Velká zakázka na Airbusy A220. Air France jich chtějí až 60, vyřadí všechny A380
Airbus A220-300 v barvách Air France. Foto: Airbus
Letecká společnost Air France-KLM chystá velkou obnovu flotily svých proudových letadel na krátké a střední tratě. S Airbusem dnes podepsala
Na A220 pějí zatím chválu ekonomové. Zatím jsem neslyšel obdobnou od pilotů, což ale může být i tím, že se k takovým zprávám dostávám sporadičtěji než k těm ekonomickým. Ohledně A380 došlo k typickému jevu – ti, co mají odpovídat za strategické řízení společnosti zcela nestrategicky a pod dojmem iluzí a nikoli skutečnosti rozjeli výrobu a užití A380. Airbus tím sice dokázal, že své Jumbo umí, ale za jaký peníz? Doba stěhování davů letecky je dávno za zenitem a brzy bude i historií marnotratnosti minulých generací.
„Doba stěhování davů letecky je dávno za zenitem“. Opravdu?
Takže podle vás počty přepravených cestujících již „dávno“ klesají?
Co to tady prosím vás lžete?
Tak to máme konec dalšího typického francouzského megalomanského projektu. Však on to francouzský daňový poplatník rád zaplatí :-).
A380 neměl štěstí na načasování a je nekonkurenceschopný, uvidíme jestli Airbus v dohledné době přijde s něčím větším než A350.
Podle mně byla celá ta koncepce „čím větší – tím efektivnější“ chybná od samého počátku.
To ne, tam jde o to, že změna leteckých předpisů a zlepšení spolehlivosti motorů způsobily, že čtyřmotorová osobní letadla ztratila smysl existence a dále pak došlo k rozšíření využití kompozitních materiálů, novým letadlům (A350, B797) už nedokáže A380 konkurovat a jeden její let údajně vychází dráž než dva lety kompozitů. Letadla této velikosti určitě čeká budoucnost, ale bude potřeba mnohem lepší efektivita.
Ona nebyla vylozene spatná … ona myslenka sítě s hubem uprostřed je presne to, kam se hodí 380. a ostatne tento koncept máme dodneška.
ale …. je az moc velké a vývoj se s A380 nezastavil a 787 a 350 jsou ekonomicky nekde jinde. a porad plati, ze 300 sedacek se obsazuje snadněji, než 500 …
No právě – ta koncepce s hubem předpokládala nějaké chování zákazníků a leteckých společností. Jenže se ukázala jako nepodložená a v rozporu s realitou. Evidentně selhal marketingový průzkum, pokud se ho soudruzi z vedení Airbusu vůbec obtěžovali provést.
Než začnete „diskutovat“, což si tak o problému neprve něco nastudovat, kdy už o něm evidentně nic nevíte?
Na začátek doporučuji něco lehčího, např. wikipedii…
koncepce s hubem je stara mnoho desitek let, a je stále funkční (realizují ji všechny aerolinky, s výjimkou lowcostů). takze v té problém není.
problém je v ekonomice.
Marktetingový průzkum. Bože. 🙂 Prostě neměli věšteckou kouli kam se technika posune. Neměl ji ani Boeing, který utopil hodně peněz v upgradu B747-8 a prodal jich pár desítek. Vývoj se dělá mnoho let, prodeje musí běžet další desetiletí, v tomhle oboru se dá jen málo předpokládát, chce to hlavně čuch a kliku. Vývoj A380 mimochodem začal v roce 2000, to ještě létal Concorde…
Stejně je to s těmi A380 zvláštní.
Když začaly ty první u AF létat do JNB a JFK, tak např. B777-300ER už byly dávno v provozu a přesto od insiderů vím, že v Paříži všichni svítili jako sluníčka, jaký že to je ta A380 neskutečný money maker…
No mě hlavně zaráží toto: „Letadlo má o 20-25 % vyšší spotřebu na sedačku než dálková letadla nové generace.“ Čistě fyzikálně by jeden tlustý trup měl být mnohem výhodnější než dva tenké (menší obtékaná plocha při stejném objemu). Pokud nevychází dobře ani srovnání 2*B787 nebo 2*A350 versus 1*A380, tak je něco blbě (motorů mají stejně a navíc podobně velkých). To opravdu za těch 15 let tak hrozně zastaral? Že je méně flexibilní provozovat jednoho obra, než více menších jednotek, to je jasné, ale obvykle vychází líp aspoň ty náklady na kilogram, nebo na sedačku).
pro aerolinku je velka vyhoda, kdyz muze poslat dve letadla v ruzne casy misto jednoho letadla v jeden cas.
a 787 a 350 jsou spotrebou dost dramaticky vyhodnejsi.
ostatne, emirates to prohlasili uz dva roky zpatky.
Na některá letiště ano.
Ale např. CDG-JFK létá AF 4x denně; 2x A380 1x 777 a 1x 787 plus 2x Delta s A330. Nebylo by jednodušší mít 3 lety s A380? Vzhledem k tomu, že tam léta Norwegian, který nabízí pouze point-to-point, tak tam evidentně místo pro takovou nabídku je.
Jen je potřeba mít k tomu vhodnou tarifní strukturu a produkt.
Právě že je asi obchodně výhodnější letět 4x než 3x. Pro cestující je větší výběr. Spíš mě zaráží že si A380 nenašel cestu k dopravcům a linkám v zahuštěnějších konfiguracích, třeba pro uváděných 840 lidí. Zde se asi zase naráží na problémy při nastupování/vystupování. Prostě asi nevychází lépe než menší letadlo.
840 lidí je moc.. blbě se to plní.
Odpor záleží především na čelním průřezu. Tedy delší trup s menším průměrem je výhodněšj než kratší s větším. Technika se hodně posunula, A380 má ještě klasická duralová křídla, A350 a B787 už jsou kompozity, jejich křídla jsou velmi štíhlá, čistá, bez nýtů. Dva motry navíc tvoří též čelní odpor svou vnější kapotáží, pylony a v koutech mezi křídlem a gondolou motoru. A vždy bude palivově výhodnější vytvořit potřebný tah dvěma motory namísto čtyřmi.
Možná bude jednou, co se efektivity týče, zajímavé a380neo. Teď se sice superjumba nahrazují menšími a úspornějšími letadly, ale myslim že huby typu LHR, JFK, DBX budou supejumba v budoucnu dál potřebovat.. Snad tedy, než současné 380tky doslouží, Airbus opráší starý plány a udělá z a380 opět konkurenceschopný letadlo..
Myslel jsem to trochu jinak. Srovnat přímo dvě třistapadesátky s jednou třistaosmdesátkou. No a v počtu motorů to být nemůže, když mají obě alternativy 4 hodně podobné motory (Trent XWB jsou trochu větší, těžší, zato však modernější než Trent 900). parametr | 2*A359 | A388 | ——————+———–+———-+ MTOW | 560 t | 575 t | nosná plocha | 884 m2 | 845 m2 | rozpětí | 64,8 m | 79,8 m | štíhlost kř. | 9,5 | 7,5 | průměr trupu | 6,0 m | 7,1*8,4 m | průřez trupu | 2*28 m2 | 47 m2 | délka | 66,8… Číst vice »
Tohle jsou ale úvahy jako z mateřské školky.
Jak mi může někdo dát mínus, ale tu blbost co napsal Martin V. oplusovat?
Hlavně že věříte takovým nesmyslům.
Zrovna s bodem 2 se myslím celkem trefil (byť to není jediný důvod). A možná mínusáři mínusovali za nízký počet protiargumentů v příspěvku.
Jak může někdo vzít štíhlost a podle toho posuzovat ekonomiku? Nedá se vzít ani profil, nedá se vzít ani křídlo. Musí se vzít celé letadlo, tak jak je. Tohle porovnání na takové úrovni je nemožné, protože do toho vstupuje tolik faktorů, že se prakticky nedají zhodnotit. Jenomže to by ti lidi museli alespoň někdy vidět, jak tohle dá zjistit, ony by je ty nesmysly přešly.
Ono závisí i na poměru odporu a vztlaku a ten na tvaru a šířce křídel. Někde jsem četl, že pro A380 by bylo z tohoto pohledu optimální asi o 10m větší rozpětí křídel, ale udělali je menší, aby se letadla vešla na všechna letiště, kde se plánovala provozovat, čímž ten poměr vztlaku a odporu zhoršili, a tím i ekonomiku.
A co se týče očekávaného ušetřených slotů při vzletech a přistáních to také není tak slavné, protože velké turbulence v úplavu.
Nic proti, ale uvědomte si, z jakých složek se skládají odpory při letu letadla. Tam jsou mnohem významnější položky než skin friction. Ano, existuje a je dobré ho snížit, ale na tom to nestojí a ani nepadá.
Tak jaké jsou podle vás rozhodující důvody, že A380 nevychází dobře ve srovnání s A350 a B787 ani při přepočtu na cestujícího? Rád bych se to dozvěděl. Napsalo se toho dost o tom, že to tak je. Ale nikde jsem se nedočetl proč to tak je (vyjma faktu, že ti dva konkurenti jsou modernější, ale ne až tak drasticky, jen asi o 10 let).
tak ono nejde ani tak o 777-300er ale o dreamlinery a xwb.
To chápu, jenže o neekonomičnosti provozu těch 777 se nemluví vůbec. Naopak; pro mnoho společností jsou páteři flotily. Je pravda, že 787 dává Boeing tak pod cenou, že je v jistém smyslu blbý každý, kdo je nebere. Ale A350 stojí pěknou dardu, proto dávají některé společnosti přednost A330neo. V porovnání s tím jdou ty A380, které už máte a de facto už se zaplatily. Já prostě nevěřím tomu, že pro aerolinky jako AF by měl být problém na letech třeba do NYC, YUL, LAX, ATL a MIA tu kapacitu naplnit na 100%. Spíše si myslím, že tam na některým místech… Číst vice »
Inu, kdejaky cesky diskuter je chytrejsi, nez cely management aerolinek.
Staci se na to podivat jinak…ono to nebude jen o zaplnenosti, ale spotreba na sedacku nizsi o 12-20% ve prospech 350 … je proste hodne. U 787 je to 6-10%
Cena paliva není zdaleka jediná nákladová položka, to asi víte.
A ano, máte pravdu. Občas je kdejaký český diskutér chytřejší, než celý management aerolinek. ČSA jsou toho zářným příkladem. Chcete si o tom povídat? O rušení „prý“ nerentabilních, ale plných linek, u kterých byla ale byla možnost brutálně zvýšit cenu letenek, protože 90% cetujících byla firemní klientela, které to bylo jedno? Jenže tuhle „drobnost“ management neřešil. O neskutečně arogantním jednání vůči IATA cestovkám, které vedlo k nulové podpoře prodeje ČSA a nabízení všech ostatních variant letů mimo ČSA? Mám pokračovat?
A to je přesně ten případ chytřejšího českého diskutéra. Brutálně zdražit letenky, když už i tak jsou oproti ostatním předražené. To bych uměl vymyslet taky. Firemní klientelou to neobhájíte – ta očekává nějaký servis a tím se tedy ČSA prsit rozhodně nemohou a ani nikdy nemohly. Tak to je prostě je a právě to má být vstupní hodnotou dalšího rozhodování – reálná situace. Když jako vstupní hodnotu zadáte svou subjektivní představu situace takové, jaká by podle Vás měla být, tak se relevantního výsledku nedopočítáte. Když si budete představovat, že jedna a jedna jsou tři, tak Vám to bude k ničemu,… Číst vice »
Když jako vstupní hodnotu zadáte svou subjektivní představu NAMÍSTO situace takové, jaká by podle Vás měla být
čsa ma vsechno, jen ne predrazene letenky… 🙂
to je takový neustále opakovaný mýtus… ale kdyz se clovek podiva aspon na pet minut na ceny, tak zjisti, ze to je presne naopak.
A čtete u těch cen také, co se za ně nabízí?
no .. povidejte, co se za ne nabizi?
poradim vam .. nabizi to same, co ostatni spolecnosti.
A ano, nedaj vam kus olezly housky a vodu. coz je na 1,5 hodinovém letu strasna tragedie.
Píšete o něčem, co znáte maximálně jako občasný cestující.
Já dával příklad ČSA a situace před cca deseti roky. Tehdy ještě měly nějaký brand a velmi, opravdu velmi slušný servis.
Přečtěte si například toto:
https://forum.airways.cz/viewtopic.php?t=7766
To, že píšete, že ČSA nikdy slušný servis neměly, jen obyčejná sprostá slina, která jasně ukazuje, že o tom nic nevíte…
Měli za to prémie :-). V socialismu nezáleží na reálných výsledcích, ale na mediálním obrazu :-).