Velká Británie škrtá plány na vysokorychlostní tratě, lepší spojení do Manchesteru nebude
Nové vysokorychlostní jednotky pro HS2. Foto: Alstom / Hitachi Rail
Ušetřené peníze slibuje vláda investovat do rozvoje dopravy v regionu.
Jojo, konzervativci zase řádí.
HS2 byla jediná šance na slušné cestování do Birminghamu. Vlaky jsou přeplněné, dálnice pomalé a nepohodlné.
Po brexitu další slušnej zásek do rozvoje celé Británie. Ta se dál pomalu propadá směrem ke státům druhé kategorie.
Kéž by takový Sunak byl u nás. Zatím je tu akorát banda bláznů, kteří to akorát chtějí rozVRTat.
Jste mimo.
I kdybychom měli takové rychlosti (spousta tratí už od počátku směrovaných na velké rychlosti = 160 – 200 km/h) na tratích jako v Británii, tak bychom stále řešili problém s kapacitou, protože jsme uprostřed Evropy.
Co je ovšem daleko horší, tak pozemky získané pro to prodloužení budou prodány, což znamená, že se toto prodloužení už nikdy nepostaví, nebo jen s velkými obtížemi.
Rozhodnutí nyní nepokračovat ve stavbě dál bych pochopil, ale zlikvidovat možnost stavět dál, to je neprozíravost.
Tak doufám že i u nás ty slavné VRT za Biliony korun půjdou do kopru. Nechci platit z daní pár stovkám joudů denní dojíždění do Prahy kvůli úspoře jedné hodiny. To ať se tam ti lidi raději přestěhují nebo ať se firmy po vzoru některých decentralizovaných států přesunou do regionů. Je to totální nesmysl, stejně jako vyhazovat několik set miliard za F35. Tak a teď mě ukamenujte vy věřící v nekonečný ekonomická rozvoj a neustálý růst.
Jasně MIG29 se servisem rusských techniků jako na Slovensku by byl lepší. Kolik vůbec na těch daních platíš, jestli teda nějaký prorusskej švábe?
Ó to je ale názor, nemyslíš si že VRT je potřeba? Jsi proruský šváb. Hmm, zajímavý názor. A na daních jsem asi zaplatil víc než ty, když tak čtu ten tvůj blud. No jo, ještě mě přiřkni že věřím v placatou zemi….
To jsem psal pod vlivem nějaké omamné či psychotropní látky? Nevypadá to, že by to bylo za střízliva
jste
Ten kdo sám nemá v hlavě švába tak ví, že naše armáda už hodně dlouho nelítá s MIG29, ale s evropskými stíhačkymi SAAB vyráběnými v EU, a máme na ně vystavěnou infrastrukturu i zaučené techniky.
S tou infrastrukturou bych byl opatrný. Nafukovací hangáry ve kterých jsou ty SAAB JAS-39 momentálně ustájeny, jsou proti raketám/dělostřelectvu poněkud neodolné. Bunkrové hangáry po MIG – XX zase malé pro JAS-39. Ani opravy si na nich neděláme bez techniků SAAB.
Lepší věřící v neustálý růst než věřící v neustálý úpadek.
Stovkám joudů? To máte dost zkreslené představy o počtech lidí na železnici. Ono totiž kromě úspory „jedné hodiny“ (což často bude mnohem více) je to zvětšení kapacity sítě, která již absolutně nestačí.
Lití prachů do dálnic a přeložek nevadí?
V ČR výstavba VRT řeší i nedostatečnou kapacitu železniční sítě. V Británii, v místě zrušené stavby, si myslím, že tento problém nemají. A dokonce bych řekl, že v některých úsecích na starých tratích tam jezdí i 200 km/h.
Mají a velký. Stejně jako v nedostatečné kapacitě koncových stanic…
Pár stovek joudů? Tak proč třeba mezi Ostravou a Prahou už dnes projede denně 20 tisíc slušně obsazených sedaček?
Jestli myslíte, že z Ostravy a zpět jezdí denně 20 tisíc lidí, tak dejte zdroj.
Dle mého názoru Ti lidé jezdí mezi Ostravou a Prahou na krátkých úsecích, tomu bych věřil
Nemyslím, ani jsem to nepsal. Ostatně názor je jako díra do dolního konce zad, každý máme jeden.
Ale k faktům: nevím, že by byla k dispozici přesná statistika, kolik lidí jede z Prahy až do Ostravy. Ale tímto směrem je vypraveno denně přes 30 (tuším 33) „vlaků vyšší kvality“, z Prahy přes Olomouc dál na východ je to přes 40. Ty mají 3 až ? zastávek. Pak je tu 25? vlaků do Brna, které mají většinou jen dvě zastávky. Takže na VRT Praha – Brno máme spojené tyhle dva proudy.
Tolik na téma „pár stovek joudů!“.
Tak až budete mít přesně čísla kolik, že jede lidí Ostrava-Praha a zpět dejte vědět. A nesmí vystoupit někde po cestě, tudy VRT nepovede nebo nezastaví. A opravdu si někdo myslí že ušetří na trase Ova-Pha víc než hodinu? No tak to má asi hodně fantazie nebo hraje transport tycon. A co cena, jsou ty tisíce lidí ochotny platit o dost vyšší cenu za použití vysokorychlostních vlaků? Nebo se to snad bude dotovat jak černé díry regionálních letišť? Co to komu přinese? Že někde bude rychleji? A k čemu? Aby jako mohlo víc lidí dojíždět na delší vzdálenosti? Neznamená to… Číst vice »
Doufáte naprosto marně. Británie je pomatená země. Infrastruktura a veřejné služby jsou tam těžce podfinancovány a když jsou financovány tak naprosto šíleným způsobem. Skvělým příkladem je Edinburk. Tam se deset let handrkují, o každých pár kilometrů tramvajových tratí a když už se dohandrkují ke stavbě, tak ji prodlouží, protože na radnici zvítězila partaj tramvaje nenávidící a prosadila přednostní stavbu dalšího parkovacího domu na okraji centra. I když sem F35 nepatří, už nakolik analýz došlo k závěru, že za dobu provozu budou levnější než Gripeny. Takže konec lží, putlerův slouho! Mimochodem, pokud obdivujete Británii, že zrušila plány VRT, tak ji musíte… Číst vice »
Poněkud mi uniká ta úvaha, podle které je podpora Švédských stíhaček proruská. Teda naopak ji asi chápu – když dojdou argumenty, argumentuje se Putinem.
Jinak ty analýzy by mně zajímaly, měl jsem za to, že argumentem pro F35 byly spíš vyšší schopnosti, než nižší cena (a naopak provozní náklady měly být dost vysoké).
Já reagoval na příspěvek, jehož autor přidal svou nenávist k F35 ke své nenávisti k VRT. Já odpůrce všeho řadím mezi škůdce a kdo škodí ČR prospívá mj. moSSkalSSkému klerofašounskému vrahovi. O těch gripenech jsem mu napsal, aby to nevytáhl. Co vy třeba na tohle? https://mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/f-35:-reakce-na-nepresne-a-zavadejici-informace-246223/
Za odkaz děkuji, je tam psáno že F35 jsou levnější na pořízení, ale také že „vyšlo to, že roční provoz se započtením i průměrných nákladů na palivo a munici 24 letounů F-35 je o necelou čtvrtinu vyšší než provoz jiných platforem, například Gripenu. Nicméně je třeba brát v potaz to, že F-35 nabízí výrazně vyšší schopnosti než jiné platformy a zároveň výrazně vyšší životnost.“ K potvrzení tvrzení o ceně za dobu provozu by bylo potřeba ještě znát výši/poměr těch pořizovacích a provozních nákladů, ale dejme tomu, možná je to tak. K první části – vzhledem k nenávisti, co tady leze… Číst vice »
Jestli jste to četl, tak ušetřené peníze mají jít do regionální dopravy. A stejné by to mělo být i u nás, pokud tedy chce vláda posílit rozvoj regionů a ne jenom Prahy, Brna a Ostavy
👍 Nebojte, ono to tak dopadne, jen předtím ještě rozfrcáme pár miliard. Ona „padne kosa na kámen“ – nárazu do zdi se už nedá vyhnout. Tato země spěje k nárazu do tzv. dluhové brzy – a to velice rychle a se stále se zvyšujícím tempu – ani „slibotechna“ ve formě naší 5 kolky (a to jsem jednu ze stran 5 koalice volil, já blbec) nejen, že nebrzdí, ale ani se to nesnaží předstírat. Nikdo, z té parodie na vládu (a je jedno zda současné nebo minulá) si neuvědomuje – a nechce si mentálně připustit – že rok co rok na… Číst vice »
Jinde už vrt ruší a u nas jsou stale jen sen, byl na to i dokument, tusim „sen o rychlovlaku“ no zatimco u nas neexistuje a je to jen sen tak jinde je už ruší, no na vrt je dobre se zajet podívat nejlepe do francie, je i v nemecku.
Sen o rychlovlaku? To myslíte ten asi 20 let starý dokument, který se zabýval někdejší výrobou Pendolin? Ten ale nemá s dnešní výstavbou VRT absolutně nic společného!
Kde se VRT ruší? V Srbku?
Např v Holandsku se využívá jen pro mezinárodní spoje, pro vnitrostátní dopravu to zrušili protože to bylo nespolehlivé a drahé
Nezrušili! Ihned po obdržení souprav AnsaldoBreda Albatros, je vrátili výrobci. Byl to naprosto nepoužitelný aušus. Co kus, to originál. Izolepou přilepené kabely elektroinstalace k rámu apod.
Od té doby se Holanďani zatím nerozhoupali k jiné soutěži na rychlovlaky. Prozatím to budou řešit novými soupravami ICNG od Alstomu, jež jsou na rychlost 200km/h.
Mám takový dojem, že Sunak je z těch premiérů co umí počítat.
Což samozřejmě nemusí nutně vylučovat, to že se mýlí…
Viz. Wiki.
Sunak earned a Master of Business Administration degree from Stanford University as a Fulbright Scholar.
Sunak worked as an analyst for the investment bank Goldman Sachs between 2001 and 2004. He then worked for hedge fund management firm The Children’s Investment Fund Management, becoming a partner in September 2006.
Možná se příliš chová jako ekonom a bussinesman, ne jako politik a zlomí mu to vaz.
Chova se jako konzerva, protoze je konzerva. To nema se vzdelanim cokoliv spolecnyho
Střídání jednobarevných vlád vede k eskalaci „násilí” páchaného na projektech opoziční strany. Takto tam vládnou desítky let, než se země dostane do totálních (s prominutím) sraček a k moci se dostane nějaký reformátor. Strana, která poslední reformy provedla, pak vyhrává volby častěji. Po 2. sv. válce tam častěji vládli labouristé a plnili si své vlhké sny podle Marxových fantasmagorií. V 70. letech byla Británie na pokraji zhroucení veřejných služeb a to zplodilo Thatcherovou, která labouristické šílenství vymýtila. Od jejích dob častěji vládnou konzervativci, kteří sní vhlké sny o teroristickém impériu krvavě vládnoucím celému světu a jejich prioritou je zbrojení. I… Číst vice »
Přesně tak, je to ekonomicky prodělečný projekt a u nás to dopadne stejně. Jestliže si Anglie, která má 6x více obyvatel s vyšší výkonností HDP nemůže dovolit výstavbu 555 km HS2 za (prvotní rozpočet 33 mld liber, ale dnešní již 106 mld liber). Jak to, že my si můžeme dovolit VRT (základní páteř cca 500 km a původní rozpočet 600 mld – což už je v porovnání s HS2 podezřelé) Něco tady hodně smrdí a někdo by se nad tím už měl zamyslet. Politici totiž rozhodují na základě nepravdivých ambiciórních předpokladů předkládaných Správou železnic. Jeden jednoduchý příklad indukované dopravy. Studie… Číst vice »
Není to ekonomicky prodělečný projekt, je to jasné politické rozhodnutí.
Jen další excelovskej guru bez znalostí o širších dopadech…
Ach tak, „odvážné řešení“ se tomu říká…
Zdalipak už jsou místní přesyceni těch nekonečných výhod ekonomického odtržení UK od zbytku Evropy…
Taky bych řekl že velkou roli vedle covidu hraje Brexit…
Myslíte tím jak měli po Brexitu roky vyšší, i několikanásobný kvartálový růst ekonomiky co největší země EU, USA, nebo Eurozona?
To vyprávěl který náš exiter? Je tomu právě naopak.
https://www.piie.com/research/piie-charts/uk-and-global-economy-after-brexit
Je fascinující, že i přes nekonečné řady veřejně dostupných důkazů o tom, že brexit tu zemi-muzeum značně poškodil, se stále najdou tací, kteří věří lžím, že je tomu naopak. Něco jako víra v placatou zemi.
Odvážně zařízl a znemožnil realizaci projektu, který má nepipiratelné přínosy, které se ale nepotkávají s výší nákladů. Odvážné by bylo spíš začít znovu s jasným zadáním na nákladové straně. Britská železniční infrastruktura připomíná muzeum a chybí ji bohužel opravdu odvážná rozhodnutí, mezi které toto nepatří.
Tak naše infrastruktura je muzeum ještě větší – Britové stále čerpají z dědictví, kdy se všechno dělalo s velkou rezervou – a tedy velmi nákladně!
To se bohužel dalo čekat.
HS2 ztratila svůj význam už při zrušení plánů do East Midlandu, takže to byla jenom otázka času kdy další část projektu se zruší.
Upřímně doufám že železnice ve VB zůstane v dobrém stavu, říkejte si co chete ale podle mě privatizace byla špatná věc a jediný dopravce co aspoň něco zkusil vylepšit byl Virgin Trains který dojezdil v 2019 a byl nahrazen dopravcem Avanti West Coast který má na starost First Group a Trenitalia.
Svatá pravda v každém slově
Avanti je super, jeli jsme Glasgow-Londýn a vlak končí kousek od British Museum na Euston, čili z centra Glasgow prakticky v centru Londýna jedním vrzem . Regionální dráhy , z osobní zkušenosti hlavně ty skotské by mohly ty české hodně naučit, moderní, navíc kvalitní personál + čistota a přesnost a třeba i jednoduchý web…
Tak samozřejmě že zkušenost se může lišit ale pro mě Avanti není dobrá společnost, obzvláště když vyřazují naklápěcí soupravy (typu BR 221, Pendolina zůstanou) a nahrazují je něčím co nemůže naklápět v oblouku, což je stejné když na pravidelném spoji SuperCity Pendolino je řazena náhradní souprava :/
Že místo Pendolina jede náhradní souprava je úplně jedno, jízdní doby zvládá stejné. Zpoždění nastává jen, když tam ČD dá do čela 150.2 (což jsem nikdy nepochopil). Občas se to stává…
Scotsrail fajn, ale regionálka třeba v okolí Liverpoolu je stále na úrovni ČSD…
Britskému modelu liberalizace se nedá říkat “privatizace”. Je to “liberalizace”, ovšem na Britský způsob, který je však víceméně ojedinělý a nevhodný následování.
No že by byla vyloženě špatná, to nevím. V mnohém se železnice na ostrovech drasticky zlepšila od dob unitárních drah. Navíc to není privatizace, franšízový systém, zadavetel pořád určuje co, kdy, kde, za kolik, v kolik, jen je tam ta soutěž o franšízy.
Systém hodný následování to není, ne v tom liberalizačním směru, ale v tom, že těžko nechat někoho podnikat, když nemá žádný manévrovací ani podnikatelský prostor, vše je nalinkované zadavatelem, což vede k tomu, že to začíná být neunosné a neufinancovatelné. Nicméně na kontinentu se nic tomu podobného neplánuje, takže to je jedno.
Tak výjezd z Londýna byl asi nejdražší a ten mít budou, tak co, za 10 let se k tomu můžou vrátit pokud budou mít tu potřebu. Zase je to dobrý signál že ceny nemůžou explodovat nekonečně, to u nás zatím chybí….
Souhlas. Navíc i část do Birminghamu dosti urychlí cestu Manchasteru + dojde k uvolnění kapacity na stávající West Coast Mainline a příští nebo přespříští vláda se k tomů může zase vrátit.
Pravda, ale stavať veci systémom štart-stop je drahšie ako keby sa stavalo plynulo.
No to ale platí jenom když ty peníze máte.:)
Tam je blbé, že ty vykoupené pozemky plánují rozprodat, takže se k tomu spíš nevrátí
Správně, konečně někdo ty astronomické částky porovnal s tím, že jde o poměrně zbytečnou dálkovou osobní dopravu, kterou drtivá většina lidí nevyužije častěji než jednou za rok, a za to zkrácení té výroční cesty ze 4 hodin na 2,5h fakt nestojí.
Něco jiného je příměstská hromadná doprava, která lidem zkrátí každodenní cestu do práce z hodiny na půl.
Keby stavali za takú cenu, ako v Španielsku alebo Turecku, tak by sa to oplatilo.
Prečo sú v Británii a USA všetky stavby drahšie ako inde?
Cena práce a pozemků.
Ten dělník tam nemaká za 200 nebo 300 na hodinu.
Pozemky u nás, i polnosti, jsou stále na jedné setině ceny co v Anglii.
Je pravda, že ta cena za km byla oproti jiným státům dost absurdní, tuším že to měla být zcela jednoznačně nejdražší VRT v historii, takže je to stopnutí asi celkem pochopitelné. Snad jediný projekt, se kterým se dá HS2 srovnat, je LA – SF a s tím to taky nevypadá kdovíjak růžově.
Zajímavé, že dva nejvíce předražené projekty na VRT jsou – jaká náhoda? – právě ze států nejvíce nakloněných individuální automobilové dopravě.
Je to náhoda, anebo šel někdo štěstíčku naproti?
Tak minimálně v USA to náhoda rozhodně není, ale myslím si, že to není ani zdaleka jediný důvod. Drahé pozemky, nezkušenost jak firem tak státního aparátu, drahá pracovní síla, možná až příliš megalomanská řešení a ve finále i nedostatečné financování, tak aby projekt běžel plynule (na čemž má určitě podíl i zmíněná „náhoda“), to všechno se na tom podepíše.
Státy které rozběhly výstavbu VRT ve velkém (Španělsko, Francie, Čína, Itálie) ji oproti těm, které staví málo (např. Německo) mají výrazně levnější.
Čínu bych dotoho netahal a ve Španělsku je proti Londýnu hotová pustina.
A v USA zrušit kontenerový vlak odpovídající 250 kamionům, aby projel motoráček.. UP, CSX, BNFS iporavdu neprovozují modelové kolejiště.
Tak zrovna Británie té individuální automobilové dopravě moc nakloněná není, to jste si vycucal z prstu.
Tak čemu je přesně nakloněna, když tam vlaky stojí tak zahovno?
Ony tam ty vlaky fungují dobře, že jsou na h****o si myslí jen čtenáři Obzoru.
Nuclear submarine.
Jako že třeba Francie je nakloněna IAD méně? To snad ne.