Velká přestavba Masarykova nádraží má stavební povolení. Začne příští rok a proběhne za provozu

Masarykovo nádraží. Pramen: Správa železnicMasarykovo nádraží. Pramen: Správa železnic

V rámci modernizace se mimo jiné rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje nový vestibul ve formě zastřešení.

Cesta k velké modernizaci Masarykova nádraží se otevírá. Drážní úřad aktuálně vydal pro akci s odhadovanými náklady 2,5 miliardy korun stavební povolení. Správa železnic chce příští rok vypsat tendr na stavební firmu a v ideálním případě i začít stavět.

Stavební práce potrvají tři roky a proběhnou za provozu. „Řešili jsme i otázku, jestli by nebylo nejlepší celé nádraží na dobu stavby zavřít. To si ale nedovedeme představit, proto celá stavba proběhne za provozu. Bude to náročné,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

Zahájení stavby podle něj ovlivní i archeologové, kteří lokalitu prozkoumají. Masarykovo nádraží vzniklo v polovině 40. let 19. století jako první nádraží v Praze. Aby se do tehdejší Prahy dostaly vlaky, bylo třeba mimo jiné probourat hradby.

Budoucí podoba Masarykova nádraží. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží. Pramen: Správa železnicZastřešení kolejiště Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicZastřešení Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicVizualizace zastřešení nástupišť Masarykova nádraží. Foto: Správa železnicNové pokladny na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářCestující na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraMasarykovo nádraží. Pramen: Správa železnic

V rámci modernizace se mimo jiné rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět, neboť na Masarykovo nádraží budou v budoucnu mířit vlaky z Letiště Václava Havla. Vybuduje se nový vestibul ve formě zastřešení, odkud bude přístup na nástupiště. Zastřešení propojí ulice Na Florenci, Hybernská a Opletalova a naváže na zástavbu, kterou zde provádí developerská skupina Penta.

Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie i trakční vedení. Po dokončení stavebních prací bude možné zvýšit rychlost vlaků při jízdě ve směru Praha-Libeň na 100 km/h. Zajímavostí bude pevná trolej použitá z důvodu stlačené výšky pod střechou.

Masarykovo nádraží je druhou nejfrekventovanější stanicí na síti Správy železnic. V tuzemsku je unikátní svým hlavovým uspořádáním, kdy vlaky stojí na kusých kolejích u nástupišť navazujících na zastřešenou dvoranu.

Územní rozhodnutí získala stavba před rokem.

Ve stejné době jako přestavba Masarykova nádraží bude probíhat i modernizace úseku Bubny – Výstaviště včetně kompletní proměny stanice Praha-Bubny. I to by se mělo z velké části dít za provozu. „Přistavíme zde pomocnou směrem k metru,“ uvedl Svoboda.

Tagy Drážní úřad Masarykovo nádraží Správa železnic
92 komentářů