Velké problémy na druhém koridoru. V Otrokovicích vyhořelo zabezpečovací zařízení, vlaky nabírají zpoždění

Montážní vůz trakčního vedení MVTV. Foto: Pohled111 / Wikimedia CommonsMontážní vůz trakčního vedení MVTV. Foto: Pohled111 / Wikimedia Commons

Úsek Tlumačov – Napajedla bude několik týdnů bez zabezpečovacího zařízení, vlaky nabírají zpoždění.

190 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Domnívám se, že pro příště by se návěst na stažení sběrače v takto kritickém místě velmi levně a efektivně dala vyřešit cihlou zavěšenou z troleje v úrovni předního okna lokomotivy. Stačily by myslím takové dva, tři incidenty než se toto inovativní řešení ze strany SŽ mezi strojvedoucími rozkřikne….

Radek

Twitter SŽDC: Opravy po MU v Otrokovicích jsou aktuálně vyčísleny na cca 59 mil. Kč. Zprovoznění zabezpečovacího zařízení v Tlumačově předpokládáme do 21. 6., náročnější obnova zařízení v Otrokovicích má být hotová do konce srpna. V této části trati tak bude ještě docházet ke zpožďování vlaků.

tarten

Vtip dne. Nezabezpečená zabezpečovačka.

Jenki

Pokud se mi podařilo přechroustat a pochopit informace zde uvedené, vychází mi z toho následující průběh události: – fíra projede stahovačku – natáhne oblouk přes jednoduchý úsekový dělič – za děličem je trolej ukolejněná lanem visícím na návěstidle – zkratový proud začne protékat uzemňovacím lanem – protože měnírna je daleko tak proud na rychláku nestačí na vybavení ochran – uzemňovací lano visící na návěstidle se plynule mění v plazmový hořák – trakční napětí si nachází cestu do kabeláže zabezpečovačky k návěstidlu – 3kV (no spíš tak 2kV) z troleje v zabezpečovačce způsobuje totální destrukci a požáry všeho možného – až… Číst vice »

vjkm

Měnírna je v Otrokovicích provizorní, musela ustoupit střídavé měničovce, nicméně to neomlouvá a nakonec asi vypla. Kámen úrazu bude asi na tom vytaženém oblouku na děliči, který zredukoval zkratový proud. Ale zemnící lano nemá co svítit, to by snad mělo vydržet ? Kromě toho to sejmulo i ZZ v Tlumačově, tam se to dostalo jak ?

hank

…aneb praktické potvrzení absolutní platnosti 1. Murphyho zákona: Všechno, co se může posrat, se jednou posere.

Pája

Zavedenou praxi s lanem na návěstidle místo stožáru TV tady už jiní několikrát zmiňovali jako ne úplně ideální. Možná by se na tom dala postavit obhajoba. Každopádně je hromada výluk a pro ty, co tudy nejezdí denně se Ferdinandka stává pastí. Nerespektování návěstidla pro elektrický provoz (předpokládám že neúmyslné) je jedna věc, ale jít průseru naproti je systémový problém. A pak se zas dočtu o prémiích vedení SŽ…

vbb

Následný soud by vám patrně vysvětlil, že prvotní impuls k nehodě bylo vaše nerespektování návěsti Stahněte sběrač, a pokud nastavení ochran bylo „dle norem“, tak byste to moc neuhrál ani na spoluúčast Spržele (že to nevyplo hned byla jen nešťastná souhra náhod).

Jenki

To bych tak jednoznačně neviděl. Co se týká nerespektování návěstidla – kdesi jsem potkal obsah toho rozkazu. O stahovačce tam píšou: „…při vjezdu a jízdě po lichých kolejích…“ totiž dle mého skromného názoru platí jen pro lichou skupinu. Kdyby tam bylo „…při vjezdu ČÁRKA a jízdě po lichých kolejích…“ už by to bylo jasnější, ještě lepší by bylo třeba „…při vjezdu vždy, a dále při jízdě po lichých kolejích…“. Takže k soudnímu znalci elektro doporučuji přibrat i znalce pro jazyk český. Argument, že rozkaz je víc než návěstidlo, a že znění rozkazu odkazuje pouze na lichou skupinu, mi nepřijde úplně… Číst vice »

vbb

„…při vjezdu ČÁRKA a jízdě po lichých kolejích…“ je češtinsky špatně, před slučovací spojkou „a“ se čárka nepíše. Tím ale neříkám, že formulace uvedená v rozkaze je správná. Jak to tedy bylo, kdy se mělo stahovat? – při jakémkoliv vjezdu (na sudou i na lichou) a dále mít staženo jen v liché, v sudé se mohlo zvednout? – při vjezdu na lichou a při jízdě po liché, zatímco vjezd a jízda po sudých byla bez stahování? A jak to tam bylo vynávěštěno? Jak se definuje způsob ukolejnění? Je v nějakém projektu napsáno, jak se to v tomto případě musí udělat,… Číst vice »

Poskok

Rozkaz je k dohledání a k-reportu.
Celá ta věta je: Ve stanici Otrokovice při vjezdu a jízdě po lichých kolejích projeďte beznapěťový úsek se staženými sběrači.
Ve zvyku tuším bývá, že je oddělena elektricky lichá/sudá/trať. Pokud jsou děliče už před kolejovými spojkami (na k-reportu bylo foto, že je vlak v pravé skupině a určitě přejížděl z levé), tak potom by logicky dávalo smysl, že se musí jet se stáhnutým sběračem, protože při vjezdu se chvíli ocitl v levé skupině (než se dostal do pravé).

Qěcy

Nevím, co je v Otrokovicích, třeba atypické uspořádání.
V typické české, rakouské, polské stanici jsou vzdušná dělení na širé trati pár metrů až několik desítek metrů od vjezdových návěstidel. Takže při výluce některé staniční skupiny (nspr. liché) je nutno i při objíždění této skupiny z liché traťové na lichou traťovou kolej jet dva kousky se staženými smetáky. To je to „při vjezdu a odjezdu“ v rozkazu.

nowas

To si nemyslím, že by to soud sfouknul takhle snadno. Strojvedoucí nerespektoval návěst, ale ty následky jdou za SŽ. Při takové události(nestažení sběrače) by mělo dojít maximálně k destrukci trolejové děličky. Že i pak někde omotali zemnící lano okolo návěstidla, možná ho špatně ukolejnili, možná bylo špatně ukolejněné návěstidlo nebo snad nereagovaly ochrany v měnírně dostatečně rychle, to už je čistě věc SŽ.

Martin Verner

Na předvídatelnost následku by se z toho minimálně zčásti dostal určitě.

Pavel Skládaný

Zaměstnanec odpovídá do výše 4,5 násobku svého platu, ne za 59 miliónů. Ale ani tak to není moc příjemná situace, projetá stahovačka není nic tak výjimečného, to se někdy stane i fírům z dobrých rodin.

Jindřich Trnka

nechápu, proč ta desítka na přejezdech, stačí na přejezdy místo zabezpečovacího zařízení postavit dopravní policisty v dostatečném množství a vlaky budou moci jezdit normálně, dopravní pol. pak nebudou mít čas na zbytečnou buzeraci řidičů a udělají kus užitečné práce, je jich na to dostatek

Jiří Kocurek

A ten dopravák zajistí, že bude dodržena rozhledová vzdálenost, aby bylo řidiči umožněno splnění povinností zákonem požadovaných?
Protože soudce se pak bude dívat i na to, proč jste po řidičích požadoval splnit povinnost, aniž byste jim to umožnil.

Leinad

Personálu (závoráři, fízlovi) někdo řekne, aby zajistil přejezd.
Může tam dát pásku, může si stoupnout do vozovky a ukazovat autům jako regulovčník.

nowas

Tak to můžou rovnou zavřít úplně.

Jiří Kocurek

A pak přijde někdo od IZS a zarazí to. Přejezd zavřít nelze. Ne na celý měsíc a jen kvůli tomu, že se někomu nechce, aby vlaky zpomalily.

Jiří Kocurek

A uvidí personál vlak včas, aby se dodržela vyklízecí doba?

Může tam dát pásku. Přes přejezd ve Spytihněvi je vedena linka Halenkovice-Zlín. Přes zavřený přejezd nesmí ani chodci, kteří by snad chtěli jít na vlak, když jste jim sebral autobus… Fakt skvělé řešení nato, že chyba je na straně dráhy.

Leinad

Personálu to někdo řekne (výpravčí), nemusí vidět.
Ne dát pásku a zdrhnout, ale nějak krátkodobě zařídit (dát pásku když výpravčí řekne „posílám ti tam vlak“, sundat když vlak projíždí)
Ano, přejezd takhle bude zavřený trochu déle než se SSZ. Ale ne o moc déle, než z přejezdu vypadne poslední vůz 700m nákladu, který projížděl mašinou 10km/h.

K.S.

Myslíte jako 4 policajti dřepující v rytmu červených světel přejezdu?

Pája

Mluvíme oba o koridorové trati s rychlostí 160 km/h a vnitrostátním i mezinárodním provozem? Výpravčí podle Vaší představy bude volat před KAŽDÝM vlakem na KAŽDÝ přejezd a po ústním potvrzení vlak pustí? V situaci, kdy nefunguje zab zař a velkou starostí je provoz jakkoliv – třeba na telefonické dorozumívání, ale i „na oči“ ? Zkoušel jste tenhle nápad poradit lidem z provozu?

K.S.

I kdyby se mělo jezdit jen stovkou, bude to lepší než plížením vpřed.

Potulný Wechtr

Takhle nějak fungují BÜ Sicherungsposten u DB Netz. Patřičně proškolená obsluha na železničním přejezdu dostane avízo a zajistí přejezd červenobílým lanem. Avízo nedostává od výpravčího ale do koleje se v patřičné vzdálenosti umístí tzv. Pomocný obvod, který je vodičem veden do Unimobuňky dočasného závoráře. Tam obsluha dostane výrazný zvukový signál aby dočasný závorář šel zajistit přejezd. Signál pro závoráře může být ještě “vytuněn” technologickou novinkou, kdy dočasný obvod vyšle sms zprávu, kterou musí dočasný závorář potvrdit. Na pozice Sicherungsposten u DB Netz, jsou najímány osoby jež mají status tzv. Obtížně zaměstnatelný. Jsou to lidé nezaměstnaní po 50 r. Osoby ZTP,… Číst vice »

vbb

ZTP či ženská na mateřské budou co pět minut běhat s páskou z levé strany silnice na pravou? A pak (před přijíždějícím vlakem) přeběhne na druhou stranu kolejí a tam to zapáskuje podruhé?
To je nějaké divné.

hank

Tohle umíme v Čechistánu nejlíp: Zpochybnit všechno, co jinde funguje.

vbb

Já nezpochybňuji, že to funguje, ale nezdá se mi, že by tuto fyzicky trochu náročnou práci mohl vykonávat ZTP či matka na mateřské (mimochodem, matka na mateřské je na mateřské a není potřeba ji zaměstnávat).

Hajnej

Je rozdíl mezi zpochybňováním něčeho, co jinde funguje, a zpochybňováním věrohodnosti informací o témže…

Pavel Skládaný

Personál nevidí, personál by musel dostat vysílačku a od výpravčího informaci, že vlak jede. Vše ostatní je o život.

K.S.

Mají pistole? Mají. do patřičné vzdálenosti budou postaveni na obě strany a ke každé koleji policisté s pistolemi, kteří při průjezdu vlaku dají výstřelem signál k uzavření přejezdu. 😉 😀

(za normálních okolností bych navrhl půjčit si od armády dělo, ale ta přebytečná jsou asi už na Ukrajině)

Pája

😆👍👏

Doctor

Pane, jste velmi naivní.

Doctor

Omluva panu Kocurkovi, ten příspěvek o naivitě, nepatřil Vám, překlikl jsem se.
Naopak – souhlasím s Vámi !

Doctor

Pane, jste velmi naivní, slušně řečeno.

Jarek

Mi z diskuze vyplývá opět staré známe > nikdy se to tak nedělalo, a nekonečné množství důvodů proč to nejde.

Pavel Skládaný

Na přejezdech bez technického zabezpečení (tj. jen s výstražným křížem) se „na rozhled“ smí jezdit rychlostmi jen do 60 km/h (při zajištěném normovém rozhledu na trať, resp. drážní vozidlo asi 320 metrů). Ovšem na PZS nebývá často takový rozhled k dispozici (neb se primárně jezdí dle světel), takže nápad i v případě domnělého nadbytku lidí problematický.

El Grego

Jen mě zaráží že to došlo tak daleko že tam nejsou žádné ochranné mechanismy které by ochránili technologie

Asi Česku normální stav🥲

Jaroslav Tyle

Nejjistější ochrana je uzemnění kolejí, ale to ve stejnosměru nejde …

Legoušek

Já k tomu psal příspěvek v Aktuální informace v provozu (8.6.2022, 15:22) na k-reportu. Já jel kousek za vlakem, co to strhl, takže to bylo výživné. https://www.k-report.net/discus/messages/28/316.html?1654766209 Tady si dovlím zkopírovat, co jsem tam psal: To že to strojvedoucí projel, je samozřejmě jeho chyba. Na druhou stranu chyba se prostě stane. Tady posílám rozkaz, aby jste všichni viděli, jak zkurveně (sorry) to Správa železnic spravuje. Tak důležitá věc je zapadlá ve změti ostatních textů, často nepodstatných kravin (jízda sníženým výkonem, vypnutí ETCS…), rozkaz měl ještě druhou stranu, kde byla pomalá v Jistebníku – jak kdyby se to nevlezlo na první… Číst vice »

Leinad

Jak se kouká na nevyražení měnírny? Nemají mašiny náhodou omezení Imax podle napětí automaticky (nové podle normy, odporovky fyzikální vlastností)

Informátor

Nikoho z předřečníků nenapadlo, že prostě nezafungovaly ochrany na – stále ještě – měnírnách Otrokovice a Říkovice, které mají za úkol „v mžiku“ odpojit vn (3kV DC) od napájení TV. To se nestalo a tím je celá záhada vysvětlena. Souběžná „konverze z 3kV DC na 25kV AC “ aktuálně realizované stavby společností s příhodným názvem NEDAŘÍ 2019 (EŽ + AŽD) s MU souvisí právě jen konanou výlukou TV v dotčeném úseku. Prostě, jističe NN zab.zař. nejsou stavěné na výdržné napětí VN. Zkuste si to doma.

Martin z topírny

Jestli celými Těmi magalomanskými výlukami nám SŽ chce ukázat, že konverze je předražený luxus, který si ČR nemůže dovolit…tak se ji to povedlo… desítky týdnů výluk, miliardy pryč a pak se ukáže taková blbost-jako propojený úsekový dělič, že nemají bezpečně „oddělený“ silnoproud od předražené elektroniky… že by dodejce kamarád AŽD něco opomněl dodat…nebo zadavatel zapomněl zadat? Ale je to jako skoro vždycky…u Blbečků na dvorečku Ona se ta rychlo-silnice vedle 330 nestaví jen tak… V osobácích díky mnohaleté výlukové činnosti už skoro nikdo nejezdí No a po skoro 1/2 roku dlouhých skoro nefunkčních Hruškách si to zopakujeme tady … Kde… Číst vice »

milan

Mezi SŽ a AŽD není výjimkou, že se v projekční dokumentaci na „něco“ zapomene a tak se třeba stane, že v nově zaEsované stanici nelze normálním způsobem posunovat, protože jaksi v projektu nebylo zadáno, aby v softwaru byly také posunové cesty. Tak by se tedy logicky nabízelo doplnění. Ne to nejde, protože to je požadavek navíc a cena je X 000 000kč. Tak se to nechá být, ale přestřihávači pásek se mají zase čím chlubyt.

nowas

Nemusely selhání ochrany, jen tam prostě nemusel téct tak velký proud.

none

Takze byla zavedena vyhlidkova jizda?
Nasi zeleznici pomohou jen teleporty. Ale nesmi je mit na starosti SZ.

Petr Šimral

Když tak sleduji počty výlukových stahovaček a problémů s nimi, nestálo by za to dělat trakční vedení jinak? Tedy neoddělovat pouze trať od staniční koleje, kterou napájíme od vjezdu ke vjezdu z druhé strany bez možnosti přerušení, ale oddělit ještě v úrovni odjezdových návěstidel děličem staniční koleje, aby při potřebě napěťové výluky nad staničními kolejemi zůstávala zhlaví elektricky sjízdná? A samozřejmě v případě dlouhodobých výluk místo hákovnic používat více úsekových děličů, aby k napěťovým výlukám a stahovačkám v provozovaných kolejích vůbec nemuselo docházet? Kolikrát se ještě budeme přesvědčovat o tom, že ani strojvedoucí nedokáže být zcela bezchybný? A není to… Číst vice »

Petr Šimral

A to vynechávám žst. Praha Malešice, kde ani stahovačky a výluková činnost být nemusí. Za posledních 10 let jenom dopravce MTR tam odepsal 9 sběračů při čtyřech událostech vždy z viny SŽ. Při posledním případu minulý týden ve středu trvalo dva dny, než to zase pověsili nahoru…

Legoušek

Dotaz pro Petra Šimrala – proč SŽ u těchto napěťovek nepoužívá u dočasných návěstidel pro elektrický provoz provedení,které by bylo větší? Např 1×1 m.

Petr Šimral

Protože se nevejdou do profilu a neudržely by se ve větru, se domnívám. Viděl jste mnou odkázané video?

Legoušek

Jasan, ale třeba u vjezdu, kde se dávají vně koleje, tak by to šlo. Ale zase by vznikla nejednotnost ve velikostech mezi tytéž návestidly, což se nechce. Tomu rozumím.

Na druhou stranu, když člověk vidí, co za strašné anomálie v poslední době vznikají, tak je to stejně jedno.

Jinak neee, video jsem neviděl.

Jiří Kocurek

Opravdu SŽ ušetří, nestojí pak opravy strženého vedení daleko víc než prevence? Tohle je čistě v jejich pravomoci.

Leinad

Když je to z viny fíry, platí on.

Martin z topírny

Velmi malým podílem… 3,5 násobek jeho platu.
A pokud má slušnou pojistku, že bez pojistky jezdí snad jen „ostrostřelec“… tak ho ta sranda přijde na „pár“ tisíc a x hodin sepisování protokolů a papírů.

Samozřejmě, pokud se to u jednotlivce opakuje, ty „závadičky“, tak může býti pokárán až vyhozen, to už je na dopravci, jaký má stav a karierní řád.

Petr Šimral

4,5 násobek. Pojistka na blbost třeba u nás kryje 90% plnění, ale těch 10% není zrovna málo a rozhodně to není o tom, že by si strojvedoucí řekl: dneska mám dobrou náladu, projedu si stahovačku se zvednutým…

Leinad

Myslel jsem ve vztahu SprŽel – dopravce, když je vina na straně dopravce.
Co s tím dělá dopravce dál (a co podle pracovního práva může) neřeším.

Qěcy

Kdyby jen opravy, ale všechny společnosti dohromady to stojí také náklady na NAD, na zpoždění vlaků i nákladních, odklonech, priprezich a podobně. Nejvíc mne derou ty dlouhodobé stahovačky, které bych zakázal a povinné by bylo přemotat troleje tak, aby dlouhodobá stahovačka nevznikla.

Jiří Kocurek

… a pak taky nejsou lidi na údržbu, když v jednom kuse opravují tohle. Kruh se uzavírá.

Martin z topírny

SŽ a prevence…?
SŽ a změna k lepšímu… co vás nemá pane Kocour…

vždyť my to děláme pořád po staru, nebo vůbec…
🙂

Qěcy

Tohle říkám už nejméně rok. Jsou i jiné možnosti umístění dělení. Ovšem i v Rakousku jsem z videí vypozoroval shodné uspořádání, jako u nás. Ale neříkám, že jsem něco nepřehlédl.

Martin z topírny

V Rakousku bývá většina stanic oddělena až 3násobným počtem úsekových odpojovačů, takže je zcela běžné, že kolem výluky se dá bezpečně projet bez jakéhokoliv zásahu a manipulací se sběračem. V základu NEMAJÍ oddělené JEN sudá / lichá a stanice/trať…jak je to nejčastěji nad kolejemi SŽ. Mají to po blocích a mnohdy i po jednotlivých kolejích, které lze různě odpojovat připojovat. Ještě jsem neviděl kvůli výluce stahovat v Rakousku sběrač. Snad jen jediné místo, které se většinou dělat jinak nedá, je když se nad tratí opravuje most. Ale u toho mají cedule velký jak 3 krávy. A tím, že stahují tam… Číst vice »

Petr Šimral

A předpokládám, že na tratích, kde je ETCS to tam je taky zavázané a ne jak u nás, kde se nám stahuje sběrač pouze na styku trakčních soustav…

Qěcy

Já bych teda řekl, že Rakušani mají akorát odděleny vedlejší staniční koleje. Děliče na koncích hlavních kolejí běžných stanic nevidím, vzdušná dělení také nevidim.

Tonda Sehnal

Tisíckrát… Tisíckrát ano…. Totéž navrhuji SŽ již léta (doložím).
Žel, někdo to u SŽ nechce realizovat, neboť by mu to přineslo… (🤷).

olda

Dobrý den, ty Třebušice a zmíněné neuvěřitelné číslo poškozených sběračů je za jak dlouhé časové období?

Petr Šimral

Mám takové tušení, že tři roky.

Karel

Ví prosím někdo( bez invektiv na SŽ či strojvedoucí) kudy se dostalo 3KV do zabezpečovacího zařízení stanice, když víme ,
že průjezdem přes deličník se dostalo 3KV do částí troleje
stanice Otrokovice , shořel uzemňovací kabel přenosného
uzemnění troleje (naštěstí tam nepracovali éžeti), tedy za tohoto stavu kudy vedla cesta do kabelů zabezpečovacího zařízení?

nowas

Nevisel ten kabel na návěstidle, jak bývá zvykem?

Poskok

Visel…

Domis

A to je dobré k čemu? Že se tak dá využít stožár návěstidla blízko trati a současně je průjezdný profil koleje (pro nezávislou trakci) zachován? Jinak by se musela využít brána nebo lépe blízký stožár TV?

Pokud se zkratovává zcela vyloučená kolej, tak se obvykle dá zkratovací lano (tyč) spustit přímo z troleje na kolej kdekoliv přímo dolů, ne?

mshunt

Dobré je to k tomu, že se zkratuje na střed stykového transformátoru. Pokud se zkratuje na koleje, může to dělat problémy obvodům.

Jiří Kocurek

To je je teda výstavní vlastní gól. Nechtěli udělat problémy (kolejovým) obvodům a výsledek je, jaký je.

Jan Neruda

Obvodům na vyloučené koleji je to šumák. Tentokrát se vymstilo používání návěstidla pro vedení zkratovacího lana a jednodušší lezení na návěstidlo oproti lezení na stožár.

Poskok

A byla ta kolej vyloučená opravdu plně, nebo jenom elektricky? Že na ni měl ten náklad postaveno, tak se měl asi skrz Otrokovice jenom prokutálet.

Martin

Byla kolejová výluka.

Lukáš Chytil

Kolejová + napěťová, kvůli práci na TV.

Honza D.

Vezmou si firmy a SŽ z toho ponaučení, aby se předešlo opakování? Vím, existuje paragraf 1 a pro všechny případy i paragraf 2, ale občasné použití hlavy a inovativní přístup nemusí být na škodu.

Martin z topírny

No jestli jo…tak už by SŽ konečně mohla po této veledrahé zkušenosti „hákovnice“ začít řešit jinak.

Aby se neničil sběrač, ani jejich zařízení.

A neříkejte, že to nejde jinak.

Jan

Máte lepší nápad jak vyřešit hákovnice? Kdyby byl tak už je ne? Teda kromě toho, aby fírové respektovali návěsti pro elektrický provoz.

Petr Šimral

Samozřejmě. Dva děliče za sebou. Proti ceně jednoho utrženého sběrače je to za pětinu a to nepočítám cenu za přerušení provozu…

Jan

A tam kde nelze dát dva děliče? Třeba při rekonstrukci nebo stavbě trakčního vedení?

Petr Šimral

A právě přesně tam to lze 🙂

Jan

Asi se nechápeme. Tam kde třeba není trolej? Třeba brány nad několika kolejemi, vystříhaná je jedna trolej nad jednou kolejí, je tam jen napěťová výluka. Nestáhl by, jel dál, zachytil by se o lano na bráně a začal by trhat… Tam jsou dva děliče asi k ničemu ne? Jinak s těmi děliči souhlasím, ale tady nevidím jinou možnost než hákovnici.

Lukáš Chytil

Hledáme proč to nejde?

Jan

Jsou situace kdy to nelze, tipuji, že jste fíra nebo nějaký fanoušek železnice. Kdyby jste pracoval u firem typu EŽ, Tramo apod. Tak asi víte že to někdy nelze.

Honza D.

Klasika. Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.

zdroj

No a to se na plánovaných stavbách ruší ASHS z důvodu úspory finančních prostředků. Znám dva případy, kde to technologii ochránilo. Bohužel, ale cesta je dnes jiná, tady pravděpodobně ten systém nainstalován nebyl.

Qěcy

Co to je? Nějaký hasicí systém? Ten by moc nepomohl proti poničení ZZ, nebo nn rozvaděčů a zdrojů přepětím.

zdroj

Automatický hasicí systém, pomůže a velice dobře

vbb

Ten jen uhasí požár, který vznikl z toho, že někde vlezlo VN kam nemělo a všechno speklo dohromady.
Otázkou tedy je poměr škod vzniklých požárem, resp. jeho šířením (tzn. to, co by AHS uhasil), a škod vzniklých samotným průnikem VN.

Martin

Pokud se trakce dostane do technologií, tak vždy napáchá velké škody. Jde o to, jakou cestou trakce vnikla do zabezpečovacího zařízení; zda tuto nežádoucí situaci bylo možno předvídat a technologii před tímto možným poškozením ochránit. Projektanti nepochybně zabezpečovací zařízení vyprojektovali dle platných norem a předpisů, ale výrobce nepředpokládá v technologii přítomnost stejnosměrné či střídavé trakce.

Jan Neruda

Projektant to jistě předvídal. Proto jsou (nejen) návěstidla ukolejněna přes průrazku. To ukolejnění je provedeno zelezným drátem o velkém průřezu, trakční proud převede bez poškození zabzař. Jedině, že by v rámci výluky a přestavby na střídavinu bylo ukolejnění odpojené kvůli výměně průrazek za jiný typ (na střídavinu jsou jiné). Potom je otázka, jak umístění zkratovacího lana v tomto případě řešil Rozkaz o výluce. Tam je totiž vždy uvedena km poloha zazkratování a způsob provedení – na střed tlumivek nebo na patu kolejnice konkrétního pasu (levý nebo pravý)

Martin

Projektant sice tuto situaci předvídal, ale přesto k poškození vlivem trakce zabezpečovací technologie došlo. RZZ má mnoho různých vstupů a výstupů, umožňuje se napájení i náhradními zdroji v třeba případě výpadku napájení … a na těchto vstupech a výstupech bych předpokládal dostatečné proudové či napěťové ochrany, které by zabránily k zavlečení nežádoucích vlivů ( např. napětí trakce ) do zab. zařízení a zabránilo se jimi jeho zničení. Je irelevantní, z jakého důvodu, jak a kudy se trakce k technologii dostane … jde o to, aby nežádoucí vliv neprošel přes ochrany ( i za cenu jejího zničení ) a technologie byla… Číst vice »

Jenisej

Stát se to může, když kable leží vedle sebe, prostě si vysoké napětí cestu najde. Jako v Bohumíně. Co je ale zarážející, že po zkušenosti z Polomi SŽ nedrží klíčové prvky ZabZař skladem.

Jiří Kocurek

Začal bych tím, že kable neleží vedle sebe.

Jarek

Některé leží i na sobě a nebojsou různě propleteny, a jako perlička jedna revizní zpráva, co mi tu leží na stole cituji: neoznačené přívody, kable jsou vedeny cik cak 🙂 Odborný výraz revizáka s patřičným paragrafem dle ještě platné vyhlášky 50…..

veli.k

Shrňme to. Už při běžných výlukách často stačí, aby strojvedoucí (= člověk) přehlédl za jízdy vlaku návěst pro elektrický provoz (o velikosti normální dopravní značky, umístěné v trakčním vedení), aby způsobil většinou mnohahodinové komplikace a stovky nebo tisíce uváznutých cestujících ve vlacích. Tady jsme se posunuli ještě dál, kdy jedno nezmáčknutí čudlíku strojvedoucím způsobilo škodu za 20 milionů a omezení pro tisíce cestujících na několik dnů až týdnů, možná měsíců. Nezdá se vám, že je něco špatně? Za a), proč těch stahovaček obecně je v naší síti tolik. Jak to v Německu nebo Rakousku dělají, že jich tam je méně?… Číst vice »

Tonda Sehnal

Je mnoho, opravdu mnoho způsobů jak tomuto předcházet. Já sem jsem nejméně dva v uplynulém čase předával jako zlepšovák SŽ. Proč si oni nechtějí zlepšit parametry infra je otázka na ně…
Máte však zcela pravdu: jízda z Prahy do Čáslavi dnes znamená 5 (pět) stažení sběrače. Při cestě ze státních hranic do Hamburku potkáte dvě vypínačky, ještě k tomu podmíněné…
Ptejte se na SŽ, kde je chyba 🤷

Jiří Kocurek

Už se dozvídáme, že je to celonárodní chyba, protože se stát zaměřuje jen na silniční dopravu a že je to záměr silničního spiknutí.
Jak kdyby v tom Německu neměli ani silnice, natož dálnice, a vozili vlakem i vodu do vodovodu.

PetrM

Jirko, úplně ke všemu se vyjadřovat nemusíš.

Hajnej

No a když se SŽ tomu německému ideálu „Ein Reich – eine Bahn – eine Phase“ začala konečně přibližovat, tak je to zase špatně…?

Tonda Sehnal

Ale notáák… Pane hajnej… Tohle je trochu argumentační faul do našich řad… 😓
Spolu jsme nejednou seděli u jednoho stolu. Sám víte, že vůůůbec nejde o technickou debatu ale o to, jak se někomu od infra >chce nebo nechce pracovat<. Tečka. Nápadů bylo mnoho. Kolik z nich bylo chtěno posunout dál?
AVV Beroun – Plzeň – Cheb ? 🤷

Hajnej

Na trati Beroun – Plzeň – Cheb se už pracuje. Akorát to bude se žlutejma placičkama.

Petr Šimral

Hajnej, sorry: jestli tu bylo několik příznivců konverze, třeba já, tak výlukové situace na trati Přerov – Břeclav již před touto událostí jasně ukazovaly, jak to nedělat…

Hajnej

Děláš, jako bys neznal tuzemskou realitu, že „teoretické“ důkazy nemají tu správnou váhu – kdežto důkaz průserem ji má prostě mnohem větší.
Teď tedy předpokládám, že až u příští akce někdo přijde s tím, že se udělá jedna velká napěťovka nad celým konvertovaným úsekem, bude uvítán potleskem. Nebo je můj předpoklad mylný…?

Jan

ETCS umí přenášet stahovačky a vypínačky, otázka je, jestli se to na síti sž bude používat.

Dušan

Bude, ale prý pouze tam, kde se mění trakční soustava – jinde ne.

Jan

Takže úplně k ničemu. Kolik stržených trolejí kvůli projeté stahovačce se stalo na změně soustavy? Pokud vím, tak ani jedna. Zrovna tyto místa jsou natolik výrazná, že tam se to zapomene jen těžko. Zato ty jiné pasti zůstanou nezabezpečené…

Martin z topírny

No hlavně při těch jejich nezřízených opravách a výlukách, kdo by to neustále přepogramovával ty tratě… 🙂 🙂

Jiří Kocurek

Všude možně se snaží dělat to tak, aby chyba jednotlivce neznamenala průšvih, aby bylo zařízení odolné proti lidským chabám. Aby cesta k průšvihu byla co možná nejklikatější.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_cheese_model

Zatímco v Dlážděné by někteří k hákovnici zavěsili i tu gotickou hákovnici, která by strojvecího rovnou sejmula. A když ne jeho, tak aspoň něco nebo někoho jiného. Aby drobná chyba vedla k co největšímu neštěstí, aby to ten strojvedoucí odsr- odskákal co nejhůř a to v touze po pomstě, ani čert neví za co.

nowas

V tomto případě by ta hákovnice dost pomohla.

Tonda Sehnal

Souhlas. Vlaky by nestály deset týdnů ale jen deset hodin.
Nabízím protiotázku: nešlo by to i bez hákovnice vymyslet jinak, LÉPE? 😉

James

Swiss cheese model temto tupcum nikdy nic nerekne. SŽ nezna pojmy jako prevence, bezpecnost , predchazeni MU. SŽ zna pouze svoji D1 ktera je napsana tak, aby byl vinem vzdy STROJVEDOUCI !!!

Qěcy

S tímhle bohuzeludim souhlasit, co se týče stahovaček. Debilní systém – program spočítal, že vlak setrvačností projede, tak stahovačku zkrátka uděláme. To, že to v praxi občas fíra nedodrží, nebo vlak uvázne, to je SŽ jedno.
Proč???

Martin z topírny

Bohužel takhle uvažuje většina představitelů té firmy, celá jejich filozofie je úplně mimo dobu… schémata výluk, plánování výluk, dopady výluk na dopravu…to je pořád jak ze 70. let

MildaIV

Já teda 70. léta nepamatuju, ale fakt to tehdy bylo tak blbý?

James

Pane Kocourek. Nemuzete vysvetlovat lidem co obsluhuji zatuchly system SZ co je swiss cheese 😀 😀 System rizeni vlakove dopravy v CR je tak “genialní” , ze je potreba pouze vice zdokonalovat predpis D1. Aby to bylo vzdy na koho hodit. Dle nich neni potreba system zlepsovat , jit bezpecnejsi cestou, jit cestou lepsi komunikace a predvidani, technickych zlepseni. Povim vam , ze bych v tomto chaosu firu nedelal ani za zlaty prase. Ne ! Diky!

James

Presne tak. Cela slozitost a zaroven bezpecnost zeleznicni dopravy u nas stoji a pada na strojvedoucich. V kanclech muzete mit tabulky, grafy, kompy za miliardy a budou vam vsem k nicemu. Dulezity je najit jednotlivce ktereho pak potrestame. Agonie

Dave

Jediný argument SŽ je, že splnila vše dle předpisu D1 a ostatních norem. Opakované upozornění na systémové chyby, viz např. kauza cibulí u Mariánských Lázní, evidentně k ničemu nevede.

James

Nenapsal bych to lepe. ANO vse je dle D1 v poradku. D1 a cely system rizeni vlakove dopravy u nas je pouze alibismus a v realu nefunkcni chaos.

Martin z topírny

Ona SŽ nechce ani tak provozovat železniční sít, ale bádat nad papíry, razítky a co nejvíce to dopravcům znepříjemňovat užívání jejich příšerné sítě.

D1 už má 657 stran… boha jeho… a každé tři roky totální převrat v nějaké pasáži.

To není cesta k bezpečnosti.

Jan Neruda

A proto se u nás používají ty proklínané hákovnice. V tomto případě by jedna hákovnice zachránila desítky milionů oproti relativně levnému utrženému sběrači.

K.S.

A nebylo by lepší tam dát něco jako neutrální pole? Víte aby ani ten sběrač neurval a toto opomenutí nemělo závažné následky.

Bože proč pořád chceme dělat někomu zle, něco ničit, trestat… místo toho aby se udělal systém který bude odolný proti drobným chybám.

MildaIV

Protože je to pohodlnější a múžeme. A hlavně protože MY NIC nemusíme. Vaše SŽ.

Premek

Strojvedoucí nedostávají písemný rozkaz o umístění takových návěstidel ?

Jan

Dostávají rozkazy, jenže jsou podle některých moc obsáhlé. Když rozkaz, ani příprava, ani stahovačka nestačí, hákovnice pomůže.

Hajnej

A když se rozkaz zkrátí převedením PJ na TONTR, tak je to zase špatně…

Petr Šimral

Ano, to je špatně. Stejně jako pouhá informace, že někde je stahovačka. Vylez prosím někdy z Ešusu a pojď se podívat zevnitř na něco těžšího…

Hajnej

Na nějakým tom nákladu jsem už byl v rámci ladění 2x 71Er s Oldcerrym.
Krom toho ani na tom vysmívaným Ešusu to není až zas taková sranda, jak si myslíš, protože musíš počítat s tím, že poslední koště máš někdy 25 metrů za prdelí a jindy zase skoro 150…

Petr Šimral

Ne, nedostávají. Strojvedoucí dostávají upozornění na stahovačku bez jednoznačného určení, kde mají stáhnout…

Hajnej

Nedávno jsem slyšel pláč nad odchodem jehličkových tiskáren na rozkazy do důchodu (nepopírám přitom, že tisk na kopírovací traktorovej papír měl něco do sebe).
Ty dnešní lejzrovky ale zase mají na to, aby pro obtížné případy vytiskly plánek – což tedy začít kout železo, resp. tady spíš měď, dokud je žhavá…?

Qěcy

Odkdy se výlukové cedule se stahovačkami dávají do trolejí, nebo zkrátka vysoko? Kde jste to viděl? Já znám jen přízemní a pak otvírací ve výši firovych očí.

Petr Šimral

Já znám jen přízemní na zoufalých klátících se trojnožkách… A nebo na sloupech TV mimo zorné pole strojvedoucího obzvláště na moderních stanovištích bez bočních oken.

Leinad

c) ETCS teoreticky stahovačky umí, akorát mu o nich musí někdo říct.
A obávám se, že to SprŽel nebude dělat stejně, jako nenahrává do AVV, ani pomalé jízdy a další.

Hajnej

Stahovačky se do AVV nedaly ze zcela jednoduchého důvodu: nejvíc jich bylo při přejíždění mezi sudou a lichou skupinou, což AVV nemá podle čeho poznat. A než aby něco dělalo a něco nedělalo, nedělá jednotně nic.
Totéž v bleděmodrém jsou PJ přes „výhybku číslo XY“, přes které se někdy jede a někdy nejede.
Krom toho data do AVV nenahrává SŽ, ale dopravce.

Petr Šimral

ETCS stahovačky umí, ale při vývoji RBC AŽD CZ to nikdo neobjednal. Tedy CZETCS stahovačky neumí s výjimkou styku trakcí, kde je to nějak specificky dodrátováno… A tam to funguje, máme to vyzkoušené.

Tomáš Gottschalk

Už ten skanzen zavřete. První koridor roky roz..daný a místy zcela nesjízdný, objízdná trasa taky a teď KNFB. Že jsme nezůstali pod Rakouskem.

mat

skanzen?treba prísť na slovenské koľaje a potom si človek uvedomí co je skanzen(pokiaľ ma človek možnosť porovnávať)

Vašek

Tady není velký rozdíl. Však jsme o ten skanzen pečovali roky společně.

Georg

vaclave, tys tam asi dlouho nebyl.

Pája

To jste nedočetl do konce. Říkal pod Rakouskem 😃

K.S.

Děda mi vždy říkal: „Snad se nebudeš srovnávat s horšíma.“

Vašek

Toho lituji, co jsem rozum pobral!

mat

U nás je dlhodobo podfinancovaný železnicny sektor,údržba je len plátanie..asi je to riešené v zmysle „šak ono to nejak vydrží“
ak si niekto myslí v ČR,že ich trate sú v zlom stave,tak potom si myslím,že trpí paranojou
(aspoň podľa môjho názoru)

MildaIV

Problém není množství peněz na železnici, ale efektivita nákládání s nimi. Já osobně nevěřím, že státní instituce múže být opravdu efektivní, ale rozhodně to múže být výrazně lepší než co předvádí SŽ. Jejímu vedení je evidentně železniční doprava naprosto ukradená a nemá žádný zájem na jejím fungování, nedej bože rozvoji.

Znalec

Ale může být státní efektivni. I když to není instituce princip stejný viz Budvar za ředitele Bočka, ale je jich jak šafránu.

Prokop Buben

Událost se nestala v pondělí, ale v úterý.

Gwann

to je ta předělaná zabezpečovačka, aby šlo přepnout na střídavinu?

neudělal tu nějaký soudruh chybu?

VIZEK2442

Ještě oprava: Tlumačov do 19.6.22 23.59 hod. Otrokovice do 31.8.22 20.00 hod.

Martin H.

Ty Otrokovice budou na mnohem, mnohem delší dobu. V kuloárech se už hovoří o tom, že rozsah poškození je takový, že dojde pravděpodobně k výstavbě nového zabezpečovacího zařízení, takže ani polooficiální konec roku by v tomto případě nebyl pravda.

Roiman

Super, bydlíme v sedmém patře hned vedle Moravy. Takže od Tlumaku po most přes Moravu jde slyšet houkání díky přejezdům… Stačilo v noci slyšet přejezdy jak “cvakají”, ale to houkani večer (jako teď) 🤦🏻‍♂️

VIZEK2442

Na webu ČD-mimořádnosti je uvedené datum předpokládaného ukončení 30.6.22 v 8:00 hod. ráno.Ale to může být změněno.Na interaktivní mapě SŽ je uveden předpokládaný termín 31.8.22 ve 20.00 hod.

James

Zase fira. Za vse muze fira. Ale v kanclech tam je pohoda, teplicko, kavicka…

Železničář

V tomto případě ano, strojvedoucí……co tam máte dál?

James

System je prohnilej panacku. SYSTEM !

Jiří Kocurek

To měl fíra jako zastavit ten proud a hrdinně zabránit průrazu do zabezpečovačky? Něco tam je navrženého/udělaného špatně a vážně by mě zajímalo, jak je chráněná zabezpečovačka proti běžné provozní chybě.

Asi by se vám nelíbilo, kdyby vám telefon po vytočení špatného čísla vybouchnul v ruce a urval prsty.

Potulný Wechtr

Špatně!!! Pokud dojde chybě strojvedoucího, tak má zasáhnout zabezpečovací zaŕízení. V Německu, při jízdě na PZB (bodový zabezpečovač) jsem na vypínačce jednou nevyhnul. Doušlo k samovolnému (bezpečnostními) vypnutí hlavního vypínače. Hlášeno elektrodispecerovi. Trn neshledal žádný problém. Na LZB (Liniový zabezpečovač) dojde k automatickému vypnutí hv. V Nizozemí se automaticky vypne hlavní vypínač a stáhne sběrač. V Nizozemsku převážně 1,5kV DC. Dráty jsou často duplované. Na části tratí jako VRT nebo nákladní Betuwe route je 25kV AC. Při krátkodobých napěťových výlukách v DE jsou návěsti většinou umístěny ve výšce očí strojvedoucího a podsvětleny. Prvotně je však strojvedoucí informován v denně aktualizovaném… Číst vice »

vbb

PZB umí vypínačky???
To slyším poprvé a ani dostupné zdroje o tom nemluví.
Že by nějaký další „magnet“ k 500/1k/2k?

Potulný Wechtr

PZB neumí vypínačky. Špatně jste mě pochopil.
Ale v zásadě jde o to, že při nerespektování vypínačky při jízdě na PZB, se nic zásadního nestane.

vbb

Já vaši větu “ V Německu, při jízdě na PZB (bodový zabezpečovač) jsem na vypínačce jednou nevypnul. Došlo k samovolnému (bezpečnostními) vypnutí hlavního vypínače. „ chápu tak, že to vyplo to PZBčko (což ale není pravda).
Tak jak jste to tedy myslel?

Dále, vypínačka a stahovačka jsou dost rozdílné věci.

Frantisek

Strojvedoucího z toho všeho vinit nelze, ale systém je nastaven tak, že vlaky jsou především na hraní, od dopravy má stát už dlouho hlavně silnice. Tam by i kratší omezení způsobilo řev…

Jiří Kocurek

Stržení troleje a následný požár rozvodné skříně zabzař? Tak tohle by se stávat nemělo.

Železničář

Tak hlavně by strojvedoucí měl znát návěsti. Jde o druhou mimořádnou událost ve Zlínském kraji. Ta druhá se týká vynikajícího dopravce Arriva. Nerespektování návěsti stůj na odjezdovém návěstidle ve Slavičíně a následné jízdě proti vlaku od Bohuslavic…….na to si ale vyhlásil majitel webu informační embargo. Přitom se jednalo o sakra velký průser…fíra, který ani neví, že řeže výměnu……to udělat státní dopravce, tak se tady majitel jinak rozjede…

Pája

Já tuhle událost přece psal 2x už včera. I to, že tohle NENÍ obyčejné stržení TV ale PRŮSER se zab. zař. na dvou tratích, z toho jedné kotidorové a druhé spojující krajské město. Ona to SŽ na webu ještě neměla, ale ČD už ano. Byli u toho i hasiči. Shodou okolností jsem ten den nejel do Brna. Fakt klika.

Pája

Narážím na minulou cestu, která se díky výlukám a organizaci SŽ stala peklem na zemi. Cestující i lidé z provozu zažívají už tak dost velký nápor kvůli nedodržení přípojů. Teď se to zjednodušilo, protože žádné nejsou. Ferdinandku vloni poničilo tornádo, letos to taky moc dobře nevypadá. Ach jo, tak zase autobusem 😕 😝

Kolbaba

Myslite, ze je normalni, aby napětí, ze strzene troleje slo do zabezpecovacky? Ze vy budete z AZD?

Hajnej

Je to asi tak normální, jako kdyby vám někdo připojil bleskosvod na lustr.
Ta uzemňovací souprava má být z náležitě izolovaného vodiče, aby to z ní vylezlo až na té kolejnici, ke které je připojena, a ne do stožáru návěstidla, okolo kterého je omotána…

MildaIV

Tak ta Vaše první věta asi nejlíp popisuje celou situaci a navíc jsem se málem podělal smíchy.

Hajnej

Já si teď k tomu ještě představil, jak by to vypadalo, až by při první bouřce vyskákaly ze zdí všechny husí krky…

Jiří Kocurek

Tak to zkusím jinak: Je normální, že pokoji v praskne žárovka. Ale nemělo by to odrovnat ledničku až zahoří!

Koleno

3kV není žárovka. Můžete být trochu soudný a vyjadřovat se k něčemu, co znáte?

Jiří Kocurek

Obzvlášť proto by se napětí 3 kV nemělo dostat, kam nemá, což bylo podstatou mého příspěvku.

Y.K.

Tak jinak, když omylem vykopnete nabíječku notebooku ze zásuvky, asi nečekáte, že nízkonapěťové obvody, veškerá elektronika v tom počítači odejdou a vyhoří.

Že se dopravně-provozní chybou dostane VN do zabezpečovačky je hodně špatně.

vbb

Kdesi, snad v Brně, tak 15, 20 let nazpět, prošlo 600 V z tramvajového kabelu do sítě 220 V. Kupodivu, spousta ledniček, televizí, atd. v okolních domech „vyhořela“.

MildaIV

Nefunční přepěťová ochrana na síti 220V není až tak úplně vzácná a obvykle vede k vyplácení kompenzací postiženým odběratelúm.

Petr Šimral

Tady se člověk pobaví. Opravdu si myslíte pane „železničáři“, že strojvedoucí elektrické trakce nezná návěsti pro elektrický provoz???
Zde malá ukázka, jak se dá vjet do úseku s vypnutým napájením a kdyby nebyly kamery, tak s vinou strojvedoucího: https://youtu.be/-SOG-WlsiWU

Vladki

Všiml sem si dobře že místo stáhnout smetak bylo zvednout smeták?

Znalec

Čemu se divíte, hlavním kriteriem rozhodování u SŽ je alibismus, hlavním kriteriem personalistiky je příbuznost, škraloup (nejlépe obojí). Mohl bych jmenovat hodně dlouho (i nejvyšši místa) konkretně i se škraloupy co si pamatuji, ale už mi to nestojí za to. Výsledek se musel dostavit a naděje na změnu žádná. Díky, že v Bruselu to vypadá obdobně a úchylnosti typu zákaz spalovacích motorů může zabránit úplnému rozdrcení žel. dopravy.

Petr Šimral

Všiml jste si špatně. V tomto místě, na odjezdovém zhlaví byly stahovačky dvě, z toho k té první byla cedule zvedni smeták a k té druhé cedule spusť smeták (kolej vpravo bez TV) tam jaksi nebyla, protože „asi vítr, Máchale“…

Qěcy

Jaký embargo? Jak může majitel zakázat médiím tom mluvit?

Frantisek

To je pohoda. jako v Bohumíně, prostě vlaky půl roku nepojedou, žádná tragédie. Stejně má vše jezdit po silnicích, no ne? 🙂

Herold

Tak je fakt, že na silnici zpravidla neopravují rozbitý semafor tři měsíce…

Radim

I to jsem zažil… Ale tam ten semafor byl spíš pro okrasu, proto jim to asi bylo jedno…

Jiří Kocurek

To jsem nikde nepsal. A u sítě TEN-T se vyjadřuji zcela naopak, dorpava na velké vzdálenosti ve velkém objemu patří na koleje. Nikoliv ale vožení konví s mlékem z kravína do 10 km vzdálené mlékárny.

XYYY

Je prokázána příčinná souvislost mezi stržením TV a požárem rozvodné skříně ?

Na k-reportu je vidět oheň (???) u návěstidla L3a (směr Napajedla), dále zasahující HZS u šedé budovy – horní otevřená okna – kde je patrně ZZ.

https://www.k-report.net/discus/messages/28/316.html?1654766209

Poskok

Tak on ten vlak asi ani nestrhnul trolej, jenom prostě vjel na trolej vyplou a takto to dopadlo