Velké problémy na druhém koridoru. V Otrokovicích vyhořelo zabezpečovací zařízení, vlaky nabírají zpoždění
Montážní vůz trakčního vedení MVTV. Foto: Pohled111 / Wikimedia Commons
Úsek Tlumačov – Napajedla bude několik týdnů bez zabezpečovacího zařízení, vlaky nabírají zpoždění.
Domnívám se, že pro příště by se návěst na stažení sběrače v takto kritickém místě velmi levně a efektivně dala vyřešit cihlou zavěšenou z troleje v úrovni předního okna lokomotivy. Stačily by myslím takové dva, tři incidenty než se toto inovativní řešení ze strany SŽ mezi strojvedoucími rozkřikne….
Twitter SŽDC: Opravy po MU v Otrokovicích jsou aktuálně vyčísleny na cca 59 mil. Kč. Zprovoznění zabezpečovacího zařízení v Tlumačově předpokládáme do 21. 6., náročnější obnova zařízení v Otrokovicích má být hotová do konce srpna. V této části trati tak bude ještě docházet ke zpožďování vlaků.
Vtip dne. Nezabezpečená zabezpečovačka.
Pokud se mi podařilo přechroustat a pochopit informace zde uvedené, vychází mi z toho následující průběh události: – fíra projede stahovačku – natáhne oblouk přes jednoduchý úsekový dělič – za děličem je trolej ukolejněná lanem visícím na návěstidle – zkratový proud začne protékat uzemňovacím lanem – protože měnírna je daleko tak proud na rychláku nestačí na vybavení ochran – uzemňovací lano visící na návěstidle se plynule mění v plazmový hořák – trakční napětí si nachází cestu do kabeláže zabezpečovačky k návěstidlu – 3kV (no spíš tak 2kV) z troleje v zabezpečovačce způsobuje totální destrukci a požáry všeho možného – až… Číst vice »
Měnírna je v Otrokovicích provizorní, musela ustoupit střídavé měničovce, nicméně to neomlouvá a nakonec asi vypla. Kámen úrazu bude asi na tom vytaženém oblouku na děliči, který zredukoval zkratový proud. Ale zemnící lano nemá co svítit, to by snad mělo vydržet ? Kromě toho to sejmulo i ZZ v Tlumačově, tam se to dostalo jak ?
…aneb praktické potvrzení absolutní platnosti 1. Murphyho zákona: Všechno, co se může posrat, se jednou posere.
Zavedenou praxi s lanem na návěstidle místo stožáru TV tady už jiní několikrát zmiňovali jako ne úplně ideální. Možná by se na tom dala postavit obhajoba. Každopádně je hromada výluk a pro ty, co tudy nejezdí denně se Ferdinandka stává pastí. Nerespektování návěstidla pro elektrický provoz (předpokládám že neúmyslné) je jedna věc, ale jít průseru naproti je systémový problém. A pak se zas dočtu o prémiích vedení SŽ…
Následný soud by vám patrně vysvětlil, že prvotní impuls k nehodě bylo vaše nerespektování návěsti Stahněte sběrač, a pokud nastavení ochran bylo „dle norem“, tak byste to moc neuhrál ani na spoluúčast Spržele (že to nevyplo hned byla jen nešťastná souhra náhod).
To bych tak jednoznačně neviděl. Co se týká nerespektování návěstidla – kdesi jsem potkal obsah toho rozkazu. O stahovačce tam píšou: „…při vjezdu a jízdě po lichých kolejích…“ totiž dle mého skromného názoru platí jen pro lichou skupinu. Kdyby tam bylo „…při vjezdu ČÁRKA a jízdě po lichých kolejích…“ už by to bylo jasnější, ještě lepší by bylo třeba „…při vjezdu vždy, a dále při jízdě po lichých kolejích…“. Takže k soudnímu znalci elektro doporučuji přibrat i znalce pro jazyk český. Argument, že rozkaz je víc než návěstidlo, a že znění rozkazu odkazuje pouze na lichou skupinu, mi nepřijde úplně… Číst vice »
„…při vjezdu ČÁRKA a jízdě po lichých kolejích…“ je češtinsky špatně, před slučovací spojkou „a“ se čárka nepíše. Tím ale neříkám, že formulace uvedená v rozkaze je správná. Jak to tedy bylo, kdy se mělo stahovat? – při jakémkoliv vjezdu (na sudou i na lichou) a dále mít staženo jen v liché, v sudé se mohlo zvednout? – při vjezdu na lichou a při jízdě po liché, zatímco vjezd a jízda po sudých byla bez stahování? A jak to tam bylo vynávěštěno? Jak se definuje způsob ukolejnění? Je v nějakém projektu napsáno, jak se to v tomto případě musí udělat,… Číst vice »
Rozkaz je k dohledání a k-reportu.
Celá ta věta je: Ve stanici Otrokovice při vjezdu a jízdě po lichých kolejích projeďte beznapěťový úsek se staženými sběrači.
Ve zvyku tuším bývá, že je oddělena elektricky lichá/sudá/trať. Pokud jsou děliče už před kolejovými spojkami (na k-reportu bylo foto, že je vlak v pravé skupině a určitě přejížděl z levé), tak potom by logicky dávalo smysl, že se musí jet se stáhnutým sběračem, protože při vjezdu se chvíli ocitl v levé skupině (než se dostal do pravé).
Nevím, co je v Otrokovicích, třeba atypické uspořádání.
V typické české, rakouské, polské stanici jsou vzdušná dělení na širé trati pár metrů až několik desítek metrů od vjezdových návěstidel. Takže při výluce některé staniční skupiny (nspr. liché) je nutno i při objíždění této skupiny z liché traťové na lichou traťovou kolej jet dva kousky se staženými smetáky. To je to „při vjezdu a odjezdu“ v rozkazu.
To si nemyslím, že by to soud sfouknul takhle snadno. Strojvedoucí nerespektoval návěst, ale ty následky jdou za SŽ. Při takové události(nestažení sběrače) by mělo dojít maximálně k destrukci trolejové děličky. Že i pak někde omotali zemnící lano okolo návěstidla, možná ho špatně ukolejnili, možná bylo špatně ukolejněné návěstidlo nebo snad nereagovaly ochrany v měnírně dostatečně rychle, to už je čistě věc SŽ.
Na předvídatelnost následku by se z toho minimálně zčásti dostal určitě.
Zaměstnanec odpovídá do výše 4,5 násobku svého platu, ne za 59 miliónů. Ale ani tak to není moc příjemná situace, projetá stahovačka není nic tak výjimečného, to se někdy stane i fírům z dobrých rodin.
nechápu, proč ta desítka na přejezdech, stačí na přejezdy místo zabezpečovacího zařízení postavit dopravní policisty v dostatečném množství a vlaky budou moci jezdit normálně, dopravní pol. pak nebudou mít čas na zbytečnou buzeraci řidičů a udělají kus užitečné práce, je jich na to dostatek
A ten dopravák zajistí, že bude dodržena rozhledová vzdálenost, aby bylo řidiči umožněno splnění povinností zákonem požadovaných?
Protože soudce se pak bude dívat i na to, proč jste po řidičích požadoval splnit povinnost, aniž byste jim to umožnil.
Personálu (závoráři, fízlovi) někdo řekne, aby zajistil přejezd.
Může tam dát pásku, může si stoupnout do vozovky a ukazovat autům jako regulovčník.
Tak to můžou rovnou zavřít úplně.
A pak přijde někdo od IZS a zarazí to. Přejezd zavřít nelze. Ne na celý měsíc a jen kvůli tomu, že se někomu nechce, aby vlaky zpomalily.
A uvidí personál vlak včas, aby se dodržela vyklízecí doba?
Může tam dát pásku. Přes přejezd ve Spytihněvi je vedena linka Halenkovice-Zlín. Přes zavřený přejezd nesmí ani chodci, kteří by snad chtěli jít na vlak, když jste jim sebral autobus… Fakt skvělé řešení nato, že chyba je na straně dráhy.
Personálu to někdo řekne (výpravčí), nemusí vidět.
Ne dát pásku a zdrhnout, ale nějak krátkodobě zařídit (dát pásku když výpravčí řekne „posílám ti tam vlak“, sundat když vlak projíždí)
Ano, přejezd takhle bude zavřený trochu déle než se SSZ. Ale ne o moc déle, než z přejezdu vypadne poslední vůz 700m nákladu, který projížděl mašinou 10km/h.
Myslíte jako 4 policajti dřepující v rytmu červených světel přejezdu?
Mluvíme oba o koridorové trati s rychlostí 160 km/h a vnitrostátním i mezinárodním provozem? Výpravčí podle Vaší představy bude volat před KAŽDÝM vlakem na KAŽDÝ přejezd a po ústním potvrzení vlak pustí? V situaci, kdy nefunguje zab zař a velkou starostí je provoz jakkoliv – třeba na telefonické dorozumívání, ale i „na oči“ ? Zkoušel jste tenhle nápad poradit lidem z provozu?
I kdyby se mělo jezdit jen stovkou, bude to lepší než plížením vpřed.
Takhle nějak fungují BÜ Sicherungsposten u DB Netz. Patřičně proškolená obsluha na železničním přejezdu dostane avízo a zajistí přejezd červenobílým lanem. Avízo nedostává od výpravčího ale do koleje se v patřičné vzdálenosti umístí tzv. Pomocný obvod, který je vodičem veden do Unimobuňky dočasného závoráře. Tam obsluha dostane výrazný zvukový signál aby dočasný závorář šel zajistit přejezd. Signál pro závoráře může být ještě “vytuněn” technologickou novinkou, kdy dočasný obvod vyšle sms zprávu, kterou musí dočasný závorář potvrdit. Na pozice Sicherungsposten u DB Netz, jsou najímány osoby jež mají status tzv. Obtížně zaměstnatelný. Jsou to lidé nezaměstnaní po 50 r. Osoby ZTP,… Číst vice »
ZTP či ženská na mateřské budou co pět minut běhat s páskou z levé strany silnice na pravou? A pak (před přijíždějícím vlakem) přeběhne na druhou stranu kolejí a tam to zapáskuje podruhé?
To je nějaké divné.
Tohle umíme v Čechistánu nejlíp: Zpochybnit všechno, co jinde funguje.
Já nezpochybňuji, že to funguje, ale nezdá se mi, že by tuto fyzicky trochu náročnou práci mohl vykonávat ZTP či matka na mateřské (mimochodem, matka na mateřské je na mateřské a není potřeba ji zaměstnávat).
Je rozdíl mezi zpochybňováním něčeho, co jinde funguje, a zpochybňováním věrohodnosti informací o témže…
Personál nevidí, personál by musel dostat vysílačku a od výpravčího informaci, že vlak jede. Vše ostatní je o život.
Mají pistole? Mají. do patřičné vzdálenosti budou postaveni na obě strany a ke každé koleji policisté s pistolemi, kteří při průjezdu vlaku dají výstřelem signál k uzavření přejezdu. 😉 😀
(za normálních okolností bych navrhl půjčit si od armády dělo, ale ta přebytečná jsou asi už na Ukrajině)
😆👍👏
Pane, jste velmi naivní.
Omluva panu Kocurkovi, ten příspěvek o naivitě, nepatřil Vám, překlikl jsem se.
Naopak – souhlasím s Vámi !
Pane, jste velmi naivní, slušně řečeno.
Mi z diskuze vyplývá opět staré známe > nikdy se to tak nedělalo, a nekonečné množství důvodů proč to nejde.
Na přejezdech bez technického zabezpečení (tj. jen s výstražným křížem) se „na rozhled“ smí jezdit rychlostmi jen do 60 km/h (při zajištěném normovém rozhledu na trať, resp. drážní vozidlo asi 320 metrů). Ovšem na PZS nebývá často takový rozhled k dispozici (neb se primárně jezdí dle světel), takže nápad i v případě domnělého nadbytku lidí problematický.
Jen mě zaráží že to došlo tak daleko že tam nejsou žádné ochranné mechanismy které by ochránili technologie
Asi Česku normální stav🥲
Nejjistější ochrana je uzemnění kolejí, ale to ve stejnosměru nejde …
Já k tomu psal příspěvek v Aktuální informace v provozu (8.6.2022, 15:22) na k-reportu. Já jel kousek za vlakem, co to strhl, takže to bylo výživné. https://www.k-report.net/discus/messages/28/316.html?1654766209 Tady si dovlím zkopírovat, co jsem tam psal: To že to strojvedoucí projel, je samozřejmě jeho chyba. Na druhou stranu chyba se prostě stane. Tady posílám rozkaz, aby jste všichni viděli, jak zkurveně (sorry) to Správa železnic spravuje. Tak důležitá věc je zapadlá ve změti ostatních textů, často nepodstatných kravin (jízda sníženým výkonem, vypnutí ETCS…), rozkaz měl ještě druhou stranu, kde byla pomalá v Jistebníku – jak kdyby se to nevlezlo na první… Číst vice »
Jak se kouká na nevyražení měnírny? Nemají mašiny náhodou omezení Imax podle napětí automaticky (nové podle normy, odporovky fyzikální vlastností)
Nikoho z předřečníků nenapadlo, že prostě nezafungovaly ochrany na – stále ještě – měnírnách Otrokovice a Říkovice, které mají za úkol „v mžiku“ odpojit vn (3kV DC) od napájení TV. To se nestalo a tím je celá záhada vysvětlena. Souběžná „konverze z 3kV DC na 25kV AC “ aktuálně realizované stavby společností s příhodným názvem NEDAŘÍ 2019 (EŽ + AŽD) s MU souvisí právě jen konanou výlukou TV v dotčeném úseku. Prostě, jističe NN zab.zař. nejsou stavěné na výdržné napětí VN. Zkuste si to doma.
Jestli celými Těmi magalomanskými výlukami nám SŽ chce ukázat, že konverze je předražený luxus, který si ČR nemůže dovolit…tak se ji to povedlo… desítky týdnů výluk, miliardy pryč a pak se ukáže taková blbost-jako propojený úsekový dělič, že nemají bezpečně „oddělený“ silnoproud od předražené elektroniky… že by dodejce kamarád AŽD něco opomněl dodat…nebo zadavatel zapomněl zadat? Ale je to jako skoro vždycky…u Blbečků na dvorečku Ona se ta rychlo-silnice vedle 330 nestaví jen tak… V osobácích díky mnohaleté výlukové činnosti už skoro nikdo nejezdí No a po skoro 1/2 roku dlouhých skoro nefunkčních Hruškách si to zopakujeme tady … Kde… Číst vice »
Mezi SŽ a AŽD není výjimkou, že se v projekční dokumentaci na „něco“ zapomene a tak se třeba stane, že v nově zaEsované stanici nelze normálním způsobem posunovat, protože jaksi v projektu nebylo zadáno, aby v softwaru byly také posunové cesty. Tak by se tedy logicky nabízelo doplnění. Ne to nejde, protože to je požadavek navíc a cena je X 000 000kč. Tak se to nechá být, ale přestřihávači pásek se mají zase čím chlubyt.
Nemusely selhání ochrany, jen tam prostě nemusel téct tak velký proud.
Takze byla zavedena vyhlidkova jizda?
Nasi zeleznici pomohou jen teleporty. Ale nesmi je mit na starosti SZ.
Když tak sleduji počty výlukových stahovaček a problémů s nimi, nestálo by za to dělat trakční vedení jinak? Tedy neoddělovat pouze trať od staniční koleje, kterou napájíme od vjezdu ke vjezdu z druhé strany bez možnosti přerušení, ale oddělit ještě v úrovni odjezdových návěstidel děličem staniční koleje, aby při potřebě napěťové výluky nad staničními kolejemi zůstávala zhlaví elektricky sjízdná? A samozřejmě v případě dlouhodobých výluk místo hákovnic používat více úsekových děličů, aby k napěťovým výlukám a stahovačkám v provozovaných kolejích vůbec nemuselo docházet? Kolikrát se ještě budeme přesvědčovat o tom, že ani strojvedoucí nedokáže být zcela bezchybný? A není to… Číst vice »
A to vynechávám žst. Praha Malešice, kde ani stahovačky a výluková činnost být nemusí. Za posledních 10 let jenom dopravce MTR tam odepsal 9 sběračů při čtyřech událostech vždy z viny SŽ. Při posledním případu minulý týden ve středu trvalo dva dny, než to zase pověsili nahoru…
Dotaz pro Petra Šimrala – proč SŽ u těchto napěťovek nepoužívá u dočasných návěstidel pro elektrický provoz provedení,které by bylo větší? Např 1×1 m.
Protože se nevejdou do profilu a neudržely by se ve větru, se domnívám. Viděl jste mnou odkázané video?
Jasan, ale třeba u vjezdu, kde se dávají vně koleje, tak by to šlo. Ale zase by vznikla nejednotnost ve velikostech mezi tytéž návestidly, což se nechce. Tomu rozumím.
Na druhou stranu, když člověk vidí, co za strašné anomálie v poslední době vznikají, tak je to stejně jedno.
Jinak neee, video jsem neviděl.
Opravdu SŽ ušetří, nestojí pak opravy strženého vedení daleko víc než prevence? Tohle je čistě v jejich pravomoci.
Když je to z viny fíry, platí on.
Velmi malým podílem… 3,5 násobek jeho platu.
A pokud má slušnou pojistku, že bez pojistky jezdí snad jen „ostrostřelec“… tak ho ta sranda přijde na „pár“ tisíc a x hodin sepisování protokolů a papírů.
Samozřejmě, pokud se to u jednotlivce opakuje, ty „závadičky“, tak může býti pokárán až vyhozen, to už je na dopravci, jaký má stav a karierní řád.
4,5 násobek. Pojistka na blbost třeba u nás kryje 90% plnění, ale těch 10% není zrovna málo a rozhodně to není o tom, že by si strojvedoucí řekl: dneska mám dobrou náladu, projedu si stahovačku se zvednutým…
Myslel jsem ve vztahu SprŽel – dopravce, když je vina na straně dopravce.
Co s tím dělá dopravce dál (a co podle pracovního práva může) neřeším.
Kdyby jen opravy, ale všechny společnosti dohromady to stojí také náklady na NAD, na zpoždění vlaků i nákladních, odklonech, priprezich a podobně. Nejvíc mne derou ty dlouhodobé stahovačky, které bych zakázal a povinné by bylo přemotat troleje tak, aby dlouhodobá stahovačka nevznikla.
… a pak taky nejsou lidi na údržbu, když v jednom kuse opravují tohle. Kruh se uzavírá.
SŽ a prevence…?
SŽ a změna k lepšímu… co vás nemá pane Kocour…
vždyť my to děláme pořád po staru, nebo vůbec…
🙂
Tohle říkám už nejméně rok. Jsou i jiné možnosti umístění dělení. Ovšem i v Rakousku jsem z videí vypozoroval shodné uspořádání, jako u nás. Ale neříkám, že jsem něco nepřehlédl.
V Rakousku bývá většina stanic oddělena až 3násobným počtem úsekových odpojovačů, takže je zcela běžné, že kolem výluky se dá bezpečně projet bez jakéhokoliv zásahu a manipulací se sběračem. V základu NEMAJÍ oddělené JEN sudá / lichá a stanice/trať…jak je to nejčastěji nad kolejemi SŽ. Mají to po blocích a mnohdy i po jednotlivých kolejích, které lze různě odpojovat připojovat. Ještě jsem neviděl kvůli výluce stahovat v Rakousku sběrač. Snad jen jediné místo, které se většinou dělat jinak nedá, je když se nad tratí opravuje most. Ale u toho mají cedule velký jak 3 krávy. A tím, že stahují tam… Číst vice »
A předpokládám, že na tratích, kde je ETCS to tam je taky zavázané a ne jak u nás, kde se nám stahuje sběrač pouze na styku trakčních soustav…
Já bych teda řekl, že Rakušani mají akorát odděleny vedlejší staniční koleje. Děliče na koncích hlavních kolejí běžných stanic nevidím, vzdušná dělení také nevidim.
Tisíckrát… Tisíckrát ano…. Totéž navrhuji SŽ již léta (doložím).
Žel, někdo to u SŽ nechce realizovat, neboť by mu to přineslo… (🤷).
Dobrý den, ty Třebušice a zmíněné neuvěřitelné číslo poškozených sběračů je za jak dlouhé časové období?
Mám takové tušení, že tři roky.
Ví prosím někdo( bez invektiv na SŽ či strojvedoucí) kudy se dostalo 3KV do zabezpečovacího zařízení stanice, když víme ,
že průjezdem přes deličník se dostalo 3KV do částí troleje
stanice Otrokovice , shořel uzemňovací kabel přenosného
uzemnění troleje (naštěstí tam nepracovali éžeti), tedy za tohoto stavu kudy vedla cesta do kabelů zabezpečovacího zařízení?
Nevisel ten kabel na návěstidle, jak bývá zvykem?
Visel…
A to je dobré k čemu? Že se tak dá využít stožár návěstidla blízko trati a současně je průjezdný profil koleje (pro nezávislou trakci) zachován? Jinak by se musela využít brána nebo lépe blízký stožár TV?
Pokud se zkratovává zcela vyloučená kolej, tak se obvykle dá zkratovací lano (tyč) spustit přímo z troleje na kolej kdekoliv přímo dolů, ne?
Dobré je to k tomu, že se zkratuje na střed stykového transformátoru. Pokud se zkratuje na koleje, může to dělat problémy obvodům.
To je je teda výstavní vlastní gól. Nechtěli udělat problémy (kolejovým) obvodům a výsledek je, jaký je.
Obvodům na vyloučené koleji je to šumák. Tentokrát se vymstilo používání návěstidla pro vedení zkratovacího lana a jednodušší lezení na návěstidlo oproti lezení na stožár.
A byla ta kolej vyloučená opravdu plně, nebo jenom elektricky? Že na ni měl ten náklad postaveno, tak se měl asi skrz Otrokovice jenom prokutálet.
Byla kolejová výluka.
Kolejová + napěťová, kvůli práci na TV.
Vezmou si firmy a SŽ z toho ponaučení, aby se předešlo opakování? Vím, existuje paragraf 1 a pro všechny případy i paragraf 2, ale občasné použití hlavy a inovativní přístup nemusí být na škodu.
No jestli jo…tak už by SŽ konečně mohla po této veledrahé zkušenosti „hákovnice“ začít řešit jinak.
Aby se neničil sběrač, ani jejich zařízení.
A neříkejte, že to nejde jinak.
Máte lepší nápad jak vyřešit hákovnice? Kdyby byl tak už je ne? Teda kromě toho, aby fírové respektovali návěsti pro elektrický provoz.
Samozřejmě. Dva děliče za sebou. Proti ceně jednoho utrženého sběrače je to za pětinu a to nepočítám cenu za přerušení provozu…
A tam kde nelze dát dva děliče? Třeba při rekonstrukci nebo stavbě trakčního vedení?
A právě přesně tam to lze 🙂
Asi se nechápeme. Tam kde třeba není trolej? Třeba brány nad několika kolejemi, vystříhaná je jedna trolej nad jednou kolejí, je tam jen napěťová výluka. Nestáhl by, jel dál, zachytil by se o lano na bráně a začal by trhat… Tam jsou dva děliče asi k ničemu ne? Jinak s těmi děliči souhlasím, ale tady nevidím jinou možnost než hákovnici.
Hledáme proč to nejde?
Jsou situace kdy to nelze, tipuji, že jste fíra nebo nějaký fanoušek železnice. Kdyby jste pracoval u firem typu EŽ, Tramo apod. Tak asi víte že to někdy nelze.
Klasika. Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.
No a to se na plánovaných stavbách ruší ASHS z důvodu úspory finančních prostředků. Znám dva případy, kde to technologii ochránilo. Bohužel, ale cesta je dnes jiná, tady pravděpodobně ten systém nainstalován nebyl.
Co to je? Nějaký hasicí systém? Ten by moc nepomohl proti poničení ZZ, nebo nn rozvaděčů a zdrojů přepětím.
Automatický hasicí systém, pomůže a velice dobře
Ten jen uhasí požár, který vznikl z toho, že někde vlezlo VN kam nemělo a všechno speklo dohromady.
Otázkou tedy je poměr škod vzniklých požárem, resp. jeho šířením (tzn. to, co by AHS uhasil), a škod vzniklých samotným průnikem VN.
Pokud se trakce dostane do technologií, tak vždy napáchá velké škody. Jde o to, jakou cestou trakce vnikla do zabezpečovacího zařízení; zda tuto nežádoucí situaci bylo možno předvídat a technologii před tímto možným poškozením ochránit. Projektanti nepochybně zabezpečovací zařízení vyprojektovali dle platných norem a předpisů, ale výrobce nepředpokládá v technologii přítomnost stejnosměrné či střídavé trakce.
Projektant to jistě předvídal. Proto jsou (nejen) návěstidla ukolejněna přes průrazku. To ukolejnění je provedeno zelezným drátem o velkém průřezu, trakční proud převede bez poškození zabzař. Jedině, že by v rámci výluky a přestavby na střídavinu bylo ukolejnění odpojené kvůli výměně průrazek za jiný typ (na střídavinu jsou jiné). Potom je otázka, jak umístění zkratovacího lana v tomto případě řešil Rozkaz o výluce. Tam je totiž vždy uvedena km poloha zazkratování a způsob provedení – na střed tlumivek nebo na patu kolejnice konkrétního pasu (levý nebo pravý)
Projektant sice tuto situaci předvídal, ale přesto k poškození vlivem trakce zabezpečovací technologie došlo. RZZ má mnoho různých vstupů a výstupů, umožňuje se napájení i náhradními zdroji v třeba případě výpadku napájení … a na těchto vstupech a výstupech bych předpokládal dostatečné proudové či napěťové ochrany, které by zabránily k zavlečení nežádoucích vlivů ( např. napětí trakce ) do zab. zařízení a zabránilo se jimi jeho zničení. Je irelevantní, z jakého důvodu, jak a kudy se trakce k technologii dostane … jde o to, aby nežádoucí vliv neprošel přes ochrany ( i za cenu jejího zničení ) a technologie byla… Číst vice »
Stát se to může, když kable leží vedle sebe, prostě si vysoké napětí cestu najde. Jako v Bohumíně. Co je ale zarážející, že po zkušenosti z Polomi SŽ nedrží klíčové prvky ZabZař skladem.
Začal bych tím, že kable neleží vedle sebe.
Některé leží i na sobě a nebojsou různě propleteny, a jako perlička jedna revizní zpráva, co mi tu leží na stole cituji: neoznačené přívody, kable jsou vedeny cik cak 🙂 Odborný výraz revizáka s patřičným paragrafem dle ještě platné vyhlášky 50…..
Shrňme to. Už při běžných výlukách často stačí, aby strojvedoucí (= člověk) přehlédl za jízdy vlaku návěst pro elektrický provoz (o velikosti normální dopravní značky, umístěné v trakčním vedení), aby způsobil většinou mnohahodinové komplikace a stovky nebo tisíce uváznutých cestujících ve vlacích. Tady jsme se posunuli ještě dál, kdy jedno nezmáčknutí čudlíku strojvedoucím způsobilo škodu za 20 milionů a omezení pro tisíce cestujících na několik dnů až týdnů, možná měsíců. Nezdá se vám, že je něco špatně? Za a), proč těch stahovaček obecně je v naší síti tolik. Jak to v Německu nebo Rakousku dělají, že jich tam je méně?… Číst vice »
Je mnoho, opravdu mnoho způsobů jak tomuto předcházet. Já sem jsem nejméně dva v uplynulém čase předával jako zlepšovák SŽ. Proč si oni nechtějí zlepšit parametry infra je otázka na ně…
Máte však zcela pravdu: jízda z Prahy do Čáslavi dnes znamená 5 (pět) stažení sběrače. Při cestě ze státních hranic do Hamburku potkáte dvě vypínačky, ještě k tomu podmíněné…
Ptejte se na SŽ, kde je chyba 🤷
Už se dozvídáme, že je to celonárodní chyba, protože se stát zaměřuje jen na silniční dopravu a že je to záměr silničního spiknutí.
Jak kdyby v tom Německu neměli ani silnice, natož dálnice, a vozili vlakem i vodu do vodovodu.
Jirko, úplně ke všemu se vyjadřovat nemusíš.
No a když se SŽ tomu německému ideálu „Ein Reich – eine Bahn – eine Phase“ začala konečně přibližovat, tak je to zase špatně…?
Ale notáák… Pane hajnej… Tohle je trochu argumentační faul do našich řad… 😓
Spolu jsme nejednou seděli u jednoho stolu. Sám víte, že vůůůbec nejde o technickou debatu ale o to, jak se někomu od infra >chce nebo nechce pracovat<. Tečka. Nápadů bylo mnoho. Kolik z nich bylo chtěno posunout dál?
AVV Beroun – Plzeň – Cheb ? 🤷
Na trati Beroun – Plzeň – Cheb se už pracuje. Akorát to bude se žlutejma placičkama.
Hajnej, sorry: jestli tu bylo několik příznivců konverze, třeba já, tak výlukové situace na trati Přerov – Břeclav již před touto událostí jasně ukazovaly, jak to nedělat…
Děláš, jako bys neznal tuzemskou realitu, že „teoretické“ důkazy nemají tu správnou váhu – kdežto důkaz průserem ji má prostě mnohem větší.
Teď tedy předpokládám, že až u příští akce někdo přijde s tím, že se udělá jedna velká napěťovka nad celým konvertovaným úsekem, bude uvítán potleskem. Nebo je můj předpoklad mylný…?
ETCS umí přenášet stahovačky a vypínačky, otázka je, jestli se to na síti sž bude používat.
Bude, ale prý pouze tam, kde se mění trakční soustava – jinde ne.
Takže úplně k ničemu. Kolik stržených trolejí kvůli projeté stahovačce se stalo na změně soustavy? Pokud vím, tak ani jedna. Zrovna tyto místa jsou natolik výrazná, že tam se to zapomene jen těžko. Zato ty jiné pasti zůstanou nezabezpečené…
No hlavně při těch jejich nezřízených opravách a výlukách, kdo by to neustále přepogramovával ty tratě… 🙂 🙂
Všude možně se snaží dělat to tak, aby chyba jednotlivce neznamenala průšvih, aby bylo zařízení odolné proti lidským chabám. Aby cesta k průšvihu byla co možná nejklikatější.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_cheese_model
Zatímco v Dlážděné by někteří k hákovnici zavěsili i tu gotickou hákovnici, která by strojvecího rovnou sejmula. A když ne jeho, tak aspoň něco nebo někoho jiného. Aby drobná chyba vedla k co největšímu neštěstí, aby to ten strojvedoucí odsr- odskákal co nejhůř a to v touze po pomstě, ani čert neví za co.
V tomto případě by ta hákovnice dost pomohla.
Souhlas. Vlaky by nestály deset týdnů ale jen deset hodin.
Nabízím protiotázku: nešlo by to i bez hákovnice vymyslet jinak, LÉPE? 😉
Swiss cheese model temto tupcum nikdy nic nerekne. SŽ nezna pojmy jako prevence, bezpecnost , predchazeni MU. SŽ zna pouze svoji D1 ktera je napsana tak, aby byl vinem vzdy STROJVEDOUCI !!!
S tímhle bohuzeludim souhlasit, co se týče stahovaček. Debilní systém – program spočítal, že vlak setrvačností projede, tak stahovačku zkrátka uděláme. To, že to v praxi občas fíra nedodrží, nebo vlak uvázne, to je SŽ jedno.
Proč???
Bohužel takhle uvažuje většina představitelů té firmy, celá jejich filozofie je úplně mimo dobu… schémata výluk, plánování výluk, dopady výluk na dopravu…to je pořád jak ze 70. let
Já teda 70. léta nepamatuju, ale fakt to tehdy bylo tak blbý?
Pane Kocourek. Nemuzete vysvetlovat lidem co obsluhuji zatuchly system SZ co je swiss cheese 😀 😀 System rizeni vlakove dopravy v CR je tak “genialní” , ze je potreba pouze vice zdokonalovat predpis D1. Aby to bylo vzdy na koho hodit. Dle nich neni potreba system zlepsovat , jit bezpecnejsi cestou, jit cestou lepsi komunikace a predvidani, technickych zlepseni. Povim vam , ze bych v tomto chaosu firu nedelal ani za zlaty prase. Ne ! Diky!
Presne tak. Cela slozitost a zaroven bezpecnost zeleznicni dopravy u nas stoji a pada na strojvedoucich. V kanclech muzete mit tabulky, grafy, kompy za miliardy a budou vam vsem k nicemu. Dulezity je najit jednotlivce ktereho pak potrestame. Agonie
Jediný argument SŽ je, že splnila vše dle předpisu D1 a ostatních norem. Opakované upozornění na systémové chyby, viz např. kauza cibulí u Mariánských Lázní, evidentně k ničemu nevede.
Nenapsal bych to lepe. ANO vse je dle D1 v poradku. D1 a cely system rizeni vlakove dopravy u nas je pouze alibismus a v realu nefunkcni chaos.
Ona SŽ nechce ani tak provozovat železniční sít, ale bádat nad papíry, razítky a co nejvíce to dopravcům znepříjemňovat užívání jejich příšerné sítě.
D1 už má 657 stran… boha jeho… a každé tři roky totální převrat v nějaké pasáži.
To není cesta k bezpečnosti.
A proto se u nás používají ty proklínané hákovnice. V tomto případě by jedna hákovnice zachránila desítky milionů oproti relativně levnému utrženému sběrači.
A nebylo by lepší tam dát něco jako neutrální pole? Víte aby ani ten sběrač neurval a toto opomenutí nemělo závažné následky.
Bože proč pořád chceme dělat někomu zle, něco ničit, trestat… místo toho aby se udělal systém který bude odolný proti drobným chybám.
Protože je to pohodlnější a múžeme. A hlavně protože MY NIC nemusíme. Vaše SŽ.
Strojvedoucí nedostávají písemný rozkaz o umístění takových návěstidel ?
Dostávají rozkazy, jenže jsou podle některých moc obsáhlé. Když rozkaz, ani příprava, ani stahovačka nestačí, hákovnice pomůže.
A když se rozkaz zkrátí převedením PJ na TONTR, tak je to zase špatně…
Ano, to je špatně. Stejně jako pouhá informace, že někde je stahovačka. Vylez prosím někdy z Ešusu a pojď se podívat zevnitř na něco těžšího…
Na nějakým tom nákladu jsem už byl v rámci ladění 2x 71Er s Oldcerrym.
Krom toho ani na tom vysmívaným Ešusu to není až zas taková sranda, jak si myslíš, protože musíš počítat s tím, že poslední koště máš někdy 25 metrů za prdelí a jindy zase skoro 150…
Ne, nedostávají. Strojvedoucí dostávají upozornění na stahovačku bez jednoznačného určení, kde mají stáhnout…
Nedávno jsem slyšel pláč nad odchodem jehličkových tiskáren na rozkazy do důchodu (nepopírám přitom, že tisk na kopírovací traktorovej papír měl něco do sebe).
Ty dnešní lejzrovky ale zase mají na to, aby pro obtížné případy vytiskly plánek – což tedy začít kout železo, resp. tady spíš měď, dokud je žhavá…?
Odkdy se výlukové cedule se stahovačkami dávají do trolejí, nebo zkrátka vysoko? Kde jste to viděl? Já znám jen přízemní a pak otvírací ve výši firovych očí.
Já znám jen přízemní na zoufalých klátících se trojnožkách… A nebo na sloupech TV mimo zorné pole strojvedoucího obzvláště na moderních stanovištích bez bočních oken.
c) ETCS teoreticky stahovačky umí, akorát mu o nich musí někdo říct.
A obávám se, že to SprŽel nebude dělat stejně, jako nenahrává do AVV, ani pomalé jízdy a další.
Stahovačky se do AVV nedaly ze zcela jednoduchého důvodu: nejvíc jich bylo při přejíždění mezi sudou a lichou skupinou, což AVV nemá podle čeho poznat. A než aby něco dělalo a něco nedělalo, nedělá jednotně nic.
Totéž v bleděmodrém jsou PJ přes „výhybku číslo XY“, přes které se někdy jede a někdy nejede.
Krom toho data do AVV nenahrává SŽ, ale dopravce.
ETCS stahovačky umí, ale při vývoji RBC AŽD CZ to nikdo neobjednal. Tedy CZETCS stahovačky neumí s výjimkou styku trakcí, kde je to nějak specificky dodrátováno… A tam to funguje, máme to vyzkoušené.
Už ten skanzen zavřete. První koridor roky roz..daný a místy zcela nesjízdný, objízdná trasa taky a teď KNFB. Že jsme nezůstali pod Rakouskem.
skanzen?treba prísť na slovenské koľaje a potom si človek uvedomí co je skanzen(pokiaľ ma človek možnosť porovnávať)
Tady není velký rozdíl. Však jsme o ten skanzen pečovali roky společně.
vaclave, tys tam asi dlouho nebyl.
To jste nedočetl do konce. Říkal pod Rakouskem 😃
Děda mi vždy říkal: „Snad se nebudeš srovnávat s horšíma.“
Toho lituji, co jsem rozum pobral!
U nás je dlhodobo podfinancovaný železnicny sektor,údržba je len plátanie..asi je to riešené v zmysle „šak ono to nejak vydrží“
ak si niekto myslí v ČR,že ich trate sú v zlom stave,tak potom si myslím,že trpí paranojou
(aspoň podľa môjho názoru)
Problém není množství peněz na železnici, ale efektivita nákládání s nimi. Já osobně nevěřím, že státní instituce múže být opravdu efektivní, ale rozhodně to múže být výrazně lepší než co předvádí SŽ. Jejímu vedení je evidentně železniční doprava naprosto ukradená a nemá žádný zájem na jejím fungování, nedej bože rozvoji.
Ale může být státní efektivni. I když to není instituce princip stejný viz Budvar za ředitele Bočka, ale je jich jak šafránu.
Událost se nestala v pondělí, ale v úterý.
díky za upozornění.
to je ta předělaná zabezpečovačka, aby šlo přepnout na střídavinu?
neudělal tu nějaký soudruh chybu?
Ještě oprava: Tlumačov do 19.6.22 23.59 hod. Otrokovice do 31.8.22 20.00 hod.
To teď změnili, díky.
Ty Otrokovice budou na mnohem, mnohem delší dobu. V kuloárech se už hovoří o tom, že rozsah poškození je takový, že dojde pravděpodobně k výstavbě nového zabezpečovacího zařízení, takže ani polooficiální konec roku by v tomto případě nebyl pravda.
Super, bydlíme v sedmém patře hned vedle Moravy. Takže od Tlumaku po most přes Moravu jde slyšet houkání díky přejezdům… Stačilo v noci slyšet přejezdy jak “cvakají”, ale to houkani večer (jako teď) 🤦🏻♂️
Na webu ČD-mimořádnosti je uvedené datum předpokládaného ukončení 30.6.22 v 8:00 hod. ráno.Ale to může být změněno.Na interaktivní mapě SŽ je uveden předpokládaný termín 31.8.22 ve 20.00 hod.
Zase fira. Za vse muze fira. Ale v kanclech tam je pohoda, teplicko, kavicka…
V tomto případě ano, strojvedoucí……co tam máte dál?
System je prohnilej panacku. SYSTEM !
To měl fíra jako zastavit ten proud a hrdinně zabránit průrazu do zabezpečovačky? Něco tam je navrženého/udělaného špatně a vážně by mě zajímalo, jak je chráněná zabezpečovačka proti běžné provozní chybě.
Asi by se vám nelíbilo, kdyby vám telefon po vytočení špatného čísla vybouchnul v ruce a urval prsty.
Špatně!!! Pokud dojde chybě strojvedoucího, tak má zasáhnout zabezpečovací zaŕízení. V Německu, při jízdě na PZB (bodový zabezpečovač) jsem na vypínačce jednou nevyhnul. Doušlo k samovolnému (bezpečnostními) vypnutí hlavního vypínače. Hlášeno elektrodispecerovi. Trn neshledal žádný problém. Na LZB (Liniový zabezpečovač) dojde k automatickému vypnutí hv. V Nizozemí se automaticky vypne hlavní vypínač a stáhne sběrač. V Nizozemsku převážně 1,5kV DC. Dráty jsou často duplované. Na části tratí jako VRT nebo nákladní Betuwe route je 25kV AC. Při krátkodobých napěťových výlukách v DE jsou návěsti většinou umístěny ve výšce očí strojvedoucího a podsvětleny. Prvotně je však strojvedoucí informován v denně aktualizovaném… Číst vice »
PZB umí vypínačky???
To slyším poprvé a ani dostupné zdroje o tom nemluví.
Že by nějaký další „magnet“ k 500/1k/2k?
PZB neumí vypínačky. Špatně jste mě pochopil.
Ale v zásadě jde o to, že při nerespektování vypínačky při jízdě na PZB, se nic zásadního nestane.
Já vaši větu “ V Německu, při jízdě na PZB (bodový zabezpečovač) jsem na vypínačce jednou nevypnul. Došlo k samovolnému (bezpečnostními) vypnutí hlavního vypínače. „ chápu tak, že to vyplo to PZBčko (což ale není pravda).
Tak jak jste to tedy myslel?
Dále, vypínačka a stahovačka jsou dost rozdílné věci.
Strojvedoucího z toho všeho vinit nelze, ale systém je nastaven tak, že vlaky jsou především na hraní, od dopravy má stát už dlouho hlavně silnice. Tam by i kratší omezení způsobilo řev…
Stržení troleje a následný požár rozvodné skříně zabzař? Tak tohle by se stávat nemělo.
Tak hlavně by strojvedoucí měl znát návěsti. Jde o druhou mimořádnou událost ve Zlínském kraji. Ta druhá se týká vynikajícího dopravce Arriva. Nerespektování návěsti stůj na odjezdovém návěstidle ve Slavičíně a následné jízdě proti vlaku od Bohuslavic…….na to si ale vyhlásil majitel webu informační embargo. Přitom se jednalo o sakra velký průser…fíra, který ani neví, že řeže výměnu……to udělat státní dopravce, tak se tady majitel jinak rozjede…
Tak ještě jednou k tomu, o jakých projetých návěstidlech zakazující jízdu píšeme:
1. Koridorová trať a následné omezení provozu. 2. Jakákoliv trať s následnou nehodou. Neřešíme barvu dopravce, jen letos už 82 případů projetých návěstí. Stále stejná pravidla. Proto ani slovo o včerejší projeté návěsti ČD v Praze:-)
Já tuhle událost přece psal 2x už včera. I to, že tohle NENÍ obyčejné stržení TV ale PRŮSER se zab. zař. na dvou tratích, z toho jedné kotidorové a druhé spojující krajské město. Ona to SŽ na webu ještě neměla, ale ČD už ano. Byli u toho i hasiči. Shodou okolností jsem ten den nejel do Brna. Fakt klika.
Narážím na minulou cestu, která se díky výlukám a organizaci SŽ stala peklem na zemi. Cestující i lidé z provozu zažívají už tak dost velký nápor kvůli nedodržení přípojů. Teď se to zjednodušilo, protože žádné nejsou. Ferdinandku vloni poničilo tornádo, letos to taky moc dobře nevypadá. Ach jo, tak zase autobusem 😕 😝
Myslite, ze je normalni, aby napětí, ze strzene troleje slo do zabezpecovacky? Ze vy budete z AZD?
Je to asi tak normální, jako kdyby vám někdo připojil bleskosvod na lustr.
Ta uzemňovací souprava má být z náležitě izolovaného vodiče, aby to z ní vylezlo až na té kolejnici, ke které je připojena, a ne do stožáru návěstidla, okolo kterého je omotána…
Tak ta Vaše první věta asi nejlíp popisuje celou situaci a navíc jsem se málem podělal smíchy.
Já si teď k tomu ještě představil, jak by to vypadalo, až by při první bouřce vyskákaly ze zdí všechny husí krky…
Tak to zkusím jinak: Je normální, že pokoji v praskne žárovka. Ale nemělo by to odrovnat ledničku až zahoří!
3kV není žárovka. Můžete být trochu soudný a vyjadřovat se k něčemu, co znáte?
Obzvlášť proto by se napětí 3 kV nemělo dostat, kam nemá, což bylo podstatou mého příspěvku.
Tak jinak, když omylem vykopnete nabíječku notebooku ze zásuvky, asi nečekáte, že nízkonapěťové obvody, veškerá elektronika v tom počítači odejdou a vyhoří.
Že se dopravně-provozní chybou dostane VN do zabezpečovačky je hodně špatně.
Kdesi, snad v Brně, tak 15, 20 let nazpět, prošlo 600 V z tramvajového kabelu do sítě 220 V. Kupodivu, spousta ledniček, televizí, atd. v okolních domech „vyhořela“.
Nefunční přepěťová ochrana na síti 220V není až tak úplně vzácná a obvykle vede k vyplácení kompenzací postiženým odběratelúm.
Tady se člověk pobaví. Opravdu si myslíte pane „železničáři“, že strojvedoucí elektrické trakce nezná návěsti pro elektrický provoz???
Zde malá ukázka, jak se dá vjet do úseku s vypnutým napájením a kdyby nebyly kamery, tak s vinou strojvedoucího: https://youtu.be/-SOG-WlsiWU
Všiml sem si dobře že místo stáhnout smetak bylo zvednout smeták?
Čemu se divíte, hlavním kriteriem rozhodování u SŽ je alibismus, hlavním kriteriem personalistiky je příbuznost, škraloup (nejlépe obojí). Mohl bych jmenovat hodně dlouho (i nejvyšši místa) konkretně i se škraloupy co si pamatuji, ale už mi to nestojí za to. Výsledek se musel dostavit a naděje na změnu žádná. Díky, že v Bruselu to vypadá obdobně a úchylnosti typu zákaz spalovacích motorů může zabránit úplnému rozdrcení žel. dopravy.
Všiml jste si špatně. V tomto místě, na odjezdovém zhlaví byly stahovačky dvě, z toho k té první byla cedule zvedni smeták a k té druhé cedule spusť smeták (kolej vpravo bez TV) tam jaksi nebyla, protože „asi vítr, Máchale“…
Jaký embargo? Jak může majitel zakázat médiím tom mluvit?
To je pohoda. jako v Bohumíně, prostě vlaky půl roku nepojedou, žádná tragédie. Stejně má vše jezdit po silnicích, no ne? 🙂
Tak je fakt, že na silnici zpravidla neopravují rozbitý semafor tři měsíce…
I to jsem zažil… Ale tam ten semafor byl spíš pro okrasu, proto jim to asi bylo jedno…
To jsem nikde nepsal. A u sítě TEN-T se vyjadřuji zcela naopak, dorpava na velké vzdálenosti ve velkém objemu patří na koleje. Nikoliv ale vožení konví s mlékem z kravína do 10 km vzdálené mlékárny.
Je prokázána příčinná souvislost mezi stržením TV a požárem rozvodné skříně ?
Na k-reportu je vidět oheň (???) u návěstidla L3a (směr Napajedla), dále zasahující HZS u šedé budovy – horní otevřená okna – kde je patrně ZZ.
https://www.k-report.net/discus/messages/28/316.html?1654766209
Tak on ten vlak asi ani nestrhnul trolej, jenom prostě vjel na trolej vyplou a takto to dopadlo