzdálenost. Ale u nové stavby je to škoda hned na začátku obhajovat horší parametry.
Co je tedy důvodem pro umístění nástupiště právě sem? Technicky nebylo možné vést tunel blíž k oběma terminálům?
To, že nástupiště vlaku má být dál než parkovací dům je tristní výsledek desetiletí plánování železnice na letiště.
holt je potreba smirit se s tim, ze zivot neni vzdy zcela idealni a 100% 😉
Lépe by se s tím smiřovalo, kdyby bylo jasné, že umístění má nějaké opodstatnění nebo že šlo o kompromis více požadavků. Prosté konstatování, že holt není vše ideální, dost připomíná přístup SŽ k veřejnosti celkově.
zcela urcite to nejaky duvod ma. a urcite jim neni to, ze “je to vlak, nemame homradi, dame ho co nejdal”
Důvod to možná má, ale Vy ho evidentně také neznáte, ale ze všech sil za ním stojíte. Bezva. 🙂
neznam a ani me to nedrasa. protoze 250m k terminalu me take nedrasa 🙂
Z mého pohledu nejde ani tak o vzdálenost samotnou, jako spíše o fakt, že musíte vyjít z terminálu ven, vymotat se skrze parkoviště a běžný provoz a najít vestibul stanice. Tohle fakt nechcete. Nedávno jsem to zažil na terminálu 2 MXP, kde se taky musí z terminálu k vlaku kus pěšky venkem. Za deště žádná sláva, i když je tam pokus o přístřešek nad celou cestou. Ale na druhou stranu to je oddělený terminál cíleně pro low-cost lety, tam člověk s nějakým nepohodlím počítat musí. Ale PRG snad není low-cost letiště, aby se nemohlo jako ve všech normálních případech dojít… Číst vice »
PRG je high-cost letiště v low-cost městě (aspoň pokud jde o cenu třeba alkoholických nápojů). 🙂
Vždyť tam to napojení suchou nohou bude
A následující část článku si vykládáte jak?
„Letiště ještě řeší napojení stanice směrem do letištního prostoru. Plánuje se totiž rozšíření Terminálu 2 a hledá se architektonické pojetí tohoto rozšíření. Jsme s nimi v úzkém kontaktu, protože my bychom tam měli být ti první, kdo postaví pod terminálem koleje, protože pak už další změny nebudou možné,“ dodal Dlubal.
250 m ve srovnání se samotnou délkou nástupiště 225 m je celkem zanedbatelná vzdálenost. Dostavba terminálu má překročit tunel, takže západní výstup pak bude přímo do haly. Trolejbus sice nyní zastaví blíž hale, na druhou stranu je to krátká trasa s nutným přestup na jinou dopravu. Co neujdete z haly k trolejbusu, zas musíte ujít jinde…. A těžko by někdo připustil, aby se kvůli pár metrům přestupu muselo draze rubat přímo u haly nebo dokonce pod ní. Pokud je tam někde příprava na možnou stanici metra, tak ta je nejspíš počítaná na 100 metrovou stanici a nikoliv na železniční s… Číst vice »
Také se divím, proč to letiště nechtělo blízko i k Terminálu 1, nejen k (budoucímu) Terminálu 2.
Je to úplně jedno, podle interních materiálů se s dokončením stejně před rokem 2040 nepočítá. Takže takových hlášek o marginálním pokroku dostateneme spousty.
Jakych internich materialu?
Moje dislexie dnes zabodovala, poprvé jsem vaši otázku přečetl takto: „Jakých intimních materiálů?“
Výborně! Teď ještě postavit druhou kolej Dejvice – Veleslavín a přestat blouznit o dlouhých nesmyslných tunelech.
hezká myšlenka, škoda že zcela neprojednatelná, protože by na praze 6 způsobila všelidovou bouři.
Lidi jsou tak blbí, že budou klidně tvrdit, že panteři páchnou naftou, produkují kysličník uhelnatý a zničí životní prostředí. Za komunistů by je zavřeli za sabotáž veřejně prospěšné stavby a byl by pokoj.
A to je dobře nebo špatně? (Aby bylo jasno.)
V Praze 6 to tak je. Chtěli zablokovat trolejbusový projekt, protože prý jim ubere kyslík.
tak ono to asi bylo myšlený tak, že skrz stavbu stožárů TV musí porazit nějaký strom, ale stejně je to tak blbý, až to buší na vrata…
Jistě to tak myšleno bylo a vyřešilo se to výsadbou stromů jinde. Ale když pomyslíte na kyslík spotřebovaný dosavadními busy…
Tak stanice, nebo zastávka? Pokud se tam skutečně plánuje jezdit i s dálkovkou od východu tak dvě koleje jsou málo, chtělo by to čtyři.
„dálkovce“ od východu nevěřte. Nebude, neb nebude kde ty vlaky odstavit (Hostivice ani Kladno to nepoberou (kór když na Kladně po rekonstrukci bude max. 1/3 kolejí ve srovnání s počtem před rekonstrukcí)
Mají připravené odstavné koleje v Jenči. Teď to bude stejně slepé.
hmmm – já měl za to, že až na vlečku k tomu prodejci aut (Hödlmayr myslím) se má zbytek zrušit/vytrhat. A pokud s enepletu, tak jsou tam jen 3 koleje. Bude to stačit?
Pro mne je to tedy nová informace
Dálkovou dopravu tam MD nechce
Na podzim se změní ministr a …
A než to reálně postaví, tak ještě minimálně 2x (se vymění ministr)
Takže postavíme několik desítek let po Vídni CAT, ale bez výhody včasného odbavení, abychom za nějaká ta léta zjistili, že to není úplně ono, že aspoň od východu by to tam tu Fernverkehr chtělo dostat, jako ji k němu dostali Rakušané od západu. Zopakujeme, jak je naším dobrým zvykem polovičatá řešení a prozkoumané přisleplé uličky. Holt koumáci z MD…
Když ji tam údajně nechce, proč ji tam tedy maluje?
jestli bude něco mít návaznost na dálkovku, tak buď metrem z hlaváku na vltavskou, pěcho na masnu nebo akutrolejovou jednotkou přes semering. a to ten poslední způsob je spíš legrácka než reálná šance. a hlavně 225m dlouhý nástupiště asi nic dálkovýho neodbaví, max 2x emu400.
délkou by se dala bez problému odbavit i klasická souprava loko+7vozů, takže railjet, pendolino,…. spíš by to chtělo dálkovku v ucelené jednotce pro jednodušší manipulaci na obratu, ale na tyhle fantazie je dost času.
To je ovšem krátké, vlak délky ComfortJetu už se tam nevejde. Pro nástupiště pro dálkovou dopravu se běžně bere 300-350m, pro VRT (což není ale tenhle případ) 400m.
Mmch dálkovka v jednotkách, nebo spíš ve spojených jednotkách začíná být normální i u nás, není to žádná fantasie. Spíš nutnost, proto bylo několik linek vysoutěženo už takto.
Smula ze se neda to postavit bliz k terminalum. 250 metru je dost od vchodu.
Až se dostaví zbytek terminálu, tak se tento problém vyřeší.
250m je doslova za rohem 🙂
Risk nechce žít v zemi, kde je 250 m pěší vzádlenost 😀 😀 😀
250 m venku na letišti je daleko a nekomfortní. Cestující, co jedou na let nebo z letu, nemají stejnou toleranci na tohle.
Navíc to znamená, že 25 % času cesty z hlavního nádraží na letiště bude pěšky na letišti.
Podle mě je to velká a zbytečná chyba. Konec měl být přímo v terminálu.
to je ale strasna tragedie, ze pujdete 3,5 minuty pesky.
Oné na hlaváku je to ještě dál.. a díky tomu když jede vlak do čakovic, tak jsem tam s ním rychleji, než dojdu na metro ma hlavním nádraží
Tak to vůbec není. Na Hlaváku je 250 m hrana metra – hrana prostředního nástupiště, prakticky dveře vlaku. Na letišti to má být teprve k začátku „výpravní budovy“. Ke gejtu je to nějakých 600-850 m…
Jo, např. v lednu je užitečné na cestu do takového SJO přibalit péřovku. To přebíhání po mostě z parkoviště Comfort je prostě třeba dopřát i těm z vlaku.
PS. Není to tragédie, ale je to hloupý, když se to zřizuje nanovo a nevymyslí se, jak se tomu vyhnout
A jak se bez péřovky dostanete do vlaku?
Jak už tady někde vedle padlo, když porovnáte celou cestu od vlaku k letadlu nebo vice versa, tak je to v porovnání s mnoha letišti furt skoro nic. Když např. vezmu můj poslední přílet do Frankfurtu, tak jsem na vlak podle navigace na stránkách letiště (https://map.frankfurt-airport.com/) ušel 2,1 km.
250m máte na hlavaku od metra k zadním nastupistim takže žádná tragédie.
No právě, že vadí. , Masaryčka je luxusní ukázka krátkých přestupních vazeb metro X tramvaj. Do metra tam fárá jen ten, kdo jede daleko, anebo mimopražský, který to nezná
nebo ten kdo potřebuje na „B“ a přijede např. od Kladna či Kralup, že? Pak tedy „fárá“ na B na Masaryčce
Na Hlaváku máte od metra do odbavovací haly 0 m.
A k čemu je mi vlastně ta odbavovací hala, když chci na nástupiště? U pokladen jsem na Hlaváku už také nebyl spoustu let… A když vlakem přijedu, tak taky nechci do odbavovací haly, ale buď do toho metra, nebo rovnou nahoru na Vinohrady/Žižkov, případně třeba na autobus u Churchilla…
Velké většině cestujících není naprosto k ničemu kromě „prokřížení dopravních proudů“. To se ale může úplně stejně dít v hale, v podzemních chodbách nebo na „náměstí“. Proto se obě stanice NS2/MES i stanice D plánuje připojit bez nutnosti projít odbavovací halou. To by koneckonců při ztrojnásobení cestujících ani nešlo.
Menšina ale některých služeb v odbavovací hale využije.
Taky mi to vadí, Masaryčka je luxusní ukázka krátkých přestupních vazeb metro X tramvaj. Do metra tam fárá jen ten, kdo jede daleko, anebo mimopražský, který to nezná
Může mi prosím někdo znalý věci vysvětlit, proč na takové stanici, kde je jasné, že bude velký pohyb cestujících, dělají jen troje eskalátory? Proč se neplánují rovnou čtyři eskalátory?
Protože to chceme mít malé a nekapacitní, jako všechno na dráze? (Výtahy a pod. )
ono … zas to neni potreba nejak dramatizovat.
kdyz se podivate na jine zeleznicni/metro stanice u velkych letist, tak tam taky nejsou zadne velke baterie eskalatoru.
ty tri eskalatory uplne bohate staci – podivejte se kolik je eskalatoru v prazskych nejvytizenejsich stanicich metra – a provoz na letosti takove intenzity nebude dosahovat ani zdaleka.
Právě na hlavním nádraží v Praze mi přijdou ty trojice eskalátorů málo. Brzdí to pohyb cestujících. Zrovna tam bych opravdu uvítal vždy dvojici nahoru a dvojici dolů. Ale možná je to pouze můj subjektivní pocit, že to brzdí pohyb cestujících.
To není váš subjektivní pocit.
Brzdí to hlavně urputné řazení se ke stání vpravo, i když dole stojí dav. Pár lidí, kteří musejí mermomocí vzhůru pochodovat, pak zbytečně zabírá kapacitu, případně nutí pár dalších, jimž se nechce čekat, také pochodovat. Mají stavět kvůli spěchavcům dvojnásobek schodišť?
jaci nenechavci zas?
proste normalni eskalator a normalni provoz na nich. to nezvladnete ani tohle?
Chození po eskalatorech je zakázané, ale nikdo to nedodržuje.
je, vy uz jste tady zase?
chodit po eskalatorech samozrejme zakazane neni.
Není, ale podle nějakého předpisu nejsou eskalátory v pražském metru dostatečně široké pro dvě osoby vedle sebe. Chodit po eskalátorech tedy zakázané není, ale správně byste neměli projít kolem druhého člověka.
Posledně vám to bylo vyvráceno přímo odkazem na přepravní podmínky, kde žádný takový zákaz není.
Po eskalátorech je zakázáno běhat.
Neznám žádného dalšího exota, co si myslí, že se tam nesmí chodit.
Pokud projde víc lidí než kolik stojí vpravo, tak se vyplatí mít polovinu pro chodící. Zrovna na nádraží u krátkého eskalátoru bývá dost lidí, kteří nemají velký kufr a klidně si to vyšlápnou.
Nějak nechápu to zabírání kapacity, když má někdo před sebou volno a tak jde.
Naopak, pokud vpravo na eskalátorech lidé jen stojí, zatímco vlevo ještě jdou, tak to celkovou kapacitu (tzn. kolik lidí přes ten eskalátor protlačíte za časovou jednotku) může ještě zvýšit.
V případě opravy nebo nefunkčnosti eskalátoru se ty čtyři budou hodit.
V metru to zvládají tři, pokud se nesejde porucha s rekonstrukcí.
zas to tak nedramatizujte. on ten pohyb bude za den sice poměrně velký, ale rovnoměrně celý den. Podívejte se na Veleslavín, tam je trojice, je tam provoz od trolejbusů z letiště + tramvaje od Dědiny + ještě příměsto od Kladna a Slanýho a dvojice (trojice ve špičce ve směru špičky) eskalátorů to zvládá úplně v pohodě. A na letišti takový provoz nebude, možná nějaký náraz při příjezdu vlaku, ale nebude to nic, co by nepobral jeden eskalátor. Takže 1 a 1 + studená rezerva.
Nejsou to 3, ale 2× 3 eskalátory. Přitom celé letiště má poloviční průměrný obrat cestujících ve srovnání s nejzatíženějšími stanicemi metra nebo i s tím Hlavákem. Je to tedy asi tak akorát stejné, když se uváží budoucí růst letiště a jeho sezónní výkyvy. Navíc ten vlak nikdy nebude brát 100 % cestujících letiště.
Vlakem již brzy na letiště!
Ano, plakát na Veleslavíně visel už v roce 2020 s tím, že v ruce 2028 to bude. No a teď víme že to bude po r. 2030 🙂
Ale v terminologii SŽ je to pořád „již brzy“ – njn, jednotka času ve smyslu „dočasný pobyt“ či „věčné časy“
https://zdopravy.cz/2028-jiz-brzy-sprava-zeleznic-propaguje-trat-na-letiste-49806/
K tomu už jen #svobodaven
„Dnes za peníze, zítra zadarmo!“. To platilo už za komančů. Bohužel je vždy jen „dnes“.