Vedra rozhodla. Praha se opět pokusí doklimatizovat tramvaje Škoda 15T, cena už nevadí

Předchozí pokusy ztroskotaly na vysoké ceně i nezájmu firem. Nyní je předpokládaná hodnota obdobná.
Pražský dopravní podnik (DPP) vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele, který dovybaví systémem celovozové klimatizace prostor pro cestující v tramvajích Škoda 15T první série.
Jedná se o 123 tramvají ev. č. 9201–9325 kromě vozů 9243 a 9285, ve kterých DPP nechal klimatizaci nainstalovat v rámci zkušebního pilotního projektu. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 431,5 milionu korun bez DPH. Za podobnou cenu nabízel výrobce Škoda Group doinstalování klimatizací už v roce 2018, tehdy však posudek DPP odmítl cenu jako příliš vysokou.
S vítězným dodavatelem DPP podepíše rámcovou smlouvu platnou šest let.
Klimatizované tramvaje typu 15T už v Praze jezdí, jedná se však pouze o pozdější série, kde klimatizaci instaloval přímo výrobce Škoda Group. Laici je mohou identifikovat podle žlutého lemování přední masky vozu.
V minulosti se Praha neúspěšně snažila dříve vyrobené kusy doklimatizovat, výběrová řízení však byla kvůli příliš vysoké ceně a malému zájmu zhotovitelů neúspěšná.
„Tam se objevil problém se závislostí na jednom dodavateli (Škoda Group, pozn. red.) a domluva nakonec neproběhla. Každopádně teď nakoupíme za 15 miliard až 200 nových tramvají a tam klimatizace budou. Do starých T3 se klimatizace ani nedá dát,“ uvedl před dvěma lety v rozhovoru pro Zdopravy.cz náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Hřib: Bez pomoci státu vnitřní okruh nedostavíme. V nových tramvajích už bude příjemně
Ten nyní další pokus o doklimatizování vítá. „Jsem rád, že se projekt podařilo rozhýbat – lidé ten rozdíl při cestování opravdu pocítí,“ uvedl Hřib. Připomněl, že v následujících letech tak bude v Praze až 450 moderních klimatizovaných bezbariérových tramvají 15T a 52T.
Škoda si v roce 2019 montáž klimatizace do svých tramvají 15T nacenila na 434 milionů, tedy 3,5 milionu korun za tramvaj. To je obdobná cena, kterou DPP v tendru předpokládá i nyní.
Škoda Group před šesti lety upozornila, že jde o velký zásah do celé konstrukce, a proto je cena na první pohled vysoká. Později cenu snížila na 396 milionů korun, k uzavření zakázky přesto nedošlo.
Montáž klimatizace do tramvají v provozu není příliš obvyklá. V Česku se dopravní podniky zatím odhodlaly dodatečně namontovat klimatizaci například v Brně do autobusů.
Rozhodne cena a záruka
Do veřejné zakázky se podle DPP může přihlásit libovolný uchazeč, který splní základní profesní, ekonomické a technické kvalifikační předpoklady. Instalace klimatizace prostoru pro cestující v tramvajích 15T by měla proběhnout jako náhrada za stávající systém větrání včetně nezbytných úprav na vozech a řídícího systému.
DPP očekává instalaci tří klimatizačních jednotek do vozidla, tj. do každého článku jedna.
Jejich provoz má být automatický, ovládaný a řízený vlastním řídícím systémem ve čtyřech pracovních režimech: chlazení, větrání, větrání s předehřevem nasávaného vzduchu při
nízkých teplotách a temperování vozu.
Řízení a ovládání klimatizace musí současně spolupracovat se stávajícím systémem topení v tramvajích a ve všech režimech musí umožnit částečnou nebo úplnou recirkulací vzduchu.
Minimální záruka na klimatizační jednotky má být 24 měsíců a musí v nich být použito ekologické chladící médium.
DPP požaduje, aby vítězný dodavatel po uzavření smlouvy provedl ročně instalaci klimatizačních jednotek do minimálně 20 tramvají. Výběrová kritéria budou v soutěži dvě: celková nabídková cena s váhou 80 % a délka záruky klimatizační jednotky s váhou 20 %.