Velká Británie zruší úlevy pro elektroauta, začnou platit silniční daň

Dobíjení elektrického vozu. Pramen: ShutterstockDobíjení elektrického vozu. Pramen: Shutterstock

Spojené království zvýší od příštího roku i spotřební daň z fosilních paliv.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panoramix

U nás šli opačnou cestou. Zrušili silniční daň pro osobní a lehké užitkové automobily úplně. Prý jen dočasně, ale kdo ví. Na druhou stranu je daň silniční jedna z těch nejzbytečnějších, resp. s malou efektivitou. To, co se vybralo, skončilo z větší části jako výdaj na správu daně. Smysluplnější je to překlopit do mýta a dálničních známek. Z těch by se měly platit stavby velkého rozsahu. Ale správa základní silniční sítě by měla být zahrnuta v běžných daních, které obyvatelstvo platí.

Vtvt

Předpokládám výběr poplatku/daně na udržbu silnice přes povinné ručení… něco jako je dnešní fond prevence.

Přesně jak zmiňujete = hlavním důvodem zrušení silniční daně byly vysoké náklady daňových uradů

Alibaba

A co je na výběru tak složitého? Máš auto registrované, zaplať. 6 půlek výjimek zrušit, pokud někdo chce nějakou úlevu, tak si ji na sociálce vyběhá sám.

Vtvt

v praxi je fakt dost drahé vybírat parstovkove, pár tisícovek daně. Viz stav ADISu

Proto taky řada nevybírá turistický poplatek, protože za výběr utratí víc než je suma vybraných poplatku.

Alibaba

A za co chcete při výběru platit? Sám píšete i o výběru přes povinné ručení. Je-li auto v registru a pojištěno, peníze vyinkasuje pojišťovna jako paušál a přepošle státu. Nevyinkasuje-li pojišťovna nic, auto není ani pojištěno, nemůže na silnici a pokud ho někdo použije a bude přichycen, tak mu auto bude zabavena pro daňový únik.

vtvt

Osobně si myslím, že dojde k vytvoření „jednotného inkasního místa“, které bude koncentrovat masové zálohové platby spojené s jednoročním vyúčtováním
– celníci
– daňové úřady
– zdravotní pojišťovny
– sociální zabezpečení
– pojištění odpovědnosti vozidel
– koncesionářský poplatek

Třeba na České poště.

Protože takové jednotné inkasní místo zlevní činnost jednotlivých výběrčích poplatků. Vemte si že loňské náklady Daňových/Celních úřadů byly 20 miliard.

Alibaba

Asi se překvapivě shodneme.

Petr Šimral

Nenápadně připomínám, že na rozdíl od VB se silniční daň u nás nikdy netýkala soukromých majitelů vozidel…

Původní Aleš

Dal jsem Vám plus, ale nenápadně připomínám, že soukromých majitelů vozidel, které používají k výdělečné činnosti,se b měsících,kdy je používají, týká:-)

Původní Aleš

v měsících

Alibaba

Ano, není důvod, aby nějaké auto neplatilo silniční daň.

Vezmou si z toho naši politici příklad? Obzvlášť když z některých aut se žádná daň neplatí.

Geralt

Ano, silniční daň by měla platit všechna vozidla. Měl by se jí nahradit dálniční poplatek, jehož výše odpovídající natankování půl nádrže je pod rozlišovací schopnosti provozovatelů osobních aut.

Alibaba

Dálniční poplatek je platba za luxus, ta by měla zůstat, respektive jeho hodnota by se měla pravidelně zvyšovat o inflaci a o nějakou poměrnou hodnotu vyjadřující růst délky dálniční sítě. Stát má v tomto směru velké nedostatky.

Leinad

A kamiony by měly kličkovat aby se vyhly mýtu.

Alibaba

Kamiony platí mýto.
Platba mýta by měla být odstupňovaná podle třídy komunikace. Nejdražší by měli být III. třída, aby maximálně odrazovala její použití.
Dovedl bych si pro nákladní tranzit představit paušální mýto křížovou tabulkou silničních přechodů, s tím, že by měli povinnost použít jen dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy (výjimky jen v případě objížděk).

Původní Aleš

Za jakej luxus? A je to částka, rovnající se lepšímu obědu v restauraci pro rodinu.
Luxus je třeba projetí celého Chorvatska od Krapiny po Dubrovník po dálnici, to stojí v jednom směru víc než u nás celoroční známka.

Alibaba

Však by taky dálniční známka u nás měla zdražit.

Pavel P.

Silniční daň jako taková je stejně dost nepraktický způsob zdanění, pevná sazba nezohledňuje využití vozidel.
Jako rozumnější řešení bych viděl celoplošné zavedení mýta pro všechny typy vozidel, protože bere v úvahu, jak moc uživatel silnice využívá.

Alibaba

Nejsem příznivce velkého bratra, ale taky je to varianta pro možnost řešení.

Původní Aleš

Mně třeba vadí, že za elektro auta se neplatí dálniční známka. Chápal bych nějaké jiné úlevy, ale toto nemá logiku. Navíc je už logická úleva od spotřební daně, protože na elektřinu se neplatí.
Žiju v zahraničí a donedávna se za elektro auta neplatilo parkovné na parkovacích plochách, provozovaných městy, okresy a státem. Včetně až 30-tidenního parkování v letištních garážích. Stačilo mít plug-in hybrid ( a třeba ho nikdy nenabít a jezdit na benzín). To už je naštěstí minulost.

Alibaba

Ano, neplacení dálničních známek u elektroaut je nelogické. Opotřebovávají ji stejně, ne-li víc (jsou těžší), jako normální auta. Je to jen politická podpora od zelených mimoňů.

xyz

Když ptáčka lapají…

Je jasné, že čím více elektroaut bude, tím víc se jejich zdanění bude blížit vůči zdanění aut poháněných fosilními palivy. Někde se ty peníze vzít musejí.

Alibaba

Už jsem tu psal, že očekávám i spotřební daň s elektriky na dobíjení aut. Donutí to lidi si pořídit fotovoltaiku na své střechy.

Geralt

Silniční daň v takové výši je směšná. Měla by být minimálně desetinásobná. Silniční daň by měla být nastavena tak, aby si každý rozmyslel, jestli to auto skutečně potřebuje.

Dimik

To vis ze jo soudruhu.

Pavel P.

K tomu, aby si člověk rozmyslel, jestli se mu auto vyplatí vlastnit a provozovat jsou i jiné, vhodnější nástroje, jako třeba regulace parkování. Přece jen negativní dopady a potřebnost auta na venkově jsou výrazně odlišné od center velkých měst. Regulace parkování přitom dokáže takové detaily pochytit mnohem lépe, než vysoká plošná sazba daně.

MildaIV

Není potřeba regulace, ale naopak deregulace a zrušení dotací(parkování na ulici pro vybrané téměř zadarmo).

aaaaa

Takze 4 dediny a jednej autobusovej linke. Nejakych 3000 obyvatelov. Cez vikend z okresneho mesta im idu 4 spoje. Posledny spoj z okresneho mesta odchadza o 18:30. Budeme dotovat dalsie spoje ? Co s tymi co robia v nepretrzitich prevadzkach, ty sa nebudu mat pravo dostat z prace domov alebo sa maju prestahovat do miest ?

Roman Čadek

Strana s podobně bolševickými nápady snad nebude mít nikdy šanci dostat vliv na takové poroučení.

TheBearspook

Ano, to je ono. Zásobovat hypermarket dvoukolákem. Však by si prodávající rozmysleli navážet nějaké zboží autem. A ještě jste zapomněl na vlečku do každé dílny.

BND 30

František ma bratra?

Radek Vičík

Zdravíme do KLDR.

Jirik

Ja wohl mein führer

Zbyněk

a jinak, co zrovna kouříte za matroš?