Velkolepá přestavba Masaryčky zahájena. O obří zahradu nad nástupišti se má postarat Penta

Budoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnic

První omezení provozu přijde v létě, některé vlaky zamíří na hlavní nádraží.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Baraba

Škoda, že ta spolupráce město – stát funguje jen v Praze…

Petr

😭 Tragicke, ze takhle stat a jeho organizace DARUJI Pente pozemky v podstate zadarmo!

Ctvrt miliarda korun za 24.000 m2 je asi 1000 Kc na metr. Podle cenove mapy ale pozemky pres ulici stoji 100-70.000 Kc 🤯

Penta jsou zlodeji v oblecich.

Kdyz uz v CR nejsou schopni stavet jako SBB ve Svycarech, tak jim meli dat ty pozemky do pronajmu na 50let. Ale urcite je neprodavat…

Fr_von_Dr

Penta má vůbec různé výhodné nákupy… Třeba Pražské Vodovody a Kanalizace prý nacpaly miliony do budovy v Dykově ul., kde mělo být centrum pro zákazníky, aby vyřídili všechno; nej laboratoře v ČR na vodu – a už je to Penty, budova PVK na Floře, areál v Hostivaři….

Marcel

Ano souhlas, a někde stalo: výnos z prodeje poslouží CD na nakup vozidel.

Petr

Rychlodraha na letiste? Ja ji na mape Rychlych spojeni nevidel… Nebo doslo k aktualizaci?

tarten

Buďte v klidu. „Rychlodráha“ je takový canc, co se drží od dávno zapadlých dob (1993?), kdy tam měla vést jiná dráha. Rychlodráha ji pojmenovali nejspíš podle toho, že měla být rychlejší než tramvaj. Ten poněkud fantaskní projekt rychle padl, ale když se pak přišlo s víceméně standardní příměstskou železnicí, novináři u slova „rychlodráha“ kdovíproč zůstali.

Alibaba

Nevidíte ji tam proto, že to jsou dvě nesouvisející věci.

Co si vlastně představujete pod pojmem „rychlodráha“? On je to totiž v ČR nijak neukotvený pojem. Rychlá spojeni budou vedena z velké části po vysokorychlostních tratích (VRT).

ZdendaP

Rychodráha je v podstatě do češtiny přeložený S-Bahn (tedy Schnellbahn). S rychlými spojeními to tedy nemá nic společného.

looki

Nové Spojení 2 musí začínat už na Bubnech. Jenže…a tady se opět ukazuje naprostá nakoncepčnost SŽ/ministerstva dopravy (pan Sosna)…nádraží v Bubnech nepočítá s podzemní stanicí, křížení tratí na Kladno a do Kralup je úrovňové, Negrelliho viadukt má stejně nevyhovující kapacitu jako Železniční most na Smíchově, prostě VŠECHNO ŠPATNĚ!

MartinS.

V čem má Negrelliho viadukt nevyhovující kapacitu? V zahraničí umí na železnici prohnat dvojkolejnou tratí vlak každé 3 minuty, tj. 20 vlaků za hodinu v každém směru. V metru se dá prohnat 40 vlaků za hodinu v jednom směru (vím, je to jiná technologie). Ale mezi Bubny a Masaryčkou/Hlavákem nepojedou nákladní vlaky, i expresní vrstva (kdyby tam byla, ale NS2 má sloužit příměstu) pojede po viaduktu kvůli hluku nějakou normální rychlostí. Bude to pobírat dvojkolejku od Kralup a dvojkolejku z Dejvic. Že by na každé z nich měl jezdit vlak co 6 minut bych se celkem divil. Ve špičce 4… Číst vice »

tarten

Na nevyhovující kapacitu se zeptejte technologů, co trvají na tom že některé vlaky od Kladna musí být ukončeny už na Veleslavíně, protože kapacita Negrelláku.

Tomáš Záruba

Doporučuju si nastudovat něco o tzv. „střídavém obratu“… Stručně řečeno kdyby česká zabezpečovačka nezamrzla v 60. letech a uměla dynamické zábrzdné vzdálenosti, nebo aspoň připouštěla za určitých podmínek krátkou zábrzdnou vzdálenost, tak není problém jezdit po té 1,5 minutě (technicky, takže s rezervou třeba 2-2,5 min) ve sledu za sebou. Holt to snad přijde, byť by nemuselo, aspoň s tím ETCS.

Ta úrovňová křížení jsou ale při této úrovni hustoty provozu fakt problém. Zvlášť když jsou dvě (a to nepočítám Stromovku) těsně vedle sebe, tj. působí současně a jsou mezi nimi zpětné vazby.

Marcel

Jo hezký to je, vedle Abú-Zabí velice uklidňující

Jenda První

Tato oblast má větší potenciál. Stavby co se tam staví mohou být zdaleka vyšší (Masaryčka i vedle na Florenci). Významná metropole musí růst i do výšky a nestat se jen skanzenem. Navíc tato poloha u dopravních uzlů nemusí představovat zvětšení zatížení silničních komunikací okolo.

Původní Pražák

Ne, Praha opravdu za vaše komplexy nemůže.

MP22

Přesně tak, nemusí to být vyloženě věže ale nějaký akcent sem tam na rohu na nějakých cca 12-15 pater a zbytek 8-10 by neuškodilo.

Clovek

Bohuzel Praha uz skanzen davno je. I mnohem dal od centra, treba kolem Smichovskeho nebo Zizkovskeho nadrazi se stavi smesne nizke stavby. A Zeleznicni most pod Vysehradem bude rezavet dalsi desitky let.

tarten

Tady je vítěz skutečné soutěže. Včetně té propojky z Negrelláku pod Hlavák.

Zdeněk

Moderní, ale pěkné (jak říkával císař pán Franz Josef I., známý svou nechutí k novinkám, když mu něco nového vyjímečně padlo do oka). Je však otázkou, co s takovou stavbou udělá zdejší nanicovaté podnebí, které dává časem všemu šedou až černou patinu, a také sprejeři a další vandalové, kterých je v Praze více, než v jiných srovnatelných metropolích.

Pavel Skládaný

Ono také sloveso „modern“ v němčině znamená „práchnivět“, což s přídavným jménem „moderní“ budí zajímavé asociace.

tarten

Z hlediska umění moderní doba už skončila. Některé moderní paneláky už zpráchnivěly.

jackee01

Docela mě zaujala ta pevná trolej, à la obrácená kolejnice. To někde v ČR je? Viděl jsem to jen v Berlíně:)

Kubrt

V nějakém tunelu na Plzeň – Cheb.

Pavel Skládaný

Je to i v Salzburku (to už je vlastně skoro ČR). Navrhovali jsme to ovšem i do tunelů na trati Střelice-Hrušovany nad Jevišovkou-Laa, aby se při elektrizaci nemusel zvětšovat profil.

bvovka

Proč se bude stavět i 6. nástupiště, když bude lepší přísttup na 9. kolej i z pátého. Zase tam bude po celé délce zábradlí, které dokáže stejné jako Vrané nebo Radotín pěkně zhnusit nádraží. 9. kolej určitě povede někam k Harry Potterovi.

Aileeen

Takže další dva roky ze směru Kolín radši vlakem nejezdit… 😀

MilanSima

Ať se dílo daří! 😎.

Martin z topírny

Po dlouhé době pěkný projekt…ale uvěřím, až to bude

Leštění

Když postaví ten tunel pod Husitskou, tak by se.mohlirychliky na Děčín vrátit na Negrelliho viadukt a holesovicky nádraží už by bylo úplně zbytečný:-)

Mufiklo

Rychlíky do Děčína pojedou po nové VRT Podřipsko.

adamgolias

do Nehvizd?

mufiklo

Na druhou stranu směr Roudnice/Lovosice.

Alibaba

Kudy?
S Nehvizdama začínáte trolit.

Sova

Ve kterém století?

MartinS.

NS2 má být pro příměsto. To by ty rychlíky skončily na hlaváku v podzemí. Co tam pak s nimi?

tarten

A proč by se jim měla takhle zbytečně prodlužovat jízdní doba?

Juraj

Které spoje chtějí ještě přesouvat na hlavák kvůli stavbě?
Čekal bych, že teď, když nejezdí S5, R24 a R45 kvůli výluce, to krásně uvolnilo jedno celé nástupiště pro přestavbu. Zároveň v tomto GVD opět jezdí S3 na hlavák, takže další uvolněná nástupní hrana.

Zbývá nám S1, S2/S22, S34 a S4.

mikemp

S2/S22 bude jezdit na hlavak v létě. To bude na nic prestup na tramvaj.

Jan Novák

O zeleň se bude starat Penta, řekl Svoboda a podíval se zbožně na Dospivu a zamrkal.

Čtu mezi řádky. Vůbec to není smluvně ošetřené, zase jsme na něco zapomněli, tak snad nás v tom nenecháte…

SaulGoodman

Na druhou stranu, Penta bude mít všude kolem své budovy, včetně vlastního sídla, na které to bude přímo navazovat. Divil bych se, kdyby si to nechali zpustnout, bude to taková jejich zahrádka.

Tomáš

Malá oprava, Masarykovo nádraží není nejstarší v Praze – to je v Dejvicích, ale bude se likvidovat, protože místo něho má být tunel.
A druhý oprava, na letiště nemá vést rychlodráha, ale normální na dnešní dobu pomalá železnice, která navíc bude kličkovat přes Holešovice a bojiště bitvy na Bílé hoře.

mikemp

Masarykovo je nejstarší na území královského města Praha. Též prvni parostrojni nádraží v Praze. V roce 1845 byli Dejvice za hradbami na venkově. Dejvické nádraží je nejstarší nádraží na území Velké Prahy a Hl.m. Praha, a původně to bylo nádraží koňky.

A nádražní budovy se bourat nebudou, jen nádraží by se mělo presunout podzem.

Rudolf Tuček

Samotné Dejvice byly od nádraží dost daleko, proto se jmenovalo Bruska nebo Písecká brána. Historické jádro Dejvic je zde Proboštský dvůr
Proboštská 1, Praha 6 – Dejvice, Česko
https://mapy.cz/s/kopudefoga

tarten

Jinými slovy: „Bruska“ (Praha-Dejvice) bylo první pražské nádraží, ale „Praha“ (dnes Praha Masarykovo nádraží) bylo první nádraží v Praze.

DavidK

A pojmem „rychlodráha“ naprosto souhlasím. Jedná se o již zastaralý pojem, se kterým se pro tuto trať pracovalo snad 40 let nazpět. Dnes, od webu zaměřeného na dopravu, tohle využití tohoto pojmu považuji za totální fail.
A… Ne. Pojem „rychlodráha“ se už v souvislosti s tímto projektem nepoužívá ani oficiálně v rámci samotného projektu. Už i Správa Železnic a podobně od tohoto termínu prostě upustila. Není jediný důvod se tohoto termínu držet. Prosím… Už nikdy více.

Kubrt

Jestli jsou výpary z lokomotiv tou největší environmentální hrozbou tohoto místa, tak je to fajn 🙂

Blzx

Já jsem asi hloupej, ale jaký konkrétně výpary z lokomotiv budou tý zeleni škodit? Pára už je snad nějakej ten pátek spíše sváteční záležitost a těch dieselů tam zas snad jezdí spíše menší část, ne? Elektrické snad moc výparů nemají, pokud neberu nějaké opotřebováním uvolněné částice ze smykadla nebo brzd. Přijde mi, že to budou mít jednodušší než cokoliv, co roste poblíž magistrály. Spíš bych se bát spalujícího tropického Slunce, když tam bude celkem dost zabetonováno a těhlech pár nízkých rostli asi mikroklima moc neovlivní

Kubrt

Ty výpary jsou samozřejmě blábol, měl jsem dojem, že z mého příspěvku je dostatečně zřejmé, co si o tom výroku myslím.

Blzx

Jo, to jo. Jen jsem si říkal, že autor výroku nemůže být tak hloupej a línej s takovým blábolem

Kubrt

Obávám se, že tak hloupej je 🙂

DavidK

Jo, je to dost často velká blbost, co budeme. A… To není v tomhle článku jediná. Já vám nevím, ale web na dopravu specializovaný by neměl říkat v dnešní době klasické konvenční trati, po které mohou teoreticky jezdit i klasické dvoupatrové elefanty říkat „rychlodráha“. Kde to jsme? V roce 1980?

Pavel Skládaný

Výpary z transformátorového oleje.

Milan

Tady bych si pod těmi „výpary“ představil spíš horko, když bude v parném létě zespodu přitápět po příjezdu i rozpálená elektrovýzbroj a klimatizace 😀

jkjk

Ano, těch 85 tis. aut na magistrále produkuje přece jenom čistý horský vzduch !

none

Je to k neuvereni, ale casem jich bude min.

Jan T.

Tak schválně, kdo z vás si půjde dát kávičku do tohodle parku mezi nádražím a magistrálou? To musí být tréninkové místo pro mistra zenu 🙂

mikemp

Bude tam krasny pohled na vlaky.

tarten

No, vlaky budou pod váma pod platformou a střechou, takže z nich asi moc neuvidíte.

tarten

Ze všech stran samé elektromotory. Kdo se naučí absorbovat elmag. pole, bude po krátké meditaci nadupaný jak Héraklés nebo Thór. 😀

Tomáš Gottschalk

Zlatý časy, kdy z Masny jezdily všechny spoje na Břeclav a Děčín. Nejlépe dostupné nádraží.Rušení je nesmysl.

tarten

Nesmysl. Nikdo ho rušit (už) nechce.

Tomáš Záruba

Zlatý v čem jako? Že přestup byl pochodové cvičení?

Honza

Rekonstrukce super, to nádraží ji potřebuje. Ale smysluplnější do budoucna by mi přišlo celou Masaryčku zastavět a srovnat se zemí a provoz z ní komplet přesunout na/pod Hlavní nádraží.

Frantisek

Proč hned srovnat a zastavět? Může tam být muzeum. Nějaká jiná náplň než civění do počítače a chrápání…

MajT

Tak to je celkem jedno co by tam bylo, ale provozovat dvě nádraží 800m od sebe, zřejmě proto aby to přestupující neměli tak lehké mi prostě smysl nedává.

Jack

V Londýně proto musí být úplně na hlavu! Tam mají tři nádraží vedle sebe a ještě jsou hlavová… Běžte jim tam ihned poradit, ať je zbourají a zastaví.

PetrM

že to mají i jinde snad ještě neznamená, že to mají dobře

Milan

Masaryčka je pro spoustu lidí cílová stanice s velmi krátkým přestupem na MHD, poloviční až třetinová vzdálenost než na hlaváku celým podchodem jen k východu. Výhodou oddělených nádraží je i třeba to, že se ve špičkách ty davy lidí více rozptýlí do města a další návazné dopravy. Co se týká přestupů na dálkové spoje, tak od Libně není problém použít spoj na hlavák. Od Kralup a Kladna/letiště, stačí doplnit linkové vedení polookružní linkou v trase (letiště)-Bubny-Libeň-Malešice-Vršovice-Smíchov s přestupem na 3 směry. A pak zbývají ty „občasné radosti“, jako jsou různé poruchy, vtipálci ohlašující bomby a nebo jen podezřelé zavazadlo… nestává… Číst vice »

frank

Masaryčka je z hlediska výstupu z vlaků těsně u MHD zdaleka nejlepší nádraží v centru Prahy , připravit se o její kapacitu by byla dopravní sebevražda pro příměstské vlaky . Spíš je škoda , že se samotná Masaryčka nerozšířila o místo té dnešní novostavby, takové dvě nástupiště a čtyři koleje navíc by se hodily. Budova Penty se mohla postavit nad rozšířením .

mikemp

Jo to je velká škoda.

Tomáš Záruba

Vzhledem k převisu dopravy od severovýchodu je to spis na obnovu Tesnova…

mikemp

Bohužel tesnov byl malinký jen tri nástupiště a dneska je nereálné že by se to obnovilo.

Tomáš z MB

Obnovovat Těšnov je problém s napojením. Kdyby stál, využije se, ale takto – spíš podzemní Wilzoňák.

Tomáš Záruba

To je opravdu nutné dávat ke každé ironii smajlika?

P_V

„Z Negrelliho viaduktu povede nové zaústění kolejí pod Husineckou ulici.“
Zdá se, že požadavek P3 na podzemní dráhu byl vyslyšen. 😀

Frantisek

Jo, akorát nejspíše myslel Husitskou, tak to bude jen po okraji. 😉

vojtech.horacek

Pokud by tím vznikla nová stanice pod Kostnickým náměstím, dopravní obsluha nedalekého ŽDJC by rázem byla podstatně lepší.
Ale asi to nakonec přeci jen zaústí pod Husitskou.

Petr Suchý

„Z Negrelliho viaduktu povede nové zaústění kolejí pod Husineckou ulici.“
Nebude to spíš pod Husitskou ulici? Husinecká je o kus vedle a do trasy moc nezapadá.

Danny

„Rekonstrukce bude důležitá právě pro železniční rameno na Kladno. Lidé se mě ptají, proč jsme modernizaci ramene zahájili od konce, tedy v Kladně. Teď už mohu říci, že stavíme i od začátku,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.“

Pokud nebude prostředek, je celkem jedno, kde se začalo.

vlachjan

Žádný spěch. Tu nejnáročnější část, jejíž výstavba bude trvat nejdéle si přece nepostavíme hned na začátku:)

Tomáš z MB

Ono to je (skoro) jedno. Byl-li by prostředek a ne konce, stejně by to nefungovalo.
A výhoda hotového (snad) spojení Veleslavín – Kladno je možnost odbourat meziměstské busy na ucpané Evropské s přestupem na metro. Obráceně by byla duplicita metro i trať a pak „polní pěšina“.
A na stavbu naráz v celé délce nebyly kapacity.

tarten

Právě že fungovalo. Byla by to fajnová výhybna zvětšující kapacitu.

Michal82

A jak se to tam vyvíjí s tím tunelem? Prosadí se jeho stavba? Nebo se bude jezdit po stare? díky

DžonyDKVLouny

Vážení Masarykovo nádraží bych celé srovnal se zemí a místo něho postavil kancelářský komplex. Praha hlavní nádraží by se měla celá podkopat, aby v mínus 1 a 2 byla regionální doprava a v normální výšce mezinárodní provoz. Do dnes nechápu proč je Masarykovo nádraží a hlavní nádraží…

Jan T.

Výhoda Masaryčky pro dojíždějící z osobáků je jasná, vyjdou z vlaku a jsou hned buď v kanceláři nebo na zastávce tramvaje nebo metra v centru, ze které jsou za chvíli ve škole a v práci. Já zas nevím proč veškeré dojíždějící vlaky soustředit jen do jednoho přestupního bodu, to už to céčko fakt neodjezdí.

Frantisek

Jestli ona většina nepřestupuje a nejede někam dál, než jen na zmiňované Staré Město. Ale bourat a stavět tam další nesmyslné kanceláře je zhovadilost, město by mělo mít i jinou náplň, zejména kancelářemi již přeplněné centrum.

Tomáš z MB

Nevěděl jsem, že Masaryčka je na Starém Městě. Podle mne je na Novém Městě. Přestup? Když vystupuji, tak jde většina k tramvaji, méně metro, minimum do Hybernské, tedy k Wilzoňáku. Ale mapu s hustotou pohybu jsem neviděl, tedy jde to spíš můj dojem. Myslíte přestup na MHD nebo cestu vlakem dál? Pokud MHD, tak je ideální. Pokud bus, tak je Florenc kousek. Wilzoňák není tak daleko, kdo to nedojde, stejně s velkou pravděpodobností zvolí auto (ale třeba by mohla být podzemní spojnice s jezdícím chodníkem, bude-li podzemní Wilzoňák… futuristická myšlenka, jasně, ale třeba inženýři nějaké řešení najdou). A vždy se… Číst vice »

MajT

Nevím, možná proto abych si když chci z Kladna do Českých Budějovic ušetřil těch 800m na přestupu?

Kubrt

Než na NS2 víc věřím na dřívější zavedení použitelných a svižných vlaků z Hostivice po semeringu na hlavák.

Pavel Skládaný

Toto se naopak v Brně chápe jako veliká nevýhoda – vyjít z vlaku a mít hned k dispozici 14 směrů tramvajové dopravy a do 10 minut chůze obrovské množství cílů ve městě. Naštěstí pomazané hlavy rozhodly o odsunu a smíchání osobní dopravy s nákladní.

Peeetr

Podzemní budování je násobně dražší.

Frantisek

Stejně se mu nevyhnete, pokud budete chtít sjednotit všechny směry do jedné stanice. Akorát, že -2 už je metro, vlakům by stačilo -1 a vyústění směr Vršovice a Vyšehrad; mezi jižními portály 1. a 2. tunelu je akorát místo, zbývalo by doplnit koleje do spojek…

tarten

Kdyby se rušila 30tisícová Masaryčka, už by asi musely být tři podzemní nástupiště s 6 kolejemi a zřejmě i mimoúrovňovým rozpletem. Zachovat Masaryčku je rozhodně levnější.

Jirka

Miluju Masarykovo i Hlavní a chybí mi Těsnov. Prožil jsem mezi nimi prvních 25 let života a rád se tam (i s vnoučaty) vracím. Je třeba spojit hodnoty vložené do staveb našimi pradědy s novými potřebami. A mame dost šikovných lidí, kteří to umí a dokážou.

Tomáš z MB

A nebylo by logičtější dálková pod zemí neb jí stačí několik stanic a místní na povrchu, aby se nekopaly spousty podzemních zastávek, kdežto ty povrchové zastávky by se staly zbytečné a expresy by je jen projížděly?