Velkolepá Drážní promenáda se začíná soutěžit. Hledá se však nízkonákladové řešení
Místo trati na Benešov vzniknou čtyři kilometry trasy pro pěší, cyklisty a běžce. Plány ovlivní rychlodráha.
Pražská Technická správa komunikací začíná formou předběžného oznámení hledat zhotovitele na takzvanou Drážní promenádu.
Ta má vzniknout na pozemcích a tělese bývalé dvoukolejné trati 221 mezi Vršovicemi a Strašnicemi v Praze 10. Stavba začíná u zastávky Zahradní Město v blízkostí lanového mostu na Jižní spojce, kde se napojuje na stávající ulici Dolínecká. Končí ve Vršovicích, kde se napojuje na ulici U Seřadiště. Součástí je i povolení pro rozsáhlé parkové úpravy.
Místo kolejí má nově vzniknout promenáda pro chodce, cyklisty a in-line bruslaře. Postavit se mají přístupy z navazujících ulic, trojice lávek (přes ulici Průběžná, přes ulici V Korytech a přes přístup k železniční zastávce Eden) a opěrné zdi. Zbylé drážní objekty čeká repasování.
Debata o zachování prvků
Promenáda má být široká osm metrů. Polovinu z toho bude tvořit čtyřmetrová oddělená cyklodálnice, 3,5 metru široká stezka pro chodce a k tomu souběžná běžecká cesta.
Zakázka se má provést metodou Design & Build, projekční a stavební práce tedy zajistí jeden dodavatel. Úkolem pro projektanty bude zachovat část historických prvků odkazujících na zrušenou železniční trať. Není však zatím jasné v jakém rozsahu se to povede, podle TSK je to ještě předmětem jednání.
Týká se to části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Zůstat má i historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most či lávka u strašnické železniční zastávky.
V těsném sousedství plánované promenády již Správa železnice projektuje jižní větev vysokorychlostní tratě úseku VRT Praha, vznikne zde i odstavné nádraží Strašnice, kde bude zázemí pro rychlovlaky.
Francouzi radí projektantům s novým pražským nádražím. Plány na VRT ukazuje minivýstava
TSK proto předpokládá, že některé části promenády budou mít jen „dočasný charakter“.
Tlak na cenu
Předpokládaná hodnota zakázky je 300–500 milionů korun. Koncem ledna má proběhnout setkání s dodavateli, samotná soutěž má začít letos 20. května.
Stavba už má pravomocné územní rozhodnutí, jeho dokumentace (DÚR) však má být pro projektanty závazná jen částečně.
„Některá řešení uvažovaná v DÚR zadavatel s ohledem na růst cen ve stavebnictví považuje za natolik nákladná, že by to mohlo až ohrozit realizaci zakázky jako takové. Zadavatel proto předpokládá velkou otevřenost, dodavatelé se ve svých návrzích budou moci od DÚR odchýlit,” uvádí se v předběžném oznámení tendru.
Tuto „otevřenost“ očekává TSK hlavně v případě zmíněných dočasných staveb. Dodavatelé mají hledat co nejekonomičtější řešení. Cena by se tak podle TSK měla pohybovat spíše u spodní hranice, tedy u 300 milionů korun.
Územní rozhodnutí získala stavba loni v květnu. „Brzy tak bude moci vzniknout úplně nová odpočinková oblast plná zeleně na místě bývalého kolejiště z Vršovic do Zahradního Města. Zároveň tu vznikne také pohodlné pěší a cyklistické spojení v délce přes 4 km,“ uvedl tehdy náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Vlaky přestaly po trati jezdit v roce 2020, kdy byla dokončena přeložka úseku mezi Vršovicemi a Hostivaří. V březnu 2021 došlo k odstranění kolejí.
Inspirací pro pražské plánovače je newyorská High Line nebo pařížská promenáda Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách.