Velká zakázka na projekt nové trati na letiště míří k AFRY. Těsně předběhla konkurenci
Zastávka Dlouhá Míle, starší vizualizace. Pramen: Správa železnic
Na úsek tratě od Dlouhé Míle naváže na letišti samostatná stavba železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla.
Mohu jedině ocenit, že soutěž vyhrálo konsorcium AFRY –AF Infrastructure, protože to je záruka, že budou při projektu využity zahraniční zkušenosti z letištní železnice. Už dlouhá léta se na jejich uplatnění na Buštěhradce kašlalo, projekt za dvacet let ostudně zastaral, a důsledek bude ten, že většina leteckých cestujících do centra nový zastávkový vlak na pomalé trati na podružné nádraží nijak neocení. Pojedou jím jenom jednou, snad jen u pasažérů dnešního autobusu 119 půjde o pokrok. Ale trať má samozřejmě význam pro zaměstnance letištního areálu, uživatele P+R na Dlouhé Míli a místní obchodní development. Co se objevily úvahy o zaokruhování směr… Číst vice »
No a pak vyberou to nejlevnější a za rok seto rozpadne…
Jak by cenově vycházelo metro na letiště ve srovnání s železnicí? Kdyby se metro větvilo mezi Bořislavkou a Veleslavínem, raženým tunelem
přes Liboc a Dědinu na Dlouhou míli a pak povrchově na letiště, tak by to možná vyšlo levněji než železnice vzhledem k tomu že železnice má být 4 km v raženém a 3 km v hloubeném tunelu. Průjezdní profil metra je menší než průjezdní profil vlaku a podzemní stanice vlaku je asi taky dražší než stanice metra
Zapomínáte, že stále panuje dogma, že metro musí být nutně v tunelu. A když už ho někdo odvážně vynese na povrch, okamžitě ho zabalí do tubusu, aby náhodou nebylo porušeno jedno z přikázání. Jinde ve světě je sice běžné, že metro mimo centrum vyjíždí na povrch (nebo dokonce na těleso nad ulicí), ale v ČR panují evidentně tak specifické podmínky, že je to zhola nemožné.
Nebo dokonce jako součást vozovky v centru (Frankfurt am Main) 🙂
A kdo by zaplatil ten provoz toho metra? Už to bylo počítáno a ten provoz na počet cestujících by byl darda.
V záměru vybudovat přijatelné železniční spojení Prahy s Kladnem se zamýšlená odbočná trať z Ruzyně k letišti jeví jako nevelký přídavek. Idea dvoukolejná tratě do Kladna snad nijak megalomanská není. Navrhované tunelové řešení železniční tratě je jistě nákladné, ale to je jen důsledek místních souvislostí v Praze 6. Podaří-li se to celé postavit, dvoukolejná trať bude Praze, Kladnu i mezilehlým obcím k užitku. Provoz tratě z Ruzyně k letišti bude záviset na vývoji obtížně odhadnutelné společensko – ideologické přijatelnosti letecké přepravy (viz např. r. 2020, rychlý rozvoj klimatických opatření atd.).
1) Ta železnice ovšem v těch tunelech má vést mezi Veleslavínem a centrem. V té části, kterou chcete takto srovnávat, už má železnice vést převážně po povrchu. To mi přijde trochu nefér srovnání.
2) U těch stanic taky dost záleží na hloubce, všechny ty podzemní stanice na té železnici mají být IMO těsně pod povrchem. Pokud byste ty stanice metra potřeboval hluboké, může to vyjít i dráž (nevím teď, jak by se to tam pohybovalo).
3) Úplně byste přišel o synergii s tratí na Kladno, která se může ukázat jako důležitější větev té trati, než ta na letiště.
Kdysi se plánovalo metro A na letiště z Veleslavína přes Liboc a Dědinu místo do Motola s tím, že měl být vybudován autobusový terminál Dlouhá míle, kde by končily všechny linky z (dnešních) D7 a D6 a přestupovalo se na metro. Trať z Buben do Hostivice naopak měla být zrušena. Relaci VHD Kladno – Praha by tedy zajišťovaly z velké většiny autobusy, jen malou menšinou vlaky na Smíchov. Později se změnila koncepce tak, že MA vede do Mptola a na letiště má vést železnice. Cenově by v tom asi velký rozdíl nebyl, ale železnice z letiště do centra bude proti… Číst vice »
Zajímalo by mne, jestli je v rámci projektu stanice uvažováno i s vyhledovým napojením i na 121 směr Podlešín.
Aby ale potom trať mířila k letišti. 🙂 Aneb výrok projektanta: „Jsem netušil, že je tam takový oblouk“. 😀
😀
Kdejaké lokální letiště v západní Evropě má spojení do centra nebo na další přípoje vlakem nebo tramvají. Mě už je jedno co to bude, ALE PROBOHA UŽ TO POSTAVTE !!! Předem díky !
Nejlepší řešení by přitom bylo železniční dopravu na letiště netahat a dovést tam metro A. Kdo ví, o čem je řeč, tak to chápe. Kdo neví, tak buď nadává, nebo tápe.
Naprosta blbost, několikrát bylo toto tvrzeni vyvraceno
A kdo by ten provoz zaplatil?
Blbost, potřebujete obsloužit Kladno
Pro metro nevyšla studie ekonomiky …
Metro je ještě daleko míň komfortní přeprava než courák na Buštěhradce. Prosazovatelé metra prostě nechápou, že vlak na letiště má sloužit především leteckým cestujícím, aby neucpávali a nezamořovali auty a taxíky příjezdové trasy k letišti. Nedokážu si představit jen trochu vyššího firemního šéfa, jak zavrhne auto a půjde se kodrcat půl hodiny do města nebo z města v přeplněném metru. .
Sic budu patrně minusován – výhodou soutěže na projektovou dokumentaci je – že se jedná o papírovou dokumentaci zpracovávanou pomocí výpočetní techniky a k zaplacení patrně dojde až po předání hotového díla …
Na rozdíl od fyzické realizace stavby, kdy zhotoviteli dojdou při průběžném fakturování dokončených a předaných etap peníze, protože cenu podšvihl … a ze stavby odejde protože investor nehodlá akceptovat navýšenou cenu … nebo ho investor „vyžene“ kvůli neplnění průběžných termínů (viz modernizace D1).
Ještě projekt neviděl, ale už ví, že to realizační firma nezvládne nacenit.
Sice nejsem projektant, ale přijde mi legrační popisovat jejich práci jako „se jedná o papírovou dokumentaci zpracovávanou pomocí výpočetní techniky “ Že se ještě nikdo neozval? Kromě toho nejde jen o to, že realizátor musí nakupovat materiál aj., tedy potřebuje nějakou průběžnou fakturaci. Jde i o délku zakázky – pokud trvá řádově jeden až dva roky, asi to dokáže projekční kancelář překlenout z vlastních zdrojů a nebo z půjčky. Ale i tehdy jsou jistě vítané etapy plnění, které lze přezkoumat a proplatit. Velké realizační stavby pochopitelně trvají o dost dýl. Kdyby si měli dodavatelé půjčovat miliardy od bank na několik… Číst vice »
Já už tě mínusuju automaticky.
Je videt, ze s projektarinou nemate zadnou zkusenost 🙂 delate ze sebe hlupáka stejne tak jako na celym webu
Jsem projektant v jiném oboru a i daleko menší projekty se fakturuji nějakým způsobem průběžně (po milnících).
Jsem projektant a dělám rozpočty. Ale jsem taky jen člověk, chybující člověk. A pokud se někomu něco nezdá, tak to se mnou probere. Pokud ne, je jeho problém, že tu cenu podsekl.
Kdo se odvolá jako první?
Začíná na S a končí na UDOP
Myslíte SUDOP Brno, který skončil 3.?
To P+R parkoviště by s ohledem na lokalitu a přepravní směry mohlo být klidně patrové, několikapatrové..
Stačilo by vám 18ti patrové, nebo je to stále málo?
„Osmnáctti“? Kolik to je?
Osmnáctiti 😀
Z hlediska ceny za místo je ideální čtyř až šesti podlažní.
Stačilo by mi tak jednou tolik míst když už se ptáte, zdravím do lesa
Taky si myslím, byl by menší zábor plochy, větší kapacita a nakonec by to bylo i pohodlnější pro lidi, pokud by se dokonce udělalo napojení suchou nohou, tak by to byla mnohem větší motivace k využití pro dojíždějící.
Místo veřejné dopravy přímo z kraje… A co teprve ty stovky jízd do kopce, totiž do pater. 🙂 Ale zase když už jste si tam ty dvě dálnice vyválcovali…
A pobere to okruh a dálnice v okolí? 2000 míst je málo? Nebylo by lepší, udělat kdyžtak další P+R někde tam, kde bude ta trať na Kladno těsně u D6 a netahat auta denních dojíždějících až na samotnej okraj Prahy?
Tohle P+R ma smysl od KV a Plzne, bude super ze i kdyz nekoho povezu nebo pojedu na letiste tak nebude treba zajizdet az k letisti a bud platit za parkovani pri cekani nebo parkovat nekde na divoko. Z/na letiste 1 zastavka vlaku.
Takze ano, pro smer od Chomutova by bylo super neco podobneho u D6.
Od Chomutova je D7, D6 je od KV. Pokud nekoho vezu na letiste, je nejjednodussi ho vysadit pred prislusnym terminalem, tech 15 minut zdarma na to bohate staci. Vyzvedavani uz byva nadyl, ale sazba za hodinu az dve na tech parkovistich pro to urcenych taky neni nic hrozneho. Pro nechani auta u letiste nekolik dni to doufam slouzit nebude, to fakt nema smysl dotovat, na to jsou komercni parkingy letiste nebo ten u Tuchomeric s kyvadlovymi mikrobusy. A od Plzne je lepsi misto na P+R Zlicin (v budoucnu snad Depo Zlicin), nez zbytecne zatezovat okruh prejezdem sem.
P+R by měla být v prvé řadě na trasách železnice, aby dojížďka autem mohla být co nejkratší – tedy v podstatě jen od bydliště k nejbližší vhodné stanici. Pak může dojít ke snížení zátěže na silnicích i potřeb parkovacích ploch u velkých měst.
Právě, radši víc menších P+R u všech vhodných stanic (tedy takových, kam vede trať rozumných parametrů, která bude dostatečně rychlá a vlaky tam budou jezdit dostatečně často, aby to dojíždějící k přestupu lákalo), než pár obřích až na kraji města. Nebo dokonce i na tom kraji města jen někde, aby se na ně z některých směrů muselo ještě kus po obvodu. Tak to přesně myslím.
Ano, proto navrhujeme zastávku Hostivice-Jeneček na spojení tratí od Kladna, Prahy-Řeporyjí a Hostivice ve směru letiště s přilehlým P+R pro D6. Trasa od Prahy-Řeporyjí by vyžadovala modernizaci a elektrizaci, takže k tomu dojde jen za předpokladu dostatečné poptávky cestujících.
Souhlas. Je naprosto nepřijatelné, aby byly neustále zabírány tak velké plochy pro parkování (nejen), které jsou zpevněné a tedy i se silně zahřívají a ovlivňují své okolí. Když tolik řečí o životním prostředí, tak už konečně také něco pro to dělat ne jen žvanit.
Uspořilo by se spousta milionů, ne-li miliard, času a práce, kdyby se od začátku pracovalo s variantou protažení metra z Veleslavína na Letiště přes Šárku, místo megalomanských předražených projektů rychlodráhy.
Blablablá
S Kladno?
V tom je právě ten efekt. Tady vůbec nejde o to zajistit dopravní spojení s minimálními náklady. Čím více megalomanské, tím více z toho mají projekční a stavební firmy (rozumějte tím více se rozkrade). Tyto stavby jsou především přínosem pro stavební lobby. Všimněte si, že nikde není uvedena návratnost investice.
To se to utrácí z cizích peněz (EU fondy), škoda že se nikdo nezeptá daňových poplatníků v zemích co jsou čistými plátci Jak se jim líbí takovéto nakládání s jejich penězi?
Takže se zeptáme lidí z Evropské unie, jestli by si při cestě z letiště v Praze přáli jet vlakem do centra za 15 minut nebo autobusem a metrem cca půl hodiny.
Vsadil bych se, že odpoví jen lidé, co do Prahy budou chtít někdy cestovat nebo cestovali a odpověď bude jasná. Vyhraje vlak 😉
Musíte se jich spíše zeptat nakolik si cenní své daně, které se transferují do ČR a jestli ta částka odpovídá úspoře času (dle Vás 15 min).
Vsadím se ale, že ať jim položíte jakoukoliv otázku tak Vám povětšinou vůbec neodpoví, protože ani netuší co se jejich daněmi děje, co Vám však s jistotou řeknou, že platí vysoké daně a že se vše neustále zdražuje a že musejí stále více šetřit aby s penězi vyšli.
Tomu vlaku to do centra bude trvat výrazně déle než 15 minut a při intervalu přinejlepším 10 minut (ale pochybuju, že by každý vlak na Kladno jel přes letiště, takže spíš 20-30 minut) , by to metro nakonec bylo rychlejší. Ale tady se bude dokola omílat, jak se metro na letiště nevyplatí a že by bylo pomalé.
Jasně. Stavět v roce 202x v hlavním městě státu dvojkolejnou trať pro spojení s největším sousedícím městem (byť je to zrovna ten zatoulanej kus Bohumína) a mezinárodním letištěm, to je skutečně naprostá megalomanie. Má tam podle vás vzniknout co? Jednokolejná koňka s dřevěnejma kolejnicema? Nebo i to je moc a stačilo by vydupat pěšinu přes pole od Šárky?
Špatně položená otázka. Správná otázka zní:
Má ČR dnes v těchto podmínkách na tuto stavbu prostředky ?
A ma prostredky na fdlouholeta neustala flikovani nahradnich reseni, kdyzji nepostavi? Ktere se brzy nascita na vetsi sumu.
Jaké flikování ? Metro budeme platit tak jako tak a provoz autobusů je mnohem levnější než tzv. „rychlodráha“ s okolní vyvolanou infrastrukturou (výtahy, eskalátory, parkoviště, přístřešky, tunely atd.
Flikování silnic a dálnic, protože sedmdesátitisícové (podle trvalých bydlišť, realita může být podstatně vyšší a něco udělají i další, menší obce v okolí Kladna)) město v těsné blízkosti hlavního města s ním nemá rozumné kolejové spojení. Zahlcené a často opravované ulice ve městě, protože chybí příměstské tratě s dostatečnou kapacitou, aby dojíždějící mohli nechat auta doma, nebo aspoň po cestě už na území středočeského kraje dál od hranic Prahy. Ta trať je schopná zařídit kapacitu pro každodenní dopravu lidí do centra města, která by po silnici (pokud by to vůbec bylo proveditelný) stála minimálně o jeden řád víc. A jako… Číst vice »
Obávám se , že prosazované kolejové spojení v trase koňky nebude mít takový efekt, jak se od něj očekává. Pro lidi, kteří stále dokola prosazují tuto trasu to bude veliké zklamání. Soupravy nepřilákají tolik cestujících jak by se dalo čekat. Očekávám ,že to bude veliké fiasko. El. vlaky budou jezdit poloprázdné. Důvod je jednoduchý a známý. Trasa místo toho aby propojovala největší Kl. sídliště tak město v podstatě objíždí a tvoří určitý „zavináč“. Díky tomu faktu osloví pouze cca 1/3 obyvatel města. Obyvatelé Kročehlav , Sítné a centra (liďák) budou i nadále pro dopravu do Prahy upřednostňovat bus či vlastní… Číst vice »
Neznám to tam, ale nevidím v Kladně místo, ze kterýho by to na jednu z těch plánovaných vlakových stanic bylo dál než 2 km, k oběma navíc vedou poměrně kapacitní silnice, na kterých by neměl být problém udělat pořádnou MHD, která tam bude svážet ty, pro které by to pěšky bylo daleko. Což je na místních obyvatelích, zda si to u města prosadí. Přiblížení centru kolem magistrátu by navíc znamenalo vzdálit se Rozdělovu, kde je taky nemalý sídliště. No a pokud jsou Kladenští moc líní na to, aby přestupovali v MHD, není jim asi pomoci. Stavět do Kladna a pod… Číst vice »
Už teď tam po té koňce jede každou půlhodinu slušně využitý čtyřvozový vlak a potom budou elektrické jednotky poloprázdné?
A krom toho, kdo dokáže odhadnout jak bude za 10 let vypadat provoz na silnicích z Kladna? Vidím to tady kolem hrbaté, přes všechny investice do silnic (Poncarova, Blanka) každé ráno okruh stojí (to před 10 lety nebylo standardem) a na té prehistorické trati s línými Regionovami se počet cestujících tak ztrojnásobil.
Ano, má.
Vy pracuje na MF, že to s takovou jistotou tvrdíte ?
A z letiště do Kladna poté pěšky nebo také metrem?
Kolik lidí jezdí dnes mezi letištěm a Kladnem ? Jaký má letecká doprava do budoucna potenciál s ohledem na green deal a fit for 55 ?
Docela dost, ale o nich řeč není. Na mysli bylo to, že zdvoukolejnění a elektrifikace nevyhovující tratě vyřeší zároveň spojení do Kladna i na letiště (pomocí krátké odbočky), což by metro dost dobře neumělo.
Když na to přijde dovedu si představit prodloužení metra až do Kladna a to přímým směrem a ne po trase bývalé koňky.
Pokud si umíte představit prodloužení metra z letiště na Kladno, nemáte nejmenší nárok říkat něco o megalomanství u té chystané trati. To by teprve byla nesmyslně drahá (stavebně i provozně) a megalomanská stavba.
Co se týče směru, zrovna tahle trať je případ, kdy se ten směr mezi Dejvicema a Kladnem od přímého odchyluje zanedbatelně. Jo, je v ČR spousta míst, kde by se měly trasy starých tratí opustit a silně narovnat, aby ty tratě byly v dnešní době použitelné, ale zrovna tahle k nim nepatří.
Megalomanství prosazovaného řešení (rychlodráhy) tkví v poměru nákladů na stavbu a její PROVOZ! k potencionálnímu množství uživatelů (a ten je cca 1/3 obyvatel Kladna), pro které bude spojení atraktivní.
O optimálním směru a vedení trasy pak můžete přesvědčovat ty obyvatele, kteří nebudou ochotni jet přes celé Kladno, aby tam nasedly do tzv. rychlodráhy vedené v trase koňky.
Těžko najdete v Kladně místo, které by bylo od některé z plánovaných stanic té tratě dál než 2 km. Pro člověka, který denně dojíždí do Prahy, což je z Kladna 10 km na bližší okraj, 20 do centra a 30 na vzdálenější okraj, jistě nikoli nepřekonatelná překážka…
Co pořád máte s tou „rychlodráhou“? To bude asi stejná rychlodráha, jako Elefanty do Benešova, do Kolína nebo Kralup…
A není na tom nic megalomanského, to spojení prostě potřeba je. Jestli je tu něco megalomanského, tak Vaše úvahy o metru až do Kladna…
A mimochodem, píše se potenciální a ne „potencionální“. Je to od slova potenciál, nebo máte pocit, že existuje slovo „potencionál“?
Nejde o žádnou rychlodráhu, ale přestavbu a dostavbu stávající celostátní tratě z hlavního města na západ a severozápad ČR. A už to mělo být provedeno tak před 60 lety nejméně.
A nákladní doprava pojede kudy? Asi opět megalomanskou sítí dálnic, obchvatů, odstavných parkovišť apod.? To myslíte vše vážně? Když operujete ekonomikou, tak prosím se znalostí věci.
Už jsem to jednou psal: když si představíte, že přijde na Ruzyň David Copperfield a mávnutím hůlky letecká doprava zmizí, pořád tam zůstane zajímavá obchodní a firemní zóna, a v případě návrhu Komory ještě přestupní bod na VRT pro západní část Středočeského kraje.
Rozmohl se nám tady takový nešvar používat slovo „megalomanský“, které má určitý význam, pro každou stavbu větší než kurník, která se někomu nelíbí.
Dvoukolejná trať není nic megalomanského, je to povrchový ekvivalent metra. Megalomanská by byla, kdyby šlo o šestikolejný maglev se stanicemi ve tvaru Cheopsových pyramid, na jejichž špičkách by rotovaly zlaté sochy primátorů.
Rotujici zlate sochy primatoru mne opravdu pobavily 😀
A přitom by to správně meli byt zlatí rotující Nursultané Nazarbajevové!
„Megalomanská by byla, kdyby šlo o šestikolejný maglev se stanicemi ve tvaru Cheopsových pyramid, na jejichž špičkách by rotovaly zlaté sochy primátorů.“ 😀
Přesně takto by to chtěl a navrhnul všemi milovaný ing. arch. Kokotas.
A cestující by na Masarykově nádraží vítala 60m socha Tomáše Chalupy, geniálního matematika, který dokázal, že křivka opsaná trojúhelníku ABC je kratší než přepna AC.
Tohle je tolikrát vyvrácenej blábol (a že argumenty pro to fakt nepatří do sfér raketové vědy), že nezbejvá, než vám udělit Zlatého bludišťáka dekorovaného jantarem.
Myslíte, že souvislý dvoukolejný tunel s podzemními stanicemi co kilometr je méně megalomanský než kratší tunel kombinovaný s povrchovou tratí a pár zastávkami?
Jakože dvě koleje kompletně v tunelu (Metro) by vyšly mnohem levněji než dvě koleje na povrchu? A ty tunely by nebyly tak pracné?
Proč česká šotokomunita trpí utkvělou představou, že metro může být jen v tunelu dodnes nechápu.
Projektu modernizace celostátní železnice, to za prvé a za druhé se hlavně se vyhneme výstavbě dopravně zcela nevhodnému a neskutečně drahému metru pro tento účel!
Na teto zakazce jsou hezky videt prinosy hospodarske souteze na trhu.
Pokud je konkurenční boj a nekalé praktiky jako např korupce přínosem hospodářské soutěže na trhu, tak naprosto souhlasím.
Ještě by si chtělo zjistit jak kvalitní projekty dělají. Některé jsou vyhlášené, v Petrovicích u Karviné můžou vyprávět.
To je fakt argument, kterej kdybychom použili na patláky z Olšanský, tak by to tam rovnou mohli zavřít a veškerej personál utopit. No nic, zasnil jsem se.
Vlak na letiště? A není to po těch letech už zbytečný? 😉 😀 Kdybysme ještě chvíli počkali, tak můžem naše pražské letiště bez vlaku přihlásit do UNESCO jako kulturní unikát 😁😝
Já věřím tomu, že zprovoznění železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha nastane od 1.1.2030.
Udělal jste mi radost. Konečně jeden projev občanské ukázněnosti a pevného ideového ukotvení. Vlakům šestnácté pětiletky udržitelnou známku kvality!
Jo jenže ten vlak pojede jen na Veleslavín, odkud budou jezdit i ty slavné trolejbusy. Takže to bude lepší, ale vlak do centra to nebude.
A proč by neměl jezdit do centra?????
Vy používáte islámský kalendář?
Jako škoda, že už Prahu neřídí nějaká klika typu Bémovy kokainový party, třeba by někoho napadlo, že by se letiště dalo s centrem spojit letecky. Jakej by to byl problém postavit nad Masaryčkou jednu blbou ranvej? Určitě né větší než postavit okruh pro závody F1 v Malešicích :)).
Praha City airport 😀
Mozna z Evropske udelat runway a Terminal 4 bude primo na Dejvicke u Metra.
Pro A320/B737 Evropska bude stacit 🙂
Ale notak, Václávák je 2x delší než paluba USS Enterprise.
A ještě je parádní sklonem jako nektera letiště v Nepalu…