Vedení Prahy ustoupilo od plánu zdražit MHD, jízdné zůstane stejné

Retrobus DPP ve vánoční výzdobě. Foto: PIDRetrobus DPP ve vánoční výzdobě. Foto: PID

Zdražení by bylo v této době nemorální, vysvětluje náměstek primátora.

217 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Je docela smutné, že se dělá politikum i z nevyhnutelné změny, nedochází k automatickému upravování cen o inflaci.

Ondra

Otázka ceny MHD je politická. Pokud si to město vytyčí jako prioritu, tak může být i zdarma, jako v Lucemburku nebo Tallinu. Žádné automatické zdražovaní není žádoucí, spíše naopak.

franzJosej

a kdo to zaplati? muzem ae pak divit ze jezdi tramwaye jak z muzea?

xyz

Technická poznámka – „zdarma“ je veřejná doprava v celém Lucembursku, tzn. nejde o rozhodnutí města Luxembourgu.

dopravak

Jenomže tady narážíte opět na to, kdo to nakonec zaplatí. Město má kromě dopravy na starosti i hromadu dalších věcí – školy, zdravotnictví, kulturu, veřejnou zeleň, bezpečnost, dětská hřiště atd. MHD zdarma by v Praze znamenala zhruba polovinu celého rozpočtu, takže by v ostatních kapitolách peníze chyběly. Vy pořád strašíte, že všichni přejdou do aut, ale to taky není úplně pravda. Jsou lidi, kteří chodí pěšky, jezdí na kole, pracují z domů, řemeslníci, kteří jezdí autem pracovně atd. Proč by ti měli v tak velké míře dotovat cesty lidem přes celou Prahu? A´t je MHD dotovaná klidně z 50-60%, ale… Číst vice »

xyz

„Frýdek-Místek ji populisticky zavedl, ale podle toho vypadá taky kvalita.“
Navíc nadále tam platí nástup pouze předními dveřmi, protože přece jen to není „zdarma“ pro všechny, ale jen pro ty, kdo si předtím na tamním magistrátu vyřídili příslušnou „bezplatnou“ průkazku (tzn. reálně jen pro místní + okolní občany).

Frantík

V Praze je roční jízdenka taky „prakticky zadarmo“ 🙂

Bob

Tak především jízdné ve veřejné dopravě je hlavně regulační poplatek, s náklady a rentabilitou nemá mnoho společného. Výší dotace do veřejné dopravy a její infrastruktury dávají objednatelé najevo, jak moc stojí o to, aby lidé veřejnou dopravou cestovali a případně jí dali přednost před jinými způsoby dopravy. U některých linek veřejné dopravy (např. nákupní linky) pak jízdné může být nulové, a šlo by si představit klidně i záporné jízdné (že lidé ještě dostanou zaplaceno za to, že se svezou, podobně jako ve sběrně dostanou zaplaceno za to, že mohou odložit některé druhy odpadu). Ale nulové či záporné jízdné by zase… Číst vice »

dopravak

To máte částečně pravdu, ale pořád je potřeba, aby se podíl výběru pohyboval v nějakých rozumných číslech. Pokud jde o ostatní města v regionu, tak se zpravidla pohybuje okolo 50-80%. Praha se svými 20% je opravdu hodně mimo a jenom na dotace DPP dává město skoro třetinu svého rozpočtu. Pokud se s tím nic neudělá, tak to za chvilku může být polovina. To prostě není udržitelné. Není možné vozit studenty za tři piva za měsíc, není možné jezdit dlouhodobě za dvacetník za km. https://zdopravy.cz/nazor-naklady-za-20-let-stouply-o-61-proc-by-mela-zdrazit-v-praze-mhd-56152/ https://echo24.cz/a/SzAmv/mhd-spolkne-polovinu-vydaju-prahy-mesto-se-chysta-zdrazit-jizdenky Máte pravdu i v tom, že město dávají pak MHD přednost před jinými druhy dopravy… Číst vice »

Ondra

To co píšete je váš idologický pohled. Výše ceny MHD je čistě otázkou priorit. Já to vnímám jako službu občanům a nastavování trendů. Jsou města které mají MHD zcela zdarma a nijak je to nezruinovalo. Pokud chce město vyhnat lidi z aut a podpořit ekologickou dopravu tak mu nic jiného nezbyde.

dopravak

Ano, ale je to potřeba dělat v přiměřené míře. MHD se dotuje všude a je to naprosto v pořádku, ale krytí nákladů pouze z 20ti% je opravdu unikát. Třeba studenti by rozhodně do aut nepřešli. Nikomu se nevyplatí kvůli pár stovkám měsíčně kupovat auto, za to byste nezaplatil ani povinné ručení. I třeba ve Vídni, kde je MHD kvalitní a dostupná kryje jízdné přes 50% nákladů, studenti jezdí na kole a to je pak pro město ještě výhodnější. Opravdu si nemyslím, že je vhodné studentům, kteří navíc ani nemají ve městě trvalé bydliště dotovat cesty do školy a za zábavou… Číst vice »

xyz

Navíc vídeňské jízdné je taky (na západní poměry) relativně nízké.

Jakub P

Na druhou stranu je pak otázka, jestli nastavení hodně nízký ceny dává smysl. Jestli by pak nebylo už pro město lepší skutečně tu cenu nastavit na nulu a tím rovnou odstranit kromě zbytku bariéry cenový i tu bariéru, že pro návštěvníky odjinud nebo lidi jezdící obvykle autem nemusí být úplně zřejmý, kde a jak si koupit lístek, co všechno se s ním musí udělat, aby platil, můžou mít strach, že to nepochopěj, udělaj špatně a schytaj pokutu, a taky náklady na tisk, prodej a kontrolu těch lístků… Jestli tam není nějaký pásmo, kdy už je ten podíl nákladů hrazenej z… Číst vice »

Jiří Kocurek

„ve sběrně dostanou zaplaceno za to, že mohou odložit některé druhy odpadu“

To už můžete rovnou napsat že na trhu dostanou zaplaceno za to, že si u lidí uloží svoje přebytky.

Bob

To je ta relativita nabídky a poptávky. Když chcete řídit autíčko na autodromu, musíte si za to zaplatit, a když chcete řídit autobus po Praze, některé firmy vám k tomu půjčí svůj autobus a ještě vám navrch zaplatí.

Paja

Pokud je tím hlavním nadstandardem (a nejdražší položkou) metro tak ať ho vyjmou a dají tam turnikety. Spousta lidí metro nepoužívá nebo se mu cíleně vyhýbá, tak ať ho platí ti co s ním jezdí. Buď formou pevný částky jako to bylo dřív nebo nějakým úsekovým a časovým zpoplatněním jako v Londýně. Ostatně spousta měst má metro zpoplatněný zvlášť.

Xyz

to nie je zly napad, metro pouzijem tak 3 dni do roka, elektricku aspon 1-3 dni v tyzdni a poznam kopec ludi co su na tom podobne

Karel

asi by nebylo uplne od veci, trochu zrevidovat tarif a udelat nejake upravy, takze nechat soucasnou cenu za bus/tram/vlak a za metro navic mit vyssi cenu, pripadne nabizet jen metro samostatne, take jedu v 90 % pouze buse nebo tram, protoze jinou moznost nema… a zaroven umoznit vratit jizdne kdykoli, napr za 200 Kc, porad na tom mesto vydela a lide by se nebali nakupovat predplacene jizdenky, stat se muze cokoli, jste nuceni se prestehovat, pracovat v zahranici, prijde pandemie, prijdete o praci…ale pokud clovek neumre nebo neni zavreny v nemocnici, tak ma v Praze smulu a nikdo mu nic… Číst vice »

xyz

Svým způsobem, snad ani nebude existovat okamžik, kdy by zdražování (při jejich vysvětlování) přicházelo v úvahu.

Bude-li prosperita, tak lidi budou mít práci a vydělávat, a stejně tak i města budou mít vysokou úroveň příjmů, takže ani nebudou „akutně“ potřebovat zdražovat.

Přijde-li hospodářský pokles, propadnou se rozpočtové příjmy (nejen) měst, jejichž logickým řešením je mj. zdražení jízdného, které ale bude odůvodněno jako „nemorální“, protože přece je ten hospodářský pokles a s ním spojená nezaměstnanost apod.

Jiří Kocurek

A jste ve spirále, ta vede dolů, nikoliv nahoru.

Ondra

Máte pravdu. Zdražování MHD je nesmysl.

xyz

Nic takového jsem nepsal + ani si to nemyslím (ceny jízdného v Praze – zejména ty předplatní + obzvláště ty „bezplatné“ – považuji za nesmyslně levné), tzn. nemůžu mít v této věci pravdu.

Jiri

No vida. A tady v ostrave se zase zdrazuje a „manazeri“ porad maji potrebu prevychovavat cestujici a nutit zmenu navyku. Tuhle kampan bez Bezpapirova ova, kdy se zrušily papirove jizdenky, ale zavedla PAPIROVA karta s cipem za minimalne 100Kc. Ted zase krome zdrazeni i nakup na pobocce bude stat o 50 Kc navic.
A pak se divi, ze mhd vozi vzduch a cela ostrava je ucpana autama…

robert

Když si ji chcete ucpávat, tak ucpávejte. Pak se ale nedivte.

Zbyněk

Je pravda, že poptávka šla od zavedení čipů mírně dolů a pod vedením těch „futuristických“ manažerů, kteří vám říkají co je standard a co je správně a nemožnost si koupit lístek či papírovou měsíční reputaci dpo rozhodně nepřidá a spíše jí škodí.

DOPRAVAK 01

Já si naopak myslím, že šli dobrou cestou. Za mě je to jednoduchý tarif, kde nemusím cokoliv řešit. Ve srovnání s ostatním tarify, kde je část jízdenek přestupní, část ne a v každém spousta tarifních výjimek nepotřebuje člověk, která dojede do města vlastně vůbec nic a nemusí nikde hledat ani místo, kde se papírové jízdenky kupují, navíc jejich distribuce a výroba není zrovna nejlevnější záležitost. Tímto nechci říct, že je vše ideální, pro menší MHD je zatím toto řešení příliš drahé, ale rozhodně fandím podobným konceptům, kde cestující nepotřebuje vysoukou dopravní, aby zjistil, kde mu vůbec jízdenka platí.

Jiří Kocurek

Aneb kdo nemá bankovní konto a platební kartu, tak je vyloučen z MHD. Protože není dostatečně free-cool-in. Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmylsy a skvělými nápady pro všechny nebo nikoho.
Představete si, že by měl na roční lítek nárok jen ten, kdo má v dané zóně trvalý pobyt. To byl taky skvělý nápad – aby vlakoví cestujícící nepřekáželi v MHD.

DOPRAVAK 01

Domnívám se, že dnes 90% obyvatel disponuje platební kartou, ale samozřejmě by měla existovat i jiná variant. Představte si pane Kocourku, že tak jak popisujete, dnes funguje většina MHD, nebo IDS. Aneb kdo nemá kartu dané MHD nebo IDS, je znevýhodněn obvykle tím, že je jeho jízdenka nepřestupní ať už v rámci jednotlivých spojů stejného druhu dopravy, nebo možností přestupu do jiného druhu dopravního prostředku. Tento systém automaticky diskriminuje každého návštěvníka, kterému se prostě nevyplatí kvůli několika dnům zařizovat kartu, studovat odlišný tarif atd. Je jasné, že pak raději sednete do auta. Dle mého názoru je ostravský způsob nastaven vcelku… Číst vice »

Petr Novák

Ostravský způsob není nastaven dobře. Naopak, je nastaven zcela debilně, protože je nekompatibilní se zbytkem ODIS a z jednotného integrovaného systému udělal nejednotný dezintegrovaný systém. V rámci IDS by totiž mělo být naprosto nepřijatelné, pokud něco platí jen ve vozech jednoho konkrétního dopravce a pokud chce cestující použít jiného dopravce, má smůlu a musí platit znovu. Bohužel se tento přístup začíná rozmáhat i do jiných IDS. Viz. třeba PID a jeho jiná platnost pomalu v každém vlaku a nadto další výjimky z výjimek pro výjimky pro Prahu. Nebo IDS JMK a jiná platnost některých jízdenek v Brně a mimo Brno,… Číst vice »

dopravak

Není pravda, že potřebujete nutně platební kartu. Pokud ji nemáte, můžete si v automatu zakoupit kartu s kreditem, který můžete dobíjet a platit s ním jízdy. Po odjezdu z města kartu zase vrátíte. Podobný systém čipových karet je např. v Londýně.

Petr Novák

A co ve chvíli, kdy bych chtěl po Ostravě jet i regionálním autobusem nebo vlakem? Co v takovém případě?

Jan Tuhý

Nepřijde mi ucpaná. Přece jen soudruzi do silniční sítě dost investovali.

Co se mhd týče, souhlasím s Vámi. Smutné je vidět množství lidí jezdících evidentně a pravidelně bez jízdenek, ale pokud se jednou při přestupu zapomene přihlásit, jedete načerno. A do toho komedie s asistenty přepravy ( existují ještě? )..

Jan Tuhý

Oprava, zapomenete přihlásit.

Jedine vlaky

Zdražit. Pražská MHD je extrémně levná. A to jak při porovnání s krajskými, či evropskými zahraničními městy.

Kalina

Ne, dopravní služby město poskytuje za peníze daňových poplatníků, tyto služby jsou tedy již zaplacené nepřímo formou daní.

Jan

Služby se sice platí z daní jako třeba údržba vodovodů a kanalizací, ale stejně všichni platíme nějaký podíl za svoji spotřebu vody.

Jaaa

Neříká se tomu dopravní politika, motivovat lidi jezdit radši MHD?

Leinad

Volí někdo auto na základě ceny?

Josef J.

Ano.

Leinad

Za jakých okolností vyjde levněji?

Bob

V poměru ke kvalitě téměř vždycky.

Leinad

A ten, koho zajímá zejména kvalita, by volil MHD, kdyby byla zdarma?

Bob

Třeba v metru jsou lidé, kteří dávají přednost eskalátoru před pevným schodištěm i přesto, že se na ten eskalátor nic nepřiplácí.

Josef J.

Pokud si někdo nepořizuje auto jen kvůli tomu, ale už ho má k dispozici, a pokud nejezdí tolik, aby se servisní prohlídky a opravy konaly kvůli najetým kilometrům, ale odvíjejí se od uplynulého času nebo stavu vozidla, vycházejí diferenční náklady zhruba 2 Kč/km. Pro cestu na 4 km bez předplatní jízdenky se tedy za provoz auta zaplatí o 8 Kč více, než kdyby stálo na ulici. Už jízdné 24 Kč za jednu osobu je dražší, a jedou-li třeba 4 plně platící osoby, je téměř stovka značně citelná částka, zvlášť ve srovnání s 8 korunami. I kolem Prahy oproti cestě za… Číst vice »

Zbyněk

Praha není extrémě levná, 70% procent obyvatel naší republiky nedosáhne na průměrnou mzdu, takže ceny odpovídají tomu co obyčejný zaměstnanec může přiměřeně dát ze své mzdy.

Radek Janata

Že většina lidí „nedosáhne na průměrnou mzdu“, je přirozený důsledek existence minimální mzdy (oříznutí Gaussova rozdělení zleva) a je tomu tak všude na světě.

Tedy nic, z čeho by se daly dělat nějaké závěry, a už vůbec ne o MHD.

xyz

Taktéž je to přirozený důsledek toho, že řadových pracovníků je z principu více než nadřízených pracovníků. 🙂

Leinad

Platy by stejně nebyly rozděleny na gausovce.

Jiří Kocurek

Jak zařídíte, aby více než polovina lidí měla nadprůměrnou mzdu?

Xyz

no neviem, v porovnani s platmi je napriklad nedaleka vieden lacnejsia

Juraj

Zdražení by nebyl takový problém, kdyby Smart City dokázalo zavést capping a po dosažení cílové částky nákupem měsíčních kuponů by se poslední automaticky prodloužil tak, jako kdyby cestující na začátku koupil roční. Nic nevídaného.

Dneska ostatně na tomto žije Levná tramvajenka – úvěrový byznys vybudovaný na nepružnosti cenové politiky města.

Řada lidí řeší primárně cashflow, ne cenu, a toto je způsob, jak zdražit, a zároveň nezasáhnout ohroženou skupinu. Ostatně o práci přišli lidé i v Liberci, Plzni a Brně, a přesto tam platí dražší jízdné.

Radek Janata

Máte nějakou informace o tom, jak moc Levná tramvajenka „žije“? Mně to připadá jako zoufalý projekt, který může mít jako zákazníka pár pomatenců. Pokud něčí mentální schopnosti nestačí na nákup ročního kuponů místo měsíčních (ne to fakt není o chudobě, to je o hlavě), takový si ani nenajde tuto službu.

Jakub P

Nemate pravdu, je to o chudobe. Pro ty, kdo ziji z mesice na mesic je i tech tri a pul tisice jednorazove vydaj, na kterej zkratka nemaj. Byt by tim dlouhodobe usetrili. Bohuzel, je to znama vec, ze byt chudej vyjde draho. Jakkoli to cloveku, ktery to nezazil, zni neuveritelne.

xyz

Jestli mají peníze na zaplacení měsíčního předplatného, tak tím více mají peníze na to, aby si každý měsíc tuto částku dávali „bokem“ s tím, že následně za takto naspořený 12násobek částky zakoupí roční předplatné (a ještě jim z toho 12násobku něco zbyde – rozdíl cen ročního předplatného mínus 12násobku měsíčních předplatných).

Honza

Tenhle postup (odkládání si) ovšem znamená, že roční kupón si koupí až za 12 měsíců (či trochu méně, dle rozdílu cen; nechce se mi to počítat), tedy až našetří, ačkoliv jezdit potřebují ihned.

Jakub P

A než to našetřej, tak budou chodit přes celý město pěšky nebo jezdit na černo (s tím, že každá pokuta jim z toho střádání zase ubere)? Jde o lidi, kteří nemají žádné rezervy, do kterých by mohli sáhnout, aby si předplatili tramvajenku na rok a tím ušetřili. Jde o lidi, kteří jsou rádi, když vůbec každý měsíc mají těch 550 na měsíční kupón.

Ono cash-flow není nějaká marnotratná ozdoba, ale velmi důležitá a neúprosná metrika, ať u firem nebo u domácností. Nebýt jeho, to by se to investovalo do řady projektů…

Swarrior

Také bych tomu nevěřil ale cca před deseti lety jsme takto vypomáhali kamarádce ženy, neměla ty 4 a něco tisice najednou a tak jsme jí roční kupon koupili a ona nám to splácela. Kdo nezažil těžko uvěří.

Bob

Je hezké, že chtějí zdražovat MHD, ale co zdražit také P+R parkoviště? Dnes se tam platí 20 korun za den, ačkoli tržní cena je nejméně 150 korun. Neříkám, že se tam musí hned platit tržní cena, ale třeba 50 korun za den, aby se to cenově vyrovnalo nějakému průměrnému jízdnému v příměstském autobusu.

ušatá

A současně pak tam i dojde ke zvýšení tržeb v MHD, protože se to už nebude tak vyplácet a někteří pak pojedou MHD namísto autem. Čili řešení spočívá v rozumné a dobře promyšlené koncepci dopravy. . Šetřit se také dá – jak je i dnes dobře vidět – na dřívějším skončení denního provozu – cca do 23.00 a pak už jen noční doprava a i logicky by mohla být za vyšší jízdné. Opilci, feťáci a bezdomovci nejsou těmi pravými zákazníky pro MHD, takže není důvod ji pro ně zajišťovat. Je to vidět dnes a denně. A doplácejí na to jen… Číst vice »

Leinad

Nejsem proti tomu, aby v noční MHD jezdilo více revizorů a strážníků. Ale pořád v Praze jsou směny končící po půlnoci atd. S rozdílným jízdným nesouhlasím, mimochodem nepřímo tu už je (časová platnost x minut od označení v metru versus v tramvaji)

ušatá

Samozřejmě, také to nerozporuji, ta doprava je nutná. Ale je potřeba ji udělat slušnou a bezpečnou. A to dnes není. Pak těch, co ji opravdu potřebují ubývá a ta MHD pak je taková, jaká je, se všemi těmi nepřizpůsobivými. Poslední dobou zažívám až neskutečné věci. Mám dojem, že je strach či neochota to rázně a nekompromisně řešit. Pokud to nebude, ta doprava těm, co ji potřebují, sloužit nebude. A ten vyšší tarif by nemusel vadit, protože většina, co s tím jezdí třeba do práce, má předplatní jízdenky. Ale dalo by se to i řešit jinak.

Leinad

V pátek „nepřizpůsobiví“ o zkouškovém studenti taky mají předplatné jízdenky.
A kde by byla hranice, dalo by se jet výjezdem/zátahem/převlékající se tramvají?
Co když a) je poslední spoj denní linky po prvním noční Iinky, mám na stejné trati čekat na denní linku?
b) spoj bude mít zpoždění, nestihnu přestup,….

kreketuse

tak to je efektivnejsi zavrit metro z dejvicke nahoru a vratit pozemni dopravu do puvodniho stavu. pro vetsinu mistnich zlepseni a uspora vyrazna.

Paja

Ať napřed nějaké P+R postaví, pak se bavme o jejich zdražování.

Jiří Kocurek

Ale ne za cenu 7x vyšší než za kolik to postavili v Mladé Boleslavi.

Bob

Až se bude platit tržní cena za vjezd do města, tak se můžeme bavit o tržní ceně za to, že si někdo nechá auto na okraji města.

švestka

A všichni vidláci, co se tady vztekáte, že pražáci mají nízké jízdné, tak si především spočítejte kolik korun nasype v průměru měsíčně pražák státu na daních a kolik je to na venkově. Takže pražáci to mají už předplacené ze svých vysokých daní, které si vidláci neplatí.

Leon

A kolik úředníků na ministerstvech a na všech možných úřadech platí lidé z daní z celé ČR. V Praze je pomalu každý pátý na nějakém státním úřadě.

Jaaa

Nj., úřad zajišťuje služby jen sám sobě, žejo. 🙂

Bob

No vidíte to, ještě tady v Praze hostíme a živíme úředníky z celé republiky.

DOPRAVAK 01

Pocházím z vesnice a žiji v Praze. Jestli máte možnost porovnat budeme tu jistě všichni rádi za Vaši osobní zkušenost. Na vesnici je sice nízké jízdné, ale současně je tam nabídka spojů cca 4 spoje za den – tedy odpovídající cena. Pokud chcete na Vesnici provozovat krom cest do práce a zpět i nějakou zábavu, nevyhnete se pořízení auta a věřte mi, že by si řada lidí za veřejnou dopravu ráda připlatila, kdyby se zvýšila i nabídka a použitelnost spojů. V Praze jsou všichni zvyklí na min 10 min intervaly a cena jednotlivého jízdného je upřímně směšná, pokud ji vztáhnete… Číst vice »

dopravak

A kolik by to jednotlivé jízdné mělo podle vás stát? Pokud jedu tramvají po centru, tak mě vyjde km na 5-8Kč. Jestli by naopak zdražení jednotlivých jízdenek nepřineslo další nárůst automobilové dopravy, protože dát ve dvou 200Kč za cestu na nákup, by bylo asi trošku přemrštěné.
Problém jsou naopak extrémně levné časové jízdenky. 3 piva neomezeného ježdění za měsíc pro studenty je asi světový unikát a možnost jezdit denně reálně 50 a více km za 10Kč mi s ohledem na počty spojů a jejich četnost taky nepřijde jako rozumné. Pak se ale nemůžeme divit, že jízdné pokryje jenom 20% nákladů.

watslaw

Naopak, cena jednotlivého jízdného je vysoká, kdyby všichni cestující v těch busech s 10 minutovými intervaly jeli na jednotlivé jízdné, tak ty busy jsou v zisku i bez dotací (ztrátové by asi byly různé nevytížené vymetáky, spoje pozdě večer a drahé metro). Ty krátké intervaly jsou zejména tam, kde se i tak ten dopravní prostředek naplní, takže to má souvislost spíš s hustotou obyvatelstva, než výší jízdného. A zajištění častějšího spojení je věc, kde jsou náklady paušální a nevidím, jako logikou jste přišel na to, že by se měly projevit zrovna na jednotlivém jízdném, a ne právě na tom předplatném.… Číst vice »

Filias

Ty roční kupóny jsou zbytečně levné, navíc mrak lidí jezdí zadarmo. Nesmyslný populismus.
Chci kvalitní MHD – ne socku.

Jan

Kolik jste ochoten platit? Za jednu jízdu? Za roční kupon?

dopravak

1-2Kč/km by podle mě byla stále únosná cena. Bohužel stávající systém příliš neumožňuje nějakou férovější cenotvorbu.

Gwann

tak jak se snížila populistický cena kupónů a pak se létá nenavysovalo…a teď je šílený řev, když to chce někdo alespoň trochu omezovat…bude ještě silnější řev, až bude třeba po Buresovi uklidit ty dárky pro důchodce a nesmyslné snížení daní…

inu, volit si bezzasadove populisty, to se vyplatí…

Petr766

Na druhou stranu, proč by místní měli v kuponech platit výpadek turistů…

Bob

Místní žádný výpadek turistů neplatí, naopak turisté dotovali dopravu místním.

Spočítejte si to: Pražan s ročním kupónem jede v MHD řekněme 300 dní v roce dvakrát denně, to je 600 jízd za 3650 korun, tj. Pražan platí cca 6 korun za jednu cestu. Turista za jednu cestu platí 32 korun.

Jakub P

No pokud je i těch 32, který za jízdu platí turista, pod náklady, tak nic nedotuje. Oběma, tomu s ročním kuponem víc a tomu s jednotlivejma jízdenkama míň, to dotuje město z daní. A ty jdou městu především z toho místního…

Vít Jůza

pokud je i těch 32, který za jízdu platí turista, pod náklady …

Jakub P

Pokud je správně to, že vybraný jízdný dělá kolem 20 % nákladů, tak nejspíš je. Navíc i turista, pokud plánuje MHD využívat víc, si může koupit denní nebo vícedenní jízdenku. Dělám to prakticky v každým městě, kam jako turista přijedu a který má rozumnou veřejnou dopravu.

Josef J.

Již mnohokrát bylo uvedeno: Tržby na jednoho vykázaného přepraveného cestujícího jsou kolem 3 Kč, náklady kolem 15 Kč.

dopravak

Jenomže těch 20% je průměr za všechny. Průměrné náklady na km se pohybují mezi 2-3Kč, takže v případě kratších cest po centru náklady jednotlivé jízdné bez problémů pokryje. Problém je v extrémně levných lítačkách a obrovském množství lidí, kteří jezdi za pakatel (studenti za tři piva měsíčně). Turista za tři dny zaplatí to, co místní za měsíc, takže to taky žádná láce není.

Jakub P

Tak jednoduche to nebude, turiste nejspis o dost vic vyuzivaji ty drazsi prostredky (metro a tramvaje v centru) kde navic nejsou smycky, takze ta tramvaj, kterou v centru zaplnej, stejne pak jede i zbytek trasy.

dopravak

Jasně, ale po centru jezdíte v zásadě pár zastávek. Když jedu do Prahy, tak najedu v průměru odhadem 3-5km na jednu jízdenku, což dělá 5-8Kč/km. To i případné vyšší náklady na km bez problémů pokryje.
Problém je ale ten, že na lístky nejezdí jenom turisté. Znám spoustu lidí, kteří MHD nejezdí z různých důvodů pravidelně a ani tato levná lítačka se jim nevyplatí. Pokud pak mají dát 48, případně 64Kč za cestu na nákup, tak pak logicky jezdí autem, pokud jedou ve dvou, tak tím tuplem.

Jakub P

To je právě to, co píšu. Jedete pár zastávek, ale tramvaj nebo metro až na výjimky jede celou trasu. Takže vy sice jedete 3 až 5 km, ale tramvaj kvůli tomu ujede třeba 20 a víc. V koncovejch úsecích poloprázdná, v centru nacpaná k prasknutí. A že by se v koncovejch úsecích půlka soupravy odpojila a teleportovala do centra, kde by naopak soupravu posílila na 1,5 násobek, aby ty turisty pobrala, to jsem přiznám se ještě neviděl… Jasně, určitě vždycky část lidí pojede z jednoho okraje centra doprostřed a jiní lidi z prostředku na druhej kraj centra, což to trochu… Číst vice »

Josef J.

Nemám čas přepočítávat, ale mám za to, že z údajů ročenky vycházela průměrná délka jízdy (=jednoho přepraveného) na 4 km a cesty na 10 km s použitím 2 a půl dopravního prostředku. Tomu by odpovídaly náklady na osobokilometr skoro 4 Kč. Ale s Vašimi závěry souhlasím.

Jiří Kocurek

Sice nedotuje, ale přispívá násobně více za jednu jízdu. A nemusí to být jen američan, který bere 20 $/hod. Turista taky může být Nikolaj, který jinak pracuje v Bratislavě ve Škodovce.

mirek

Zase s ročním kuponem platíte i za dny, kdy MHD vůbec nepoužijete…

dopravak

Jasně, jenomže tady je opravdu problém s odstupňováním jízdného. Je fajn mít jednu jízdenku na celé město a okolí, ale pak nejde v ceně lítačky moc dobře zohlednit četnost používání a ujetou vzdálenost. Pokud jezdíte pár km po centru a jenom občas, tak je ta cena přiměřená. Pokud jezdíte denně přes celou Prahu, tak je to zase extrémně levné. Zdražovat jednotlivé jízdné je opět trochu kontraproduktivní, protože pak více lidí tu jednu, dvě zastávky raději pojede na černo. Je škoda, že s tím magistrát nemá odvahu nic dělat. Stav, kdy jizdné pokrývá jenom 20% nákladů opravdu udržitelný není. Pokud chce… Číst vice »

Bob

V případě údržby chodníků, veřejné zeleně nebo osvětlení vstupné pokrývá 0 % a taky to nějak funguje. On by to zase takový rozdíl nebyl, kdyby se v MHD jízdné neplatilo. Na několika linkách a v několika městech to tak mají.

dopravak

Jenomže město má nějaký rozpočet a z toho musí platit i jiné důležité položky kromě MHD. Když dáte MHD zdarma, tak už to nebude třetina rozpočtu, ale rovnou polovina.

Jakub P

Tady je ovšem na místě otázka, jestli ten cestující v MHD, i když platí jen 10 korun za den a město většinu jeho cesty platí ze svých zdrojů, nevyjde to město furt ještě levněji, než kdyby místo toho sednul do auta. Neboli, jestli se to městu nevyplatí MHD takto silně podporovat. Podobně jako u P+R parkovišť, kde stojí parkování minimum (někde dvacku za den, u některejch bezobslužnejch snad dokonce nic). Takže stavbu a provoz toho parkoviště to nikdy nedokáže zaplatit. Ale furt se to městu vyplatí tam řidiče takto nízkými cenami lákat. A taky je docela reálný, že nemusí být… Číst vice »

švestka

Zdražíme, aby bylo na tisk jízdenek u Rittiga, předražené a zbytečné služební limuzíny na DP nebo Ropidu, když mají všichni zdarma lítačky, nebo utápění miliard v pochybných projektech typu trolejbus do Brandejsa. Lidi ať si kromě léta nehorázných daní utáhnou opasky ještě víc, náš mejdan musí pokračovat.

medical_examiner

To víte, když musíte mít tramvaje za 80 milionů, musíte na to někde vzít…
Moderus Alfa (pochopitelně nová) stojí 15 milionů…

Jan

Nesmyslné porovnání a ještě ukazuje na to, že je pedražené. Ta Alfa je modernizace polské tramvaje Konstal 105Na, tedy starý model koncepce PCC jako T3. Praha radši kupuje modernizované T3R.PLF za 7 milionů kus, tedy za polovinu. A pak se lidi diví, proč se tu stále modernizuje T3, ono je to podstatně levnější a lidi nechtěj platit víc za jízdenky. https://zdopravy.cz/praha-predela-65-tramvaji-t3-na-wany-kazdou-za-sedm-milionu-korun-10481/

David

Co je na projektu trolejbusu do Brandejsa pochybného?

prt

To bych ty limuzíny a jízdné zdarma na ROPIDu rád viděl.
To máte jaký zdroj takových fakenews?

Jiří Kocurek

Dno krýglu to někdy bývá… Pak je i z Yamahy z roku 1995 nový Harley za milion!

V.N.

Ukázka rozhodnutí slabých politiků. Místo těchto slabochů je třeba politiků, kteří se nebudou bát a dokáží si obhájit u svých voličů i nepopulární věci… Pokud budeme mít silné politiky, může jít země dopředu. S dnešními budeme pořád přešlapovat v bahně…

Gwann

máte sice možná principiálně pravdu…ale s podrazaky a magory typu Pospíšil a Marvanová v koalici…toho moc nepopularniho neuděláte…a tady se vyznamenal i Hrib Satan

švestka

A nebo začít tím, že se sníží platy parazitů v pražské radě, magistrátu a jejich organizacích. Daňový poplatník tu není od toho, aby si je vyživoval ze svých příjmů.

Gwann

co to placate? z čeho asi chcete platit městskou administrativu? a to si představujete, že budou žrát trávu?

vším co napíšete…dokazujete, jak velkou chybou bylo zavedení všeobecného hlasovacího práva. protože s tímto vnímáním reality a řešení problémů se můžete akorát přihlásit k Pitomiovi do týmu…

Jan

Super, takže ušetříme pár milionů, pokud všem městským úředníkům snížíme plat. Kolik tramvají si za to koupíme? Na druhou stranu to budou chtít dělat jen nejméně kvalifikovaní lidé, bude větší prostor pro korupci a odklánění, protože si lidi budou chtít přivydělat jiným způsobem. Já jsem toho názoru, že radní i starosta, pří. primátor, mají mít plat dostatně vysoké plus bonusy za odvedenou práci a podíl na ušetřených prostředcích. A klidně ať má deset asistentů s velkým platem, protože je aspoň šance že to budou chtít dělat skuteční odborníci a vytvoří nějaké hodnoty. Ale je taky třeba volit pracovité lidi, ne… Číst vice »

švestka

Myslíte, jako že víc oberou lidi, aby mohli zdražit jízdenky od Rittiga?

Petr

V komentářích se často střetávají lidi, kteří tvrdí, že MHD jezdí omezená a přecpaná, tudíž není za co připlácet, s lidmi, kteří tvrdí, že vozy jezdí úplně prázdné a připlácení by bylo na místě. Připadá mi, že oba tábory mají pravdu a záleží na tom, kde se nejčastěji vyskytují. Vytíženost je teď strašně nevyvážená. Třeba lidi v tramvajích z Florence do Karlína by člověk spočítal na prstech. Oproti tomu autobusy z Florence na Žižkov jezdí ve špičkách vyloženě nařachané. Jenže jak z toho ven? Omezovat každou linku individuálně a rozbít návaznosti, což je jedna z věcí, které zvyšují atraktivitu pražské… Číst vice »

Jakub P

Navíc ona je ta nerovnoměrná vytíženost často i na různých úsecích stejné linky, což ani individuálním úpravy intervalů linek nevyřeší. A hrabat teď ještě ke všemu do jejich tras mi nepřijde jako dobrej nápad.

Takže za mne radši posílit, klidně až k normálnímu stavu, pokud to jde (nemá DPP a další dopravci moc lidí v karanténě, atd.). Radši teď místy vozit trochu vzduchu, než rozbít MHD.

Petr Novák

Možná by pomohlo postavit na Žižkov metro LOL

Ale dost vtipů, teď vážně. Pokud na tohle někdo najde řešení, tak by si zasloužil nějakou cenu nebo vyznamenání, protože tohle prostě řešení nemá. Buď budou návaznosti, i za cenu toho, že někde budou jezdit prázdné vozy jen pro případ, že by někdo takovou návaznost potřeboval, nebo se ty prázdné vozy zruší a celý systém návazností se rozsype a s ním celý systém nejen MHD, ale dost možná i PID, protože někde jsou ty prázdné spoje navázány i na regionálku.

Marťas

ROPIDí zaměstnanci by místo kreslení do mapy v kanceláři měli vyrazit do terénu, vytíženost linek zmapovat a udělat úpravy i navzdory svým šotopředstavám tak, aby se cestující nemačkali.

Jan

Přepravní průzkumy se dělají pravidelně, z toho se pak vychází při návrhu linek. Možná by se měli dělat častěji, ale těžko postihnou rychlé změny jako COVID-19 plus opatření, která se mění každý týden. Pak jsou dvě možnosti, prostě se to od stolu navrhne (po nějaké diskuzi) a protlačí se to radou a nějak se jezdí navzdory stížnostem. Anebo současný model, diskutuje se to s každou městskou částí a hledají se kompromisy u všeho, až je to takový nemastný neslaný mix pro uspokojení všech námitek (tedy většinou těch nejhlasitějších). Pokud se nedohodnou, tak nic nejede, viz obnovení parkoviště na novém úseku… Číst vice »

Vít Jůza

Návaznosti spojů ve smyslu sladění jízdních řádů různých linek kvůli přestupům samozřejmě v Praze může fungovat a má smysl jen v okrajových místech a časech. Jinak je návaznost zajištěná prostě dostatečně krátkými intervaly …. a proto také linky s delšími intervaly, třeba i vlakové, jsou po městě minimálně využívány, ježto návaznost na ně nemusí vyjít, i kdyby si to člověk spočítal a naplánoval, jakože to se dělá minimálně.

súdružka Kolesárová

Slo by navazat cenu predplatne jizdenky fixne k % podilu ze spotr.kose prazana + 1 za 5 let by se cena revidovala

Gwann

to je fajn nápad. jen je třeba nastavit ještě ten koš…toto je řešení, co omezuje populistické kecy. dtto ono navázání slevy na poplatníka na průměrnou mzdu aj.

a proto to neprojde, politik by nemohl nadelovat dárky…

V.N.

Cena by měla reflektovat růst nákladů MHD

švestka

A kdo zkontroluje, že se při růstu nákladů nekrade? A kdo bude hlídat ty kontrolory?

Gwann

náklady jsou problém…navýšit jdou nade všechny meze…

David

Volby jsou častěji než jednou za pět let, súdružka Kolesárová.

medical_examiner

Vlastně každý rok…

Jiří Kocurek

To smrdí plánovaným hospodářstím. Kilo pomerančů za kilo motocyklu Jawa.

Honza

Souhlasím. Ještě aby si za značně redukovanou MHD, kdy mají večer jezdit denní tramvaje a místo toho se člověk mačká v té noční měl něco připlácet.

Vít Jůza

Bývalo denní za korunu, noční za tři; to že jdou z extrému do extrému – nejprve denní provoz přes půlnoc, pak zase, že ani neodvozí lidi z odpoledních směn, pak aspoň metro prodlouží napoprvé příliš málo, napodruhé až zbytečně …. to je problém … netuší, že stejně, jako se kolem páté ráno vše rozjíždí, aby se lidé dostali na šestou, tak že je třeba zachovat provoz do jedenácti, aby se dostali z práce domů …

Gwann

jo, je to trochu moc osekane…ale taky je toho hodně zavřeného…pokud se nestane zázrak…tak to takhle ještě bude dost dlouho…

Petr Novák

Průmyslové podniky, stejně jako zemědělské podniky, se nijak neomezovali a právě v nich pracuje nejvíc lidí na směny a to často v různých špatně dostupných místech, kam i ve dne jezdí autobus jednou, maximálně dvakrát do hodiny a v noci nic. Těmto lidem pak nezbude, než jet z práce autem a když pojedou autem z práce, tak pojedou logicky autem i do práce. Toto je tedy věc, na které by se mělo primárně zapracovat, protože právě doprava lidí do a ze zaměstnání je a musí být primárním úkolem veřejné dopravy.

Gwann

kolik lidí pracuje v Praze v průmyslu a zemědělství? v tom druhém tak tisíc lidí a to ještě na okrajich kde skoro nic nejezdí…a v průmyslu? mám velký problém si jakýkoliv průmyslový podnik aktuálně vzpomenout…vyjma pražské strojírny…

naopak spousta kancelářských krys a pracovníků služeb…je doma…

David

Co třeba Barvy Laky nebo LOM Praha?

Jan

V Praze je spousta kanceláří, ale průmysl je taky hojně zastoupen, směnný provoz bude ale menší. Jsou tu pekárny nebo tiskárny. Ve strojírně asi nemají takovou produkci, že by to museli dělat v noci za příplatek. V Praze je třeba Elektroline, z kanclů je část lidí doma, ale hodně jich je v elektru a mechanické výrobě, potom dost lidí na montážích a údržbě.

Gwann

pokud si nepriplatite, bude to už nadále standard. shit happens, ale za 10 Kc/den fakt nejde provozovat rozumnou dopravu ani minibusem na malém městě…

Jaaa

Jde, záleží jen na míře dosypu z veřejného rozpočtu.

Jiří Kocurek

A ten dosyp klidně ve výši 10.000 Kč na obyvatele města ročně. Vč. nemluvňat – A už zvedáme daň z nemovitostí (3+1 v paneláku) o 3000 Kč ročně aby bylo na levnou MHD. A poplatek z popelnic. Aby bylo na wifi lavičky zdarma.

DJ TRAIN

je to absolutne nenormalne, alibisticke a iracionalne rozhodnutie z pohladu ekonomiky… ponechat vela vozov poloprazdnych a ani neupravit vysku cestovneho ked k pomeru poctu obyvatelov je najnizsie cestovne a najvyssia dotacia… nenormalne…..

Gwann

a tímhle chcete říct co? že se mělo zdražit roční na dvojnásobek? áno, mělo.

Xyz

pocet vozov je v zasade irelevantny, rozhodujuci je pocet vodicov ja osobne by som vyrazne zdrazil po prichode turistov jednorazove listky a tie na 24-72h, kto je v prahe dlhodobo ma rocny kupon alebo aspon mesacny (ten by mohol ist s cenou kludne dole) a turista nech si pekne priplati, kopec lacnych turistov praha nepotrebuje, problemov s overtourismom ma az az v normalnych rokoch niekto navrhuje vynat metro z dlhodobych kuponov a zaviest turnikety, co by mi v zasade nevadilo, ludia co ho potrebuju nech si priplatia ak naozaj ma vyrazne vyssie naklady, nevidim dovod aby ho financovali ti ostatni,… Číst vice »

Bob

Vyjmout metro z dlouhodobých kupónů? Tj. přeplnit a zahltit povrchovou dopravu a zmařit ty miliardové investice, které město nacpalo do budování metra? Tak to je geniální nápad. Asi jako byly svého času u ČSD rychlíkové příplatky.

Radiátor

Tohle je chyba. Ta aktuální cena za MHD je absurdní. To zdražení o 365kc ročně je to nejmenší co mohli udělat, aby se aspoň trošku ulevilo pražskému rozpočtu.

Kalina

Ne, jako daňový poplatník očekávám, že z odevzdaných daní bude město financovat mj. právě městskou dopravu a infrastrukturu.

Gwann

uz ji z 80-85% platí.

švestka

Město si na ni nevydělalo, my jsme na ni vydělali a předplatili si ji u města ze svých daní. Rozhodně si ze svých daní nechceme platit nájem škodova paláce, mohou bouchat beranama někde v hale na předměstí, atd.

Gwann

pronájem škodova palace je zlodejina.

ale řešení halou na předměstí je pitomost par excellence. hnát lidi, co něco potřebuji na úřadě vyřešit někam do Klanovic, Kolodeji či Cimic může jen blázen.

a žádné velké město na světě neprovozuje MHD bez jízdného…

Gwann

PS: vy jste asi nějaký pravicový socialista, že? kapitalisticka rétorika, dokud nemusíte platit tržní ceny, že?

Jaaa

Nedaří se zaškatulkovat? 😀

DJ TRAIN

jeden z najlacnejsich rocnych kuponov … len pre ilustraciu z CR a SR rocny mesacnik pre Bratislavu v IDS Ba kraja 264,20€

DJ TRAIN

doplnujem Ba zaroven predlzovala platnost majitelom predpl. listkov za corona vypadky..

Luděk S.

Tak vzhledem k tomu, že BA je okraj Vídně, kde roční kupón stojí 365 €, tak je to celkem odpovídající. Ostatně, průměrná mzda je v BA vyšší než v Praze.

David

Ale! Opravdu?

David

A máte tam i mesačný ročník?

Kalina

Úsměvná je ta vaše péče o „ulevení pražskému rozpočtu“, přitom právě doprava je prioritní pro financování z těchto peněz vybraných od daňových poplatníků.

dopravak

A kolik procent z rozpočtu má Praha dávat? Už teď je to skoro třetina. https://zdopravy.cz/nazor-naklady-za-20-let-stouply-o-61-proc-by-mela-zdrazit-v-praze-mhd-56152/

Luděk S.

A?

Petr Novák

Když ulevíte veřejné dopravě zdražením a redukcí spojů, bude pak nevyhnutelně nutné přesunout ty peníze, které teď dáváte na veřejnou dopravu, do silnic, jejichž stav se bude kvůli větší zátěži zhoršovat o to víc, takže ve výsledku neušetříte nic, jenom přesunete peníze do jiného balíčku. Tak funguje ekonomika, ať se vám to líbí, nebo ne.

dopravak

Snad tady nechcete tvrdit, že při zdražení na 12-15Kč denně lidi přesednou do aut. V té analýze pana Šubrta je to poměrně jasně řečeno. To výrazné zlevnění lítačky na počty cestujících taky nějak zásadní nemělo, akorát lidi ušetřili. Nějaké rozumné zdražení by tedy taky nějaký významný vliv mít nemělo.

Petr Novák

To ne, ale při zdražení z 32 Kč, což už je i tak dost síla na české poměry, na 40 by ti občasní mohli. Pokud k tomu navíc přidáme omezení dopravy, kterým magistrát také hrozí (proto jsem také psal o zdražení A redukci spojů) a ke kterému nejspíš tak jako tak dojde, zdražení-nezdražení, pak už to takový efekt skutečně mít může. Protože pokud se člověk nedostane ráno do práce, nebo večer z práce, tak si místo roční jízdenky koupí raději auto, pokud ho už nemá, víme?

Butrusik

Nevíme, pokud je pro někoho tak zásadní problém, že místo 10 Kč za den nemůže platit treba 20, urcite si kvůli tomu nepoběží koupit auto. Spíš bude jezdit načerno a tomu se dá bránit kontrolami jízdenek, turnikety atd.

Jaaa

Proč myslíte, že si nekoupí starou plečku od kámoše v hospodě?

Petr Novák

Nejde o to, jestli si to dovolit může nebo ne, ale co za to reálně dostane. Pokud za cenu tramvajenky nedostane použitelné spojení do práce, tak příště místo té tramvajenky opravdu raději koupí auto. To není o ceně, ale nabízených službách. Pokud za těch 10, 20, nebo kolik korun denně nedostanu službu, kterou potřebuji, tak to holt budu řešit jinak a cena nebude argument. Už chápete?

MLB

Osekáním a zdražením dopravy se rozpočtu moc neuleví. Ty peníze se akorát prožerou někde jinde…

Gwann

jako myslíte že když zaplatím víc z nižšího rozpočtu tak je vše v pořádku? asi neumíte počítat a nechápete psaný text

Liboros

Najednou?

Vít Jůza

Pan náměstek nemluví pravdu, když říká, že město každou jízdenku dotuje až z 80 procent její ceny.. I za nejkratší vzdálenosti se platí 24 Kč …. a město to dotuje? Dále nemluví pravdu, když uvádí srovnání s jinými městy: v Liberci za 20 s papírovou jízdenkou, 18 s elektronickou, v Praze nejlevnější za 24, což je více, nikoli méně.

Vít Jůza

A koukám, že Liberec má stejné a nižší ceny jako Praha i na síťové jízdenky.!

Jan Sůra

Tak porovnejte časové předplatné.

Vít Jůza

Zdá se mi, že jsem tak učinil a výsledek napsal 24 minut před Vaší výzvou; a i kdyby tomu bylo jinak, podstatnou chybou u pana náměstka je to zevšeobecňování a úvaha o zdražování všech jízdenek … zatímco dlouhodobé jízdenky jsou v Praze skutečně nehorázně podceněné, na nejkratší cesty je to už teď předražené dvakrát nehorázněji, než je v našich zemích běžnější, byť zrovna v Liberci aspoň papírovými jízdenkami se chtějí od Nového roku v této nehoráznosti Praze vyrovnat. A přitom by k podstatnému zlepšení Praze stačilo přizpůsobit se rozpásmováním i cenami tarifu PIDu ve Středočeském kraji, zároveň by se tím… Číst vice »

Gwann

půlhodinove jízdné kterým se dostanu metrem přes celou prahu za 24kc je levné. v Brně platím 20 kč za 15 minut, kde se nedostanete malé nikam. a roční je dražší než v praze

Petr Novák

Na druhou stranu, s aplikací Poseidon (jejíž uživatelskou přívětivost a reálnou použitelnost teď řešit nebudu) nebo univerzální jízdenkou máte za 19,50 45 minut a za už často projedete Brnem od jihu na sever nebo od východu na západ, abych tak řekl. A dost Brňanů o tom ví a využívá to. No a vlakem se pak můžete třeba z Řečkovic na Lesnou dostat i za 16, což je jízdenka, která v Brně platí právě jen v těch vlacích. Ať žije jednotný tarifní bordel IDS JMK LOL

Gwann

dobrý tip, na to se musím podívat…IDS JMK je mi španělskou vesnici…

Vít Jůza

Ano, pokud člověk zrovna má cestu, že tu jednotlivou jízdenku optimálně využije, tak to ujde. Ale pokud jde o cestu kratší, je to předražené. A přitom za hranicemi Prahy v témže PIDu mohou být na kratší cesty jízdenky za 18 a 12 Kč. Podle mého názoru i Těch 12 je na nejkratší cesty moc, ale to už bych chtěl příliš, všeobecně kromě některých MHD bývají nejlevnější plnohodnotné jízdenky kolem desetikoruny, čest výjimkám, kde to mají za 5.

Gwann

víte jaky je rok? už opravdu nejsme v 1.pol 90.let… 12Kc moc za jízdenku???

mirek

V Praze lidé běžně jezdí do práce nebo na úřad hodinu. Brno přejdete za hodinu i po čtyřech a pozpátku.

Josef J.

24 Kč Vám přes celou Prahu časově nestačí. Ale svou výší je kritické pro cesty přibližně na 1-4 km, kde je už silně demotivační.

Jan Sůra

Jízdné v Praze je VELMI LEVNÉ. Ve všech kategoriích.

medical_examiner

Já bych řekl přímo NEPŘIMĚŘENĚ LEVNÉ.

Vít Jůza

Já 24 Kč za třeba půl kilometru za velmi levné nepovažuji. To je, jako byste z Liberce do Prahy jel velmi levně za pět tisíc. Pravda, jsem mladý a zdravý, i po Praze se dá naštěstí i pěšky … ale na ty kratší vzdálenosti právě proto, že jinak skvělá pražská MHD je na ně předražená.

Gwann

půl km ujdu max za 6-8 minut. pokud mi vadí tohle jít pěšky, tak si snad i zasloužím zaplatit…hodně zaplatit

PS: s výjimkou že vezu něco šílené těžkého…ale to většina lidí nedělá…

mirek

Ne všude se dá jít pěšky, když je Praha podřízená autům a leckde úplně chybí pěší propojení. Zkuste si jít z některé okrajové čtvrti do druhé a uvidíte. Busem jedna zastávka za 24 korun, pěšky půl hodiny v ohrožení života.

Jan Sůra

Pokud jste starý či zdravotně hendikepovaný, aby jste musel jet jednu zastávku, obvykle platíte výrazně nižší jízdné. Takže prosím nezkoušejte tyhle hry, že někdo jede jednu zastávku a proto je MHD v Praze drahá.

Jaaa

Za 15 minut jízdy platit 40 k prostě hodně je. 😉

Jan Sůra

Za 15 minut jízdy se v Praze platí 40 Kč?

Vít Jůza

Jako přímou odpověď na můj ne zas tak dlouhý příspěvek, ve kterém výslovně píši, že sám jsem zatím mladý a zdravý, odpovědět „Pokud jste starý či zdravotně hendikepovaný …“, to se Vám, pane Sůra, povedlo trochu méně. A na vzdálenosti tak do 10 km plná jednotlivá jízdenka pražské MHD je předražená objektivně nezávisle na mém věku a zdravotním stavu a na tom, jestli těch 24 Kč z jakýchkoli důvodů do automatu naházím, nebo půjdu pěšky, nebo třeba někde využiji pořád méně předražený tarif ČD. A úmyslně jsem neuváděl za vlasy přitažený případ, kdy je 24 Kč i za pouhé přejetí… Číst vice »

Vít Jůza

A jinak: netvrdím, že je MHD v Praze drahá, ale že jednotlivé plné jízdné zvláště na kratší vzdálenosti je předražené, zatímco s různými slevami včetně nulového jízdného a včetně lítaček zejména těch ročních za symbolickou cenu je naopak i velmi podceněné.A také jsem, pravda, upozornil na nepravdivé srovnání i tohoto podceněného jízdného s Libercem.

Jiří Kocurek

Jestli těch 24 Kč platíte často tak se vám vyplatí měsíční za 550 Kč. A to už při 12 cestách tam + zpět. A 550 Kč měsíčně není žádná raketa, pokud dojíždíte do práce.

Vít Jůza

Děkuji za pro občasné návštěvníky skvělou radu.

Jakub P

Pro občasné návštěvníky, kteří chtěj během dne MHD použít víckrát, máme 24h jízdenku za 110 (nebo 72h za myslím 310). To mi nepřipadá nijak strašný…

mirek

Ne všude se dá jít pěšky, když je Praha podřízená autům a leckde úplně chybí pěší propojení. Zkuste si jít z některé okrajové čtvrti do druhé a uvidíte. Busem jedna zastávka za 24 korun, nebo pěšky půl hodiny v ohrožení života?

Zajeďte si třeba do Dubče a vydejte se do některé ze sousedních částí.

Jiří Kocurek

To máte 5 minut. 60/5=12 a 12*24 je 288 Kč/hod. Pokud při této ceně akceptujete lístek, tak to není příliš drahé.

V čem je problém? Ani kilometrická výkonnost řidiče MHD a řidiče dálkového autobus se nedá srovnávat. Jiný za těch 24 kč ujede 5x víc než vy.

Vít Jůza

Ne každý a ani já nemám každou ušetřenou chvilku možnost vydělávat 288Kč/h , aby se mi taková předražená jízdenka vyplatila. A nejde o to, kolikrát já to z nějakých zvláštních důvodů zaplatím, ale že je chybou , že to jízdné na kratší vzdálenosti je tak předražené, a bylo by chybou právě i to už silně předražené ještě zdražovat.

Gwann

asi tak. a nízká cena za užití služeb…veřejných služeb…konci obvykle jejich rozvratem

Jiří Kocurek

Časové jízdné nerovná se jednorázový lístek. To byste mohl umět rozlišit. Časové jízdné začíná lískem platným 1 měsíc, končí (většinou) ročním kuponem.

-TR-

Je to výsledek práce Ondřeje Matěje Hrubeše, který provozuje jeden konkurenční zpravodajský portál. OMH je i člen ODS, a ta je na magistrátu v opozici. Takže zřejmě to má s tím spojitost.

xyz

Aby to ale nedopadlo tak, jak OMH také zmiňoval, totiž tři různé „redukční stupně“, neboli „O. K., nezdražíme, ale o to víc osekáme počet spojů“.

-TR-

I takové úvahy byly, nicméně k realizaci nedošlo, protože OMH o tom vždy napíše včas, aby se vzedmula vlna odporu. Koneckonců jako člen ODS má v popisu práce kritizovat současné vedení Prahy.

Jackub

Nikdo neškodí dopravě tak, jako šotouši…

Řiditel

Taky by se rád dostal k lizu.

Šejdr

Myslím, že v Praze už se ODS v dopravě předvedla dostatečně. Jen ať hezky sedí, mlčí a šoupou nohama.

Petr766

Jo a kdo byl lepší co se týká dopravy? Automat na současné radnici nebo Krnda předtím?

Gwann

automat

Gwann

např. 15T. a bezva smlouvy v DPP obecně. o akci Blanka nemluvě.

proto je ODS v Praze radioaktivní…

Jan Sůra

Opravdu si myslíte, že ho bere někdo vážně kromě kinderšotoušků?

-TR-

Tak informace o chystaném zdražování se tam objevila nejdříve, pokud vím, dokonce z tohoto zdroje čerpaly i jiné noviny. Prostě klasická opoziční práce v politice.

Jan Sůra

Neobjevila. Objevilo se to tak, že Scheinherr někde v rozhovoru řekl, že se řeší taková možnost. Rozhovor pro OMG to rozhodně nebyl. Rád bych také podotkl, že už není ani zastupitelem P6, což svědčí o jeho mimořádné úspěšnosti.

Řiditel

Ten jeho web není pro tento žádná konkurence, spíš je to trapně směšný příběh šotouše co se dal na politiku.

mirek

„zpravodajský portál?“ Myslíte ten blogísek, kam píše jen on sám, přesto se prohlašuje „šéfredaktorem“? To snad neee

Bob

Jeden redaktor nebo dva, to už není takový rozdíl.

MLB

Správně. Pokud chtějí lidi motivovat k využívání veřejné dopravy, zdražení si nemůžou dovolit. Zvlášť teď, když covid přihazuje další argumenty proč radši jezdit autem…

DJ TRAIN

spoje mimo vianocneho obdobia chodia s volnym priestorom ako tanecny parket…ceny su jedny z najnizsich i s ohladom ku kupyschopnosti obyvatelstva a system sa skor ci neskor stane neudrzatelny… alibisticky rozhodnutie, ktore uz mali spravit davno sa snazia posunut po korone, alebo rovno na nove vedenie Pha (tazko povedat- moja uvaha)

Z pohladu managementu mesta absolutne nezodpovedne— do mhd ta prilaka, pravidelnost, spolahlivost, cistota , logicke JR a nie cena – tam by malo ist smerovanie!

MLB

Možná v Budapešti, tady ne.

Petr766

Samozřejmě že jde o cenu. Když mě vyjde jet do centra ve více lidech pomalu levněji taxíkem než MHD….

Gwann

abychom vám ty argumenty nezdrazili mytnym na vjezd a dražším parkovnym

medical_examiner

To je telepatie. Mně včera napadlo to samé.
Na každém vjezdu a sjezdu u všech dálnic a silnic bude mýtná brána
Všichni řidiči budou muset mít „krabičku“. Jak řidič projede nájezdem, tak se krabička aktivuje a při projetí sjezdu zaznamená ujetou vzdálenost (ze vzájemné polohy mýtných bran). A podle toho se bude platit mýto, vynásobené hmotností a kategorií vozidla.
Silniční daň (nebo jak se to momentálně jmenuje) se bude platit podle průběžného stavu tachometru x hmotnosti.
A to je celé. Orientační cena Praha-Brno by byla u Šk. Oct. 1 060 Kč.

Jaaa

Tohle funguje dávno na SPZ, krabička netřeba. 🙂

Jiří Kocurek

Takže těch 80.000.000.000 Kč/rok na spotřební dani z paliva (reflektuje ujetou vzdálenost i druh vozidla) se vám zdá málo?
A protože to nové máto nebude rozpočtově určené, tak se z něj ty silnice nezaplatí.

medical_examiner

Já Vám to ochotně vysvětlím. Stačí napsat na emailovou adresu pechar146@seznam.cz

xyz

Zato jízdné (ve smyslu „kdo si vyřídí příslušnou průkazku“) pro široké skupiny dětí a seniorů by i po (stejně zamítnutém) „zdražení“ bylo pořád de facto nulové?

Gwann

pro důchodce může být 4-5tis za kupón dost. dtto pro děti.

Jiří Kocurek

Praha, senior, dítě, student: 1 280 Kč/rok.
https://pid.cz/praha/?tab=2

Podívejte se na ten tarif, než začnete plácat nesmysly. Zdražení o 10 % (365 Kč) by pro důchodce znamenalo 130 Kč ročně navíc. Kde jste přišel na 4-5 tisíc Kč? Strašení šestimetrovým medvědem v krabici od bot si nechte pro malé děti.

Jiří Kocurek

Raději upřesním: Zdražení dospělácké celoroční o 365 Kč ročně, ostatních stejným poměrem – to je těch 10 %.

Vít Jůza

(Podívejte se na ten tarif, než začnete plácat nesmysly.) Vámi uvedená cena lítačky dle Vašeho odkazu v současnosti neplatí pro děti, nic takového v té tabulce není, ale pro mladistvé a pro dospělé studenty do 26 let a pro důchodce i nedůchodce 60-65. Děti a většina důchodců tedy s patřičnými formalitami dosud zdarma, v případě, že by měli tedy platit „plnocennou“ roční síťovku, už po prvním jejím zdražení o 365 Kč je to tedy 4-5 tisíc a 4-5 tisíc navíc. Samozřejmě, že pokud by se jim z té symbolické ceny roční síťovky dala jakákoliv sleva, bylo by to podle toho… Číst vice »

Xyz

Spravne, Praha len pre bezdetnych a mladych, ostatni nech sa vystahuju! /s

Predpokladam ze ste bezdetny a nie ste v dochodkovom veku.