Velká výměna systémů ve vozech MHD vypne v Budějovicích elektronické zastávky
Elektrické midibusy českobudějovické MHD. Pramen: Dopravní podnik města České Budějovice
Nový systém mimo jiné umožní cestujícím platbu jízdného kartou bez nutnosti nákupu papírové jízdenky.
No vida, že to jde, a dokonce i bez vy***ávání s nevratnou stovkou jako v nejprogresivnějším městě na světě…
No nevim, čtu z toho jen typické propagační řečičky. Realita zhotovení bývá bohužel v českém prostředí tragická.
Ale třeba jsem jen moc velkej pesimista.
na rozdíl od Ostravy není nutné přikládat kartu při nástupu i výstupu
Takže to bude vždy jen jednorázové jízdné a nějaké automatické překlopení na denní tarif (pokud se vyplatí) nebude?
Viděl bych to na něco jako hybrid mezi Prahou a Ostravou – vybere se délka platnosti, přiloží se karta, ale papír to tisknout nebude. Revizor si pak přečte kartu.
V Ostrave se priklada pri vystupu jen do 10 minut – slevnene jizdne.
Jinak se priklada pouze nastup
Nevíte o čem mluvíte. Byl jste v Ostravě?
ne, ale číst umím
Pokud by součet denních plateb za jízdné měl překročit cenu 24hodinové jízdenky (80 Kč), systém naúčtuje pouze její cenu
https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/jizdne-zaplatite-i-bankovni-kartou
Ale při výstupu kartu v Ostravě přikládat nemusíte.
Pouze pokud chcete zaúčtovat slevněnou „desetiminutovou“ jízdenku
A zase ten hloupý „bezjízdenkový“ systém. To opravdu hlavám pomazaným, včetně fans nedochází, že jízdenky nejsou jen pro „konservativní“ cestující, ale také také pro případ, že někdo koupí jízdenku někomu dalšímu, nechá si jí zaplatit a každý jde dále svou cestou? Uvědomujete si vůbec, kolik takových případů je? Školy, nějaké skupinky turistů, třeba i pivních jedoucí z hospody, naprosto cizí cestující, který nemá jízdenku, kartu, … ale chce zaplatit?
Je to okrajové procento případů, pro které dnes nemá smysl provozovat o dost složitější jízdenkové automaty a doplňovat do nich termopapír.
Turista si nemůže koupit jízdenku vlastní kartou? Z hospody to taky nejde vlastní – všechno tam prochlastáte? Školy jezdí tak, že učitelka koupí lístek a následně se všichni rozutečou?
Navíc DPCB neruší papír úplně, takže osoby s touto potřebou si je můžou koupit v automatu nebo v trafice…
(Sám jsem podobnou věc taky nedávno řešil – posláním jízdenky do aplikace PID lítačka, kterou si dotyčný nainstaloval. Jde to i v době digitální…)
Nemusí mít aktivované/funkční bezkontaktní platby. Jestli chodíte na nákup, tak jste si možná všimnul, že některým se nedaří „pípnout“ a musí kartu zastrčit. Pak jim to jde. Uděljete z něj černého pasažéra a nadávejte, mu, že všechno prochlastal.
Tak treba mimo Evropu nejsou bezkontakni platebni karty tak moc oblibene, tak jako u nas. Cinske platebni karty/sluzby zase nejsou propojene se zbytkem sveta. Ale chapu, ze Budejky nejsou zrovna turisticka destinace, takze tam to tolik nevadi.
Cooo?
Hm a číst umíte ?
„Konzervativní cestující nemusí mít obavu – zároveň zůstane zachována možnost použití tradiční papírové jízdenky.“
A zrovna tady problém není. Ještě je možnost SMS jízdenky, nákupu přes aplikaci Trezor .. Navíc pokud se přechází na bezpapírový systém, tak i Ostrava má turistickou kartu. A pokud někdo nemá jízdenku, kartu.. tak má stále nohy.
Aneb choďte pěšky, když se vám nechce orientovat ve složitém systému, který některé cestující z možnosti pořízení jízdenky zcela vyřazuje. To je tedy řešení, jen co je pravda! Že to dopadne, tak, že místo vlastních nohou budou takový lidé raději používat vlastní auto, protože je to jednodušší, než řešit kde a jak koupit jízdenku pro sebe a/nebo spolucestující, je vám asi fuk. Pak se ale nedivme, že aut na silnicích přibývá, s takovýmto přístupem!
Stále mě udivuje, že se stále najde někdo, kdo tvrdí, že takový systém odbavování cestujících, jako je např. v Ostravě, odhání cestující do aut. Opravdu fakt, že v každé tramvaji není průvodčí, který by prodával jízdenky žádné cestující z MHD nevyhání…
A tvrdit že systém, přiložit kartu ke čtečce a jedu, je složitý je trochu mimo nemyslíte?
Zrovna Ostravu, kde tento systém prakticky znemožňuje použití jakéhokoliv jiného vozidla, než DPO, čímž degraduje celý, pracně budovaný, systém ODIS, bych za příklad opravdu nedával. Osobně nejsem proti těmto systémům, to zas abychom se nepochopili špatně, ale mě osobně přijde mnohem jednodušší koupit (nebo označit) si jízdenku na začátku cesty a pak už jen přestupovat, aniž bych se při každém přestupu musel o něco starat. Neustále vytahovat kartu, bát se, abych ji neztratil, nebo aby mi z ní náhodou někdo neokoukal údaje, ale hlavně, abych na to pípnutí při přestupu nezapomněl a nebyl tak za černého pasažéra, pro mne skutečně… Číst vice »
Čím tento systém znemožňuje použití jiných vozidel?
Téměř všechny vozy jiných dopravců v ODIS přijímají jak platby kartou, tak Odisky
A jakým způsobem si prosím pěkně koupím kartou ve voze DPO přestupní jízdenku, na kterou mohu následně cestovat i vozy ostatních dopravců? Rád se nechám poučit místním, protože na mě je celý ten systém složitý a těžko pochopitelný.
Děláte jako kdyby někde fungoval přestup MHD meziměsto. Ani v PID to nefunguje. Pouze u vybraných linek.
Neměl jsem nikdy po Praze problém s použitím mimopražských linek, včetně přestupu na ně. Totéž v Brně a i v Ostravě se mi to už povedlo. Takže opět demagogie, která se zde nějak moc rozmáhá.
V IDSJMK bez jediného problému.
Dementi mínusují fakta.
„Děláte jako kdyby někde fungoval přestup MHD meziměst“
Zkuste si zjistit, jak funguje třeba IDS JmK, „znalče“.
Průvodčího nepotřebujete, stačí, aby – podobně, jako ve Švýcarech byl na každé zastávce alespoň jeden jízdenkový automat na papírovou jízdenku podle výběru zákazníka – celodenní / vícedenní, zlevněná ….
V trafice se v zemi helvetského kříže jízdenky MHD neprodávají …. Jak „karta“ s pípnutím umožní výběr jízdenky podle věku ….
Automaty na prodej papírových jízdenek z Ostravy opravdu zmizely. To potvrzuji. Nahradily je automaty na prodej a nabíjení kreditovych karet. Ty mají dotykové displeje a jsou x krát dražší. Tomu říkám úspora.
Jednoduše si na displeji ve vozidle vyberete jak druh jízdenky, tak počet spolucestujících =)
https://zdopravy.cz/platby-pipnutim-ovladly-prodeje-jizdenek-v-brne-papirove-dopravce-rusit-nechce-86821/
Bych řekl že čísla mluví jasně. Papír do pár let zmizí. A kór dneska, kdy až na vyjímky jde výplata na účet, tak kartu má každý. Mobil taky.
Řekneme si v lednu, až DPMB zruší papírové předplatní jízdenky, kolika lidem nový systém vyhovovat nebude a bude hledat alternativu 😉
Každý kartu / mobil nemá …
A kolik procenet cestujících to je ? Dp nemají za úkol vyhovět každému, ale převézt co nejrychleji co nejvíc cestujících.
Sám víte moc dobře, že je to blbost. Jestli vy nejste bolševik, co lidem přikazuje jediné uniformní řešení a kdo z nějakých důvodů nezapadá, tak má smůlu, tak už bolševikem není nikdo.
Vyšší náklady vedení papírových jízdenek může zaplatit ten, co si tu jízdenku kupuje – tedy papírové jízdné může být klidně dražší.
Co na tom, že moderní distribuční kanály se ukázaly stejně nákladné jako papírové jízdenky. Pan teoretik od zeleného stolu se rozhodl, tak to tak bude. 😀
já třeba pořád nemám plné kapsy drobných do automatu na jízdenky
To je přece v pořádku 😉
Starsi lide a lide s exekuci dost casto karty nevedou. Dale pak turiste mimo Evropu nemaji bezkontaktni karty tak bezne, jako je to u nas.
pro ten účel jsou předplacené bezkontaktní karty
Za kterou, opravte mě pokud se mýlím, vysolíte stovku, kterou vám už nikdo nikdy nevrátí a navíc má omezenou platnost, takže pokud do Ostravy přijedete tak maximálně jednou za rok, tak abyste při další návštěvě kupovali další kartu a vyhodili další stovku. Velmi jednoduché řešení, jak odradit turisty bez karty nebo s nekompatibilní kartou (a že takové existují i v Evropě, nemusíme chodit mimo ni) od cesty MHD a potažmo i další návštěvy Ostravy.
Jak již bylo řečeno jinde, vytváříte problémy kde nejsou. Kartička sice stojí 100, ale je to cena jízdného na té „kartičce“.
Kartička platí 365 dnů a po skončení platnosti si můžete zbylý kredit převést.
Z jedné „kartičky“ si můžete koupit jízdenky i pro spolucestující rodinku, nebo skauty.
Ano, opravdu úžasné, zaplatit stovku, když potřebuji jen dvě jízdenky na deset minut a pokud do roka znovu nenavštívím Ostravu, tak si s tím zbytkem můžu akorát tak utřít… no, nebudu sprostý. Nemyslím si, že JÁ jsem ten, kdo vytváří problémy tam, kde nejsou. Myslím, že ty problémy vytvořil mnoha lidem spíše DPO tímto svým podivným systémem.
Cestující mimo Evropu už léta používají služby jako Google Pay nebo Apple Pay v telefonech popřípadě Garmin Pay v hodinkách a to daleko dřív než se tyhle služby dostaly k nám.
Tak takhle jsem se už dlouho nenasmál. Zjistěte si realitu, prosím, než napíšete takovýto nesmysl. Ano, třeba Apple Pay mohou v USA používat déle, než u nás, ale jen teoreticky. V praxi na vás stále v mnoha obchodech a hlavně restauracích budou koukat jako na blázna, když při placení vytáhnete mobil místo karty a nebudou vědět, jak si s tím poradit. A to ještě za předpokladu, že vůbec bezkontaktní terminál mají a pokud mají, tak že na něm mají bezkontaktní platby aktivní, nebo je třeba mají aktivní jen pro některé služby a pro jiné ne (ano, skutečně se tak dělo… Číst vice »
Ale VD placená z veřejných peněz opravdu nemůže nabízet nekonečný počet způsobů úhrady jízdného. Zachová jen ty, které vyhoví cca 95 % cestujících při únosných nákladech na souběžný provoz těchto systémů. Téch zbývajících 5 %, kterým v užití používaných systémů brání jen vlastní neschopnost či neochota je použít, má prostě smůlu – kvůli nim nikdo další statisíce až miliony uteácet nebude.
No a v tom se právě zásadně neshodneme. Veřejná doprava je služba veřejnosti a právě proto by měla nabízet široké spektrum alternativ pro její úhradu. Od papírových jízdenek v automatech, kde se dá platit kartou, mincemi i bankovkami (já vím, u nás stále utopie), přes platbu kartou ve vozidlech, až po mobilní aplikaci, protože každý cestující je jiný a má jiné priority a potřeby a čím více alternativ, tím větší šance, že náhodný cestující pojede veřejnou a ne autem. Naopak, když budeme alternativy rušit, je větší šance, že takový člověk se na veřejnou dopravu vykašle.
Takže aby se uspokojil každej cestující, tak se znovu zavedou průvodčí ? Ideálně
aby vytiskl jakoukoliv jízdenku ?
To nemá smysl. Když k tomu přistupujete s takovouto demagogií, tak to opravdu nemá smysl se o něčem bavit.
Pravda vyděsí
Že jo. Škoda jen, že někteří jsou tak nabubřelý, aby ji přijali a místo toho raději debatu demagogicky stočí k průvodčím, či platbě zlatem, nebo jiným podobným nesmyslům, o kterých tu vůbec řeč není, jen aby se vyhnuli konstruktivní debatě 😉
A co jste zrcadlu odpověděl??
Zapomněl jste na možnost platit rybím tukem a mušličkami =) =) =)
a plotit zlotem
Samozřejmě. Zlato je osvědčené platidlo
Jj, Strana rozhodla, tak to tak bude!
A když ztratím (nebo mi ukradnou) mobil a nemám bezkontaktku, tak jsem v řiti i v centru města.
VHD je především sociální služba, což ale vy odtrženci od reality vůbec nepobíráte. Mnozí důchodci nemají ani chytré mobily, ani bezkontaktní platební karty.
Kanál pro hotovostní platbu musí být zachován, tomu rozumí každý, kdo MHD jezdí denně a kouká kolem sebe. Vy to zjevně nejste.
to jste taktéž když ztratíte nebo vám ukradnou peněženku
Ale ne. Stačí nemít všechny prachy v ní…
Stačilo.. Na vaši představivost zdejší osazenstvo prostě nemá. Navíc je vás tu škoda, všechno tohle proberte s provozovatelem služby. Tady nemáte šanci to prosadit v reálu.
A kolik procent lidí je třeba těch, pro něž se budují nákladné výtahy, kupují nízkopodlažní vozy a stavějí vysoká nástupiště, když už srovnáváte ty podíly? Řekl bych, že spektrum prodejních kanálů je proti tomu za pár drobných. Ne, fakt si nebudu pořizovat telefon za několik tisíc, který mi jinak nevyhovuje, jen proto, abych mohl jet veřejnou dopravou, na kterou přispívám z daní. Drahé módní výstřelky nechť si kupují ti nejbohatší.
Tohle jsou zjevně „ekonomové ve třetím ročníku“ bez reálných zkušeností; ve škole se dozvěděli o několika základních ekonomických nástrojích a zásadách, a tak je teď musí bez rozmyslu uniformně aplikovat úplně na všechno, co jim přijde pod ruku. Takoví pravicoví svazáčci. 😉
„, kupují nízkopodlažní vozy“
Pokud si myslíte, že nízkopodlažní vozy se kupují jen kvůli handicapovaným, tak raději nemyslete – výsledky jsou totiž zjevně zoufalé.
Prozradím tajemství, řidič ve městě musí řešit během okamžiku složitější situace, oproti jednoduchému nákupu a používání jízdenky.
A kolik takových lidí, kteří nezvládnou ani koupit základní jízdenku beze slev bude mít auto ? A bude schopno ho ovládat ? tato jízdenka je většinou dostupná bez jakékoliv manipulace, stačí pípnout a jít.
A případnou chybu pak řešit třeba celé roky s dalšími výdaji. Oni to koupit zvládnou, pokud to po nich nebude požadovat věci, které nemají. O auto tady nejde tak, jako o vstřícnost. Jenže to zavilí technokrati nepochopí. 🙂
Je to přesně tak, jak jsme právě vedli na toto téma debatu v práci. Prostě je to tak, že fandové dopravy žijí ve svých koníčkách a naprosto nechápou, jak jde svět. Tím bych to asi ukončil. Nejen každý má nohy, ale i auto a otočit klíčkem je tak snadné …
Nebo naopak visí těch systémů podstatně víc ? Každej má svý nevýhody, ale je potřeba najít ten, kterej má víc výhod , jak pro dopravce, tak pro cestující. A dneska, kdy přijedu do většiny větších provozů (s vyjímkou Olomouce) a nemusím hledat automat, nebo prodejnu jízdenek, tak to dost ulehčí. Stačí nastoupit, odpípnout a mám jízdenku. Spolujízdu buď navolím na displeji, nebo rovnou koupím další jízdenku.
Olomouc již zavedla nákup v aplikaci a terminály do vozidel se připravují.
Jj, máte to tak vy, tak to tak musí mít každej. Z neoliba se vyklubal pěknej bolšán. 😀
Proč tam ta možnost pro zaplacení více lidí je, že?
Problém je v tom, že pak musejí všichni cestovat spolu, a běda pokud se vzdálí, byť jen do druhého vozu soupravy (což se může ve větších skupinách snadno stát). To je to, na co Marian poukazuje a co vy jste zjevně nepochopil.
V Budějovické MHD rozhodně nehrozí, aby se cestující rozdělili do dvou vozů soupravy.
A nemá je mít učitelka/průvodce pod dohledem ? To není problém dopravce.
A co třeba případ, kdy se skupina chce rozdělit, ale právo koupit jízdenky má jediný člověk ve skupině, který drží kasu? Ano, i takové případy stále ve 21. století existují.
Nepokoušejte se zbytečně vyrábět problém. Pípnout kartou zvládá i moje mamka a to už přitom vzhledem k věku 80+ platit nemusí. Mobil má primitivní, ale kartou platit zvládne.
To není vyrábění problému, ale realita všedního dne pro některé skupiny, zejména školní, skautské a pod. Pokud nechápete, tak jste se nejspíš nikdy takové akce neúčastnil. Já ale ano a toto jsou reálné problémy, se kterými jsme se museli potýkat a které pípání kartou ještě dále zesložití a to možná až do té míry, že si řeknou, že jim to zato za ty problémy nestojí a pronajmou si vlastní autobus.
Naposledy teď v létě Brno. Jde to i pro více cestujících, takže „svoji“ skupinu stejně strkám na očích do jednoho vozu. Pak vyberete možnost – platím za kamarády – nebo tak něco. Ale tato možnost by šla vylepšit, to se oba shodneme.
Pokud se vám daří vaši skupinu mít neustále na očích, tak vám blahopřeji, protože jste superman. Já takovými schopnostmi bohužel nedisponuji.
A opět, opomíjíte situaci, kdy by část skupiny chtěla jet jinam, ale jízdné by celé skupině chtěl (musel) zaplatit jeden člověk, což byla hlavní premisa předchozích příspěvků.
Ale no tak. Vlastnit platební kartu opravdu není občanská povinnost a spoustě lidí chodí stále důchod na složenku.
Takže ta druhá polovina je nesvéprávná ? V tom případě nemůže být bez dohledu.
Není nesvéprávná, jen by jí musel jízdenky koupit někdo ze svého, protože mu to nikdo neproplatí, neboť právo nakládat s penězi skupiny má jen jediný člověk, zpravidla hlavní vedoucí, který za peníze zodpovídá.
No a co když ten spolucestující chce jet až druhý den?
Nevím jak v Českých Budějovicích ale v Děčíně nebo Teplicích se nastupuje předem a používá se platba hotově (mincemi) karta dopravce nebo platební karta . v Ústí nad Labem platební či debetní karta jízdenka zakoupená v automatu nebo s přirážkou u řidiče taktéž lze na terminálu u řidiče zakoupit integrovanou jízdenku DÚK.