Doprava ve městě Tramvaje

Škoda nepatrně zlevnila cenu za montáž klimatizací do tramvají, rozhodne posudek

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce. Foto: Jan Sůra

V dalších 124 pražských tramvajích Škoda 15T ForCity se má letos a příští rok objevit klimatizace. Kvůli vysokým nákladům na její instalaci ale ještě Dopravní podnik hl. Města Prahy nechává zpracovat odborný posudek.

Potřebujeme vědět, zda navrhovaný postup Škody Transportation je správný a zda může být Škoda opravdu jediným dodavatelem, který může dodatečnou instalaci provést,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Škoda Transportation si montáž klimatizace nacenila na 434 milionů, tedy 3,5 milionu korun za tramvaj. Firma i DPP už dříve upozornily, že jde o velký zásah do celé konstrukce a proto je cena na první pohled vysoká. Škoda zatím srazila cenu na 396 milionů korun. Objevují se ale i hlasy, že by šlo podobné zařízení domontovat podstatně levněji.

Ceny se ale těžko porovnávají, montáž klimatizace do tramvají v provozu není příliš obvyklá. V Česku se dopravní podniky zatím odhodlaly dodatečně namontovat klimatizaci například v Brně do autobusů.

DPP si původně klimatizaci do tramvají neobjednal, Škoda je DPP začala montovat až do druhé poloviny dodáveknových tramvají.. Jde o výsledek doby primátorování Tomáše Hudečka, který vyhrožoval Škodě vypovězením smlouvy. Ta nakonec jako ústupek nabídla kromě změny financování i klimatizaci zdarma. Celkem jde o 126 vozidel.

Plán na instalaci klimatizace má schválit ještě také rada hlavního města. Jisté je, že všechny tramvaje 15T letos s klimatizací ještě nebudou. Postupovat se má po schválení tempem zhruba dvě za týden. Aktuálně jezdí v provozu jedna, na které se domontovaná klimatizace testuje.

Doklimatizování jedné tramvaje typu 15T spočívá ve výměně podstropního kanálu, úpravě SW, nové kabeláže, klimatizačních jednotek, poté proběhne i školení a homologace. DPP má mít na klimatizaci od Škody záruku dva roky. Klimatizační zařízení v těchto typech vozů pracují téměř v automatickém režimu, řidič může pouze zasáhnout do tzv. setpointu, kdy může navýšit resp. snížit teplotu v salonu vozu, tedy v prostoru pro cestující, o ± 2 °C.

Řidič nemůže jinak ovlivnit chod klimatizace, což je dáno nastavením výrobce. Všechna okna tramvaje lze otvírat, ale účinnost klimatizace tím během horkých dnů ztrácí smysl.

DPP také počítá s průběžným doplněním klimatizací do kabin pro řidiče v tramvajích typu T3R.P. Klimatizace pro řidiče je již v tramvajích 14T a KT8D5.RN2P nainstalovaná. Tramvaje typu T6A5 jsou postupně vyřazovány z provozu a o dodatečném doklimatizování kabin řidičů u tohoto typu DPP neuvažuje. Řidiči dostávají mj. v horkých dnech rozpustný ochranný nápoj, při extrémních teplotách potom dva tyto nápoje.

Klimatizace je nově i v autobusech, zejména v posledních dodávkách od SOR Libchavy.

23
Diskuze

avatar
8 Komentáře
15 Reakce na komentáře
19 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
20 Autoři komentářů
NarreOndraJiPFrantaJan Tichavský Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Když dodávají klimu, dodají tam i wifi, která ne i současných 15T s klimou běžná?Dost mě zaráží, že tu o tom není ani zmínka 😀

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Njedřív by se měla zajistit funkčnost stávajícíc WiFi a pak zavádět novou. Za poslední dva roky to v tramvajích nefunguje, respektive jede pomaleji než vytáčené telefonní připojení, pokud se člověku vůbec podaří přihlásit.

Kukulín
Host
Kukulín

Autobusy od SOR mají opravdu vychytanou klimatizaci. Stojícímu cestujícímu fouká studený vzduch do obličeje.

noerf
Host
noerf

Osobně se domnívám, že klimatizace ve vozech MHD je vyhazování peněz daňových poplatníků, neboť při poměrně velké četnosti zastávek a otevření dveří významně klesá účinnost. A je efektivnější použití okýnek a stropních ventilátorů.
U meziměstských a dálkových autobusů je klimatizace z hlediska použití výhodná.

Romanero
Host
Romanero

To si nemyslím, ono se totiž hodně změnilo. Dřív nebyla klima potřeba, páč ze staré tramvaje šel udělat prakticky otevřený vůz. V dnešním přenormovaném světě si vyklopíte rámeček o velikosti cca 1/20 celého okna.

Kamui
Host
Kamui

Pravda. Mně se hrozně líbí, jak mají okna řešené tramvaje T5C5 v Budapešti. Znáte?

Ondra
Host
Ondra

„Efektivnější použití okýnek“ je možná z pohledu úspory energie, ale rozhodně nikoli z pohledu komfortu cestujícího o což jde především. A že je klimatizace účinná (pokud zrovna nemá poruchu) i při častém otevírání dveří v zastávkách, není třeba vůbec polemizovat. Totéž platí pro městské autobusy.

Kamui
Host
Kamui

Nebudu popírat, že klimatizace je fajn, ale ten snížený komfort kvůli otevřenému oknu bych u tramvaje, která jede většinou relativně pomalu, tak nedramatizoval. Samozřejmě u Béčka jedoucího 140 km/h po koridoru je to věc zcela jiná.

Ondra
Host
Ondra

Jedná se především o snížený komfort z důvodu nepříjemně vysoké teploty v prostředcích bez klimatizace, pomalá jízda tramvaje situaci ještě zhoršuje.

P77
Host
P77

Byl jsem dřív též skeptický, ale Urbanway u DPMB mě docela přesvědčil o tom, že to má smysl i v MHD.

Jackub
Host
Jackub

Věčně samé posudky a studie, aby se veřejné peníze jakoby hospodárně využily. A pak se vyhodí X set milionů např. za opravu Libeňského mostu, místo aby se levněji postavil most nový, s delší životnosti. Plus náklady na ty posudky a studie. Kocourkov hadr!

Franta
Host
Franta

Novy most mel byt ctyrproudy z pesi zony Palmovku na temer pesi zonu Delnicka. To by byly vyhozene penize.
Ted se novy most stejne temer postavi. Cenny je jen most pres Vltavu, ktery se opravi podobne jako Negreliho viadukt – tj. z gruntu. Zbytek soumosti smerem k Palmovce (pres Voctarovu a Storchovu ulici), ktery je v nejhorsim stavu – jsou tam pomale jizdy tramvaji, se ma „opravit“ jeste radikalneji.
Negreliho viadukt se podle vasi logiky mel taky zborit a postavit misto neho pekny betonovy most?

JiP
Host
JiP

No ono kdyz se pujdete k negreliho viaduktu podivat tak v mnoha mistech se jedna o demolici protoze nezustane kamen na kameni. Libensky most mel jit zkratka k zemi a postavit architektonicky podobny ale dle dnesnich pozadavku na dopravu. Oprava te jiz skoro zriceniny nakonec vyjde dlouhodobe draz nez uplne novy.

Narre
Host
Narre

Jenže Negrelliho viadukt vypadá dobře, ale Libeňský most je odporný na pohled (a to i kdyby byl v dobrém stavu – můj osobní názor, pokud se někomu líbí, neberu mu to, ale mě se hnusí).

R.L.m.
Host
R.L.m.

Někde jsem „pochytil“ informaci, že se u 15T nejméně opotřebovávají kola na prvním a posledním podvozku(?), čemuž by se při pohledu na boční profil 15T dalo asi i věřit. A to mne přivádí k myšlence, klimatizovat pouze první a poslední článek, dovedeno do extrému možná vhánět ochlazený vzduch jen na začátku a na konci salónu a tím zkusit zajistit, aby se v těchto částech zdržovali cestující na delší vzdálenosti, zatímco Ti co cestují jen na krátkém úseku měli možnost využít neklimatizovaného prostředního článku. Jen myšlenka, netvrdím, že geniální. ;o)

Cyki
Host
Cyki

Sice je to slovíčkaření, ale dostat slevu 38 milionů – tedy nějakých 9% mi nepřipadne úplně nepatrně. 😉

jan
Host
jan

+-2 stupně je dost mizerné. Třeba ve 40..

VRT
Host
VRT

To je ovšem rozsah, který může ovlivnit řidič, nikoliv, že klimatizace dělá +-2 stupně. Mimochodem, ty +2 by byly dost vtipné.

jize
Host
jize

Ke klimatizace by bylo dobré doinstalovat zámky do výklopných oken, jinak budou okna cestujícími otevírána i přesto, že na oknech budou cedulky, že vháněním horkého vzduchu do tramvaje účinnost klimatizace nezvýší.

VRT
Host
VRT

Copak v tramvajích, ale v autobusech. Na druhou stranu někdy je člověk rád za ta okýnka, když ta klimatizace v podstatě nefunguje.

Tomariero
Host
Tomariero

V Budějovicích to tak je a hodně lidí se diví že okno nejde otevřít, už jsem viděl že došlo i k zlomení zámku.

Y.K.
Host
Y.K.

Až na pár joudů to lidi celkem rychle pochopili.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Maličko odbočím. Buďte za to rádi, tady na severu může být klima ve voze MHD nainstalovaná, ale nepoužívá se (př. vůz 808 u DPmUL) a i když je klima puštěná, tak se lidi snaží ty okna otevřít… Na kraji to je lepší.

15T má 3 klimatizační jednotky v salonu?

Partneři