Velkolepá přestavba Masaryčky zahájena. O obří zahradu nad nástupišti se má postarat Penta
První omezení provozu přijde v létě, některé vlaky zamíří na hlavní nádraží.
Tradičním poklepáním kladívek začala tříletá kompletní rekonstrukce pražského Masarykova nádraží. Půjde o největší přestavbu 175 let starého nádraží a také o jeden z nejdražších dopravních projektů roku.
Nejcharakterističtějším prvkem přestavby bude zejména obří nové patro nad nástupišti, které pro pěší propojí okolní čtvrti a usnadní přesun k nedalekému hlavnímu nádraží či na autobusové nádraží Florenc.
Masarykovo nádraží se také v budoucnu stane místem, kde bude začínat rychlodráha na letiště. „Rekonstrukce bude důležitá právě pro železniční rameno na Kladno. Lidé se mě ptají, proč jsme modernizaci ramene zahájili od konce, tedy v Kladně. Teď už mohu říci, že stavíme i od začátku,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
SŽ podle něj řešila, zda přestavbu nádraží provádět za provozu, nebo naopak urychlit práce a uzavřít ho. „Nakonec rozhodla frekvence, nemůžeme si dovolit provoz zastavit,“ řekl Svoboda. Provoz se tak jen omezí, uzavřou se některá nástupiště.
„Začneme zpřísňovat řízení provozu a uzavírat nástupiště. Teď pracujeme na tom, aby se ve změnách orientovali cestující,“ uvedl ředitel SŽ.
Stavba bude probíhat 44 měsíců, hotovo má být v roce 2027. První dílčí omezení provozu nastane během letošních letních prázdnin. Vlaky od Vysočan budou odkloněny na hlavní nádraží.
Počet kolejí se po dokončení zvýší ze sedmi na devět, více prostoru bude i na odstavování souprav.
Rychlodráze na letiště budou sloužit dvě nová nástupiště. Samo palčivě chybějící spojení by mělo být kompletně hotovo až v roce 2030, už nyní je však pravděpodobné, že zaústění na Masarykovo nádraží bude jen dočasné.
Výhledově budou vlaky mířit na hlavní nádraží, které je v rámci přestupů vhodnější. „Brzy představíme projekt Nové spojení II. Z Negrelliho viaduktu povede nové zaústění kolejí pod Husineckou ulici. Nové kolejiště povede středem ypsilonu, zhruba do prostoru současné benzinové pumpy,“ poodhalil Svoboda.
Má nádraží budoucnost?
V souvislosti s tím čelí SŽ otázkám, zda má tedy cenu Masarykovo nádraží takto nákladně rekonstruovat. „Doprava na Staré město je podle statistik silná, takže jsme se rozhodli, že ano,“ říká ředitel. V pracovní dny nádražím projde 30 tisíc cestujících.
Debata se podle Svobody vede i o to, kdo se bude starat o rozsáhlé nové patro, které nad kolejišti spojí oblast Florence s Opletalovou ulicí.
Patro bude pokryté zelení, která to vzhledem k výparům z lokomotiv nebude mít jednoduché. „Starost o zahrádku přislíbila Penta, ta bude na lávku ostatně dodávat i 40 procent mobiliáře,“ zdůraznil Svoboda a významně se při tom podíval na ředitele společnosti Penta Real Estate Marka Dospivu.
Penta je totiž významným partnerem celého projektu rekonstrukce. Skoupila většinu okolních pozemků, na kterých staví kancelářské a obchodní budovy. Nyní bude expandovat i do oblasti Florence.
Autobusák uvnitř budovy a nová čtvrť mezi kolejemi. Penta dokončila koupi Florence
„Vše, co zde vidíme, se může dít díky nekonečné kompromisní spolupráci,“ uvedl Dospiva. Lidé mají podle něj nyní poslední šanci vidět kontrasty neudržovaného nádraží a nových moderních budov, které v okolí rostou. „Za Pentu garantuji, že vše bude brzy vypadat jako sousední budova architektky Zahy Hadid.“
Právě spolupráci se soukromým sektorem podtrhl i ministr dopravy Martin Kupka. „Proměna byla možná díky spolupráci města, soukromého investora a státu. Pro mě to je vzorem do budoucna,“ uvedl na zahájení stavby Kupka.
Čtvrtmiliarda za pozemky na Masarykově nádraží. Peníze z prodeje Pentě použijí ČD na nové vlaky
Nejstarší nádraží v Praze opraví společnosti Strabag Rail a Strabag. Celková hodnota prací dosahuje 3 389 439 768 korun. Šlo o jednu z největších zakázek na železnici, o smlouvu se ucházeli tři zájemci.
Správa železnic ujišťuje, že si historická stanice z poloviny 19. století zachová svůj původní ráz, současně se však zmodernizuje. Rekonstrukcí projde celé kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení.