Velká Británie zestátnila provoz na další trati. Ministerstvo ztratilo důvěru v soukromého dopravce

Elektrická jednotka Desiro City v barvách Southeastern Railway. Foto: LSERElektrická jednotka Desiro City v barvách Southeastern Railway. Foto: LSER

Dopravce přiznal pochybení ohledně nepřiznané státní podpory.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

U nás nikdo zatím nezveřejnil. Zda na zprivatizovaných tratích s novým „modele“ vzrostl, stangoval, klesl počet cestujících.
Šumavě. Plzeň Most. Pardubice-Hradec-Jaroměř Turnov.
Praha-Kladno. Rychlíky. S čd počet cestujících. Vývoj po.
Nikdo se nepochlubil, takže to bude asi fiasko.

Robil

Sice z Anglie, ale po ránu skvělé zprávy 🙂 snad se to dostane i k nám v blízké budoucnosti !

Pavel Budiš

Pokud bude takhle levný benzín a nafta, budou trvale přeplněné silnice, žádná místa k parkování, stres, devastace životního prostředí a brzký konec civilizace.

Gajda

Tak třeba v Anglii asi neee, tam ten benzín a nafta aktuálně ani nejde moc snadno koupit

Richard

Kde je levný benzín????

jan

Sežrali i arivě? A ta jediná byla trochu chválená.

Jarda

Jednoznačně správný krok. Liberalizace je v pořádku, ale musí mít nějakou kontrolu ze strany státu. A pokud to nefunguje, vyvlastnění je nezbytný krok. Sám ostatně jezdím státním dopravcem, který díky liberalizaci totálně proměnil své služby k lepšímu.

Y.K.

Ehm, žádné vyvlastnění neprobíhá.
Nejde ani o liberalizaci (přístup pro všechny), ale o koncesní systém (monopol pro vysoutěžené).

Cyklista

Je vidět, že z nedávné studie nesmyslně upřednostňovaná koncepce koncesí na české železnici nemá žádnou budoucnost.
Pokud ani v GB nejsou schopni uhlídat a uřídit koncesiované dopravce, jak by to dopadlo u nás?

Došlo by k velkému kroku zpět a zákazník by zaplakal.

Současný model, kdy veřejná služba je soutěžena a dotována a možnost komerčních spojů není nijak příliš omezována, je dle mého názoru životaschopnější….

zdenek

U nás taky nikdo nechce uhlídat koncesované dopravce. Jedinou snahou je trochu státní tarif. A ten je i tak předražený. Po mnoha pruděních jediný výsledek.

Kosic

Btw. Byly tu v Londyne pred covidem zvesti, ze stejne by chteli „Metro“ services (do Dartfordu) od Southeastern na konci soucasne francizy pretahnout pod London Overground…

Pro mne osobne by bylo lepsi zestatnit Southern (mimojine provozovana GoviaThameslink stejne jako Southeastern) – pac to je teprv banda diletantu. Southeastern mne nikdy nenechali ve stychu, ale se Southern to abych si hodil kostkou jestli spoj nakonec pojede.

Pro ty nase domaci mudrlanty – NAD se v pripade odreknuti spoje (a to i „due to shortage of drivers“) nedela.

Zbyněk

NAD v britských podmínkách, vzhledem k rychlosti vlaků a autobusů, automaticky znamená výlukový jízdní řád. Takže nahrazování jednotlivých vynechaných spojů nedává smysl.

Pavel

„Model privátní železnice přijatý před 25 lety přinesl výrazný růst počtu cestujících, pandemie ovšem ukázala, že je nadále nefunkční,“ řekl ministr dopravy Grant Shapps.
Takže soukromý dopravce dokázal dostat lidi do vlaků, zatímco se to předtím státnímu nedařilo, a když je úspěšný, tak jej zaříznou? Bůh ochraňuj Británii.

Y.K.

Je vidět, že se jim (politicky) nechce rejpnout do živého. Přestože udělali obrovský pokrok, ten model povinnosti generovat pro stát profit a přitom být svázaný miliardou pravidel co se musí a nesmí (kam a kdy jezdit a nejezdit), začíná být neudržitelný.

Qěcy

Ono to je trošku složitější. Pravidla nebyla dokonalá. Aleistobzmeny pravidel to rovnou zestatnili. Bohužel. Sockomunisti v celé Evropě to překroutili jako důkaz, že soukromí dopravci na státní sítí stojí za boban.

Zdrasa

Korelace není kauzalita. Ve většině Evropy se v posledních 25 letech povedlo získat víc lidí do vlaků po předchozích ztrátách. A důvody mohou být různé, od modernizace vozového parku (klima, zásuvky…), přes zvyšování rychlosti na tratích po celkový trend menší obliby automobilů u mladších generací oproti těm starším.

axon

doufejme že to dorazí i k nám, pokud vystoupíme z diktátu EU

klammer

Vidím, že předvolební hesla maligní SPD pronikly už i na tento web, rozrůstá se to jako rakovina. Nicméně k věci: můžete nám sdělit, v čem nám EU diktuje ohledně privatizace drah? Můžete to ukázat třeba na příkladu Francie a Německa?

axon

Doprava – 28-09-2005 – 16:30 Stáhnout článek ve formátu pdf Sdílet Sociální sítě Facebook MySpace Twitter Oblíbené Oblíbené Delicious Digg Google Live Větší soutěž a víc práv pro cestující Větší soutěž a víc práv pro cestující Evropský parlament dnes dal zelenou větší soutěži na mezinárodních i národních železnicích. Mezinárodní sítě by se měly konkurenci otevřít od roku 2008, osobní doprava na národních tratích od roku 2012. Evropská komise navrhuje pouze liberalizaci mezinárodních spojů, od roku 2010. Větší soutěž v zájmu zlepšení služeb už mnoho let žádá většina europoslanců. Liberalizace železniční dopravy je součástí tzv. třetího železničního balíčku směrnic a nařízení… Číst vice »

Qěcy

Liberalizaceusiit jasná pravidla jak pro období blahobytu a zisků dopravců bez dotací, tak pro období krizí, kdy dopravci bez dotací zkrachují, nebo hned na začátku krize přestanou jezdit.
Za sebe nedokážu říct, jestli je výhodné pro stát vydržovat si státního dopravce jako záchranu, nebo ne.
Ovšem stále se děje něco jiného, nežádoucího – státní dopravci, či jejich matky, skupují soukromé a stání dopravce v cizině. Což smrdí politikou do zahraničí a přeléváním peněz ze státních dotací i ven ze států.

ptc

Ať žije svobodná střední Asie, která prosperuje díky tomu, že je zcela svobodná od diktátu EU. Urá!

klammer

Ale všimněte si, že na věcnou otázku se rozhostilo ticho. Nepřekvapivě. U některých lidí končí hranice jazyka tam, kde končí hranice demagogických hesel.

Daniel

Vzdyt je to jen troll.

Y.K.

My ani jinde v EU nemáme koncesní systém.
U nás dopravci dostávají zaplaceno v UK franšízati platili
V EU je Open Access model v UK nic takového neexistuje.

Co přesně by mělo dorazit k nám?

Kosic

Open Access samozrejme v UK existuje : Hull Trains

Y.K.

To je pravda, trochu okrajová záležitost, každopádně Hull Trains pokud vím má „výjimečná práva“ na open access, tuším někdy do 10 let vyprší, není to obecné právo přístupu k infrastruktuře.

kakov

tak vystup z EU tím, že se odstěhuješ mimo EU, zemí kam EU nesahá je pořád hodně, tak neztrácej čas a běž….

axon

Proč bych měl někam utíkat kvůi Bruselu, postačí když bude znovu refendum o vystoupení z EU 🙂

Miroslav

Všeobecné referendum v rukou takových ekonomických diletantů, jako jsi ty, by bylo zhoubou pro Českou republiku. Ale to je na espéďáčky moc složitý, těm stačí tuzemák a Ortel. A ten tuzemák nám ta zlá EU zatrhla, už to není rum 🙁

Radim

A volby taky zakazete?

Azor

Ty nedůvěřuješ lidem?(referendum – nejvyšší forma demokracie -vláda lidu)To platí i pro tebe?
A co se týče těch ekonomických diletantů,tak ti co udělaly státní dluh přes 2.bil
Podniky dluh přes 1.5 bil.
Domácnosti 2. bil dluhu.
Tak to jsou experti?
Jak že to řekl feltkurát Katz -to se nám to hoduje,když nám pujčujou.

MartinS.

Tak já tedy lidem, pokud jde o referendum nedůvěřuji. Ano, pokud jde o lokální referendum, jestli má být na návsi parkoviště nebo park, to asi většina voličů zvládne. Ale celonárodní referendum o složitějších otázkách potřebuje dostatečně vzdělanou společnost se zájmem o veřejný život a tím ta naše tedy není.

ABC

no hlavně že pro referendum o vstupu byla…

Qěcy

Diktát EU neexistuje. Jsme člen, tak si to diktujeme sami. Ale uznávám, že EK se nezodpovídá za svá rozhodnutí nikomu. To je nutno změnit, ne vystoupit z EU. Protože Češi zrovna jsou národ, který si neumí dobře vládnout a ještě se to bude dlouho učit. A nějakého typana, který převezme moc v zemi, jako Orbán, Putin, a vůbec východní gubernátoři (kteří ještě oblbují lid jimi řízenou a kroucenou „demokracií“) to teda fakt nechci ani omylem.

Jan

EU je pouze další vrstva zastupitelské demokracie, tentokrát na úrovni státu jednoho kontinentu. Občas se objeví stěžování jak se vládne z Prahy, ale drtivá většina občanů chápe že se volí do parlamentu a vítězná strana nebo koalice sestavuje vládu, která se kupodivu skládá s nikým nevolených (tedy alespoň ne přímo) lidí, které si vybírá prezidentem jmenovaný premier. No a v EU to funguje obdobně, ale protože to překračuje naše hranice tak se najednou hraje na národoveckou strunu, jak nám diktuje imaginární orgán Evropy, i když se z drtivé většiny skládá pouze z přímo a nepřímo námi volených zastupitelů. To že… Číst vice »

ABC

to jsou nápady asi stejně tak dobré jako snaha reformovat KSČ zevnitř

Qěcy

KSČ se reformovat nesměla, protože byla plně podřízena KSSS.
EU i její řízení není nereformovatelné, žádné ustanovení ničeho tomu nebrání.

ABC

Tak určitě, změnám třeba Lisabonské smlouvy či zakládajících smluv žádné ustanovení vlastně nebrání. Takhle prosté to je!

Dan Žatecký

Jak je možné, že v Británii státní doprava funguje, a v ČR si tuto dopravu doslova likvidujeme liberalizací železnice či přímými zadáními ve prospěch soukromníků, kteří ve výsledku zhoršují kulturu cestování, ať už neuznáváním jízdních dokladů, nečekáním přípojů, povinnou rezervací apod…

Mára

Nevím co jste si před psaním tohoto příspěvku šlehl, ale čím přesně zhoršuje soukromník kulturu cestování? Jízdní doklady uznává všechny jízdenky ať krajský či OneTicket. Že neuznává jízdenku ČD, to je snad logický ne když to je jen jizdenka jednoho dopravce. Že nečeká na přípoje to je další blábol, vím to z vlastní zkušenosti, viz. třeba v Plzni GWTR věčně čeká na zpožděný rychlíky z Budějovic nebo na západní expres. V Mostě též všichni dopravci soukromý čekají na přípoje. A povinná rezervace? K čemu…

Hodně štěstí

Já jsem si nevšiml, že by Oneticket měl nějakou slevu, když cestuje např. rodina. Nevšiml jsem si, že můžu přepravit psa či kolo více dopravci na jednu jízdenku, když nepojedu v rámci jednoho IDS.

Martin K.

Dejte Oneticket šanci, resp. čas. Když to přeženu, při startu prvního letadla si také lidé klepali na čelo k čemu je to dobrý.

Qěcy

Haha, oni to ladí už asi pět let. Buď je to arogance, nebo diletantismus ladičů.

Jan

To kecáte. Vláda to schválila před třemi lety a před rokem a čtvrt začal zkušební provoz, přičemž reálně to funguje teprve nějakých 10 měsíců. Čímž neomlouvám chaotický začátek, ale zase někde se začít musí. Kdybychom čekali na nějakou perfektní verzi a teprve pak to chtěli spustit tak se fakt nikdy nedočkáme.

Zbyněk

No tak hlavně o potřebě One ticketu ministerstvo ví stejně dlouho, co začala liberalizace. Tzn. asi patnáct let.

Jinými slovy One ticket měl být už dávno vyzkoušený při prvním výjezdu soukromníka na vlaku objednaným ministerstvem.

Potulný wechtr

To máš recht. Ale říkej to politikovi.
Ten zahleděný ve své aroganci moci, je schopen nechat uklízečku zametat schody zdola nahoru. A sám vykonává velkou potřebu při ležení na břiše. 🙂

Pražák

Buď chcete pohodlí a trochu si připlatíte, nebo nižší cenu a budete to tomu věnovat pár minut navíc. A pokud to nezvládnete, holt zůstanete doma.

Qěcy

To není problém dopravců, ale těch chytrolinů, co ladí parametry One-ticketu. A ano, mně jako cestujícímu zrovna přijde One-ticket nepřátelský.

Dopravak

Proč kupovat OneTicket, už jsem viděl rozdíl oproti seskládání dvou jízdenek i rozdíl několik set Kč (!) za něž by mě v případě ujetí přípoje zaplatilo i taxík…. není jediný důvod kupovat oneticket…navíc zkuste si kombinaci OneTiket+kolo….a shoříte….

Martin K.

No a než přišli soukromníci se slevami, tak rozdíl by pro mě jako jednotlivce bez slev (student, ZTP, kilometrická banka, INxy, …) by byl jaký? Dejme tomu, že jedu vlakem tak 5x za rok.

M19

Konkrétní příklad?

Pája

Asi je to jak kde. Žluťák v Brně ani třeba Přerově na nic nečeká. Buď člověk stihne, nebo má smolíka. Propadne jízdenka a člověk má aspoň čas přemýšlet, jak a s kým pojede příště.

Cyklista

Asi je rozdíl v tom, jestli jde o lokálku, nebo IC. Ani IC ČD, nebo „významnější“ rychlík nečeká na přípoje ČD vlaků nižší kategorie. Zbytečné zpoždění takového vlaku pak vyvolává lavinu dalších navazujících zpoždění jinde.

Navíc vlak nevyjede ze stanice, pokud nemá nastavenu cestu. Tedy to ani nemusí být o dopravci.

MartinS.

No on Regiojet vyjíždí v Brně i v Přerově na jednokolejnou trať, takže je to spíš o rozhodnutí Správy železnic, jestli ho nechá na něco čekat a tím si na té jednokolejce vytvoří zpoždění na celý den, protože to nebudou stíhat vykřižovat.

xyz

A co fůra přímých zadání ve prospěch státních ČD, a.s.? To je úžasné?

P. S. V závazkové dopravě nejsou povinné rezervace nikde.

Zbyněk

U kol jsou. Už deset let.

Qěcy

To je ale v pořádku. Kola jsou zavazadla a dopravci to vůbec nemají jednoduché na trasách s velkou přepravou kol. Je to nárazové a vozítek vzduch, nebo bicykly skoro zdarma. Nebo ešus narvaný koly všude možně v přízemí. Klidně by šlo udělat diskriminační dovozné aspoň na některých linkách.

Zbyněk

Mě zaplatit za výpalné (pardon, povinnou rezervaci) víc než za jízdenku pro kolo samotné v pořádku nepřijde.
Příklad krátké cesty Mariánky – Planá.

Cyklista

Kolo je od toho aby jezdilo a ne se vozilo =) =) =) =) =)

Y.K.

Jak jste přišel na to že státní doprava v UK funguje, když tam nic jako státní dopravce není? Zasekl se jejich koncesní systém, což není liberalizace, ale naopak státem řízený monopol na určitých celcích – i když jednou začas přesoutěžený. Nefunguje proto, že dopravci musí generovat profit a vydělávat balík státu, za to že mají monopol, tedy opak toho co je tady a vlastně všude jinde v Evropě. A za covidu to najednou nejde.

Qěcy

Monopol to není je to soutěžení o linky. Otevřené soutěžení. Ovšem pro doby krizí ta pravidla byla nedostatečná.

Potulný wechtr

Jenže oni za provozování dopravy musí platit státu.
A pokud stát zakáže lidem při pandemii cestovat, tak z čeho to mají koncesionáři platit? Stát to nezajímá. Tak neplatíš, nejezdi.
My si to přeberem a teď uvidíš, ty zlý soukromníku. 🙂

Y.K.

Franšíza zaručuje monopol v daném vysoutěženém souboru – jako že tam nemůže jezdit žádný jiný dopravce.

Monopol není, že na trať může přijít libovolná (open access) konkurence, to ale v UK nemůže.

Problém je, že v pandemii nedokáží udělat dost velký profit na to aby to fungovalo „podle pravidel“.

MartinS.

V Británii převzal stát zatím asi 2 provozní celky, to je celkem brzno na to tvrdit, že státní doprava funguje. A podívejte se na to hlouběji. Opravdu byste chtěl takovou železniční dopravu jako v Británii? Nebyl byste mezi prvními, kdo by řvali, že je to pro cestujícího příliš drahé? Stát je tam teď ve velké výhodě, přebírá rozježděné provozní celky, které vydělávají peníze. Co by asi tak převzal u nás?

Mat

Škoda, jejich highspeed service z Londýna do Kentu byl skvělý. Zajímalo by mě, jaká je šance, že cestující opravdu nic nepozná. Vždyť vlaky přece patřily Southeastern, ne?

Daniel

Vlaky v GB nepatri dopravcum a vzdy prechazeji na nove provozovatele. On je ten system dost slozity, ale tak nejak to funguje.

Zlámalík

Vlaky patří leasingovce a strojvedoucí a personál přecházejí. Rerálně se v UK jedná jen o změnu managementu a přelepení barev. Často se přebíralo uprostřed výlukových jízdních řádů a klaplo to, do půlnoci modří, od 00:01 červení.

Hodně štěstí

A u nás? Regiojet nepobírá na R8 cestující do NAD. LET zase skrz nedostatek vozidel má NAD. 🙂

Qěcy

U nás v Praze nepobírají CD do NAD. Problem s busovymi dopravci. Nyní je to ale jinak. Sami se hrnou k ČD.

Miroslav Zikmund

Prosím konkrétum ?
NAD Olomouc / OVA / Bohumín nebo OC / Luhačovice při dluhonické výluce byla kapacitně „naddimenzována“, některé autobusy jely z OC do OV / zpět prázdné. Nabídka vozidel odpovídala cca kapacitě vlaku ….

Gwann

no, to je hezké přiznání, že vzyvany britský koncesni model byl slepou uličkou.

co ale v CR, kdyz jsme si něco podobného převzali i sem…a okořeněné opravdu obřími přepravními soubory často na 1-4 vlaky…

xyz

Koncesní model = stav, kdy dopravce jezdí na své komerční riziko, avšak je vyloučeno, aby po stejné trati provozoval obdobnou linku jiný dopravce. Nic takového u nás není.

P. S. těch malých provozích souborů je v rámci celé republiky jen pár, tzn. zbytečně zveličujete (jedním z nejmenších mimochodem je soubor na Podřipské lokálky – 2 potřebná vozidla, provozovatel ČD, a.s.).

ABC

Není, ale někteří by to chtěli naopak zavádět

Vít Jůza

Koncesní model = podle toho, co je v koncesi …. ano, přibližně to bývá, jak píšete, ale velmi záleží na všech podmínkách koncese.

rozinka

Určitě by stálo za to znárodnit také jiná odvětví, třeba banky. Byla by jedna státní banka stejně jsko jedny státní dráhy.

ABC

a jedna státní pošta

Martin K.

Tak jediná banka by byla státní jo?! A IKEA by představila novou matraci s názvem Tressör… 😉

Potulný wechtr

Hoven. 🙂
Taky kus nábytku z Ikei. Ale ve státním trezoru by jich bylo asi víc.

xyz

Takže taková státní banka když by zavedla např. měsíční 500Kč poplatek za vedení účtu, tak by klient měl „volbu“ ten poplatek platit, anebo mít peníze pod polštářem?

A služeb zahraničních bank by také nesměl využívat?

rozinka

Tak by to ale podle Gwanna bylo správně, ten nám tu opakovaně píše, že dělá v bance (kde je tvrdě konkurenční prostredí) a zároveň brojí proti soukromníkům na železnici. Když ČD v roce 2010 účtovali za lístek v plesnivém B do Ostravy 500 Kč, tak to dle něj bylo také v pořádku.

Ketchup1970

Ještě vám ve škole nevysvětlili která odvětví jsou lehce konkurenční , napríklad obchod — můžete mít na ulici deset hospod a tak se klient rozhodne ve které se nakrmi a napije a odvětví kde je to těžké . Na koleje se v jednu chvíli vejde jenom jeden vlak – čímž nelze minimalne rozměr času odjezdu a příjezdu úplně liberalizovat – to by musely být paralelní koleje .., s bankou porovnání pokulhává až skoro leží na zemi ..

xyz

Jak vysvětlíte, že v letecké dopravě, která podléhá obdobným technologickým zákonitostem kapacity letišť apod., neexistuje žádná státní regulace co do „neliberalizace“?

Zlámalík

Klid. Ony by slepou uličkou nebyl, kdyby nebyl stát nenažraný a plnil, co slíbil. Součástí koncesí byly velké odvody do rozpočtu a současně, pokud nejsou hotové (státní) koleje, těžko tam ty vlaky protáhnete. A bacha, ne že to zaplatíte z „vejvaru“ bokem, tam se jede na 2 – 3 % zisku. Takže cokoliv mimo plán vám ten kšeft sestřelí. Kdysi jsem o tom psal tady: https://www.zelpage.cz/zpravy/9684

Pája

Ono se z toho odkazu ale cestující sedící na podlaze od té doby v ČR u jednoho soukromého dopravce doopravdy stala. Videa lidí sedících na podlaze i vyjádření dopravce už jsme četli. Představa, že by takový dopravce dostal koncesi podle vzoru z Británie není úplně příjemná.
https://www.google.com/amp/s/www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/628368/koupili-si-mistenky-presto-ve-vlaku-sedeli-na-zemi-regiojet-si-sype-popel-na-hlavu-mrzi-nas-to.html%3famp=1#ip=1

Rudolf Tuček

To se nám jednou stalo při cestě do Budapešti kdy nám ČD prodaly mistenky do vozu který podle řazení ten den nejel.

Cyklista

Na Opavanu to byla běžná praxe. Běžně byly zařazovány vozy s menším počtem míst, než v rezervačním systému, nebo vůz chyběl úplně. Podobně u EC Moravia občas chyběl vagon ČD, ale svedlo se to na poláky.

Ketchup1970

Měl jsem mistenky do Ex Báthory v roce 1989 , na totéž místo prodalo mistenky jak MAV , tak ČSD a i kupodivu PKP.. to byla “jízda “ kam se hrabe vás chybějící vagon … !