Velká přestavba Masarykova nádraží má stavební povolení. Začne příští rok a proběhne za provozu
Masarykovo nádraží. Pramen: Správa železnic
V rámci modernizace se mimo jiné rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje nový vestibul ve formě zastřešení.
Pokud jde o unikat tak to je 2metry široky vchod/východ do Havlíčkova ulice.
2,5 mld mi přijde za kompletní rekonstrukci docela málo. O to víc jako laik pak nechápu ty odhady za nové Brněnské nádraží.. Cirka 20x tolik.
No že by 2500 milionů bylo málo…
Málo to není, ale přínos bude značný, o tom žádná.
Konečně ta ostuda zmizí.
Linka R40 a R42 do Kolína bude vyjíždět z tohoto nádraží?
No sláva, už jsem se bál.
Kdo o dopravě v Praze něco ví, tak tak ví, že za Masaryčku není náhrada. Jinak má v hlavě piliny nebo je na výplatní pásce stavebních firem.
Vůbec mám často pocit, že dobrá správa si předchází spíš stavební firmy než cestující.
„probourat hradby“ – Vedel by nekdo, prosim, kde presne byly a zda-li zbytek z nich jeste pobliz je? 🙂
Zhruba kopírují dnešní magistrálu až k Nuselskému mostu, kde stojí dodnes. Poblíž Masaryčky není už ani stopa.
https://www.dveprahy.cz
Jsou tam staré mapy, mají to zpracované fakt dobře.
Diky! 🙂
Když kopali základy toho nového baráku u ÚAN, tak v díře byly vidět základy hradeb.
Nešlo by ten tendr vypsat již letos? Nebo kvůli čemu se to takto odkládá na příští rok.
To by mě taky zajímalo, třeba tendr na stavbu Bubny – Výstaviště se vypisoval x měsíců před získáním stavebního povolení a stejně tak tomu bylo u kladenského úseku…
a taky za to byli hezky za odměnu vyhejtěný… každopádně ke stavbě takovýchto staveb nestačí jen jedno stavební povolení a Bubny – Výstaviště čekají na poslední z asi 5, proto se zatím nic neděje.
Škoda, že se to nebude dělat za úplné uzavírky, prý by se to tak dalo stihnout během jednoho roku. Ono i takhle to bude dost komplikovat dopravu, trvat to bude ovšem roky tři. Hlavně ale aby už začali, už to bude dost zásadní úspěch. Ovšem pokud ještě ani nevypsali soutěž, je jasné, že první kopnutí bude nejdříve až v roce 2024.
Sice by se to stihlo za rok, ale kde by se ubytovaly všecky ty příměstské vlaky? Hlavní to nepobere.
Někdo tu navrhoval, že na Těšnově 😄
A co průjezdný model přes hl.n., to by nepomohlo?
Dejvice, Holešovice, Bubny, něco by se přecpalo přes Wilsonovo nádraží třeba do Vršovic.
Nestihlo by se to za rok. To je lež.
Pro upřesnění ohledně stáří. Masarykovo nádraží bylo sice postaveno jako nejstarší v Praze, ale pak se Praha rozšířila a pohltila ještě starší nádraří na Brusce v Dejvicích, které je teď nejstarším nádražím v Praze včetně trati směr Kladno, dokud ho na popud ekoteroristů z Prahy 6 i s tratí nezničí v rámci stavby tunelu směr letiště.
Nejstarší nádraží s parostrojním provozem, Bruska měla parostrojní provoz až 1863.
jn vůbec nechápu proč v 21. století někomu vadí trať navržená pro koně…
každopádně odpor NIMBYstů a jiných teroristů je tak velký, že tunel z Dejvic na Veleslavín se projednává od roku 2018 a pořád nemá ani EIA.
Pokud si dobře vybavuji, tak na P6 byli ekoteroristi Zelení jediní proti metru a pro opravu tratě.
Proc nekoho nenapadlo, udelat alespon 10 nebo 11 hran, a sudop-pentu pustit do baraku nad kolejemi misto toho pseudoparku?
Vzhledem ke kapacitě příjezdových tratí je to asi zbytečné.
Vzhledem k jejich kapacitě roku 2022 možná ano, ale jaká bude jejich kapacita roku 2060? I kdyby nepřibylo kolejí, je možné, že tou dobou budou vlakové zabezpečovače schopny zajistit hustější provoz než dnes.
Tato rekonstrukce přece „zabetonuje“ stav na cca 2 generace, mohlo by se počítat s nějakou rezervou.
Po tomhle roce bych očekával tunely – Nové spojení II. takže naopak výrazný pokles dopravy na tomto nádraží.
Doufal jsem že na to nedojde a vlaky naopak odvedou na hlavní a na Masarykově nádraží je zruší. Vím že je tam blíž metro ale je to jediné řešení jak umožnit pohodlný přestup a směr do budoucna. Masarykovo nádraží je největší problém vlaků v Praze a takhle se to nevyřeší jen ještě zhorší 🙁
Tak snad nedojde na ještě větší nesmysl a sice aby vlaky z letiště jezdily na Masarykovo ale alespoň ty budou jezdit na Hlabní klidně přes Palmovku protože to by byla degradace vlaků totální
Tak na hlavní se s vlakama z letiště ani neuvažuje.
Jinak jak blíž metro, na hlavním máš céčko a na masaryčce béčko ,,,
Plus lze Masaryčku také propojit s C, právě novým výstupem do propojení Florenc – Opletalova. Horší přestup je akorát na jiné vlaky. Holt nebylo B pojato jako propojení dnešních S6+S7 s S1+S2, nýbrž je třeba přestupovat.
Bez Masarykova nádraží by železnice v Praze nemohla fungovat. Stanice dobře situovaná a ani nevadí, že je kusá. Na Masarykovo mají jezdit jen osobní vlaky a ty všechny budou v jednotkách, a na hlavní jen dálková doprava + zatím i Os směr jih
Ono stačí porovnat, kolik lidí od východu používá S1 a kolik S7. S1 na stojáka, S7 možná dva lidi na čtyřce.
A jak by se na to hlavní nádraží asi vešly?
Trasou Negrelliho viadukt – pod Husitskou do tunelu – nástupiště ze stávajících podchodů směrem dolů – tunelem do vyústění mezi jižní portály I. a II. vinohradského tunelu. Zrovna tohle samo je celkem řešitelné.
Ono podzemí v prostoru Vinohradských tunelů je už docela plné.
řešitelné … v horizontu 15 let, což teď ničemu nepmůže.
A bídě to hůř dostupné, přetížené a dražší než v Brne
Většinu cestujících na masarykovo nádraží tvoří dojížděči za prací a do škol. Tyhle lidi obvykle oceňují, že z masarykova nádraží se dá snadno vylézt na ulici, na tramvaj i do metra. I přestupy jsou tam jednodušší. A to by se kvůli zrušení masaryčky muselo z hlavního vytvořit několikaúrovňové meganádraží. Samozřejmě pro železničáře a ty, který někde od stolu plánují jízdní řády, by to bylo úžasné, ale masaryčka je pro denní dojíždění stokrát přívětivější než hlavák. A to nemluvim o tom šíleným vybavení, kde si normální člověk nekoupí ani kafe. Ale to už je samozřejmě jiná věc. Mimochodem před pár lety… Číst vice »
Koupí si kafe, ale za stovku….
„Přistavíme zde pomocnou směrem k metru,“
Pomocnou co?
Školu.
Doufám, že v ceně je i likvidace bezdomovců v okolí.
Jak byste si to představoval? Jakože by z Masny vyjela souprava zetek někam do Polska? Tam už to nedělají.
V Rusku se to řeší návozem na Ukrajinu. Organizuje to nějaký Prigožin.
Osobní vlaky ve směru Kolín a Kralupy nad Vltavou mohou jezdit i z hlavního nádraží, ale z důvodu kapacity spíše jezdí z tohoto nádraží. Pouze vlaky ve směru Dejvice, Kladno a Rakovník mohou jezdit jen z Masarykova nádraží, případně ve všech směrech od Balabenky.
Z hlaváku mohou jezdit i linky S1,S2,S3 a stejně nyní jezdí z Masaryčky, protože by se na hlavák neměli kam vejít.
Za provozu. Jsem zvědavý na harmonogram. Už teď se tam ty vlaky nevejdou a pravidelně jezdí vlaky z jedné koleje do dvou linek (viz „vlak na koleji 5 vpředu“). Bojím se že zas musíme počítat s pravidelným zpožděním na každém odjezdu aby se to tam vešlo :-/
Tak počet kolejí se rozroste, směrem k budovám Penty, takže nebude při stavbě ani třeba moc snižovat kapacitu pokud se bude postupovat odtamtud.
Ono trochu pomůže, že S5/R24/R45 bude opět končit v Dejvicích, takže toto odpadne. Pak se třeba na nějakou dobu pozastaví S34 nebo se na čas ukončí S4 v Holešovicích, a místo najednou je.
Počítá se s přímým propojením peronů s ÚAN na Deflorenci?
I vyústění plánovaného nadchodu na chodník ul. Na Florenci snad umožní bezkolizní přechod k autobusům.
Spíš jsem myslel nějaký chodník od zhlaví nad nástupiště č. 1 a odtud schody a výtah.
Vypadá to krásně. Ale Dobrá Správa má celý systém sofistikované neúdržby nastavený tak, aby to za pár let vypadalo co nejhůř.
Ten skleník se tam myslí opravdu vážně? Dokážete si představit, jak to bude za pár let při té zatvrzelé následné neúdržbě ze strany SŽ vypadat? Vždyť přes to slunko neprosvitne… Zájmem SŽ je evidentně jen proinvestovat co nejvíc při co nejdražším (a nejsložitějším) řešení daného projektu evidentně bez zvážení nutnosti a náročnosti další údržby. Po dokončení už je daná stavba nezajímá. To se projevuje v rychlém chátrání daného objektu a za pár let je daná stanice defacto v „původním“ stavu… A pokud jsou někde takto na údržbu ještě choulostivá a složitá řešení, jako třeba právě prosklené velké plochy apod, je… Číst vice »
Rozumné by bylo tam dát nějaká samozatmívací skla. Aby to v létě stínilo a když slunce nesvítí, aby to bylo průsvitné.
Možná ještě samočistící….
to mozns zadny vyvoleny cesky dodavatel (idealne sdruzeny v ACRI) nenabizi, tak predpoklada, ze to tam sudop nenaprojektoval.
Včera jsem na vlastní oči viděl mytí vlaštovek v Olomouci, takže až zas tak hrozné to nebude…
Ale ano, je to opravdu jakási vlaštovka, mohu to potvrdit. Zíral jsem na to jako na přízrak z jiné železniční správy. Skutečně parta čističů hloubkově vapkami a nějakým roztokem hloubkově čistí sloupy zastřešení nástupišť a konstrukce pod střechami. Jsou tam už delší dobu, předtím hloubkově čistili nástupiště, která opravdu poté výrazně zesvětlila… Jeden z čističů je zachycen na II. nástupišti ve videu od času 3:96:
https://youtu.be/2xqS5ttodv8
Možná je to skutečně začátek nového trendu a třeba se skutečně dočkáme lepších zítřků, sám bych jim v tom držel palce…
Co je 3:96 ?
Klingonský čas.
No jasně, že blbost… 3:56 samozřejmě….
Hlavně mě fascinuje, že na Masarykově nádraží i v Bubnech je 10 a 3 roky staré zabezpečovací zařízení za stovky milionů, které se vyhodí z okna a AZD tam za hezké peníze náhodou instaluje nové.
Tomu se říká efektivní využití peněz. Tady vyhazujeme peníze z okna a všichni zehraji, jak se máme strašně.
Pokud vím, v Bubnech je provizorka za původní elmech (současná podoba stanice v podstatě zmizí) a ESA na M.n. se doplní. Ono s tím vyhazováním tak horké nebude.
Peníze se musí točit! A ti kucí to zadarmo dělat nebudou!
Rád se dívám na tenis a loga kolem hřiště, s chutí si pustím magazín Pozor vlak, svezu se lokálkou v parametrech VRT :o), věřím jedinému správnému zabezpečení přejezdů, ETCS si neumím představit od nikoho jiného. :o) ….. :o)
Správně, občane voliči!
Objekt kam chodím k praktickému lékaři na vizualizaci chybí, místo nej jsou dvě nové koleje. 😐
Tak to je ovšem tragédie.
Taky tam chodím ke svému praktickému lékaři. Ten objekt je v havarijním stavu (pokud jste tam byl třeba na WC nebo v čekárně, tak víte, o čem mluvím) a navíc je to černá stavba, postavená bez stavebního povolení :-). Proto se bude bourat.
Na jednu kolej se přistaví vůz Bymee a ordinace bude v něm 🙂
Ten doktor tam bude mít těžkou pohodu. Vyškrábou se k němu jen zdraví pacienti 🙂 🙂 🙂
Nepřišel = neprošel.
Konečně zmizí (se modernizuje) další ostuda Prahy. Vše se tady posouvá, jen mi přijde, že vše děláme extrémně pomalu…
Jinak mě pobavil pan Svoboda: „Řešili jsme i otázku, jestli by nebylo nejlepší celé nádraží na dobu stavby zavřít. To si ale nedovedeme představit, (…).
To o různých konceptech modernizace se rozhoduje podle toho, jestli si to vedení dokáže představit nebo ne? 😀
Vetsina Prahy je ostudna. Doporucuji navstivit Viden – tisickrat hezci a kvalitnejsi mesto. Praha je az na nektere casti odporna a je tam porad citit stopa komunismu..
No však půlka tohoto debilního národa je nadšená, že ten komunismus je zde ještě stále cítit.
tak hlavne, ze ty jsi vnte nedebilni pulce … 😀
V takovém případě tam nejezděte autobusem, protože vídeňské autobusové nádraží u Südtiroler Platz je čistý balkánský děs. I Roztyly jsou na tom daleko líp, natož pak Florenc.
a ten provoz , v pripade rocniho zavreni masarycky, byste svedl teda kam?
To neumím posoudit, ale stačilo by se vyjádřit, že zavření není možné z toho a toho důvodu a ne, že řekne, že by si to nedokázal představit.
Nejspíš na Těšnov.
Holešovice, Bubny-Vltavská, něco málo na hlavák… případně ještě dočasnou zastávku v Karlíně
>něco málo na hlavák
A zbytek od „něco málo“ do v podstatě čtvrthodinového taktu S1/S2 plus v podstatě půlhodinového taktu S3/S34 byste ohnul kam?
Všechno na Hlavní nádraží, do podzemního patra regionální železnice. :o)
Ano, to by meli cestujici jiste radost. Ale koneckoncu nase zeleznice tu neni od toho, aby ji pouzivali cestujici nebo naklady, ty stejne jen prekazeji pri modernizaci.
Ale přesně tak to je. SŽ nezajímá, že vlaky projíždějící skrz staveniště nabírají zpoždění. Udělat realisticky vyjezditelný výlukový JŘ se nechce, to by bylo moc práce. Tak je snad lepší ty vlaky otočit někde před centrem, než takovouhle loterii.
Jaké lepší vlaky?
Dálkové vlaky jezdí na Hlavní, úplně mimo stavbu, ty není potřeba končit v Libni/Holešovicích/Vršovicích, protože je MasNa rozkopaná.
Nepíšu „lepší vlaky“, ale že „je lepší ty vlaky otočit jinde“.
Svoboda si to představit neumí, já ano.
A kde? Z Libně se někam dohrkáte jen tramvají. Holešovice o něco lepší. A na lahvák uklidíte tak jednu nejvíc problémovou linku v nouzi. Takže asi S1.
Moc to prožíváte, to je normální řečnický obrat.
Na druhou stranu, když si něco nedovedete ani představit (po odborné stránce, předpokládám, že mu tohle zdělili jeho dopravní technologové), tak na to skoro nemá cenu dělat vůbec studii, protože to budou zpravidla vyhozené peníze.