Velká modernizace zlínské trati začne v roce 2024, chybí ještě čtvrtina pozemků
Definitivně padly diskuse o možném protažení trati do Valašské Polanky, o kterém se léta mluvilo.
Obyvatelé Zlína a okolí si budou muset na moderní železnici ještě několik let počkat. Podle Správy železnic začne velká modernizace tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice v roce 2024. Deníku Zdopravy.cz to řekl Martin Hryzbil ze Správy železnic, který má celou stavbu na starost. Ještě v létě 2019 mluvila SŽ o zahájení stavby začátkem roku 2021.
Modernizace 25 kilometrů zlínské tratě bude spočívat především v elektrifikaci střídavou soustavou, mezi Otrokovicemi a Zlínem také dojde ke zdvoukolejnění. Největší stanice včetně kolejiště čeká kompletní přestavba (ve Zlíně vznikne nová výpravní budova). Některé zastávky se posunou tak, aby mohli cestující lépe využívat zlínskou MHD. Příkladem jsou Malenovice, kde vznikne zastávka přímo u trolejbusů. „Bude možné jednoduše přestoupit z vlaku na trolejbus hrana-hrana,“ uvedl Hryzbil.
V Malenovicích se také uvažovalo o tom, že by zastávka byla přímo u nemocnice, která měla v lokalitě dle některých plánů vzniknout. Pro plán na nové zdravotnické zařízení se ale nenašla dostatečná podpora. Nebude tak ani nemocnice, ani vlaková zastávka.
V Otrokovicích vznikne dvousetmetrový tunel, kdy se koleje zavrtají pod třídu Osvobození. Maximální rychlost by se měla zvýšit z dnešních 60 kilometrů v hodině na 100 kilometrů v hodině. Předběžné odhady hovoří o celkových nákladech ve výši 12 miliard korun, což stavbu řadí na české železnici mezi nejnákladnější vůbec.
Stát aktuálně pokračuje ve výkupu pozemků okolo trati. Podepsaných má nyní 75 procent předběžných smluv, které jsou k výkupu nutné. „Datum zahájení je reálné za předpokladu, že získáme územní rozhodnutí do konce roku. Potom se dopracuje dokumentace do poloviny roku 2022. Pak nějaký čas zabere stavební řízení a musíme následně vybrat zhotovitele. Pak lze hovořit o tom, že je reálné datum začátek ledna 2024,“ uvedl Hryzbil.
Podle něj padla možnost, že by se některé části začaly dělat v předstihu. „Ten projekt je koncipován jako celek. Pro rozdělení na nějaký smysluplný úsek by se musela dokumentace přepracovat. Nedávalo by to vůbec smysl. Dejme tomu, že v Otrokovicích vznikne nová budova a pak dál nic. Budeme to dělat jako celek,“ doplnil manažer.
S vývojem projektu také definitivně padly diskuse o možném protažení trati do Valašské Polanky, o kterém se spekulovalo a jehož plány existovaly už v první polovině minulého století. Podle Hryzbila ale nejsou „na pořadu dne“. „V plánech ani úvahách toto není. Tyto návrhy sice byly už za Bati a budovala se tělesa pro trať. V současné době to ale v plánu není. Není to ani součástí této stavby,“ řekl.