Velká africká zakázka. Z Kunovic odletěly první L 410 NG pro Air Senegal
L 410 NG pro Air Senegal. Foto: Aircraft Industries
Pro Aircraft Industries jde o další nový trh po ztrátě odbytu v Rusku.
Pro Aircraft Industries jde o další nový trh po ztrátě odbytu v Rusku.
Pěkný letadlo. Ať to lítá dlouho. Jsme na něj hrdí.
No tak sláva, už jsem myslel, že 410NG je mrtvý projekt. Slibů jak v parlamentu a dodaných kusů 0, tak snad se to konečně rozjede.
Tak to byla ta dvě letadla, která mě letěla onehdy nad hlavou (Otrokovice). Asi předávací let.
jsou ruzne stranky o 410, napr https://www.planes.cz/cs/photos?plane_id=138-140-0&plane_name=Let+L410
https://www.google.com/search?q=ok-ngb TRACK letadla z obrazku, v destinaci sejmou OK a daj mu místní
Pro mě je celkem překvapivé, že se ještě dělají vrtulová letadla. Já myslel, že už se dělají jen proudové. Ale zase na druhou stranu když se zdraží elektřina nebo úplně nebude, proudové letadlo je na zemi, kdežto tohle letá pořád.
Nechápu vaši logiku. Doufám, že si nemyslíte, že proudová letadla jsou poháněna elektrickým proudem 🙂
Proč? Vrtulové letadlo má přece vrtuli a tu, pokud jste někdy viděl větrnou elektrárnu, roztáčí vítr, takže vrtulové letadlo může letět když fouká vítr. 🙂 🙂 🙂
Jenom nesmí vypnout proud za letu. To by skončilo katastrofou.
Letadlo má záložní dieselgenerátor se zásobou nafty na 8 hodin chodu, to nevíte? 🙂
Asi budete překvapený, ale i tohle letadlo má proudové motory (tedy kompresor + turbína). Mají vrtuli, na kterou se přenáší výkon hřídelí a proto se jim říká turbohřídelové resp. turbovrtulové.
…turboprop…
Máte to popleté. Proudový motor pohání letadlo reakční silou proudu výtokových plynů. Turbovrtulový motor a turbohřídelový mají výkon přenesený na hřídel. Pro funkci turbovrtulového motoru je podmínkou vrtule, která je součástí systému. Turbohřídelový motor hnacím hřídelem pohání přes reduktor např. rotor vrtulníku, lodní šroub a pod. Ne vrtuli. Budete se muset doučit a potom poučovat. Patrně jste si popletl podskupinu“proudové motory“ s hlavní skupinou „turbínové motory“ .
No a co jsem psal jiného? Turbínové motory jsou podskupinou proudových motorů, protože výsledkem jejich působení je proud spálených stlačených plynů za turbínou. Proto lze pro ně použít název proudové. A turbohřídelový motor, ač nevyužívá energii proudu plynů, i tak má vždy kompresor i turbínu. P.S. Na škole jsme měli předmět proudové motory, dokonce jsem z toho maturoval a pár let se tím i živil. Ale rád se nechám poučit od skutečného odborníka.
Víte, jak může proudové letadlo couvat? Když mu přehodíte fáze.
Vrtulove letadlo ma dokonce delsi dolet, nemusi za sebou tahat elektricky kabel, ktery navic ma omezenou delku.
a stejnosměrná trakce potřebuje jen dva kabely : + a – kdežto střídavá 4 – 3 fáze a cos fí tedy stejnosměrná je levnější
Tak šup šup objednat AČR aber sofort!!!!!!
K čemu?
https://www.czdefence.cz/clanek/letouny-l-410-ve-sluzbach-armady-ceske-republiky
Podle tohoto článku prošly současné L410 modernizací před 5 měsíci, v listopadu 2023.
Co se verze FG týká, tak pro fotografování krajiny je stáří draku dost irelevantní.
Jedná se o první dodané stroje NG nebo tato verze již někde létá?
V roce 2022 se psalo o tom, ze ziskali 17 objednavek do indonesie. par jich by uz melo letat v uzbekistanu a kazchstanu
Do Indonésie zatím nic nešlo, byla to jen memoranda. Do Uzbekistánu a Kazachstánu šly UVP-E20, nikoliv NG.
Tohle je zřejmě první klient NG.
Díky.
Dobrá práce obchodníků. Myslel jsem, že tohle nemá proti Cessně SkyCourier nejmenší šanci.
Tak ona všeobecně měla L-410 ve světě velice dobré jméno.
Z pěti totálně zastaralých „traktorů“ se letecký svět nezblázní.
Měla. Asi před 50ti lety!
Evidentně vůbec netušíte o čem mluvíte.
Padesátti je nesmysl, proč musíte přídávat písmena za ty číslice?
Co konkrétně je Oldřichu na tomto letadle totálně zastaralé?
Prakticky vše. Např. až na vyjímky tam nejsou použity žádné kompozitní díly. A že těch „kompozitních“ projektů a promrhaných peněz na ně bylo mnoho.
Tohle je kategorie „bush plane“, největší konkurent, kanadský Twin Otter je zhruba podobně starý.
Obecně poptávka po této kategorii (dvoumotorový, turbovrtulový bush plane) je v nižších desítkách kusů globálně.
Vláda by si mohla koupit dva kousky pro létání po Evropě.
Dvě staré herky, co se prodávají do Afriky? Nalijme si čistého vína, tohle letadlo už má nejlepší roky dávno za sebou…
Asi jako PeDazOl?
Hehe, ta sedla!
Obávám se že to herky nebudou když létají téměř po celém světě ! Skus si zjistit kde to všude létá ! Je to nová generace těchto letadel a do podmínek, kde se ostatní letouny neuchytí a mají problémy ! Samozřejmě že tato letadla nejsou na létání po evropě kde je velká klientela lidí, ale létá to tam, kde jejich služby využijí a potřebují.
Skus? To jako fakt?!
A vy jste nikdy nic neskousl?😉
Kolik se jich prodalo za posledních 5 let?
Nebudeme snad říkat, že malé firmy jsou k ničemu, že ne?
… Škodovka taky prodá méně vlaků než Simens nebo Wabtec.
Kolik kusů se prodalo za posledních 5 let? Hrajete si na modeláře, nebo na výrobce konkurenceschopných letadel?
Na to, ze po okupaci ukrajiny a naslednych sankcich proti russku prisli o jeden z nevetsich trhu a resil se vubec dalsi osud (a povedlo se let LET vykoupit z ruskych rukou omnipolem) , se statecne drzi.
zase to ceske sebemrskacstvi … pomluvime vse , co je ceske….
Fajn kolik se jich prodalo za posledních 10 let. Zbytek je váš blábol. Žijeme v kapitalismu založeném na poptávce nabídce a profitu nikoliv na přiblblém sentimentu. Takže si promrskejte jině pojmy vztahující se k ekonomice podniku. Provozujete modelářskou dílnu nebo konkurenceschopný podnik?
…cca 12 ročně…
Konstrukčně zastaralých, ale levnějších UVP.
Co je ne tomto do specifických podmínek určeném letadle konstrukčně zastaralé?
Cena a dosažená marže.
Vy jste psal o konstrukční zastaralosti a já jsem se Vás zeptal, co na tom letounu považujete za konstrukčně zastaralé. Vaše odpověď je, že cenu a marži. Nejste schopen udržet myšlenku, nebo nejste schopen porozumět psanému textu?
Ano, zijeme v kapitalismu. To jsi rekl spravne. Tak co se staras o to, kolik toho prodali? Jsi snad dohlizitel nad tim, jaka firma ma existovat a jaka ne? Platis jim snad existenci ze sveho?
Takze uklidni hormon. Jsi ten nejposlednejsi, kdo ma co mluvit do existence letu.
Zajímá mě odvod DPH a Daní do rozpočtu státu. Stačí? Nebo tvůj důchod bude platit Babiš? 🙂 Nebo snad v důchodu račte sire žít ze sentimentu 2 do Afriky prodaných latadel?
takze znova … co to meles?
zijeme v kapitalismu (v tomhle jedinem jsi se zancelou tu diskusi trefil). takze tobe do toho, jakej maj zisk a z ceho, nic neni. kazdej at si dela, co uzna za vhodne a na co ma.
Zákony k daním máme proč i v kapitalismu? Protože důchody a výdaje státu bude platit Panenka Marija sedmibolestná Hostýnská? 🙂
On nějaký zákon nařizuje,
jaký zisk má mít která firma?
Nebo to sem taháte zas proč?
Podniká se pro dobrý pocit nebo zisk?
Podnika se z tobo duvodu, ze ktereho chce majitel. A podnika se pro zisk. AI ziskovi byli a jsou schopni byt.
Znova – vy jste ten posledni, kdo rozhoduje o tom, kdo a jak bude podnikat.
Takze znova – o co se tu snazite?
A vám ho bude platit Aircraft Industries? Žijete v kapitalismu, ne? Tak si na něj našetřete, když se jím tak zaštiťujete. 😉
Až budete znát co tvoří příjmovou stanu státního rozpočtu tak zase přiďte. Jinak opět doporučuji monetovým klíčem dotáhnout matici M19.
1. Odvod daní a DPH nemá s důchody nic společného.
2. No, mě ho rozhodně babiš platit nebude. A tobě (pokud už nejsi důchodce) ho nebude platit ani Babiš, ani AI (resp. jeho odvody na sociální pojištění)
Až budete psát věcné a pravdivé argumenty nebudu vás považovat za ubohého trolla. Do té doby doporučuji návštěvu psychiatra a klid od trollingu v diskuzích. 😉
Dotáhnout nebo povolit….
Vy jste se zacyklil? Zde vám snad pomohous restartem. 😉
https://www.fnol.cz/kliniky-ustavy-oddeleni/klinika-psychiatrie/personal-a-kontakty
Za posledních 5 let se prodalo 60 L410. To na modelářskou dílnu úplně nevypadá…
Dokud z prodeje nejste schopen tvořit profit, který financuje vývoj zcela nového letadla, které vám zajistí příjmy a profit na další roky, jste modelářská dílna.
Do zacatku valky zisk schopni generovat byli.
Takze bych se byt tebou uklidnil, a sel si stavet letadylka.
Jak velký zisk? Na to aby zaplatili vývoj nových letadel, nebo jen aby umořili vlastní akvizici?
to ovsem neni tvoje starost.
Na něco jste se zde ptal a já jsem vám odpověděl. To letadlo má konstrukci naprosto odpovídající jeho určení. Modernizace avioniky, motorů a opravárenských postupů řešená je a to dle mého názoru je řešena dobře. Zásadním způsobem zasahovat do konstrukce tohoto letadla není žádoucí.
Kolik se prodalo 410 mimo území bývalého SSSR?
Za celou dobu výroby to byly nižší stovky.
Z hlediska statistického se prodalo 0 kusů.
Lháři. https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/letadla-z-kunovic-miri-do-nepalu.A141024_2110430_zlin-zpravy_ppr
Na druhou stranu, poněkd protáhlý obličej ministra (tuším že průmyslu a obchodu) když jej ve Kbelích čekala CASA nebo 410, protože jedna 319 byla v zahraničí a druhá na servisu, ten by za to stál. Nehledě na to, že i mnohem bhoatší země, než ceská republika (například sousední Rakousko) vlastní vládní letadla nemají. Tyhle „herky“ ale mají ještě jednu významnou výhodu: Jsou schopné startovat a přistávat i na velmi krátkých (a travnatých) ranvejích což může umožit přistát na mnohem menším letišti blíže cíli cesty. Ze stejného důvodu jsou ve světě velmi oblíbena například letadla Pilatus PC 12. Ale pravda, s… Číst vice »
PC-12 není konkurence pro L-410. PC-12 je sice dobré a oblíbené ale také výrazně menší letadlo než 410.
To určitě není, ale je populární právě díky svým STOL schopnostem, podobně jako L 410
PC a podobné typy jsou vlastně levné turbovrtulové bizjety. L 410 je bush plane, zcela jiná kategorie
To je zase brebt. Vláda bude zasedat v Jeseníku. Má letět nesmyslem zvaným turbolet a přistávat v Nové Vsi? Nebo jet autobusem už z Prahy? On ten autobus z Prahy stejně do Jeseníku pojede tak jako tak. Stačí?
Pokud bude vláda zasedat v Jeseníku, můžeme s jistotou říci že tam pofrčí spíš patnáct sedmiček, než nějaký autobus:)
Pozdě už tam zasedala.
Nalejte nám čistého vína. Vy o tom letadle moc nevíte, že?
Poučte mě, třeba se dozvím co nevím.
Ty máš hlavně dávat na základce pozor a ne se trapně pokoušet trolit v diskuzi. Takhle tě nevezmou ani na učnák hošíku
Opakuji jsem žádostiv vašich mouder ne plků.
Na létání po Evropě to fakt není. Ovšem armáda by to na létání po ČR mohla využít.
Také jsem si říkal, že pro AČR by to nemuselo být špatný letadlo.
Myslím že nad tím uvažujete obráceně. Armáda má v první řadě své úkoly a potřeby a musí podle nich vybrat nejvhodnější letadla. A ne že máme pěkná letadla a budeme přemýšlet, jak by se mohla uplatnit.
To nejsou letouny pro létání po evropě. Podívejte se kde tyto letouny létají ! Je to specifický trh, kde tyto letouny operují desítky let. Letadlo je malé pro pár cestujících a možné vzlétnout z jakého koliv podkladu….to zase jiná letadla nelze ! Prostě letouny vhodné jen pro někoho.
Vláda si může od vojáků půjčit některou z jejich VIP verzí, pokud by neužili A319. Někdo možná bude vědět, ze kterého roku jsou.
Nevím jak to má inovovaný L410, ale ty starší jsem dřív při zkouškách rád sledoval. Poradilo si to s travnatou plochou, dokázalo to dokončit vzlet při výpadku motoru v kterékoliv fázi vzletu a u akrobatických kousků by člověk neřekl, že je to letoun dopravní.
Dokončení vzletu s jedním mrtvým motorem je v civilním letectví nezbytná podmínka pro certifikační proces.
Není. Možná Vás to Arthure překvapí, ale existuje mnoho jednomotorových civilních letadel.
Šikovný pilot s tím dokáže přistát na i našem miniletišti:
https://mapy.cz/letecka?x=17.5158600&y=49.1986820&z=16