Autobusy Doprava ve městě

Velké autobusy pro linku na letiště: DPP zahájil konzultace s desítkou výrobců

Téměř 21 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz CapaCity L. Foto: DPP
Téměř 21 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz CapaCity L. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy udělal další krok k posílení přetížené linky 119 z Veleslavína na letiště. Chce se přitom vyhnout nezdaru, který jej stihl na jaře, kdy se do tendru na pronájem velkokapacitních autobusů nikdo nepřihlásil. Nyní chce podnik vozidla koupit, ještě před samotným vypsáním tendru ale zahájil s výrobci tržní konzultace o jejich představách a možnostech.

Konzultace aktuálně začaly, předběžné oznámení se objevilo v obchodním věstníku. Podnik hodlá koupit dvacítku velkokapacitních kloubových autobusů s délkou přes 19 metrů. „V těchto dnech probíhají předběžné tržní konzultace s výrobci velkokapacitních autobusů z celé Evropy i mimo ní. Realizujeme je proto, aby se do výběrového řízení přihlásil co největší počet výrobců a DPP si mohl vybrat tu nejlepší a nejvýhodnější nabídku,“ uvedl Daniel Šabík z tiskového oddělení podniku.

DPP podle něj vede jednání s necelou desítkou výrobců, jako příklady Šabík jmenoval Mercedes, Van Hool, Solaris nebo švýcarský Hess. Samotný tendr chce podnik vypsat v srpnu, vítěze by rád vyhlásil na podzim a smlouvu podepsal do konce roku. Prvním novým vozem by se cestující mohli svézt příští rok ve druhém pololetí. Šéf podniku Petr Witowski se už před časem vyjádřil, že nemusí jít pouze o diesely, nýbrž i o hybridy. Menší vozy s hybridním pohonem (nafta/baterie) už podnik testuje.

Spojení centra města s letištěm dlouhodobě trpí neschopností státu zavést k letišti adekvátní trať. Počty odbavených cestujících na Letišti Václava Havla Praha přitom již několikátým rokem po sobě rekordně rostou. Loni letiště odbavilo 16,8 milionu cestujících.

Linkou 119 jezdí každý den na/z letiště asi 20 tisíc cestujících. Jde tak o nejvytíženější linku ze čtyř, které DPP na letiště zajišťuje. Od poloviny června proto dopravce zkrátil intervaly a o víkendech vysílá ke každému metru autobusy ve dvojici.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Aslanex
Host
Aslanex

Nejlepší je, jak objektivně přistupuje objednatel k tomu, jak se dopravci nedaří naplnit zadání a vypravovat vícekapacitní busy… Kdyby se Ropid poptal u dalších dopravců PID, jistě by se našli schopné firmy, které by je sehnaly rychleji. Navíc by třeba neodmítaly CVR s Letištěm, jako se to zatím daří DPP.

Jiří
Host
Jiří

Tak nevím, nemělo by se v tomto angažovat i samotné letiště? Přece se jedná o jeho zákazníky.

Darth Vader
Host
Darth Vader

Když si každý rok ministerstvo financí vybere téměř veškerý zisk Letiště Praha ve výši několika miliard korun, tak by stát mohl zajistit alespoň důstojnou dopravu do města. Letiště se na tom ale i tak podílí… staví a udržuje veškerou infrastrukturu.

Jarda
Host
Jarda

Tož Neoplan Jumbocruiser a je to vyřešené

Radek
Host
Radek

Jen aby to nenapadnul SOR, že si dopravní podnik klade požadavek na minimální délku 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

Já mám spíš opačnou obavu. SOR NB 18 je dlouhý 18,75 m. Takže stačí, aby dozadu přimontovali držák na kola, jako mají některé pražské SOR NB 12 a už to bude „velkokapacitní autobus“? 🙂 Devatenáct metrů je hrozně málo. Buď mají žádat aspoň 20,9 m, nebo ještě lépe dostatečnou kapacitu autobusu (sedících + stojících) bez ohledu na vnější rozměry. M-B CapacityL má 21 m délky, Van Hool AGG300 pak 24,8 m. Zajímalo by mě, co může nabídnout Solaris, Hess (přívěs za kloubák?) nebo mimoevropští (Brazílie, Čína?).

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, tak Hess XXL Hybrid by nemusel být marný, ale vypadá to stále spíš na prototypy. https://de.wikipedia.org/wiki/Hess_lighTram_Hybrid

Jva
Host
Jva

Jojo, už jednou při požadavku nad 12m namontovali klenutější nárazníky (s nimi přelezli na 12,0m) a bylo vystaráno (Olomoucký kraj)…

Dragoo
Host
Dragoo

Solaris už má 24-metrový trolejbus (http://www.infobus.pl/gdynski-debiut-trollino-24-dla-salzburga_more_115145.html), proto autobusové verze by již nemusela být problém. Řekl bych že Brazílie je mimo hru (pro Marcopolo je to nezajímavé), no spíše bych viděl jako reální tureckou produkci (možná Bozankaya?)

Martin V.
Host
Martin V.

Aha, díky. Já to hledal na solarisích stránkách https://www.solarisbus.com/en/vehicles/zero-emissions/trollino a mají tam jenom 12 a 18, o 24 žádná zmínka. Pokud by to dokázali vyrobit jako parciální nebo hybrid, tak by to šlo.

WICRO
Host
WICRO

To je ale trolejbus.. :DDDD

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Však on by také trolejbus k letišti, nejlépe samzřejmě „parciální“ a v exponovaných úsecích vedený po vyhrazené dopravní cestě, také byl rozhodně nejlevnějším, nejrychlejším a nejefektivnějším řešením …

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak to už by se rovnou mohl přihlásit KOS Krnov, že jejich vozidlo Vario LF2 podmínku délky splňuje.

Petr
Host
Petr

Největší chyba byla, když se neprosadil návrh stavby metra až na letiště.

Fotograf
Host
Fotograf

Přečtětě si tento odkaz, kde je vše shrnuto = proč ne metro : http://www.trolejbusyvpraze.net/zeleznice_metro_a.htm Poslední aktualizace tohoto tématu sice byla 18. 10. 2017, ale to, co se začíná budovat dává ANTAROVI -autorovi celého webu
za pravdu : http://www.zeleznicenaletiste.cz/useky/modernizace-a-novostavba-trati-praha-veleslavin-praha-letiste-vaclava-havla/

Fotograf
Host
Fotograf

Je zajímavé, že když dám odkaz na nějakou informaci, tak je „mínuskářů“ více. Zdá se ,že ani nečtou odkazy na články a hodnotí jen podle jména-nicku přispěvatele. Zatímco , když jsem níže dal výtah informací z těch samých odkazů, tak převažují „plusy“….

O poslední – SCHVÁLENÉ trase vlaku z Masarykova nádraží na letiště a dále do Kladna psal pan Šindelář 5.6.2019 :https://zdopravy.cz/novy-napad-szdc-posune-dejvicke-tunely-na-jih-a-vyhne-se-orechovce-priprava-se-protahne-29450/
Tam ale nebyl odkaz na toto super video SŽDC , kde je vše o nejdůležitější – konečné změně trasy : https://www.facebook.com/cestanaletiste/videos/vb.1734861170119555/2334978176609813/?type=2&theater

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Které bude pomalejší než autobus, dražší než autobus a na letiště to vyjde tak, aby zajížděla každá třetí souprava. Přičemž po centru už na kolejích „není místo“ na další spoje.

Pražský motoráček
Host
Pražský motoráček

Zrovna na to místo v metru bych to nesváďel. Metro poveze stejný počet cestujících jak do teď, akorát že se nyní musí navíc přepravit autobusem, což není tak pohodlné. Stejně si všichni ze 119 nahrnou na Veleslavíně do Metra. A to stejné je i na Zličíně.

Fotograf
Host
Fotograf

Správně – cituji z webu , na který jsem výše poslal odkaz : Železnice má méně stanic a z letiště se do centra dostane rychleji. Metro bude pomalejší a lze říci, že jízdní doba Chalupoidy přes Bílou horu bude dokonce o něco delší, než dnešní linka a-119 z Dejvické. Železnice představuje vyšší komfort cestování a na rozdíl od metra má lepší podmínky pro přepravu zavazadel. Představa, že letečtí pasažéři s těžkými kufry se budou od Dejvické do centra města mačkat v již tak mnohdy přetížených vozech metra se studenty ČVUT nebo lidmi jedoucími s práce, je dost hrozná. Metro A… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Jedno číslo si v těch úvahách opravte. Letiště loni odbavilo 16,8 mil. cestujících, letos bych odhadoval nějakých 17,5 milionu.
https://www.prg.aero/prague-airport-traffic-reports

Fotograf
Host
Fotograf

Díky za nový – přesnější údaj. Nicméně , jak jsem psal zde v 1. příspěvku , autor webu ANTAR naposledy aktualizoval na svém webu tento článek v říjnu 2017. Pokud chcete , tak tam má diskuzní forum i email a můžete mu napsat svůj názor : antar@trolejbusyvpraze.net

PetrB
Host
PetrB

Doplním, že z analýzy společnosti Metrostav by stavba metra A z Motola na letiště stála 26, 8 miliardy korun a trvala by 11 let včetně přípravných prací…

Martin V.
Host
Martin V.

Škoda, že v Praze nikde nepoužili rozvětvení tras metra. Přitom Strašnická, nebo Veleslavín se přímo nabízí. Místo pásmového provozu by bylo větvení. Přes Motol na letiště to postrádá smysl.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Fotograf: Do značné míry je to pravdivé, metro k letišti přes Motol je totální nesmysl. Jen nechápu proč zase oživujete tu pitomost, kterou je hloupá přezdívka „Chalupoida“, když Chalupa s trasováním metra do Motola měl společné snad jedině to, že když ji tehdy škůdce Bém ještě jako starosta Prahy 6 na popud toho arcilotra Jančíka (tehdy škodícího ve funkci starosty Prahy 5) protlačil (navíc s tím, že nesmí mít připraveno možné budoucí odbočení z Veleslavína k letišti, a že ten kdo by se chtěl snad i jen zmínit o potřebě výstavby kvalitního přestupního terminálu ve Veleslavíně, bude označen za vyvrhele… Číst vice »

Partneři



CSCARGO
RSD