Cyklistika Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Obrazem: Ze Strašnic zmizely koleje, rýsuje se budoucí promenáda

Torzo staré strašnické trati. Pramen: ROPID
Torzo staré strašnické trati. Pramen: ROPID
Na vybraných místech zůstanou zachovány i památky na železniční minulost

Ze staré benešovské trati z Vršovic přes zastávku Strašnice už zbývá jen torzo, v místě se chystá stavba nové parkové promenády pro pěší a cyklisty. Fotografie zveřejnil pražský organizátor dopravy ROPID. „Drážní promenáda, která ve stopě staré trati propojí vršovické nádraží se Strašnicemi, se pomalu rýsuje,“ uvedl na twitteru. Do finální podoby má investice za zhruba 200 milionů ale ještě daleko, hotovo by mělo být za tři roky.

Magistrát novou promenádu nazývá „bezmotorovou páteří Vršovic a Strašnic“. Mimo jiné zde mají vzniknout dva dopravní pásy. Jeden o šířce čtyři metry (směrově rozdělený) bude sloužit cyklistům a bruslařům, druhý bude určen chodcům. Jeho šířka bude 3,2 metru a od rychlejšího pásu jej bude dělit necelý metr zeleně, tartanu nebo původní koleje. Podél vnějších stran pak vzniknou ještě nezpevněné pěšiny pro milovníky chůze a běhu na měkčím povrchu.

Na vybraných místech zůstanou zachovány i památky na železniční minulost: části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Zůstane i historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most či lávka u strašnické železniční zastávky.

Inspirací pro pražské plánovače je newyorská High Line nebo pařížská promenáda Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách. Na návrhu podoby promenády spolupracuje ateliér krajinářské architektury terra florida, který loni zvítězil v soutěži na podobu budoucího Památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech.

Odebírat
Upozornit na
guest
61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Víťa

Nádhera. Lepší než demagogie s Kozí druhou kolem Teplic. Nemluvím o Děčín-Telnice.

Pavel

Postupuje to pěkně. Když se to srovná se situací za Plzní do Chrástu, kde se už dlouhé měsíce neděje vůbec nic a jen tak ani nebude, tak palec nahoru.

bkv

Tak zatím na to obou místech dospělo do stejného bodu. Stavební práce kvůli rekonstrukci železnice skončily a žádné jiné nezačaly…

Facepalm

Přičemž zatímco v případě Chrástu se bavíme o tom, že od otevření tunelu uběhly roky, v případě Strašnic jsou to jednotky měsíců a těžko se mohlo začít stavět v zimě (a nic na tom nemění fakt, že půlka blahoslavených v této diskusi dobře ví, že Rusáci na BAM uměj betovovat v -40). A taky se v prvním případě bavíme o trati ve volné krajině, v druhém o trati uprostřed města, kde ty pozemky asi nikdo ležet ladem nenechá.

bkv

Z článku „Do finální podoby má investice za zhruba 200 milionů ale ještě daleko, hotovo by mělo být za tři roky.“ Že by promenádu stavěly déle než rekonstrukci železnice vedle?

rtep

Z mého pohledu je to docela hezké. Jen bych tam někam umístil ještě sochu pochůzkáře.

Petr5

Ještě Piráta.

Facepalm

Nebo českého vemene, žejo. To byste si moh i vydělat nějakou tu pětku coby předloha.

Jiří Kocurek

Standu Grossa?

David

Doufám, že to protáhnou až do Hostivaře

Alibaba

Kudy?
Protože to musí být novostavba.

Pavel Smutný

Povede odtamtud do Hostivaře, Mecholup, Uhříněvsi a Kolovrat nadřazená cyklotrasa A3, ktera se asi napoji na cyklostezku Do Prahy na kole, ta vede az z Mnichovic. Takhle siroke to urcite nebude. Mrknete do Cyklogenerelu pro Prahu, je to tam videt.

sterndestodes

další cyglostezka odnigud nigam… Jedna už stojí na Vítkově.

Sch

A je hojně využívána, a teď si představte, kdyby se zlepšilo napojení na konci. No máme se na co těšit.

dejf

jo jako já si to představuju, ale nějak mi to moc smysl nedává, spíš bych to viděl jako příjemnou vycházkovou trasu na nádraží pro ty, co ho měli doteď za barákem. třeba u průběžný toho tolik ta lávak neřeší, cesta dál se mi nezdá úplně atraktivní, i když u milionu dobře vařej… https://mapy.cz/s/hefocujunu
a na druhý straně u finančáku P4 a P10 asi nebudou dělat stezku podél trati (místa tam zrovna moc neni) a nechaj jenom napojení na stávající trasy.

Facepalm

Ta trať tedy vedla taky odnikud nikam?

Jirka

Kam napojíte cyklostezku ve východní části zrušené trati? Je tam Průběžná v údolí. Nikdo přes ní most dělat nebude

M M

Měla by tam být lávka

MLB

Mám obavu, že to nebude trvat moc dlouho a budeme ještě při nějaké mimořádnosti litovat, že tam ty koleje nezůstaly…

Marek

Mimořádnosti, která by zasáhla 4 dopravní koleje?

Petr

Když tam někoho srazí a dotyčná osoba se rozprskne přes čtyři koleje, myslíte, že provoz nebude zastaven? Nebo si myslíte, že se taková situace nemůže stát?

Lemmy

Umím si představit, že by srazili vás a po prostoru čtyř kolejí by se rozsypaly piliny. Pak by samozřejmě dávalo smysl udržovat dva kilometry souběžné dvojkolejky zabírající širší centrum města.

Tomas

máte snad pocit, že všude po celé délce české železniční sítě máme 4 koleje?

kvůli jednomu případu / X let si držet trať? předpokládám, že byste byl první, kdo by nadával, že je to vyhazování peněz.

Miroslav Zikmund

Nebuďte pesimista, při čtyřech kolejích do Zahradního města je velmi malá pravděpodobnost, že by vlivem nějaké mimořádky byly zablokovány všechny 4 koleje.
V nouzi se TO dá objet via Malešice.
Spíše bych jako pojistku pro „strýce“ Příhodu viděl ponechání jedné koleje z Chrástu do Plzně …

Jiří Kocurek

Udržovat dvojkolejku jen proto, že by se využila po 2 týdny jednou za 10 roků jsou vyhozené peníze.

Dominik

Pobavil mě ten rezatý most na stezce. Je to něco, jako když designér vezme klasickou příhradovou konstrukci, architektonicky ji předělá do čtverců a řekne si, že konečně má to, co chtěl. Výsledek je jen to, že vyplácá hromadu materiálu na to, aby ta mohutná konstrukce sotva unesla chodce. 🙂

Lemmy

Možná je to jen vizualizace, možná zade další hnus z cortenu. (Ano, ve městě je málo olezlých a rezatých věcí a je tam potřeba přidat další…)

Petr

Ta lávka je v tak špatném stavu, že se divím, že na ni někdo vůbec leze. Když tam byl provoz a musel jsem přes ní, byl to celkem adrenalinový zážitek.

Jirka

Jak to vůbec tady v Plzni vypadá s cyklostezskou do Chrástu? Je aktuálně nějak ticho.

wimmer

Být to jinde než v Praze, tak vsadím boty na to, že tu lávku někdo ukradne. Ač se to zdá nemožně, nějaký vynalézavec by se v této zemi určitě našel.
Pamatuji si jeden takový incident na trati z Lokte do Krásného Jezu, tehdy zloději ukradli celý most. Tito mudrcové při tom snad dokonce obelhali i policisty, aspoň co si pamatuji.
Ta vizualizace vypadá pěkně, jen aby se z toho nestala „skládka pochybných existencí“.

Tady na Moravě

Byt to kdekoliv jinde nez v Praze, tak se v parku muze clovek citit bezpecne.

Poudy

Jo tak jestli znáš v Praze pouze cestu z odbavovací haly Hlavního nádraží do přilehlého parku „Sherwoodu“, tak si vyřídíš co potřebuješ a zase jedeš zpět, tak se pak není čemu divit, že se u toho necítíš bezpečně.

Facepalm

A to víte, že podle strašidelných historek o Sherwoodu se bezpečně pozná balík z Moravy, kterej v Praze v životě nebyl (nebo jednou, na školním výletě ve 3. třídě ZŠ)?

wimmer

No nevím, v Plzni či v Chebu se člověk kolikrát také necítí moc bezpečně.
A jak u vás na Moravě?

Facepalm

Chápu, vzdálený bratranec z Vendryně byl kdysi v Praze a povídal vám o Sherwoodu, co?

Jenda

Hergot to je fofr. Beze srandy. Čekal jsem, že koleje začnou zarůstat, časem se objeví tabule s hezkou grafikou, jak to tam bude UŽ BRZY vypadat, ta časem zaroste taky, a v roce 2051 se bude vypisovat patnácté výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace. Palec nahoru a jen tak dál.

medical_examiner

V roce 2051 už nebude SŽ…😀👺

pilotWeb

No tak zatím se tam akorát vytrhaly koleje, což je předpokládám ještě součást stavby správy železnic. Takže tomu aby se tam teď objevila ta vaše tabulka nic nebrání 😉

Lemmy

Je to stejně násilné jako když se někdo snažil udělat motorák tvářící se jako ponorka.
Průmyslových a dopravních artefaktů si obyvatel Prahy může dosyta užít jinde a spíš bych od parku čekal, že člověku umožní zapomenout, že je uprostřed velkoměsta.
A zapomenutou kolej ve štěrkovém loži bude někdo chodit kropit roundupem a sbírat tam vajgly? Nebo to bude kombinace plevele, rezatých kolejnic a odpadků? A udržovat o jednu lávku navíc (nikterak zajímavou ani památeční) město chce a potřebuje? Ty prachy bych radši dal do co nejlepšího spojení s parčíkem u zastávky a k mimoúrovňovému překonání Průběžné směr Strašnická..

medical_examiner

Řekl bych, že ÖBB 5090 je lepší než „hašišbedna“.
A s max. rychlostí 80 km/h i perspektivní…😀

Toho, kdo bude tenhle výplod udržovat, bych taky chtěl vidět.
A politovat ho. Pokud bude sám, bude sedřený jak rolník…

VRTka

Nechat tam ty koleje je totální úlet – je to strašně nebezpečný !
Podívejte se na to čistě uživatelským pohledem: Jedeš na bruslích nebo na kole, v uších sluchátka, prostě vypneš a jedeš a… a najednou hodíš držku do kusu nevytrhanejch kolejí jenom proto, že to tam nějakej ma-gor de-bil-ně nechal jako nostalgickou kravinu, která stejně nikoho nezajímá…. takže tak…
Ale zaplácáme architektum… proboha lidi, proberte už..!!!!

PAnDa

kdo jezdí „na bruslích nebo na kole, v uších sluchátka“ ovšemže je “ ma-gor de-bil“ as nezaslouží si nic lepšího než právě hodit “ držku do kusu nevytrhanejch kolejí “ a obohatit genofond tím, že se z něj vlastním přičiněním vyřadí 🙂

Facepalm

Přesně. Vyrazit do provozu se slucháty na uších skutečně ukazuje pouze na to, že u daného jedince udělala evoluce chybu…

Lektor

To je fakt jak máte něco v uších neslysite koleje…

VRTka

Duporučuji ti PAnDO a všem níže si ten článek přečíst ještě jednou a VNÍMAT, co za slova v něm jsou NAPSÁNA – a společně s tím i vizualizace. V článku se čtenář dozví, že se jedná o: PROMENÁDU POZRUŠENÉ TRATI ODDĚLENOU OD OSTATNÍHO PROVOZU !!! Takže ještě jednou – jedeš na bruslích nebo na kole PO ODDĚLENÉ PROMENÁDĚ, bez sluchátek nebe se sluchátky, jsi zahloubanej do sebe anebo koukáš na pěkný holky po cestě – a najednou hodíš držku do ponechanýho cca 40 m kolejí – protože nějaká de-bil-ní nostalgie???? To jako vážně??? Opravdu se už proberte.. To stejně uživatele… Číst vice »

Jakub P

Jenže pokud nasadíš sluchátka a zabereš se do jízdy tak, že nevnímáš okolí, jsi nebezpečnej všem chodcům, běžcům, bruslařům a cyklistům kolem sebe… A naopak, pokud jsi schopen vnímat provoz a lidi (+ zvířata) kolem sebe, zvládneš vnímat i že stezka končí nebo uhýbá do strany… Ajako prevence takových bezohledných, do vnitřního světa pohroužených jezdců, může být naopak něco, co je vytrestá, dobrý….

watslaw

Kromě toho, že člověk, který přehlídne ty koleje, může přehlídnout i chodce/dítě/psa v cestě a je ostatní nebezpečný, , tak aspoň na vizualizaci jsou ty koleje v části pro pěší, takže kdyby jel aspoň v té části, co je pro něj určena, by neměl do čeho vlítnout.

Facepalm

Jojo, bezpečnost. To mi připomíná, jak u nás ve vsi nějaký zoufalý biomatky přišly na úřad s požadavkem na vypuštění rybníka nebo jeho oplocení plotem se zamčenými vrátky, protože takovej rybník je strašně nebezpečnej pro děti.

Prazak

Nebyl to spíš pravý opak biomatek?

Facepalm

Ne, nebyl. Jinak bych nepsal o biomatkách. 🙂

Pája

To je hodně hustý. Ale vlastně by mně to nemělo překvapit

Petr5

Nemoc šílených krav nezmizela.

mirek

Na cyklostezku nikde nebudou navazovat koleje. To jen neumíte číst vizualizace.

Ondra

Na začátku devadesátek jsem chodil ve Strašnicích an gympl, takže strašnicou zastávku mám zarytou v hlavě hodně hluboko. Že tam zůstane aspoň ta železná lávka vítám. Na ní jsem se naučil pít vodku.

SaulGoodman

Národ alkoholiků fakt 😂 Nic ve zlém, jen prostě mít lávku přes koleje spojenou s naučením se pití vodky je takové… slovanské 😃

medical_examiner

Už jsme se lekli, že to bylo vaše oblíbené místo na rande…😁

Petr5

Proč ne. Může to být hezký zážitek. Být tam s holkou (detaily vynecháme) a pod vámi brblá Badotka.

Petr5

Bardotka, Barča, Zamračená…

Miroslav Zikmund

Lepší rozjezd z místa s jedním nebo dvěma patry na osmý stupeň … to je panečku zvuk …

Miroslav Zikmund

Slečna přijede v 16.37 na kolej číslo 2, chlapec v 16.39 na kolej číslo 1, setkávají se a lávce …

Kuna

I do vodky se dá zamilovat, jen od jisté fáze se tomu říká alkoholizmus…. 🙂