Letecké společnosti Letectví

Velká letecká fúze. Majitel Iberie kupuje Air Europa za miliardu eur

Air Europa má ve flotile také 5 Boeingů 787-8. Foto: Air Europa
Air Europa má ve flotile také 5 Boeingů 787-8. Foto: Air Europa

V evropském letectví dochází k jednomu z největších spojení za poslední roky. Společnost International Airlines Group (IAG), pod kterou patří například British Airways či Iberia, kupuje třetího největšího španělského dopravce, společnost Air Europa. Na koupi se dohodla se společností Globalia, která Air Europa vlastní.

Firma tím chce posílit své postavení ve Španělsku a z Madridu vytvořit jeden z hlavních leteckých hubů v Evropě.

IAG za leteckou společnost s 12 miliony cestujících a 45 letadly zaplatí celkem miliardu eur, transakci chce dokončit do konce poloviny příštího roku. IAG to oznámila v tiskové zprávě.

Koupí Air Europa získáme nového nákladově efektivního dopravce do celé skupiny IAG, který nám umožní vytvořit z Madridu jedno z hlavních evropských letišť a pomoci dosáhnout vedoucího podílu na letech z Evropy do Latinské Ameriky,“ uvedl šéf IAG Willie Walsh.

Air Europa má hlavní základny v Madridu a Barceloně, IAG po tomto kroku získá výraznou většinou na španělském trhu, kde má již aerolinky Iberia a Vueling.

V případě IAG se mluvilo dlouhodobě o zájmu koupit Norwegian Air Shuttle, jedna z největších leteckých skupin na světě ale nakonec svůj zájem stáhla.

Air Europa zůstaly dosud mimo velké letecké skupiny, firma létá kromě evropských letů do severní Afriky, Jižní Ameriky, Karibiku a USA. Loni firma vydělala 100 milionů eur, IAG tak kupuje dopravce za poměrně vysoký násobek zisku. IAG zatím plánuje značku Air Europa zachovat, chce ale síť propojit s dalšími aerolinkami ve skupině. Air Europa má ve flotile letadla Boeing 787, Airbus A330, Boeing 737-800 a Embraer E195.

Transakce je zajímavá i z jiného pohledu: Air Europa je součástí aliance SkyTeam, zatímco ostatní aerolinky IAG patří do aliance Oneworld. Zda v této oblasti dojde k přesunu nebo zůstane španělský dopravce ve SkyTeam není dosud jasné.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Nastane problém při sdílením kódů v MAD. UX je doma na T1-2-3, IB a VY na T4. Nevěřím, že se pro UX najdou sloty na T4, ale pak bude nutné dořešit přestupy, které dnes mezi terminály neexistují. Napadá mě zavést letištní autobus ve vnitřním prostoru, protože současný pendl přes dálnici kolem Barajas bude nespolehlivý. Navíc další bezpečnostní kontrola. Ideální by byl tunel, jako na T4S, ale to zcela určitě nestihnou.

Jen tak
Host
Jen tak

hledas problem , kde neni.

je rada letist, kde spolupracujici dopravci jsou na jinem terminalu, a spojeni mezi nimi je jen “venkem”.

heathrow (skyteam bez delty je na ctyrce, delta je na trojce), cdg (2e+2f af/kl/dl, zbytek skyteamu je jinde atd atd)

PetrWhatever
Host
PetrWhatever

“ IAG tak kupuje dopravce za poměrně vysoký násobek zisku“
To sice ano, ale také vlastní nějaká letadla, která má v nějaké míře splacená. Není to jenom o zisku….

Martin V.
Host
Martin V.

Je i v zájmu spotřebitele, aby Iberia + Air Europa v Madridu a Barceloně spolu takto dominovaly? Jaké jsou jejich současné podíly na těchto letištích?

Martin V.
Host
Martin V.

V Madridu budou mít dohromady přes 50 % (údaje z roku 2015) https://www.anna.aero/2016/09/13/madrid-once-more-on-track-for-50-million-passengers/

Martin V.
Host
Martin V.

Ale v Barceloně jen kolem 10 % (rok 2016) https://www.anna.aero/2017/01/20/barcelona-airport-traffic-grows-26-since-2012/ Možná jsou někde i novější data.

Jen tak
Host
Jen tak

zacina se ten skyteam pekne rozpadat…

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Delta má svůj Sky Team s Air Stávkujeme/KLM a to jim stačí. Lufthansa si de fakto udělal svůj Lufthasna Group Team, když skoupila všechna německy mluvící aerolinky a Brussels Airlines. Ty aliance jsou přežité tak jako A380.

Jen tak
Host
Jen tak

tak dekujeme, ze jste nam to osvetlil 🙂

TGm
Host
TGm

do Skyteamu vstoupí místo jižní AirEuropa severní Icelandair a karmické rovnováhy v oblacích zas bude dosaženo.

Martin V.
Host
Martin V.

To už jste předpovídal. 🙂 Bližší (spoluvlastněná) košile než alianční kabát.