Velké přesuny vozidel u Českých drah. Vyjíždějí záložní soupravy, vlaky chybí kvůli opravám i ECM

Elektrická jednotka řady 560. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaElektrická jednotka řady 560. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Končí definitivně jednotky 560, na řadě výkonů se mohou místo regionov objevit motorové vozy 810, u rychlíků pak starší nemodernizované vozy.

České dráhy spustily velké přesuny vozidel po republice, které pocítí cestující neplánovanými změnami v řazení vlaků. Důvodem je nedostatek vozidel, které mají být podle smluv s kraji a ministerstvem nasazovány.

Důvodů takové situace je více, z velké části jsou ale schovány pod zkratkou ECM. Od zítřka platí nová směrnice, podle které musí mít každý subjekt odpovědný za údržbu vozidel (Entity in Charge of Maintenance) certifikované předpisy. Ty znamenají i to, že některé vozy od zítřka nesplní například maximální stanovené kilometrické proběhy bez údržby a nesmí vyjet (více jsme ECM popisovali zde).

Redakce deníku Zdopravy.cz má k dispozici řadu interních dokumentů, ve kterých dopravce zdůvodňuje plánované přesuny právě ECM. „V souvislosti s ECM a s plánovanou obnovou vyšších stupňů jsou některá vozidla odstavována a další vozidla se zase vrací z dílen. Míra odstavení vozidel v souvislosti s přístavbou k obnovám vyššího stupně je v současnosti větší,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle Šťáhlavského současnou situaci způsobuje i to, že některá vozidla jsou odstavena kvůli instalaci ETCS, konverzi napájení nebo opravám po srážkách na přejezdech či se stromy. V praxi tak chybí Českým drahám i přes pořízení řady nových jednotek a vozů více vozidel než obvykle. „Některá vozidla čekají na opravu a nebo na náhradní díly ze zahraničí, například jde o kola z Ukrajiny,“ dodal Šťáhlavský.

Vyřazení jednotek 560

Kvůli ECM předčasně skončily například jednotky 560 jezdící v Jihomoravském kraji. „U této řady se počítalo s ukončením provozu v letošním roce a náhradou novými jednotkami Moravia,“ dodal Šťáhlavský. Potvrdil, že dochází k řadě přesunům, například řad 242, 362, 810 a náhradám plánovaných řad.

Podle materiálů, které má redakce k dispozici, chybí nyní Českým drahám některé „syslografy“, jak se přezdívá soupravám s lokomotivou a řídícím vozem. Dopravce taky dal pokyn, aby se pozastavilo odesílání z Německa dovezených motorových vozů Stadler RS1 na modernizaci. České dráhy nemají k dispozici také několik desítek regionov, nahrazují je vozy 810. „I za cenu nedodržení řazení,“ uvádí se v textu. V případě Moravy dojde například k náhradě nasazení některých elektrických jednotek řady 460 motorovými vozy řady 843.

Zavedení ECM přináší jednotné evropské standardy v oblasti údržby vozidel a přispívá k vysoké bezpečnosti železniční dopravy. „Bezpečnost drážní dopravy je naší prioritou. Finančně pak znamená razantní navýšení prostředků na údržbu, ke kterému však došlo už před 2,5 lety v souvislosti s přípravou ČD na platnost ECM. Náklady na obnovy vyššího stupně, dříve označované jako vyvazovací nebo hlavní opravy, stouply v uplynulých letech téměř na dvojnásobek z cca 2 miliard korun na téměř 4 miliardy korun ročně,“ dodal Šťáhlavský.

Tagy České dráhy EMC
255 komentářů